Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?
Re: Games Workshopin suurin virhe viimeisen kymmenen vuoden ajalta ?
Legendojen mukaan 40k pelataan ensisijaisesti turnaushengessä. Onko siinä kontekstissa kohtuutonta verrata kahta samalla hengellä pelattavaa peliä toisiinsa sikäli kun halutaan tietää kumpi soveltuu paremmin tarkoitukseen?
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Koska ranttien kirjoittaminen on hauskaa...
Itse en ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi tutustua hammerin maailmaan toisin kuin muut. Ottamatta kantaa kuitenkaan laisinkaan tarinan laatuun, minua on aina huvittanut nämä puheet tarinavetoisesta pelaamisesta ja muusta fluffiin liittyvästä. Terminähän "fluffipelaaminen" on hyvin mielenkiintoinen ja mie olen aina ihmetellyt sitä, että miksei siitä keskusteltaessa olla koskaan otettu mukaan pelaajan itse kirjoittamaansa tarinaa oli hänen armeijansa yksiköiltään ja ukkeleiltaan minkä lainen tahansa.
Mitä mie kuitenkin yritän hakea, minnuu jotenkin huvittaa se, että edikasta ja armeijakirjoista toiseen, kukaan ei oikein tunnu kiinnittävän itse taustaan yhtään huomiotaan. Statsit katsotaan ja ne muuttuvat ajan myötä, mutta se perus tarina hahmon ja yksikön takana pysyy vuodesta toiseen samana. Kummasti kuitenkin kirjan vaihtuessa yhtäkkiä pelaajat kiinnittävät eri tavalla huomiota sen tarjoamiin yksiköihin ja lopulta päätyvät listaankin.
Fabassa Demppa prinssit olivat joskus pelillisesti kuraa, mutta fluffiltaan ties mitä. Sitten tuli 7th:n kirja ja Nurglen parannettu merkki ja yhtäkkiä kaikki alkoivat pelata tätä kaveria nykyisestä tilastaan puhumattakaan. Minun on jotenkin vaikea hyväksyä oletus, että tämä johtui niistä muutamasta lisärivistä hahmon oman sivun laidalla, johon ainakaan itse en koskaan ole kiinnittänyt huomiota kun vierestä voisi lukea niitä sääntöjä.
Nykyään 40k:nkin kohdalla minun tarvitsee mainita Kaaos pelikaupalla kuulen pelkästään puheita KDK:sta ja Khornesta ja miten mitään muuta ei tunnu olevan enää olemassakaan koko kaaoksen suuressa valtakunnassa. Mitä tapahtui Khronen tarinassa, että siitä muodostui yllättäen tämmöinen muoti-ilmiö?
Kerran sain ilon ja kunnian osallistua katsojan roolissa turnauksessa, jossa oli pakko olla armeijalle kirjoitettu joku fluffi missä selitettiin armeijan päätyminen turnauksen sotatantareille. Luettuani kaikkien osallistujien fluffit löysin puoli A4:n verran tekstiä: "Blööd för the blööd...".
Missä päin maailmaa hammerin peluun tavoitteina on tarinavetoisuus? Joensuussa? Ilen keittiön pöydällä? Jossain muualla? Toistaiseksi olemme hyvin pienellä alueella ottaen huomioon vaikkapa pelkästään Suomen hammeriskenen.
Tarinankerrontaa ja tarinankerrontaa.116 kirjoitti:Toki tehoargumentti on mielenkiintoinen sinänsä koska peleissä on eri tavoitteet, warhammereissa enemmän tarinankerronta ja lol random, warmachinessa enemmän se voittaminen.
Itse en ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi tutustua hammerin maailmaan toisin kuin muut. Ottamatta kantaa kuitenkaan laisinkaan tarinan laatuun, minua on aina huvittanut nämä puheet tarinavetoisesta pelaamisesta ja muusta fluffiin liittyvästä. Terminähän "fluffipelaaminen" on hyvin mielenkiintoinen ja mie olen aina ihmetellyt sitä, että miksei siitä keskusteltaessa olla koskaan otettu mukaan pelaajan itse kirjoittamaansa tarinaa oli hänen armeijansa yksiköiltään ja ukkeleiltaan minkä lainen tahansa.
Mitä mie kuitenkin yritän hakea, minnuu jotenkin huvittaa se, että edikasta ja armeijakirjoista toiseen, kukaan ei oikein tunnu kiinnittävän itse taustaan yhtään huomiotaan. Statsit katsotaan ja ne muuttuvat ajan myötä, mutta se perus tarina hahmon ja yksikön takana pysyy vuodesta toiseen samana. Kummasti kuitenkin kirjan vaihtuessa yhtäkkiä pelaajat kiinnittävät eri tavalla huomiota sen tarjoamiin yksiköihin ja lopulta päätyvät listaankin.
Fabassa Demppa prinssit olivat joskus pelillisesti kuraa, mutta fluffiltaan ties mitä. Sitten tuli 7th:n kirja ja Nurglen parannettu merkki ja yhtäkkiä kaikki alkoivat pelata tätä kaveria nykyisestä tilastaan puhumattakaan. Minun on jotenkin vaikea hyväksyä oletus, että tämä johtui niistä muutamasta lisärivistä hahmon oman sivun laidalla, johon ainakaan itse en koskaan ole kiinnittänyt huomiota kun vierestä voisi lukea niitä sääntöjä.
Nykyään 40k:nkin kohdalla minun tarvitsee mainita Kaaos pelikaupalla kuulen pelkästään puheita KDK:sta ja Khornesta ja miten mitään muuta ei tunnu olevan enää olemassakaan koko kaaoksen suuressa valtakunnassa. Mitä tapahtui Khronen tarinassa, että siitä muodostui yllättäen tämmöinen muoti-ilmiö?
Kerran sain ilon ja kunnian osallistua katsojan roolissa turnauksessa, jossa oli pakko olla armeijalle kirjoitettu joku fluffi missä selitettiin armeijan päätyminen turnauksen sotatantareille. Luettuani kaikkien osallistujien fluffit löysin puoli A4:n verran tekstiä: "Blööd för the blööd...".
Missä päin maailmaa hammerin peluun tavoitteina on tarinavetoisuus? Joensuussa? Ilen keittiön pöydällä? Jossain muualla? Toistaiseksi olemme hyvin pienellä alueella ottaen huomioon vaikkapa pelkästään Suomen hammeriskenen.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
En pelaa 40k, mutta isot pojat kerto juttua, että KDK:t on saakelin kovia ja se normi kaaoscodex täyttä kuraa. Kas kummaa, muoti-ilmiö on syntynyt... Vaikka tätähän sinä tietenkin rivien välistä koitit kertoa :)El Capitan kirjoitti:Nykyään 40k:nkin kohdalla minun tarvitsee mainita Kaaos pelikaupalla kuulen pelkästään puheita KDK:sta ja Khornesta ja miten mitään muuta ei tunnu olevan enää olemassakaan koko kaaoksen suuressa valtakunnassa. Mitä tapahtui Khronen tarinassa, että siitä muodostui yllättäen tämmöinen muoti-ilmiö?
Viimeksi muokannut rebiler, Su 03.01.2016 14:50. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Nopat & Taktiikka PK-seudun pelikerho
http://www.nopat.fi/
[edit] tuplat vahingos :( saa poistaa.
Nopat & Taktiikka PK-seudun pelikerho
Suurin virhe Gw:ltä on minun mielestäni Age of SIgmar/Faban tuen loppuminen sekä epäbalanssissa olevat säännöt, jotka eivät sovi niin hyvin turnaukseen. Myös metallista luopuminen on huono asia sillä metalliset (huom vain!) sankarifigut on hyviä, paitsi konffausta varten.
As a commander of an Empire army, it is by your courage and leadership that the soldiers of the Empire will hold the line and face the horrors that assail them.
Verrattuna toisiinsa asia on todella noin. Khornehan ei juuri parantunut, mitä nyt ottaa vähemmän takkiin moraalissa kun häviää lähiksessä. CSM osa KDKsta on tasan samaa mitä se oli alkuperäisessäkin CSM kirjassa. Se, mikä muuttui olennaisesti on, että näitä saa aidosti nyt sekoitella keskenään. Sen lisäksi Khornen pelaamisesta Khornena saa nyt "titheä" joka on hyödyllistä.rebiler kirjoitti:En pelaa 40k, mutta isot pojat kerto juttua, että KDK:t on saakelin kovia ja se normi kaaoscodex täyttä kuraa. Kas kummaa, muoti-ilmiö on syntynyt... Vaikka tätähän sinä tietenkin rivien välistä koitit kertoa :)El Capitan kirjoitti:Nykyään 40k:nkin kohdalla minun tarvitsee mainita Kaaos pelikaupalla kuulen pelkästään puheita KDK:sta ja Khornesta ja miten mitään muuta ei tunnu olevan enää olemassakaan koko kaaoksen suuressa valtakunnassa. Mitä tapahtui Khronen tarinassa, että siitä muodostui yllättäen tämmöinen muoti-ilmiö?
Khorne ei siis olennaisesti muuttunut, sen pelaaminen ei vain enää ole tyhmää. Taustojen puitteissa ei muuttunut mikään. Ei sillä silti isoja turnauksia voiteta, mutta se pärjää siellä keskikastissa ihan hyväksyttävästi. Se mikä siinä on ilmiömäistä on että kyseessä on aidosti lähitaisteleva codex joka ei itseään toteuttaessaan automaagisesti ota tukkaan 9/10 matsista.
It's really, really easy to see a complaint that you don't happen to agree with, and imbue it with a whole lot more emotion than is actually present.
Tämä varmasti selittääkin, miksi et ole kohdannut pelimaailmasta tai tarinasta kiinnostuneita ihmisiä. Eihän meillä ole juurikaan annettavaa toinen toisillemme, joten on kaikille kivempi, että toteutamme harrastusta erillämme. :)El Capitan kirjoitti:Itse en ole koskaan nähnyt tarpeelliseksi tutustua hammerin maailmaan toisin kuin muut.
Ränttääminen on hyvä tapa selventää itselleen, mitä mieltä on. Tarvitaan kuitenkin vähän kontekstualisointia, jotta pääsee ajattelemaan boksinsa ulkopuolella.
Turnausskene tarvitsee järjestäytymistä ja ilmoittelua. Siksi tällä foorumilla on hyvin paljon turnaajia. Ehkäpä Suomen kaikki turnaajat ovat tällä foorumilla. Sen sijaan kotona kavereiden kanssa kerrotut ja pelaillut kampanjat eivät tarvitse julkista järjestäytymistä ja ilmoittelua. Siksi esim. mun kampanjoita leikkivästä kaveripiiristäni mä olen ainoa, jolla on avatar luotuna tälle foorumille. (Yksi viidestä, jolla on pelivalmiita figuja tai joka koskaan on käynyt turnauksessa.) Olettaisin, että tarinoista kiinnostuneista pelaajista vain murto-osa on kirjautunut tälle foorumille, ja vielä harvempi sanoo mitään tällä foorumilla.
Siksi tämä foorumi ei ole Suomen hammeriskene, vaan vain osa siitä. Tilanne on samansuuntainen kuin roolipelipuolella. Foorumeiden ja aktiivikeskustelijoiden kiinnostusten perusteella on vaikea sanoa, mitä foorumeiden ulkopuolella tai edes passiivisten kirjautuneiden kiinnostusten parissa tapahtuu. Itse asiassa foorumien jäsenmäärät huomioiden aktiivisten keskustelijoiden määrä on tyypillisesti todella pieni, yleensä alle 10 % rekisteröityneistä. Emmekä tiedä, kuinka moni harrastaja ei ole rekisteröitynyt.
Toki figupelit ovat enemmän pelejä kuin roolipelit, ja uskon, että suurempi osa figupelaajista keskittyy figuihin ja peliin. Fluffin käsite on aika venyvä. Monelle fluffiksi riittää esim. se, että jäljitellään armeijakirjan nimeämiskäytäntöjä, maalataan ukkoja kuvitellun maailman heraldiikan ja provinsiaalisten värien mukaan, ja lisäillään ukkoihin ja ajoneuvoihin armeijakirjan esimerkeistä poimittuja kirjaimia, riimuja yms.
Ja hc-pelaajien ja hc-tarinankertojien väliin tai sivuun jää olletinkin hyvin suuri joukko harrastajia, joille tämän harrastuksen nimittäjä on figujen keräily, kokoaminen, maalaaminen ja sijoittaminen hyllylle tai dioraamaan. Harrastuksen perinteet ja figutuntemus korostuvat näiden ihmisten keskusteluissa. Minäkin olen pääsääntöisesti tällainen harrastaja, vaikka tarinoinnin autuudesta puhelenkin. Olletikin tästä syystä GW voi tehdä rapasääntöjä, heittää FABAn vanhan maailman roskikseen ja nostella hintojaan, ja menettää silti "vain" 30 % asiakkaistaan ja saada kivijalkakaupat kannattamaan.
Äänekkäät nettivarikset ovat aivan ilmeisesti vähemmistö harrastajakunnasta.
-ile
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Se myös rauhoittaa kummasti kun saa purkaa ties kuinka kauan sisällään pitämiään kaasuja. Boksin ulkopuolelta näkemisestä puolestaan en tii kun ne muodostuvat hitaasti ja tuntuvat siksi aukottomilta ja absoluuttisilta totuuksilta kun niiden muodostumiseen on mennyt useampi vuosi ja perustuminen perustuu henkilökohtaisiin kokemuksiin niin foorumilla kuin pelipöydilläkin.ile kirjoitti:Ränttääminen on hyvä tapa selventää itselleen, mitä mieltä on. Tarvitaan kuitenkin vähän kontekstualisointia, jotta pääsee ajattelemaan boksinsa ulkopuolella.
Oli syy siihen, että en tarinavetoisiin pelaajiin ole kohdannut, mikä tahansa, pistää kuitenkin aina pahasti silmään kun joku tulee puhumaan pelin tarkoituksista ja pääasioista. Voihan ne olla kuvitteellisesti sellaisia, mutta ainakin oman kokemukseni mukaan ne ovat pelipöydillä ihan samat kuin niissä toisissakin peleissä. Demppa prinssien yleistyminen ja mutilaattorien tai jonkun muun surkean tapauksen pois jättäminen ei johdu mistään muusta kuin niiden tarjoamasta tai heikentämästä voittomahdollisuudesta.
Minua vain henkilökohtaisesti on aina ärsyttänyt niin teinivuosina kuin nyt aikuisempana ne kaverit, jotka tulevat pelaamaan uuden kirjansa kanssa vingutettuaan vähän Visaansa kaupan hyllyllä ja pelipöydille nostetaan vanhoja tuttuja yksiköitä edellisestä kirjasta, jotka eivät koskaan päätyneet ostolistalle. Teinivuosina sen nyt jotenkin ymmärsi ja pystyi hyväksymään niin kauan kuin sai sanoa toista homoksi, kun raha oli ollut samalla tavalla itsestäänselvyys ja ainakaan meidän piirissä ollut mahdollisuutta ostaa ihan kaikkea, mutta nyt aikuisempana tulee vain suru silmään näiden kavereiden kohdalla. Tuolloinhan edes fikun ulkonäöllä ei ole mitään merkitystä pelaajan silmissä, koska sääntöjen muutoksen tapahtuessa skulpti on voinut hyvinkin pysyä samana.
Voisinpa sanoa, että minulla olisi jostain muusta pelistä yhtä paljon kokemusta, mutta mutuiluksi menee väitteeni, että hammerit saavat pelaajan päivitysten ja yksiköiden lisäysten jälkeen kauppaan muita pelejä paremmin. Tämä on ainakin minun kyynisen mieleni ajatus, joka on muodostunut näkemäni ja kokemani perusteella.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
Kysymys kuuluukin onko heidän äänensä silti linjassa yleisen näkemyksen kanssa vai ei? Jos on, pitäisikö sille antaa kehityspuolella painoarvoa vaikka kehittäjän kanta ei olisikaan sama?ile kirjoitti: Äänekkäät nettivarikset ovat aivan ilmeisesti vähemmistö harrastajakunnasta.
-ile
- Meganiikko
uuden ulppean figun ostamiseen on aina erilaisia syitä, ja kyyninen näkee omalla tavallaan. Sinänsä hauska idea koska unitti, joka on GW'n top bestseller figupuolella on pitkään ollut Spes Marsujen Taktikool squad joka on *köh* vähän kyseenalainen juttu podilistan ulkopuolella- ja siinä tapauksessa ykkösenä pitäisi olla Derp Pod tai ainakin lähellä (no joo, on se siellä bestseller listalla kyllä mutta aika alhaalla jari jari jarin)El Capitan kirjoitti: Voisinpa sanoa, että minulla olisi jostain muusta pelistä yhtä paljon kokemusta, mutta mutuiluksi menee väitteeni, että hammerit saavat pelaajan päivitysten ja yksiköiden lisäysten jälkeen kauppaan muita pelejä paremmin. Tämä on ainakin minun kyynisen mieleni ajatus, joka on muodostunut näkemäni ja kokemani perusteella.
En tiedä, itse ainakin jätän rumat figut kaupan hyllylle, oli ne mitkä godtier tason porukkaa tahansa. Kenties vain nautin lasinsirujen hieromisesta naamaan tiukankovassa hardpantspelaamisessa sitten, en tiedä.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Ja jos ei ole, niin kannattaako sitten varisten raakkumiseen kiinnittää hirveästi painoarvoa? Jos varisten raakkuminen ei ole linjassa käytännön myyntilukujen kanssa, en ainakaan itse ottaisi variksia kauhean vakavissani. Tämä toisaalta on kuitenkin iso osa GW:n ongelmaa, koska varikset usein silti toimivat sisäänheittäjinä uusille asiakkaille ja välillisesti voivat toimia myynnin lisääjinä.shiwan kirjoitti:Kysymys kuuluukin onko heidän äänensä silti linjassa yleisen näkemyksen kanssa vai ei? Jos on, pitäisikö sille antaa kehityspuolella painoarvoa vaikka kehittäjän kanta ei olisikaan sama?ile kirjoitti: Äänekkäät nettivarikset ovat aivan ilmeisesti vähemmistö harrastajakunnasta.
-ile
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Aina välillä törmää näihin myötähäpeää tunteviin pelisti-isoveljiin, jotka ovat tietävinään mistä harrastuksessa on kysymys, ja jotka surkuttelevat niitä, jotka eivät pelaa tehokkaasti, vaan tulevat turnauksiin häviämään. No, omaa egoa saa ja pitää pönkittää, jos se pönkittämistä kaipaa.
Yksi tapa hahmottaa turnauspelaamisen ja muun harrastamisen harrastajamääriä, on kurkata Nopat & Taktiikan ranking-tilastoihin, ja suhteutaa turnauksissa käyneiden määrä esim. tämän foorumin aktiivisten käyttäjien määrään.
N&T:n turnausrankingit kattavat 2-2,5 vuotta. Jos leikimme, että kaikki turnauksissa käyneet ovat eri ihmisiä (oikeesti muutamat pelaavat useampaa peliä turnauksissa), saamme suomalaisten turnauspelaajien määräksi 243. Tosin tiedämme, että joukossa on joitakin sellaisia, jotka eivät turnauksissa käymisestä huolimatta rakentele kovia listoja tai pyri pelaamaan kovaa - vaikkakin varmaan voitosta pelataan aina.
Sitten tämän foorumin harrastajajoukko. Täällä on 14790 käyttäjänimeä. Mun ei ole mahdollista tilastoida käyttäjien viimeistä käyntiä tai kirjoitusta foorumilla, mutta moni näistä käyttäjistä ei ole käynyt täällä viimeisen 2-2,5 vuoden ajalla, ja osa on kokonaan vetäytynyt aktiivivuosien jälkeen. Luultavasti siis moni on lopettanut harrastuksen kokonaan. Voimme arvailla, onko jäljellä olevien harrastajien osuus 50 % (7400), 20 % (2950), 10 % (1480) vai ehkä vain 5 % (740).
Miten tahansa, aktiivisten turnauspelaajien osuus on vain murto-osa. Em. arvailuista riippuen se on 3 % - 33 %.
Tämän kyselyn tyytymättömyyskartoituksessa 15 % ilmaisi tyytymättömyytensä erityisesti sääntöihin, mutta esim. itse en ajatellut turnauspelaamista tai pelibalanssia tässä yhteydessä. Ja ehkä osa turnauspelaajista onkin tyytyväisiä sääntöihin, kun kerran aktiivisesti käyttävät niitä ja ajattelevat niiden kautta. No, joka tapauksessa 15 % on selvä vähemmistö, ja sattuu osumaan tuon 3 % - 33 % osuuden keskivaihelle. Lisäksi tässä kyseltiin vain GW:n peleistä, ei hommailusta yleensä. Ja lisäksi kyselyyn ovat vastanneet vain ne, joilla on jotain hampaankolossa GW:n suhteen. Vaihtoehdoissa ei ole "GW:n toiminta on ollut virheetöntä". :D
En pitäisi ollenkaan huonona arvauksena, että 10 % - 20 % tämän foorumin käyttäjistä on turnauspelaajia tai muuten sellaisia pelaajia, jotka harrastavat sääntöjen kautta. Muille harrastamisen keskiö on muualla. Turnauspelaajilta saatu sääli ei varmaan rohkaise hiljaisempaa enemmistöä kirjoittelemaan omista ilon aiheista.
-ile
Yksi tapa hahmottaa turnauspelaamisen ja muun harrastamisen harrastajamääriä, on kurkata Nopat & Taktiikan ranking-tilastoihin, ja suhteutaa turnauksissa käyneiden määrä esim. tämän foorumin aktiivisten käyttäjien määrään.
N&T:n turnausrankingit kattavat 2-2,5 vuotta. Jos leikimme, että kaikki turnauksissa käyneet ovat eri ihmisiä (oikeesti muutamat pelaavat useampaa peliä turnauksissa), saamme suomalaisten turnauspelaajien määräksi 243. Tosin tiedämme, että joukossa on joitakin sellaisia, jotka eivät turnauksissa käymisestä huolimatta rakentele kovia listoja tai pyri pelaamaan kovaa - vaikkakin varmaan voitosta pelataan aina.
Sitten tämän foorumin harrastajajoukko. Täällä on 14790 käyttäjänimeä. Mun ei ole mahdollista tilastoida käyttäjien viimeistä käyntiä tai kirjoitusta foorumilla, mutta moni näistä käyttäjistä ei ole käynyt täällä viimeisen 2-2,5 vuoden ajalla, ja osa on kokonaan vetäytynyt aktiivivuosien jälkeen. Luultavasti siis moni on lopettanut harrastuksen kokonaan. Voimme arvailla, onko jäljellä olevien harrastajien osuus 50 % (7400), 20 % (2950), 10 % (1480) vai ehkä vain 5 % (740).
Miten tahansa, aktiivisten turnauspelaajien osuus on vain murto-osa. Em. arvailuista riippuen se on 3 % - 33 %.
Tämän kyselyn tyytymättömyyskartoituksessa 15 % ilmaisi tyytymättömyytensä erityisesti sääntöihin, mutta esim. itse en ajatellut turnauspelaamista tai pelibalanssia tässä yhteydessä. Ja ehkä osa turnauspelaajista onkin tyytyväisiä sääntöihin, kun kerran aktiivisesti käyttävät niitä ja ajattelevat niiden kautta. No, joka tapauksessa 15 % on selvä vähemmistö, ja sattuu osumaan tuon 3 % - 33 % osuuden keskivaihelle. Lisäksi tässä kyseltiin vain GW:n peleistä, ei hommailusta yleensä. Ja lisäksi kyselyyn ovat vastanneet vain ne, joilla on jotain hampaankolossa GW:n suhteen. Vaihtoehdoissa ei ole "GW:n toiminta on ollut virheetöntä". :D
En pitäisi ollenkaan huonona arvauksena, että 10 % - 20 % tämän foorumin käyttäjistä on turnauspelaajia tai muuten sellaisia pelaajia, jotka harrastavat sääntöjen kautta. Muille harrastamisen keskiö on muualla. Turnauspelaajilta saatu sääli ei varmaan rohkaise hiljaisempaa enemmistöä kirjoittelemaan omista ilon aiheista.
-ile
- Meganiikko
klapu klapuile kirjoitti: Muille harrastamisen keskiö on muualla. Turnauspelaajilta saatu sääli ei varmaan rohkaise hiljaista enemmistöä kirjoittelemaan omista ilon aiheista.
+1
Juu.
rento/fluffipelailu on sellainen outo aihe, kun siinä ei oikein voi puhua varsinaisesti tehosta tai voittamisesta tai sen sellaisesta. Itsellä on omassa fluffissa erään ryhmän kersantti tehnyt niinkin suuren urotyön että laittoi meltapommilla knightin palasiksi- ja jäi henkiin ordeaalista. Tästä se sai kenttäylennyksen ylikersantiksi ja pääsi johtamaan joukkuetta (figu muuttui sergeantista platoon commanderiin laittamalla lippu selkään). Samalla sai käsiinsä tupla-lasgunit (eli siis säännöissä boltterin). Tämäpä jatkui, kunnes herra meni ja laittoi yksin, muun ryhmän kaaduttua carnifexin kappaleiksi, ja seuraavassa pelissä flamerin kanssa (tai siis, platoon command squadiin laitettiin flamerjamppa, joka lainaa herra ylikersantin, nykyisen vänrikin, liekkaria). Mistä lie senkin repäissyt.
Sittenhän pomppas kun herra kävi lyömässä closiksessa metsästämässä ollutta Malanthropea naamaan ja se kuoli siihen- saaden kill pointin ja voittaen tiukasti pelin pisteillä. Nykyisin herra onkin jo koulutuksessa yliluutnantiksi, saako siitä miehestä komppania uuden komentajan, vanhan kättä alkaa jo kovettaa?
Herran nimi onkin kersantti/ylikersantti/vänrikki/? Cohn ja avustaja Varusmies Dur. Kuva figuista kyseessä.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
Täysin samaa mieltä. Tilanteessa eniten hämmästyttää se, että nimenomaisesti GWn kohdalla ongelmat ovat ihan yleistä tietoa ja sillä tasolla, ettei pelejä voi yleensä järkevästi pelata edes narratiivilla. Tästä huolimatta asiakaskohtaamisia ei ole olemassakaan.Silveri kirjoitti:Ja jos ei ole, niin kannattaako sitten varisten raakkumiseen kiinnittää hirveästi painoarvoa? Jos varisten raakkuminen ei ole linjassa käytännön myyntilukujen kanssa, en ainakaan itse ottaisi variksia kauhean vakavissani. Tämä toisaalta on kuitenkin iso osa GW:n ongelmaa, koska varikset usein silti toimivat sisäänheittäjinä uusille asiakkaille ja välillisesti voivat toimia myynnin lisääjinä.shiwan kirjoitti:Kysymys kuuluukin onko heidän äänensä silti linjassa yleisen näkemyksen kanssa vai ei? Jos on, pitäisikö sille antaa kehityspuolella painoarvoa vaikka kehittäjän kanta ei olisikaan sama?ile kirjoitti: Äänekkäät nettivarikset ovat aivan ilmeisesti vähemmistö harrastajakunnasta.
-ile
Ymmärrän täysin, että GW haluaa tuoda tuotteen joka vastaa jotakuinkin armeijakoon roolipeliä. Kuitenkin jos stoorin sankari on 40kn puolella joku necroneja ennen julkaistu codex, pahiksena joku tämän hetken kärkikirja ja pelataan rakenteellisesti fluffikasta peliä, niin lopputulos on suunnilleen yhtä vaikea ennustaa kuin random gobbon ja uuden Archaonin duelissa. Vähän nihkeä jännitysmomentti kun lopputulos on jo spoilattu. Miljöö nyt kuitenkin on sellainen, ettei siihen saa romanttista komediaa tekemälläkään joten trillereillä ja draamalla mennään...joista kumpikin toteutuu tosi huonosti tilanteessa jossa pelit voi referoida seuraavalla tavalla: "Tämä armeija lanasi tuon armeijan ilman vähäisintäkään vastusta."
Jos ja kun tämä on nähtävästi se miten asia nähdään niin turnauksissa aktiivisten kuin meidän pörröpäiden keskuudessa, niin on vaikea nähdä miten GW voisi tyriä entistä pahemmin kuuntelemalla yleisöä. Ehkä tähän liittyy jotain ratkaisevaa jota en tiedä, mutta näin näillä tiedoilla.
Tottakai he pyrkivät maksimoimaan voittonsa. Eriasia sitten onko tämä paras tapa...Huomioiden miten myynnit laskevat(viime vuodeltakin vaikka parhaat sure-sellerit julkaisitiin puhumattakaan horus heresystä joka myi kuin häkä. Mutta silti voitot laskivat) voi vahvasti epäillä että ei.ile kirjoitti:1) Sehän on muovisilla lelusotilailla voittoa tavoitteleva yritys. Totta kai ne nostaa hintoja, jos saavat katetta. Tai kärräävät ukot kaatopaikalle, jos se on halvempaa kuin minkään katteen tavoittelu. Sarjatuotantona tehdään paljon varastoon, sitä myydään 2-7 vuotta, ja sitten sen hyllyikä on loppu.
Lisäksi heidän logistiikkansa on nimenomaan geared up halpaa massatuotantoa varten. Heillä on kykyä floodata markkinat halvoilla laadukkailla tuotteilla ja saada siten enemmän voittoa myymällä enemmän!
20 kappaletta 10e hintaan tuottaa enemmän myyntiä kuin 10 kappaletta 15e hintaan eiks jeh?
Mutta kun ei sovi omaan kuvaansa firman imagosta. Vähän kalliita figuja. Tuota jos oikeasti haluaisivat tekisivät jostain muusta kuin muovista mikä on about huonoin materiaali tuohon tyyliin...
Ja wtf...Paljon varastoon ja myydään 2-7 vuotta? Tuo EI ole hyvä tapa. Varasto=maksaa. Mitä enemmän heillä on varastoa sitä enemmän se maksaa heille. Ideaalitapauksessa heillä olisi varastossa tuotteita tasan tarkkaan 0. Sitä mukaa kun he saavat valmistettua ne menisi jo kohti asiakasta. Varastoa pidetään vain niin vähän kuin on pakko ilman ettei menetetä myyntejä. Ergo tasaisesti "out of stock" tuotteille jotka sitten palaavat myyntiin kun ovat saaneet tuotettua lisää.
Mutta he eivät todellakaan tee vuosien varastoa valmiiksi. Kävisi pahuksen kalliiksi heille! (tämän takia kaupatkin ovat alkaneet myydä AOS:sää persnettona. Heille on halvempaa myydä boksit halvemmalla kuin mitä itse maksoivat kuin pitää tuotteita hyllyillä!) Varsinkin kun myynnit ovat hyvinkin etupainotteisia. Tyyliin ekan kuukauden jälkeen myynti on todella pientä verrattuna alkuun. Olisi pirun tyhmä idea tehdä 7 vuoden kasa valmiiksi kun sitten 6v 11kk laatikot lähinnä söisi rahaa :D
Varastot on pakollinen paha mutta ei niitä tosiaankaan holtittomia määriä pidetä. Jos pidettäisiin miksi ihmeessä ne menevät tasaisesti out of stock? Varsinkin kun myyntimäärät laskevat(kuten helposti todistettavissa katsomalla miten myynti $ muuttu. Koska hinnat nousevat niin jos myyntimäärät pysyy samana tai nousevat tienatut rahat nousee vähintään samalla suhteella? Jos myit 100 tuotetta hinnalla 10 sait 1000. Jos hinnat nousee tasolle 15 niin mikä on loppupäätelmäsi jos saatkin alle 1500? Yksinkertainen matikka sanoo että myit alle 100 tuotetta...) kaikenaikaa. Tuskin ainakaan ovat myyneet odottamattoman paljoa ;) Ellei ne ole täysiä idiootteja siellä jonkun tehtävä on nimenomaan arvioida myyntimääriä jotta tietävät paljonko kannattaa laittaa varastoon ja aika ammattitaidoton tyyppi olisi jos laittaa odotuksia aikaisempaa enemmäksi kun myyntimäärät laskevat tasaisesti...Tuollainen arviointi maksaa GW:lle selkeää riihikuivaa rahaa joten pitäisikö GW moista tyyppiä palkkalistoilla?
Ja btw. Joku taas väitti että AOS syntyi kun Faba tuotti tappiota...Paitsi että kaikki merkit on että faba ei koskaan itseasiassa tuottanut TAPPIOTA niin lähdetäänpä oletuksesta että GW keksi AOS:n kun faba tuotti tappiota. "FB tuottaa tappiota! Mitä tehdä?". Tämä tarkoittaisi että Faba tuotti tappiota kun se oli jenkeissä _kolmanneksi myyvin peli_. Ja USA ei edes ollut GW:n tuottoisin alue...
Oliko GW tosiaan niin umpisurkea että ei pysty tekee profittia kolmanneksi myyvimmällä pelillä? Huh huh jos on totta :D
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Eikös se idea ollut, että Faban tuotto oli ihan mitätön verrattuna 40k:hon ja ei keksitty oikein enää mitään keinoa jolla saisi faban myynti nousuun, joten räjäytettiin koko pakka? Kun kauhisteluni on päättynyt, uskonkin, että AoSin merkittävin virhe liittyy armeijakompositioon (ja oldhammerarmeijoiden "hassuihin" erikoissääntöihin) ja tasapainotuksen puutteeseen - ei niinkään sääntömoottoriin sen takana.
Olen onnistunut saamaan GW:n peleistä pelinautintoa jopa ilman narratiivia. Narratiivilla se onnistuu aina. Olen käynyt GW:n puodissa ja saanut hyvän asiakaskohtaamisen, vaikken mitään ostanutkaan. Ja kun olen ostanut GW:n tuotteita, olen aina saanut, mitä on luvattu. Kaiken kaikkiaan kokemukseni GW:sta ja sen tuotteista on OK. Toki ostan heiltä aniharvoin, enkä enää juurikaan pelaa heidän pelejään. Mutta näin satunnaisen käyttäjän perspektiivistä koettuna he pitävät oman nurkkansa noin suht' puhtaana.shiwan kirjoitti:Tilanteessa eniten hämmästyttää se, että nimenomaisesti GWn kohdalla ongelmat ovat ihan yleistä tietoa ja sillä tasolla, ettei pelejä voi yleensä järkevästi pelata edes narratiivilla. Tästä huolimatta asiakaskohtaamisia ei ole olemassakaan.
Tästä olen samaa mieltä. GW on tilanteessa, jossa on helppo parantaa ilman, että enää enempää suututtaa ketään.shiwan kirjoitti:Jos ja kun tämä on nähtävästi se miten asia nähdään niin turnauksissa aktiivisten kuin meidän pörröpäiden keskuudessa, niin on vaikea nähdä miten GW voisi tyriä entistä pahemmin kuuntelemalla yleisöä. Ehkä tähän liittyy jotain ratkaisevaa jota en tiedä, mutta näin näillä tiedoilla.
"Start collecting" AoS -boksit esimerkiksi on otettu vastaan kautta linjan positiivisena asiana. Aika näyttää, onko tämä vain sattuma hinnoittelustrategiassa, vai osa suurta suunnitelmaa. Iso liikkuu jähmeästi.
-ile
Boldasin mielestäni olennaiset positiiviseen mielikuvaasi johtaneet asiat. Se, että räätälöi pelin mielekkääksi itselleen, on mahdollista ja toki varmin tie positiiviseen kokemukseen. Minun mielestäni minun pitäisi kuitenkin kyetä kävelemään pelipöytien sekaan, nykäisemään jotain randomilla hihasta ja sopimalla pisteet sekä pelityypin saamaan vähintään neutraalin kokemuksen pelistä. Viimeaikaisista kokemuksista parhaat ovat olleet neutraaleja ja nekin vain peliseuran takia. Motivaatio on kuollut melko pitkälle siihen, ettei voittamisesta ole mitään iloa kun voi vaan kävellä vastustajan joukkojen yli eikä häviämisestä pysty ottamaan vastuuta koska sama pätee myös niin päin. Jo pelkästään armeijakirjan valinta merkitsee enemmän kuin pelaajan taitotaso. Se taitotason merkitys vähenee entisestään jos kirjasta saa kovatasoisen listan aikaiseksi. Se, mikä tapahtuu pelipöydällä, on tämän hetken 40k peleissä se pienin vaikuttaja suurimmassa osassa armeijoiden yhdistelmiä. Tämän takia en myöskään koe saavani sitä mitä minulle myytiin, mikä siis muistaakseni ihan jo sääntiksessä mainittuna oli draamaa ja sankaritekoja. Vastustajan lanaaminen tai lanatuksi tuleminen ei ole millään muotoa dramaattista saati sitten sisällä sankaritekoja. Se on pelkästään tylsää.ile kirjoitti: Olen onnistunut saamaan GW:n peleistä pelinautintoa jopa ilman narratiivia. Narratiivilla se onnistuu aina. Olen käynyt GW:n puodissa ja saanut hyvän asiakaskohtaamisen, vaikken mitään ostanutkaan. Ja kun olen ostanut GW:n tuotteita, olen aina saanut, mitä on luvattu. Kaiken kaikkiaan kokemukseni GW:sta ja sen tuotteista on OK. Toki ostan heiltä aniharvoin, enkä enää juurikaan pelaa heidän pelejään. Mutta näin satunnaisen käyttäjän perspektiivistä koettuna he pitävät oman nurkkansa noin suht' puhtaana.
Asetan enemmän toiveitani tuonne FWin suuntaan, kuitenkin ovat tuomassa ainakin osan entisen Specialist Gamesin alle sijoittuvista tuotteista takaisin ja HH on vähän niin kuin 40k, mutta kaikin tavoin paremmin. Ei siinä, starttaamisen edullistaminen on kyllä hieno veto harrastuksen tulevaisuuden näkökulmasta."Start collecting" AoS -boksit esimerkiksi on otettu vastaan kautta linjan positiivisena asiana. Aika näyttää, onko tämä vain sattuma hinnoittelustrategiassa, vai osa suurta suunnitelmaa. Iso liikkuu jähmeästi.
Jos nyt pohditaan tätä GW = Apple -ideologiaa, jota edellinen toimari viljeli, niin periaatteessa Horus Heresy voisi päästä siinä jo melko lähelle, kun FW-tuotteiden laatu on edelleen figurintamalla siinä kärkikastissa. Tällöin elitistit pystyvät pelaamaan upeilla figuilla mahdollisesti melko hyvinkin suunniteltua peliä, joskin maksavat pikku-ukoistaan mansikoiden lisäksi melko monia muitakin marjoja.
Toisaalta FW-tuotteet käytännössä vetoavat maalaajien lisäksi vain nykyisiin/entisiin GW-harrastajiin, mutta uusia pelaajia ei sillä rekrytoida.
Toisaalta FW-tuotteet käytännössä vetoavat maalaajien lisäksi vain nykyisiin/entisiin GW-harrastajiin, mutta uusia pelaajia ei sillä rekrytoida.
- Morhgoz
- Peliporukkavalvoja
Täältä! Mututuntumalta voisi sanoa että Itä-Suomesta löytyy reippaasti fluffipelaajia. Itselläni on hirmuset fluffit suunniilleen jokaiseen armeijaan ja armeijat on monesti kasattu tarinanalliselta pohjalta, eikä minmaxauksen kautta. Siitä syystä olenkin peluuttanut 5-6 edikasta asti warbossia wyvernin selässä ja pitänyt kentällä normaalisti isoa yksikköä normiörkki big'uneja keihäillä, 1-2 isoa yksikköä arrerboyzzeja full commandilla (gasp!) jättiläistä ja muuta muoditonta shittiä. Samasta syystä 40k:n kaaos armeijan ytimenä on kaksi 16 vahvuista berzerkkerilaumaa ja muita kummallisuuksia.El Capitan kirjoitti:
Mulle on aina isoin miinus WM/H:ssa ollut se että siinä ei voi oikein luoda omaa kenraalia armeijan johtoon, vaikkakin olen suunnitellut tekeväni Dr. Arkdiukselle naispuolisen vastineen cryxin necrosurgeonista tai jostain muusta vastaavasta cryxin mallista (tällä hetkellä väkerrän naispuoleista road hogia slayerista ja greenstuffista...)
Warbands of Wastelands
Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....
I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....
Tärkeintä ei ole voitto, vaan kasa verisiä kalloja,
omia jos ei vihollisen....
I used to take an arrow to the knee, till I took an arrow to the knee....