3D-tulostusideoita

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Matti N
Ylläpitäjä

3D-tulostusideoita

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Heitä alle linkkejä siisteihin tulostettaviin juttuihin, pikku-ukkopeleihin liittyen, mihin olet törmännyt.

Kerro myös mihin peliin/peleihin ne mielestäsi sopisivat.

Olen itse vaipunut vähän epätoivoon, kun ostin hienon printterin, mutta en oikeen löydä mitään oikeesti siistiä printattavaa :D Mietin, jos tämmöisestä saisi vähän inspistä. CGTraderia, Cults3D:tä, MyMiniFactoryä ja thingiverseä olen selaillut, mutta pitäisi kai tietää jotain maagisia hakusanoja millä löytää jotain hyödyllistä. Jotkut puhtaasti hilavitkuttimet ei oikeen napostele.

Kopiofiguja ei sovi edelleenkään täällä julkisesti ilmoitella, että mistä niitä löytyy.
Ablin

Re: 3D-tulostusideoita

Viesti Kirjoittaja Ablin »

Patreonista ainakin minun mielestäni parhaat figut printattavaksi löytyy.
Maksaahan noista pitää hieman, mutta laatu on yleensä aivan eri luokkaa kuin mitä ilmaistavaralla.
Esim https://www.patreon.com/stationforge kannattaa tsekata niin näkee hieman missä laadussa liikutaan.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Erilaisiin (figu)lautapeleihin sopivat säilytyslokerot irtaimistolle ovat potentiaalisesti hurjan hyvä parannus elämänlaatuun. Toki jonkun pitää nähdä se vaiva, että skulptaa sen lokerikon. Etenkin jos lautapelissä on paljon figuja, tässä on oma duuninsa, jos haluaa myös optimoida tilankäytön.

Ei nyt ole linkkejä heittää, mutta jos joku on tämmöisiin törmännyt eikä tullut ajatelleeksi, että niistäkin voisi tässä vinkata, kuulisin ilomielin.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Celebdae

Viesti Kirjoittaja Celebdae »

The Captain kirjoitti: Ma 30.01.2023 13:16 Ei nyt ole linkkejä heittää, mutta jos joku on tämmöisiin törmännyt eikä tullut ajatelleeksi, että niistäkin voisi tässä vinkata, kuulisin ilomielin.
Thingiversestä etsimällä vain lautapelin nimellä löytää kyllä vaikka mitä. Lautapeleihin aika paljon 3d-printtailuskene taitaa painottua, kun valtaosalla ei kunnollisia figuja printtaamaan kykeneviä laitteita ole.
Nothing is forgotten. Nothing is forgiven.

Ja älkää pliis lähettäkö mulle yksityisviestejä, jos tiedätte jonkun muun yhteystiedon. Me hates 'em.
isipelaa

Viesti Kirjoittaja isipelaa »

Humble Bundlesta olen kahdesti ostanut setin erilaisia figuja ja proppeja. Kannattaa pitää silmällä niitä. Urban, Apocalyptic Wasteland Bundle toki meni jo mutta nämä kiertää tavalla tai toisella Humble bundlessa aina joten kannattaa vaan odotella. Stand With Ukraine bundlessa oli myös jotain 3d malleja.
Thingversessä oli jonkin verran erilaisia figuja ja vuodessa niitä oli tullut sinne paljon lisää, mutta aika paljon löytyi figuja myös prusan omasta 3d galleriasta. Ehkä muillakin valmistajilla on käyttäjien omia gallerioita?
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Beasts of War/OnTabletop Youtube kanavalla (tai heidän sivuillaan) on paljon erilaisia vinkkejä uusista ja hienoista 3d-figuista. Yleensä heidän Weekender-ohjelmaosiossa on lopuksi yleensä kaikenlaista 3d-juttua.

https://www.youtube.com/results?search_ ... +weekender
Modern cars - they all look like electric shavers.
Merimetsä

Viesti Kirjoittaja Merimetsä »

Necromunda (tjms) kenttälle siltoja ja torneja huoltosiltoja.
“Common sense is not so common.” -Voltaire
“Most people would sooner die than think; in fact, they do so.” ― Bertrand Russell
Vallu

Viesti Kirjoittaja Vallu »

Itse kun hommasin printterin printtailin milloin mitäkin 'hienoa' ja lopulta suurin osa on päätynyt roskiin kun todellisuudessa ne keräsi vain pölyä nurkissa.
Sen takia suosittelen lämpimästi harjoittelemaan vaikka Blenderin käyttöä hiljalleen niin voi tehdä sitten mitä haluaa ja oikeasti tarvitsee, koska mitään turhaa ei todellakaan jaksaisi alkaa edes suunnittelemaan :)
Olen nyt tehnyt simppeleitä maastopaloja figupeleihin, lisäosia valmis maastoihin jne mitä on keksinyt tarpeelliseksi. Mutta muun kaiken ohessa suosittelen lämpimästi kehumaan vekotinta perheenjäsenille jos kyse on muovitulostimesta ja koneellasi voi tulostaa muutakin kuin PLAta, koska PETG langalla saa esimerkiksi tehtyä loistavia piparimuotteja sukulaisten ja lasten kekkereille ja kestävät kuumemman pesun :)

Mutta tosiaan yleisimmät valmis printti sivut itselläkin on ollut yeggi, cults3d, thingiverse, myminifactory ja patreon. Noita valmis kaavoja tulostellessa usein vain tahtoo huomata asiota mitkä olisi ollut parempi tehdä eri tavalla.
"Quality means doing it right when no one is looking" -Henry Ford
Warchef

Viesti Kirjoittaja Warchef »

Tinkercadilla oon tehnyt ysiä varten erilaisia mittatyönä tehtyjä mittatikkuja ja los pulikkaa. Myös movement trayt ja erikoiset baset on ollut usein tehtyjä
Spreelock

Viesti Kirjoittaja Spreelock »

Omalla kohdalla 3d printtaus on suorastaan fantastista, projekteja riittää pitkään, mutta täytyy mainita varoitus noiden stl tiedostojen kanssa, ostin cgtraderilta 10 euron tiedoston jonka mukana tuli virus. Todennäköisesti yksittäis tapaus, mutta nykyään suosin vain varmoja myyjiä, enkä juurikaan satunnaisesti ostele turhuuksia. Omiin tulostuksiin kuuluu kokonaiset armeijat, monsterit, sankarit, sekä roppakaupalla maastoprojekteja. Printtereitäkin on jo kertynyt useampi, 3 resiini ja 2 filamentti mallia.

Tässä lista mun suosikeista (linkkien liittäminen oli haastavaa, mutta noilla nimillä kun googlettaa niin kyllä löytyy printattavaa :D)

Redmakers (wh40k aiheisia figuja)
Sacrusmundus (maastoa joka lähtöön)
Txarli factory (maastoa ja figuja)
Dark realms forge (fantasia aiheista maastoa)
Fabricators lair (scifi maastoa 28mm ja 6mm skaalassa)
Stationforge (40k aiheista figua)
Imperitumart (40k aiheista figua)
Highlands miniatures (fantasia aiheista figua)
Lost kingdom miniatures (fantasia aiheista figua)
Resinwarfare (mm. Skaven figuja)
Dakkadakka store (40k aiheista figua ja paljon muuta)
Avatars of war (fantasia aiheista figua)
Atlan warforge (40k aiheista figua)
Miniatureland (fantasia maastoa)
Geargutz (Örkkejä, Örkkejä ja lisää Örkkejä)
Saucermen studios (scifi maastoa ja maaston suunnitteluun oma selaimella toimiva softa)
Warhammer 40k
Necromunda
Mordheim
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

Itse olen tulostellut kanssa aika paljon viimeisen 5 vuoden sisään. Muovilla maastoja + bitzejä, resiinillä figuja + bitsejä.
Alkuinnostuksen jälkeen resiini jäänyt sivummalle, muovilla on vaan niin paljon helpompi tehdä nopeita one-off tulostuksia aina tarpeeseen duunin ohessa.

Muovista mainostan sen verran että käytän nykyisin vain HIPS lankaa, koska sen liimattavuus ja muokattavuus muistuttaa GW:n muoveja, ja niitä on helppo liimata muoviliimalla yhteen. On myös kemiallisesti silotettavissa. Tuo helpottaa paljon figujen ja maaston kasaamista ja konvertointia. Tulostus yhtä helppoa kun PLA:lla, nauhan hintakin lähes sama.

Mallien löytäminen on Cultsista ja Thingiversesta on tosiaan haastavuus. Pitää tietää taikasanat, välillä törmää vahingossa, joskus haku auttaa. Aina kun löytyy jotain mitä tiedän 80+% varmuudella itse tai peliporukassa jonkun tarvitsevan ennemmin tai myöhemmin, otan STL:t talteen itselle merkityksellisillä nimillä ja selkeään kansiorakenteeseen (peli/faktio/terrain tai minis/unit). Niitä onkin kertynyt jo toista sataa gigaa levyn kulmalle odottamaan. Ja kannattaa ottaakin talteen koska Thingiverse ja Cults3D tekevät välillä puhdistuksia saiteilleen, osa katoaa ajan kanssa. Onneksi levytila on halpaa nykyisin.

Spreelockin listasta olen käyttänyt myös Geargutzin örkkejä ja Saucerman Studiosin maastoja. Peukku niille.

Kickstarterin Wargaming osiosta löytyy myös monesti järkihintaan isoja bundleja tulostettavaa, etenkin maastoa.

Custom Miniature Makerilta saa ilmaisia laadukkaita malleja. Liityin sen sähköpostilistalle, sieltä tulee kerran viikossa sähköposti missä kuvien kanssa uudet ilmaiset mallit.

Oma suosikkini tällä hetkellä on DigitalTaxidermyn modelit minkä avulla voi hyödyntää tulostusnauhojen kelat maastoksi. Tuo on se tulostusvinkki mitä tulin tänne kirjoittelemaan.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Tässä multa listaa:

Raging Heroes (Heroes of Infinite): https://www.myminifactory.com/users/Her ... gingHeroes (Sekä Fantasiaa ja Scifiä)
Monstrous Encounters: https://www.myminifactory.com/users/Mon ... Encounters (Fantasiaa (Etenkin Retro Hammeria) ja Scifiä)
Kyoushuneko MIniatures: https://www.myminifactory.com/users/kyoushuneko#/ (Fantasiaa ja Scifiä)
Lost Kingdom MIniatures: https://www.lostkingdomminiatures.com/en/ (Lähinnä Fantasiaa)
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Lord of Carcassonne kirjoitti: To 13.02.2025 10:31 Raging Heroes (Heroes of Infinite): https://www.myminifactory.com/users/Her ... gingHeroes (Sekä Fantasiaa ja Scifiä)
Onko näistä millaista käytännön kokemusta? Minulla on hiukan paranoidi suhtautuminen tuotteisiin, joista ainoat kuvat ovat yhdestä kuvakulmasta otettuja fotoshopattuja sateenkaaria. Tuolla on joitakin ensi silmäyksellä todella miellyttäviä nappuloita, mutta onko niistä oikeasti mihinkään?

Siis a) ovatko mallit oikeasti hyvin tehtyjä muualtakin kuin julkisivulta, ja b) onnistuuko niiden printtaaminen?
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Lord of Carcassonne

Viesti Kirjoittaja Lord of Carcassonne »

Itse olen printauttanut kyseisiä malleja printtaajalla ja olen kyllä saanut hyvännäköisiä nappeja. Ainoa minkä itse olen huomannut on se että mallit on liian siroja minkä vuoksi ne ei ihan kovaa käsittelyä kestä.
Warhammer The Old World Alkaen 13.4.2024.
Bretonnia V/T/H 1/0/2

Warhammer Armies Project (1.8.2023 lähtien)
Bretonnia V/T/H 5/2/7
Nippon (Kun armeija on valmis) V/T/H 0/0/0
Eric U
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Eric U »

Valmista. Kaikki paitsi yksi osa, jonka tulostin 1,5mm, 2mm eli nopeimmala pikaasetuksella. Näyttää silti tekevän tehtävänsä.
Valmista. Kaikki paitsi yksi osa, jonka tulostin 1,5mm, 2mm eli nopeimmala pikaasetuksella. Näyttää silti tekevän tehtävänsä.
https://www.thingiverse.com/thing:3433192
Tätä sarjaa olen tulostellut. Saa sitten tehtyä monipuolista kenttää kun on tarpeeksi monta palikkaa.

Toisaalta haittapuolena on sanottava että niiden tulostaminen on suht hidasta. Jotkin samantyyppiset ei ehkä olisi niin vaikea rakennella jostakin muusta käsin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”