Nyt kun on selvää rummutusta kuultavissa mid warin suunnalta niin ajattelin jos koittaisi tuota mun early warin Afrika Korpsia vähän täydentää midukkaan sopivaksi (tämä siis : http://achtungpainter.com/2015/04/23/heia-safari/)
Olen jo ammoisina aikoina fiilistellyt, että teen Afrika Korpsistani todella mukautuvaisen. Senpä takia mulla on kosolti optioita ostettuna / kasattuna / lähes maalattuna millä voisin jo valmista armeijaani boostata ja modata midwaria varten. Mun ehdoton lempparilista on temaattisesti ja mielestäni myös pelillisesti täysin über Afrika Schützenkompanie North Africa -kirjasta. Olenkin muutamia (kymmeniä) versioita kyhäillyt tästä melko eeppisestä listavalintojen runsauden sarvesta, ja päätynyt nyt sitten pohtimaan kahden välillä. Listapohjasta saisi melko iskukykyisen yhdeksän platoonan hirviönkin tehtyä, mutta jotenkin mä tykkään näistä kuuden vahvoista enemmän. Ne pysyy jotenkin paremmin lapasessa.
Ensimmäinen optio, mikä suorastaan tursuaa tematiikkaa :
Company HQ (15., 21.) p.27
2x Cmd SMG team
2x Kubelwagen
2x MG34 HMG team
Kfz 70 truck
105
Afrika Schützen Platoon (15., 21.) p.27
Cmd Panzerknacker SMG team
Kubelwagen
6x MG team
5x Kfz 70 truck
8cm GW34 mortar
2x 5cm PaK38 gun
2x Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
315
Kubelwagen
6x MG team
5x Kfz 70 truck
8cm GW34 mortar
2x 5cm PaK38 gun
2x Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
315
Light Infantry Gun Platoon (15.) p.28
Cmd SMG team
Observer Rifle team
Motorcycle & Sidecar
2x 7.5cm leIG18 gun
70
Heavy Panzerspäh Platoon p.34
2x Sd Kfz 231 (8-rad)
85
Motorised Artillery Battery (15., 21.) p.38
Cmd SMG team
Staff team
4x Captured 25 pdr gun
2x Observer Rifle team
2x Kubelwagen
210
Air Support p.36
Priority Air Support Ju 87D Stuka
175
Generalfeldmarschall Erwin Rommel p.20
Generalfeldmarschall Erwin Rommel in Greif
5x Captured Honey Stuart
375
Company Points: 1650
Kyseessä siis kuuden platoonan infantrykomppa täydellä ilmatuella ja Rommelilla. Rommel on härkänen ukko, joskin äijän negatiivinen ability on melkein niin hirvittävän vaarallinen että eihän tuota aavikon kettua oikein uskalla midwarissa ulkoiluttaa. Mun on vaikea päästä itseni kanssa asiasta mihinkään konkreettiseen lopputulemaan. Onko se vaan liikaa, että warru kuollessaan on pisteen arvoinen ja antaa vielä pisteen vihulle, varsinkin jos tätä ajattelee nyt turnausarmeijana esimerkiksi just ETC:hen, missä noi big pointit (?) lienee se juttu?
Mulla on (onneksi?) ihan liian monta ideaa tän saman listapohjan suhteen, ja yksi niistä ilman Rommelia olis tämmönen :
2x Cmd SMG team
2x Kubelwagen
2x MG34 HMG team
Kfz 70 truck
105
Kubelwagen
6x MG team
5x Kfz 70 truck
8cm GW34 mortar
2x 5cm PaK38 gun
2x Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
315
Kubelwagen
6x MG team
5x Kfz 70 truck
8cm GW34 mortar
2x 5cm PaK38 gun
2x Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
315
Cmd SMG team
Observer Rifle team
Motorcycle & Sidecar
2x 7.5cm leIG18 gun
70
Carri Platoon Elite Allied Platoon p.93
5x M14/41 with AA MG, Improvised Tank Armour
350
2x Sd Kfz 231 (8-rad)
85
Cmd SMG team
Staff team
Kfz 15 field car
Kfz 68 radio truck
4x Captured 25 pdr gun
4x 3-ton truck
2x Panzer II OP
235
Air Support p.36
Priority Air Support Ju 87D Stuka
175
Kyseessä siis hyvin pitkälti sama lista, joskin Rommel ja Rommelin pelottava negatiivinen traitti ovat tipotiessään, mutta niin on myös Rommelin kautta ostettavissa olevat eeppiset Stuartit (sniff). Listapohja antaa kyllä Stuarteille todella kovan haastajan, sillä Italia tuo liittolaisista vässyköin lainaa meille viisi pelin ehkä kovinta oman painoluokkansa M14/41 -vaunua. Häviävät stuarteille nopeudessa kymmenen senttiä, mutta, konkkareita näissä vehkeissä on levoton viisi per vaunu. Lisäksi, vaikka arvostankin Saksalaista miehistöä, niin tässä tapauksessa "Avanti" saattaa jopa joskus olla hyödyksi. Ehkä. En kyllä tiedä. Ottasin kyllä melkein mielummin sen stormin viikon jokaisena päivänä. Toisaalta, näissä on aina yhtä hyödyllinen improvised armour. Meleevaunu tykkää semmosista kyllä todella paljon. 25 pinnaa mikä jäi ns. väliin vaihdossa saadaan sujautettua kaapattujen 25-paunaisten optioihin, sillä observerit vaihtaa kyllä tosi mielellään OP panzer II -vaunuiksi 10pts per vehje. Kaksi independent PzII -vaunua ei oo ikinä väärin, varsinkin kun niissä on auttavat tykit kuitenkin. Voisivatpa vielä assaultoida (eivät kait voi?) tai jos oikein röyhkeillään niin viedä objektiiveja. Noh, ainakin kivasti tuovat lisää vaikka sitten noiden italotankkien presenssiin kentällä jos ei muuta. 5 pojoo laitoin tykkien transportteihin. Eihän sitä ikinä tiedä.
...
Kummallakin listalla on aika samat kikat käytössä. Jos puolustetaan niin melko helppo on arvata että kentällä on 2x 12x ständin infantry platoonaa sisäänleivotuilla PaKeilla, sekä 25-paunaiset tykit. Midwar on siitä kiva, että vähän pienemmälläkin AT valuella pärjää vielä ihan hyvin. Stuka härvää sitten niiden kimpussa keneen ei ysit ja kympit pure. Ja toki muidenkin. Ressussa sitten yksi vahva joukkue ja pari vähän vässykämpää.
Hyökätessä on savua kiitettävästi, epäsuoraa, ilmavoimia ja ainakin yksi helvetin hyvä breaching -yksikkö. Isot jalkaväkijoukkueet toivottavasti takaavat sen, että näillä tosiaan voi lähteä hakemaan asioita, mutta toki se on tiedostettava että mieluustihan näillä olis vaan ja kattelis kun muut pelaa.
Niin. ETC -pohjalta minä tätä viilaan, mutta ei mulla oo oikeen mahkuja sinne kait lähteä. En tiedä vielä rahatilanteesta tuolloin (voi olla heikossa) ja lisäksi mun pelaaja-arvo on vähän niin ja näin. En oo ihan varma jaksanko vääntää henkistä kättä lomamatkalla jonkun väsyneen viiskybäsen ukkelin kanssa, vai annanko mennä vaan jos ukko koittaa pushata omaa etuaan röyhkeästi. Edunvalvonta on mulla noilla tripeillä aina vähän heikossa ja riidanhaastokyky aivan olematon.
Kertokaa toki mitä tulee mieleen. Voisko tolla ekalla vetää, vai oisko toka paree? Kuinka helvetisti se olis parempi, että olis se 9 platoonaa? Siinä kyllä palaa tietty ainakin Stukat pois ja ties mitä, mutta vois kyl varmasti vetää silläkin.
Midwar Afrika Korps 1650pts
Midwar Afrika Korps 1650pts
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
www.achtungpainter.com
Re: Midwar Afrika Korps 1650pts
Rommelin kuolemahan menettää vain pikkupisteitä eli ei ole niin vakavaa ETC:ssä. Voitot tuon kuitenkin lähinnä ratkaisee.
Lämpenen itse tuolle toiselle versiolle ainakin paljon enemmän. Hiton vaikea noita on kentältä poistaa jahka pääsevät kaivautumaan objektiiveille ja hyökkäysvoimaa ehkä pikkasen enemmän kuin ekassa versiossa. Stuka on vähän 50-50 vehje. Välillä tuhoaa kaiken tieltään, välillä aivan näkymätön. Vastustaja ajaa myös nopeasti 16" sisään kun olet puolustamassa ja et pääse konetta käyttämään niihin oikeasti tärkeisiin kohteisiin kuin 1-2 vuoroa. Jos sillä saa 2 jotain kivaa täytejoukkuetta (savua yms) ottaisin itse mieluummin ne.
Niitä oikeasti ison armorin vehkeitäkään ei lopulta ole pöydällä kovin montaa samaan aikaan jolloin ne voi vaan unohtaa ja tuhota muun ympäriltä. Ja ne armeijat jotka on rakennettu lähinnä isojen kissojen ympärille eivät saa sua riittävän nopeasti ammuttua poteroista vaan joutuvat assaulttiin missä panzerknackerit, kylkilaukaukset yms. alkavat pelottaa.
Lämpenen itse tuolle toiselle versiolle ainakin paljon enemmän. Hiton vaikea noita on kentältä poistaa jahka pääsevät kaivautumaan objektiiveille ja hyökkäysvoimaa ehkä pikkasen enemmän kuin ekassa versiossa. Stuka on vähän 50-50 vehje. Välillä tuhoaa kaiken tieltään, välillä aivan näkymätön. Vastustaja ajaa myös nopeasti 16" sisään kun olet puolustamassa ja et pääse konetta käyttämään niihin oikeasti tärkeisiin kohteisiin kuin 1-2 vuoroa. Jos sillä saa 2 jotain kivaa täytejoukkuetta (savua yms) ottaisin itse mieluummin ne.
Niitä oikeasti ison armorin vehkeitäkään ei lopulta ole pöydällä kovin montaa samaan aikaan jolloin ne voi vaan unohtaa ja tuhota muun ympäriltä. Ja ne armeijat jotka on rakennettu lähinnä isojen kissojen ympärille eivät saa sua riittävän nopeasti ammuttua poteroista vaan joutuvat assaulttiin missä panzerknackerit, kylkilaukaukset yms. alkavat pelottaa.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
Tattista palautteesta!
Joo en mä taaskaan tiedä miksi sen Stukan sinne listaan virkkasin. Ei oo koskaan mua flamesissa lentokoneet säväyttäneet, mutta jotenkin sitä sit kuitenkin aina erehtyy ottamaan sen ns. tuuriaseen jota sit jollakin kumman tavalla pitää vastauksena kaikkeen mitä ei osaa ennakoida. Vois itseasiassa jotenkin sillä tavalla asian ilmaista, että mun listoissa on joko panttereita tai lentokoneita. Näistä ensimmäinen on preferred, ja lentokoneet otetaan koska apua apua nyt ei oo panttereita tarttis tehdä jotain.
Sit kuitenkin kun järki voittaa tunteet, ja joogaa listaa enemmän siltä vinkkeliltä että A) mitä sillä yritetään tehdä missäkin skenussa ja moodissa ja B) mikä nyt on oikeasti olennaista niin sit alkaa homma kirkastua. Palasin takas siihen yhdeksän platoonan listaan ja hylkäsin esim. nuo parjaamani lentokoneet. Lisäksi droppasin vähän snadimmaksi toisen infantryn, mutta on siinä siltikin ständiä kahdeksan ja tulivoimaa jurkeleesti.
Lista V3
2x Cmd Panzerknacker SMG team
2x Kubelwagen
2x MG34 HMG team
2x Kfz 70 truck
115
Combat Platoons
Kubelwagen
6x MG team
5x Kfz 70 truck
8cm GW34 mortar
5cm PaK38 gun
Captured 6pdr gun
2x Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
320
Kubelwagen
4x MG team
3x Kfz 70 truck
Captured 6pdr gun
Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
205
Cmd SMG team
Observer Rifle team
Motorcycle & Sidecar
2x 7.5cm leIG18 gun
70
5x M14/41 w. Improvised Tank Armour
325
Anti-tank Gun Platoon p.38
Cmd SMG team
3x 5cm PaK38 gun
120
4x Sd Kfz 231 (8-rad)
170
Cmd SMG team
Staff team
4x Captured 25 pdr gun
2x Observer Rifle team
2x Kubelwagen
210
Rocket Launcher Battery p.40
Cmd SMG team
Observer Rifle team
Kubelwagen
3x 15cm NW41
115
Elikkäs. 9 platoonaa eikä ihan kauheasti ilmaa minusta. Isoin AT on 10 mutta toisaalta, jos britti parat voi vetää niin loppusodassa, niin afrika korpsilta ei tuottane ongelmaa keskisodassa. Roksut on vähän iffy, mut ne nyt on tossa ja on ne kyllä aina hyvät, ei siitä mihkään pääse. Sitten kun hyökätä täytyy niin ovat kultaa - mutta muuten aika reserviplatoona. Se on melkein ainoo mitä vois tehdä, että vaihtais ne vaikka kolmanteen recce 8-rad partioon tai halvimpaan mahdolliseen Anti-airiin, ja ne parit hassut pisteet mitä jäis väliin laittais vaikka 25 paunaisten observerien tankki-upgradeen tahi ton heikompaan inffaan vaikka, kun aina mahtuu yks mortari.
Miltäs tää näyttää noin niinku aikuisten oikeesti pelaavien ihmisten mielestä?
Joo en mä taaskaan tiedä miksi sen Stukan sinne listaan virkkasin. Ei oo koskaan mua flamesissa lentokoneet säväyttäneet, mutta jotenkin sitä sit kuitenkin aina erehtyy ottamaan sen ns. tuuriaseen jota sit jollakin kumman tavalla pitää vastauksena kaikkeen mitä ei osaa ennakoida. Vois itseasiassa jotenkin sillä tavalla asian ilmaista, että mun listoissa on joko panttereita tai lentokoneita. Näistä ensimmäinen on preferred, ja lentokoneet otetaan koska apua apua nyt ei oo panttereita tarttis tehdä jotain.
Sit kuitenkin kun järki voittaa tunteet, ja joogaa listaa enemmän siltä vinkkeliltä että A) mitä sillä yritetään tehdä missäkin skenussa ja moodissa ja B) mikä nyt on oikeasti olennaista niin sit alkaa homma kirkastua. Palasin takas siihen yhdeksän platoonan listaan ja hylkäsin esim. nuo parjaamani lentokoneet. Lisäksi droppasin vähän snadimmaksi toisen infantryn, mutta on siinä siltikin ständiä kahdeksan ja tulivoimaa jurkeleesti.
Lista V3
2x Cmd Panzerknacker SMG team
2x Kubelwagen
2x MG34 HMG team
2x Kfz 70 truck
115
Combat Platoons
Kubelwagen
6x MG team
5x Kfz 70 truck
8cm GW34 mortar
5cm PaK38 gun
Captured 6pdr gun
2x Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
320
Kubelwagen
4x MG team
3x Kfz 70 truck
Captured 6pdr gun
Sd Kfz 10
Anti-tank Rifle team
205
Cmd SMG team
Observer Rifle team
Motorcycle & Sidecar
2x 7.5cm leIG18 gun
70
5x M14/41 w. Improvised Tank Armour
325
Anti-tank Gun Platoon p.38
Cmd SMG team
3x 5cm PaK38 gun
120
4x Sd Kfz 231 (8-rad)
170
Cmd SMG team
Staff team
4x Captured 25 pdr gun
2x Observer Rifle team
2x Kubelwagen
210
Rocket Launcher Battery p.40
Cmd SMG team
Observer Rifle team
Kubelwagen
3x 15cm NW41
115
Elikkäs. 9 platoonaa eikä ihan kauheasti ilmaa minusta. Isoin AT on 10 mutta toisaalta, jos britti parat voi vetää niin loppusodassa, niin afrika korpsilta ei tuottane ongelmaa keskisodassa. Roksut on vähän iffy, mut ne nyt on tossa ja on ne kyllä aina hyvät, ei siitä mihkään pääse. Sitten kun hyökätä täytyy niin ovat kultaa - mutta muuten aika reserviplatoona. Se on melkein ainoo mitä vois tehdä, että vaihtais ne vaikka kolmanteen recce 8-rad partioon tai halvimpaan mahdolliseen Anti-airiin, ja ne parit hassut pisteet mitä jäis väliin laittais vaikka 25 paunaisten observerien tankki-upgradeen tahi ton heikompaan inffaan vaikka, kun aina mahtuu yks mortari.
Miltäs tää näyttää noin niinku aikuisten oikeesti pelaavien ihmisten mielestä?
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
www.achtungpainter.com
-
Vonrichthofen
- Viesti:
Nebs/1 8-rad -> täysi schutzen.
8 joukkuetta on genug, jos ETC:tä mietit, on voitto aina tärkeämpi, kuin se ehkä säästetty piste, pieni joukkue on selkeä maali, ja kun näillä alkaa ampumaan/liikkumaan, uskon että gun tiimit kuolevat suht vikkelään.
Jos on pieni ja iso, tulee pienestä äkkiä "vähempiarvoinen" mielessä, ja se syö corea. Sinänsä piippujen määrä vs. Tankit/mech etc. On riittävä, ja se AT10 tarpeeksi yleensä.
Istunee puolustustaistelut pitkälti voittoisasti, hyökkäys gunlinea vastaan heikommin, free fightit veteraaneina tykkeineen hivenen puolustuskannalla.
Ei juuri moitittavaa, tosin samaan slottiin tunkevat EF grenit, joissa runsaasti potkista myös.
Pantteri on Midwarissa varsin ok vehje sitäpaitsi. ;)
8 joukkuetta on genug, jos ETC:tä mietit, on voitto aina tärkeämpi, kuin se ehkä säästetty piste, pieni joukkue on selkeä maali, ja kun näillä alkaa ampumaan/liikkumaan, uskon että gun tiimit kuolevat suht vikkelään.
Jos on pieni ja iso, tulee pienestä äkkiä "vähempiarvoinen" mielessä, ja se syö corea. Sinänsä piippujen määrä vs. Tankit/mech etc. On riittävä, ja se AT10 tarpeeksi yleensä.
Istunee puolustustaistelut pitkälti voittoisasti, hyökkäys gunlinea vastaan heikommin, free fightit veteraaneina tykkeineen hivenen puolustuskannalla.
Ei juuri moitittavaa, tosin samaan slottiin tunkevat EF grenit, joissa runsaasti potkista myös.
Pantteri on Midwarissa varsin ok vehje sitäpaitsi. ;)
Nopat & Taktiikka Ry
"Stuff breaks, people die"
-CP2020-
VonRichthofen's Lounge
"Stuff breaks, people die"
-CP2020-
VonRichthofen's Lounge
Kiitoksia vinkeistä!
Listat on kyhätty sillä ajatuksella, että olis kiva vetää täällä suomessa kilpailullisesti/casualina, mutta listan vääntö riittäis myös esim. Etc:hen jos se koskaan natsais.
vois kai sitä saada noista myös ihan iskukykyisen mechanised -listan, kun sitä tuo mun early afrika tällä haavan on. Mechanised yhellä tiikerillä esim?
Listat on kyhätty sillä ajatuksella, että olis kiva vetää täällä suomessa kilpailullisesti/casualina, mutta listan vääntö riittäis myös esim. Etc:hen jos se koskaan natsais.
vois kai sitä saada noista myös ihan iskukykyisen mechanised -listan, kun sitä tuo mun early afrika tällä haavan on. Mechanised yhellä tiikerillä esim?
- Juha "Monni" Jokinen
www.achtungpainter.com
www.achtungpainter.com