Pakko-ostokset
Pakko-ostokset
Eli onko jotain tiettyjä maaleja, maastonteko tarvikkeita tai vastaavaa, jota ilman et pystyisi elämään?
Olisi kiva saada kaikki hyvät tarvikkeet yhden topicin sisälle, en ainakaan tälläistä haulla löytänyt.
Itsellä tulee mieleen seuraavat tarvikkeet:
Vallejo Game Color:
Medium Glaze - Parempaa ainetta kuin vesi maalien ohentamiseen. Hyvää ainetta myös washein käytettäessä, ei jätä läikkiä vaan valuu syviimpiin kohtiin ja kuivuu tasaiseksi.
Bone White - Tätä käytän melkein kaikkien maalien vaalentamiseen.
Earth - Todella hyvä ruskea. Tätä sekoitan pienen pisaraan toiseen väriin ja tulee paljon luonnollisempi sävy, mm. vihreisiin.
Gloss varnish & Matt varnish - Parhaat purkkilakat jotka on tullut vastaan.
White Primer (purkkimaali) - Tämän ja Glaze Mediumin yhteistyöllä saa todella ohuen ja tasaisen pohjamaalin aikaiseksi. Metallifiguissa tätä käyttäessä kannattaa figut lopuksi lakata, koska tämä ei ole yhtä kestävä pohjamaali kun spray.
Vallejo Model Color:
Natural Wood & Wood Grain - Näitä yhdessä käyttämällä saa todella hienoa maalia puupinnoille. Ensiksi maalaa valkoisella ne kohdat jotka ovat "puuta", sitten natural woodilla peittävä kerros jonka jälkeen ohuina washeina wood grainia. Mitä useampia kerroksia washaa wood grainia sitä tummempi lopputulos. Tällä menetelmällä tulee todella pienetkin yksityiskohdat esille puupinnoissa.
Zap-A-Gap CA+ - Parasta liimaa mitä on tullut vastaan. Liimaa hyvin kaikkea, mutta silti suosittelen erikeeperiä käyttämään maastonteossa. Löytyy sotataidon valikoimista.
Erikeeper - Parasta liimaa baseihin ja maastontekoon, hinta/laatu suhde loistava.
DAS/Darwin-massa - Hyvää tavaraa maastontekoon, mutta ei pysty tekemään pieniä detaileja. Itse olen tästä lähinnä raunioita tehnyt. Kilohinta jotain 5€ luokkaa.
Fairy Power Spray - Hyvää ainetta maalinpoistoon, tehokkaampaa kuin mäntysuopa ja ei silti sulata muovifiguja.
EM4 Kolinsky pensselit - Hinta/laatu suhde enemmän kuin kohdillaan näissä pensseleissä. Jotkut eivät pidä pitkäkarvaisuuden takia. Näitä saa tilattua sotataidosta.
Vallejo Coarse Pumice - Loistavaa ainetta basettamiseen ja teksturointiin, kuivuu kivenkovaksi ja kestää paremmin kun erikeepperi+hiekka. 10€ 250ml sotataidosta, joten mistään kovin halvasta tuotteesta ei ole kyse.
[-MN edit, lisäsin boldit]
Olisi kiva saada kaikki hyvät tarvikkeet yhden topicin sisälle, en ainakaan tälläistä haulla löytänyt.
Itsellä tulee mieleen seuraavat tarvikkeet:
Vallejo Game Color:
Medium Glaze - Parempaa ainetta kuin vesi maalien ohentamiseen. Hyvää ainetta myös washein käytettäessä, ei jätä läikkiä vaan valuu syviimpiin kohtiin ja kuivuu tasaiseksi.
Bone White - Tätä käytän melkein kaikkien maalien vaalentamiseen.
Earth - Todella hyvä ruskea. Tätä sekoitan pienen pisaraan toiseen väriin ja tulee paljon luonnollisempi sävy, mm. vihreisiin.
Gloss varnish & Matt varnish - Parhaat purkkilakat jotka on tullut vastaan.
White Primer (purkkimaali) - Tämän ja Glaze Mediumin yhteistyöllä saa todella ohuen ja tasaisen pohjamaalin aikaiseksi. Metallifiguissa tätä käyttäessä kannattaa figut lopuksi lakata, koska tämä ei ole yhtä kestävä pohjamaali kun spray.
Vallejo Model Color:
Natural Wood & Wood Grain - Näitä yhdessä käyttämällä saa todella hienoa maalia puupinnoille. Ensiksi maalaa valkoisella ne kohdat jotka ovat "puuta", sitten natural woodilla peittävä kerros jonka jälkeen ohuina washeina wood grainia. Mitä useampia kerroksia washaa wood grainia sitä tummempi lopputulos. Tällä menetelmällä tulee todella pienetkin yksityiskohdat esille puupinnoissa.
Zap-A-Gap CA+ - Parasta liimaa mitä on tullut vastaan. Liimaa hyvin kaikkea, mutta silti suosittelen erikeeperiä käyttämään maastonteossa. Löytyy sotataidon valikoimista.
Erikeeper - Parasta liimaa baseihin ja maastontekoon, hinta/laatu suhde loistava.
DAS/Darwin-massa - Hyvää tavaraa maastontekoon, mutta ei pysty tekemään pieniä detaileja. Itse olen tästä lähinnä raunioita tehnyt. Kilohinta jotain 5€ luokkaa.
Fairy Power Spray - Hyvää ainetta maalinpoistoon, tehokkaampaa kuin mäntysuopa ja ei silti sulata muovifiguja.
EM4 Kolinsky pensselit - Hinta/laatu suhde enemmän kuin kohdillaan näissä pensseleissä. Jotkut eivät pidä pitkäkarvaisuuden takia. Näitä saa tilattua sotataidosta.
Vallejo Coarse Pumice - Loistavaa ainetta basettamiseen ja teksturointiin, kuivuu kivenkovaksi ja kestää paremmin kun erikeepperi+hiekka. 10€ 250ml sotataidosta, joten mistään kovin halvasta tuotteesta ei ole kyse.
[-MN edit, lisäsin boldit]
Viimeksi muokannut Icecube, To 31.08.2006 16:56. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Tästähän voisi tulla ihan kiva ketju, Muokattuna ehkä liitteeksi stickyyn aloittelijoille eri välineistä (jos he nyt ikinä katsovat stickyjä).
Foam - Tätä ainettahan kysellään aina joka kuukausi sotussa. Eri nimellä saa hieman eri muodoissa olevaa tavaraa: Finnfoam, valkoista, ohuimmillaan tuuman paksuista levyä löytää rautakaupoista. Solimate, uskoakseni sinistä ja saa erinäköisissä paloissa, en tiedä. Laittakaa faktoja tulemaan... Mitä vielä?
Käytännössä siis styroksia, mutta paljon hienorakenteisempaa ja tästä syystä myös kestävämpää.
Pin Vice - Käsikäyttöinen porakone. Sekä ehkä pienempien osien kanssa näppärämpi kuin Dremel. Ilman tätä et voi pinnata, etkä tiettyjä figuja/maastoa saa kuljetettua eheänä ilman pinnaamista.
Viilat/hiekkapaperi - Järeämpi puuviila maastolle, sekä hiekkapaperi. Voi viilailla puuta, paffia, foamia ja miksei myös metallia. Varsinkin foamiin saa teräväsivuisella viilalla kivoja kuvioita.
Pienempiä viiloja figuille. Itse en pysty enää suosittelemaan GW:n pakettia, ne lensivät puolisupleksilla ikkunasta pihalle, kun sain hommattua itselleni Heresyltä "Diamond coated extra bling-bling -viilasetin".
Uudenvuodentina - Kun on mielessä tehdä korkea ja kapea maastonkappale (kuten puu), on tinasta hyvä tehdä sellaiselle alusta. Yllämainitusta DAS-massasta ensin laakea, halutunkokoinen muotti, johon kaadetaan tina ja annetaan jäähtyä. Itse sivelin muottiin hieman öljyä, koska en halunnut tinan jäävän kiinni. Se ei tosin tuntunut kovin tarpeelliselta, eikä edes kannattanut jokaisen muotin välissä, sillä rasva tuppasi poreilemaan tinan alla, ja aiheutti ikäviä kuplia siihen.
Foam - Tätä ainettahan kysellään aina joka kuukausi sotussa. Eri nimellä saa hieman eri muodoissa olevaa tavaraa: Finnfoam, valkoista, ohuimmillaan tuuman paksuista levyä löytää rautakaupoista. Solimate, uskoakseni sinistä ja saa erinäköisissä paloissa, en tiedä. Laittakaa faktoja tulemaan... Mitä vielä?
Käytännössä siis styroksia, mutta paljon hienorakenteisempaa ja tästä syystä myös kestävämpää.
Pin Vice - Käsikäyttöinen porakone. Sekä ehkä pienempien osien kanssa näppärämpi kuin Dremel. Ilman tätä et voi pinnata, etkä tiettyjä figuja/maastoa saa kuljetettua eheänä ilman pinnaamista.
Viilat/hiekkapaperi - Järeämpi puuviila maastolle, sekä hiekkapaperi. Voi viilailla puuta, paffia, foamia ja miksei myös metallia. Varsinkin foamiin saa teräväsivuisella viilalla kivoja kuvioita.
Pienempiä viiloja figuille. Itse en pysty enää suosittelemaan GW:n pakettia, ne lensivät puolisupleksilla ikkunasta pihalle, kun sain hommattua itselleni Heresyltä "Diamond coated extra bling-bling -viilasetin".
Uudenvuodentina - Kun on mielessä tehdä korkea ja kapea maastonkappale (kuten puu), on tinasta hyvä tehdä sellaiselle alusta. Yllämainitusta DAS-massasta ensin laakea, halutunkokoinen muotti, johon kaadetaan tina ja annetaan jäähtyä. Itse sivelin muottiin hieman öljyä, koska en halunnut tinan jäävän kiinni. Se ei tosin tuntunut kovin tarpeelliselta, eikä edes kannattanut jokaisen muotin välissä, sillä rasva tuppasi poreilemaan tinan alla, ja aiheutti ikäviä kuplia siihen.
Viimeksi muokannut Rutabaga, To 17.08.2006 17:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Huom, lyijy. Toistan ehkä itseäni, mutta ero on merkittävä ja minusta tämä nimeämistyyli on harhaanjohtava, ehkä jopa vaarallinen. Kaupan hevosenkengät ovat vähintään 90% lyijyä eli myrkyllistä raskasmetallia. Ne eivät kelpaa mihinkään todellista tinaa vaativaan tarkoitukseen. Oikea tina maksaa noin kahdeksan kertaa enemmän ja käyttäytyy monessa suhteessa eri tavoin. Lyijypohjaiset seokset toki käyvät ihan hyvin valamiseen, mutta eron tunteminen on terveellistä. Harkkolyijyä saa myös romumetallikaupoista noin eurolla kilo.Rutabaga kirjoitti:Uudenvuodentina
Takaisin aiheeseen. Listaan omia suosikkejani joskus myöhemmin.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Tosiaan, kierrättäminen on tässäkin asiassa pop. Vanhat uudenvuodentinat käyttöön. Käsineidenkin käyttöä voisin tässä vaiheessa suositella, vaikka kyllähän noita tulee maastoa tehdessä hypisteltyä paljon vähemmän kuin aikoinaan uutenavuotena.
Ollaan nyt vielä hetki kemiantietoudessa...
Luulisi haittavaikutuksilta säästyvän, jos pulauttaa palaset Eri keeper kylvyssä?
Itse olen vain tyytynyt reiluun kerrokseen Mastonia.
Mihinkäs tuota tavaraa pitäisi kaikkien sääntöjen mukaan sitten dumpata jos siitä haluaa lopullisesti eroon?
Ollaan nyt vielä hetki kemiantietoudessa...
Luulisi haittavaikutuksilta säästyvän, jos pulauttaa palaset Eri keeper kylvyssä?
Itse olen vain tyytynyt reiluun kerrokseen Mastonia.
Mihinkäs tuota tavaraa pitäisi kaikkien sääntöjen mukaan sitten dumpata jos siitä haluaa lopullisesti eroon?
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
No, nyt kun olen itsekin puuhastellut maaston kimpussa jo...liian pitkään, ja asuntokin alkaa näyttää verstaalta, niin kyllähän tuosta välttämättömiä asioita kaivaa sekunnissa kourallisen:
-Hyvä suunnitelma: Puolet työstä.
-Askarteluveitsi: Maastoprojektien kanssa selviytymisen edellytys.
-Kynät, kumit, viivottimet, yms. toimistotarvikkeet: Korvaamaton apu suunnittelun kanssa.
-Solimatelevy: Loistavaa tavaraa, löytyy ja paljon. Tästä voi muotoilla lähes mitä vain, kunhan löytyy oikeat työvälineet ja mielikuvitusta. Esimerkiksi kukkuloita, kraatereita, kiviä, rakennuksia.
-Kuumalankaleikkuri: Em. leikkaamiseen. Ostin oikein verkkovirralla toimivan pöytämallin. Ei siis patterikustannuksia, ja laitetta voi käyttää monipuolisemmin kuin muita markkinoilta löytyviä. Hinta nyt tietenkin oli kukkaroa keventävä.
-Pahvit, kartongit, paperit: Rakentelun perustavaraa, helppo ja halpa hankkia. Esim. muropaketit, wc-paperirullat, laatikot, Pringlespurkit, mehutölkit, anything!
-Yleis-/puuliima, kuumaliima, pikaliima, muoviliima: Mikäs se liiman tarkoitus olikaan?
-Balsapuu, jäätelötikut, tulitikut yms. puumateriaali: Riippuu vähän mitä rakentaa, ei ehkä välttämättömiä, mutta hyvää tavaraa ovat. Esim. aidan rakentaa näistä idioottikin.
-Sand, gravel, static grass, long grass, flock, leaves, lichen, foliage, yms. beissaustarvikkeet: Näitä tarvii aina, jos on kekseliäs, voi käyttää halvempiakin tuotteita. Esim. hiekkaa löytyy pihalta, ilmaiseksi.
-Maalit: Mitä enemmän, sitä parempi. Omistan GW:n megasetin, enkä ole valittamisen aihetta keksinyt.
-Pensselit: Ostin ison harjan maaston drybrushaukseen, pienet ovat yksityiskohtia varten.
-Sprayt: Helpottaa ison kohteen maalausta. Esim. koko pöytä.
-Pin Vice Drill: Porailuun, tosin vain pienten asioiden, esim. luodinreikiä.
-Hiekkapaperi: Solimatelevyn reunojen siistimiseen. Saattavat jäädä aika sotkuksi työstämisen jälkeen, ellei käytä kuumalankaleikkuria. Tällöinkin tasoitus on paikallaan, jos erittäin tasaista jälkeä kaipaa.
-Viilat: Yksityiskohtien viilailuun, valumajälkien poistoon.
-Sculpting työkalut: Green Stuffin muokkaamiseen, massan muotoiluun, mihin ikinä käyttöä keksiikin. Solimatelevyyn saa myös kuvioita kevyesti painamalla, niin kuin myös tylpällä lyijykynällä.
-Rautalanka: Jokaisen hauis riittää tämän vääntöön ja käyttötarkoituksia on monia, esim. puiden rakentelu, piikkilanka-aidat.
-Erikokoiset mehupillit: Käteviä putkia sci-fimaastoon.
-Massa: Muotoiluun, korjailuun, täytteeksi, helppoa ja halpaa.
-Kuvioitu plasticard, korut, ketjut ja koriste-esineet: Lisäämään yksityiskohtia.
-Muovikehikot (Spruet): Halki, poikki ja pinoon, näistä syntyy rubblea cityfightiin.
-Ylimääräiset miniatyyrit ja niiden osat: Yksityiskohtia maastoon, kokonainen ukko tai useampi kelpaa jopa patsaaksi.
-Limu-/kaljatölkit: Sci-fimaastoon säiliöitä ja tankkereita. ÄLÄ käytä pantillisia, vaan Tax Free tuotteita
.
-Viinipullojen korkit: Murenna nämä, niin saat loistavaa rubblea.
-Vesi: Toimii ohentajana maaleille ja liimoille.
-Water effects: Geelimäistä, kovettuu ajan kanssa. Tästä voi muokata jokia, järviä, suihkulähteitä, tai mitä keksiikään. Jotkut saattavat pitää sisällään hartsia, eli lukekaa huolellisesti käyttöohjeet/sisältö.
-Tärkein: Käytä aina halutun kokoista miniatyyriä suunnittelun ja työstämisen aikana mittasuhteena. Tällä varmistat mm. maasto-objektin käytettävyyden peleissä.
No, tuossa se luvattu kourallinen, laitan sitten lisää jos keksin tai kysyntää riittää...
[Matti Än-edit: Nyt listaa jopa pystyy lukemaan
]
Paha Edit: Äh, en vaa jaksanu siistiä tota. Kiitti ku hoidit homman...
-Hyvä suunnitelma: Puolet työstä.
-Askarteluveitsi: Maastoprojektien kanssa selviytymisen edellytys.
-Kynät, kumit, viivottimet, yms. toimistotarvikkeet: Korvaamaton apu suunnittelun kanssa.
-Solimatelevy: Loistavaa tavaraa, löytyy ja paljon. Tästä voi muotoilla lähes mitä vain, kunhan löytyy oikeat työvälineet ja mielikuvitusta. Esimerkiksi kukkuloita, kraatereita, kiviä, rakennuksia.
-Kuumalankaleikkuri: Em. leikkaamiseen. Ostin oikein verkkovirralla toimivan pöytämallin. Ei siis patterikustannuksia, ja laitetta voi käyttää monipuolisemmin kuin muita markkinoilta löytyviä. Hinta nyt tietenkin oli kukkaroa keventävä.
-Pahvit, kartongit, paperit: Rakentelun perustavaraa, helppo ja halpa hankkia. Esim. muropaketit, wc-paperirullat, laatikot, Pringlespurkit, mehutölkit, anything!
-Yleis-/puuliima, kuumaliima, pikaliima, muoviliima: Mikäs se liiman tarkoitus olikaan?
-Balsapuu, jäätelötikut, tulitikut yms. puumateriaali: Riippuu vähän mitä rakentaa, ei ehkä välttämättömiä, mutta hyvää tavaraa ovat. Esim. aidan rakentaa näistä idioottikin.
-Sand, gravel, static grass, long grass, flock, leaves, lichen, foliage, yms. beissaustarvikkeet: Näitä tarvii aina, jos on kekseliäs, voi käyttää halvempiakin tuotteita. Esim. hiekkaa löytyy pihalta, ilmaiseksi.
-Maalit: Mitä enemmän, sitä parempi. Omistan GW:n megasetin, enkä ole valittamisen aihetta keksinyt.
-Pensselit: Ostin ison harjan maaston drybrushaukseen, pienet ovat yksityiskohtia varten.
-Sprayt: Helpottaa ison kohteen maalausta. Esim. koko pöytä.
-Pin Vice Drill: Porailuun, tosin vain pienten asioiden, esim. luodinreikiä.
-Hiekkapaperi: Solimatelevyn reunojen siistimiseen. Saattavat jäädä aika sotkuksi työstämisen jälkeen, ellei käytä kuumalankaleikkuria. Tällöinkin tasoitus on paikallaan, jos erittäin tasaista jälkeä kaipaa.
-Viilat: Yksityiskohtien viilailuun, valumajälkien poistoon.
-Sculpting työkalut: Green Stuffin muokkaamiseen, massan muotoiluun, mihin ikinä käyttöä keksiikin. Solimatelevyyn saa myös kuvioita kevyesti painamalla, niin kuin myös tylpällä lyijykynällä.
-Rautalanka: Jokaisen hauis riittää tämän vääntöön ja käyttötarkoituksia on monia, esim. puiden rakentelu, piikkilanka-aidat.
-Erikokoiset mehupillit: Käteviä putkia sci-fimaastoon.
-Massa: Muotoiluun, korjailuun, täytteeksi, helppoa ja halpaa.
-Kuvioitu plasticard, korut, ketjut ja koriste-esineet: Lisäämään yksityiskohtia.
-Muovikehikot (Spruet): Halki, poikki ja pinoon, näistä syntyy rubblea cityfightiin.
-Ylimääräiset miniatyyrit ja niiden osat: Yksityiskohtia maastoon, kokonainen ukko tai useampi kelpaa jopa patsaaksi.
-Limu-/kaljatölkit: Sci-fimaastoon säiliöitä ja tankkereita. ÄLÄ käytä pantillisia, vaan Tax Free tuotteita
-Viinipullojen korkit: Murenna nämä, niin saat loistavaa rubblea.
-Vesi: Toimii ohentajana maaleille ja liimoille.
-Water effects: Geelimäistä, kovettuu ajan kanssa. Tästä voi muokata jokia, järviä, suihkulähteitä, tai mitä keksiikään. Jotkut saattavat pitää sisällään hartsia, eli lukekaa huolellisesti käyttöohjeet/sisältö.
-Tärkein: Käytä aina halutun kokoista miniatyyriä suunnittelun ja työstämisen aikana mittasuhteena. Tällä varmistat mm. maasto-objektin käytettävyyden peleissä.
No, tuossa se luvattu kourallinen, laitan sitten lisää jos keksin tai kysyntää riittää...
[Matti Än-edit: Nyt listaa jopa pystyy lukemaan
Paha Edit: Äh, en vaa jaksanu siistiä tota. Kiitti ku hoidit homman...
Viimeksi muokannut Paha Setä, Pe 18.08.2006 15:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ojentajalihaksen kramppi saa rystysen ja nenun kohtaamaan huomattavalla voimalla. - Huru-Ukko
Kunnon siveltimet: Winsor & Newton Series 7M, EM4 Kolinskyt
Tärkein: Sivellinsaippua, jolla siveltimet pysyvät kunnollisina.
Tärkein: Sivellinsaippua, jolla siveltimet pysyvät kunnollisina.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Puhdas vesi on aika ehdoton pensseleiden puhdistukseen ja mieluusti toinen vesimuki maalien ohennusta varten, jotta maalit todella pysyvät oikeissa sävyissään. (Veteen voi lisätä pintajännitystä poistamaan esim. saippuaa, fairya tai muuta pesuainetta joka rikkoo pintajännityksen. Lisää hyvin vähän ja vasta kun vesi on jo mukissa, muuten mahd. vaahtoaa.)Mäntysuopa: Hinta ei päätä huimaa ja yhden purkin ostettua ei tarvitse ostaa lisää
saippuaa siveltimille koko vuotena. Käy myös matonpesuun ja tuholaistorjuntaan kukkaistutuksilla.
Netistä, saksassa ja briteissä lienee ainakin pari verkkopuotia. Omani hankin jenkeistä. En suosittele tätä tapaa kovinkaan lämpimästi.Skarsnak kirjoitti:Anteeksi että menee OT:ksi, mutta mistä nykyään löytää W&N:ää? Voisi laittaa sivellinsetin uusiksi, jos vaikka innostuisi taas maalaamaan showcase figujakin.
Itse olen enemmänkin sotusta bonganut näitä mäntysuopa = sivellinsaippuaa, mutta onko muilla kokemusta tekeekö hyvää pensseleille pidemmänpäälle? Ja jos nyt oikein rupeis hifistelemään niin mistäköhän saisi tilattua edullisesti sivellinsaippuaa?Bahir kirjoitti:Mäntysuopa: Hinta ei päätä huimaa ja yhden purkin ostettua ei tarvitse ostaa lisääSilveri kirjoitti: Tärkein: Sivellinsaippua, jolla siveltimet pysyvät kunnollisina.
saippuaa siveltimille koko vuotena. Käy myös matonpesuun ja tuholaistorjuntaan kukkaistutuksilla.
http://www.tempera.fi/ myy ainakin, saippua jonka ostin oli todella pienessä purkissa ja maksoi €5,10. Menee ehkä hifistelyn puolelle, mutta ajattelin etten ainakaan pilaa omia W&N 7-sarjan suteja millään Vo5:lla. Tuota hyvää halvalla-vaatimusta tämä tuskin täyttää.Icecube kirjoitti: Itse olen enemmänkin sotusta bonganut näitä mäntysuopa = sivellinsaippuaa, mutta onko muilla kokemusta tekeekö hyvää pensseleille pidemmänpäälle? Ja jos nyt oikein rupeis hifistelemään niin mistäköhän saisi tilattua edullisesti sivellinsaippuaa?
Viimeksi muokannut Maatsi, To 31.08.2006 18:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Solmaster maalien poistamiseen metellifiguilta (HUOM! Syö muovia). Kallis (15 € / 0,5 litraa) mutta erittäin tehokas maalinpoistoaine. Lasipurkkiin lojumaan kaikki metalliosat 5-15 minuuttia ja kansi kiinni ja sitten vanhalla hammasharjalla putsaamaan. Sitten vesihuuhtelu ja tavallinen saippuapesu koska aine tekee limaiseksi. HUOM! Aine syö myös ihoa joten happoa kestäviä käsineitä ja hengityssuojain vaaditaan. Että ei ehkä amatööreille heti käyttöön.
Lehtisaha, jo ala asteesta tuttu kuviosahaamiseen tarkoitettu U-muotoinen saha suoralla 0,5 mm paksulla terällä. Teriä on erilaisia, mutta yleisterällä sahaan ite kaikki muovit, puumateriaalit (hammastikut, jäätelöpuikot, balsat jne), ja myös metallifigut. Ohut terä ei jätä sahausjälkeä ja kädet, jalat, päät ym osat saa helposti poistettua. Suorempi katkaisupinta kuin veitsellä. Ja lisäksi pinnasta tulee hieman karhea joten uudelleen liimaaminen onnistuu paremmin.
Sinitarra Eli BlueTac nimellä myydään tavallista sinitarraa. Sillä kasaan aina figut ennen liimausta ja etenkin konffauksissa on hyvä. Myös ryhmien kasaamisessa ukot tällä kiinni alustoihin (muovifigut) niin saa kokeilla että kaikki mahtuu vierekkäin/ryhmään.
Jogurtti/viilipurkkien kannet Metallikalvo jogurttipurkeissa on vallan mainio esim. kilpiin. Tsekatkaa kuvio!! Ihan ite ton hoksasin.
Napit Erilaiset napit sopivat hyvin maiseman tekoon. Yllätyt jos käyt kangasliikkeessä näitä bongaamassa. Saa ostaa yksittäisiä ja maksavat jotain 0,10-0,50 senttiä kipale.
Muovailumassa Clas Ohlsonista löytyy Plastic Padding merkkinen kakskompponenttinen muovailumassa. Tulee tuubissa ja on sisältä valkoinen päältä sininen. Kun sen yhdistää siitä tulee valkoinen/vaalean sininen. Ite kutsun sitä "White stuff:iksi". Haisee kanankakalle mutta kovettuaan ei haise enää. Hieman kuin GW:n green stuff, mutta lopputulos ei ole yhtä tarkka eikä yhtä kova. Voi kuitenkin viilata, liimata, porata.
Pakettinaru Pahvilaatikkojen ympärillä olevat litteät muovinauhat. Niissä on kiva salmiakkikuvio. Leikkaa näistä paloja ja liimaa ne pahviin tai johonkin muuhun "kantavaan" (jäätelötikut) kiinni koska ovat niin ohuet. Tässä siis mainio 40k kuvio joka muistuttaa kalterimetallia.
Laminaatti Rempasta jääneet 6-8 mm paksut lattialaminaatin palat ovat parhaimmat alustat maisemakappaleille. Ei kutistu eikä kaariudu, kuten pahvi ja vaneri. Saattaa löytyä välillä kaupasta 5€ neliöhintaan. Laatupanelia ei kannata ostaa pelkästään tämän takia (maksaa 14-25 € neliö) vaan yli jääneet roskapalat. Reunat joutuu viilaamaan ja kuviosahalla alustan kuvion sahaamaan (vaikeaa tavallisella käsisahalla) ja siihen sitten styroksit kiinni.
Muoviset ötökkäverhot Löytyy valkoisena, vihreänä, ruskeana. Saa K-raudasta tai vastaavasta liikkeestä. Ei maksa paljon. Siitä kun leikaa sopivia paloja niin saa aitoja.
Muut tais tulla jo... mut haluan korostaa 1 mm teräsporan käyttöä. Itse käytän sitä lähes jokaisessa figussa (oli sitten metallia tai muovia) ns. pinnaamiseen (reikä-tappi-reikä).
Happy hobbying!
Lehtisaha, jo ala asteesta tuttu kuviosahaamiseen tarkoitettu U-muotoinen saha suoralla 0,5 mm paksulla terällä. Teriä on erilaisia, mutta yleisterällä sahaan ite kaikki muovit, puumateriaalit (hammastikut, jäätelöpuikot, balsat jne), ja myös metallifigut. Ohut terä ei jätä sahausjälkeä ja kädet, jalat, päät ym osat saa helposti poistettua. Suorempi katkaisupinta kuin veitsellä. Ja lisäksi pinnasta tulee hieman karhea joten uudelleen liimaaminen onnistuu paremmin.
Sinitarra Eli BlueTac nimellä myydään tavallista sinitarraa. Sillä kasaan aina figut ennen liimausta ja etenkin konffauksissa on hyvä. Myös ryhmien kasaamisessa ukot tällä kiinni alustoihin (muovifigut) niin saa kokeilla että kaikki mahtuu vierekkäin/ryhmään.
Jogurtti/viilipurkkien kannet Metallikalvo jogurttipurkeissa on vallan mainio esim. kilpiin. Tsekatkaa kuvio!! Ihan ite ton hoksasin.
Napit Erilaiset napit sopivat hyvin maiseman tekoon. Yllätyt jos käyt kangasliikkeessä näitä bongaamassa. Saa ostaa yksittäisiä ja maksavat jotain 0,10-0,50 senttiä kipale.
Muovailumassa Clas Ohlsonista löytyy Plastic Padding merkkinen kakskompponenttinen muovailumassa. Tulee tuubissa ja on sisältä valkoinen päältä sininen. Kun sen yhdistää siitä tulee valkoinen/vaalean sininen. Ite kutsun sitä "White stuff:iksi". Haisee kanankakalle mutta kovettuaan ei haise enää. Hieman kuin GW:n green stuff, mutta lopputulos ei ole yhtä tarkka eikä yhtä kova. Voi kuitenkin viilata, liimata, porata.
Pakettinaru Pahvilaatikkojen ympärillä olevat litteät muovinauhat. Niissä on kiva salmiakkikuvio. Leikkaa näistä paloja ja liimaa ne pahviin tai johonkin muuhun "kantavaan" (jäätelötikut) kiinni koska ovat niin ohuet. Tässä siis mainio 40k kuvio joka muistuttaa kalterimetallia.
Laminaatti Rempasta jääneet 6-8 mm paksut lattialaminaatin palat ovat parhaimmat alustat maisemakappaleille. Ei kutistu eikä kaariudu, kuten pahvi ja vaneri. Saattaa löytyä välillä kaupasta 5€ neliöhintaan. Laatupanelia ei kannata ostaa pelkästään tämän takia (maksaa 14-25 € neliö) vaan yli jääneet roskapalat. Reunat joutuu viilaamaan ja kuviosahalla alustan kuvion sahaamaan (vaikeaa tavallisella käsisahalla) ja siihen sitten styroksit kiinni.
Muoviset ötökkäverhot Löytyy valkoisena, vihreänä, ruskeana. Saa K-raudasta tai vastaavasta liikkeestä. Ei maksa paljon. Siitä kun leikaa sopivia paloja niin saa aitoja.
Muut tais tulla jo... mut haluan korostaa 1 mm teräsporan käyttöä. Itse käytän sitä lähes jokaisessa figussa (oli sitten metallia tai muovia) ns. pinnaamiseen (reikä-tappi-reikä).
Happy hobbying!
Itse en ainakaan eshopista tuota löytänyt, millä nimellä tuo sivellinsaippua kulkee? Jos vaikka saisi emailitse tilattua. Voisi samalla parit Raphaelit ostaa kokeiluun.Maatsi kirjoitti:http://www.tempera.fi/ myy ainakin, saippua jonka ostin oli todella pienessä purkissa ja maksoi €4,90. Menee ehkä hifistelyn puolelle, mutta ajattelin etten ainakaan pilaa omia W&N 7-sarjan suteja millään Vo5:lla. Tuota hyvää halvalla-vaatimusta tämä tuskin täyttää.Icecube kirjoitti: Itse olen enemmänkin sotusta bonganut näitä mäntysuopa = sivellinsaippuaa, mutta onko muilla kokemusta tekeekö hyvää pensseleille pidemmänpäälle? Ja jos nyt oikein rupeis hifistelemään niin mistäköhän saisi tilattua edullisesti sivellinsaippuaa?
Hain itse tiskiltä, alla kuva purkista (sori kuvan laatu, AC kokovertailun vuoksi), voi vaikka kysellä emaililla. Korjasin samalla hinnan, maksoi €5,10, jolloin kilohinnaksi tulee hulppeat €718, sillä kyllä ostaa jo melkoisen köntin mäntysuopaa...Icecube kirjoitti:Itse en ainakaan eshopista tuota löytänyt, millä nimellä tuo sivellinsaippua kulkee? Jos vaikka saisi emailitse tilattua. Voisi samalla parit Raphaelit ostaa kokeiluun.Maatsi kirjoitti:http://www.tempera.fi/ myy ainakin, saippua jonka ostin oli todella pienessä purkissa ja maksoi €4,90. Menee ehkä hifistelyn puolelle, mutta ajattelin etten ainakaan pilaa omia W&N 7-sarjan suteja millään Vo5:lla. Tuota hyvää halvalla-vaatimusta tämä tuskin täyttää.
http://i59.photobucket.com/albums/g309/ ... aippua.jpg
toisaalta suo saippuapalanen kestää sitten pitkään - en ota kantaa mäntysuopaan, sanokoon joku joka on MOLEMPIA kokeillut tähän jotain viisaampaa
- Dead Maniac
- Viesti:
Kysynpä nyt tähän ketjuun, kun jo asiaa on sivuttu. Eli, poranteriä, mistä löydän ALLE 1mm teriä?
Time waits for no slave.
Kääntyneet kaartilaiseni:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... p?p=638449
Kääntyneet kaartilaiseni:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... p?p=638449
Meneehän tää ehkä vähän jo OT:ksi, mutta itse ostin eBaysta, esim:Dead Maniac kirjoitti:Kysynpä nyt tähän ketjuun, kun jo asiaa on sivuttu. Eli, poranteriä, mistä löydän ALLE 1mm teriä?
Tämä lähettää Suomeen edullisesti, hinta jää kympin nurkille ja sillä saa 20 erikokoista terää.
Kokeile hobby pointtia. Sieltä löysin omani (0,4mm), joita käytän pienempien osien pinnauksessa.Dead Maniac kirjoitti:Kysynpä nyt tähän ketjuun, kun jo asiaa on sivuttu. Eli, poranteriä, mistä löydän ALLE 1mm teriä?
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277