Pelipöydän tekoon, mitä tarvitsen?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Oberon

Pelipöydän tekoon, mitä tarvitsen?

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Eli, WD:tä lukiessani törmäsin LOTR-puolella tuohon muunneltavan pelipöydän rakennus-juttuun ja innostus heräsi. ihan samanlaista en ole tietenkään ttekemässä mutta jonkinsortin pelipöytää kuitenkin-->mitä raaka-aineita tarvitsen? ensinnäkin joku levy jonka päälle niitä mäkiä tekis ja jota voisi kaivertaa hieman jotta saisi myös kuoppia ja jokia.

Perinteinen styroksi ei kelpaa, liian rakeista ja hankalaa IMHO, eli mitä te muut ehdottaisitte, miksi, ja millä nimellä sitä paikallisesta rautakaupasta voisi kysellä?

edit: Tutkin ensimmäiset 6-7 sivua tätä osastoa, vastausta ei löytynyt.
Badruk ´eadsplitta

Viesti Kirjoittaja Badruk ´eadsplitta »

Miksi styroksi ei kelpaa ainakin kuumailmapuhaltimella käsittely on todella helppoa ja jälki on todella hyvää. Itselläni on itse tehty päytä (4 jalkaa) sitten levy jonka päällä n. 10cm paksuista styroksia, johon olen kuumailmapuhaltimella tehnyt joen ja styroksin päällä on parkettimattoa joka on leikelty palasiksi että joen voi pitää pelissä tai tarvittaessa piilottaa matolla
Meitä on moneen junaan ja osa jää vielä asemallekin.
Oberon

kun nyt ei kuumailmapuhaltimia/laserlamppuja/servokäsiä/ fuusiporaa/ jne löydy, vaan aattelin niinku puukko/mattoveitsi/kenties DIY lkuumalankaleikkuri-linjalla tehdä tota pöytää/mäkiä siihen. mutta kysymys kuuluu: mistä aineesta(suom. nimi) tuon pöydän tekisi?

edit: mulla ja styroksilla keskinäisiä vihamielisyyksiä: yritin kesällä tehdä mäkiä, ja tulihan niitä, mutta styroksi ei tottele mun tahtoani, sain melkein traumoja niistä rakeista...
Viimeksi muokannut Oberon, Su 22.02.2004 14:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SupraJohde

Viesti Kirjoittaja SupraJohde »

Itse kyllä tein kaiken styroksista, puukolla ja sahalla vaan veistin, päälle sitten liimaa, hiekkaaa, grassia, mutta jos ei kelpaa tee pahvista, polyuretaanista (sinistä ei-rakeista styroksia, finnfoamia?), puusta misä vaan. Alusta voi olla styrkosia, polyuretaania tai vaneria, sitten pälle vaan hieka ja grassit ja kukkulat site nedellämainituista matskuista.
-Litsis Lätsis lepakko, nouda mulle kepakko.
Taarne

Viesti Kirjoittaja Taarne »

Itse tein ihan normaalin pelipöydän styroksilevystä. Päälle GWn ruohomatto, alle sitä juttua millä esim. koulukirjatkin päällystettiin, ja jeesusteipillä ne reunoista kiinni. Yhtään ei ole styroksinpaloja irronnut, ja pöytä on hieno ja suhteellisen halpakin. Finnfoamista voi sitten vääntää erikseen kukkuloita ja muita maastojuttuja.
Oberon

Trakennetaampa hieman kysmystä: mitä nämä aineet ovat suomeksi ja löytääkö näitä esim k-raudasta?
1: polystyrene (insulation) board
2: MDF board
ja sitten, voiko kys. aineita spray maalata?
Aasimar

Viesti Kirjoittaja Aasimar »

Oberon kirjoitti:Trakennetaampa hieman kysmystä: mitä nämä aineet ovat suomeksi ja löytääkö näitä esim k-raudasta?
1) Polystyrene on eräänlaista vaahtomuovia, aika samankaltaista kuin styroksi tai uretaani levyt. En muista tuon tarkemmin tuosta.

2) MDF levy on sellaista puumassaa (yleensä saha jauhoista tehtyä), jota on hemmetin hyvä/helppo työstää, se vaan tuppaa olemaan hivenen hinnakasta. Erittäin suosittua (ja suositeltavaa) kaiutin kotelon tekoon (edistää äänen toistoa hyvin).

Edit: Voisi nyt kumminkin myös itse suositella tuohon "pää" kysymykseen, että olisi kumminkin hyvä hankkia joku kestävä (myös halpa) aluslevy noille styroksi yms. levyille. Suosittelen ihan normi lastulevyä (kevyt, halpa, mutta muuten joutaa heittää vesilintua sinne minne ei aurinko paista) tai vaneria (kestävämpää kuin lastulevy, mutta samassa hinnakkaampaa). Paksuutta suosittelisin olevan enemmän kuin tuo 10mm (1cm).

Edit2: Ja kyllä, MDF (levy) on ihan Suomessakin virallisesti käytetty nimike.
Viimeksi muokannut Aasimar, Su 22.02.2004 14:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Siinä vaiheessa kun the Captain lopettaa asian puhumisen, tiedän lähteväni varhaiseläkkeelle.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Oberon kirjoitti:Trakennetaampa hieman kysmystä: mitä nämä aineet ovat suomeksi ja löytääkö näitä esim k-raudasta?
1. Finnfoamia tai Masoniteä kysyt. Finnfoam lienee keltaista/valkoista suulakepuristettua eristyslevyä (insulation foam), masonite sinistä.
2. MDF lienee suomeksikovalevyä (?), mutta kyllä rautakauppias tunnistanee MDF-terminkin.

MDF kestää spraykäsittelyn, foamilevyt harvemmin.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Dean Andersson

Viesti Kirjoittaja Dean Andersson »

Oberon kirjoitti:kun nyt ei kuumailmapuhaltimia/laserlamppuja/servokäsiä/ fuusiporaa/ jne löydy, vaan aattelin niinku puukko/mattoveitsi/kenties DIY lkuumalankaleikkuri-linjalla tehdä tota pöytää/mäkiä siihen. mutta kysymys kuuluu: mistä aineesta(suom. nimi) tuon pöydän tekisi?
Löytyykö kolvia? Sillä stryroksin saa helposti muokattua.
Oberon

välineistä: löytyy puukko, voiveitsi, mattoveitsi, tulitikkuja, kenties hiekkapaperia jossain. mitä muuta tarttee välttämättä tuon Finnfoamin muokkaamiseen? tavoitteena siis mäkiä ja jopkia ja se itse pohja.
DJ_Silverpig

Viesti Kirjoittaja DJ_Silverpig »

Oberon kirjoitti:välineistä: löytyy puukko, voiveitsi, mattoveitsi, tulitikkuja, kenties hiekkapaperia jossain. mitä muuta tarttee välttämättä tuon Finnfoamin muokkaamiseen? tavoitteena siis mäkiä ja jopkia ja se itse pohja.
Tarvitset:
- Sahan [Karkea muotoilu ja tarvittaessa levyn ohennus]
- Mattoveitsen [Muotoilu ja yksityiskohdat]
- Paljon sanomalehtiä [Pyperö tosin ei niin suurta ja
sähköistä kuin styrox]
Possu
MAnkka

Re: Pelipöydän tekoon, mitä tarvitsen?

Viesti Kirjoittaja MAnkka »

Oberon kirjoitti:Perinteinen styroksi ei kelpaa, liian rakeista ja hankalaa IMHO, eli mitä te muut ehdottaisitte, miksi, ja millä nimellä sitä paikallisesta rautakaupasta voisi kysellä?
Laita jotain halpaa vessapaperia(joka ei sovellu pyyhkimiseen=D) vedellä laimennetulla erikeepperillä siihen päälle. Toimii kuin kitti, mutta jälki on hienompi.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
NetDiver

Viesti Kirjoittaja NetDiver »

Jos nyt tosissaan meinaa kunnon pelipöytää rakentaa, niin pari sellaista tehneenä pistän muutaman vinkin. Näiden tekemiseen käytin vaarini kellariverstasta, mutta pitäisi sujua ihan kotonakin ilman suurempia ongelmia.

Pohjamateriaaliksi kannattaa valita vankka levy. MDF eli kovalevy on ihan hyvää, mutta aika hintavaa. Itse olen käyttänyt ihan perus lastulevyä. Sellainen 240cm x 120cm x 1cm levy maksaa rautakaupassa 6-8€. Levystä saa kaksi 4' x 4' kokoista pelipöytää ihan nätisti. Painoa kertyy kuitenkin aika kiitettävästi. Kovalevy on kevyempi vaihtoehto, mutta suosittelen sitä ennemmin irrallisten maastopalasten pohjaksi. Vaihtoehtoisesti voi tehdä puukehikon ihan peruslankusta. Kovalevy ja lastulevy ovat itseasiassa samaa tavaraa, hienojakoisuus vain eroaa. Lastulevy on puristettua liimapuusilppua, kun taas kovalevyssä käytetään hienojakoista sahanpurua (saadaan siis ohuempia ja kevyempiä levyjä). Pohjalevyn voi kyllä jättää kokonaan poiskin, mikäli käyttää tarpeeksi vankkaa eristelevyä maaston tekoon. Pohjalevy kuitenkin pidentää pelipöydän ikää huomattavasta.

Pohjalevyä voi jo itsessään käyttää pelialustana, mutta mikäli juoksuhautoja ja jokia kiinnostaa tehdä niin kannattaa sen päälle liimata sopivaa eristyslevyä. Itse olen käyttänyt polystyreeniä. Se on väriltään sinistä (pinkkiäkin muistaakseni löytyy eri valmistajilta) ja on vankempaa kuin stryroksi. Polystyreeni on huomattavasti hienojakoisempaa kuin styroksi ja siksi huomattavasti siistimpää työstää. Työstäminen onnistuu nätisti puukolla, kuumalankaluikkurilla tai sahalla. Finnfoam ja uretaanilevy ovat periaatteessa saamaa tavaraa. Erona ovat lähinnä hinta, jäykkyys ja lämmöneristyskyky. Viimeisellä tuskin on merkitystä figupelaajalle. Polystyreeniä saa rautakaupasta vaihtelevaan neliömetrihintaan. Kannattaa ostaa vähintään 5cm paksua levyä, ettei heti tule pohja vastaan jokia kaivertaessa. Kukkulat ja muut kumpareet valmistuvat pöydälle sopivasti ylijäämä paloista.

Rautakauppamatkalla kannattaa samalla napata mukaan ainakin seinäpakkelia (mitä karkeampaa, sitä parempaa), tekstuurimaalia, puuliima ja halpaa mustaa spraymaalia.

Suunnittelun merkitystä ei voi korostaa tarpeeksi, eli kannattaa olla jo suhteellisen varma minkälaista pöytää on tekemässä ENNEN rautakauppaan menoa. Paperille suunniteltu on aina vain plussaa. Pohjalevy kannattaa sahata (kysyä onnistuuko liikkeessä tai sitten itse) 120cm x 60cm tai 60cm x 60cm levyiksi. Näin pelipyötään saadaan sopivaa vaihtelua ja helpotetaan varastointia. Varastointia ajatellen esim. puut ja rakennukset kannattaa tehdä erilliselle pohjille. Lisää jälleen vaihtelua. Eristelevyä liimatessa kannattaa reunojen mennä hieman pohjalevyn yli ja leikata ylijäämät pois. Näin varmistaan lautojen mahdollisimman hyvä yhteensopivuus. Kun kukkulat ja joenuomat rupeavat olemaan valmiita, niin seinäpakkelilla voi siloitella ja rikkoa turhan teräviä muotoja. Tekstuurimaalilla saadaan pöytään mukavan karhea pinta, jota voi korostaa liimailemalla hiekkaa sinne tänne. Jonkin näköinen maalaus on suositeltavaa, sillä polystyreeni sulaa spraymaalista jonkin verran. Sprayn jälkeen pöydän palat voi maalata miten haluaa. Jos GWn ruohomattoa haluaa liimata pöytään, kannattaa se tehdä sprayauksen jälkeen tai unohtaa spray ja maalata paljaat kohdat pensselillä.

Hintaa kyseiselle pelipöydälle kertyy materiaaleista, alennuksista ja ostopaikasta riippuen sellainen 30-50€. Suosittelenkin tekemään kaveriporukassa ja jakamaan kustannukset (moninkerroin hauskempaa!). Kyseinen lauta kyllä kestää kovempaakin pelikäyttöä.
Viimeksi muokannut NetDiver, Ma 23.02.2004 14:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Comebackia pelaamisen eturintamaan...
kemppiGei

Viesti Kirjoittaja kemppiGei »

hankit jostain vanhan ruokapöydän tai muun pöydän ja niittaat siihen GWn Battle Matin, se on jämpti
BEE BEDEE BYI
Late M

Viesti Kirjoittaja Late M »

Itse olen tehnyt (lähes) onnistuneen maaston käyttämällä polystyreeniä (saa K-raudasta. Hinta: 8-9€ 200cm x 50cm). Taistelukentässäni on joki, jonka saa helposti sulattamalla kynttilällä tai tulitikuilla polystyreeniin uran. Aine ei sula nopeasti eikä syty helposti palamaan, mutta kannattaa varautua kaikkeen ja ainakin järkyttävään hajuun! Kun ura on tehty, korjaa liian syvät kolot jollain muovailumassalla, maalaa pohja siniseksi tai vihertäväksi ja kaada pääle jotain silikonimömmöä (saa askarteluliikkeistä) tai yksinkertaisesti EriKeepperiä (jolla ei tule niin hyvää jälkeä). Päälystä kaikki ruohomatolla ja leikkaa joen kohdalle reikä. Laita joen rannalle hiekkaa ja kiviä.

Kun laatoista tekee 50cm x 80cm kokoisia, ne on helppo säilyttää, ne näyttävät hyvältä ja peli voi alkaa. Lisäksi laatat eivät murene eivätkä mene helposti rikki.
Yhden laatan hinta on noin 15-20€, mutta jos tekee monta samalla, niin hinta on ehkä hieman yli 10€ per laatta, ei siis mikään paha hinta!!!

Jos kokeilette, lähettäkää kuvia tai kommentteja :) Ja mäkin ehkä joskus pistän parit kuvat.

Muuten laatat voi laittaa pöydälle ja nostaa taas pois pelin jälkeen, joten ne sopivat pieneenkin kotiin, esim keittiönpöydälle!
Oberon

Kiitoksia kaikille vastanneille! nyt etsin vain aikaa käydä tuolla rautakaupassa. varsinkin tuo joen teko vinkki majavalta oli kiva! kuvia tulee allekirjoittaneelta n. 1 kk:n päästä, kunhan työ on valmis
Mi_Py

Viesti Kirjoittaja Mi_Py »

Pää aineet mitä olen käyttänyt ovat pahvi,puu,finfoam,styrox,maston pikasiloite,hiekka,erikeepperi,kuumaliima,eri vahvuiset kartongit kreppi paperi ja muuta vastaavia pahveja ja papereita

Niitä olen työstänyt mattoveitsellä, sahalla,viilalla,höylällä,isolla puukolla,hiomapaperilla(mitä hienompaa paperia on sitä prempi mielestäni maastoa tehdessä),saksilla,pihdeillä,taltalla ja monilla muilla välineillä
riippuu aineesta mitä välinettä tarvitsee

styrox leikkuri olisi kätevä mutta en sellaista ole hankkinut/tehnyt mutta on harkinnan alla
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”