Mitä maaleja?

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Boreas

Mitä maaleja?

Viesti Kirjoittaja Boreas »

Eli olen katsellut posteja sotussa ja ihmetellyt sitä miten jotkut ihmiset väittävät/valittavat että maali lohkeilee tai muuten vain karisee pois ilman lakkaa. Tämä ihmetyttää koska itsellä ei maalia ole karissut pois figuista yhtään. Käytän täysin GW:n maaleja enkä edes lakkaa figuja tai tankkeja. Ensimmäinen mitä ikinä lakkasin oli boneswordit koska halusin niihin kiiltoa. Maalit on aina pysynyt figuissa ilman lakkaa.

Ja kysymyksiin:
1. Mitä maaleja käytit? (GW vai jotain muuta?)
2. Mitä pintaa maalasit? (Eli oliko kyseessä GW:n figu ja jos niin muovi/metalli/finecast? Vai oliko pinta jotain muuta esim. finnfoamia?)

Siinäpä nämä.

Itse maalaan niin tankit kuin ukotkin seuraavalla menetelmällä

chaos black spray> muut värikerrokset figun mukaan= tasainen jälki ja pinta kestää ilman lakkausta vaikka käsisuihkulla pesun. Kaikki tämä GW:n maaleilla.
DeathWatch! Represent!! We are here to fetch recaf
Morze

Re: Mitä maaleja?

Viesti Kirjoittaja Morze »

Lohkeaminen taitaa muodostua ongelmaksi lähinnä, jos maalaa paksulti pesemättömän figuurin päälle. Kovat lämpötilavaihtelut edesauttavat myös ilmiötä.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Boreas kirjoitti:Eli olen katsellut posteja sotussa ja ihmetellyt sitä miten jotkut ihmiset väittävät/valittavat että maali lohkeilee tai muuten vain karisee pois ilman lakkaa. Tämä ihmetyttää koska itsellä ei maalia ole karissut pois figuista yhtään. Käytän täysin GW:n maaleja enkä edes lakkaa figuja tai tankkeja. Ensimmäinen mitä ikinä lakkasin oli boneswordit koska halusin niihin kiiltoa. Maalit on aina pysynyt figuissa ilman lakkaa.
Ei maalit varmaan muovifiguista lohkeile mihinkään. Niissäkin ne voi käytössä menettää kirkkauttaan, mutta metallisista figuista väri voi lohkeilla käytössä. Eli ensisijaisesti kannattaa lakata metalliset figut, jos haluaa niiden väreille pidempää ikää. Itse kyllä lakkaan muovisiakin kunhan ne saa valmiiksi. Mikä on kyllä harvinainen ilmiö, aina ne tahtoo olla vähän keskeneräisessä olotilassa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

Metallifiguista se maali lohkeilee irti. Tosin jos on kohdellut figuja silkkihansikkain, niin ei se lähde, mutta pienilläkin kolhuilla on sitä maalia lähtenyt ainakin itsellä. Pariin otteeseen on maalia lähtenyt jo pelkässä kuljetuksessa, kun osat hankaa foamiin.

Ja ihan GW:n maaleja olen pääsääntöisesti käyttänyt, mutta ei sillä maalin merkillä nyt ole tuon kanssa väliä.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
Boreas

smaxx kirjoitti:
Boreas kirjoitti:Eli olen katsellut posteja sotussa ja ihmetellyt sitä miten jotkut ihmiset väittävät/valittavat että maali lohkeilee tai muuten vain karisee pois ilman lakkaa. Tämä ihmetyttää koska itsellä ei maalia ole karissut pois figuista yhtään. Käytän täysin GW:n maaleja enkä edes lakkaa figuja tai tankkeja. Ensimmäinen mitä ikinä lakkasin oli boneswordit koska halusin niihin kiiltoa. Maalit on aina pysynyt figuissa ilman lakkaa.
Ei maalit varmaan muovifiguista lohkeile mihinkään. Niissäkin ne voi käytössä menettää kirkkauttaan, mutta metallisista figuista väri voi lohkeilla käytössä. Eli ensisijaisesti kannattaa lakata metalliset figut, jos haluaa niiden väreille pidempää ikää. Itse kyllä lakkaan muovisiakin kunhan ne saa valmiiksi. Mikä on kyllä harvinainen ilmiö, aina ne tahtoo olla vähän keskeneräisessä olotilassa.
Tähän sarjaan kuuluu metalliset figut kuten Abaddon, Typhus ja Ahriman. Kaikki maalattu GW:n maaleilla ilman lakkausta ja kestivät käsisuihkun suihkun ilman minkäännäköistä värin lähtöä. Ei edes haalistunut.
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Boreas kirjoitti:Tähän sarjaan kuuluu metalliset figut kuten Abaddon, Typhus ja Ahriman. Kaikki maalattu GW:n maaleilla ilman lakkausta ja kestivät käsisuihkun suihkun ilman minkäännäköistä värin lähtöä. Ei edes haalistunut.
No, hieno homma :)
Metallisista tahtoo lähteä kulumana ensin terävistä paikoista maalia, vaikkapa figun nenästä, aseesta, vaatteiden taitoksista tms. Mutta riippuu millaista iskua tai toista pintaa vastaan hiertymistä sattuu tulemaan. Ja jos ei metallifiguun mitää kosketusta tule, niin ei kait se itsestään hilseile. Ja tosiaan hyvä pesu ennen maalausta auttaa kanssa asiaa.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Boreas

tämä selvä. En itse niitä tosiaan mitenkään ennen maalausta peseskele. Maalaako jotkut sitten likaisia figuja -30 asteen pakkasessa? vai mikä on syynä kun immeiset valittaa että maalit lähtee?
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Boreas kirjoitti:tämä selvä. En itse niitä tosiaan mitenkään ennen maalausta peseskele. Maalaako jotkut sitten likaisia figuja -30 asteen pakkasessa? vai mikä on syynä kun immeiset valittaa että maalit lähtee?
Ehkä.

Joitain ongelmia, mitä itse näen ovat

- irrotusaineet figuissa (pesussa lähtee pois)
- huono pohjamaalaus (käsin tai vast. spraylla saa ainakin muoviin paremman pidon. Metalleissa ei merkitystä juurikaan)
- kovakourainen käsittely. maali irtoaa, jos nappeja heittelee ympäriinsä. Tai liikuttelee ylipäätään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”