Pensselit

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Asmodeus

Viesti Kirjoittaja Asmodeus »

Itse olin erittäin skeptinen em4 siveltimien niin järkyttävästä paremmuudesta GW:n suteihin nähden, mutta nyt em4 kolinskeja ostettuani ja muutaman figun niillä maalattuani yhdyn ylistyshuutoihin.

Yksi asia mitä näistä siveltimistä ei mielestäni ole mainittu on niiden ulottuvuus. Ainakin 3 koon siveltimessä on huomattavasti pidemmät karvat kuin GW:n basecoat pensselissä mikä on muuten kooltaan kutakuinkin vastaava. Tämä taas luonnollisesti antaa paremman ulottuvuuden.
Konversio- ja sculptauspalveluja ota yhteyttä YV:llä
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=95464
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Vaikka sudit itsessään eivät tee kenestäkään sankari-maalaria, ne voivat kyllä vähentää ahdistusta opettelu- ja toteutusvaiheessa. Esimerkiksi silmien maalaaminen on aika pirullista hommaa jos suti kuivuu hetkessä klimpiksi tai vuotaa. Tekniikassa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta toteutus tökkii silti. Kannattaa siis kokeilla paria eri sorttia ja etsiä sellainen jolla syntyy. Kehnommillakin kyllä onnistuu, mutta se voi vaatia paljon enemmän keskittymistä, varovaisuutta ja uusintayrityksiä.

GW-sudit tietääkseni paranivat merkittävästi viime sukupolvessa. Jotkut varhaisemmat mallit olivat melkoisia vessaharjoja, nykyiset sillai ihan OK. Tosin hinta on aika premium verrattuna siihen, että suti on aika perustasoa. Ei niitä nyt silti tarvitse ihan heti ikkunasta heittää jos on erehtynyt ostamaan. Kannattaa vain ostaa ensi kerralla samaan hintaan vähän parempi tai halvemmalla vastaava.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Lighthammer
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Lighthammer »

Dolmot kirjoitti:Esimerkiksi silmien maalaaminen on aika pirullista hommaa jos suti kuivuu hetkessä klimpiksi tai vuotaa. Tekniikassa ei välttämättä ole mitään vikaa, mutta toteutus tökkii silti.
[OT]Tässä auttaa enemmän ehkä retarderin käyttö, helpottaa freehändien, kimmeiden sun muiden maalaamista hitosti, kun maali ei kuiva samantien kun nostaa pensselin paletilta. Ei nää mitään maagisia aineita ole, kannattaa kokeilla ihan reilusti.[/OT]
Set fire to the family tree.
Githgulcag

Viesti Kirjoittaja Githgulcag »

Tuli mieleen sellainen asia, että minkälaisia ovat GW:n master pensselit, joita se joskus mainosti huippulaadukkaikksi ja hinta oli yli 100€. Oliko tämä pelkkä vitsi? Onko joku jopa kokeillut niitä?
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Heh, mä omistan tuon GW:n master paintbrush -setin. Ei, en todellakaan ostanut niitä. :)

En tosin ole maalannut näillä, mutta kyllä ne tuntuvat hieman GW:n perussudeista poikkeavan. Karva tuntuu vähän paremmalta, sudin pesä vaikuttaa olevan isompi mutta karvat harottavat silti vähän minne sattuu. Ihan näppituntuman perusteella suosittelisin silti mieluummin raphaelin suteja.

Mutta: voita ropeconin maalauskisa niin pääset itse kokeilemaan GW:n master -suteja; saatan nakata nämä palkinnoksi sinne kun en itse käytä. ;)
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Day kirjoitti:En tosin ole maalannut näillä, mutta kyllä ne tuntuvat hieman GW:n perussudeista poikkeavan. Karva tuntuu vähän paremmalta, sudin pesä vaikuttaa olevan isompi mutta karvat harottavat silti vähän minne sattuu.
Minä kun muistelin, että melko luotettavien lähteiden mukaan nämä mestarisudit ovat autenttisia W&N:n tuotteita. Tässähän saattaa olla herkullisen tarinan ainekset kasassa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Messinar

Viesti Kirjoittaja Messinar »

Onko teillä sitten kokemusta ovatko luonnon karvaiset sudit parempia kuin syntettiset?
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Dolmot kirjoitti:
Day kirjoitti:En tosin ole maalannut näillä, mutta kyllä ne tuntuvat hieman GW:n perussudeista poikkeavan. Karva tuntuu vähän paremmalta, sudin pesä vaikuttaa olevan isompi mutta karvat harottavat silti vähän minne sattuu.
Minä kun muistelin, että melko luotettavien lähteiden mukaan nämä mestarisudit ovat autenttisia W&N:n tuotteita. Tässähän saattaa olla herkullisen tarinan ainekset kasassa.
Niin mäkin muistan lukeneeni. Mene ja tiedä.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Messinar kirjoitti:Onko teillä sitten kokemusta ovatko luonnon karvaiset sudit parempia kuin syntettiset?
Makuasia. Kaikki karvat eivät automaattisesti ole parempia, mutta itse pidän kolinskyistä (punanäätä) huomattavasti synteettisiä enemmän.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Buhrdur

Viesti Kirjoittaja Buhrdur »

Itse pidän revellin ja jonkun colouurcraftin halppiksista sillä ne toimivat erittäin hyvin.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

hemuli1995 kirjoitti:Itse pidän revellin ja jonkun colouurcraftin halppiksista sillä ne toimivat erittäin hyvin.
Odotamme sinunkin todistavan, että kykenet voittamaan maalauskilpailun tai edes osallistumaan vakavissasi noilla maalatuilla figuilla. Minäkään en käytä Revellejä kuin sekoitus- ja pohjamaalaustarkoituksissa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Relic

Viesti Kirjoittaja Relic »

Hmm.. omistan sekä EM4 ja GW sekä muutaman randomvalmistajan pensseleitä. Paras on juuri tuo randomvalmistajan pensseli.. Hanlan oisko hmm tai joku ihme. Hemmetin tarkka ja pysyy kasassa uskomattoman hyvin.

GW:n pensseleitä käytän dry-brushaukseen ja kyllä detail brushilla jotain voi sutiakkin. EM4 käytän myös aika paljon sillä pidän niiden ulottuvuudesta.

Ja varmasti voisin osallistua maalauskilpailuun ihan millä sudilla noista vain, jos osaisin maalata niin hyvin, että siinä olisi mieltä :)

Sanoisin, että kovanluokan maalaripojat maalaa kilpatasoa millä tahansa merkillä.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Relic kirjoitti: Sanoisin, että kovanluokan maalaripojat maalaa kilpatasoa millä tahansa merkillä.
Voipi olla, mutta miksi maalata huonolla kun muutaman euron panostuksella saa parempaa? Gw:n sudit vielä menettelevät mutta Revellin ja kumppanit voi suosiolla jättää liiman levittämiseen ja maastonmaalaukseen.
Relic

Aivan. Itsekin käytän noita random-pensseleitä vain siksi, että ostin ne joskus 15v sitten tietämättä paremmasta. Sattuu vielä olemaan ehjiä niin käytän loppuun :)

Eli aika pitkä paussi on ollut minulla näistä kuvioista ;)
Silveri

Edelleen huvittaa se, että (aloittelevat) figupelaajat törsäävät kamalia summia figuihin, joita eivät ikinä tule maalaamaan eivätkä välttämättä tule edes pelaamaankaan niillä, ja sitten käyttävät halvimpia mahdollisia siveltimiä mitä löytävät, kunhan vain ne ovat tarpeeksi pieniä.

Laadusta kannattaa maksaa, muttei tietystikään liikaa.

Hmm... sivistyin juuri siinä, että Kolinsky on tietyntyyppinen minkki, ja parhaat akvarellisiveltimet (samalla myös parhaat figusilveltimet) tehdään uroskolinskyjen häntäkarvoista. Hieman heikompilaatuiset ovat 60/40 uros/naaras-karvoja. Kolinskyt ovat huomattavan paljon kalliimpia kuin punanäätä- eli red sable -tyyppiset siveltimet, joita myös usein myydään kolinskyinä, mutta huomattavasti alhaisempaan hintaan.

Em4:n (tai oikeastaan Spizer-Pinsel, jos oikein muistan tuon hobby pointissa myytävien identtisten siveltimien valmistajan) siveltimet taitavat olla punanäätää.

Ei sinänsä, molemmat ovat kuitenkin hyvin laadukkaita, eikä punanäätä ole mikään huono valinta. Sivellintä hankkiessanne katsokaa ensisijaisesti kuitenkin kärkeä.
Relic

tähän vielä pitää lisätä, että taisin olla huonotuurinen, kun sain omat EM4-pensselit. Niiden kärki oli aivan syvältä jostain. Karvat eri pituisia ja taittuneet. Piti itse sitä muotoilla. Tästä myös vähän jäi tietty maku suuhun. Tosin nämä olivat synteettisiä :)
Silveri

No itselläni ei ole kokemusta Em4:n synteettisistä, joten niiden laatua en osaa arvioida.
Mer'siles

Viesti Kirjoittaja Mer'siles »

Joo minulla on tuollainen synteettinen em4. Alussa sillä maalaaminen oli ihan mukavaa, mutta kuitenkin vain n.5 figun jälkeen kärki oli jo taipunut koukulle. En ole sen jälkeen sitä käyttänyt. Eli en suosittele. GW:n pensseleillä maalaan itse eniten, mutta ne ovat kyllä aika kökköjä. Niillä maalaaminen on kyllä muuttunut aikamoiseksi tuskaksi, tämä voi kuitenkin johtua vaan huonosta pensselin hoidosta. Olisi varmaan aika ostaa pari uutta pensseliä...
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Jälleen kerran asiaa sivuten täytyy kysyä, että mistä mahtaisi saada sivellinsaippuaa?

Aika moneen kertaan on päässyt hyvänkin huuhtelun jälkeen kuivahtamaan hitunen maalia harjasten sisään ja tälläisen onnettomuuden jälkeen siveltimen pelastaminen on aina työn ja tuskan takana. Sivellinsaippua voisi auttaa tässä ongelmassa.
Silveri

Synteettisissäkin on eroja. Valitettavasti hyvistä synteettisistäkin joutuu maksamaan rahaa todennäköisesti enemmän kuin hyvästä luonnonkarvaisesta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”