Hyvää sammalta

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Hyvää sammalta

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Hyvä sammal on siis sellaista, joka näyttää hyvin pitkälti oikealta sammaleelta, eikä esim. värikkäältä karvaoksennukselta. Olen vuosien saatossa saanut tehtyä ihan ok sammalta, mutta minusta sellainen todella realistisen oloinen sammal on jäänyt puuttumaan.

Huomasin, että joku on käyttänyt kahvinpurujakin sammaleen tekoon, mutta en itse juo enkä osta kahvia. Muutenkin käyttäisin kokemuksiini perustuen muita kuin elintarvikkeita. Ainakin ruokasoodat ovat varsin herkkiä ilmankosteuden vaihteluille tms. Nyt on tullut hankittua Gale Forgen sirotteita, joissa on jotain turffia ja hieman heinää sekaisin. Vaikuttaa kyllä vähän samalta kuin itse tekemäni heinän ja woodlandsin turfin sekoitus, jolla saa tosiaan ok sammalta, mutta haluaisin vielä sammalmaisempaa sammalta.

Tässä voisikin kukin mainita jotain suht helposti mielellään suomestakin saatavia sammalaineksia*, joista syntyisi varsin realistista jälkeä. Toki eri maalaustekniikoillakin on väliä lopputuloksen kannalta. Kynäruiskulla saa ainakin varsin ohuita kerroksia vihertävää, mutta ruisku ei vaan käy ihan kaikkiin pienempiin alustoihin tai jos figu on jo liimattu ja maalattuna siinä pohjalevyllä. Ohuet maalikerrokset tuntuvat olevan muutenkin parempi, koska muutoin syntyy aika "tukkoista" jälkeä.

*Tosiaan mielellään 30mm figuille ja vaikka myös 1:35 mittakaavaan sopivia.
Modern cars - they all look like electric shavers.
MAnkka

Re: Hyvää sammalta

Viesti Kirjoittaja MAnkka »

Ite oon käyttäny GF9:n spring undergrowth sirotetta. Sisältää todella hienoa flockkia jossa on eri sävyjä, sekä isompaa vihreätä vaahtomuovihöttöä. Vaahtomuovihöttöä voi liimauksen jälkeen nyppiä haluttuun pituuteen, joten on mulla toiminu hyvin sekä 28mm että 15mm skaalassa. Alla pari esimerkkikuvaa..
6871E49C-4B09-4947-89A8-7EC7AB903395.jpeg
6871E49C-4B09-4947-89A8-7EC7AB903395.jpeg (402.36 KiB) Katsottu 392 kertaa
73A4EEE8-62D1-454C-A5CD-3384DFFB6DDB.jpeg
73A4EEE8-62D1-454C-A5CD-3384DFFB6DDB.jpeg (137.18 KiB) Katsottu 392 kertaa
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”