Pikamaalauskilpa 2017
- Hammerheart
Pikamaalauskilpa 2017
Onko muusa kateissa? Vai kenties hirmuinen puhti päällä? Olisiko kiva saada jotain loppuun? Oletko super-über-maalari, mutta kärsivällisyys ei riitä 40 tunnin rutistuksiin?
Ajatuksena on maalata yksittäinen nappi kohtuu nopsasti, kuvata tulos ja esitellä se sitten toisille. Leikkimielinen kilpa, jossa voittajalle on jaossa kosolti kunniaa ja ihailua.
Valitse siis suunnilleen ihmisen kokoinen, about 28mm skaalan figu. Kääpiöt ovat OK, Örkki Nobit ovat OK, LotR-skaalan figut ovat OK. Puolituiset ja ogret eivät ole OK. Jos arvelluttaa, että onkohan jokin jonka haluaisit maalata sopivan kokoinen, kysy. Napin kokoamiseen, konvertointiin ja pohjamaalaukseen voit käyttää niin paljon aikaa kuin haluat, mutta muu maalausaika on rajoitettu. Kisan deadline on keskiyöllä toukokuun 21. päivä.
Maalaus on suoritettava 2x 45 minuutissa. Eli siis laita vekkari soimaan 45 minuutin kuluttua, maalaa keskeytyksettä ja sitten pidä tauko. Tauko saa olla ihan niin pitkä kuin haluat, jonka jälkeen maalaa toiset 45 minuuttia, jonka jälkeen figun pitäisi olla valmis. Aikarajoituksissa pysyminen on tietenkin ihan itsestä kiinni, mutta huijaaminen tämmöisessä tuntuu hieman tarkoituksettomalta, joten minulla ainakin on täysi luottamus sotulaisiin.
Jalustan maalauksen pitäisi sisältyä annettuun aikarajaan, mutta ruohoja sun muita voi lisäillä ihan niin paljon kuin haluaa ennen ja jälkeen maalauksen. Eli filosofiana - jos levität pensselillä väriä, tee se aikarajan puitteissa (lukuunottamatta pohjamaalausta, jos sen siveltimellä teet).
Jos maalaushuki keskeytyy oikean elämän toimesta, ei huolta. Oikea elämä voittaa etkä putoa kisasta, mutta koeta saada huki loppuun niin pian kuin mahdollista.
Keskellä olevan tauon ideana on, että jos käytät jotain erikoisempaa (vaikka öljyvärejä) ne ehtivät kuivua tauon aikana. Lisäksi tauko antaa mahdollisuuden miettiä toimiiko alkuperäinen suunnitelma vai pitääkö jotain tehdä toisin. Lisäksi jos haluaa esmes maalata static grassia, niin sen voi lisätä tauon aikana aiemman hukin aikana maalatulle alustalle.
Deadline-viikonloppuna teen ketjun, johon kilpailutyöt sijoitetaan Sotu-liitetiedostoina. Ja sitten seuraavalla viikolla yritän tehdä äänestyksen.
Ilmoittautukaahan. Ja maalata saa vaikka heti - kokemus on osoittanut, että varmemmin onnistuu jos yrittää tehdä homman reilusti ennen deadlinea =D
Kommentteja? Kysymyksiä?
Lista ilmoittautuneista:
Hammerheart
ile
IRiaD
bamof
Nikodemus
Vader
finmirage
jamovoima
Dethos
Marraskuu
Shield85
Norjanpaavi
smaxx
JuhoL
Ninjapiraatti
Varjokostaja
Fiend_
Yhteensä 15 urhoa tähän mennessä!
Ajatuksena on maalata yksittäinen nappi kohtuu nopsasti, kuvata tulos ja esitellä se sitten toisille. Leikkimielinen kilpa, jossa voittajalle on jaossa kosolti kunniaa ja ihailua.
Valitse siis suunnilleen ihmisen kokoinen, about 28mm skaalan figu. Kääpiöt ovat OK, Örkki Nobit ovat OK, LotR-skaalan figut ovat OK. Puolituiset ja ogret eivät ole OK. Jos arvelluttaa, että onkohan jokin jonka haluaisit maalata sopivan kokoinen, kysy. Napin kokoamiseen, konvertointiin ja pohjamaalaukseen voit käyttää niin paljon aikaa kuin haluat, mutta muu maalausaika on rajoitettu. Kisan deadline on keskiyöllä toukokuun 21. päivä.
Maalaus on suoritettava 2x 45 minuutissa. Eli siis laita vekkari soimaan 45 minuutin kuluttua, maalaa keskeytyksettä ja sitten pidä tauko. Tauko saa olla ihan niin pitkä kuin haluat, jonka jälkeen maalaa toiset 45 minuuttia, jonka jälkeen figun pitäisi olla valmis. Aikarajoituksissa pysyminen on tietenkin ihan itsestä kiinni, mutta huijaaminen tämmöisessä tuntuu hieman tarkoituksettomalta, joten minulla ainakin on täysi luottamus sotulaisiin.
Jalustan maalauksen pitäisi sisältyä annettuun aikarajaan, mutta ruohoja sun muita voi lisäillä ihan niin paljon kuin haluaa ennen ja jälkeen maalauksen. Eli filosofiana - jos levität pensselillä väriä, tee se aikarajan puitteissa (lukuunottamatta pohjamaalausta, jos sen siveltimellä teet).
Jos maalaushuki keskeytyy oikean elämän toimesta, ei huolta. Oikea elämä voittaa etkä putoa kisasta, mutta koeta saada huki loppuun niin pian kuin mahdollista.
Keskellä olevan tauon ideana on, että jos käytät jotain erikoisempaa (vaikka öljyvärejä) ne ehtivät kuivua tauon aikana. Lisäksi tauko antaa mahdollisuuden miettiä toimiiko alkuperäinen suunnitelma vai pitääkö jotain tehdä toisin. Lisäksi jos haluaa esmes maalata static grassia, niin sen voi lisätä tauon aikana aiemman hukin aikana maalatulle alustalle.
Deadline-viikonloppuna teen ketjun, johon kilpailutyöt sijoitetaan Sotu-liitetiedostoina. Ja sitten seuraavalla viikolla yritän tehdä äänestyksen.
Ilmoittautukaahan. Ja maalata saa vaikka heti - kokemus on osoittanut, että varmemmin onnistuu jos yrittää tehdä homman reilusti ennen deadlinea =D
Kommentteja? Kysymyksiä?
Lista ilmoittautuneista:
Hammerheart
ile
IRiaD
bamof
Nikodemus
Vader
finmirage
jamovoima
Dethos
Marraskuu
Shield85
Norjanpaavi
smaxx
JuhoL
Ninjapiraatti
Varjokostaja
Fiend_
Yhteensä 15 urhoa tähän mennessä!
Viimeksi muokannut Hammerheart, Ke 10.05.2017 10:34. Yhteensä muokattu 7 kertaa.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Re: Pikamaalauskilpa 2017
Hauska idea. Olen mukana. :)
-ile
-ile
Hoho! Mukana!
Tarkennuskysymys: Onko sallittua jakaa tuota 2x45min aikaa useampaan lohkoon, esim. yhteen 45min pätkään ja kolmeen varttiin? Tämä lähinnä siksi jos maalatessa käyttää esim. useampaa washia, joista jokainen kuivuu tuon oman aikansa...
Tarkennuskysymys: Onko sallittua jakaa tuota 2x45min aikaa useampaan lohkoon, esim. yhteen 45min pätkään ja kolmeen varttiin? Tämä lähinnä siksi jos maalatessa käyttää esim. useampaa washia, joista jokainen kuivuu tuon oman aikansa...
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
- Hammerheart
Ajatus oli, että ei, mutta olen valmis harkitsemaan muitakin vaihtoehtoja. Mitä ihmiset ovat mieltä?IRiaD kirjoitti: Ke 26.04.2017 14:27Tarkennuskysymys: Onko sallittua jakaa tuota 2x45min aikaa useampaan lohkoon, esim. yhteen 45min pätkään ja kolmeen varttiin? Tämä lähinnä siksi jos maalatessa käyttää esim. useampaa washia, joista jokainen kuivuu tuon oman aikansa...
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
Loistava idea. Mukaan!
Onnistuu tuo siis noinkin - lähinnä halusin varmistua spekseistä ennen kuin alan työstämään mitään :) Mulle käy siis yhtälailla kiinteä 2x45 kuin tuo 130 jonka voi jakaa haluamallaan tavalla.Hammerheart kirjoitti: Ke 26.04.2017 14:58Ajatus oli, että ei, mutta olen valmis harkitsemaan muitakin vaihtoehtoja. Mitä ihmiset ovat mieltä?IRiaD kirjoitti: Ke 26.04.2017 14:27Tarkennuskysymys: Onko sallittua jakaa tuota 2x45min aikaa useampaan lohkoon, esim. yhteen 45min pätkään ja kolmeen varttiin? Tämä lähinnä siksi jos maalatessa käyttää esim. useampaa washia, joista jokainen kuivuu tuon oman aikansa...
Diogenes kirjoitti:Mutta on ne ajat muuttuneet ... muistan sen ketjun missä IRIAD oli ketjun huonoin vitsi, ja nyt kaikki muut ovat niitä vitsejä IRIADiin verrattuna :P
On tullut vähän väliä itkettyä paikallisille kuinka hitaasti maalaan. Osallistun.
Mielestäni tässä lienee tärkeintä että itse maalaukseen käytetään suht vähän aikaa, vissiin se 90 min? Minulle on yhdentekevää miten kukin haluaa oman aikansa jakaa, mutta toki 2x45m (tai muulla) setillä mennään jos se parhaimmaksi päätetään.
Mielestäni tässä lienee tärkeintä että itse maalaukseen käytetään suht vähän aikaa, vissiin se 90 min? Minulle on yhdentekevää miten kukin haluaa oman aikansa jakaa, mutta toki 2x45m (tai muulla) setillä mennään jos se parhaimmaksi päätetään.
Malifaux Suomi FB ryhmä
Suomalaisilla on oma WhatsApp ryhmä jossa sovitaan pelejä, YV:llä pääsee mukaan.
Batmania turun seudulla
Maanlaajuiseen WhatsAppiin pääsee YV:llä mukaan.
Suomalaisilla on oma WhatsApp ryhmä jossa sovitaan pelejä, YV:llä pääsee mukaan.
Batmania turun seudulla
Hypätään mukaan.
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/
- Hammerheart
OK - pitäydytään tuossa 2x45 minuutissa. Joskin huomatkaa siis, että jos oikea elämä keskeyttää, niin jatkaa saa, eli ei liikaa tarvitse stressata noista katkeamattomista 45 minuutin pätkistä.IRiaD kirjoitti: Ke 26.04.2017 15:12Onnistuu tuo siis noinkin - lähinnä halusin varmistua spekseistä ennen kuin alan työstämään mitään :) Mulle käy siis yhtälailla kiinteä 2x45 kuin tuo 130 jonka voi jakaa haluamallaan tavalla.
Saa, mutta tietenkin jos tekee jotain pohjamaalausta fiinimpää, niin lasketaan luonnollisesti mukaan maalausaikaan (ehkä hieman tarpeeton tarkennus...).
Kuullostaa hauskalta, olen mukana. Pohjamaalauksen saa varmaan toteuttaa kaksivärisenä samalla kun pohjamaalaa läjän muita figuja, voin toki miinustaa sen minuutin mikä siihen menee ajastakin... :)
Niin lähinnä kysyin tuota siksi, kun ruiskun käyttö nopeuttaa maalausta aika tavalla.Hammerheart kirjoitti: To 27.04.2017 08:44Saa, mutta tietenkin jos tekee jotain pohjamaalausta fiinimpää, niin lasketaan luonnollisesti mukaan maalausaikaan (ehkä hieman tarpeeton tarkennus...).
- Dr. Icchan
- Viesti:
Paitsi jos ruiskun putsaus lasketaan mukaan käytettyyn aikaan. Ruiskulla on nopeampaa maalata isoja satseja kerralla. Yhden figun maalauksessa ajansäästö ei ole se juttu miks ruiskua käytetään.finmirage kirjoitti: To 27.04.2017 12:32Niin lähinnä kysyin tuota siksi, kun ruiskun käyttö nopeuttaa maalausta aika tavalla.Hammerheart kirjoitti: To 27.04.2017 08:44Saa, mutta tietenkin jos tekee jotain pohjamaalausta fiinimpää, niin lasketaan luonnollisesti mukaan maalausaikaan (ehkä hieman tarpeeton tarkennus...).
- Hammerheart
Juu, saa tehdä perus-zenithalit yms vastaavat. Itse laitan siveltimellä värillisen pohjamaalin metalliosien alle, jonka lasken maalausaikaan, mutta ei tässä nyt turhan tarkka tarvitse olla. Omantunnon juttuihinhan tämä muutenkin perustuu.jamovoima kirjoitti: To 27.04.2017 10:37 Kuullostaa hauskalta, olen mukana. Pohjamaalauksen saa varmaan toteuttaa kaksivärisenä samalla kun pohjamaalaa läjän muita figuja, voin toki miinustaa sen minuutin mikä siihen menee ajastakin... :)
Joo, just näin. Saat nopeasti maalattua yhden värin, mutta jos vaihdat värejä, niin ei se nopeampaa ole.Dr. Icchan kirjoitti: To 27.04.2017 12:41Paitsi jos ruiskun putsaus lasketaan mukaan käytettyyn aikaan. Ruiskulla on nopeampaa maalata isoja satseja kerralla. Yhden figun maalauksessa ajansäästö ei ole se juttu miks ruiskua käytetään.finmirage kirjoitti: To 27.04.2017 12:32Niin lähinnä kysyin tuota siksi, kun ruiskun käyttö nopeuttaa maalausta aika tavalla.
Lähden mukaan, ja ehdottomasti jos homma toimii niin tätä voisi jatkaa kuukausittain!
www.eightpeaks.net - Karak Eight Peaks - Dwarffit, Skavenit ja O&G
Olen aivan sairaan hidas maalaamaan jopa pikamaalaustekniikoilla, mutta voisihan tätä koittaa!
Hauska kisa tulossa varmaankin:).
Mä oon mukana!
Mä oon mukana!
Mitenkäs tuo figun pohjamaalaus - missä menee raja pohjamaalauksen ja 1. värikerroksen välillä?
Mulla on tapana spreijata figut mustaksi, sitten harmaalla kerros valon suunnasta. Nyt ajattelin lisätä kolmannen, värillisen kerroksen spreillä. Ja mahdollisesti sapluunalla, eli vain haluttuihin kohtiin figua. Pitäisikö sen ruiskuttaminen laskea jo ekaan 45min maalaussessioon?
Ei niin, että tämä olisi kamalan vakavaa ja tarkkaa. :P
-ile
Mulla on tapana spreijata figut mustaksi, sitten harmaalla kerros valon suunnasta. Nyt ajattelin lisätä kolmannen, värillisen kerroksen spreillä. Ja mahdollisesti sapluunalla, eli vain haluttuihin kohtiin figua. Pitäisikö sen ruiskuttaminen laskea jo ekaan 45min maalaussessioon?
Ei niin, että tämä olisi kamalan vakavaa ja tarkkaa. :P
-ile
Valmiiksi koottu ja pohjamaalattu* figu noudettua kaverilta. Pieni pätkä flashia tarvii vielä putsata pois mutta varmaan ensi viikonloppuna tulee valmista. Nyt tarttis päättää miten tän maalaa ennen kuin tarttuu sutiin. Varmaan yksi syy normaalisti hieman hitaampaan tahtiini on se että ensiksi pistetään maalia pintaan ja sitten pohditaan että mihin sydän vie. Sydän kun osaa olla varsinainen tuuliviiri joskus.
*Metallit ajattelin alustaa mustalla. Ei ole mielestäni sen kummempaa kuin zenitaalipohjat yms.
*Metallit ajattelin alustaa mustalla. Ei ole mielestäni sen kummempaa kuin zenitaalipohjat yms.
Kolmas alkaa omaan korvaan kuulostamaan jo varsinaiselta maalaukselta. Ellet ole alustamassa esim. kultaa ruskealla tai jotain tuon tyylistä. Mutta jos se susta on ok niin se riittää mulle, varsinkin kun en ole edes tuomarointi vastuussa :pile kirjoitti: La 29.04.2017 12:53 Mulla on tapana spreijata figut mustaksi, sitten harmaalla kerros valon suunnasta. Nyt ajattelin lisätä kolmannen, värillisen kerroksen spreillä. Ja mahdollisesti sapluunalla, eli vain haluttuihin kohtiin figua. Pitäisikö sen ruiskuttaminen laskea jo ekaan 45min maalaussessioon?
Malifaux Suomi FB ryhmä
Batmania turun seudulla
Batmania turun seudulla
Tää on mun mielestä vähän sen henkinen kilpailu, että jos tarvitsee esittää tarkentavia kysymyksiä jonkun asian tekemiseen, niin ollaan väärässä kisassa ja vastaus on ei.
Loppuun hymiö, koska internet. :)
Loppuun hymiö, koska internet. :)
Omat mietelmät ja muistelmat, tai ihan vaan figupäiväkirja: http://vainvader.wordpress.com/