Hyvää kesälomaa sotavasaralaiset

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Gabriel

Viesti Kirjoittaja Gabriel »

VJ kirjoitti:Jos lukio erottaa jyvät akanoista niin mä taidan kai sitten olla akana (mikä ikinä onkaan akana). No ei toi oikesti nyt mitenkään huonosti mennyt, ysejä niistä aineista jotka kiinnostavat ja kaseja muista.. Paitsi ruotsista kuutosia..
Hetkinen.. Postasinko mä tähän threadiin jo? No, hyvää kesää kaikille joka tapauksessa.
(mun syntymäpäivä tänään BTW :D )
Akana taitaa olla jyvässä se huono "kuori" osa tai muuten vaan huono jyvä. En kyllä ole yhtään varma tosta mutta niin siinä olisi mielestäni jotain järkeä... Hyvää syntymäpäivää :D ! Tähän sopii Weekkiksen slogani mutta hieman muunneltuna koska tiedän että olet enemmän kiinnostunut maalaamisesta. Eli synt. lahjaksi: May your brush be victorious!

Ai niin olen ihan unohtanut tämän threadin tarkoituksen

Hyvää kesää!
God works in mysterious ways. Accept this and you'll never have to ask "why" again.
AnlaShok

Viesti Kirjoittaja AnlaShok »

Gabriel kirjoitti:
AnlaShok kirjoitti:Älkää nyt peruskoulun todistuksista hikeentykö, niihin numeroihin kun vaikuttaa pärstäkerroin+nuoleskelu/mielistely aika paljon. Sitäpaitsi peruskoulun, etenkin ysin, asiat ovat niin helppoja, että arvostelu kertoo aika vähän. Tunnen monia joilla peruskoulun matematiikka 10 putosin pitkässä matikassa neloseen parin eka kurssin aikana. Lyhyt matikka onkin sitten lähempänä yläastematematiikkaa, pitkä on niin teoreettista että sillä ei oikeasti tee mitään milloinkaan ellei suuntaudu tutkijaksi, ja silloinkin aika vähän (alasta riippuen).
Mulla ainakin oli peruskoulun matikka kymppi ja koska ollaan/oltiin matikkaluokalla niin käytiin yks lyhyen matikan kurssi ja yks pitkän matikan kurssi. Molemmista kymppi. Pointti: Ei se pitkä matikka niin vaikeaa ole (itse asiassa aika helppo oli se funktiot ja yhtälöt-kurssi), varsinkaan jos on peruskoulun matikka 10. Ne henkilöt sitten joilla se numero putosi olivat varmaan sitten saaneet noin 8-9 kokeista ja sitten nuoleskelu ja kiltti opettaja nostivat sen kymppiin.

Katotaan sitten lukiossa jos erikoispitkässä matikassa olis jotain haastetta.
Kyllä minä vähän luulen, että jopa sinä joudut edes hieman tavallisenkin pitkän matikan edessä nöyrtymään. Ensimmäisen vuoden matematiikan kurssit ovat kyllä melko helppoja, kävin itse ne ysillä (vaikkakin aika huonoilla numeroilla, mutta läpi menivät silti...kävin sitten lukiossa ne uudestaan).

Lukiossakin matematiikan kymppi ei mielestäni kaikkea kerro koska tehtävissä on varaa valita. Yleensä kokeessa on 6-8 tehtävää joista 5 pitää tehdä, tosin tämä käytäntö vaihtelee opettajakohtaisesti. YO-kirjoituksissakin on 15 tehtävää joista 10 pitää tehdä.

Minun pointtini oli nyt että älä ensimmäisen kurssin perusteella sano että pitkä matikka on helppoa. Ykkös- ja kakkoskurssit ovat lähinnä yläasteasioita, jotain perusjuttuja tulee 2. asteen yhtälöistä, epäyhtälöistä, yhtälöpareista, logaritmeista jne. Kolmonen on sitten perusgeometriaa ja nelonen vähän abstraktimpaa geometriaa. Eli hyvin pitkälle vain entisen kertausta ja laajentamista. Vitoskurssi on vektoreita ja siinä tuleekin jo vähän uutta, vaikka maalaisjärjellä nekin hoituvat. Kutosessa on ensimmäinen varsinaisesti uusi asia: derivointi. Seiska on derivoinnin jatkokurssi joka oli mielestäni tähän mennessä vaikein matematiikan kurssi. Kasi on integrointia joka on myös periaatteessa uusi asia vaikka onkin vain derivoinnin vastalaskutoimitus. Yksitoista on analyysin jatkokurssi jossa paneudutaan vähän vaikeampiin integroitaviin, differentiaaliin ja 3 muuttujan yhtälöihin ja funktioihin. Muita en ole ehtinyt käymään, mutta kymppi on kai tilastotiedettä ja todennäköisyyksiä.

Itselläni on siis 10 käydyn kurssin (+1 kertauskurssi josta ei tullut numeroa) jälkeen matematiikan KA 9.5. Parempikin se tietysti voisi olla mutta huolimattomuusvirheet ja opettajan säälimätön 9½:sta ysiin pyöristäminen ovat sen tuohon tiputtaneet. Toisaalta matematiikan KA ei vaikuta teknillisiin korkeakouluihin hakemiseen niin eipä sillä juurikaan väliä ole.

+++EDIT+++
Niin, hyvää kesää tietysti itse kullekin. Itselläni oikea loma alkaa vasta heinäkuun alusta, mutta täällä töissä on onneksi hyvä surffailla :)
Viimeksi muokannut AnlaShok, Pe 06.06.2003 16:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gabriel

Viesti Kirjoittaja Gabriel »

OK. Uskon :D Kesän jälkeen se nähdään!
God works in mysterious ways. Accept this and you'll never have to ask "why" again.
AnlaShok

Hyvä että edes joku uskoo :) En halua peloitella ikinä ketään mutta kyllä sen parissa haastetta riittää useimmille :) Itsekään en aina koko aluetta mielestäni hallitse riittävän hyvin, mutta kokeessa kun on varaa valita niin ei tarvitsekaan.
AnlaShok

Gabriel kirjoitti:OK. Uskon :D Kesän jälkeen se nähdään!
Niin ja tuohon vielä että sen näkee vasta kahden kesän jälkeen :) Ykkösvuoden jälkeen kyllä sinulla varmasti kymppi on keskiarvo, se ei ole lahjakkaiden keskuudessa harvinaista. Vinkkinä sanon että kaikki perusasiat kannattaa luonnollisesti opetella kunnolla koska niitä tullaan tarvitsemaan myöhemmin ja sitten ollaan lirissä jos ei esimerkiksi muista minkämuotoinen on ympyrän yhtälö.
maddog

Viesti Kirjoittaja maddog »

Kjeh kjeh... Maddogon taas töissä tästä syksylle saakka, joten maalattua tulee vain pari tuntia päivässä, ja noin kymmenen tuntia viikonloppuna.

Työttömänähän minä maalailin pyöreästi seittemän tuntia päivässä, myös viikonloppuisin! Ai mitä elämää? Eikös se figujen maalaus olekaan sitä parasta mitä elämällä on tarjota??? :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”