Projektina joki - blogi!! (Päivitetty 1.8)

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Kain

Projektina joki - blogi!! (Päivitetty 1.8)

Viesti Kirjoittaja Kain »

Olen katsellut tällä ja parilla muullakin foorumilla kuinka jengi kyselee joen valmistamisesta ja sen tekovaiheista. Koska itse olen juuri aloittamassa joen valmistamista, ajattelin pistää pienen blogin pystyyn jossa raportoin edistymistäni.

VAROITUS: En ole koskaan ennen jokea tehnyt ja muutenkin olen aloittelija näissä hommissa, joten empä tiedä miten tämä projekti päättyy ja millainen on lopputulos.

Otan avoimin mielin kaikki parannus/rakennusehdotukset vastaan, tarkoitus on tehdä hieno maastokappale ja maailma on viisaita ihmisiä täynnä!! Toteutan jokea vielä menetelmällä "suunnittelen tehdessä" joten mitään ei ole lyöty lukkoon toteutuksen osalta.

Elieli, tavoitteena on tehdä useammasta palasta koostuva joki LOTR-peleihin. Periaatteena suunnitteluvaiheessa oli se, että jalkamiehet eivät pysty sen yli hyppäämään, joten päätin itse vesialueen leveydeksi n. 6cm. Lisäksi leveyttä lisää 2cm reunat. Palojen pituudeksi näin aluksi ajattelin 15cm. Myöhemmin ehkä teen jonkin pidemmän palasen sekä muutaman mutkan, mutta ensiksi muutama koepala. Pohjan joella tein kovalevystä(n. 5 egee iso levy). Teippasin kaksi lyijykynää viivottimeen ja näin sain tasapaksusti piirrettyä pohjakuvan. Totta kai mutkittelin hiukan koska luontoäidillä ei ole tapana tehdä aivan suoria linjoja. Tein kaksi pohjapalaa.
Kuva

Palat irrotin levystä pienihampaisella sahalla, joka jo vuosi on käyttämättömänä nurkissa pyörinyt. Mattoveitsellä ja saksilla viimeistelin muodon. Hioin myös reunat tasasimmiksi hiomapaperilla

Seuraavaksi aloin vääntämään reunoja ja tähän valitsin finnfoamin(2cm paksun). Käytin jokipalasen reunaa apuna jotta sain oikean muotoisen reunan
Kuva

Kannatan tässä vaiheessa sitä että merkkaa reunat jos tekee useampia paloja
Kuva

Kun olin saanut reunat leikattua ja mallailtua paikoilleen huomasin että 2cm oli ehkä liian korkea reuna, joten halkaisin reunapalat 1cm paksuisiksi ja sitten liimasin paikoilleen. Tähän hommaan käytin liimapyssyä(Anttila 4 egee) koska liima on vahvaa ja kuivuu nopeasti.
Kuva

Liiman kuivuttua alkoi reunojen muotoilu. Halusin reunoista kohtuu matalat. Kannattaa varoa ettei silpase liikaa pois kerralla koska harmituksen määrä on aikas suuri kun huomaa että reuna on mennyt melkein poikki. Kannattaa myös varoa ettei reuna repeile kun leikkaa. Vaikka kokoajan pidin huolta että mattoveitsen terä oli terävä niin varsinkin ohuet reunat repeytyivät hiukan. Nooh, ne voi paikata myöhemmin. Päätin myös että muotoilen kaikkien jokipalasten reunapäädyt yhden tietyn palasen mukaan, jotta sitten peleissä joen voi kasata missä järjestyksessä tahansa.
Kuva

Nämä kaksi palaa syntyivät niin nopeasti, että päätin myös yrittää tehdä pientä lampea, josta joki voi lähteä liikenteeseen(tai päättyä). Nopean suunnittelun jälkeen leikkasin lammen irti kovalevystä, viimeistelin sen ja vielä piirtelin reunojenkin mallin foamiin
Kuva
Kuva

Kun olin leikannut joen reunapalan foamista irti, aloin miettiä kuinka sen laittaa levyyn kiinni. Ajattelin ensin tehdä reunan monesta osasta ja tasoitella liitokset myöhemmin, mutta koska tänään ei ollut käsillä mitään sopivaa tasoitetta niin päätin tehdä kaiken kerralla. Leikkasin ensin lammen sisäosasta turhat palat pois ja sen jälkeen ulkoa(en ollut kovin tarkka yksityiskohdissa). Ajattelin halkaista reunapalan samaan tapaan kuin jokipalojen kanssa, mutta uskon, että se ei olisi ilman reunapalan murtumista onnistunut, joten liimasin reunat suoraan paikoilleen. Saahan kaiken ylimääräisen foamin jälkeenpäin helposti pois.
Kuva

Mielestäni maastopaloissa yksityiskohdat luovat parhaiten tunnelmaa kentällä. Lammen reunojen muotoilussa halusin, että ne eivät vain ole tasaista maata. Hyvin usein luonnossa kalliot "laskevat" veteen ja tästä innostuneena päätin, että lammen toiseen nurkkaan tulee muuta reunusta hiukan korkeampi kallioinen osuus. Tätä helpotti vielä se, että olin jättänyt reunan 2cm korkeaksi(enkä siis halkaissut 1cm kuten joen kanssa). Siitä kohdasta jossa joki alkaa reunat ovat matalat, mutta takakulmaa kohti ne nousevat ja muuttuvat viherkentästä kallioksi. Korkeusero ei ole suuri, mutta uskon että kun veistän foamin näyttämään kiveltä ja lopulta maalaan sen, se tuo paljon paremmin ilmetta maastopalaseen kuin pelkkä tasainen ruohomaa.
Kuva

Koska tarkoituksena on tehdä vesi woodlan scenicsin realistic waterilla, vedin foamin ja kovalevyn liitokseen reilun kerroksen erikeepperiä, koska olin lukenut jostain, että Wateri työntyy helposti ulos pienimmistäkin raoista. Toivon, että erikeepperi estää sen menemisen foamin alle. Samalla erikeepperi myös tasoitteli reunoja sopivasti.
Kuva

Joten siis ensimmäisen rakentelusession jälkeen tulos oli tämän näköinen:
Kuva

Tästä se siis vain jatkuu.......
Viimeksi muokannut Kain, Ke 01.08.2007 22:26. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Lisää rakentelusta/pelailusta, Mun blogi
Migutti

Re: Projektina joki - blogi!!

Viesti Kirjoittaja Migutti »

No ohhoh, pakko myöntää että kyllä on hieno joki tulossa! Eniten pidin tuosta lammesta, se nurkan ''mäki'' näytti hienolta. Kai sulla on joku pelipöytä jolla tätä käyttää?
Kain

Kiitoksia!!

Jepjep, pöydän väsäsin jo noin vuosi sitten. Alustana siinä on tumman vihreä samettikangas joka aluksi näytti ehkä liiankin synkältä (verrattuna GW:n pelimatto vihreään), mutta toimiikin yllättävän hyvin..
Migutti

Viesti Kirjoittaja Migutti »

Minkähän laatuista tuo kovalevysi on? Itsellänikin luultavasti on edessä tuo kentäntekorojekti, ja jos tuosta saisi hyvän alustan siihen. Paksuus, leveys, pituus, hinta? Jne.
f.a.r

Viesti Kirjoittaja f.a.r »

Tuo erikeepperin laitto oli ehkä virhe, koska itselläni ainakin on aina kova levy vääntynyt aika pahasti mutkalle. Sen jälkeen maaston palasesta ei ole ollut mitään hyötyä koska se on ollut aika ruman näköinen.
:D
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

f.a.r kirjoitti:Tuo erikeepperin laitto oli ehkä virhe, koska itselläni ainakin on aina kova levy vääntynyt aika pahasti mutkalle. Sen jälkeen maaston palasesta ei ole ollut mitään hyötyä koska se on ollut aika ruman näköinen.
Ei kyllä pitäisi kovalevyn kovin helposti vääntyä, ei minulla ainakaan ole koskaan 3 millinen kovalevy vääntynyt on se sen verran tukevaa kamaa.

Joki näyttää oikein lupaavalta, ei muuta tekstuuria pintaan ja vettä pohjalle niin hieno tulee.
Kain

Kovalevyni on 3mm paksua ja n. 6 euroa maksoi 1,5m x 2,5m(noin suunnilleen)...eli todella iso levy ainakin minun tarkoituksiin..tosin, eipä lopu ainakaan heti..

Omien kouluaikaisten kokemusten mukaan lastulevy warppaa liiman vaikutuksesta, kovalevy ei niin paljoa...nyt kun tarkastelen tekemiäni paloja eivät ne ole vääntyneet ollenkaan. Kuitenkin pidän tuon mielessä ja vastedes pistän aina jonkun painon päälle jotta levy ei vääntyisi. Ajattelin nimittäin, että vedän vedellä ohennetun erikeepperin tuohon joen pohjaan koska tuttu sanoi että kovalevy imaisee maalin sisäänsä. Toivon taas erikeepperin estävän tämän...
Kain

Toinen rakentelusessio

Ensimmäiseksi aloin muovata lammen kallioreunusta. Katselin netistä muutamaa kuvaa inspiration lähteeksi ja terävän veitsen kanssa aloitin viiltelyn. Edellisellä kerralla pistämäni erikeepper haittasi hiukan levyyn asti leikkaamista ja muutenki tulin siihen tulokseen, että irtoinaiseen reunaan olisi ollut helpompi kaivertaa kuvioita. Kuitenkin omasta mielestäni onnistuin kohtalaisesti. Uskon, että varsinkin tällaisessa kalliossa väreillä ja maalaustekniikalla voi tehdä paljon.
KuvaKuva
Kuva

Itse leikkaamisen aikana huomasin että jonkinlainen tasoiteaine olisi hyvin kätevää reunojen siistimiseen, joten leikkelyn jälkeen siirsin lammen odottamaan tasoitteen saapumista. Koska aikaa oli vielä hetki ennen Surfacen alkamista, päätin ottaa jokipaloista siistimmän ja pistää sen reunoihin tekstuuria eli hiekkaa. Tähän operaatioon käytin ohennettua erikeepperiä ja tiimarista hankkimaani koristehiekkaa(itseasiassa koristerae, 2.50€). Itseasiassa Tiimarista saa erittäin hyviä maastonrakennus aineksia. Pussillinen täydellisen oivallisia pikkukiviä maksoi 2,50. Tässä tosin joku sanoo että miksen hakenut ulkoa hiekkaa ja kiviä? SIELLÄ SATOI!!! Ainakin tänään...kuitenkin, pistin palasen lautaselle jonka avulla saan ylimääräisen hiekan takaisin purkkiin ja peitin reunat kokonaan.
Kuva

Kun olin peittänyt molemmat reunat, kopistelin ylimääräiset hiekat pois ja käytin kaverin hääkutsua sopivana apuvälineenä jolla valutin hiekan takaisin purkkiin. Tulos oli tämän näköinen:
Kuva
Hiekka on siis vihreää "luonnostaan", en ole värjännyt sitä

Vetäisin vielä joen pohjan ohennetulla erikeepperillä, jotta estäisin maalin imeytymisen. Onneksi tein tämän, koska pohja imi erikeepperiäkin kuin simo hilloa (anteeksi kaikki Simot, tuo on vain sanonta täällä päin). Nyt viimeistään saan nähdä warppaako kovalevy kunnon liimauksen johdosta..
Kuva

Ei muuta kuin pala kuivumaan ja tellun eteen. Huomenna haen tasoitetta, ehdotuksia?, ja teen jäljelle jääneet palaset..
Necron Loiri

Viesti Kirjoittaja Necron Loiri »

On muuten komea joki! Minusta vielä tuota kalliota voisi hieman veistellä enemmän. Viillot ovat mielestäni menneet hieman liian syvälle; paljon "matalia" viiltoja olisi parempi. Tasoitteeksi suosittelisin "Polyfillaa". Se ei kutistu juuri lainkaan kuivuessaan, eikä hintakaan ole kovin suolainen.
Kain

Kolmas rakentelusessio

Jaa että polyfillaa? Kerkesin jo K-raudan alelaarista napata purkillisen Silora merkkistä pikasiloitetta. Pistän kuitenkin tuonkin tuotteen korvan taakse.

Eli hommat alkoi palojen tasoittelulla. Hankkimani pikasiloite levisi hyvin, ei haissut ja kuivuikin alle tunnissa. Loistavaa!!
KuvaKuva

Siloitteen kuivuttua hion suurimmat roiskeet hiomapaperilla. Laitoin lampeen ja toiseen jokipalaan hiekat ja erikeepperit vesiosuuksille
Kuva

Kämppä kaikui kirouksista kun laitoin tuonne kivien päälle hiukan liimaa, jotta saisin sinne muutaman läntin tekstuuria, ja enempää miettimättä löräytin koko homman päälle kunnon kerroksen hiekkaa. Empä sitten ottanut huomioon, että juuri olin vetänyt liimat lammen vesi osuudelle ja petskules hiekka tarttui myös siihen. Hetken kesti raaputella kaikki irti.

Tämän jälkeen aloin valkata kiviä koristeeksi reunoille(tiimarin kiviä siis, loistavan kokoisia tähän hommaan). Koska lammessa on tuo kallio osuus, ajattelin että useat samanväriset kivet sopisivat loistavasti pitkin ja poikin sekä lampea että jokipaloja. Mielestäni lampi näyttää hiukan liian tyhjältä ajatellen että harvoin luonnossa on vesilänttejä joissa ei kelluisi jotain tai sinne ei olisi kaatunut jotain. Sopisikohan kaatunut ja puoliksi uponnut puu lampeen? Kuitenkin, kokeilin kallion juureen pientä kivisortumaa antamaan hiukan yksityiskohtaisuutta lammelle. Saa nähdä miten onnistuu
Kuva
Kuva

Koska suurin osa maisemoinnista oli nyt tehty, maalasin kaikki reunapalat mustalla vesiohenteisella maalilla(hankin sen jostain tavaratalosta, 2 egee, toimii hyvin). Käytän maaston maalaamiseen taitelijoiden pitkävartisia siveltimiä. Löysin niitä joskus Suomalaisesta kirjakaupasta ja ne ovat loistavia tähän hommaan.

Koska haluan joen ja lammen veden olevan aika kirkasta väreiltään(sinistä syvälle, vihree matalalle) niin ajattelin kokeilla tehdä värit valkoiselle pohjamaalille. Tästä syystä maalasin vesiosuudet GW:n spray-valkoisella. Pidin huolen, että olin peittänyt kaikki foam-osuudet maalille, koska olen kuullut että ponnekaasu sulattaa foamia. Tämän jälkeen paikkailin vielä mustalla värillä kiviä ja osia reunasta joihin valkoinen maali oli levinnyt. Tulos:
Kuva

Tämähän tarkoittane varmaankin sitä, että seuraavalla kerralla alan läträämään maaleilla.
Terminator Sergeant

Viesti Kirjoittaja Terminator Sergeant »

Bravissimo, näyttää lupaavalta. Itselläni kun tein bb-kenttää niin foami ei sulanut ollenkaan ponnekaasuun, se on styroksi joka sulaa. Millainen tämä aine on jolla aiot tehdä veden?
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
peukaloinen

Viesti Kirjoittaja peukaloinen »

Terminator Sergeant kirjoitti:Bravissimo, näyttää lupaavalta. Itselläni kun tein bb-kenttää niin foami ei sulanut ollenkaan ponnekaasuun, se on styroksi joka sulaa. Millainen tämä aine on jolla aiot tehdä veden?
Mulla kyllä suli joku 2 mm sisäänpäin ja kaiken lisäks ruman näköseks ja kuplivaks :D
Kain kirjoitti:Koska tarkoituksena on tehdä vesi woodlan scenicsin realistic waterilla...
Eli ilmeisesti sillä.
Kain

Neljäs sessio

Juuri sen verran sain päivällä puristettua aikaa, että pohjavärit maastonpaloihin kerkesin maalata. Reunoihin vetäisin ruskean(samaa halpaa väriä kuin mustakin) ja kallioon Codex greyllä sekoitetun musta. Maan maalasin reippaasti mutta kalliossa jätin mustaa aivan syvimpiin koloihin. Kaikkia kiviä en vielä tuolla harmaalla vetänyt koska ajattelin että viimeistelen kaiken ennenkuin alan kiviä maalaamaan, varsinkin niitä jotka ovat vedessä
Kuva
Kuva
Toivottavasti illalla kerkeää lisää, harmi kun elämä haittaa harrastamista...
Kain

heh, heti kun latasin nuo kuvat niin päähäni pälkähti että tottakai ne kivetkin, varsinkin siellä joessa, tulee vetää nyt maaleihin. a) saan ne varmasti saman sävyisiksi ja b) koska aion drybrushata ne on parempi tehdä se nyt kuin sitten kun joen maalit on vaivalla saatu maalattua...onneksi nyt tuli mieleen...
Ironhand

Viesti Kirjoittaja Ironhand »

Kyllä on upean näkönen :) odotan innolla työtä maaleissa sekä odotan myös joen valmistumista
40k: Tyranids, IG
Asdfghj

Viesti Kirjoittaja Asdfghj »

Hienohan tuo on... Aitko tehdä viellä sillankin?
(\__/)
(='.'=)
('.') ('.')
This is Bunny. Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination!
Kain

Näilläkin foorumeilla kuikuillut Kekka tekee sillan joelleni, kuuluu samaan peliporukkaan. Hänellä on tuollainen tekninen rakenteluja suunnittelu hallussa. Jos maalaukset onnistuu ja teen lisää noita jokipaloja, niin teen yhden sellaisen jossa on matalikko. Tästä jalkaväki voisi kulkea yli, tosin olisi difficult terrain.

Aivan ultimaalinen haaveeni on toteuttaa sellainen lähtöpaikka joelleni, jossa kallion päältä syöksyy vesiputous josta joki alkaa. Silloin tuo lampi olisi se mihin joki loppuu. Olen hiukan jopa piirrellyt tätä haavetta ja siinä olisi kaksi isoa soturipatsasta, jotka kannattelisivat siinä kallion jyrkänteen kohdalla jonkinlaista maljaa josta vesi sitten putouksena syöksyisi alas.

Kuitenkin teen nuo palat ensin loppuun, sitten olisi tarkoitus konfata kolme Trollia ja mordor armeija, joten voi olla että tuo vesiputousprojekti siirtyy hiukan eteenpäin.
Kekka

Viesti Kirjoittaja Kekka »

Sillasta on 3D malli jo olemassa ja "piirustukset" printattuna. Sillasta (ainakin ensimmäisestä) tulee yksinkertainen kaarimainen kivisilta. Silta on ns. "hyvien" rakentama ja tarkoitettu jalan tai hevosella matkustaville. Ts. se on syrjäinen ylityspaikka eikä valtaväylällä ja esim. kärryjen kuljettava. Kunhan muutolta kerkeän, niin spämmään tähän samaan ketjuun wippi kuvia.

Kuva

Alustava kuva suunnittelupöydältä, josta näkyy karkea muoto, päämittoja ja sijoittaminen noihin Kainin jokipaloihin. Pitää vielä ihmetellä noita joen mutkia ja kiviä ennen lopullista kokoa/muotoa. Itse tykkäisin tuollaisesta kaarvesta muodosta ja kahdesta tukipilarista joessa, mutta toisaalta käytettävyyden takia pitää tehdä joko yhdellä keskipilarilla oleva tai kokonaan kaarena joen yli menevä versio. Muuten tulee helposti ongelmaa noiden veteen osuvien jalkojen ja pohjan muodon / kivien kanssa. Ongelmana on myös tuon kaaren muoto, koska liian jyrkillä pinnoilla ei saa kuin hankaluuksia aikaan figujen pystyssä pysymisen kanssa. No mutta kunhan nyt tuherretaan, niin katsotaan mitä saadaan aikaan...

Taitaa olla meidän peliporukalla vaan ongelmana massiiviset maastoprojektit, kampanjan suunnittelu, 2-3 armeijan maalaus/konffaus sekä työ- ja perhe-elämä.
Kain

Älä Kekka menetä toivoasi, hyvään suuntaan ollaan menossa :)

Viides sessio

No niin eli maalailut jatkuvat. Lähdin ensimmäiseksi maalaamaan rantoja. Sekoitin ruskeaan perusväriin(aikalailla Bestial Brownin värinen) Snakebite leatheria ja drybrushasin sillä kaikki rannat. Lisäsin taas snakebiteä ja taas brushaus. Tämän jälkeen tulos näytti tältä:
Kuva

Sitten harjasin rannat bleached bonella ja tähän perään hyvin vesitetyn camo greenin. Tulos näytti kohtalaisen kirkkaalta joten tummensin värejä hyvin ohennetulla ruskealla inkillä. Vasemmalla inkattu, oikealla ei inkattu ranta:
Kuva

Mielestäni inkki täydensi tuloksen ja ranta näytti hienolta joten siirryin kallion pariin. Taas käytin purnukkaväriä, mustaa, johon sekoitin Fortress greyta. Kuivaharjasin kalliot ja kivet ja tämän jälkeen vielä kahdesti lisäsin fortress greyta ja harjasin kivet. Seuraavaksi sekoitin skull whiteä tähän jo hyvin vaaleaan harmaaseen ja sillä tein viimeisen harjauksen.
Kuva

Halusin vielä, että kivet näyttävät vanhoilta joten harjasin ohennetun camo greenin satunnaisiin kohtiin koittaen kuvata kiveen tarttunutta kasvustoa
Kuva

Pitäisikö kallioon vielä vetää vaikka skull white loppuharjaus vai onko tuossa jo tarpeeksi sävyjä? En kuitenkaan halua kalliosta liian "kirkasta". Kunhan maalit kuivuvat niin aion vielä lisätä niin rannoille kuin kallioonkin static grassia.

Seuraavaksi pitäisikin tarttua itse joen maalaamiseen, jännitys hiukan tiivistyy....
Drakken

Viesti Kirjoittaja Drakken »

Ah, pirun komea on!

Kun tuossa selailin ja katsoin kallion maalausta mietin, että siitä puuttuu jotain, mutta viimeisessä kuvassa se olikin. Kivi on mielestäni aivan mahtavaa! "Juuri näin." mietin tuota kuvaa katsellessani. ;)

Static grassin kanssa tuo tulee näyttämään entistäkin nättävämmältä.
Upea jokihan sinulla siinä tulossa. Innolla odotellaan, että nähdään kuvia valmiista maastosta.

- Drakken
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”