Scrappers: Post-Apocalyptic Skirmish Wargame

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.
Jenian Katarn
Peliporukkavalvoja

Scrappers: Post-Apocalyptic Skirmish Wargame

Viesti Kirjoittaja Jenian Katarn »

Terve.

Eli kyseessä on Osprey Gamesin tekemä skirmish figupeli, joka muistuttaa vanhaa Necromundaa tunnelmaltaan, mutta omaa kuitenkin riittävästi omaa, jotta sitä ei voi sanoa Necromunda-klooniksi. Peli on julkaistu 20.4.2017 eli hieman reilu kuukausi sitten joten se ei välttämättä ole kauheasti kulkeutunut ihmisten tietoisuuteen. https://ospreypublishing.com/scrappers

Pelissä siis pelataan 3-15 hengen ryhmällä, jossa on vähintään 1 commander, 0-2 veteraania ja 2+ troopperia. Faktiosta riippuen tämä voi hieman muuttua suuntaan tai toiseen. Pelimekaniikan satunnaisgeneraattorina toimii D10, jos jossain tilanteessa pitää heittää useampaa, niin tuloksista valitaan suurin. Pelin aikana molemmat pelaajat aktivoivat ukkoja yksi kerrallaan vuorotellen. Pelissä on Break-mekaniikka, jolla voi keskeyttää toiminnassa olevan modelin vuoron vastapelaajan ukon toiminnan ajaksi ja kun break on tehty, niin peli jatkuu keskeytetystä modelista. On syytä huomioida, että vaikka nappeja olisikin pöydällä esim. 12, niin ukoista voi aktivoida vain commanderin CMD (command) arvon verran nappeja vuorossa, joten valtavan suuri ryhmä ei välttämättä ole eduksi muuten kuin lootin kantamisessa ja bufferina Panic from losses tilannetta varten. Pelissä pelataan millä tahansa napeilla sinulta kaapista löytyy. Peli noudattaa WYSIWYG-ajatusta, eli modelilla on oltava kypärä tai vastaava headgear, jos haluat hänelle sellaisen antaa. Jokainen ryhmän jäsen rakennetaan tyhjästä stattilinjoja ja varusteita myöten. Määritelmät Commander, Veteran ja Trooper lähinnä määrittävät vain statti ja trait maksimit ryhmänluontia varten.

Peli on mielenkiintoinen. Itse olen siitä pitänyt tähän mennessä kovasti. Tosin, koska peli on ollut olemassa vasta n. kuukauden, niin siihen ei löydy kauhean paljoa keskustelua mistään ja kuten aina kaikkien uusien pelien kanssa ja ensimmäisten painosten parissa painiessa, kirjasta unohtuu joskus joitain asioita. Scrappersin sääntökirjassa (1. laitos ja painos) minua korpeaa seuraavat kaksi asiaa: Kirjan lopusta ei löydy indexiä ja kirjassa puhutaan asiasta "Command Radius", jota ei ole määritelty missään. Olettaisin sen olevan selitetty "Commander" traitin kohdalla (jokainen Commander saa kyseisen traitin ilmaiseksi), mutta sääntökirjasta ei löydy kyseisen traitin selitystä mistään. [Tähän mennessä olen olettanut, että Command Radius on sama kuin komentajan CMD arvo ja mikäli ryhmänjäsen joutuu tekemään Panic -testin Command Radiuksen sisäpuolella, niin model saa käyttää komentajan CMD arvoa testiin.]

Edellämainittua pientä vikaa lukuunottamatta ja house rule oletuksella peli on loistava. Suosittelen kokeilemaan. Minua vain harmittaa kovasti, että Osprey Games haluaa myydä PDF/ebook versiota pelistä niin kalliilla. Ihmiset ainakin muualla internetissä ovat olleet pelistä kiinnostuneita, vaan PDF:n hinnan vuoksi ihmiset eivät ole sitä sitten itselleen hankkinut. Itselläni on kovakantinen versio.

Edit: Löysin erratan. Löytyi Osprey Gamesin Scrappers Facebook ryhmästä, mutta en heidän virallisilta sivuiltaan.
NOMADS Bakunin: "Shuffel Puff Grrls"

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”