Avoin kirje Suomen Warhammer -harrastajille

Ilmoitukset tulevista turnauksista.
Cabal Ostium

Avoin kirje Suomen Warhammer -harrastajille

Viesti Kirjoittaja Cabal Ostium »

Hei kaikille!

Cabal Ostiumin väeltä paljon terveisiä kaikille. Olemme päättäneet kirjoittaa kaikille Suomen Warhammer -harrastajille tarkoitetun avoimen kirjeen turnausjärjestämisestä ja harrastuksemme tilasta Suomessa tällä hetkellä. Toivottavasti se herättää keskustelua ja ajatuksia.

Kirjeen löytää .pdf muodossa täältä:

http://www.cabal-ostium.net/Kraus/kirje.pdf

Niille, jotka eivät saa .pdf:ää avattua, kirjeen sisältö on seuraavanlainen:
Cabal Ostium kirjoitti: AVOIN KIRJE SUOMEN WARHAMMER -HARRASTAJILLE

Joensuussa 16.4.2013

Olemme harrastaneet Warhammer Fantasy Battlea 13 vuotta ja järjestäneet viimeisten 7 vuoden aikana 14 turnausta (viimeisin 13-14.4.2013 Joensuussa). Viimeaikaisten keskustelujen pohjalta olemme päättäneet tuoda julki kokemuksiamme, tavoitteitamme ja toiveitamme harrastuksen kehityksestä ja luonteesta.

Tarve tämän kirjeen julkaisemiselle on noussut viimeaikaisesta foorumikeskustelusta. On vaikuttanut siltä että tavoitteemme turnausjärjestäjinä ovat saattaneet jäädä hieman epäselviksi.

Tavoitteemme on kehittää tätä harrastusta monipuolisempaan suuntaan yhdessä muiden harrastajien kanssa keskustellen ja etsiä uudenlaisia harrastuksen mahdollisuuksia. Tahdomme tämän näkyvän myös turnauksissamme. Meille tärkeitä arvoja ovat harrastuksemme rehti kilpailullisuus, estetiikka, yhteisöllisyys ja jatkuvuus. Kokemuksemme viimeiaikaisesta keskustelusta on, että nämä arvot eivät välity. Tarkoituksemme ei ole ollut loukata ketään tai arvottaa muiden tapaa harrastaa. Kaikkia ei voi miellyttää. Tätä peliä ei saada ikinä täydelliseen tasapainoon. Siihen eivät kykene Games Workshop, ETC emmekä me. Juuri tämän takia kehitys, jatkuvuus, riskit ja avoin, kokeellinen mieli ovat Warhammerille nyt, ja ovat aina olleet, elinehto jotta harrastuksen miellekkyys säilyisi. Tästä syystä meille on tärkeää kokeilla harrastuksen rajoja, sekä omin ideoin että kaiken saamamme palautteen avulla.

Jotta meillä olisi tarpeeksi aikaa reagoida saamaamme palautteeseen ja jotta voisimme säilyttää turnaustemme tason, järjestämme tästä lähtien vain yhden turnauksen vuodessa. Toivomme että harrastuksen eteen tekemäämme työtä arvostettaisiin siinä missä mekin arvostamme muiden sen eteen tekemää työtä, ja että nyt alkanut keskustelu voisi jatkua tässä hengessä. Tarkoituksemme on jatkossakin järjestää turnauksia ystävällisessä hengessä kaikille harrastajille, ja toivomme näkevämme teitä Joensuussa ensi syksynä tai tulevina vuosina. Jatketaan keskustelua ja harrastamista yhdessä!

Kunnioittaen,

Cabal Ostium

Antti Martikainen
Petrus Makkonen
Hannu Kokkonen
Toni Kortelainen
Esa-Matti Smolander
Parhain terveisin

Cabal Ostium
"Ostiumhan on vain kerran vuodessa; isänpäivä sentään joka syksy."

Elämän Vangit, be there or be silverman.

Tarkasta myös blogi.
smaxx
Valvoja

Re: Avoin kirje Suomen Warhammer -harrastajille

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Kaiken vapaaehtoistyön luonteeseen kuuluu, että se on vapaaehtoista. Homman pitää olla itselleen niin merkittävää, että siitä saa enemmän kuin siihen laittaa, muuten se loppuu. Vapaaehtoistyöstä ei hirveästi kiitosta heru, ja arvostelijoita riittää. Arvostelijat eivät välttämättä ole halukkaita itse mitään tekemään, mutta antavat kyllä ohjeita ja palautetta. Sitten jos tuntuu, että saldo jää pakkaselle, on hyvä vaikka vähän pienentää panostaan.

En oikein tuosta vuodatuksesta saanut ihan punaisesta langasta tai ajatuksen ytimestä kiinni, pää on ehkä tänään vähän paksu flunssa takia... Mutta jos turnauksen kokeellisista (?) kompeista, skenaarioista tai jostain muusta (maastoista?) tuli sanomista, niin järjestäkää kokeellisia turnauksia mieluummin useammin kuin harvemmin. Silloin ei siihen vuoden ainoaan turnaukseen tule niin isoa latausta, ja porukka voi ottaa kokeilut rennommin, kun tietää että tulossa on erilaisia tapahtumia ? Tuo harvemmin ja laadukkaampaa on tietysti kaunis ajatus, mutta itse pitäisin parempana useampia erilaisia tapahtumia, kuin yhtä megalomaanisen hienoa juttua kerran vuodessa. Itse tykkään pelata fabaa loppujen lopuksi ihan millä säännöillä tahansa... Vaikka Storm of Magic onkin paras systeemi, ja edelliseen Stormi turnaukseen, joka järjestettiin samaan aikaan Ostiumin kanssa tulikin lopulta vain kaksi pelaajaa (mä voitin...).

Vaan, järjestäjällä on oikeus järjestää tai olla järjestämättä mitä lystää. Mutta palautteesta ei kannata ottaa nokkiinsa. Mitä vähän kattelin turnauksen keskustelua, niin paikalle tulleet olivat yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta tapahtumaan hyvin tyytyväisiä, ja paikalle tuli porukkaa aika kaukaakin, mikä kertoo hyvästä maineesta ja tyytyväisistä kävijöistä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

smaxx kirjoitti:Kaiken vapaaehtoistyön luonteeseen kuuluu, että se on vapaaehtoista. Homman pitää olla itselleen niin merkittävää, että siitä saa enemmän kuin siihen laittaa, muuten se loppuu. Vapaaehtoistyöstä ei hirveästi kiitosta heru, ja arvostelijoita riittää. Arvostelijat eivät välttämättä ole halukkaita itse mitään tekemään, mutta antavat kyllä ohjeita ja palautetta. Sitten jos tuntuu, että saldo jää pakkaselle, on hyvä vaikka vähän pienentää panostaan.

En oikein tuosta vuodatuksesta saanut ihan punaisesta langasta tai ajatuksen ytimestä kiinni, pää on ehkä tänään vähän paksu flunssa takia... Mutta jos turnauksen kokeellisista (?) kompeista, skenaarioista tai jostain muusta (maastoista?) tuli sanomista, niin järjestäkää kokeellisia turnauksia mieluummin useammin kuin harvemmin. Silloin ei siihen vuoden ainoaan turnaukseen tule niin isoa latausta, ja porukka voi ottaa kokeilut rennommin, kun tietää että tulossa on erilaisia tapahtumia ? Tuo harvemmin ja laadukkaampaa on tietysti kaunis ajatus, mutta itse pitäisin parempana useampia erilaisia tapahtumia, kuin yhtä megalomaanisen hienoa juttua kerran vuodessa. Itse tykkään pelata fabaa loppujen lopuksi ihan millä säännöillä tahansa... Vaikka Storm of Magic onkin paras systeemi, ja edelliseen Stormi turnaukseen, joka järjestettiin samaan aikaan Ostiumin kanssa tulikin lopulta vain kaksi pelaajaa (mä voitin...).

Vaan, järjestäjällä on oikeus järjestää tai olla järjestämättä mitä lystää. Mutta palautteesta ei kannata ottaa nokkiinsa. Mitä vähän kattelin turnauksen keskustelua, niin paikalle tulleet olivat yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta tapahtumaan hyvin tyytyväisiä, ja paikalle tuli porukkaa aika kaukaakin, mikä kertoo hyvästä maineesta ja tyytyväisistä kävijöistä.
Olen Smaxxin kanssa samaa mieltä. Kannattaa sellaisia pienempiä turnauksia pitää ja ujuttaa mahdollisia isomman turnauksen sääntöjä niihin ja katsoa miten ihmiset niihin reagoi. Jos ihmiset tykkää niin näillä pikkuhiljaa voi rakentaa isomman turnauksen säännöstöä. Samalla ihmiset tottuisi niihin ettei joillekin tule ihan yllätyksenä vaikka olettekin hyvissä ajoin aina ilmoitelleet nuo turnaukset niin kaikilla ei ole mahdollisuutta treenata kyseisiä sääntöjä ennen turnausta(johtuen että asuu liian kaukana mahdollisista kaupungeista joissa on peliporukkaa jne). Mutta kannatta myös muistaa itekin peli testata mahdollisimman monella armeijalla nuo skenaariot jos se on mahdollista ettei skenaarion säännöt potki joitakin rotuja takalistoon. Esim Breteillä kannattaa kokeilla koska brettien esiintyminen turnauksissa muutenkin on vähäistä. Mieluummin sellaiset säännöt joista kaikki nauttii ja on viihdyttävä pelata. Säännöt kannattaa olla yksinkertaiset ja eikä pistää liikaa mahdollisia skenuja yhdeksi. Max. 2 on ok , tai liian monta Victory point systeemiä samaan. Mutta omaperäiset skenut eli ite tehdyt ovat aina parhaita :) . Myös skenujen Victory pisteytys pitää olla tasapuolinen kaikille armeijoille ettei toiset mene seulan läpi helposti. Vaikka sanoin vastustavani 40k:n kaltaista kill point sydeemiä fabaan niin sen verran vedän takaisin että se on musta silloin ok jos se on kaikille tasapuolinen. Ehkä se ainoa joka monia pisti silmään oli toi että 199pts maksava tai alle olevasta ei saanut mitään. Sillä monilla armeijoilla on halpoja yksiköitä jotka voivat iskeä kovallakin voimalla kalliisiin vastustajan unitteihin ja jopa tuhota tämän.

Ja tosiaan palautteesta ei kannata ottaa nokkiinsa vaan ottaa selville mistä se johtuu että palaute on negatiivinen ja tehdä asialle jotain. Jos turnauksen säännöissä on korjattavaa niin silloin se tarkistetaan ja korjataan eikä itsepäisesti vaan sanota että "Tämä on ehdoton sääntö josta ei tingitä" vaikka siitä olisikin annettu kritiikkiä. Ite järjestäjänä olen jopa paripäivää ennen turnausta joutunut muuttamaan skenun säännöt kokonaan koska ihmiset löysi kasan aukkoja sen säännöistä. Viisas järjestäjä pitää huolen että osallistujien mahdolliset korjaus vaihtoehdot otetaan huomioon koska se voi vaikuttaa osallistumis prosenttiin. Tällöin turnauksen pitäminen on mieleistä ja osallistujilla on mukavaa.

Tehkää jatkossakin ihmeessä noita muutoksia faba turnauksen jotta saadaan erilaisuutta hommaan mutta muistakaa että pelaajien viihtyvyys menee järjestäjien oman viihtyvyyden edelle. Onhan turnausten järjestäminenkin asiakas palvelua josta osallistuja maksaa.

Toivottavasti muiltakin tulee teille rakentavaa kommenttia ja otatte neuvoista vaaarin jotta seuraava tapahtumanne olisi mieleenpainuvin :) .

Kiitos ja anteeksi...
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Itse olen ottanut "TOn kultaiseksi säännöksi" lausahtaman "Joku valittaa aina jostain, ei kannata stressata liikaa". Aika monta turnausta, eri kokoisia ja näköisiä ja eri pelisysteemeihin, on tullut järjestettyä ja vielä ei ole tullut vastaan turnausta, jonka jälkeen palaute olisi pelkästään positiivista. Järkevä palaute kannattaa toki ottaa vastaan ja koittaa kehittää omaa settiään siitä eteenpäin, mutta random foorumihuuteluista ei kannata ottaa liikaa itseensä. Kai se on osa ihmisluontoa, että kaikki ei voi tykätä samasta asiasta.

Mun mielestä onkin tärkeää, että turnausjärjestäjät järjestää itsensä näköisiä tapahtumia. Jos kukaan teistä ei tykkää pelata/katsella/järjestää ETC-tyyppisiä eventtejä niin pitäkää päänne ja järjestäkää just semmosia tapahtumia kuin mistä tykkäätte. Toki sitten jos jatkuvasti turnaukset jää kahteen-kolmeen pelaajaan, kannattaa ehkä miettiä vähän uusiksi. (Tätäkään johtopäätöstä ei kannata vetää ihan yhden tapahtuman perusteella; turnauksen osallistujamäärään vaikuttaa miljoona muutakin asiaa kuin pelkkä sääntöpaketti. Tuntuu että isoon osaan näistä TO ei oikein voi edes vaikuttaa). Jos alkaa pelkästään tanssimaan pelaajien pillin mukaan, menee hommasta maku ja se alkaa tuntua pelkältä työltä (ilman palkkaa).

Ei mulla varsinaisesti muuta sanottavaa ollut kuin tulla toistamaan smaxxin viisas lausahdus
smaxx kirjoitti:Vapaaehtoistyöstä ei hirveästi kiitosta heru, ja arvostelijoita riittää. Arvostelijat eivät välttämättä ole halukkaita itse mitään tekemään, mutta antavat kyllä ohjeita ja palautetta. Sitten jos tuntuu, että saldo jää pakkaselle, on hyvä vaikka vähän pienentää panostaan.
ja taputtelemaan vähän selkään "kyllä se siitä taas".

Suomessa ei ole yhtään liikaa turnausjärjestäjiä, toivottavasti tekin jatkatte vastoinkäymisistä huolimatta. Itsekin oon välillä miettinyt että mitä järkeä turnausjärjestämisessä on, kun pelaajatkaan eivät tunnu yhtään arvostavan hommaa mikä noihin menee. Kun vaan tekee omannäköisiä ja siistejä tapahtumia, niin vielä ainakin on tuntunut että saldo jää plussalle sentään. Ja jos me ei tehdä tätä, niin kuka sen tekisi...?

Tsemppiä ja onnea tuleviin tapahtumiin!
Teemu, Ordo Aboensis Ry

TheEdit: Nyt vasta rupesin näköjään lukemaan Carcassonnen viestiä tarkemmin ja tää osui silmään:
Lord of Carcassonne kirjoitti:Tehkää jatkossakin ihmeessä noita muutoksia faba turnauksen jotta saadaan erilaisuutta hommaan mutta muistakaa että pelaajien viihtyvyys menee järjestäjien oman viihtyvyyden edelle. Onhan turnausten järjestäminenkin asiakas palvelua josta osallistuja maksaa.

Mä en oikein ymmärrä logiikkaa tän taustalla. Miksi pelaajan viihtyvyys on tärkeämpi kuin järjestäjän? Onko pelaajat jotenkin tärkeämpiä ihmisiä kuin järjestäjät? Joo, pelaajat maksaa eventistä, jotta saadaan vuokrat sun muut maksettua, mutta ei tästä ainakaan oman taskun pohjalle jää tasan yhtään mitään. Järjestäjä viettää ennen turnaustaan jotain kymmeniä tunteja miettien sääntöpakettia ja vastaten kysymyksiin, tapahtumassa siivoaa (aikuisten ihmisten) jälkiä koko viikonlopun ja kiitokseksi saa lausahduksen "Pelaajien viihtyvyys on tärkeämpi kuin järjestäjän". Ihmisiä me järjestäjätkin vaan ollaan ja tehdään tätä tosiaan ilman mitään palkkaa, vaan että saadaan siistejä tapahtumia Suomeen (tai laajemmaltikin).

Sori jos meni vähän ohi aiheen, mutta oli pakko ottaa vähän kiinni. Jos tuntuu ettei editti liity tarpeeksi suoranaisesti Ostiumiin, niin voi kyllä jakaa uuteenkin topiccin.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Lord of Carcassonne kirjoitti:Tehkää jatkossakin ihmeessä noita muutoksia faba turnauksen jotta saadaan erilaisuutta hommaan mutta muistakaa että pelaajien viihtyvyys menee järjestäjien oman viihtyvyyden edelle. Onhan turnausten järjestäminenkin asiakas palvelua josta osallistuja maksaa.

Mä en oikein ymmärrä logiikkaa tän taustalla. Miksi pelaajan viihtyvyys on tärkeämpi kuin järjestäjän? Onko pelaajat jotenkin tärkeämpiä ihmisiä kuin järjestäjät? Joo, pelaajat maksaa eventistä, jotta saadaan vuokrat sun muut maksettua, mutta ei tästä ainakaan oman taskun pohjalle jää tasan yhtään mitään. Järjestäjä viettää ennen turnaustaan jotain kymmeniä tunteja miettien sääntöpakettia ja vastaten kysymyksiin, tapahtumassa siivoaa (aikuisten ihmisten) jälkiä koko viikonlopun ja kiitokseksi saa lausahduksen "Pelaajien viihtyvyys on tärkeämpi kuin järjestäjän". Ihmisiä me järjestäjätkin vaan ollaan ja tehdään tätä tosiaan ilman mitään palkkaa, vaan että saadaan siistejä tapahtumia Suomeen (tai laajemmaltikin).

Sori jos meni vähän ohi aiheen, mutta oli pakko ottaa vähän kiinni. Jos tuntuu ettei editti liity tarpeeksi suoranaisesti Ostiumiin, niin voi kyllä jakaa uuteenkin topiccin.
[/quote]
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ymmärrän jos tuo mun kommentti ei oikein miellyttänyt joten anteeksi tuosta.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Cabal Ostium

Viesti Kirjoittaja Cabal Ostium »

TheEmu kirjoitti: Sori jos meni vähän ohi aiheen, mutta oli pakko ottaa vähän kiinni. Jos tuntuu ettei editti liity tarpeeksi suoranaisesti Ostiumiin, niin voi kyllä jakaa uuteenkin topiccin.
Ei toki mennä ohi aiheen. :) Ei tässä pelkästään meidän turnauksista ole kysymys, vaan parempikin on jos asiasta keskustellaan tämän jäljestä yleisvaltaisemminkin. Parempikin vielä jos herättää nimenomaan keskustelua eikä analyysia yksin meidän toiminnastamme.
"Ostiumhan on vain kerran vuodessa; isänpäivä sentään joka syksy."

Elämän Vangit, be there or be silverman.

Tarkasta myös blogi.
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Lord of Carcassonne kirjoitti: Ymmärrän jos tuo mun kommentti ei oikein miellyttänyt joten anteeksi tuosta.
Herralle Carcassonnelle haluaisin heittää tässä välissä kysymyksen: minkä takia pyytelet anteeksi mielipiteitäsi? :) Jos jossain asiassa ollaan eri mieltä, ei ole miun mielestäni syytä ottaa sanomisiaan takaisin ja pyydellä anteeksi. Tämähän se on koko 'kaikkia ei voi miellyttää' ideologian perusta.

Mitä tulee mielipiteeseen itse, olen Emun kanssa samoilla linjoilla. Rahaa tai palkkaahan ei turnausjärjestämisestä ihmisille jää käteen. Ennemminkin toisin päin. Ihmisillehän tätä tehdään, mutta eihän siinä ole paljoa järkeä että annetaan kaikki mitä 'asiakkaat' haluavat. Turnausjärjestämisessä 'asiakas' terminä on muutenkin melko hassu. Asiakas maksaa palvelusta, josta palvelun tarjoaja saa rahaa. Järkkäri ei sitä saa. Kaikki menee vuokriin, palkintoihin ja kahviin, sekä bensoihin ja muuhun satunnaiseen roippeeseen.

Lyhyesti siis sitä että olen asiasta eri mieltä. :)
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

Turnausjärjestelystä vielä hiukan eri suuntaan.

Nopat & Taktiikalla on Lauttasaaressa vuokrattuna 80m2 tilaa, ja sinne saa käytännössä 10 pelipöytää helposti pystyyn. Paikalla on pöydät ja maastot. Pysyvästi on tällä hetkellä viisi pöytää pystyssä, ja 1.6 alkaen taas jatkuvasti 8 pöytää, ja ne pari pöytää lisää on helppo laittaa paikalleen. Maastoa meillä on niitä normaaleja metsiä, kukkuloita, taloja, raunioita ja peltoja etc. Ei siis tarvitse ottaa taloudellista riskiä tilojen järjestämisestä eikä roudata romuja paikalle tms. Omiakin maastoja saa tietysti tapahtumaan tuoda.

Itse olen järjestellyt turnauksia tai tapahtumia kertsillä melkein joka toinen viikonloppu, fabaa, ancienttia, Hail Caesaria etc. Ja tarkoitus on järkätä edelleenkin about samalla tahdilla.

Mutta, etenkin Warhammer ja 40k -turnauksia mahtuisi kertsille enemmänkin. Itse olen viime aikoina tykännyt järjestää enemmän yksi päiväisiä tapahtumia, mutta mahtuu kerholle kaksipäiväisiäkin ihan hyvin. Corianin kanssa olikin jo puhetta kevyemmin kompatun fabaturnauksen järkkäämisestä. Koska meillä nyt on pääkaupunkiseudulla tilat, missä on pöydät ja maastot jatkuvasti valmiiksi saatavilla, niin kannustaisin muitakin kerhon jäseniä ottamaan tapahtumia järjestääkseen tuolla. Pelejä ei ole liikaa niin kauan kuin tulijoita vaan riittää, ja vaihtelua eri tyyppisiin tapahtumiin on mukava saada.

Jos jollain herää mielenkiinto, niin pistäkää yv:tä. Autan ja opastan mielellään tapahtuman järkkäämisessä, ja kertsin ovet saadaan tarpeen mukaan auki. Jos tuntuu, että jonkun tietynlainen turnaus tai tapahtuma olisi kiva olla, niin nyt vaan järkkäämään.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Ja jottei Turku jää pääkaupunkiseutua huonommaksi, niin sama pätee pääosin Ordon toimintaan kuin Noppakerhonkin toimintaan. Meillä ei ole pelitilan kanssa ihan yhtä hyvä tilanne, ts. varaston yhteydessä oleva pelitila riittää vain viikoittaisiin peli-iltoihin ja vähänkään isommat tapahtumat täytyy järjestää jossain muualla. Meillä on kyllä hyvät kontaktit niin T-Talon kuin Yliopistonkin suuntaan, josta tilaa useasti vuokrataan, eli siitä tapahtuma ei jää kiinni. Käytännössä puutetta on tekevistä ihmisistä. Jos siis vähänkään kiinnostaa jonkun tapahtuman järjestäminen niin rohkeesti vaan yhteyttä, joko suoraan muhun, tai ordokäyttäjään tällä sotussa tai emaililla [email protected]. Maastoja meillä on hyvin ainakin Fabaan+40k:hon, Warmachine/Hordesiin ja Flames of Wariin; eli näiden järkkääminen on helppoa, muutkin pelit toki hyvin suotavia mutta vaatii vähän lisäefforttia.
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
Malkuth

Viesti Kirjoittaja Malkuth »

Sikäli hyvä keskustelu tähän mennessä, että kaikki osallistujat on itse hyvinkin ahkeria turnausjärjestäjiä, eli homman realiteetit on varmasti kaikilla selvillä. Jos Lord of Carcassonne on sitä mieltä, että pelaajien viihtyvyys on tärkeämpää kuin järjestäjien, niin se on kaikkien syytä lukea järjestäjän eikä pelaajan kommenttina. Orivesi on varmaan asukaslukuun suhteutettuna Suomen ylivoimaisesti aktiivisin turnauspaikkakunta ja nykyään aika pitkälti yhden ihmisen ansiosta. Ja vähän samankaltaisessa asemassa noi turnaukset ehkä on kuin Ostium, ETC-tiimiläisiä ja muita turnauskonkareita ei ehkä kummassakaan hammerissa niin kiinnosta, mutta pelaajia kyllä silti löytyy. Ehdottomasti arvokas osa Suomen skeneä.

Omasta puolestani sanoisin, että onneksi Suomen skene sallii aikalailla yksimielisesti järjestäjien osallistumisen omiin tapahtumiinsa. Olen moneen kertaan miettinyt, että jos meininki olisi sama kuin jenkkien 40k-skenessä (jota tulee foorumien ja podcastien välityksellä aika paljon seurattua), jossa pelaava järjestäjä on vähänkään isommassa turnauksessa ilmeisesti useimmille aivan mahdoton ajatus, en todellakaan jaksaisi toimia turnausjärjestäjänä. On se pelkkä järjestäminenkin toki ihan antoisaa hommaa, mutta kyllä hyvin usein on tuntunut, että se mikä siitä viikonlopun työstä teki vaivan arvoista oli nimenomaan omat, usein todella hyvät, pelit. Hitollinen kiirehän siinä on aina päällä, but that's the way I like it, apparently. =)
Paha-Samuli

Viesti Kirjoittaja Paha-Samuli »

Omaan turnaukseen osallistuminen on vähän kaksipiippuinen juttu. Teimme Rikun kanssa periaatepäätösen,
että pelaamme, mutta palkintoihin emme kajoa, GT-mitalit tosin koditetaan jos sattuu sellanen kohdalle
napsahtamaan. Hienoin armeija skabaan on turnauksen järjestäjä mielestäni oikeutettu osallistumaan.

Kolme Grand Tournamenttia järjestäneenä alkaa turnauspaketti olla vasta nyt kasassa.
15 pelipöytää kasaantuu 4 ukolla parissa tunnissa (sis. roudauksen mun vintiltä pelipaikalle, 15 min ajo)
Laskeskelin, että pelipaikka kannattaa (ainakin tampereella) ennemmin vuokrata per viikonloppu kuin etsiä
pysyvää tilaa peleille.

Kaikki muu oleellinen onkin jo mainittu edellisissä viesteissä.

Tärkeintä turnauksissa lopulta on se, että jokainen lähtee pelipaikalta hymy naamalla oli se sijotus mikä tahansa.

-Samuli-
"Samuli on kakkapylly ja sil on huonot savet" - GTIII palaute
Tatu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tatu »

Itse en ole aktiivinen turnauksissa kävijä, eikä minulla ole turnausten järjestämisestä minkäänsorttista kokemusta, mutta silti en lähtisi ihan herkästi valittamaan sääntökompeista tai turnauksen käytännönjärjestelyistä. Se, että turnausmaksulla ostat ns. tuotteen, joka tässä tapauksessa on tapahtuma ja sen perusteella saat oikeuden arvostella kaikkea mitä tapahtuman kontekstiin kuuluu, särähtää myös vähän korviini. Tämä on kuitenkin yhteinen, vapaa-ehtoinen, harrastus jonka kehitykseen ja mielekkyyteen jokainen osallistuja käytöksellään vaikuttaa.

Sekavasti esitetty, mutta toivottavasti saitte jutun juonesta kiinni.

Hirmuisesti kunnioitusta niille, jotka jaksavat turnauksia järjestää ja yhtä lailla myös niille, jotka turnauksiin osallistuvat.
Laiskojen figumaalaajien sivusto: http://www.figujaosto.blogspot.com
Tanan

Viesti Kirjoittaja Tanan »

TheEmu kirjoitti:
Mä en oikein ymmärrä logiikkaa tän taustalla.
Olen itse törmännyt tähän perisuomalaiseen asenteeseen monta kertaa. Jos suomalainen joutuu maksamaan turnauksen osallistumismaksua esim 10€, hän odottaa vähintään neljän tähden hotellimajoitusta, aamiaista vuoteeseen ja arvometalleista taottuja mitalleja. Jos näitä ei jostain syystä ole järjestetty alkaa armoton valitus jollekin epäonniselle suorittavan portaan jäsenelle jäsenelle, koska rohkeus ei riitä järjestäjälle valittamiseen.
Olen huomannut, että tilanteen voi ratkaista selvittämällä kunkin toimijan vastuut ennen turnausta mieluusti sillä tavalla että järjestäjä delegoi kaikki hommat osallistujille armeijasta tuttujen nakkilistojen kautta. Suorittavan portaan jäseniä on myös ohjeistettu ottamaan välittömästi yhteyttä järjestäjään, jos aasiakas alkaa urputtamaan mistään.
Oulun Höyryliiga Ropeconissa (taas). Katso raportti ja kuvat!
Mithrandir

Viesti Kirjoittaja Mithrandir »

smaxx kirjoitti:Mitä vähän kattelin turnauksen keskustelua, niin paikalle tulleet olivat yhtä pientä poikkeusta lukuunottamatta tapahtumaan hyvin tyytyväisiä, ja paikalle tuli porukkaa aika kaukaakin, mikä kertoo hyvästä maineesta ja tyytyväisistä kävijöistä.
Ja se yksi pieni poikkeuskaan ei ollut tyytymätön tapahtumaan järjestäjien toiminnan takia, vaan ihan omaa tyhmyyttään pilasi pelinsä. :)

Mitä Ostiumin edustamien arvojen välittymiseen tulee, niin kyllä ne välittyvät joskaan eivät ehkä tarpeeksi monelle. Tämäkään ei ole kenenkään Ostiumin järjestäjän vika.
Lorindel

Viesti Kirjoittaja Lorindel »

smaxx kirjoitti:Mutta palautteesta ei kannata ottaa nokkiinsa.
Haluan tarkentaa että tästä ei missään tapauksessa ole tämän avoimen kirjeen kohdalla kysymys, päinvastoin. Sanat palaute ja kritiikki ovat myös ratkaisevan tärkeitä tässä asiassa. Kummatkin koen ehdottoman positiivisina asioina. Samoin kuin konfliktin. Emu pistelikin jo tuossa aikaisemmin tiukkaa asiaa järjestävän tahon oikeuksista ja olen hänen kanssaan täysin samaa mieltä.

Kirje on kummunnut halusta positiivisessa mielessä jatkaa ja ylläpitää keskustelua joka hyvin tuolla turnaus- ja komppiketjuissamme pyörähti käyntiin ja nyt jo jatkuu muuallakin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Turnaukset”