Menoth - Ihan siedettävä peli

Mikäli haluat palautetta ja kehitysideoita suunnitteilla olevaan armeijaasi, kirjoita listasi tänne. Voit myös antaa palautetta omista kokemuksistasi muille.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Menoth - Ihan siedettävä peli

Viesti Kirjoittaja El Capitan »

Monasti olen kuullut sanottavan, että WMH:ssa on eräänlainen... Page 5 tyhmyys läsnä. Mää en tykkää sellaisesta asenteesta. Mutta sitten kun katselee näitä teidän juttuja männävuosilta, (kuuluuko tuo sana enää nykynuorten sanavarastoon, olenko kalkkis, jos puhun noin?) minua on aina huvittanut se teidän letkeys ja vitsikkyys muuten niin haudanvakavan pelin ympärillä.

Kaikki toisen pelaajan kehumiset "nätti nakuna" ja strategiavinkit aina Oulun metasta itse pitämääni viisauteen, että tuuma depolta kävelyyn johtaa kuolemaan (minullekin on tapahtunut noin!), ovat ainakin omaan silmääni näyttäneet tarpeeksi hassuilta, että minäkin haluan päästä sisäpiiriin ymmärtämään kaikkea tätä kakkaa, joka on nähtävissä aina kun WMH:ta lähtee pelaamaan. Joskus jopa ennen varsinaista peliäkin mm. armeijaa rakentaessaan.

Fabapuolella Empire-tyypit yritti parhaansa tehdä jotain yhtä siistiä kuin mitä WMH-tyypit ovat vuosia tehneet ja nyt kun minua on purrut eräänlainen WMH-kärpänen ja Hermolta ostamat Meniitit ovat jälleen kerran maalauspöydällä, ehkä ja kenties, en tii asiasta sen tarkemmin vielä, minäkin haluan päästä sekä pelikentille, että kaikkien näiden vuosien jälkeen, pelin pariin.

Mutta aina kun tämä kärpänen puraisee minua, huomaankin sen aina läsnä olevan vanhan sanonnan paikkaansa pitävyyden: Tää peli on ihan oikeasti yhtä ikuista demotusta ja siksi ihan kakka. Emmää enää tässä iässä jaksaisi käyttää aikaa siihen, että kakkosvuorolla totean, että kaikki tiet johtavat Rooman sijaan häviöön. Viime pelissä mm. 2b vuorollani totesin vastustajalleni, että emmää pysty tekemään mitään.

Johtuuko se edikasta, minusta vai armeijastani, Protectorate of Menoth, että häviän aina? Aina kun luen omia yksiköitäni, ne vaikuttavat todella siisteiltä, mutta vaikka siellä olisi mitä kaikkea Def14+, johon heittäisin buustia, tai Arm19, johon heitän buustia, se vaikuttaa aina olevan Def10 kun on vastustajan vuoro iskeä ja ukon voi käytännössä poistaa pöydältä kun joku tuleekaan melee-aseensa kantamalle.

Mikään ei jaksa kipittää mihinkään, kukaan ei osaa lyödä kun siihen saadaan mahdollisuus ja kaikki vain kuolee, koska vastustajalla on parempi armeija. Tämä on minun teoriani ja yksi syy miksi minä haluan nyt aloittaa oman lankani ja olla viimeinkin osa sitä, mistä olen aina tykännyt lukea sivusta seuraajana.

Kysymys n. 1: Miten tätä peliä pelataan toisesta vuorosta eteenpäin? Ekan vuoron osaan jo. Tai näin ainakin väitän.

Ehkä on vähän laaja kysymys. Aloitetaan jostain helpommasta.

Kysymys n. 1, joka ei ole retorinen: Kreoss 1, mitä muuta?

Joskus ehkä ja kenties tykästyn Hardbringeriin. Se näyttää koolilta kaverilta. Joskus kun olin nyyppä, ajattelin tankkimaisen pelaamisen olevan kaiken a ja o. Jos vastustaja ei saa rikki asioita, minulla on aina pöydällä jotain, jota saa työnnellä omalla vuorollani. Miksi en pelaa Khadorilla, en osaa sanoa vastausta. Hermo ei myynyt Khadoria, siksi. Mutta mutta, Arm on ihan pepusta. Sillä ei tee mitään. Anatomic precision tulee läpi ja Jaksa lyö 3:lla nopalla. Paladiinikin Stone&Mortarista huolimatta tuppaa kuolemaan, jos vain lähtee depoalueelta yhtään tuumaa eteenpäin. Ihan turhaa touhua se semmoinen.

Kreoksella on Knock Down -Feat, joka on kaikkien mielestä tosi hyvä. En ole yleensä niin hengissä, että siitä osaisi nauttia täysin rinnoin. Pitäisi kokeilla joskus ekalla vuorolla, josko siitä saisi jotain iloa irti. Lähtökohtaisesti kaikki ovat kuitenkin hengissä silloin vielä. Etenkin, jos saan aloittaa pelin.

Mutta miksi otin kyseisen nappulan itselleni casteriksi johtuu yksinomaan siitä, että sillä on se joku loitsu, jonka nimeä en jaksa tarkistaa tai googlettaa, jolla saa +2Def. Se on päivän sana, johon osaan luottaa. Siitä minä tykkään. Pelasin joskus toisen nyypän kanssa, joka ei myöskään osannut yhtään mittään. Ainakaan liikkua, koska Scyrath jäi tuuman päähän depostaan vain ampumaan kun minun temppelikeihääni tulivat kohti Def15:lla. Tylsä nopanheittely peli, mutta oli se sinällään jännää vaihteeksi, että jokin asia toimi tässä pelissä. Ei tämä ihan suoraan mikään kakka peli ole, jossa Koulumatti tapahtuu vaikka mitä tekisi asian estääkseen.

Uusi lempilapsi, uusi teema armeijan valintaan. Se millä on Deffiä, se päätyy listaan.

Kreoss 1
+ Castigator 12/29WJP
Min Kuoro 4p
Mechanic 1p
Vassal 3p
Paladin of the Wall 4p
Allegiance of the Order of the Fist 3p (Uusi lempilapsi)
= Aina mukana, koska miksei.

Tämä on ns. minun vakiokokoonpanoni, josta en halua luopua. Vaikka Pallu on tosi kova jätkä kuolemaan, en minä halua ajatella, ettäkö se johtuisi nappulasta itsestään. Vaikka kuinka luen sääntöjä, ei siellä ole mainintaa, että mies menettäisi henkensä 3:lla vuorolla. Kunhan vain pääsisi pelaamaan useammin kuin kerran puoleen-vuoteen, niin saattaisin löytää porsaanreiän tai keinon murtaa mustalaiskirouksen.

Allegianceen ihastuin. Emmää tii miksi. Ehkä siksi, että Nolzurilla on tosi siisti munkkipotkija-nappula, jonka Roundhouse kikistä tulee liekkejä kaupan päälle, vaiko onko syynä Def18. Viime pelissä juoksutin sitä 14" depolta ja iso paha Stalkerri tuli ja söi kerta laakista. Unohdin mitä peliä pelasin. Pelasin KoWia. Ei siinä pelissä buustita tai lyödä tyyppiä ilman basekosketusta. My bad.

Ehkä ensi kerralla mää side steppaan ja assassinoin casterin. Tai jonkun muun. Jos se on hengissä 3:lla vuorolla, olen moraalinen pelinvoittaja.

Castigatorilla on Ashen Veils, jonka ansiosta joku voi lyödä ohikin. Combustion auttaa ohittamaan Deffin. Open Fistit ovat kuulemma hyvä asia, mutta mää en osaa vielä arvostaa. Lähinnä siitä syystä, että en jaksa keskittyä. Olen niin onnellinen, että pääsin lyömään, niin nopat pyörimään vaan.

Jatko listalle:
Temple Flameguard 11p -> Def15 suojamuuri kaikelle

Tätä peliä kuulemma pelataan 70p armeijoilla, mutta minun osaaminen tyssää tähän kohtaan. Kaikki Jaskat ovat vain jotain, emmää tii. En ole ihastunut mihinkään erityisemmin. Ehkä Arc Node olisi ihan kiva saada, koska tässä pelissä taiat eivät kanna sitten yhtään mihinkään. Siispä Revenger saisi vähän lisää täytettä, mutta onko se kuitenkaan niin järkevää? Maksaa 10p siitä, että voi pelata tätä peliä KOW-fiilikselläkin? Miksi nämä taiat eivät oikeasti kanna mihinkään? Mutta, mutta mutta, musta tuntuu, että nämä 10p voisi olla paremmassa käytössä, jos vaikka opettelisi pelaamaan.

Kysymys n. 1.1, joka ei ole retoninen: Mihin Jaskaan Menoth pelaajat rakastuvat?

Viime pelissä minä hämmästyin siihen tosiasiaan, että kaveri vastapuolella hämmästyi minun tuomaani massaan. Minä hämmästyin hänen tuomaansa massan vähyyteen. En saanut tällä kuitenkaan mitään etulyöntiasemaa, koska Bile Thrallit ovat OP. Ihan yksinkertaisesti OP. 13" threat range, joka tappaa kaiken. Piste. Sitten kun yhden sellaisen saa pois, se tulee vain takaisin. Machine Wraith oli myös tosi ikävä tuttavuus. Ehkä minä yliarvioin hänen taitonsa, mutta kyllä minulle tuli sellainen olo, että keskelle objektiivirinkulaan ei ole mitään asiaa.

Vanha hyvä viisaus, joka opetetaan aina nyypille. Jos et pärjää, niin välttele. Vihollinen ei tapa sinua, jos se ei pääse mihinkään kiinni. Sitä varten siellä on niitä snotlingeja ja muita fast cavarlyä, joilla saa ostettua vähintään vuoron. Skane Eyesillä kaksi.

Tää on ihan kakka peli.

Silloisessa listassa ainoa ampuminen oli Vassal eli lol ja Vanquisher, jolla oli muutakin tekemistä. Se ei tehnyt koko pelissä mitään. Se oli se parempi tekeminen. Ehkä se pelkäsi sitä Machine Wraithiä. Sovitaan niin, vaikutan paremmalta pelaajalta, jos syytän sormella sitä.

Mutta mutta, minä lähdin ajattelemaan. Hermo myi myös minulle Idrian Skirmishereitä silloin joskus. Pelaamatta peliäkään tai kysymättä keltään asian suhteen myin ne pois, koska ihan hanurista. Mitä niillä tekee? Ei mitään sanoin ja rikastuin. Jotain ampumista olisi kuitenkin jatkossa ihan kiva olla olemassa ja katseeni kääntyykin sitten Exemplar Erranteihin. Ihan kiva Matti ja taitaa Machine Wraithikin olla OP no more. Ennen kuin teen mitään päätöksiä kiveen kuitenkaan, voisin esittää kysymyksen.

Kysymys n. 1.2, joka ei ole retoninen: Idrian Skirmishers: Pelatessakin kakkaa? Mikä järki näissä tyypeissä on?

Yksi asia mikä minua alkaa kiehtomaan enemmän ja enemmän on tuo Advance Deployment. Tykkään Daughter of Flameseista jalkaisin ja ratsuin. Sopii teemaanikin hyvin, koska Def14. Kohtahan mun depotus on pelkkä casteri.

Miltä mun armeija näyttikään:
Kreoss 1
+ Castigator 12/29WJP
+ Revenger 22/29WJP
Min kuoro 4p
Mechanik 1p
Vassal 3p
Paladin 4p
Allegiance 3p
Temple Flameguard 11p
Exemplar Errants 16p
Daughters of Flame 10p
Flame Bringers 17p
= 69p

Tähtäsin 50p:een. Tää peli on ihan hanurista. Listaa tekee kauemmin kuin sillä pelaa pöydällä.
Viimeksi muokannut El Capitan, To 17.12.2020 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
The Captain
Valvoja

Re: Menoth - Ihan kakka peli

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Warmachine on peli, joka rankaisee virheistä. Virheitä voi sattua joskus jo listantekovaiheessa, mutta yleisemmin pelin aikana.

Totta on, että jotkin matchupit ovat melkoista ylämäkeä ja "mahdottomia voittaa". Tuo lainausmerkeissä siksi, että viime turnauksessakin onnistuin puristamaan voiton yhdestä tällaisesta. Siihen saakka, kunnes peli on ohi, on aina mahdollista, että vastustaja tekee kriittisen derpin ja tapattaa casterinsa. (Tästäkin on runsaasti omakohtaisia kokemuksia, molempiin suuntiin...) Kreoss on myös hyvä kapitalisoimaan tilaisuuden, jos sellainen tarjoutuu.

Valitettavasti aloituskynnys Masiinassa on hurjan korkea. Tosissaan pelaava veteraani pyyhkii aloittelijaa pöydällä, ja kaksi aloittelijaa keskenään saattavat sattumalta onnistua valitsemaan matchupit, joissa toisella osapuolella on selkeä etu.

Listanrakennusohjeita saa toki internetistä, ja pelaajat ovat aina hanakoita neuvomaan "osta Judicator!" tai mikä nyt kulloinkin sattuu olemaan metassa se Kova juttu (TM). Pelkällä listalla ei kuitenkaan voita pelejä eikä saa edes mielenkiintoisia tappioita aikaiseksi.

Tärkein neuvoni Masiinaa aloitteleville on tämä: Etsi mentori. kokenut pelaaja, joka on valmis opettamaan sinulle, miten peli toimii. Ei mitään demopelejä, vaan ihan oikeita pelejä, mutta niin, että joka vuorolla käydään mentorin kanssa läpi vaihtoehtoja, tilaisuuksia, uhkia, jne. tai viimeistään heti pelin jälkeen käydään kunnollinen, yksityiskohtainen debriefing siitä, miten peli meni, mitä tehtiin hyvin ja mitkä olivat ratkaisevat virheet. Ilman tällaista mentorointia aloittelija joutuu ottamaan bataattiin potentiaalisesti aika hiton monta kertaa ennen kuin omat virheet (ja omat vahvuudet) rupeavat valkenemaan. Ilman kunnollista palautetta kokemus on helposti lannistava.

Kokeneet pelaajat haluavat (liian) usein pelata vain sitä 75 pisteen Steamrolleria, koska "sitä turnauksissa pelataan". Tällä asenteella harrastus jää samojen ukkojen ja akkojen touhuksi, eikä uusille pelaajille oikein tarjoudu mahdollisuutta päästä mukaan skeneen. Vieritän siis vastuun raskasta palloa niille paikallisille konkareille, että niitä uusiakin naamoja halutaan ja tarvitaan touhuun mukaan, koska muuten pelaajamäärä väistämättä vähenee.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Tulin käyneeksi Menothin kortit oikein ajatuksen kanssa lävitse ja eteen tuli muutama nimi esim. Warcasterien joukoista, joita voisi joskus tulevaisuudessa edes harkita käyttävänsä. Sovein huomiseksi toisen aloittelevan pelaajan kanssa pelin 50p edestä ja vähän jännittää, mitä raakuuksia Trolleilta löytyy tällä kertaa. Aikaisemmin joskus kun oma tietoni oli luokkaa MAT = Ws, tuntui jotenkin mahdottomalta pelata Championeja vastaan kun komentajana olisi Madrakki. Mitä ihmettä minä teen kaiken tappavalle Def16 yksikölle?

Latasin huvin ja urheilun vuoksi myös kortteja tuolta PP:n sivuilta. Emmää tii miksi minä noita röllejä pelkään kun minulla on ihan samanlaisia yksiköitä omastakin takaa. Saati oikeastaan yhtään mitään, koska minun mielestäni ainakin Circlellä ei ole yhtään Warcasteria, jota haluaisin pelata. Kaikki tuntuu vaan niin jotenkin... emmää tii. Kaikki sanoo, että Krudger.. mikä ukkosjumala lieneekään olisi parhainta kastia pöydänhallinnassa ja joskus satuin näkemään kun hän ja Megalith käyttivät telekinesiaa ja Punainen meri meni halki.

Pääsen kärryille perusideasta, mutta jos se vaatii sen Attack rollin, niin mitä ihmettä Magic Ability 6:lla oikeasti tekee? Daughters of Flamella on Def14, joten buustiahan siinä pitää, että mitään saa aikaiseksi. Megalithille tuo ei varmaan ole ongelma, mutta kai Warcaster haluaa tehdä jotain muutakin kuin buustia loitsuaan?

Löpinä menee nyt Circlen puolelle, mutta perusidea pysyy kuitenkin juuri siinä itsessään. Katsoin huvikseni Judicatoria ja muita Colossaaleja. Onhan niillä hit boxeja, mutta tuolla Def:llä kaikki osuu ja Arm on lähtökohtaisesti <20, joten jokainen Heavy iskee puhtaana, kenties plussalla sisään lämää. Miksi myös vuoren kokoisella tyypillä on vaikeuksia osua mihinkään? Miksi niillä on MAT6?

En pääse kärryille touhusta miksi kukaan pelaisi Glasier Kingiä ja oikeastaan paljon muutakaan.

Tein listoja varmaan neljät erilaiset ja koskaan en oikein ollut tyytyväinen siihen, mitä otein. Lopulta päädyin seuraavaan:
Kreoss 1
+ Reckoner 16/29p
+ Castigator 28/29p
Scourge of Heresy 16p
Vassal of Menoth 3p
Allegiance of the Fist 3p
Hierophant 3p
Mechanik 1p
Max Temple Flame Guard 11p
Daughters of Flame 10p
Min Choir of Menoth 4p
50p

Siitä en mene takuuseen, ettäkö tästä kokoonpanosta olisi johonkin. Templestä aijon tehdä etumuurin Def15:lla. Se on aika vakioksi osoittaunut minulle. Pysähtykööt niiden seuraksi vihollinen paikoilleen hetkeksi. Siskot varmaankin joutuvat melkoisesti grindaamaan tappaakseen jonkun kun vastapuoli ei muistaakseni omistanut 1w röllejä, mutta ehkä ne myös pysyvät itsekin hengissä. Kuorohan on aika must Menothilla. Ovat myös maaleissakin.

Reckoner on ensimmäistä kertaa pöydällä. Päätin kokeilla mihin siitä on. Pyrein ottamaan Ashen Veil -Jakkeja, jotta joku voi lyödä niistä joskus ohitsekin. Ehkä ja kenties. Tarpeen vaatiessa saan josta kusta hyvän muurin Defenders Wardilla. Scourge on myös kokeilumielessä ensimmäistä kertaa pöydällä. Se on tämän listan vasara, joka tulee takarivistä kostamaan, jos joku tuli liian lähelle.

Allegiance yrittää pysyä elossa tokalle vuorolle. Ei tule ruma pieni Stalkkeri tällä kertaa syömään. Hierophantti tekee taikomisesta vähän mukavempaa. Toivon mukaan on pisteidensä arvoinen.
- Sinitähti
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Peliä aloittaessa sanoin kaverilleni, että voinko tehdä tästä pelistä raportin? Pelattiin kuitenkin fiktiivisellä kellolla leikkien, että sitä paineltaisiin suuntaan ja toiseen ja tilanne oli niin tiivis, että heti kun sai mahdollisuuden leikkimiseen, pitihän sitä lähteä leikkimään. Lyhyestä vitsi kaunis: Otsikkoni on edelleen paikkaansa pitävä mielipiteeni tästä pelistä.

Tää ei ole muuten peliraportti. Tämä on valitusvirsi pelatusta pelistä ja sen tapahtumista.

Aina uusiin peleihin tutustuessani on aina mielenkiintoista tutustua skenaarioihin, koska minä en ole koskaan ymmärtänyt, mikä niiden keksimisessä on niin vaikeaa? Ehdottomasti parhain skenaario on joskus vuonna nakki ja kivi kun Suomessa pelattiin vielä sellaista peliä kuin Confrontaatio, lähdin velipojun kanssa Hesaan pelaamaan, jossa turnauksenjärjestäjä Lasse, tunnetaan myös Lassek:ina, oli keksinyt omat skenaarionsa.

Zombi-invaasio oli todella ärsyttävä, koska minä koin siitä enemmän haittaa kuin vastapelaaja. Ihan dorkaa tehdä sneaky deaky hyökkäys laidasta vain saadakseen kolme zombia ilmaantumaan juuri tästä pöydänlaidasta juuri tästä kolmanneksesta, jotka chargaavat aktiiviseen laituriini. Juuri tätä varten minä sen sinne veinkin.

Mutta mutta, kuten kyseisestä turnauksesta lähtien olen sanonut, Pingviinien kävelymarssi on yhä tänäkin päivänä parhain pelaamani skenaario yhtään missään pelissä. Voittaa jopa "Tapa kaikki", uskokaa tai älkää. Lyhyestä virsi kaunis: Pingviinit ovat päiväkävelyllä ja ne ovat liukkaat. 1:llä ne hyppäävät sylistä pois ja scatteroituvat D6:n päähän kaappaajastaan. Kuka kerkeää enemmän hakemaan keskeltä kenttää omalle pallon puoliskolleen, voittaa pelin. Jokaisen vuoron välein pingviinit scatteroituvat olinpaikastaan.

Ihan huippua.

Olen täysin tietoinen, että samanlaista skenaariota tuskin tulen löytämään muista peleistä. WarmaHordessa se saattaisi ehkä ja kenties olla joku päivä, mutta minä en valitettavasti elä onnellisten tähtien alla. Minulla on aina ollut hirveä ongelma sen suhteen, että nämä pelit voidaan kuvailla sanoin: "Tulin 12" kohti keskustaa, vihollinen teki saman, toinen kuoli ja toinen voitti".

Jokainen pelini Mordheimia ja Blood Bowlia on juuri erinomaisia esimerkkejä tästä touhusta. Ihan hirveää kakkaa. Miksi siis WarmaHordekin on? Moshpit esimerkiksi on täydellinen esimerkki tästä kauhuskenaariosta, että hyi olkoot. Pelattiin lipunryöstö, en muista oikeaa nimeä enää. Hämmästyin maaston puutteeseen keskellä. 5" päässä lipuista maastokielto käytännössä määrää suoraan, että keskellä on Moshpit toisella nimellä.

Emmää oikein rakastunut mihinkään skenaarioon tässä pelissä. Enkä oikeastaan mihinkään muuhunkaan. Eka vuoro oli kivaa molemmilla puolilla kun tultiin niin kovaa vauhtia toisia kohtia kuin vain kintuista pääsi. Kokeilin olla tosi varovainen ja tein oman versioni erään kokeneemman pelaajan neuvosta, että jalkaväki kahdessa linjassa. Sillee 5 väli väli väli väli 5 tyyppiä, koska antaa niiden viiden ekan kuolla ja sitten viisi jäljellä olevaa kostaa.

Mie tein sillee, että jätin suurimman osan contestoimaan omaa lippuani ja kaksi + kaksi kutsumaan vihollista lähemmäs (shieldwall!), josko se olisi tarpeeksi tyhmä rynniäkseen kiinni. Tapa vaan, mutta mää tapan sut. Samalla oli myös hirveä tyttö screeni Def16:lla tie-esteenä omalle lipulleni. Sinne ei ole asiaa.

Mää muistan joskus kun olin tullut siihen johtopäätökseen, että Faban 8th edikka olisi ihan hanurista, olin jossain kohtaa täysin luovuttanut paikallisen peliporukan mielen taivuttamiseen muiden pelien pariin tai vaihtoehtoisesti edes vähentämään sitä kauheaa kakkaa, jonka se peli mahdollisti. Siinä kohtaa kun kaverin kahdet Hellcannonit pisti täysosuman miun haltioihin ja yhtään ykköstä ei tullut esiin, mulla tuli sellainen olo, että mitä ihmettä mää täällä oikeasti teen? Mikä on minun virkani pelaajana, jos tämä peli mahdollistaa tämmöisen touhun?

Tiittekö te millainen peto Trollien Axer on? Ohan se hyvä joo, kyllä mää ainakin siitä tykkään. Mutta kun se tappaa ekalla iskullaan mun Kung Fu Shaolin munkin, niin emmää nyt tii. Ois ees guided hand ollut päällä, niin siellä on se neljä noppaa käytössä, mutta kun kantama ei riittänyt. Muutenkin ihan tyhmää tämä additional dice touhu. Ihan kamalia asioita voi päästä tapahtumaan.

Laskin kaverin toisen vuoron lopussa, että 11krt heitettiin osumiseen vähintään 9:iä kolmella nopalla. 9 kuollutta tyyppiä. Voi morjens.

Mää tykkään ihan sikana... oman armeijan jaskat hakusessa. Mikä se kilpijaska on, jolla on kaksi Mikki Hiiri -käsivartta, mutta päheet kilvet käsivarsiin asennettuna? Aina välissä miettinyt, että mitä silläkin oikeasti tekee kun mie tahtoisin sen ostaa ja tuoda pöydälle. Nyt kun mietin, että miten estän kaveria ottamasta toista pistettä oman puolen lipustaan, niin mie vein sinne Reckonerin vain kuolemaan, jotta sinne taakse saadaan joku tyyppi piiloon contest mielessä.

Reconerilla ei ole mitään mahdollisuuksia siellä, mutta se Mikki Hiiri voisi jäädä eloon ja maksaa vähemmän. Kun tää vekotin ei tehnyt mitään muuta kuin ampunut ohitse Bouncerista.

Masennus alkoi iskemään ja kärpäsen purema parantua kun peli jatkui. Ei ihan samanlaisena, mutta kuitenkin jonkun laisena. Siellä, missä Reckoner hajosi, meni nyt Scourge ja Def16 champat vs MAT7 Thresher. Toisaalla puolestaan Castigatorin combustion vs Def16 Champat. Tää peli on ihan oikeasti ihan dorka. Miksi minä pelaan tätä?

Siis ihan oikeasti. Minä olen koulutukseltani insinööri ja opintojen aikana sain toimia tukiopettajana aina kun inisi, että algebra on liian vaikeaa. En tii mitä heitin vai paineliko pelikaveri liian innokkaasti haavoja itselleen piristääkseen minua. Kun mun Thresher laittoi koko Champion porukan yhteen haavaan. Siellä oli Sorsakin. Kaikki yhdessä haavassa yhden vuoron aikana. Vau. Onko tämä matemaattisesti edes mahdollista?

Me aloitettiin laskemaan pelivuoroja, mutta jossain kolmannen vuoron aikana todettiin, että multa loppuu joukot pian. Nyt kun Champat eivät osaakkaan lyödä enää, mun Scourge otti vain pintanaarmuja, tää meneekin jännäksi ja pelaamiseen tuli se onnellinen kiireen tunne, että koska on mun vuoro, koska on mun vuoro, mää tapan teidät kaikki.

Näin jälkikäteen olisi pitänyt pitää vuoroista lukua, koska kolmas vuoro loppui pelitunnilla 1.5 ja me pelattiin kuitenkin 4,5h yhteensä. Scourge meni pelin aikana rikki ja vei mukanaan 2 champpaa tästä suuresta yksiköstä. Jos olisi mennyt toisella vuorolla, olisin tyytyväinen. Mutta kun siinä Threshattiin puoli vuotta vähintään, niin. Niin. Ne oli kaikki yhdessä haavassa. Tää on ihan dorka peli.

Se oli kanssa hauskaa, että toiset Champat jotenkin pelkäsivät mun Castigatoria. Yrittivät aina lyödä vain miun jäljellä olevia Temple Flameguardeja, jotka yrittivät rohkeasti tulla tappamaan niitä. Mitähän mää tein? Oliko siinä 6 tyyppiä iskemässä yhdessä yhtä ainokaista olentoa?

Joku joskus mulle sanoi, että shakkiakin voi pelata, jos noppapelit ärsyttävät. Mutta on tämä kyllä niin väärin. Ihan oikeasti.

Minä olin niin innoissani pelin aikana, että toin oman casterinikin heittämään tulipalloja siinä toivossa, että joku jossain kuolisi. Vahingossa oli Axerilla free striken jälkeen mahdollisyys rynniä kiinni. Vastapuoli tasoituksen vuoksi toi oman casterinsa Combustionin kantamalle.

Se tuli hyvin selkeäksi nopeasti, että peli päättyy assassinaatioon sen jälkeen kun jompi kumpi saa vain hyvän vuoron. Hitaasti, mutta varmasti Castigator sytytti Madrakkia tuleen ja sama touhu oli myös Axerilla. Palaminen on yllättävän tehotonta tässä pelissä muuten, oletteko huomanneet?

Lopussa ainoa ilo, mitä sain, oli se mielikuva, että Madrak syttyy tuleen, kun jaakko vieressä päästelee höyryä. Miksi muuten päästelen höyryä, koska luotan siihen enemmän kuin boostattuun iskuun. Buustaan mieluummin haavoja, jos nuo Champatkin tuosta kuolisivat. Palavana Madrak törmää ties mihin turhaan Vassaliin tässä pisteessä ja etenee auttamaan Axeria, joka kuolee joka vuoro, mutta Tough.

Tätä kun jatkuu kolme vuoroa, molempien jaksaminen on 20.30 vaiheilla ihan tapissaan ja molemmat haluavat kotiin. Äkkiä kamat kasaan eikä ikinä takaisin. Madrak oli liekeissä 4 vuoroa putkeen ja oli vain puoleksi kuollut. Minä kuolin toiseen osumaan, joka tuli päin näköä.

Mikä oli pelissä kivaa:
- Madrak syttyi tuleen.
- 2:lla vuorolla 2:een Tyttöön jäänyt yksikkö pääsi kiertämään takarintamaan hitaasti, mutta varmasti ja tappoi käytännössä kivet hetkessä pois.
- Thresher
- Taian voi heittää useammin kuin kerran. Koko armeija Defenders Wardiin ja äkkiä.

Mikä ei ollut kivaa:
- Kaikki
- Taian voi heittää useammin kuin kerran. Hirveetä spämmimistä.
- Skenaario
- Buustaus
- Additional Dice
- Madrakin loitsulista
- Spellslave
- Spellslave ei ole castamista. Mitä ihmettä!?
- Kaikki muut tämmöiset wordingit. Mitä ihmettä oikeasti!?
- Def16 vastustajalla
- Def16+ minulla
- Peliaika
- Kaikki

6.45 herätys, 7.30 töihin, 16.15 kohti pelipaikkaa, 16.30 pelipaikalla, 21.00 peli loppu, 21.15 kotona. 21.50 nukkumaan. Oliko minulla kiva päivä? No jaa. Onko minulla vielä WarmaHorden kärpäsen purema? No periaatteessa joo, on.

4,5h peliaika on ihan hanurista. Kai se nopeutuu, jos vain pelaisi huonommin ja kuolisi pois nopeammin. Töissä oli aika raskasta. Kai kivaa. Emmää muista enää. Tänään ei ollut ainakaan. Ihmisillä on ihan oikeasti kamala puhelinetiketti. Jos joku soittaa mulle ja sanoo: "Mikko täs moro.", niin mää itken ja otan lopputilin. Olis ees hallituksen puheenjohtaja, niin voisi olla Mikko tiedossa, mutta tuikitavallinen osakas saa minut haluamaan ottamaan lopputilin. En kyllä ota, on mun työ sen verta kivaa. Ainakin silloin, jos ei puhelimeen tarvitse tarttua.

Se on kuitenkin ihan varma, että uudestaan en työpäivän päätteeksi sovi tälle pelille peliä. Ennen tämän langan tekemistä, pelasin yhden toisenkin pelin ja siinäkin meni koko ilta.

Tällä nappulamäärällä tulisi olla vauhdikkaampaa touhua.
Viimeksi muokannut El Capitan, Pe 23.10.2020 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sinitähti
Sopuli

Viesti Kirjoittaja Sopuli »

Kiva että tykkäät pelistä. On ilo lukea näin positiivisia rapsoja.

Muutama pointti:
Mikä oli pelissä kivaa:
- Taian voi heittää useammin kuin kerran. Koko armeija Defenders Wardiin ja äkkiä. Defenders Ward on "upkeep"-taika, jollainen voi kentällä vain kertaalleen. Uudelleen taiottuna se häviää edelliseltä kohteelta.

Mikä ei ollut kivaa:
- Taian voi heittää useammin kuin kerran. Hirveetä spämmimistä. Kts. yllä. Kunhan taika ei ole "upkeep" (ruksi upkeep-kohdassa) voidaan se castata vuoron aikana useasti
- Skenaario Suosittelen välttämään sääntökirjasta löytyviä skenuja. Turnauksissa käytettävät ja imo parhaat skenut löytyvät Steamroller-paketista, joka uusiutuu vuosittain https://home.privateerpress.com/2020/04 ... ller-2020/
- Buustaus Pelkkä 2d6 mekaniikka olisi vähän turhan köyhä ilman mahdollisuutta muuttaa noppien määrää.
- Additional Dice Kts. edellinen
- Spellslave ei ole castamista. Mitä ihmettä!? Spellslave on aina castaamista. Kyseinen *action/*attack löytyy "Magic ability" otsikon alta. Joka automaattisesti tarkoittaa, että modeli castaa loitsun. Toki myös Spellslave-sääntö jo itsessään kertoo
...When it does, it casts one of the speels on it's warlocks card...
- Kaikki muut tämmöiset wordingit. Mitä ihmettä oikeasti!? Warmachinen säännöt voi 95% tapauksissa lukee kirjain kirjaimelta. Ei tarvitse juurikaan miettiä intenttia. Säännöt tekevät mitä säännöt sanovat. Useasti ongelmaksi muodostuu se, että pelaajat eivät lue sääntöjä kokonaan.
- Peliaika jos peliaika tuntuu pitkältä, suosittelen käyttämään shakki-kelloa. Normaali turnauspelissä 75 pisteen listoilla pelaajalla on käytössä 60 min armeinan deployamiiseen ja pelaamiseen. Alottelijoilla aikaa kannattaa toki kasvattaa, mutta ylipäätään ottamalla kellon pelilaudan vieren pääsee kärryille, kuinka hitaasti peli kulkee.

Ylipäätään 2 aloittelijan väliset pelit etenevät hitaasti, koska sääntöjä ei tunneta/muisteta ulkoa. Parasta olisi jos löytyisi kokenut kaveri opastamaan siihen viereen.
Väitän et Samu voitti vaan siks et se osaa pelaa, on ollu WTC:s ja on mukava tyyppi
-HP
The Captain
Valvoja

Sopuli kirjoitti: To 22.10.2020 22:05 Ylipäätään 2 aloittelijan väliset pelit etenevät hitaasti, koska sääntöjä ei tunneta/muisteta ulkoa. Parasta olisi jos löytyisi kokenut kaveri opastamaan siihen viereen.
Tätä yritin minäkin ensimmäisessä vastausviestissäni sanoa, mutta alleviivattakoon tätä vielä uudemman kerran.

Warmachinessa on tosi paljon näennäisen sekavia interaktioita ym., ja jollei tunne peliä hyvin kokonaisuudessaan, näitä ei välttämättä ymmärrä, ja siksi niiden olemassaolo turhauttaa. Kokenut pelaaja osaa hyvällä tuurilla selittää paitsi sen, miten jutut toimivat, myös sen, miksi jutut toimivat niin kuin toimivat.

Toki on osittain pelinkin vika, jos siihen sisään pääseminen on haastavaa, mutta Masiinaa on kuitenkin kehitetty 17 vuoden ajan uusilla yksiköillä ym. lisäkkeillä. Vuonna 2003 oli helpompaa olla aloittelija. Ja toisaalta juuri mihinkään lajiin ei voi vain hypätä suin päin ja odottaa olevansa mestari yhdessä yössä.
hotsauceteddy

Viesti Kirjoittaja hotsauceteddy »

Toki on osittain pelinkin vika, jos siihen sisään pääseminen on haastavaa, mutta Masiinaa on kuitenkin kehitetty 17 vuoden ajan uusilla yksiköillä ym. lisäkkeillä. Vuonna 2003 oli helpompaa olla aloittelija. Ja toisaalta juuri mihinkään lajiin ei voi vain hypätä suin päin ja odottaa olevansa mestari yhdessä yössä.
Ah, se oli helppoa aikaa kun Sorsa ja Kreossi vaan kaateli toisiaan ja sit Dennyn kanat tuli laaseroimaan oman Casterin
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Huh, eilen oli kyllä pitkä päivä. Jotenkin huomaa kun lukee yllä olevaa valitusvirttä, että se kirjoitettiin tylsän webinaarin yhteydessä.
Sopuli kirjoitti: To 22.10.2020 22:05 - Taian voi heittää useammin kuin kerran. Koko armeija Defenders Wardiin ja äkkiä. Defenders Ward on "upkeep"-taika, jollainen voi kentällä vain kertaalleen. Uudelleen taiottuna se häviää edelliseltä kohteelta.
- Kaikki muut tämmöiset wordingit. Mitä ihmettä oikeasti!? Warmachinen säännöt voi 95% tapauksissa lukee kirjain kirjaimelta. Ei tarvitse juurikaan miettiä intenttia. Säännöt tekevät mitä säännöt sanovat. Useasti ongelmaksi muodostuu se, että pelaajat eivät lue sääntöjä kokonaan.
Niin muuten tosiaan joo. Upkeeppihän toimi juuri noin. Ei huomattu laisinkaan ottaa huomioon. WMH on tähän mennessä ensimmäinen peli, jossa on mahdollista tehdä sama toiminto monta kertaa vuoron aikana, tässä tapauksessa loitsiminen. Voin myöntää, että hieman on muutosvastarintaa nähtävissä, mutta samaan aikaan myös omalla tavallaan haluan olla sitä mieltä, että upkeepin ulkopuolellakin saman loitsun taikominen on omaan korvaani hyvin kummallinen ajatus.

Madrakin Guided Hand mm. ei ole minun mielesäni yhtään mukava loitsu olla olemassa kun on vastapuolella ja siihen nähden Spellslaven yhdistelmällä sen viskominen kolmeen eri yksikköön käytännössä takaa sen, että Röllien jokainen isku osuu tämän vuoron aikana. Eaven Groundin voi taikoa Rathrokin erikoiskyvyn turvin. Tai ainakin yrittää.

Nyt jonkun viikon aikana olen ladannut viidenkö armeijan kortit ja käynyt ne lävitse ihan vain saadakseni otetta siihen, onko vertailun kohteena oleva Menoth hyvä vai huono armeija. En minä vieläkään oikein ymmärrä ja LOS:ia lukiessani aina välissä ilmestyy asioita, joiden totuudenperäisyys saa minut raapimaan päätäni.

En nyt heti saa mieleeni mitkä sanavalinnat ovat olleet itselleni ongelmallisia, mutta kai ne tässä jossain vaiheessa tulevat uudestaan esille. Sen minä vähintään muistan, että model hit by spell harmittaa todella paljon, koska siinä tulisi lukea model/unit. Yhtään taikaa ei tule nimeltä nyt mieleen, joissa damagen lisäksi olisi luvassa statti-miinuksia, mutta sen soisin tapahtuvan muillekin ryhmän jäsenille kuin sille konkreettisen osuman ottaneelle kaverille. Tämäkin voi olla muutosvastarintaa uutta ja ihmeellistä asiaa kohtaan.

El edit: Hei, nyt mää muistan. Upkeepin ylläpito ja sen heittäminen uudestaan. Ihan vammasta touhua, jonka kohdalla olen muutosvastarintainen. Esimerkiksi taiat kuten Snipe saadaan tuolla touhulla kahdelle yksikölle hyötykäyttöön saman vuoron aikana. Fabassa sentään hyvinä aikoina kun IRP:iä jatkettiin, se oli sitten siinä se velhon vuoro. Tässä minä haluaisin nähdä saman asian. Kyllä Casteri saa upkeepatessaan taikoa jonkun muun loitsun. En minä sitä ole kieltämässä, mutta tuo kyseinen käytettiin jo.

Vai tulkittiinko me sääntöjä väärin tämän asian kanssa?

Sopuli kirjoitti: To 22.10.2020 22:05- Spellslave ei ole castamista. Mitä ihmettä!? Spellslave on aina castaamista. Kyseinen *action/*attack löytyy "Magic ability" otsikon alta. Joka automaattisesti tarkoittaa, että modeli castaa loitsun. Toki myös Spellslave-sääntö jo itsessään kertoo ...When it does, it casts one of the speels on it's warlocks card...
Hyppäänkin aasin sillan avulla tähän ongelmaan. Minulla ei ole sääntökirjaa hallussani ja pelin aikana kun sitä tutkailin, minulle oli mm. hyvin vaikeaa löytää esimerkiksi mitä tarkoittaa Consealement. En tiedä miksi, mutta vaikka paksusta nivuskasta ei missään nimessä puhutakkaan, on jotenkin hyvin vaikeaa löytää sieltä yhtään mitään, jos oikeasti sillä tiedolla olisi käyttöä juuri sillä hetkellä.

Lamentation tuntui pelin alussa yhdeltä parhaimmalta kiusanteolta, jonka voin Fury5 Madrakille tehdä, mutta jotenkin en onnistunut siinä. Älkää kysykö miten. Yhdessä vuorossa sain liikutettua casterin siten, että Madrak ei voi edetä tulematta alueelle vuorolla, jolla olisi ihan jees edetä. Seuraavalla liikuin sivuttain ottamatta yhtään askelta eteenpäin kun olisi ollut kiva saada Madrak perääntymään ja kunnolla. Se oli tyhmä päätös minulta.

Spellslave on yksi sellainen, joka toivon mukaan on hyvin yksinkertainen toiminto. Koska minä haluan sen olevan castaamista, koska muutoin olen hyvin pettynyt siihen, miten säännöt tässä pelissä toimivat. En ole koskaan katsonut miten sanavalinnat ovat warcasterin taikomisessa, mutta meitä hämmensi todella Runebearerin action-sananen. Onko se erikoiskyky vai varsinaista castaamista, johon voi Lamentationilla vaikuttaa? Siellä se castaaminen lukee, mutta ei WMH ole ensimmäinen peli, jossa kuvaus ei ole sitä samaa mitä säännöt ovat. Flaming Chariot of "enosaakirjoittaa" nyt esimerkiksi suuntaa antamaan.

Vaikka olisikin, emmää oikein tii häiritseekö Lamentation ketään kuin Casteria. Ei se tuolle kaverille kovinkaan paljoa paina kun ei taida edes Animuksetkaan olla castaamista? Vai onko, koska sitten olen tyytyväinen. Muuten, byy. Huono peli.
Sopuli kirjoitti: To 22.10.2020 22:05- Buustaus Pelkkä 2d6 mekaniikka olisi vähän turhan köyhä ilman mahdollisuutta muuttaa noppien määrää.
- Additional Dice Kts. edellinen
Mää olen osittain samaa, mutta myös erimieltä. En tii onko tämä oikein verrata, mutta esim. Sagassa ja BFG:ssähän on yhteen noppaheittoon mm. yhdistetty osuminen ja haavoittaminen. Se on hyvin yksinkertaista ja yhdellä heitolla on todella paljon vaikutusta lopputulokseen. Peleissä kuten AOS, jossa mm. jonkun puumiehen 3+ osuminen, 3+ haavoittaminen tarkoittaa 6 aiheutettua haavaa, näen suuren ongelman heittojen merkityksessä kuin esim. Saagassa, jossa tavallisen sotilaan 4+ heitto aiheuttaa automaattisesti 5+ kuoleman estävän puollustusheiton.

WMH:ssä minnuu ärsyttää ihan sikana se tunne, että joskus mikään ei tahdo kuolla, mutta sitten se kuoleekin yllättäen tuosta vaan. Minulla ei ole vieläkään muodostunut mielikuvaa siitä, onko Arm19 Jaska kestävä vai ei, jos sillä olisi +30 boksia käytettävissään. Esim. joku Slag Troll kun pääsee lyömään: 2d6 perustaltaan, rynnäkköinti -> 3d6, buustaus -> 4d6 ja vielä jostain taiasta -> 5d6 haavaa. Kiven UA:n alaisuudessa POW14, niin ei siinä paljoa haarniskalla ole väliä, kuinka paljon sitä on. Samaan aikaan joku toinen tökkäisee 2d6:lla.

Minä tykkään Allegiance of the Fististä, mutta tämmöisellä touhulla hänen Def18 ei kyllä riitä yhtään mihinkään. Etenkin Madrakin Guided Handin alaisuudessa kämäinenkin Beasti MAT5:lla tulee ja syö suihinsa, jos haluaa. Ei sillä nappulalla ole mitään virkaa pelipöydällä, joka on minusta todella sääli, koska tuolla Deffalla sen tulisi olla koskematon.

Jotkut taiat antavat lisänopan sekä osumiseen, että haavoittamiseen, mutta alhaisin tulos poistetaan. Tästä minä tykkään todella paljon, koska sen kanssa voin elää. Se tuo varmuutta ja luottoa touhuun, mutta pitää edelleen todellisen ongelman ongelmana. Additional + buustin mahdollistaminen samaan aikaan kumuloituvana muodostaa sen, että kamaluuksia voi päästä tapahtumaan.
Sopuli kirjoitti: To 22.10.2020 22:05Ylipäätään 2 aloittelijan väliset pelit etenevät hitaasti, koska sääntöjä ei tunneta/muisteta ulkoa. Parasta olisi jos löytyisi kokenut kaveri opastamaan siihen viereen.
Jooh, varmastihan tuo olisi se kaikista kivoin menetelmä. En ole kuitenkaan yhtään missään fikupelissä kohdannut kaveria, joka osoittaisi sormella ja kertoisi, että tämä tulee ja syö sut. Se vain tapahtuu toisen vuorolla ja ainoa asia mitä voi sanoa asiaan on: "Oho.". WMH erityisesti kärsii toisen vuoron assassinaation tuomasta peli-innon tappajasta.

Parhain esimerkki kokeneemman pelaajan kanssa pelatusta pelistä on sellainen, jossa 1b vuorollani tulin 5" depolta. Sitten 2a vuorolla Circlen ninjapukki juoksi eturintamaan kiinni, hyppäsi niiden yli casterin viereen, heitti sen todella kauas ja arvaattekin loput. 20min peli, josta käteen jäi ainoastaan se, että lähdimpäs nyt kotoa johonkin.

Mää en tii mikä siinä on, mutta MK2:n aikana aina puhuin siitä Page 5 -tyhmyytenä. Ohan se joo tosi hienoa, että peli on turnauskäyttöinen, mutta ainakin itse kohtaamani Skene täällä Suomessa pelipöydillä on vähän... Tuollainen.

Pitäisi ladata sääntökirja ja lukea se oikein kunnolla lävitse, niin varmaan osa konnan koukuista käy ilmi. Mää mm. en ymmärrä yhtään power iskujen päälle vielä. Menee tyhjät kädet hukkaan tässä touhussa. Mutta kokeneen pöytään minulla ei ole kiire tai vähintään nostan ukot hyvin varauksellisesti esiin.

Ainakin MK2:n aikoihin Innostuksen kärpäsen pureman onnistuttiin tappamaan 2:n vuoron assassinaatioilla tai muilla asioilla, joille ei vain mahtanut yhtään mitään. Muistan erään kerran kun Krueger, Druidit ja Megalith vähän siirtelivät uudestaan nappuloitani. Se ei ollut kivaa. En pelannut vuoteen sen jälkeen.

Ensi kerralla jossain vaiheessa voisi katsoa taas listakokoonpanoa. Pelin aikana sai käsityksen ja halun kyseenalaistaa joidenkin asioiden olemassaolon syyn pelikentällä.
- Sinitähti
TheEmu

Viesti Kirjoittaja TheEmu »

Miks sä yrität pelata tätä peliä jos oot päättäny ett se on vaikee, huono ja sekava, ja sen pelaajat tyhmii kakkapäitä?
"Dear Game Designer. Rock is cheese. Paper is fine.

Regards, Scissors. "
The Captain
Valvoja

El Capitan kirjoitti: Pe 23.10.2020 16:56
Jooh, varmastihan tuo olisi se kaikista kivoin menetelmä. En ole kuitenkaan yhtään missään fikupelissä kohdannut kaveria, joka osoittaisi sormella ja kertoisi, että tämä tulee ja syö sut. Se vain tapahtuu toisen vuorolla ja ainoa asia mitä voi sanoa asiaan on: "Oho.". WMH erityisesti kärsii toisen vuoron assassinaation tuomasta peli-innon tappajasta.
Nyt tässä kohtaa on pakko kysyä: oletko pyytänyt? Tarkoitan, että oletko ennen peliä selittänyt toiselle osapuolelle olevasi aloittelija ja kaipaavasi opastusta. Tai oletteko edes pelin jälkeen käyneet debriefingin pelin kulusta, tekemistäsi hyvistä ja huonoista siirroista ja siitä, miten nopeat häviöt voisi jatkossa estää?

On toki mahdollista, että sinulla on käynyt vain huono tuuri ja olet elämäsi aikana tavannut vain paskapäitä, mutta jo tähän ketjuun vastanneista ihmisistä ainakin kolme olisi sinulle voinut tarvitsemasi kokemuksen tarjota, jos olisit oikeaan aikaan osunut kohdalle ja sellaista pyytänyt.

Älä oleta, että toinen pelaaja tietää, mitä haluat. Kommunikoi.

Parhain esimerkki kokeneemman pelaajan kanssa pelatusta pelistä on sellainen, jossa 1b vuorollani tulin 5" depolta. Sitten 2a vuorolla Circlen ninjapukki juoksi eturintamaan kiinni, hyppäsi niiden yli casterin viereen, heitti sen todella kauas ja arvaattekin loput. 20min peli, josta käteen jäi ainoastaan se, että lähdimpäs nyt kotoa johonkin.

Mää en tii mikä siinä on, mutta MK2:n aikana aina puhuin siitä Page 5 -tyhmyytenä. Ohan se joo tosi hienoa, että peli on turnauskäyttöinen, mutta ainakin itse kohtaamani Skene täällä Suomessa pelipöydillä on vähän... Tuollainen.
Tätä on varmasti tapahtunut, ja myönnän alkuaikoina itsekin vähän vastaavaan syyllistyneeni - mutta olen yhtä lailla vakuuttunut siitä, että parempaakin olisi tarjolla, jos osaat kysyä. Jos taas vastustaja saapuu tilanteeseen olettaen, että olette pelaamassa turnauspeliä, voi olla, että turnauspelin tavoin sitä silloin pelataan. Älä siis myöskään jätä vastustajaa olettamaan, vaan kommunikoi.

Jos haastan Garry Kasparovin shakkipeliin, ja se pieksee minut kolmessa minuutissa, se ei tarkoita, että shakki on huono peli tai Kasparov ikävä ihminen. Se vain tarkoittaa, etten ole tarpeeksi hyvä pelaaja haastamaan Kasparovia reiluun 1 vs 1 -matsiin. Jos taas pyydän Kasparovilta neuvoja, miten kehittyä paremmaksi shakinpelaajaksi, ja se silti caster killaa minut kolmessa minuutissa kommentoimatta mitään muuta - silloin hän on ikävä ihminen.

Jos kaikki kokeneet pelikaverisi ovat ikäviä ihmisiä, vaihda pelikavereita äläkä syytä peliä siitä, että kaverisi ovat ikäviä ihmisiä.
reindeerman

Viesti Kirjoittaja reindeerman »

Masina oli 8 vuotta sitten ihan kamala peli aloittaa, koska oli kauheasti modeleita joiden säännöt piti muistaa. Nykyään se on vielä pahempi varmasti. Tässä pelissä jos pelaa huonoa listaa toista vastaan niin varmasti saa kunnon negatiivisen pelikokemuksen. Kannattaa pyytää vastustajaa pelamaan aina samaa listaa suo vastaan ja käymään pelin jälkeen mikä meni pieleen hänen mielestään. Ennen pitkään opit mitä vastustajan modelit tekevät ja mitkä niistä on tärkeitä tappaa ekaksi.

Tosiaan kannattaa aina pelata uusimman Steam rollerin skenaarioita 75 pisteen listoilla, sillä niillä nää pelit ovat tasapainoisempia, Koska peliä pelataan maksimissaan 7 vuoroa, tai caster kuolee tai toinen scoraa 5 pistettä enemmän kuin toinen. Jos pelit tuntuvat kestävän pidempään kuin 2h niin kannattaa ottaa mukaan deathclock.

Listan tekovaiheessa kannattaa jo miettiä että onko listan päävoitto konditio attritio, scenu vaiko caster kill. Ja joka kierroksen alussa miettii sen mitä pitää tehdä jotta saavuttaakseen voiton.

Judicaattor kyllä osuu vaikka mihin koska saa yhden lisä nopan osuma ja damage heittoihin ja poistaa tuloksista pienimmän.
Salsa

Viesti Kirjoittaja Salsa »

On turha ottaa paineita suoritumisesta. Jotkut asiat, ja pelit, vaativat hurjan määrän opettelua, ennenkuin palaset loksahtavat kohdilleen ja oppii ymmärtämään. Korostaisin sitä mitä jo Kapteeni sanoi. Kommunikoi vastustajan kanssa.

Yksi mielestäni erinomainen keino on kysyä vastustajalta vaihtoehtoja. Kysy mitä vastustaja aikoo vuorollaan saavuttaa ja tehdä. Millaisia mahdollisuuksia vastustajalla on nykytilanteessa? Miten vastustaja näkee, että voisit estää tietyn tilanteen? Mitä hän ehdottaa? Millaiset toiminnat sinulta olisivat tehokkaita häntä vastaan ja niin edelleen. Rauhalliset pelit, mietitään ja kirjaimellisesti pelataan yhdessä jotta homma on mahdollisimman tiukkaa ja informatiivista. Tämä on varmasti sitä mistä Kapu jo puhui.
reindeerman kirjoitti: Su 25.10.2020 14:33 Tosiaan kannattaa aina pelata uusimman Steam rollerin skenaarioita 75 pisteen listoilla, sillä niillä nää pelit ovat tasapainoisempia, Koska peliä pelataan maksimissaan 7 vuoroa, tai caster kuolee tai toinen scoraa 5 pistettä enemmän kuin toinen. Jos pelit tuntuvat kestävän pidempään kuin 2h niin kannattaa ottaa mukaan deathclock.

Listan tekovaiheessa kannattaa jo miettiä että onko listan päävoitto konditio attritio, scenu vaiko caster kill. Ja joka kierroksen alussa miettii sen mitä pitää tehdä jotta saavuttaakseen voiton.
Tällä mielestäni ei ole mitään muuta arvoa kuin, että oppii pelaamaan turnauksissa. Aloittelijan pelit kestää ja saa kestää mielestäni pidempään kun tarkoituksena on oppia pelaamaan. Mutta aikanaan kyllä.
The Captain
Valvoja

reindeerman kirjoitti: Su 25.10.2020 14:33 Tosiaan kannattaa aina pelata uusimman Steam rollerin skenaarioita 75 pisteen listoilla, sillä niillä nää pelit ovat tasapainoisempia, Koska peliä pelataan maksimissaan 7 vuoroa, tai caster kuolee tai toinen scoraa 5 pistettä enemmän kuin toinen. Jos pelit tuntuvat kestävän pidempään kuin 2h niin kannattaa ottaa mukaan deathclock.
Tämä asenne ei kyllä helpota aloittelijan skeneen mukaan pääsemistä. 75 pisteen Steamrollerissa on jo tosi paljon liikkuvia osia hahmotettavaksi. Peli voi olla parhaimmillaan/tasapainoisimmillaan 75 pisteen Steamrollerissa, mutta aloittelijalle kokemus voi olla pelkästään lannistava, kun tuon kokoisten pelien pelaaminen on melkoisen raskasta, jos joutuu koko ajan tsekkaamaan pelin sääntöjä, modelien sääntöjä ja skenaarion sääntöjä. Kellon mukaan ottaminen johtaa vain siihen, että aloittelija häviää 2A:lla deathclockiin, ja sekös vasta on kannustava kokemus.

Oman kokemukseni perusteella erilaiset slow grow -liigat ja tapahtumat ovat aloitteleville pelaajille paljon helpompia lähtöjä, kun omaa armeijaa voi kasvattaa liigan aikana hallitun kokoisina palasina, ja samalla voi saada kokeneemmilta osallistujilta neuvoja oman faktion pelaamisesta, hyvistä ostoksista ja taktiikoista (olettaen, että kokeneet pelaajat eivät kaikki ole sosiaalisia kampeloita). Eli opetellaan kävelemään ennen kuin opetellaan juoksemaan. (Minä en kuulemma muksuna malttanut; ensimmäiset askeleeni olivat kolmen metrin juoksuvauhdilla pää edellä olohuoneen pöydänkulmaan. Jotain saattaa selittää tämäkin.)
El Capitan
Peliporukkavalvoja

TheEmu kirjoitti: Pe 23.10.2020 23:21 Miks sä yrität pelata tätä peliä jos oot päättäny ett se on vaikee, huono ja sekava, ja sen pelaajat tyhmii kakkapäitä?
Jossain kohtaa aina tätä harrastusta tulee vastaan se hetki kun tekee mieli jotain muuta. Joitain pelejä voi ryhtyä pelaamaan sillä ajatuksella, että jos Ropeconissa saa pelata, niin minulle riittää. Olisi kuitenkin mukavaa, jos aktiivisesti edes kahta-kolmea eri peliä voisi päästä pelaamaan ja siihen nähden on valittava pelejä, joita paikallisesti tai lähikunnissa pääsee pelaamaan. WMH on yksi näistä peleistä, joita voi päästä pelaamaan myös Ropeconin ulkopuolellakin.

Tämä peli ei ole helppo opeteltavaksi ja luettavaa on ihan sikana. Tämän minä tiesin ennen kuin sain päähäni edes kokeilla peliä ensimmäisen kerran. Jokaisessa pelissä on valitettavasti osa-alueensa ja sääntönsä, joiden päälle en ymmärrä laisinkaan. Osa näistä on suuria ongelmia ja osa puolestaan minun omia mielipiteitäni. Yksi minua ärsyttäneistä asioista mm. on aina ollut Faban Magic Resistance, koska minä olen halunnut sen aina vaikuttavan myös omiin loitsuihinkin. Vähän kuten HOMM4:ssa. Yrität heittää jonkun buffi-loitsun kääpiöihin, mutta idiootit vastustivat sitä. Mahtavaa.

WMH:ssa on asiat, jotka ärsyttävät pelkästään minua todennäköisesti ja osan tyhmyydestä minä itseasiassa tykkään todella paljon. Ensimmäisessä viestissä aloitin tekemään listaa tähdäten 50p ja otin kaikkea, mikä näytti kivalta. 69p sain kasaan ja ärsyyntyminen oli suuri, koska tavoitekokoon en pääse pelkästään yhden poistamalla ja minulla oli melko suuri "Aina listassa, koska ne on niin hyviä" kokoonpano.

Minua ärsyttää, koska normaalisti niin mitätön asia kuin listan tekeminen, vaatii todella paljon aikaa, panostusta ja mietintää, mutta samaan aikaan pidän todella paljon, että minun pitää todellakin miettiä, millaisen listan minä haluan, koska en ole kykeneväinen mahduttamaan kaikkea.

Tällä hetkellä minulla on vielä intoa yrittää opetella tätä peliä, mutta totta puhuen minä en nauti sen pelaamisesta niin paljoa kuin opetteluvaiheessa haluisin. Peliaika varmasti tulee pelin opittuani puolittamaan yksinkertaisesti ja kenties jossain vaiheessa kellonkin avulla pysytään inhimillisessä 2h peliajassa, mutta toistaiseksi koko illan vievä opettelupeli on hyvin mieltä lannistava aikasyöppö. Tällä hetkellä pelaan 50p pelejä, jotka soisi olla nopeamminkin pelattavissa kuin 4,5h:ssa. Suoraan en peliä tästä peliajasta halua haukkua, mutta miksi niin moni muu peli (AOS, KoW, Saga, BFG nyt esimerkiksi) opetellessaankin on paljon nopeampi kuin WMH.

Siksi tämä on kakka-peli, koska peliin on todella vaikea päästä käsiksi. Minua ei haittaa häviäminen. Häviöistä oppii aina enemmän kuin voittamisesta, mutta minua häiritsee todella paljon se, että säännöt jättävät hyvin paljon tulkittavaa, minun tekee mieli olla niiden kanssa erimieltä ja ennen kaikkea, koen olevani voimaton pelin aikana tekemään yhtään mitään.

Rökäletappioita on koettu muissakin peleissä, mutta siellä sentään edes jossain asiassa on ollut sellainen mahdollisuus, että myös minäkin saan jotain aikaiseksi. Jos oikein hyvä tuuri käy, niin kenties saattaa näyttää hyvältäkin satunnaisesti.
Jos kaikki kokeneet pelikaverisi ovat ikäviä ihmisiä, vaihda pelikavereita äläkä syytä peliä siitä, että kaverisi ovat ikäviä ihmisiä.
Tiettyyn pisteeseen saakka mie haluaisin olla sitä mieltä, että aikaisempi pelikokemus muiden pelien kohdalla antaa osviittaa siitä, miten jotain toista voisi/kuuluisi pelata. Tällä hetkellä pelaan tätä peliä kahden kaverin kanssa useimmiten ja heidän armeijoihinsa lukeutuu Cryx ja Trollkin. Kaverin ei tarvitse olla ikävä, mutta jotenkin koen olevani voimaton heidän armeijansa nujertamiseen. Tämän koen olevan pelin ongelma ja siitä olen yrittänyt vinkua tässä langassa.

Machine Wraithiin en osannut varautua ja se muodostui suureksi ongelmaksi. Nyt viikonloppuna pelaan uudestaan Cryxiä vastaan ja matkaan tulee mm. Sanctifier. Enää ei kenkä purista tästä asiasta. Mutta mihin minulla ei ole vieläkään vastausta, on Bile Thrallit. Sp5 + 8" spray = 13" 1w tyypit kuolevat.

Thrallin vaihtaminen johonkin minun tyyppiini ei ole kovin paha diili. Minä pelaan Temple Flameguardia toistaiseksi hidastetöyssynä, joka kuolee, jotta takana olevat saavat elää. Ne viedään ensimmäisenä vihollisen objektiiville contestoimaan ja olemaan muun armeijan saattajina. Jos Bilet kuolevat tappaessaan Templen, en pidä vaihtokauppaa minään hirveänä asiana. Mutta kun siellä on joku Soolo, joka tuo niitä takaisin. Vaihtokauppa ei tapahdu 1:1 suhteella. Vaihtokauppa ei tapahdu reilusti ja koen tämän ongelmaksi.

Kyseisessä pelissä minun ampumiseni oli tosiaan Vassal, Kreoss1 ja Vanquisher. Vastapuolella oli joku Heavy Jaska, 3 velhoa ja Bilet. Saattoi olla huono kokoonpano match up kyseessä, johon voisin tulevaisuudessa yrittää vaikuttaa. Se on itseasiassa käytännössä jokaisessa pelaamassani pelissä ongelma saada gunline vs melee tasapainoon. Ei se suosikkipelissäni KoWissakaan ihan aina ole kohdillaan. Sitten meillä on nelkkari vastapainona, jossa on surullisen kuuluisa "aloitin pelin, voitin pelin" stereotypia varmaan vieläkin olemassa. Mieluummin minä otan kuitenkin alitehoisen armeijan, koska tällä osaamisella Scyrah näyttää liian voimakkaalta omaan silmääni.

Pelissä on vikaa tämän osalta minun kokemukseni perusteella, mutta yritetään oppia pelaamaan.
mutta jo tähän ketjuun vastanneista ihmisistä ainakin kolme olisi sinulle voinut tarvitsemasi kokemuksen tarjota, jos olisit oikeaan aikaan osunut kohdalle ja sellaista pyytänyt.

Opetellaan pelaamaan, kysytään suoraan:

Koen Bile Thrallit ongelmaksi. Mitä voin tehdä? Armeijana Menoth.
Temple Flameguard Sp6 + 3" charge + 2" melee range = 11". Jalkaväki ei pääse käsiksi ennen kuin sattuu ja lujaa. Oma ymmärrys asian suhteen jää siis kaukotaisteluun, joista template-aseella räiskiminen on ihan tyhjän kanssa. Ei ne kuitenkaan ole klimpeissä. Jos niitä tulee takaisin enintään 3 vuorossa, niitä tulee nitistää 4 vuorossa, jotta touhussa olisi jotain järkeä.

Takaisin tuleminen voidaan estää nappaamalla sielu itselle. Sanctifier saisi jossain kohtaa tulla lähelle. Def10 altistaa ampumiseen kuolemisen. Ketkä minulla ampuvat: Exemplar Errants + Idrian Skirmishers.

Vähän soisin lisäkantamaa tämän pelin pyssyille, koska kumpikaan ei voi ampua 2 vuoroa turvassa Bileiltä. Jos kantamalla halutaan tulla, on pakko tulla myös heidänkin kantamalle, joka on minun korvaani maailman kaikkeiden tyhmin asia. Tai ehkä olen muutosvastarintainen tämänkin asian kanssa, mutta kummalta se kuullostaa, että minun kivääri ampuu vain 2" pidemmälle kuin toisen liekinheitin.

Noh, enpähän valita varmaan enää koskaan KoWin 18" kantaman jousesta ratsuväellä.

Tähän asiaan liittyen olin myös aikaisemmin esittänyt yhden kysymyksen:
Kysymys n. 1.2, joka ei ole retoninen: Idrian Skirmishers: Pelatessakin kakkaa? Mikä järki näissä tyypeissä on?
Minä en osaa arvostaa Idrianeja. Haluaako joku kertoa, miksi minun tulisi arvostaa niitä? Onko niistä mihinkään? Miksi pelaisin niitä Erranttien sijaan, joille saan Kreoss2:n ja soolojen, Seneschalithan ovat ihan kivoja tyyppejä, avulla jotain lisäiloa?

Alkuperäiseen kysymykseen palatakseni, onko Bileihin mitään muuta lääkettä kuin tulla rohkeasti kantamalle ja toivoa, että Def10:iin osuu?
Opetellaan pelaamaan lisää, kysytään suoraan kolmas kysymys:

Koen Madrakin Eaven Groundin alaiset Championit ongelmaksi. Mitä voin tehdä? Armeijana Menoth.
Defensive Line toimii vain meleessä, tutkailin sääntöjä yksi päivä, ja Blessed kiertää Eaven Groundin. Blessed löytyy mm. Exemplar Erranttien jousipyssystä. Mutta kun jousipyssyssä on POW10 ja Championeilla on kiven alla Arm18. Pojat vain kutittavat niitä. Idrianeilla ei ole Blesseddiä, joten on tehtävä CRA = Vähintään 4 tyyppiä, jotta voisi olettaa tekevänsä jotain.

Meleessä Scourgen Thresher on ainoa katu-uskottava tapa poistaa ne pöydältä, jonka keksin. Buusti osumiseen, kuoron laulu päälle, niin taidetaan heittää +-0 damagea. Luin myös Sanguine Bondin tarkkaan ja minusta tuntuu, että olemme pelanneet sen tähän asti väärin ainakin isomman yksikön kohdalla. Eihän sitä ihan vapaasti heitetä damagea toiseen tyyppiin.

Mutta niin. Mulla on vitsit ja keinot vähissä. Blessed auttaa vähän, mutta siellä on edelleen Def14 jäljellä. 7:n osuminen ei ole kovinkaan yksinkertaista ilman lisänoppaa ja sen jälkeen otetaankin itse kenties Guided Hand + Mat7, Pow14 Weapon Master x2 iskua nassuun. Kestääkö Bastionitkaan? En pidättäisi hengistyä.

Combustion on paras keino minkä tiedän, mutta kuinka monta lyöntiä Castigator kestää?

Championeihin minä revin pelihousujani ja tekisi mieli laittaa PP:lle viestiä, että otas se Defensive Line tai Weapon Master, mielellään molemmat pois. Koen olevani voimaton ja taktiikka "50p armeija vs min Championit" ei tulisi olla ainoa ratkaisu tähän ongelmaan.
Opetellaan pelaamaan lisää, kysytään vaihteeksi säännöistä.

Spellslave:
Tähän minä haluaisin tarkennuksen. Vaikuttaako Lamentation tähän? Koska minä revin pelihousuni, jos ei toimi. Me pelattiin Spellslave special rulena, ei varsinaisena castaamisena. Oikein, väärin, ei kumpaakaan, emt, kvg?

Sillee FYI, minä toivoisin kaikkien Druidien, Dhunian Knottien sun muiden, joilla on Magic Ability ottavan edes jotain negaa tämänkaltaisien loitsujen vaikutuksen alaisina.

Combined melee attack:
Tämän pitäisi olla yksinkertainen, mutta LOS sekoitti pääni.

Se on kivaa, että iskun iskijä että siihen mukaan tulija antaa molemmat kumuloivan +1/+1:n. Mie luulin, että vain jokainen mukaantulija antaa tämän kun luin säännön itse. Ongelma on kohdassa:
...and every other participant "sacrifices" their attack.
Temple Flameguard omaa vain yhden iskun. Ei mitään epäselvää. Daughter pf Flame omaa kaksi. Menettääkö hän MOLEMMAT iskunsa tullessaan mukaan? Nyyppäselityksessä lukee:
If you have more than one melee weapon, declare which one the leader and participants are using.
Kun tää on taas yksi sellainen tilaisuus kun wordingin kanssa revin pelihousujani. Jos minulla on kaksi tikaria, haluan joko liittyä iskuun molemmilla, jolloin boonus tulee x2/tyyppi tai vaihtoehtoisesti vasen käsi liittyy ja oikea lyö itsenäisesti. Koen iskukykyni menevän pahasti hukkaan tässä touhussa. Tai ainakin tätä mieltä minä olen, jos en pohdi asiaa kaikilta näkökannoilta. Oisko se väärin, jos Tytsyt päräyttäisi 6 hengen yhteisiskun siten, että kaikista tulee boonus x2?

Saako tähän varmistuksen? Miten on? Menetänkö molemmat hyökkäykseni liittyessäni mukaan?

Muihin asioihin liittyen, viikonloppuna tosiaan pelataan taas Cryxiä vastaan. En tiedä casterista mittään. Varmaan parasiteä lentää kohti ja kana saattaa juoksennella jossain. Minulla on vain MK3 Battlebox casteri ja Kreoss käytössä. Kun pääsen töiden koneelta kotiin, niin voisin tarkistaa millaisen listan juonein kasaan eilen illalla ennen nukkumaan menoa.

Ps. Leimasin itseni ulos töistä ennen kuin aloitin kirjoittamaan tätä viestiä. Jos jotakuta kiinnostaa.
Viimeksi muokannut El Capitan, Ma 26.10.2020 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Sinitähti
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Hihii, nyt ollaan taas kotona ja voikin alkaa juonimaan lauantaita varten.
Minua ärsyttää, koska normaalisti niin mitätön asia kuin listan tekeminen, vaatii todella paljon aikaa, panostusta ja mietintää, mutta samaan aikaan pidän todella paljon, että minun pitää todellakin miettiä, millaisen listan minä haluan, koska en ole kykeneväinen mahduttamaan kaikkea.
Nyt lähinnä palasi eilinen ärsytys tähän listanrakentamiseen, koska tää tuntuu vähän kämäseltä.

Kreoss1
+ Sanctifier
+ Crusader
+ Vigilant 4p
Max Exemplar Errants 16p
Max Exemplar Bastions 16p
Min Kuoro 4p
Exemplar Bastion Seneschal 6p
Vassal 3p
Mechanik 1p

Mikä minua ärsyttää tässä? Kun on vähän sellainen olo, että eihän mulla ole yhtään mitään tässä armeijassa. Mechanik tuli pistetäytteeksi ja jotenkin mulla on sellainen olo, että tästä armeijasta puuttuu jotain. Madrakin jalkaväkeä en tahtoisi tällä lähteä haastaamaan, mutta ainakin toistaiseksi Cryxin ärsyttävyyksiin, joihin olen törmännyt ja mieleni pahoittanut, tulisi olla vastaus valmiina.

Bile Thrallit ärsytti, Exemplar Errants voivat yrittää vähentää rivejä. Jos takaisin herääminen sieluja syömällä ärsyttää, niin Sanctifier voi yrittää parhaansa estää tämän. Todennäköisesti ei siinä onnistu, koska ollessaan kantamalla ongelmaa Bileistä ei tulisi enää olla olemassa. Machine Wraith tulisi olla yksinkertainen poistettavaksi kun menettää Incorporealin ja Magical iskuja löytyy kuitenkin Exemplareilta.

Vigilanthan se kilpijaakkoni oli, jonka hyödyllisyyttä pohdein viime pelissäni. Se on täysin testimielessä nyt mukana ja osittain voisi näyttää lupaavalta eturintaman kaverilta. Se tuskin kiinnostuu mistään ampumisesta, mitä sitä kohti laitetaan ja siltä voi hakea Blast-immuniteettiakin edetessään. Defenders Wardilla tästä saa Def14 Arm 23 eturintaman. Tappopotentiaalin näkee sitten pelin aikana, mutta ainakin tältä istumalta free striket ei peloita ottaa vastaan keltään muulta kuin Heavyltä. Siihen nähden tämä voisi olla eräänlainen "assassinoija"?

Bastionit ovat testimielessä myös. En ole koskaan peluuttanut ja Seneschal on kallis, mutta varteen otettava investointi. Sanguine Bondilla kuitenkin voi irtohaavat jakaa kaikkien kesken ja omalla poistaa kokonaan. Näin parhaimmassa skenaariossa, jossa lämää tulee vastaan.

Minä olen lukenut Cryxin ukkeleiden säännöt läpi ja minulla on vähän sellainen olo, että suurin osa koko armeijasta on ihan tuhnua porukkaa. Tai emmie ainakaan tältä istumalta esim. piraatteja ja muita lurkkeja peluuttaisi. Mää en tiedä oikein mitä pitäisi pelätä.

Stalkerin pysäyttämiseen minulla ei ole oikein suoria vastauksia. Viimeksi minulla oli massaa, jonka sen tuli ohittaa. Nyt se puuttuu, niin pitää katsoa pelin aikana, miten mokoman etenemisen ja loikkimisen estää. Crusaderin Inferno Mace, jos osuisi sitä jalkoihin, niin olisin tyytyväinen.

Yksi asia mikä minua vähän harmittaa tässä listassani kanssa se, että sieltä puuttuu Paladin, Vilmon ja Allegiance. Näistähän kahta minä kutsuin heti alussa, että ne olisivat minulle ikään kuin vakiokokoonpanoon, ykkösketjuun, kuuluvat tyypit.

Opetellaan taas pelaamaan:

Allegiance: Saako tämän tyypin toimimaan
Mää edelleen tykkään ajatuksesta, että Jackie Chan juoksentelee kaiken tulituksen ja miekan heilutuksen keskellä. Def18 suojaa sitä jalkaväeltä ja Parryn kanssa se ei jää taisteluun jumittamaan. Jos se on löytänyt hyvän tappelupukarin, niin eikös se pääse aina iskemään selkään? Side Stepin avulla pääsee aina liikkeelle hitaasti ja varmasti.

Mutta kun sillä on kuitenkin vain Def18. Ei se riitä mihinkään, jos toinen voi buustia, eli peto tai jaska pääsee lyömään. Ainakaan Madrakin Guided Handin kanssa ei ole mitään asiaa pelipöydälle. Stalkerin Mat7 + 3d6 on vähän arveluttava. Ei sen pitäisi osua, mutta minun uskoni on horjunut jo ihan tarpeeksi kaikken Def15+:n kovuuteen.

Onko kukaan saanut tätä kaveria koskaan toimimaan? Pelaako sitä kukaan? Kun minä näen tämän soolon/kivien/kuoron/jne tappajana, mutta toistaiseksi se tuntuu vain 3p turhakkeena. Jos sen nostaa pöydälle, niin aiheuttaako se samalla tavalla pelkoa vastustajan silmissä kuin mitä elokuvissa?

Paladin + Vilmon
10p. Hyi kamala. Yksi isku kummallakin, joka on todella vähän. Heavyhän tämän tappaa helposti kuten monen muunkin asian, mutta on tässä pelissä ihan tarpeeksi perusjalkaväkeä, joka olisi Weapon Master. Onko se niin raudan luja kuin sen kuvittelisin olevan? Light Beastillakin on POW13 yleensä, joten -8 3d6:lla kohti kuolemaa + taiat/animukset päälle.

Hyvä nappula tämä varmasti on, mutta onko se niin vakio, pakkovalinta, kuin mitä minä sen haluaisin väittää olevan? Onko se ennen kuvaamatonta pelata ilmankin? Joko kaksistaan tai yksinään. Vilmonia tuskin on kannattavaa pelata yksinään. Pallu tekee ihan saman halvempaan hintaan.

Hierophant: Ihan kämänen
+2 rangea. Onko sille tarvetta, jos osaa pelata hyvin kuplassaan? Tai, jos omaa Arch Noden? Emmää tii, tuntuu boonukselta kaupan päälle varsinaisten kykyjen mukaan. Heal 1+D3 eli 2. Jos Casteriin tulee osumaa, tämä parannustahti tuskin pelastaa henkeä. Jäljelle jää alennus yhteen ja vain yhteen loitsuun.

Mää otan lähtökohtaisesti Vassalin Enlivenin takia. En siksi, että sieltä saa Focuksen asetettua jaskalle. Se on se toissijainen asia minun silmissäni. Hierophant on kuitenkin 3p maksava, joka tuo lisää kantamaa, jolle ei välttämättä ole tarvetta, ja antaa 1:n ylimääräisen Focuksen käytettäväksi casterille.

Jos kuvittelen yllä olevaa listaani, ylimääräisillä 3p:llä saisin Sanctifieristä kalliimman jaksan. Esim. Scourgen, joka on varmaan faktion 2:ksi parhain jaksa. Ainakin minun kokemukseni mukaan. Katsoisin ensimmäisenä vapaita pisteitä tästä kaverista. Teenkö väärin? Onko ihan päätöntä? Onko tämä oikeasti pisteidensä arvoinen kaveri? Enkö ymmärrä jotain?

Kreoss1 vs Kreoss2
Minulla tosiaan on vain kaksi casteria ja toistaiseksi olen oppinut Kreokset kohtuu hyvin. Koko ajan vähemmän pitää katsoa, mitä taikoja sieltä löytyikään.

Kreoss1:n Fiitti ei ole koskaan ollut apuna, koska sille ei ole ollut otollista tilaisuutta käyttää. Kreoss2:n omalle on käytännössä joka peli joku paikka käyttää. 0-1 Kreoss2:lle. Kreoss2:lla on myös hyödyllisiä kykyjä, 0-2.

Mutta sitten kun minä katson taikalistaa, niin peli kääntyykin Kreoss1:lle.

Cleansing Fire löytyy molemmilta, Immolation vs Chasten on tilannekohtainen, jota ei voi arvioida listaa tehdessään mielestäni. Defenders Ward > Inviolable Resolve vaikka onkin kalliimpi taikoa. Sacrosanct voi olla täysin turha taika (Eaven Ground), koska peli on tyhmä. Lamentation ja Purificitaion huipputaikoja Kreoss1:llä.

Tappoloitsuja ainakin minä pyrkisin välttämään, koska muu armeija voi hoitaa tappamisen. Siihen nähden Kreoss2:lla on pelkästään Castigate (hyvä), Resolve (jees) ja Sacrosanct (huonoimmillaan turha). Kreoss1:n taikalista on minusta paljon yksinkertaisempi saada tukemaan ja häiritsemään vihollisen pelaamista.

Minä en ymmärrä missä tilanteissa Kreoss2 tulisi nostaa pöydälle kun mietin casteria. Jopa tilanteessa, jossa armeijani koostuu Exemplareista kuten ylläoleva lista. Osaako joku kertoa mikä idea tässä nappulassa on?
- Sinitähti
reindeerman

Viesti Kirjoittaja reindeerman »

Allegiant on todellä hyvä nappi contestoimaan lippuja ja tietyissä tilanteissa toimimaan ihan perinteisenä road blockina. Jos vastustaja lähettää Jaskan tappamaan sun 3 pisteen soolon, niin se on pääasiassa huono trade vasustajalta, koska sä pääset taas omalla jaskalla tappamaan sen jaskan.

Kokeileppas joskus paria Redeemeriä kreos1:llä jotain sellasta vastaan joka ei pelaa immune to knockdown armeijaa. Niin voit yllättyä kuinka hyvä featti kreos1:llä on.
Käytättekö te teemoja kun pelaatte ?
El Capitan
Peliporukkavalvoja

reindeerman kirjoitti: Pe 30.10.2020 12:06Allegiant on todellä hyvä nappi contestoimaan lippuja ja tietyissä tilanteissa toimimaan ihan perinteisenä road blockina.
Tätä minäkin ajattelen kun katson korttia. Eikös jokainen Minion armeija pidä sisällään Feralgheistin osittain siitä syystä, että josko vaikka Casterin tulipallo olisikin ainoa keino heittää se muualle siitä contestoimasta. Parhaimmillaan menee elintärkeät fokukset hukkaan. MAT7 ei ihan joka iikalta löydy ja silloinkin jäljelle jää vielä 11 heitettäväksi kahdella nopalla. Buustatessaankin hankalaa. Trollipelaajaa vastaan en varmaan peluuta ennen casterin vaihtoa, mutta ehkä joskus tulevaisuudessa voisi yrittää uudemman kerran.
reindeerman kirjoitti: Pe 30.10.2020 12:06Kokeileppas joskus paria Redeemeriä kreos1:llä jotain sellasta vastaan joka ei pelaa immune to knockdown armeijaa. Niin voit yllättyä kuinka hyvä featti kreos1:llä on.
Mää en pääse kärryille mikä järki on jaskassa tai yksikössä (Skyhammers), jotka ovat hyviä ainoastaan yhden vuoron ajan tuolla yhdellä casterilla pelatessa. Redeemer vaikuttaisi todella kivalta, koska RAF3 + 16" range, mutta inaccurate tarkoittaa itselleni, että kaupan hyllyyn jää. Kunnes joku minua vastaan pelatessaan näyttää, että se yksi vuoro riittää, niin sitten arvioidaan tilannetta uudelleen.
reindeerman kirjoitti: Pe 30.10.2020 12:06Käytättekö te teemoja kun pelaatte ?
Kuka käyttää ja kuka ei.

Itse en ole päässyt niihin oikein käsiksi, että mikä tässä on ideana. Myydä lisää nappuloita kun saa Sooloja ilmaiseksi listaan? Miksei me voida samantien pelata isompia pelejä? Emmää tii. En tykännyt Kings of Warissa kun Clash of Kings toi formaationit. En tykännyt kun AOS:ssa yhden allegiancen alaisuudessa pelatessa saa erikoissääntöjä ja en tykkää oikein tässäkään pelissä tästä touhusta. KoWissa teeman käytöstä piti maksaa pisteitä, että kyseiset boonukset saatiin. Se toi jotain järkeä touhuun.

Pahimmillaan vie listan tekemisen spämmimiseenkin. Etenkin WMH:n kaltaisessa pelissä, jossa jokainen armeija omaa miljoona eri yksikköä, minusta on sääli, jos pelipöydälle nostetaan armeija, jossa on mahdottoman paljon tuplia. Eihän teemat tähän kannusta suoranaisesti ja pisteet saa täyteen ilman 3:a Bane Knight yksikköä, mutta minulla on sellainen käsitys, että tässä pelissä homma menee useammin tähän suuntaan. Ainakin kun mitä katson myynti-ilmoituksia ja listoja.

Kai tuo minun ylläoleva listakin olisi jonkun teeman alainen, jonka myötä se saisi ties mitä kaikkia hienouksia ja lisiä, mutta jotenkin mie karsastan vielä. Nyrpistän nokkaani uudelle ja ihmeelliselle systeemille. Ehkä 40k:lla on tähän jotain vaikutusta kun siellä eri mariiniarmeijat oli johonkin erikoistuneita ja valkoisia mariineita vastaan näki vain ja ainoastaan tiettyä yksikköä ja sitten kun ne oli ruskeita, pelattiin vain noita mahdollisimman paljon.

Siinä kestää tovi kun saa pahan maun suusta pois.

Ps. Kiitoksia, että vastasit. Mää olin jo menettää toivon, että tässäkö tää nyypän avustaminen pelin pariin taas oli.
- Sinitähti
Veripallo

Viesti Kirjoittaja Veripallo »

Teemojen idea nykyisessä WM/H:ssa lienee tasapainon etsiminen. Kun nappien määrä on kasvanut niin isoksi, on tekijöiden mahdotonta pysyä enää mukana kaikkien mahdollisten interatktioiden perässä. Teemoissa pelatessa saa niin hyvän bonarit verrattuna niistä pois jäämiseen, että kannustimet on pelata niitä. Tällöin pelintekijöiden tarvitsee miettiä "tasapainoa" vain teemojen sisällä olevien valintojen kohdalla, kun suunnittelevat muutoksia nykyisiin tai tuleviin nappeihin.

Oikeastaan ei kannata ajatella, että "saan boonusta kun pelaan teemassa", vaan pikemminkin että joukkusi yhteinen koeesio kärsii kun eivät taistele ns. omiensa parissa. Teeman boonukset koetaan enemminkin vakio osana nappien ominaisuuksia.
El Capitan kirjoitti: Pe 30.10.2020 18:12 Eikös jokainen Minion armeija pidä sisällään Feralgheistin osittain siitä syystä, että josko vaikka Casterin tulipallo olisikin ainoa keino heittää se muualle siitä contestoimasta. Parhaimmillaan menee elintärkeät fokukset hukkaan.
Ei välttämättä jokainen minion armeija, mutta tuo on yksi hyvä syy napata mukaan feralgheist. Juuri tuollasia asioita kannattaa miettiä, kun rakentaa listaa. Jos pystyt asettamaan jokaiselle napillesi roolin ja tehtävän taistelukentälle niin mennään oikeaan suuntaan.
El Capitan kirjoitti: Pe 30.10.2020 18:12Kunnes joku minua vastaan pelatessaan näyttää, että se yksi vuoro riittää, niin sitten arvioidaan tilannetta uudelleen.
Yksi vuoro voi riittää hyvinkin. Masiinassa peli ratkaistaan usein 2. ja 3. vuorolla, vaikkei matsi heti päättyisikään. Kreoksen fiitti ja redeemer uhka pakottaa jo pelkällä olemassaolollaan vastustajan casterin olemaan taaempana ja varovaisempi kun mitä haluaisi olla (mikä rajoittaa hänen battlegroupinsa mahdollisuutta levittäytyä koska control rangen keskipiste on kauempana. Tai jos pystyt fiitin ja rakettien ansiosta poistamaan kriittisiä nappeja viholliselta varmistaaksesi aikaisen johtoaseman skenaariossa, voi sekin ratkaista sinulle pelin.

Monet asiat masiinassa ovat parhaillaankin keskenkertaisia yksinään, mutta saadessaan oiskean kaverin mukaan (synnergiaa) alkaa ihmeitä tapahtua. Menothissa selkein esimerkki on robotit ja choir of Menoth: ne jaskat eivät ole kummosia yksinään mutta kuoro tekee niistä kovaa lyöviä ja vaikeita ampua/taikoa pois.
Hän on puhunut.
El Capitan
Peliporukkavalvoja

Lauantaina tosiaan tuli pelattua 50p aikaisemmin ilmoittamallani listalla. Ei ollut incorporealija listassa, mutta Bilet löytyi. Sen lisäksi löytyi mm. Tartaruksen komentavia Bane Warrioreita ja joku goblin piraatti 1p soolo. Jaskoina löytyi Harrower, Seether, Ripjaw ja Nightwretch (Kai tää on liekinheitin kana). Cryxin kortit latasin joskus työkoneelle ja niitä kahvitunnilla opiskelin. En oikein päässyt kärryille mikä on Faktiossa se homman nimi, niin lähdin pelaamaan asenteella, että kai käytäntö opettaa, mitä ja miksi pitää pelätä.

Mulla Revenger larppaa Vigilanttia, Cinerator pomo Seneskaalia ja Errantit on ihan proxy Nolzurin ihmeellisiä liskopaladiineja. Tilan tällä viikolla lisää nappulaa, jolla saa hyllyyn itselleen koristearmeijan, jolla ehkä ja kenties joskus lähtee pahoittamaan mieltään pelikentille.
IMG_20201031_134949.jpg
Pelipöytä oli valmiina kun saavuin paikalle ja heti objektiivien asettelusta tuli mieleen Kings of Warin Lootti. Kyllä minulle tämä tämmöinen lipun hallinta kelpaa. Trollipelin aikana en ilmeisesti katsonut kaikkia skenaarioita kovinkaan tarkasti, koska en muista nähneeni tämänkaltaista sääntökirjassa. Ihan sama kuitenkin, tämä on paljon parempi lipunryöstö kuin mitä se edellinen oli. MUTTA...

Ihan on pakko ihmetellä, että kun vaihtaa pöydästä toiseen, niin miksei keskustelun alla olevat asiat siirry niiden mukana? Viime aikoina ollaan KoW-piireissä keskusteltu siitä pitäisikö pelikentän olla parkkipaikka vaiko vähän suurempi pihapiiri. On kuulemma kuuden jalan kentällä paljon tyhjää tilaa, joka on niin sanotusti ylimääräistä ja turhaa. Jos kentällä on mahdottomasti obektiiveja, kuinka moni yksikkö taistelee oikeasti niistä keskenään?

Nyt kun mietin näitä kolmea objektiivia, niin mikäli koko yksikön pitää olla 4" säteellä siitä, niin yritäppä 10 miehen yksiköllä mennä sellaista ottamaan. Soolohan tässä touhussa on kaikista paras. Goblin soolo ei stattien puolesta tee yhtään mitään yhtään kenellekkään, joten se on juuri omiaan tämän kaltaisessa touhussa.

Jos mie ajattelen omaa peliäni, niin Vigilant keskelle ottamaan chargen vastaan, Sanctifier ottamaan sieluja Bilen tappaja Erranteilta, joten keskusta on tosi hyvässä hallussa. Kai. Emmää tii. Ei varmaankaan. Vasen objektiivi on Crusaderin. Se tappaa kaiken kuka kehtaa tulla muuta sanomaan. Mekaanikko voi kokeilla ottaa haltuun objektiivia, mutta kun sen pitää korjata Jaskaa. Jäljelle jää Bastionit, jotka voivat ottaa oikean puolen. Emmää sinne ainakaan Seneskaalia vie yksinään. Sillähän on jaskoihin hyvä kuplavaikutus, niin mitä se menee niiden luota kauas pois?

3 objektiivia kentällä siis ja minun alustava suunnitelma ei keksi muuta kuin viedä 1 yksikkö per objektiivi taistelemaan miehekkäästi mano a mano. Emmää voi väittää, että olisin ollut koskaan keskustelussa mukana tämän pelin kohdalla, mutta jos toisessa pöydässä keskustellaan tästä asiasta, niin voi morjens tätä alkufiilistä tämän pelin vastaavasta asiasta.

Vai onko tarkoitus oikeasti vaan contestoida kaikkea paitsi sitä yhtä, jossa voitti hallussapidon ja contestoida niin pirusti muita? Jollain ihmeellä, en tiedä millä. Heittämällä hyvin. Se toimii aina. Koska niin mää teen mun Erranteilla, jos ne tappaa Bilet. Tai sit mää assassinoin. Se suunnitelma pätee myös aina.

Mie en ole kiinnostunut tekemään taisteluraporttia, koska en tiedä otinko tarpeeksi kuvia tai riittävällä tarkkuudella, että pelin kulusta saisi minkään hyvän kulun, joten en edes yritä. Haluan sen sijaan puhua siitä, mitkä asiat ottivat minuun päähän aikaisemmin ja miten ne tulivat esiin tämän kyseisen pelikerran aikana ilmi.

Mistä minä en pitänyt:
- Kaikesta
- Buustaus
- Peliaika
- Taian voi heittää kahdesti
- Vastustajan armeija on ylivoimainen

Tuohonhan kaikki kiteytyi. Laitoin autoni 4h paikalle ja meidän peli loppui siihen, että Asphyxious (Miksi sillä on niin vaikea nimi?) fiittinsä avulla piiritti Kreoksen kuolleilla Bane Warrioireilla ja tuli itsekin täydellä Fokuksella päälle. Minä pakkasin vieressä kamoja ja puin ylleni, koska parkkiaika oli näillä minuuteilla loppumassa. Heitä sinä noppaa siellä ja kerro jäinkö henkiin. Onhan mulla Defenders Ward päällä, niin et sää varmaan Warruilla osu muhun. Jos osut, niin mää lopetan tämän pelin sit tähän. Jäin henkiin yli puolikuolleena.

Emmää tii millä ihmeellä tästä saa nopean pelin. Muullakin keinolla siis kuin tekemällä vaan jotakin ja toivomalla, että vastustajalle ei herkutellut ihan mahdottomasti. Koska mulla menee kuppi nurin tämänkaltaisesta tilanteesta. Tilanne minun 1a vuoroni jälkeen ja 1b vuoron jälkeen:
IMG_20201031_135659.jpg
IMG_20201031_140239.jpg
Tässä tilanteessa kun aloittelin toista vuoroani, nostin kädet pystyyn ja sanoin, että mää en tii yhtään mitä mää voin tehdä tässä tilanteessa. Hyvä olisi myös teillekin sanoa, että nuo templatet ovat cloud-efektejä ja tuo mustapunainen matto on kanssa sellainen. Vaikka mulla olisi gunline odottamassa täällä, niin ei hyvää päivää oikeasti tämän pelin sääntömahdollisuuksia. Yhden pilven mää voisin hyväksyä, mutta kolmen kohdalla menee kuppi nurin.

Mulla kanssa loppui akku tätä viestiä keskustellen ensimmäistä kertaa 15% kohdalla yks kaks ja mie olin jo melkein lähetysvalmiina kirjoittelemassa jälkimainingeista. Nyt kun kaikki tästä eteenpäin pyyhkiytyi pois, niin mää vedän oikein pikakelauksen päälle, koska haluan muihin touhuihin.

Taktiikka Bilejen poistamiseen - Ammu ne pois - Ei toimi. Peräänny uudelleen arvioimaan tilannetta? Sama tilanne uusiutuu, joten ei. Lisäksi liput pitäisi jollain tavalla contestoida, joten ei. Jään tähän? Varmaan kuolen sitten. Hyvä on, viedään mahdollisimman paljon mukana sitten. Gobbo on listassa juuri sitä varten, että se istuu objektiivilla. Käyn tappamassa sen. Osun 8+, joten kaksi tyyppiä ampumaan sitä. Viuh ja viuh ilman plötsiä. Selvä. Bane Warrioihin saan 4 tyyppiä ampumaan. Osun 6+ ja tapan 6+. Yksihän siinä menetti henkensä. Olipas teistäkin paljon hyötyä.
2b.jpg
On se kanssa jännä juttu miten Def14 Arm23 on yllättävän huono kun Bane Warriorit ja Harrower tulevat kohti. Yksi boksi jäi jäljelle. Iskeehän ne Warriorit 4d6, mutta kun ne osuvat kuitenkin 7:lla eli puolet osuvat ja sitten Death Shroudista huolimatta -10. Kai niillä oli POW11 miekassaan? Musta on ihan laitonta tuommoinen pelleily. Jos mää olisin noppien takana, niin ei edes kutitukseksi voisi laskea.

Tässä kohtaa mää haluun ihmetellä ääneen, että miten ihmiset pelaavat tämän toisen vuvoron kun toisen rynnäkkö pitäisi ottaa vastaan? Fabassa ja KoWissa voi aina pistää sen swarmin siihen oman yksikön eteen ja sanoa, että siihen saa kolahtaa, mutta nyt kun yksiköistä on pulaa, mitä viedä obektiiville, niin mistä minä sellaiset yksiköt revin? Mää kanssa tykkään todella paljon siitä, että Bastionit eivät saaneet tuohon eteen leikkikaveria, niin edelleen ollaan siinä epämukavassa tilanteessa, että kuka tulee minkäkin kantamalle.

Bile Thrallit on op. Kuoleehan ne ampuessaan, mutta siitä huolimatta.

Kolmannella vuorolla minä fiittasin, koska kaikki paitsi liekinheitin kana ja goblin olisi kantamassa. Jos Veripallon maininta, että yksi vuoro riittää, ei nyt vie minua onnellisten tähtien alle, kai seuraava strategia olisi pakata kamat kasaan ja lähteä kotiin kullan luokse. Tai noh, emmää tii. Buffy Vampire Slayer oli 7 kautta lukuunottamatta kivaa katsottavaksi ja nyt olisi tänä päivänä päätösjakso Angelista luvassa. Jos mun mielenkiinto sarjaa kohtaan katosi Qor-Tothin (mikälie) kohdilla siihen vammaseen teini-ikäiseen Connoriin, niin emmää tii mitä sarjan finaali voi pitää sisällään, joka saisi minut onnelliseksi.
3a.jpg
Pelikaveri oli kiva ja vinkkasi sellaisesta taktiikkavinkistä, että jaskat olisi kiva saada tällä vuorolla poies pöydältä. Warriorit tuskin maissa ollessaan mitään saavat aikaiseksi noustaan, jolloin niiden kohdalla voidaan miettiä myöhemmin mitä sitä tekisikään.

Vasemmalla Crusader ei paljoa Kanan kanssa paininut. Se meni liiskaksi kuten kirjoitin to do -listalleni. Viimeisten joukossa oleva Errant kävi tappamassa Warriorin muurin takaa, jotta saan ensimmäisen pisteeen. Jee. Sit ne vaikeat asiat.

Täysissä sieluissa oleva Sanctifier ottaa kohteeksi Harrowerin ja juoksee siitä ohi, että melalla voi lyödä Seetheriä. Tää on ihan kummallinen peli oikeasti. Ekalla vuorolla kuulemma kannattaa casterilla chargata, jotta saa +3 kävelymatkaa. Ketä? Sitä, joka on miljoonan kilometrin päässä. Kaikissa muissa peleissä pitää kohde nähdä ja olla kantamassa, että voi chargata. Chargattua kohdetta myös lyödään eikä sillee, että Harrower saa vain käpälästä, mutta kaikella muulla sitten tuota naapuria.

Kuoro lauloi motivaatiota, maassa oleva Seether. Mitä minä sanoin, että jos minä olisin nopanheittojen takana? Niinpä niin. Olisi ees yhdessä tai kahdessa boksissa, mutta jossain vähän yli puolessa välissä, niin voi morjens. Bastionitkin tulivat kahdella osumallaan viimeistelemään Harrowerin. 8d6 yhteensä olisi sisään tulossa damagea ja siinä on mieli korkealla kun näkee 5kpl ykkösiä yhteensä.

Tapoin kanan ja yhden Bane Warriorin. Loppumietteet fiitti-vuorosta: Armeija myyntiin. Alla on kuva sitten kun on vastustajan vuoro.
3b.jpg
Oletteko koskaan sopineet treffejä illaksi kullan kanssa? Sillee niin kuin oikein kunnolla minuuttiaikataulun kanssa? Miten pahassa lirissä mää olen, jos esitän siihen uudelleen suunnittelua? Koska tähän mennessä Angel, etenkin 5:s kausi on ollut sellaista skeidaa, että mää en oikeasti jaksaisi. Aina pitänyt olla oikein kunnon loma jaksojen välillä ennen kuin kykenee seuraavan katsomaan. Onhan siellä ollut hyviä jaksoja kuten Harmonyn oma "Se en ollut minä" unohtamatta tietenkään Gunnin tapaa merkata reviiriään.

Mutta siis, ihan oikeesti. Mää en halua tämän jälkeen katsoa Angelia. Paitsi, jos se kuolee. Se on hyvä jakso.

Bile Thralli tuli, Bile Thralli ampui OP-pyssyllään ja kuoli. Kreoss on nyt sit korroosiossa ja Seneskaali otti 6 osumaa sisään. Bile Thrall on OP ja mää vihaan 2d6 systeemiä, koska se on niin... Sieltä tulee ihan oikeasti mitä sattuu.

Yksikkö, jolla on 6 kiinteää hyökkäystä, osuu vaikka 3+:lla ja haavoittaa vaikka 3+:lla. Tosi kova iskuvoima. Ei käy kieltäminen. Mutta minä tiedän, että pahimmillaankin se tekee vain ja ainoastaan 6 osumaa. Todennäköisesti noin paljon kuitenkin. Harvoin ylilyöntejä tapahtuu, mutta ne hetket kun jotain tämmöistä tapahtuu, nostaa ihan erillä tapaa verenpainetta. Viime Trollipelissä esim. Skaldi Bonehammer tuli ja päräytti minun Scourgeen kevyet 18 nopista sisään.

En tykkää. En tykkää yhtään. Kun pääsen kotiin, laitan armeijasta myynti-ilmoituksen ja pistän 7th Tohtorin pyörimään. Me katotaan Happines Patroll. Piste. Mies määrää tässä talossa. Mää haluun nähdä Candy Manin.

Alla on 4:s vuoro kokonaisuudessaan.
4a.jpg
4b.jpg
Kohokohdat: Kuoro tuli ja työnsi niin syvälle kuin kykeni. Kaksi Warrioria pahoitti mielensä ja juoksi niin pitkälle, että tuskin tulevat takaisin. Minä unohdin kortit kotiin vahingossa, niin kaveri katsoi koneeltaan puolestani asioita. Sanoi POWin olevan Bastionille 13, kotona katsoin kortista 11. En jaksa LOS:sta tarkistaa kumpi on oikeassa, mutta ihan sama. Mennyt on mennyttä ja nyt alkaa peltikin tulla lommoille.

Kana liekitti sivusta 8 haavaa sisään yhteensä. Musta se tuntuu aika paljolta. En jaksanut enkä jaksa vieläkään laskea oliko kova juttu. En muista mitä nopat näytti. Mutta pääpointti on siinä, että mulla on enää Crusader pöydällä ja vastustajalla tuntuu olevan kaikki. Etenkin kun on fiitti vielä edessä.

Alla on kuva suoraan 5b vuoron Fiittauksesta.
5a.jpg
Parkkikiekossa on enää 15min aikaa, joten nyt vaan tapan. Mää lähen himaan kohta. Kellopelin parhaat puolet nähtävissä just nyt. Kirjoitin KoWin Discordiin tänään aamusta kirjoitin paljon pahoja asioita kellopeleistä yrittäen puhua sen käytöstä turneen ulkopuolella. Se on ihan suolesta. Ei se naputtelu tuo mitään lisäarvoa peliin.

Tapan niin paljon kuin pystyn. Se on mun suunnitelma. Toimii kaikissa muissa peleissä. Vastustaja fiittaa ja tulee kaikilla kohti. Kreoss jäi henkiin kuulemma ja kotia päästyä sainkin lukea kännykästä kun kaveri oli laskenut mitä Kreoksen vastaisku olisi Asphylle tarkoittanut. Kuulemma kuolisi, jos kaikki 7 Fokusta pistettäisiin hyötykäyttöön. Crusader on sp4, joten se ei kanna mihinkään. Miksei jaska, iso robotti kykene jostain aidasta astumaan yli rynniessään?

Huh huh. Kirjoitin tämän viestin tosiaan käytännössä kahdesti. En tiedä kumpi variaatio on parempi. Ensimmäisessä valitin ja vertasin tämän päiväiseen KoW-peliin joitain asioita. Ei ne nyt ihan täysin kunnon vertailukohteita ole keskenään ja koko touhu on itseasiassa saman tasoista kuin jääkiekko vs jalkapallo, mutta kun peli menee näin ja kädet nousee pystyyn, niin sitä ei voi olla viemättä ajatuksia jonnekin, missä mieli lepää ja ongelmatilanteet ovat paljon erilaisempia. Esim. damageheitot. Heitä vaan niin paljon kutosia kuin haluat. Ne tekee vain yhden haavan. Tässä systeemissä kaikki on suoraan sisään, joka tekee sen tuloksen arvosta ihan erillä tapaa merkityksellisen.

Mistä minä pidin tässä pelissä:
- Sain tekosyyn viivyttää Angelin finaalin katsomista
- Lamentation taisi vaikuttaa 2:s vuorosta asti negatiivisesti koko pelin ajan. Sain toimimaan. En ole täysin käsi.
- Fiitistä oli apua. Melkein koko armeija maihin.

Mistä minä en pitänyt:
- Angelin finaalijakso oli huono. Ei me mitään Doctor Whota katsottu. Ei se huonoin finaali ole kuitenkaan, mutta 4:n Jasmine-roskan jälkeen riman ylittäminen ei ole kovinkaan vaikeaa. Harmony oli hyvä.
- Sinitähti
Veripallo

Viesti Kirjoittaja Veripallo »

Oletko kuullut sanonnan kiinalaisesta zen munkista ja täydestä teekupista? Tän ketjun perusteella saan kuvan, että kuppisi on jo täynnä, ja negatiivinen ennakkoasenne pilaa kokemuksen sinulle jo ennen aloittamista.

Masiina on peli, jossa on useita tapoja lähestyä ongelmia, ja kaikkiin "kikkoihin" löytyy vastauksia. Sulla on pelottava Kreoss1 lista joka osuu halutessaan mihin vain (fiitti) ja tekee selvää jälkeä Cryxien panssareista (weapon mastereita, kuoron damagebuffi jakoille jne.). Vastustajasi ei voi vain kävellä eteenpäin ja toivoa, että hänen joukkonsa selviää voitokkaana. Hän lähestyy ongelmaa pilvimuurilla, joka on validi ja tehokas tapa suojata armeijaa lähestymisvaiheessa. Sinulla on nyt edessä ongelma, että miten kierrät pilvimuurin haasteen ja selviät mahdollisesta vastustajan "alphasta" (ensimmäinen hyökkäys)? Et kuitenkaan ota tätä tilannetta haasteena, vaan heität kädet ilmaan tappoin merkiksi ja julistat kakka peli?

Et tee tästä keskustelusta kyllä mitenkään helppoa niille, jotka koittavat sinua jeesata.:D Mutta olen jäärä, joten koitan vielä kerran. Jos vielä päädyt pelaamaan, niin ennen peliä muistele, kuinka paljon sinua otti toi pilvimuuri pannuun. Sitten mieti, millä keinolla voit antaa vastustajallesi takaisin samalla mitalla! Protetcoraatista löytyy kyllä avaimia millä on aivan yhtä v-mäinen kuin Cryx osaa olla. Kun molemmat osapuolet ovat yhtä ns. p*rseestä toisilleen, päästään siihen leppoisaan pilkkeeseen silmäkulmassa, josta puhuit avausviestissäsi.
Hän on puhunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “PP: Armeijalistat”