Ikuisuusprojekti: Suomen sisällissota

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Silveri

Ikuisuusprojekti: Suomen sisällissota

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Tää menee sarjaan ikuisuusprojekteja, mutta kun itseäni I-maailmansota kiehtoo kakkosta enemmän ja varmaankin kukaan tähän mennessä ei ole yrittänyt veljessotaa peluuttaa. Sääntöinä olisi varmaankin Too Fat Lardiesin Through the Mud and the Blood, skaalana varmaan 10-30 mm vähän riippuen mitä figuja on saatavilla.

Eniten on hakusessa soveliaat figut, onko ideoita mistä lähteä liikenteeseen? Punaisia ajattelin korvata wwi venäläisillä, muttei nekään nyt ihan kuva-arkistomateriaaliin natsaa.

Edit: Peter Pigiltä näyttäisi löytyvän paras valikoima. Venäjän sisällissodan figuja voi käyttää suoraan, panssarijunat on vähintäänkin plussaa ottaen huomioon, että niillä oli veljessodassa keskeinen rooli ja irtopäillä viimeistään saa sopiviksi.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Anaheim

Re: Ikuisuusprojekti: Suomen sisällissota

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Itsellä oli aikanaan yksi shareware-säännöstöön pohjautuva reilun komppaniaskaalan säännöstö/modi työn alla, mutta se jäi lähinnä osaavan valkoisten toimintaan erikoistuneen sotateknisen historiakonsultin puutteessa retuperälle :/

Nyt on taas konspetia leijumassa ilmassa erään kaverin kanssa, mutta katsoo ja näkee.

Ja itse suosittelen säännöksi mitä tahansa 1-2 maailmansodan skirimish säännöstöä joka kiinnittää huomiota joukkojen koulutukseen, en nyt muista mitä käskettiin käyttää Wargames Illustratedin toimesta irlannin vapaussotaan, mutta uskoisin että se sopisi hienosti suomeenkin.

Nappuloista 28mm löytyy myös Nämä, jotkin lienevät sopivia joskin kivääri onkin väärä, mutta theassaultgroup tarjoaa kyllä 28mm valkometallisia vaihtokevirejä.
Silveri

Hmm... jotenkin olen mieltynyt pienempiin skaaloihin kuitenkin, niin 15 mm olisi parempi. Siinä sitäpaitsi väärät varusteet ei haittaa ihan yhtä silmiinpistävästi.

Näin alustavasti vaikuttaisi, että valkoisten varustus oli nyt ainakin jossain määrin standardi:

Kenttälakki oli yleinen, mutta sitäkin Peter Pigiltä saa (http://www.peterpig.co.uk/range6.htm) German WWI Feldmutz -nimikkeellä, upseerit näyttivät käyttäneen koppalakkia, joka vaikkei nyt ihan yhtä hyvä versio olekaan, niin WW1 Gor Blimey British hat päässee lähelle.
Pääswapin jälkeen sitten voi käyttää saksalaisia WW1-joukkoja melko huoleti valkoisina.

Hmm... 3 infantrysettiä, ja 1 upseerisetti + 2 x koppalakkipäitä ja 1 x gor blimey hatteja = 32 figua, joita voisi laittaa vaikka 4 per ständi ja saisi 8 ständiä noin fiilistely- ja pelitestauskäyttöön. £15

Punaisten suhteen toki on sitten vapaampaa, päinä menisi toki karvalakki, sekä paljaspäinen, huopahattuinen ja ties mikä, kun varustus oli mitä oli. Joukkoina voisi käyttää melko lailla sekaisin RCW punaisia ja valkoisia, kunhan tuon kommunistisen kenttälakin vaihtaa vain pois.

1 x karvalakki, paljaspää ja huopahattupääsetti, lisäksi 3 x sekalaista infantryä ja 1 x upseereita, £17.5

Postikuluineen tuollainen molemmin puolin 32 ukon setti maksaisi siinä 45 €.

Jos pistäisi nämä vaikka FoWikoon beisseille 3-4 ukkoa per beissi esim. warbases.co.uk:n kautta, niin vaikka 4.40 € saisi jo 48 pientä beissiä, josta jää jo reilusti ylikin, yhteensä siinä 50 €.

Pitää katsoa jos näitä tilaisi sitten veronpalautustuloista. En tiedä uskallanko ehkä ihan heti ostaa täyskokoista armeijaa, kun noissakin on jonkin verran työstämistä ja sitten pitäisi myös miettiä skenaarioitakin ja sääntöadaptaatiota. Too Fat Lardiesin Through the Mud and the Blood tuntuisi kuitenkin alustavasti ihan soveliaalta setiltä.
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Kannattaa ottaa huomioon että ei se valkoisten varustus mitään "oikeaa" armeijatasoa ollut - jääkäreillä oli jägerformu, suojeluskuntain jäsenillä (mikäli ylipäätänsä oli) omat palveluspukunsa ja sitten oli nämä kahinan aikana puolensa valinneet (enemmän tai vähemmän vapaaehtoisesti) joilla sotilasvermeet oli suorassa suhteessa monetääriseen omaisuuteen ja kankaan saatavuuteen. Lisäksi tuon "lättähatun" eli feldzmutzin kanssa kannattaa olla varovainen, en muista ainakaan kuvissa nähneeni suojeluskuntalaisten näitä käyttäneen - jääkäreistä en voi mennä takuuseen, vaikka näillä se oma "pönttölakki" olikin.

Melko geneerinen pikkukaupungin suojeluskuntaosasto sodan ajalta

Kannattaa lakkina käyttää mieluummin karvalakkia tai kenttälakki m/36 edeltäjää (muistaakseni tunnettiin vain suojeluskuntapäähineenä), jonka saa helpoiten tehtyä tuosta peter pigin "German WW2 combat cap" päistä viilaamalla lipan koppalakki pituuteen - sama lakki kuitenkin toimi kopiopohjana sekä saksalaisten fedelkapissa että suomalaisten m/36 lippiksessä.

Tästä saa hahmotettua tuon lakin muodon ja koon

Lisäksi kannattaa muistaa, että isoissa kaupungeissa joista venäläisiä varuskuntia löytyi, käytettiin venäläisiltä saatuja uniformuja punaisten toimesta - ilmeisesti helsingissä tämä oli isommassa mittakaavassa, en tampereesta osaa niin varmaksi sanoa. Lisäksi punaisten "omaa" uniformua valmistui ilmeisesti sen verran kappalemäärinä että käyttöä ehti nähdä, mutta tästä ei kuvia juurikaan löydy. Kangas oli ilmeisesti ruskeanvihreää sarkaa ja malli ilmeisesti yksinkertaistetun suojeluskuntauniformun kaltainen - näin sen ainakin itse olen käsittänyt.

Lisäksi punaisilla oli (ainakin)helsingissä ja tampereella (+ ainakin yhden panssarijunan miehistöllä) käytössä myös kypäriä jotka olivat joko venäläisiä lisenssikopioita tai aiemmin ranskasta sota-apuna saatuja adrian-kypäriä. En osaa valkoisten kypärätilanteesta mitään sanoa, veikkaan että stahlhelmiä tuli jääkärien mukana jonkinmoisia määriä.
Silveri

Kiitoksia kattavasta huomautuksesta. Otan ehdottomasti joukkojen suunnittelussa huomioon.
Norski

Viesti Kirjoittaja Norski »

Mielenkiintoinen projekti, itsekin olen vuosia sitten suunnitellut jotain vastaavanlaista, hankin jonkin verran Musketeer miniaturesin figuja joihin nm. Anaheim laittoi linkin. Ne sitten olisi 28mm, mutta ajattelin lähinnä pelata pienimuotoisia taisteluja ja saada jonkin verran näyttäviä figuja pöydälle, jotka olisivat selvästi tunnistettavissa. Samoja voisi myös käyttää esimerkiksi sisällissotaa seuranneita heimosotia varten, voisi sitten laittaa toiselle puolelle pöytää venäläisiä tai vaikka jopa brittejä. Ja niissäkin hyvänä puolena, ettei tarvitsisi supistaa pelin kokoa, koska joukot olivat tosi pieniä.

Jos sitten haluaisi suurempia taisteluita valitsisin mieluummin 6mm, jotta saisi pöydälle esim. merkittävän osan Tamperetta ja tuhansia figuureja pöydälle. Siinä olisikin hyvä projekti.

Sitten joskus on tullut mietittyä jonkin verran strategisen tason peliä Sisällissodasta, mutta se olisikin jo ihan eri tarina.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”