Warhammer FB. Miten pääsen alkuun?

Aloittelijoille ja vasta-alkajille tarkoitettu palsta, jossa uskaltaa kysyä vähän yksinkertaisempiakin asioita pelistä ja pelaamaan ryhtymisestä ilman tönimistä. Kokeneet vastaavat.
Borgut Facebeater

Warhammer FB. Miten pääsen alkuun?

Viesti Kirjoittaja Borgut Facebeater »

Eli olisin aloittamassa uutta ja innostavaa harrastusta Warhammerien parissa. Neuvot olisivat minun mielestäni kalliita tässä tilanteessa. Eli mitkä ovat perusteet. Tarvitseeko minun heti ostaa rule book ja lukea se läpi. Ja kelpaako vanhempikin versio siitä, (jos vaikka pelaan kaverin kanssa niin kelpaako vanhempikin). Mitä tarvitsen? Mitä ovat noin pääpiirteissään dicet eli nopat? Paljonko noppia tarvitsee. Onko esim. eri yksiköille eri nopat? Ja mitä ne mitat ovat? Mikä on pisteraja? Saako sen itse määritellä vaikkapa kaverimatsiin. Mikä teistä olisi hyvä rotu aivan noviisille, (kuten minä). Vai onko sillä väliä? Itseäni kiinnostaa O & G:t paljon ja olen ajatellut ostaa Orc Battalionin aluksi. Army Book on varmaankin tärkeä ja se on myös välttämätön hankinta.

Tiedän, että tässä on paljon kysymyksiä, mutta toivon että te kokeneet Warhammeristit osaatte vastata näihin kysymyksiin. Jos ette itse viitsi laittaa viestiä, mitä tosiaan toivon niin laittakaa linkkejä, mutta älkää laittako sitä Teemu Pesosen alias The Captainin aloittelijan opasta, mikä kyllä oli hyvä, mutta olen lukenut sen jo puhki. Ja älkää käyttäkö tällaiselle nobolle niitä lyhenteitä. En kertakaikkiaan ymmärrä niitä :). Kiitos paljon jo etukäteen!

Ugh! Olen puhunut
For the Empire!
Lancer-91

Viesti Kirjoittaja Lancer-91 »

Elikkäs...(huoh) Tuo uusi rulebook kannattaa hankkia suosittelen battle for the scull pass boksia. Siinä tulee sääntökirja ilman "ylimääräistä" ja saatpa pienen armeijan alunkin. Orkit uudistuu samaan aikaan joten armeijavalintasi on loistava.se battle for the scull pass on muuten vaan 50€. Nopatkin tuossa boksissa tulee, samoin tikkumitat (norm rullamitat tuumillakin on hyvä tosin olla.) noppia voi aina ostaa lisää,jos tarve vaatii. Ilmeisesti örkkien rulebook pitää ostaa erikseen(?). Lue siitä pistehommeliineista. Tässäpä tämä.
Pannukakku

Viesti Kirjoittaja Pannukakku »

Jep jep, se 9.9.06(ko?) julkaistava Battle for skull pass setti on hyvä. 50 eurolla yli 60 figua goblineita, yli 30 figua kääpiöitä, maastoa, mitta, nopat, uusi sääntökirja, templatet ja vihko, jossa johdatus peliin. Sääntökirjahan siis uudistuu kohta, vanhemman sääntökirjan ostoa en oikeen suosittele, kun uuden saa samaan hintaan aivan kohta.

Pisterajan saa itse määritellä (kaveripelit), tai se on ennalta määrätty (turnaukset). Se määrittää, miten paljon joukkoja sinä ja vastustajasi saatte ottaa peliin. Mitä suurempi pisteraja, sitä enemmän joukkoja saatte ottaa. Eliittiyksiköt, sankarit, hirviöt yms. vievät luonnollisesti enemmän pisteitä kappaleelta kuin tavalliset sotilaat, eli voit halutessasi koota joko pienen eliittiarmeijan, tai massiivisen horde-armeijan, taikka sekoituksen kumpaakin.

Yksinkertaistettuna nopilla ratkaistaan taistelut, ampuminen ja magia, mitalla taas mitataan yksiköiden liikkumismatkat ja ampuma-aseiden sekä taikojen kantomatkat. Noppina Warhammerissa toimivat kaikilla yksiköillä (paria poikkeusta lukuun ottamatta, jotka käyttävät Artillery ja/tai Scatter dicea) normaalit 6 sivuiset nopat (D6), joita on hyvä olla ainakin 10 noin alkuun. Scatter ja Artillery dicet sitten ovat erikseen sotakoneille, niitä tarvitsee vain yhden kumpaakin (tulevat Battle for skull passissa). Mittayksikkönä WH:ssa käytetään tuumia, eli tuumamitta olisi hyvä olla.
Hypnotoad

Viesti Kirjoittaja Hypnotoad »

Kuten on jo pariin kertaan todettu Battle of the skull pass on loistava boksi aloitusta ajatellen. Pelkästään paketissa tulevien goblinienkin arvo on korkeampi, kuin tuon setin hinta. Sitten kun päälle tulee vielä uusin sääntökirja (joka muuten on huomattavasti parempi hankinta kuin joku vanha, sillä on paljon helpompaa opetella heti se peli jota kaikki pelaavat), mittaa, noppaa, maastoo ja vielä armeijallinen kääpiöitäkin.
Örkeille tulee uusi armeijakirja ihan lähiaikoina, joten se kannataa hankkia heti kun se ilmestyy. Siitä näet mitä yksiköitä kannattaa ostaa kun kasvatat armeijaasi. Sitten kun olet saanut maalattua jonkinlaisen kasan ukkojasi, lukenut ja ymmärtänyt sääntökirjan ja omistat armybookin, voit alkaa pelaamaan. Noppina riittää vaikka yksi normaali 6 sivuinen noppa, kysymys on lähinnä pelin sujuvuudesta. Jossain vaiheessa sinä saatat joutua heittämään esim. parikymmentä noppaa pariin kertaan, jolloin useampi noppa nopeuttaa peliä huomattavasti. Myös erivärisistä nopista on hyötyä, mutta tämäkään ei ole mikään pakko.
Mittoina tässä pelissä käytetään tuumia, ja kätevin tapa mitata niitä on varmaan perinteinen rullamitta jossa on tuumat. Pisterajat määritellään itse niin että kummallakin pelaajalla on käytössä yhtä monta pistettä. 2000 pisteen peli on sellainen normaali peli, se kannattaa pitää mielessä kun sitten joskus selailet armybookkia.
Örkit ovat hyvä armeija aloittelijalle, ja luulenpa että se on yksi suosituimmista aloitusarmeijoista. Ainoa miinus näissä aloittelijalle on monet erikoissäännöt, ja vielä erikoisemmat yksiköt, mutta kyllä niistä pienellä englanninkielen taidolla ja kärsivällisyydellä selviää.
Siinä taisi olla vastaukset kaikkiin kysymyksiisi. Toivottavasti auttavat sinua.
"Chaos is the only true answer"
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Tarvittavista varusteista olisi ehkä hyvä tarkentaa. Sääntökirjat ja armeijakirjat selvennettiinin jo aika tyhjentävästi, mutta pieni tarkennus itse pelitarvikkeissa ei kai ole pahitteeksi.

Pelaamiseen tarvitaan siis armeija, sääntökirja, armeijakirjasi, tuumamitta, läjä noppia, sekä kaksi erikoisnoppaa sotakoneille ja templaatit, joista jälkimmäiset kaksi tulevan Skull Pass laatikossa. Sääntökirja tulee Skull Passissa, kovakantinen hieno ja komea opus on sen 50e ja sisältää paljon aloittelijalle hyödyllistä informaatiota itse harrastuksesta sääntöjen lisäksi, ja armeijakirja örkeille ilmestyy ihan kuukauden sisällä käsittääkseni.

Pelien aloittaminen ei välttämättä vaadi sääntö- ja armeijakirjojen kanssa nukkumista ja niiden käyttöä vessalukemisena. Skull Pass laatikon peliopaste antaa käsittääkseni aika hyvin kuvan mitä ollaan tekemässä, ja tämän jälkeen kirjojen lukeminen kerran tai pari läpi ennen ensimmäisiä pelejä lienee ihan tarpeen. Kukaan ei kuitenkaan pelaa ensimmäisiä kymmentä peliään ihan oikein, ja säännöt voivat alkaa hahmottua kokonaisuutena pelailun ja virheistään oppimisen myötä vasta pitkänkin ajan kuluttua. Jokainen ne kuitenkin oppii, ei siinä mitään.

Noppia saa ihan vaikka tiimarista surkuhalvalla, ja erinomaisia rullamittoja saa läheisestä rautakaupasta. Ei kannata vahingossakaan erehtyä ostamaan GW:n noppia tai mittoja. Maalit ja pensselit ovat kuitenkin ihan käypää tavaraa, ja ensimaaleiksi toimivat hyvin. Muista vain vaihtaa vesi tarpeeksi usein, ja esim. blisterien kannesta saa helpon ja toimivan paletin, jolle sekoitella tai ohentaa maaleja. Tämänkin oppii parhaiten vain kokeilemalla ja tekemällä.

Kannattaa yrittää huijata mahdollisimman paljon kavereita pelaamaan. Oma porukkamme täällä on kertynyt kuusipäiseksi, mutta kun vuosia sitten aloitimme, oli meitä kolme kaverusta leikkimässä hymy korvissa pikku-ukoilla. Varmasti kaveriporukasta innostuneita löytyy.

Ensimmäiset pelit voi ihan hyvin pelata vain parilla yksiköllä ja sillä pakollisella sankarilla, ja örkkiarmeijan alun saa jo aika näppärästi Skull Passista. Örkit saanevat uuden battalioninkin tässä jossain välissä, ja armeijakirjasta jos laskeskelette vaikka 500-1000 pisteeseen armeijoita aluksi, niin näillä voi harjoitella pelaamista vallan mainiosti. Kunhan muistatte, että mikään kiire ei todellakaan ole. 2000 on semmoinen mystinen ja maaginen raja, jota käytetään useasti standardipeleissä ja turnauksissa, mutta kunhan kavereiden kanssa päätätte millaisia tahdotte pelata, niin kaikki käy. Yleensä kannattaa katsella sen mukaan, kenellä on pienin armeija. Armeijoitakaan ei tarvitse tai kannatakaan rykäistä yhdessä illassa - tai vuodessakaan - kasaan. Kiire ei ole tässäkään. Jollain 1000 tai 1500 pisteellä taisimme me pelata ensimmäisiä pelejämme ensimmäisen vuoden ainakin, jollei pidempäänkin. Kannattaa muutenin laskeskella vähän budjettejaan ja pitää jäitä housussa.

Tervetuloa vain mukaan. Kysele neuvoja, mutta ennen kaikkea: Tutki ja koe itse. Warhammer, kuten muutkin harrastukset, tarjoaa ehkä eniten kun itse keksii, oivaltaa ja oppii niin sääntöjä kuin taktiikoitakin. Sotavasarassa näkee aika paljon sitä, että aloittelijoille selitetään itsestäänselvyytenä örkkien jousimiesten olevan täyttä ajan- ja pisteidenhukkaa, mutta ihan sokeasti ei kaikkea kannata uskoa. Ota vihjeitä ja neuvoja vastaan, mutta kannattaa ajatella ensisijaisesti omalla päällään, kaikessa.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Skull pass, jota ovat muut mainostaneet kuulostaa hyvältä ja edulliselta aloittelijan paketilta.

Ainakin harrastuksen taloudellista puolta saa pidettyä myöhemmin kuosissa suuntaamalla Sotavasaran myyntialueelle. Metallifiguureista maali lähtee yleensä varsin helposti ja hinta on siinä vaiheessa pudonnut mukavasti. Metallifiguurien hyvä puoli onkin, että ne ovat melkein ikuisia, jos ei niitä vahingossa telo tai mene itse muuttelemaan. Muovifiguurejakin voi toki ostaa, mutta niiden kanssa ei välttämättä ole aivan yhtä helppoa. Toki olen joskus ostanut jotain ja raa'asti vetänyt vain uuden maalikerroksen päälle.

Merkkituotteista Rune kävi kattavasti lävitse sen, että ne ovat pääsääntöisesti ylihintaisia. Ainoana, jonka ostamista voisi harkita olisi noppasetti, jos Skull Passin mukana ei tule niitä kahta erikoisnoppaa (Artillery dice ja scatter dice). Maalit ovat sellaisia, että niillä kyllä maalaa, mutta eipä niitä erityisesti kehuta. Minulle ovat kuitenkin kelvanneet jo viitisen vuotta. Ehkäpä olisi aika kokeilla muitakin.

Pensseleistä on tavallisten kirja- ja askartelukauppojen pikkupensselit ovat olleet enemmän mieleen kuin ne pari merkkipensseliä, jotka ensimmäisenä ostin. Pohjamaaliksi suosittelen Mastonin mustaa lähimarketista, joka on halvempaa ja riittoisampaa kuin se figuliikkeen tarjoama. Liimankin kanssa on sama, että tavallinen pikaliima (Esim. Super Attack) käy hyvin.

Armeijan valinnasta vielä lausuisin parisen sanaa. Ensinnäkin se on roskapuhetta, ettei örkeillä tarvitse taktikoida tai opetella pelaamaan. Sellaista armeijaa ei taida olla, että pelin voittaisi vain noppia viskomalla. Kyllä ne örkit sieltä pöydältä lähtevät, jos ne laskee henkensä heittämään. Ainoana onnena taitaa olla vain, että se yksikkö tai pari ei niin paljon kirpaise yhdessä pelissä kuin esimerkiksi haltioilla.

Jostain syystä örkkejä tyrkytetään aloittelijoille aina vaikka en itse ole vakuuttunut siitä miten kiitollinen työ on maalata ensin vuori isoja vihreitä miehiä ja sen jälkeen vähintään samanmoinen kasa niitä pienempiä vihreitä miehiä. Kenties tuosta koitoksesta selvinneet ovat riittävän sitkeitä vihkiytymään harrastukseen.

Ovathan nuo örkit varmasti hauskoja pelata ja jos tykkää figuista niin sitä parempi. Ei minulla mitään ole niitä vastaan. Sanompa vain, etteivät ne ole ainoa valinta.
opootti
Paikkakunta: Helsingin Jollas (kaupungin vuokrakämppä porhojen keskellä)

Viesti Kirjoittaja opootti »

Nyt mennään mutu-tuntumalla, mutta sanonpa kuitenkin.

Games Workshopin emäliikkeessä helsingissä on mielestäni tarjous että osta nykyinen 6ed. aloituspakkaus ja saat battle for skull passin tai sääntökirjan kun ne julkaistaan. Jos muistin oikein saisit hieman lisää örkkejä ja empiren miehiä kylkiäisinä. Paketin hinnasta en kyllä tiedä, mutta jos olet helsingissä lähiaikoina käymässä niin kannattaa harkita. Soita kuitenkin itse sinne ja varmista asia. Meikäläisen muisti ei ole pettämätön.

Armeijoista on myös julkaistu n.200e hintainen army deal hieman ennen armeijakirjan julkaisua. Niissä on tullut armeijakirja, figuja ja joku limited edition sankari. Tämmöinen löytyi GW kotisivuilta ja eiköhän se tule suomeenkin myyntiin.

Eihän nämä ole yhtä halpoja kuin käytetyt figut, mutta jotain säästöä näilläkin vinkeillä syntyy.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

opootti kirjoitti:Nyt mennään mutu-tuntumalla, mutta sanonpa kuitenkin.

Games Workshopin emäliikkeessä helsingissä on mielestäni tarjous että osta nykyinen 6ed. aloituspakkaus ja saat battle for skull passin tai sääntökirjan kun ne julkaistaan. Jos muistin oikein saisit hieman lisää örkkejä ja empiren miehiä kylkiäisinä. Paketin hinnasta en kyllä tiedä, mutta jos olet helsingissä lähiaikoina käymässä niin kannattaa harkita. Soita kuitenkin itse sinne ja varmista asia. Meikäläisen muisti ei ole pettämätön.
Tarjous taisi mennä jo. Uuden julkaisu on jo niin lähellä. Meikäläisenkään muisti ei kyllä ole pettämätön.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Borgut Facebeater

Tänks!

Kiitos paljon kaikille vastanneista. Nämä auttavat jo pitkälle. Niin ehkäpä se Battle for skull pass olisi mukava starter setti. Onko sillä sitten oikeasti väliä, millä armeijalla aloitan. Monet ovat sanoneet, että Orcit ovat aloittelijalle loistava! Ajattelin tosiaan alottaa Orc & Goblineilla, vaikka Murhe sanoisisi mitä :D. Sitten olisi vielä toinen kysymys. Maaleista voisitte antaa vielä lisätietoja. Eli kannattaako ostaa ns. virallisia WH-maaleja, vaiko käykö esim se Murheen sanoma Mastonin musta pohjamaali ja sopiiko se vihreisiin O & G:hin?
For the Empire!
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

Aloitusarmeijalla on sen verran väliä, että jokainen armeija on erilainen pelata. Esimerkiksi minä olen allerginen vihernahoille. Se ei tarkoita, että ne olisivat huonompi kuin muut. Minulle ei vain sovi iso matto helposti pakoon lähteviä vihernahkoja. Mieluummin haltioita puhtoisista ja kiiltelevissä haarniskoissaan.

Citaels maalit ovat kelvollisia kuten sanoin. Sprayn kohdalla on vain selvästi huokeampi ehdokas tarjolla. Tosin muitakin maaleja on saatavissa nykyään jo kohtuullisen helposti ja Vallejoja ne taitavat kehua. Itse en ole vain kokeillut näitä.
Rune
Peliporukkavalvoja

Murhe kirjoitti:Aloitusarmeijalla on sen verran väliä, että jokainen armeija on erilainen pelata. Esimerkiksi minä olen allerginen vihernahoille. Se ei tarkoita, että ne olisivat huonompi kuin muut. Minulle ei vain sovi iso matto helposti pakoon lähteviä vihernahkoja. Mieluummin haltioita puhtoisista ja kiiltelevissä haarniskoissaan.
Ihan vain mistä tykkää. Muulla ei ole pahemmin väliä.
Citaels maalit ovat kelvollisia kuten sanoin. Sprayn kohdalla on vain selvästi huokeampi ehdokas tarjolla. Tosin muitakin maaleja on saatavissa nykyään jo kohtuullisen helposti ja Vallejoja ne taitavat kehua. Itse en ole vain kokeillut näitä.
GW:n musta spray on kuulemani mukaan (useasta lähteestä) mastonin mustaa reilusti parempaa ainetta, ja jos raha riittää etkä aio miljoonaa nappia spraylla pohjamaalata, sekä säästeliäästi käytettynä lähtisin ostamaan ensimmäisen purkin pohjamaalia GW:n valikoimasta, vaikka hinta onkin aika hirmuinen. Pohjamaalien käytöstä olikin tässä ihan hetki sitten keskustelu tuolla Maalaus, Konverttaus ja Maaston Teko alueella.

Vallejon purkit vaativat alleen paletin, kun taas GW:n maaleissa vain suosittelisin lämpimästi. Kuten sanottua, käännät vain blisterin kannen ylösalaisin ja sekoittelet maaleja siihen, jne. Helppoa ja vaivatonta. Vallejon ja Citadelin maalien erot ovat lähinnä siinä peittävyydessä, sanoisin. En itsekään mikään alan asiantuntija ole, mutta Vallejolta olen tutustunut lähinnä keltaisiin, punaisiin ja valkoiseen, joista ainakin valkoinen on GW:n vastaavaa paljon parempaa. Kaikki tuommoiset kirkkaat värit kannattanee hankkia Vallejon valikoimasta, kun taas ruskeat, musta, metallit ja harmaat ovat minulla olleet Citadelin hyllystä. Hyvin niillä maalaa, ei siinä mitään.
#Ostium

Karl Van Dieter

Viesti Kirjoittaja Karl Van Dieter »

Yksi hyvä armeija aloittejalle, tai niin ainakin kuvittelisin, voisi olla juuri kääpiöt, jotka nyt eivät ole pilattu mielettömän monilla erikoissäännöillä, joiden opetteleminen voi ainakin aluksi olla hankalaa, lisäksi maalausurakka, joka käpsissä on, olisi ainakin puolet pienempi kuin vihernahoissa. Jos itse olisin aikanani ollut viisaampi, olisin valinnut kääpiöt, mutta kun noita isoja ja pieniä vihreitä otuksia oli jo ehtinyt kertyä varastoon jonkin verran niin ajattelin sitten niistä aloittaa.

Mutta kyllä luulisin, että vihernahoilla kuitenkin on hauskempi pelata juuri näiden lukuisten erikoissääntöjensä vuoksi, kuin kääpiöillä, mikäli sitä puolta asiasta haetaan, mutta se nyt on makuasia... kuka mitäkin pitää hauskana sitten. :)
"Your prayers shall not reach into my heart!" - Amorphis
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Tietenkin jos örkeillä haluat pelata, ei mikään sinua siinä estä (tai ainakin vähiten sotavasaran väki). Itse aloitin vuosia sitten örkeillä, eivätkä ne minusta nyt niin hankalia pelattavia olleet, lähinnä arvaamattomia ja hauskoja. Ja maalaaminen oli imo riittävän helppoa.

Spray-maaleista vielä; itse olen huomannut citadelin sprayn mastonia huomattavasti paremmaksi. Mastonilla voi toki maalata pelifiguja jne., mutta pinta on aavistuksen verran rakeinen. Ei pitäisi haitata, ellei jotain ylishowcasea tahdo vääntää.

Citadelin maalit muuten ovat ihan käyttökelpoista tavaraa. Vallejo peittoaa monelta osin nämä (mm. hinta-määrä, näppärä suutin ym., ja suuri osa maaleistakin on laadukkaampaa), mutta esim. vallejon vihreitä maaleja on haukuttu kuraksi.

Tervetuloa harrastuksen pariin :)
Borgut Facebeater

Siitä vielä

Eliikäs onko se paljon mainostettu Mastonin maali sprayta vaiko ihan pensselillä lätkittävää? (mistä sitä edes saa, Puolenkuun peleistäkö?)

Lisäksi mitä muita maaleja tarvitsisin örkkiarmeijani maalamiseen. Eli mitä lajeja, kuten esim. Puolenkuun peleistä?
For the Empire!
Ropetus
Valvoja

Re: Siitä vielä

Viesti Kirjoittaja Ropetus »

Borgut Facebeater kirjoitti:Eliikäs onko se paljon mainostettu Mastonin maali sprayta vaiko ihan pensselillä lätkittävää? (mistä sitä edes saa, Puolenkuun peleistäkö?)

Lisäksi mitä muita maaleja tarvitsisin örkkiarmeijani maalamiseen. Eli mitä lajeja, kuten esim. Puolenkuun peleistä?
Mastonin maali on sprayta ja sitä saa melkeinpä kaikista marketeista ja maalikaupoista ynnä muista. Itse olen huomannut Mastonin mustan oikein laadukkaaksi maaliksi, mutta valkoiseen olen kyllä joutunut pettymään: sävy on jotenkin kellertävä ja ainakin minun ostamani purkki jätti pohjamaalin kummallisen liukkaaksi, eikä maali meinannut siihen tarttua.

Maaleja kannattaa alkuun hommata joku kymmenkunta purkkia: ainakin musta ja valkoinen, pari erisävyistä ruskeaa, metalliväri, ihonväri (örkkien tapauksessa varmaan vihreä, mutta olen nähnyt aika kivoja ruskehtaviakin örkkejä), sekä muutama muu sävy oman maun mukaan (esim. punainen on ihan hyödyllinen väri). Örkkiarmeijan aloittajalle hyvä paketti maaleja voisi olla Skull White, Chaos Black, Chainmail, Bubonic Brown, Bestial Brown, Goblin Green, Scorpion Green (korostamiseen), Bleached Bone, Red Gore ja Chestnut Ink (tällä pystyy varjostamaan melkein mitä vaan ja pystyy tekemään esim. ruoste-efektejä aseisiin).
Rune
Peliporukkavalvoja

Nyt tulee taas aika eriäviä mielipiteitä. Fängin luettelema maalivarasto on aika kirkas suoraan mustan päälle maalattavaksi, ja itse ainakin lähtisin hieman tummemmista sävyistä liikkeelle. Ainakin ruskeavalikoimasta Bubonic ja Bestial yhdessä ovat aika räikeä sekoitus.

Henkilökohtaisesti lähtisin seuraavasta kymmenen maalin listasta:

Musta (Citadelin Chaos Black)
Valkoinen (Vallejon/Citadelin Skull White)
2x Ruskea (Citadelin Scorched brown ja Bestial brown)
Metalli (Citadelin Boltgun metal/Chainmail)
2x Vihreä (Citadelin Dark Angels Green ja Snot green)
Luonnon valkea (Citadelin Bleached Bone. Lisäksi voit harkita Graveyard earthia, josta itse tykkään käyttää Blechedin alla)
2x Itse valitsemaasi väriä (Kannattaa vilkaista Vallejon hylly. Valitse armeijallesi väriteema, esim. punainen, ja osta sitä purkki tai kaksi eri sävyistä. Muista ravistaa Vallejon maalit todella hyvin ennen käyttöä)

Tuo nyt on taas ihan henkilökohtainen näkemys, ja jokaisen lista on varmasti täysin omanlaisensa. Mielestäni tummemmista sävyistä on vain helpompi lähteä liikkeelle, kun varjot muodostuvat melkein itsestään. Muista vain maalien sekoittelu keskenään. Esimerkiksi vihreää maalatessa kun lähtee mustan päälle aika tummasta Dark Angels Greenistä korostettujen kohtien maalaus suoraan runsaasti kirkkaammalla Snot Greenillä ei välttämättä näytä kovin hyvältä. Kannattaakin maalata ensin tummemman sävyn päälle DA- ja Snot Greenien sekoitusta. Otat vain maaleja vähän paletille, ja sekoitat ne kekenään. Suuria määriä ei tarvita.

Lisäksi joko Chestnut Ink tai Flesh wash, jotta saat helposti hyvännäköistä metallia. Nämä kelpaavat myös punaisen ja ruskeiden kanssa, ja miksei hillitysti käyettynä melkein mihin tahansa. Lisää maalauksesta on varmasti sääntökirjassa ja armeijakirjoissa, ja Games-Workshopin sivut ovat pullollaan hyviä maalausohjeita aloittelijoille. Tuossa on muunmuassa yksi ihan aloittelijaystävällinen opas.
#Ostium

Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Pohjamaaleista vielä sen verran, että minä olen ollut oikein tyytyväinen ainakin paikallisesta prismasta löytyvään vaaleansini/musta purkkiseen sprayhyn. Oikein tasainen ja tiukassa istuva pinta (ainakin metalliin, muovifiguja ei pahemmin ole tullut maalailtua pariin vuoteen, mutta luulisi siihen tarttuvan vielä paremmin), riittää kohtuudella eikä maksa juuri mitään. Merkkiä en nyt muista, kun vaimo on näköjään pakannut jo muuttokuormaan nuo maalinikin näköjään. Ja mattapintaista pitää tietty olla, kiiltävä ei näytä hyvältä esim. figun syvennyksissä, ja sen päälle ei oikein kunnolla maali tartu.

GW:n spraystä ei kyllä ole kokemuksia, kun ei tuon käytön jälkeen ole tullut mieleenkään maksaa kymppiä purkista.

CRC:n mattamusta pohjamaali taisi myös olla ihan hyvää, mutta se nyt maksaa tuplasti enemmän.

Ja eiköhän se aloitusarmeija tosiaan kannata valita sen mukaan minkä figut miellyttää, josin siitä olen kyllä Murheen kanssa samoillalinjoilla, että mikään 150+ figua peruskokoonpanoon vaativa armeija ei ehkä ole kaikkein aloittelijaystävällisin. Siinä kun saattaa turhautuminen iskeä ennen kuin ne ovat edes auttavasti maalattu. Toisaalta, jos on vakuuttunut siitä, että tahtoo viettää laatuaikaa maalauspöydän kanssa niin mikäpä siinä sitten, eipähän heti lopu kesken.
Borgut Facebeater

Vielä...

Kiitoksia taas kaikille vastanneille. Vielä olisi pari kysymystä... Mitä on lähettää YV:tä? Mikä on blister? (Joku mainosta, että kun blisterin kääntää toisin päin niin sen päällä voi maalata?
For the Empire!
Rune
Peliporukkavalvoja

YV on lyhenne YksityisViestistä, joka on Sotavasaran sisäinen viestitysväline. Vähän niinkuin sähköposti, tai sillai. Löytyy lähes jokaiselta nettifoorumilta mitä onkaan. Paina sitä 'Sinulla ei ole uusia viestejä' namikkaa sivun ylälaidassa, niin pääset omiin Yksityisviesteihisi käsiksi, voit lukea saamiasi ja lähetellä niitä muille käyttäjille. Lähes pakollisia ainakin osto-/myyntihommissa, mutta järjestelmä on varsin helppokäyttöinen.

Blisterit ovat niitä pieniä paketteja, joissa metalliminiatyyrit tulevat pääosin. Niissä on se muovinen kupu, jota kanneksi myös kutsutaan. Sitä olen palettina ainakin itse käyttänyt varsin hyvällä menestyksellä.

edit\\ Niin, ja tarkemmin voi aina kysyä YV:tä lähettämällä. Ihmiset auttavat yleensä mielellään, kunhan ei ala ennakkoon varoittamatta pommittaa miljoonalla viestillä päivää kohden.
#Ostium

Borgut Facebeater

Sehlvä!

Kittoksia Runelle näistä(kin) vastauksista :D
For the Empire!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “FB: Perusteet”