Syökö Mikki Hiiri GW:n konkkaan?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Rune
Peliporukkavalvoja

Re: Syökö Mikki Hiiri GW:n konkkaan?

Viesti Kirjoittaja Rune »

smaxx kirjoitti:
mentor888 kirjoitti:Aika monessa kommentissa on nostettu esiin figupelaamisessa oleva kynnys harrastuksen aloittamiseen. Ja paradoksaalista kyllä juuri figujen maalaaminen, puhumattakaan muusta HC konffailusta, on juuri este figuilun laajenemiseen. Mahtaisiko olla niin, että jos figut olisivat valmiiksi "maalattuja", niin figupelaamisesta tulisi iso harrastus. Mitä sitten lie iso?
Minä luulen että se 'iso' on siis luokkaa roolipelaaminen ja raskaat lautapelit. Eli ei edelleenkään ihan hirveän iso. Paitsi että X - Wing on niin sujuva ja helppo peli, että sen potentiaali voisi leffojen markkinoinnin siivellä (sic) olla jopa Catan / Dominion -luokassa. Eiköhän noilla ole pelaajia kuitenkin dekadi tai kaksi enemmän kuin varsinaisilla figupeleillä.
Tuskin kuitenkaan Catan tai Dominion tasoa. Ne ovat parhaimmillaan perhepelejä, ja harva se pippalot aivan 'tavalliset' ihmiset saattavat kaivaa Meddlers of Satanin tai vanhan kunnon Valtakunnan esiin ihan vain seuramielessä. X-wing tuskin ikinä se on kuitenkin sen verta kompleksi, ettei siitä perhepeliksi ole ehkä ikinä. Mainitut lautapelit löytyvät kärjistäen jokaisesta uutta lautapeliä tuntevasta perheestä ja opiskelijakotitauloudesta, ja ne on tarkoitettukin kaikkia sopivasti miellyttäviksi. Star Wars on mielettömän suosittua, mutta siltikin niché.

Mutta X-wing kilpailee kyllä muiden valtavirran keräilynörtteilytuotteiden kanssa. Netrunner, Pokemon, Yu-Gi-Oh ja Magic ovat kaikki todella suosittuja korttipelejä, joiden sopivan timmi mekaniikka on rinnastettavissa paremmin X-wingiin. En usko että siitä ikinä lautapeliä tulee. Mutta valtavirran harrastus kyllä.

Lapsiin ja nuoriin hyvin markkinoituna se tulee uppoamaan uuden leffan myötä aivan varmasti, ja alakoulujen ylemmillä luokilla opettajat varmasti saavat seurata vierestä välitunneilla kun pojat ja tytöt vertailevat siitä tai tästä paketista saamaansa uutta pilottia. Oikein markkinoituna siis.

Se, että tuleeko se syömään figupeleistä, vai toimimaan porttina, jää nähtäväksi. Siinä myös figuvalmistajat ja sääntöjen markkinoijat saavat mahdollisesti hyvän alustan markkinoida omia tuotteitaan next-level figuiluna. Jos X-wingissä saa maalatut napit valmiiksi, voi figujen maalaamisesta aivan oman näköisikseen yrittää nimenomaan tehdä jutun, ja harrastuksen kappaleen ja osan.

40k:sta en tiedä, mutta tuskin mikään muu figupeli tulee yltämään sille suosion tasolle mitä X-wing jo nyt edustaa. Ja syystä. Onkin kyseenalaista onko kyseessä sinällään figupeli, vai keräilypelituote, vai lautapeli.

GW:n konkkaan? Itse ne sen tekevät, jos tekevät. Mutta se jää mielenkiintoiseksi nähtäväksi ottaako figuvalmistaja tarjouksesta kopin ja hyppää siihen X-wingin siivelle ja yrittää napata sieltä muovimötiköistä innostuneet matkaan.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Krank

Viesti Kirjoittaja Krank »

Rune kirjoitti:
Mutta X-wing kilpailee kyllä muiden valtavirran keräilynörtteilytuotteiden kanssa. Netrunner, Pokemon, Yu-Gi-Oh ja Magic ovat kaikki todella suosittuja korttipelejä, joiden sopivan timmi mekaniikka on rinnastettavissa paremmin X-wingiin. En usko että siitä ikinä lautapeliä tulee. Mutta valtavirran harrastus kyllä.

Ai ai ai ai!!! Nyt lyödään niin paljon nivusten alueelle että sattuu! :P
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Noin mielenkiinnosta, oletteko te muuten pelanneet sitä peliä josta tuo X-wing on johdettu eli Wings of Waria? (https://boardgamegeek.com/boardgame/920 ... amous-aces). Huvittavaa että ensimmäisen maailmansodan kaksitasot ja scifihävittäjät liikkuvat samalla "lentomallilla". Onneksi tie fighter voi sentään tehdä barrel rollin ;)

Kertoo myös tarinaa siitä brändäämisen voimasta että otetaan peli joka on hyväksi havaittu pelaajien keskuudessa mutta ei mitenkään hulluna myy. Tehdään sille FFG treatment eli kaadetaan laatikkoon hitosti lisää kortteja, figuja, pahvisälää ja lisätään vähän erikoiskykyjä. Sitten vielä kalliit lisenssitekstuurit päälle ja se alkaa printtaamaan rahaa.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Mazikainen kirjoitti:Noin mielenkiinnosta, oletteko te muuten pelanneet sitä peliä josta tuo X-wing on johdettu eli Wings of Waria? (https://boardgamegeek.com/boardgame/920 ... amous-aces). Huvittavaa että ensimmäisen maailmansodan kaksitasot ja scifihävittäjät liikkuvat samalla "lentomallilla". Onneksi tie fighter voi sentään tehdä barrel rollin ;)

Kertoo myös tarinaa siitä brändäämisen voimasta että otetaan peli joka on hyväksi havaittu pelaajien keskuudessa mutta ei mitenkään hulluna myy. Tehdään sille FFG treatment eli kaadetaan laatikkoon hitosti lisää kortteja, figuja, pahvisälää ja lisätään vähän erikoiskykyjä. Sitten vielä kalliit lisenssitekstuurit päälle ja se alkaa printtaamaan rahaa.
Tottakai ! Wings of War on aivan mainio peli, mutta se jää tosiaan lähtökuoppiin juuri sen takia, että siitä puuttuu fleetin tuunaaminen, eli ne kortit ja skillit sekä pisteet. X-wing ja Wings of war on ilman tuunauskortteja sama peli, mutta tuunauksella X- wingin fleetin rakennus onkin yhtäkkiä oikea strategiapeli. Plus onhan sitä perusmekaniikkaakin fiksattu paremmaksi.

Wings of War on sellanen, minkä aikoinaan pystyi laittamaan kylään tulleille lapsille eteen ja sai heti hyviä pelejä aikaiseksi. Mutta ei sillä sellaisenaan ole kestävämpää pelattavuutta.

Wings of Warinkin figut on muuten aivan erinomaisia !
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Jeijo

Viesti Kirjoittaja Jeijo »

Wings of Warissa oli eri lento korkeuksia jos oikein muistan, toisin kuin X-Wingissä. Yksi sellainen asia joka saisi muuttua, että alkaisin kiinnostua X-Wingistä (alukset törmäävät ja nyhjäävät nykyään paikallaan O_O)
Soi viulu
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

kolmas ulottuvuus on ollut aina ongelma kun tuodaan lentopelejä käytännöllisesti katsoen kaksiulotteiselle pöydälle. Varsinkin kun se korkeusero on vielä lentokoneiden välisessä kähinässä niin merkityksellisessä roolissa.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
smaxx
Valvoja

Jeijo kirjoitti:Wings of Warissa oli eri lento korkeuksia jos oikein muistan, toisin kuin X-Wingissä. Yksi sellainen asia joka saisi muuttua, että alkaisin kiinnostua X-Wingistä (alukset törmäävät ja nyhjäävät nykyään paikallaan O_O)
Joo oli, mutta en sitä ikinä noteerannut :) Aivan liian vaikeat lisäillä ja poistaa niitä tappeja. X - Wingissä ei moista hankalaa sääntöä onneksi enää ole.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Jeijo

Viesti Kirjoittaja Jeijo »

smaxx kirjoitti:
Jeijo kirjoitti:Wings of Warissa oli eri lento korkeuksia jos oikein muistan, toisin kuin X-Wingissä. Yksi sellainen asia joka saisi muuttua, että alkaisin kiinnostua X-Wingistä (alukset törmäävät ja nyhjäävät nykyään paikallaan O_O)
Joo oli, mutta en sitä ikinä noteerannut :) Aivan liian vaikeat lisäillä ja poistaa niitä tappeja. X - Wingissä ei moista hankalaa sääntöä onneksi enää ole.
Joo, voishan sen toteuttaa muutoinkin kuin tapeilla, nyt ei vaan oikein kuvasta ilmataistelua, no jotkut tykkää duploist ja toiset legoist tms.
Soi viulu
Vader
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vader »

Rune kirjoitti:Tuskin kuitenkaan Catan tai Dominion tasoa. Ne ovat parhaimmillaan perhepelejä, ja harva se pippalot aivan 'tavalliset' ihmiset saattavat kaivaa Meddlers of Satanin tai vanhan kunnon Valtakunnan esiin ihan vain seuramielessä. X-wing tuskin ikinä se on kuitenkin sen verta kompleksi, ettei siitä perhepeliksi ole ehkä ikinä.
Ongelma en välttämättä näe kompleksisuutta* vaan sitä, että pelaaminen ei onnistu "out-of-the-box." Tai siis että laatikossa ei ole pelialustaa, joka käytännössä vaaditaan (tai rajata alue jotenkin muuten). Laivastot täytyy rakentaa pelin aluksi, valita mitä kortteja ynnä muuta valitaan ja tässä menee aikaa. Moni heittää jo tässä kohtaa kädet pystyyn, ei osaa rakentaa laivastoa, kun ei tiedä miten peliä pelataan. GW:n aloituslaatikot ovat ratkaisseet tämän ongelman, toiset paremmin, toiset huonommin. Mutta esimerkiksi LotrIn Mines of Moria oli varsin pätevä laatikko, samoin kuin Hobbitin Escape from the Goblin Town. Eli siis tarjotaan suoraan skenaario ja joukot, jotka siinä mittelevät.

Pelilaatikossa pitäisi olla nähdäkseni kaikki tarvittava pelaamista varten, jotta todelliseksi massailmiöksi päätyisi. Kyllä niitä lisäosia sitten osataan ostaa Carcassonneen ja muihinkin peleihin, kunhan peruspeli on ensin saatu haltun.

*Okei, olen pelannut X-Wingiä kahdesti melko perusfiguilla, joten ei suurta kokemusta. Mutta perusfiguilla kompleksisuus ei ollut minusta mitenkään merkittävä, pelaan kuitenkin itse enemmän varsinaisia lautapelejä kuin figupelejä. Toki kaikenmaailman uudet alukset, kortit ja lisäsäännöt luovat kompleksisuutta, mutta tätä ei ole silloin olemassa, kun kaupasta ostetaan peruspeli. Ongelma on se, että peruspelin kanssa pelaaminen ei onnistu ihan heittämällä - ei onnistu, jos kumpikaan pelaajista ei ole peliä koskaan pelannut.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/
smaxx
Valvoja

Jeijo kirjoitti:Joo, voishan sen toteuttaa muutoinkin kuin tapeilla, nyt ei vaan oikein kuvasta ilmataistelua, no jotkut tykkää duploist ja toiset legoist tms.
Totta, vaikka jotku korkeustokenit olisi käytännöllisempiä. WWI -lentopeliin toi korkeus on toki oleellinen, mutta meillä se oli niin juniorikäytössä, ettei väliä. Avaruudessa alukset on ketterämpiä, eikä välttämättä tota kolmatta ulottuvuutta niin tarvita mun mielestä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Krank

Hassua. Lentokorkeus oli mun mielestä wings of warin surkein (äärimmäisen tökerö) ominaisuus ja peli oli mun mielestä hauskempi ilman korkeussääntöjä.

Ja blokkaus nyt vaan on osa X-Wingiä. Se että alukset "nyhjää paikallaan" on vain mielikuvituksen puutetta. Mun mielessä ne käy tiukkaa kaartotaistelua yrittäessään välttää toisiinsa törmäämistä ja lentueena vihollisen luotsaamista itselleen edullisempaan asemaan. ;)
smaxx
Valvoja

Krank kirjoitti:Ja blokkaus nyt vaan on osa X-Wingiä. Se että alukset "nyhjää paikallaan" on vain mielikuvituksen puutetta. Mun mielessä ne käy tiukkaa kaartotaistelua yrittäessään välttää toisiinsa törmäämistä ja lentueena vihollisen luotsaamista itselleen edullisempaan asemaan. ;)
Samaa mieltä :) Toi törmääminen tarvittaessa tai sen varominen ja ylipäänsä ahtaiden liikeiden sekvenssointi ja arviointi on oleellinen osa peliä. Korkeudet vaan latistaisi sen.
Nopat ja Taktiikka Ry
Snowtrooper

Viesti Kirjoittaja Snowtrooper »

X-Wing todistetusti tuo harrastuksen pariin valtavan paljon sellaisiakin jotka eivät ikinä rupeaisi kokoamaan ja maalaamaan figuja. Tai ainakin omassa tuttavapiirissä on useampikin joita ei voisi pienoismallailu tai figuilu vähempää kiinnostaa, mutta ovat vahvasti koukuttuneen siipien läpsyttelyyn ja vähintään harkitsevat Armadaa. Tosin tuskinpa olisivat geneeriseen 1. maailmancup IN SPAAAAAAACE peliin tarttuneet, vaan nimenomaan warssi siinä kiinnosti. Luulisin, että porttiteoriakin johtaa tuossa tapauksessa Imperial Assaultiin (etenkin jos siitä saadaan muukalaisarmeijoita yms. ulos) eikä grimdarkkiin.

---

Kolmas ulottuvuus sinällään olisi tarpeeton hankaloitus avaruusaluksilla joiden työntövoima on niin naurettavan valtava ettei neutronitähteä pienempi painovoimakenttä tunnu missään, mutta autismini rasahtelisi pahasti jos ilmataistelupelissä ei korkeudella olisi merkitystä. (Toki vielä painajaismaisempi yhdistelmä olisi kolme ulottuvuutta ja newtonilainen liikehdintä, traumat Saganami Island Tactical Simulatorista vielä hyvässä muistissa.)
smaxx
Valvoja

Snowtrooper kirjoitti:Luulisin, että porttiteoriakin johtaa tuossa tapauksessa Imperial Assaultiin (etenkin jos siitä saadaan muukalaisarmeijoita yms. ulos) eikä grimdarkkiin.
Niin varmaan, mutta ovat jatkossa kuitenkin alttiimpia muillekin peleille. Onko se sitten nelkkari, Infinity, historic pelit vai mikä, niin tuollainen virta peleihin on hyvä asia. Voivat vaikka tulla pelaamaan Ropeconiin X -wingiä, ja huomata että hemmetti, Talvisotaakin voi pelata pikku-ukkeleilla, HOW AWESOME IS THAT !
Nopat ja Taktiikka Ry
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Itseä houkuttanut pari kertaa aloittaa x-wingin mutta a) itse inhoan yli kaiken counter kasaa pöydällä. Katsoo yhden aluksen boksissa tulevia ja auta armias. Miten varmistan ettei pelin aikana mene sekaisin tms eri alusten counterit? b) minulle star wars avaruustaistelut=paljon aluksia. Eikös täälläkin puhuttu et turnauspeli on 4-5 hävittäjää per puoli? Minulle paremmin sopisi tyyliin 20-30 per puoli minimi. Mites x-wing kestäisi tuon?

(plus prepainted meh mut kai päälle maalaus onnistuu)

Käyny mielessä etsiä paremmat(itselle) säännöt ja pelata noil figuil mut hinnoittelu ei sovi minun optimiskaalaan :D
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Krank

tneva82 kirjoitti:Itseä houkuttanut pari kertaa aloittaa x-wingin mutta a) itse inhoan yli kaiken counter kasaa pöydällä. Katsoo yhden aluksen boksissa tulevia ja auta armias. Miten varmistan ettei pelin aikana mene sekaisin tms eri alusten counterit? b) minulle star wars avaruustaistelut=paljon aluksia. Eikös täälläkin puhuttu et turnauspeli on 4-5 hävittäjää per puoli? Minulle paremmin sopisi tyyliin 20-30 per puoli minimi. Mites x-wing kestäisi tuon?

(plus prepainted meh mut kai päälle maalaus onnistuu)

Käyny mielessä etsiä paremmat(itselle) säännöt ja pelata noil figuil mut hinnoittelu ei sovi minun optimiskaalaan :D
Päälle maalaus onnistuu ja aika huikeita tuotoksia on kyllä näkynyt eri tapahtumissa (ml. conversiot). Jos alus määrää kasvatetaan niin pelimuoto on sitten "epic". FFG tukee myös tätä formaattia ihan turnauksissakin, joskin se on ollut vähemmällä huomiolla koska imperialit saivat vasta äsken oman huge shipin. Pori vs. Tampere team epic (600/3 vs. 600/3) oli mahtava kokemus ja Tamperelaiset ansaitsevat ison hatunnoston järjestämisestä.

Kuva

Erittäin hauska huomio on se, että epicissä aivan eri alukset nousevat esille samoin kuin upgrade kortit. Eli normi 100p. pelit joissa jotkut upgradet tai pilotit koetaan kalliiksi saattavatkin olla aivan huikeita suorittajia epic ympäristössä.

Kuva
Tamperelaisten keisarilliset Porin kapinallisten kimpussa
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Yksi FFG:n peli joka ei kyllä ole enää lähelläkään figupeliä, mutta joka kuitenkin antaa saman listojenräpläämisen ilon ja jollain tasolla myös pelifiiliksen on Warhammer Disc Wars. Jos ei ole kokeillut, kannattaa ehdottomasti tehdä niin. Innovatiivinen(?) pelimekaniikka korjaa figupeleihin nähden jonkun verran näyttävyydessä häviämistä. Toiminee etenkin niille, joita figupelit kutkuttelee, mutta itse figunäpertely ei.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

http://www.warseer.com/forums/showthrea ... sault-28mm

Jos Imperial assault laajennettaisiin vähän isommaksi peliksi, niin siinähän onkin jo suora kilpailija 40k:lle. Kohtuuhintaiset muovifigut, niin ei paljoa puuttuisi. Saisihan siihen useamman armeijankin - imperiumi, kauppaliitto, kapinallise, wookiet, gunganit (kuka tosin näillä haluaisi pelata, ellei nyt ärsyttääkseen vastustajaansa?), jedit...
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Silveri kirjoitti:gunganit (kuka tosin näillä haluaisi pelata, ellei nyt ärsyttääkseen vastustajaansa?)
Kauan sitten kaukana Itä-Suomessa...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

"Ha! Mesa goen to charge yous troops!"
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”