Kirjakielen käyttäminen

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

ChildGamez kirjoitti:Elikkä siis onko aihees kyse et jos kirjottelen näin niiku ny niin sit
Nuo "näin niiku ny niin sit" ovat turhia koko viestissäsi ja ne ovat ylimääräisiä kirjaimia, joita sinä jouduit kirjoittamaan, yhteensä siis välilyöntien kanssa 24 merkkiä. Jos jättäisit nämä väliin niin ehkä jaksaisit kirjoittaa sanat loppuun ;)
ChildGamez kirjoitti:mua ei hyväksitä enää edes tääl ku en jaksa kirjottaa joka v***n sanaa tavallaa loppuu asti ja "korrektisti"?
Ensinnäkin foorumilla ei kiroilla, toiseksi ei se ole sanan vika, jos et jaksa painaa ylimääräistä nappia ;)
ChildGamez kirjoitti:En kuitenkaa täst jaksa alkaa muuttelee kirjoitus tyyliäni kun ei pahemmin ole ollu vaikeuksii saaha niit vastauksii vaik oonki tämmönen hirvee n00b jne..
Uskoisin, että saisit paremmin vastauksia, jos jaksaisit kirjoittaa selkeämmin.
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

Henri kirjoitti:Vastaus1 : On tainnut jäädä äikän tunnit väliin.
Vastaus2 : Vähän jätkä on tyhmä.
Vastaus3 : Opi kirjoittamaan.
Vastaus4 : Banaania tuollaisille
Asioista voidaan huomauttaa monella eri tavalla. Yllä mainittu tapa ei ole edes huomauttamista vaan on pelkkää herjaamista.
Viimeksi muokannut Druzhina Captain, Pe 26.03.2004 10:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

ChildGamez kirjoitti:Elikkä siis onko aihees kyse et jos kirjottelen näin niiku ny niin sit mua ei hyväksitä enää edes tääl ku en jaksa kirjottaa joka v***n sanaa tavallaa loppuu asti ja "korrektisti"? En kuitenkaa täst jaksa alkaa muuttelee kirjoitus tyyliäni kun ei pahemmin ole ollu vaikeuksii saaha niit vastauksii vaik oonki tämmönen hirvee n00b jne..
Ei ku täs on kyse siit ku jengi ei snaijaa sit et ois niinku hyvä jutska et jengi viittis scriidata sillei et ois niiku iisimpää muitteki hiffata mitä jengi meinaa .must ainaki o iha dillee et porukkaa ei jaksa napata veivata tekstii mist sais niiku yhel lukmall jotai tolkkuu
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Hmh mjooh, noh jos tulin itse väärinymmäretykseni, niin: eli en siis tarkoita sitä että se on ihan ok postailla jotain täysin päin honkia kirjoitettuja tekstejä. Tarkoitan siis että jos jonneki putkahtaa yhdyssanavirhe tai pilkkuvirhe, niin se ei ainakaan mua haittaa. En siis halua edustaa mitään plz "mitä kerätään seuraavax" "mitä hahmoi te niinq diggaate" koulukuntaa, olen vaan kyllästynyt siihen kun varsinkin ircissä ja joskus jopa foorumeilla valitetaan jostain nauretavista kielioppivirheistä miettimättä tippaakaan sitä että se kaiken oikeinkirjoitaminen ei ole kaikille itsestäänselvyys.

Tollaset childGamezit sun muut räyhääjät vois kyllä keskustella asiasta asiallisesti ja esittää argumenttinsa, eikä vaan pistää kaikkea läskiks suoraa.

Noh jokatapauksessa varmaan vikaa on itse kussankin siinä mielessä, että jotkut ei jaksa panostaa tippaakaan mihinkään oikeinkirjotukseen, vaan latelee suoraa jotain tajunnanvirtaa. Jotkut taas vetävät jotain äidinkielen opetajan linjaa, tosin täälä boardilla aika harvoin esiintyy tollasta, mutta varsinkin ircin puolella tulee monasti vastaan jotain hirveetä nipotusta nauretaviasta oikeinkirjoitus asioista.
ChildGamez

Viesti Kirjoittaja ChildGamez »

Druzhina Captain kirjoitti:
ChildGamez kirjoitti:Elikkä siis onko aihees kyse et jos kirjottelen näin niiku ny niin sit
Nuo "näin niiku ny niin sit" ovat turhia koko viestissäsi ja ne ovat ylimääräisiä kirjaimia, joita sinä jouduit kirjoittamaan, yhteensä siis välilyöntien kanssa 24 merkkiä. Jos jättäisit nämä väliin niin ehkä jaksaisit kirjoittaa sanat loppuun ;)
ChildGamez kirjoitti:mua ei hyväksitä enää edes tääl ku en jaksa kirjottaa joka v***n sanaa tavallaa loppuu asti ja "korrektisti"?
Ensinnäkin foorumilla ei kiroilla, toiseksi ei se ole sanan vika, jos et jaksa painaa ylimääräistä nappia ;)
ChildGamez kirjoitti:En kuitenkaa täst jaksa alkaa muuttelee kirjoitus tyyliäni kun ei pahemmin ole ollu vaikeuksii saaha niit vastauksii vaik oonki tämmönen hirvee n00b jne..
Uskoisin, että saisit paremmin vastauksia, jos jaksaisit kirjoittaa selkeämmin.
A) En kirjoitus tapaani muuta ja kirjottelen näit turhii juttuja ihan muuten vain enkä niitä jaksa alkaa sit jälkikätee muuttelee.
B) sanat loppuu keske kun mun aivot käsittelee tietoo puhekielenä ja kirjoitan kokoajan samalla katse näppäimis jote en jaksa alkaa jälkikäteen muuttelee sanoja ja lisää vikoi kirjaimii.
C)En kiroillut! Etkö näe että sensuroin tekstin etteivät kaltaisesi jeesustelijat järkyty nyky nuorten kielen käytöstä ;)
D) Olen niitä vastauksia saanut ihan hyvin kuten jo kirjoitinkin joten sen takia ei jaksa alkaa kirjoitus tapaa kyl muuttamaan ;)
Edit: En nyt tässäkään hae riitaa/ räyhää vaan koitan saada oman kantani selväksi lähinnä käsitellen omaa kirjoitustani ja siihen liittyviä ongelmia kun sitä joku koittaa lukea.... koittakaa ymmärtää :/
Viimeksi muokannut ChildGamez, Pe 26.03.2004 14:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A person can't defeat loneliness.
Waiting for the rising of Chaos Dwarfs
ChildGamez

baretul kirjoitti:
Tollaset childGamezit sun muut räyhääjät vois kyllä keskustella asiasta asiallisesti ja esittää argumenttinsa, eikä vaan pistää kaikkea läskiks suoraa.
Jaa-a ....
Pahoittelen käytöstäni (mitä ihmeen käytöstä) suuresti. En todellakaan ole käsittänyt, että ihmiset ottavat minut räyhäävänä teininä. Olen ihanrauhallisena kirjoittanut mitä mieleen tulee, ehkä sitten on jokin teini ongelma mullakin kun siit tekstistä sit tulee teille mieleen riehuva teini >(tai jotai sellast?). En nyt tässäkään räyhää/hae riitaa vaan yritän parhaani mukaan pahoitella käytöstäni....
Ehkä se on sit näin helpompaa. Unohtakaa äskön lukemanne teksti, sillä kaikki sisältyy tähän sanaan: Anteeksi
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

ChildGamez kirjoitti: Jaa-a ....
Pahoittelen käytöstäni (mitä ihmeen käytöstä) suuresti. En todellakaan ole käsittänyt, että ihmiset ottavat minut räyhäävänä teininä. Olen ihanrauhallisena kirjoittanut mitä mieleen tulee, ehkä sitten on jokin teini ongelma mullakin kun siit tekstistä sit tulee teille mieleen riehuva teini >(tai jotai sellast?). En nyt tässäkään räyhää/hae riitaa vaan yritän parhaani mukaan pahoitella käytöstäni....
Ehkä se on sit näin helpompaa. Unohtakaa äskön lukemanne teksti, sillä kaikki sisältyy tähän sanaan: Anteeksi
En oo puhunut mistään teineistä muuten ;)
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Hmm? Voimme tästä siis päätellä, että ChildGamez on teini, muuten hän ei olisi ottanut sitä esiin... ;)

Kiroilusta vielä, se on ihan sama kirjoittaako ***** vai "v***u", kun merkitys on aivan sama, ja kaikki tajuavat mitä toinen tarkoittaa. Voimasanoja on monenlaisia, ei aina tarvitse käyttää kirosanoja.

Ja jos ei jaksa muuttaa sanojaan jälkikäteen, niin se osoittaa mielestäni aika selvästi, että viestiin ei jakseta panostaa paljon. En nyt tässä sitten rupea analysoimaan pitäisikö vaiko eikö pitäisi viesteihin panostaa, aiheutan vielä jonkun kauhean liekkisodan..

P.S. Ei teineissä ole mitään vikaa, ärsyttävissä ihmisissä kylläkin.

JarLoz, 15v. ;)

JEdit No voihan hittolainen tällähän foorumilla on automaattisensuuri käytössä! Nyt pointtini jää tietenkin ihan hämäräksi.. :D
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

JarLoz kirjoitti:
P.S. Ei teineissä ole mitään vikaa, ärsyttävissä ihmisissä kylläkin.

JarLoz, 15v. ;)
Olet oikeassa, mutta suurin osa teineistä on perin ärsyttäviä.

Kuolo, 15v. :D
Gere curam mei finis.
Tulihirmu

Viesti Kirjoittaja Tulihirmu »

Mitähän mahdatte tuolla "teini"-sanalla oikein tarkoittaa? Siis lähinnä ikähaarukkaa haeskelen.

Tulihirmu, 14v :?
c",)<---------------Tuossa on pottunenäinen tyyppi, jos tiiraat tarkasti...
ChildGamez

Child= 16v. Teini? jokainen saa sen itse päättää.
Siitä kiroilusta, niin mielestäni on täysin eri asia jos sensuroi ne kun silloin osoittaa kirjoittaneen päänsä mukaan, mutta silti ajatelleen lukijoita. Sellanen oli se mielipide, pitänee lopettaa tän topicin luku kun ei aiheuta kuin murheita mulle :/
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Sana teini tulee Englannin kielestä jossa teenager ymmäretään olevan henkilö joka on iältään väliltä 13-19.
Thirteen... .. ...nineteen.
Tämä käytäntö pätee myös hyvin pitkälle suomessa. Esim. teiniravintola = ravitsemusliike jonne alle 20 vuotiaat pääsevät nauttimaan virvokkeita.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Tämä topikkihan tuottaa ihan hyvin. Itse en osaisi JarLozia paremmin tätä asiaa, ne säännöt kannattaa siis lukea ennen kuin menee svinttua postailemaan pitkin foorumia.

kääpiökuningas, 16v. :P
niih.
Ghe'dahlg

Viesti Kirjoittaja Ghe'dahlg »

Itse näen tämmöisen "oikeaoppinen kirjakieli pakolliseksi" asenteen hiukan naurettavana. Siitä tulee hiukan sellainen fiilis että 'Hammerista ja muista figupeleistä tehdään "hienoston" ja "älymystön" harrastusta, johon ei tavallisella rahvaalla ole asiaa. Samaa tyyliä edustaa sivistyssanojen tai muuten "hienompien" sanojen käyttö liiallisissa määrin. Okei, on ihan hyvä osata suomen kieli hyvin sekä tietää ja ymmärtää sivistyssanoja(vaikka sitten sivistyssanakirjan avulla), mutta liika on aina liikaa.

Ja sitten tämä teinien syrjiminen ja muu siihen rinnastettava on myös aika naurettavaa. Antaa muiden elää elämänsä miten parhaaksi näkevät, olkoonkin vaikka pää täyteen viinaa, tupakkaa, huumeita tai jotain muuta joka viikonloppu. Se on vain yksi tapa oppia jotain elämästä. Kyllä varmaan tekin olisitte(mikäli ette jo ole) riekkumassa, jos ette olisi säälittäviä nörttejä tietokoneen kuvaruutujenne edessä ilman kavereita ja elämää. ;)

Terveisin: Ghe'dahlg, 18v
Tätä viestiä ei ole testattu kasviksilla eikä siinä mahdollisesti näkyviä perunoita ole vahingoitettu.
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Teini on oikeasti se 13-19, kuten jo mainittiin, mutta haluaisin sanoa, että sanalla usein tarkoitetaan myös tavallista, typerästi käyttäytyvää murkkua... niin minä ainakin sen usein ymmärrän. Mutta teini-ikäisiä on toki järkeiväkin. :)
Gere curam mei finis.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Ghe'dahlg kirjoitti:Itse näen tämmöisen "oikeaoppinen kirjakieli pakolliseksi" asenteen hiukan naurettavana. Siitä tulee hiukan sellainen fiilis että 'Hammerista ja muista figupeleistä tehdään "hienoston" ja "älymystön" harrastusta, johon ei tavallisella rahvaalla ole asiaa.
Nähdäkseni tästä ei ole kysymys. Pääpointti tässä ketjussa lienee (Huom. kirjakielinen ilmaus) ollut se että ihmisten pitäisi kirjoittaa tänne (Sotavasaraan) mahdollisimman selkeää ja ymmärrettävää kieltä, niin että pöllömpikin tajuaisi kertalukemalta, missä mennään. Minua henk.koht. ihmetyttää joidenkin henkilöiden taholta tuleva kirjakielen dissaaminen (Huom. Tämä ei ole kirjakielen sana.) - lieneekö heillä huono omatunto tai muuta hävettävää...

Järkeviä teinejä? Ei minun aikanani semmoisia ollut. Kyllä maailma muuttuu...
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

The Captain kirjoitti: Järkeviä teinejä? Ei minun aikanani semmoisia ollut. Kyllä maailma muuttuu...
Niin, ei niitä paljoa ole, ja ne harvat jäävät ääliöiden varjoon...
Gere curam mei finis.
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Kuolo kirjoitti:
The Captain kirjoitti: Järkeviä teinejä? Ei minun aikanani semmoisia ollut. Kyllä maailma muuttuu...
Niin, ei niitä paljoa ole, ja ne harvat jäävät ääliöiden varjoon...
Eipä ollut nyt kyse teineistä, eikö vain? Kirjakielen käyttöä, siis tällaista jota tässä syöllän kauhealla tuskalla päänupista, kannattaa IMO (<- In My Opinion, minun mielestäni, ei kirjakieltä, lyhennys) korostaa, koska täällä (Sotussa) on vielä oppivia ihmisiä (koululaisia, teinejä, koulun keskensä jättäneitä, minunlaisiani palturinpuhujia)!

Ja vielä muistutus: foorumipalstat eivät ole sellaisia "tunteiden" purku-palstoja, jonne voi kirjoitella (käyttäen "teinikieltä, niinq") mitä lystää silloin kun siltä tuntuu tai sitten kun svintuttaa oikein kunnolla, ajatellen että "täähä o -vaa- Intternetti, ei täällä ketään järkeviä oo!" Se ei ole totta! Sen takia tällaiset topikit ovat hyödyksi, koska oikea kirjallinen ilmaisu (toivottavasti, ja pitäisikin) vähentää sellaisia, anteeksi nyt vain, teinixhaxorpeeloxxx-vittuiluviestejä.

Kyse on siis kirjallisesta kielen ilmaisusta! Lukekaa tuo edellä oleva ajatuksella, mutta älkää ottako sitä itseenne :)

kääpiökuningas, 16v.
niih.
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

JarLoz kirjoitti:Kiroilusta vielä, se on ihan sama kirjoittaako "Kiroilen koska en ole lukenut vielä sääntöjä" vai "v***u", kun merkitys on aivan sama, ja kaikki tajuavat mitä toinen tarkoittaa. Voimasanoja on monenlaisia, ei aina tarvitse käyttää kirosanoja.
Et ole tainnut huomata, että sillä on väliä mitä kirjoittaa? Sotavasara.net säännöt kohta 3.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Weekender kirjoitti:
JarLoz kirjoitti:Kiroilusta vielä, se on ihan sama kirjoittaako "Kiroilen koska en ole lukenut vielä sääntöjä" vai "v***u", kun merkitys on aivan sama, ja kaikki tajuavat mitä toinen tarkoittaa. Voimasanoja on monenlaisia, ei aina tarvitse käyttää kirosanoja.
Et ole tainnut huomata, että sillä on väliä mitä kirjoittaa? Sotavasara.net säännöt kohta 3.
Just just joo, mutta pointti taisi olla, että vit*u on ihan yhtä lailla sääntöjen rikkomista kuin sama ilman naurettavaa yhden kirjaimen sensuroimistakin.

Nomut, ihan fiksu foorumi tää on. Jos muuta luulette niin menkää selailemaan suomi24:n Hanna Pakarinen-foorumeita.

Teinix 4evah,
VJ
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”