Yleinen angstinpurku GW:lle, pelistä riippumatta. Vain tänne.

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
jamovoima
Valvoja

Re: Yleinen angstinpurku GW:lle, pelistä riippumatta. Vain tänne.

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Gw:hän tekee nykyään muovikittinsä suoraan 3d malleista veistämällä, joka lienee huomattavasti halvempaa kuin vanha tapa (joskin laitteet ovat vastaavasti olleet varmasti kalliita). GW:n vanhat muovimuottien tekijät puolestaan ovat perustaneet oman firman nimeltä Renedra (http://www.renedra.co.uk/index.php) ja tekevät ainakin Perryille kehikoita. Veikkaisin myös että ainakin Gripping beast ja mahdollisesti myös Warlordin muovituotanto tulee sitäkautta. Eli toisinsanoen kilpailijoiden muovituotannon pitäisi olla samantasoista kuin Gw:llä muutama vuosi sitten.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Silveri kirjoitti:Angstaillaan figujen hintojakin näin niinkuin vertailuksi. Oikeasti... http://store.warlordgames.com/products/ ... battle-set ... tuosta tosin puuttuu itse Black Powderin sääntökirja ja Rebellion -supplementti Amerikan itsenäistymissotaan, mutta aika lailla kaikki muu tuossa taitaa ollakin.... jotain 250 figua. Yksittäisen napin hinta ei ole enää kauhean paha.
Ei hemmetti nyt on kova setti ! Perhana vieköön, tekisi mieli hommata toi... Mutta on siinä sutimista, ja tähän asti olen vähän vältellyt Black Powderia... Tossa olisi kyllä nasta projekti.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

Silveri kirjoitti: En nyt näe, että tälle ininälle muovimuottien tekemisen kalliudesta on hirveästi perusteita, kun varmaankin mikä tahansa GW:n muoveista myy volyymiltään enemmän kuin Warlordin tuotteet.
Eihän noiden muottien tekeminen oikeasti kovin kallista ole. Warlordin varsinkin ovat aika yksinkertaisia suoraan kahteen osaan jakautuvia muotteja ilman mitään erikoisempia keernoilla tehtäviä muotoja. Figujen suunnittelu voidaan varmaan olettaa aika kiinteäksi kuluksi joka muodostuu enivei jannujen ollessa palkkalistoilla. Muotin valmistus ja itse muottisuunnittelu valmiiden 3D-mallien pohjalta pitäisi jäädä reilusti alle 20ke noissa muottien kokoluokissa vaikka kaikki tehtäisiinkin alihankintana. Sen jälkeen kulut per valuranka ovatkin sitten aika marginaaliset. Perryt muistaakseni sanoivat ensimmäisen oman muovisen naposettinsä maksaneen muottikustannukset takaisin kuukaudessa. Ja noissa puhutaan kuitenkin jo vähän enemmän marginaalituotteesta kuin GW:n kamat.

Monimutkaisemmat muotit joissa on syvennyksiä esim. sivupinnoilla maksavat toki sitten jo paljon enemmän erilaisten luisti yms. ratkaisujen takia. Tiedä sitten käyttääkö GW:kään paljon noita, ei ainakaan ole tullut juuri sellaisia malleja vastaan mitkä olisivat näyttäneet sitä vaativan.
Nopat & Taktiikka Ry

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Nysse kirjoitti: Monimutkaisemmat muotit joissa on syvennyksiä esim. sivupinnoilla maksavat toki sitten jo paljon enemmän erilaisten luisti yms. ratkaisujen takia. Tiedä sitten käyttääkö GW:kään paljon noita, ei ainakaan ole tullut juuri sellaisia malleja vastaan mitkä olisivat näyttäneet sitä vaativan.
Luulen, että moinen otetaan huomioon jo mallinnuksessa tai jopa piirrosvaiheessa, ettei moisia tarvita.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

smaxx kirjoitti:Ei hemmetti nyt on kova setti ! Perhana vieköön, tekisi mieli hommata toi... Mutta on siinä sutimista, ja tähän asti olen vähän vältellyt Black Powderia... Tossa olisi kyllä nasta projekti.
No noi sun muut projektit alkaa olla jo vähän kuluneita, kun eikö sulla ole niihin jo aika hyvin tavaraa olemassa, joten mikset aloittaisi (jälleen) IHAN uutta systeemiä. Black Powder on lisäksi hyvä peli. Ja kirkkaiden värien maalaaminenkin on kivempaa kuin kaiken maailman WW2 ruskean eri sävyvarianttien maalaaminen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
smaxx
Valvoja

Nysse kirjoitti:Monimutkaisemmat muotit joissa on syvennyksiä esim. sivupinnoilla maksavat toki sitten jo paljon enemmän erilaisten luisti yms. ratkaisujen takia. Tiedä sitten käyttääkö GW:kään paljon noita, ei ainakaan ole tullut juuri sellaisia malleja vastaan mitkä olisivat näyttäneet sitä vaativan.
En usko, sitä varten ne osat on paloina spruessa ettei tarttis.
Nopat ja Taktiikka Ry
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
smaxx
Valvoja

Silveri kirjoitti:
smaxx kirjoitti:Ei hemmetti nyt on kova setti ! Perhana vieköön, tekisi mieli hommata toi... Mutta on siinä sutimista, ja tähän asti olen vähän vältellyt Black Powderia... Tossa olisi kyllä nasta projekti.
No noi sun muut projektit alkaa olla jo vähän kuluneita, kun eikö sulla ole niihin jo aika hyvin tavaraa olemassa, joten mikset aloittaisi (jälleen) IHAN uutta systeemiä. Black Powder on lisäksi hyvä peli. Ja kirkkaiden värien maalaaminenkin on kivempaa kuin kaiken maailman WW2 ruskean eri sävyvarianttien maalaaminen.
On mulla Black Powderiinkin nyt kuitenkin Preussi 28 millissä ja Itävalta 15 millisenä, ettei se ihan uusi ole... Se systeemi (tai oikeammin Napoleonin ajan taistelut) sopii vaan paremmin 15 milliin, ja en tykkää maalailla sitä. Mutta tää itsenäisyystaistelu voisi toimia 28 millissäkin hyvin. Mutta jatketaan tosta facessa...

GW sucks !
Nopat ja Taktiikka Ry
Nysse

Morze kirjoitti:
Nysse kirjoitti: Monimutkaisemmat muotit joissa on syvennyksiä esim. sivupinnoilla maksavat toki sitten jo paljon enemmän erilaisten luisti yms. ratkaisujen takia. Tiedä sitten käyttääkö GW:kään paljon noita, ei ainakaan ole tullut juuri sellaisia malleja vastaan mitkä olisivat näyttäneet sitä vaativan.
Luulen, että moinen otetaan huomioon jo mallinnuksessa tai jopa piirrosvaiheessa, ettei moisia tarvita.
Jep, näinhän se pääosin menee. Osiin jakamalla saadaan tehtyä selkeät jakotasot muotteihin. Joissain isommissa ajoneuvoissa tai möröissä voisi kuvitella useampaa jakotasoa käytettävän. Keernoilla tehtävä muotti kuitenkin halvempaa kuin se että on pakko tehdä useampia muotteja, koska osat on pitänyt jakaa niin moneen osaan.

Ihan hyvää vertailua muottikustannuksiin saa myös vähän vilaisemalla uudempia pienoismalleja ja niiden valurankoja. Jälki on eeppisen tarkkaa, erilaisia valurankoja löytyy paketista 10+, päälle photoetchit ja dekaalit, osia se n. 400 ja hinta samaa tasoa jonkun Leman Russ boxin kanssa. Ja nuokin paketit saadaan helposti myytyä voitollisesti ja kehtaisin väittää myös suunnittelutyön olevan aika paljon suurempi.
Nopat & Taktiikka Ry

Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Nysse kirjoitti:Sen jälkeen kulut per valuranka ovatkin sitten aika marginaaliset. Perryt muistaakseni sanoivat ensimmäisen oman muovisen naposettinsä maksaneen muottikustannukset takaisin kuukaudessa. Ja noissa puhutaan kuitenkin jo vähän enemmän marginaalituotteesta kuin GW:n kamat.
GW luultavasti tarvitsee useamman kuin yhden muotin per tuote, kun niillä on kauppoja ja 3rd party retailereita niin paljon jonne tuotetta pitää saada nopeasti. Siitäkin huolimatta kyllä niiden kustannukset takaisin siitä pitäisi saada kuukaudessa, mutta kun sen pitäis tuottaa voittoaki osakkeenomistajille. Myynti on varmaan sen ekan kuukauden jälkeen romahtanu reippaasti ellei sitten ole joku space marine tactical boksin kaltainen tuote.
Hippieaye

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Pee är koo äl, saisivat ilmaiseksi jakaa näitä!
Nysse

Dr. Icchan kirjoitti:
Nysse kirjoitti:Sen jälkeen kulut per valuranka ovatkin sitten aika marginaaliset. Perryt muistaakseni sanoivat ensimmäisen oman muovisen naposettinsä maksaneen muottikustannukset takaisin kuukaudessa. Ja noissa puhutaan kuitenkin jo vähän enemmän marginaalituotteesta kuin GW:n kamat.
GW luultavasti tarvitsee useamman kuin yhden muotin per tuote, kun niillä on kauppoja ja 3rd party retailereita niin paljon jonne tuotetta pitää saada nopeasti. Siitäkin huolimatta kyllä niiden kustannukset takaisin siitä pitäisi saada kuukaudessa, mutta kun sen pitäis tuottaa voittoaki osakkeenomistajille. Myynti on varmaan sen ekan kuukauden jälkeen romahtanu reippaasti ellei sitten ole joku space marine tactical boksin kaltainen tuote.
Tuskimpa niillä kovin montaa muottia on. Joskus aiemmin muistelin lukeneeni että tuotantoa jenkeissä ja briteissä. Käytännössä siis pari muottia jotka on käytännössä saatu valmistettua yksillä suunnittelukuluilla jne. Ja tuo 20ke arvio on myös selkeästi ylöspäin ja isolle muotille millä tehdään useampaa erilaista valurankaa samalla. Tahtiajat noissa vehkeissä on tyypillisesti 3-10s välillä joten eivät tarvitse useaa laitetta rinnan tekemään, ainut hyöty useammasta muotista on logistiikkakulujen ja rahdissa oleviin tuotteisiin sitoutuneen pääoman kustannukset tekemällä tavarat lähempänä markkina-aluetta.

Suurinosa figupaketin kustannuksista on oikeasti GW:n henkilöstö- ja muut kiinteät kulut. Eli sinäänsä tuo muovin valmistuskulujen vertailu ei anna kovin hyvää kuvaa asiasta. Tuskimpa millään muulla figufirmalla on yhtä isoa studiohenkilöstöä. Esim. Warlord pyörii kuitenkin loppupeleissä aika pienellä tiimillä jossa muutama pelisuunnittelija jotka osittain omistavat firman ja ostavat muovituotannon, sculptailua yms. muualta. GW:llä taas on kymmenittäin sculptaajia, pelinkehittäjää yms. jatkuvasti palkkalistoilla. Ja sitten ne pirun kalliit lakimiehet mitkä on pakko pitää kiireisenä haastamassa harrastajafoorumeita ja kaikkea muuta oikeuteen :)
Nopat & Taktiikka Ry

Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Nysse kirjoitti:Suurinosa figupaketin kustannuksista on oikeasti GW:n henkilöstö- ja muut kiinteät kulut. Eli sinäänsä tuo muovin valmistuskulujen vertailu ei anna kovin hyvää kuvaa asiasta. Tuskimpa millään muulla figufirmalla on yhtä isoa studiohenkilöstöä. Esim. Warlord pyörii kuitenkin loppupeleissä aika pienellä tiimillä jossa muutama pelisuunnittelija jotka osittain omistavat firman ja ostavat muovituotannon, sculptailua yms. muualta. GW:llä taas on kymmenittäin sculptaajia, pelinkehittäjää yms. jatkuvasti palkkalistoilla. Ja sitten ne pirun kalliit lakimiehet mitkä on pakko pitää kiireisenä haastamassa harrastajafoorumeita ja kaikkea muuta oikeuteen :)
Niinpä...ja Warlord tekee aika paljon yhteistyötä tosiaan muitten firmojen kanssa ihan avoimestikin. Muotit tulevat Renedralta ja kirjat tehdään Ospreyn kanssa... ja kehtaavat jopa myydä kilpailevien valmistajien (Victrix, Perry Miniatures) suoraan kilpailevia tuotteita omassa kaupassaan! Tämähän olisi verrannollista siihen, että GW myisi omassa nettikaupassaan pienempien puljujen avaruusmarsuklooneja - tosin nyt sillä erotuksella, että roomalaislegioonalaista on aika vaikea IP-suojata (eikä Warlord myöskään markkinoi omissa IP-tuotteissaan "vaihtoehtovalmistajia").

Nykytilanne tosiaan on aika jännä. Aiemmin figupelit oli yhtä kuin vaarhammerit ja GW oli käytännössä ainoa harrasteväylä. Nykyään näitä isoja alkaa olla jo ihan eri tavalla, kun rinnalle ovat nousseet Privateer Press, Corvus Belli, Wyrd Games, Battlefront, Mantic ja Warlord, jotka haukkaavat jatkuvasti isompaa kakkua GW:n markkinaosuudesta - ja näistä Privateer Press ja Mantic ovat vielä suoria kilpailijoita. Jotenkin surkuhupaisaa, että näistä "uusista tekijöistä" Mantic, Warlord ja tuotantopuolella Renedra tosiaan ovat entisten GW:läisten perustamia ja pystyvät hyvin vanhan työnantajansa kanssa kilpailemaan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

GW ei tee figuja tai pelejä, joita mä haluaisin ostaa tai pelata!

*VIHAA, SYLKEÄ, HAJONNEITA NÄPPIKSIÄ*

Joudun vetämään seteleitä vessanpytystä alas, kun en voi käyttää niitä mihinkään kivaan... Päivät kuluvat kataloogien päälle oksennellessa... Tuijotan GW:n nettisivuja 24/7, mutta kärsin... Häpeän itseäni, kun olen koskaan ikinä ostanut firmalta mitään... Katselen GW-figujani ja tunnen syvää itseinhoa... Elämänlaatu laskee, ihmiset ympärillä pitävät mua hulluna, järki menee, kaikki GW:n syytä.

Nyt viimeksi FABAn tappaminen on tuhonnut mun elämäni, vaikka en edes pitänyt kasiedikasta ja vihasin aktiivisesti Lopun Aikoja, ja jo seiskaedikka meni rikki armeijakirjoista ja kutosedikka tartti fiksit ja vitosedikka oli silkkaa herohammeria ja nelosedikassa väärä skaala ja kolmosedikassa huono fluffi ja kakkosedikassa myöhästyneet Kaaos-kirjat ja ykkösedikassa liikaa erratoja eri White Dwarffeissa, joka jo silloin per-c:stä, koska siitä oli tuleva se, mikä siitä sittemmin tuli, ja sen jälkeen vielä enemmän tuotekuvasto, ja lopulta ei enää ollenkaan mun diggaamia figuja, ja 'Evy Metal maalaa väärin! Paha GW!

Mulla olis figut ja säännöt kymmeneen mielestäni hyvään GW:n peliin, mutta kiitos GW:n, niihin käytetty aika on multa täysin pois riistetty. Oli arvotonta rakennella ja pelata silloin, koska se on arvotonta nyt ja aina! Ei voi kuvitellakaan, että kukaan koskisi niihin peleihin ja figuihin, koska niitä ei enää saa kaupasta. Ei ole ketään muuta, joka olisi tykännyt niistä peleistä ja haluaisi niitä pelata, koska uusin päivitys on muuta ja pelien tukeminen on lopetettu. Enkä edes kehtaisi kysyä asiasta keneltäkään, koska mulle varmasti naurettaisiin ja GW:n lakimiehet kyykkivät tuolla puskissa nytkin.

Olen tukahtuneen yksinäinen ja GW:n ahdistama näiden merkityksettömiksi muuttuneiden figuvuorien keskellä...

Haastaisin GW:n oikeuteen. Mutta elämänvoimaa siihen ei ole jäljellä.

Pahinta on se, että ympärillä on kaikkea kiinnostavaa ja testaamisen perusteella toimivaa. Mutta kiitos GW:n epäilen, että nekin firmat muuttuu 10-20 vuoden kuluessa monstereiksi, jotka vaan parjaa mun makua ja lypsää mun lompakkoa. Siksi ei kannata mitään aloittaa, ei kannata mitään tehdä, ja varsinkaan ei kannata itse yrittää. Luottamus on mennyt, GW on tuhonnut koko figuharrastusalan. Eihän tässä voi ihminen enää mitään tehä tai minnekään päin päätään kääntää.

Onneksi GW:n figusalkkujen kasvaessa niistä saa kohta pehmustetun kopin, jonne voin sulkeutua. Sillä tavalla musta tulee symbolisesti yhtä figujen kanssa, sulaudun yhteen, nirvana... paratiisi... Toivo GW:n siunaukseen ei sittenkään koskaan kuole... Tätä kannattaa odottaa! Kiitos, kiitos jo etukäteen! Nyt hypettämään tätä mikä kohta varmasti ehkä tapahtuu!

Eikun siirryn suoraan vihaamaan sitä, miten GW tämänkin varmasti ehkä mokaa, sillä eihän sieltä mitään hyvää tule, vaikka aiemmin on tullut koko mun elämä...

GW, Äiti... rakastan sua, vihaan sua, enkä oo syöny mun lääkkeitä...

-ile
Morze

Terve Kirby. Eiköhän sun olis jo aika vetäytyä eläkkeelle?

"Kymmenen hyvää GW peliä" on aika rohkea väite, ellei oteta vanhoja lautapelejä mukaan ja edikoita erikseen. Itse en keksi tosin edes yhtä, paria on kehuttu, mutta visuaalinen ilme ei nappaa.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Eniten vihaan sitä, että 15-vuotiailla kakaroilla näyttää olevan hauskaa GW:n putiikissa - niinkuin mullakin silloin. Eivät tajua, minkä syöjättären kidassa ovat!

-ile
Scumboogie

Viesti Kirjoittaja Scumboogie »

Mua ahdistaa GW:n touhuissa se, että uusilla daemonetteilla on rinnat peitettynä mutta silti savage orcien ja ghoulien eroottisia mielikuvia herättäviä pakaroita ei sensuroitu seiska/kasiedikan uusien muovifigujen aallossa. Why won't anybody think of the children?
Hippieaye

Viesti Kirjoittaja Hippieaye »

Ei hele, ilen kommentti silkkaa rautaa, en oo pitkään aikaan nauranu näin paljoo :D
NorjanPaavi

Viesti Kirjoittaja NorjanPaavi »

Lyhyesti kuvailtuna ketjun voi tiivistää: GW on kuin ex-tyttöystävä/ex-vaimo. Ainakun ollaan jätkien keskuudessa muistetaan kuinka paskamainen se oli ja kuinka se teki väärin kaiken. Illan tullen vanha suola alkaa janottamaan ja kuitenkin sorrutaan haveilemaan paluusta yhteen ja muistellaan hyviä hetkiä. Pahimmassa tapauksessa aletaan stalkkaamaan ja seuraamaan sen tekemisiä. Toisinaan avaudutaan kuinka kaikki olisi ollut paremmin jos se olisi tehnyt "näin ja nämä erilailla". Harvoin kuitenkaan todella muistellaan kuinka hyviä hetkiä sen kanssa vietettiin. Loppujen lopuksi kuitenkin se opetti meille tästä maailmasta omat salansa. Kuitenkin aina jaksamme ajatella omaa napaa ja unohdamme ajatella että osa asioistaas ei mene aina oman kaavamme mukaan... No osa jaksaa loppuun asti ja kestää huonot ja hyvät jaksot. Toiset heittävät lusikan jakoon ensimmäisessä kivisessä mäessä....
Morze

No eipä ollut kovin lyhyesti tiivistetty.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Se se vaan on sillä lailla että tässäkin firmassa sitä on paljon mälsää.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”