Drillaamisesta?
Drillaamisesta?
Eli jos drillaatte niin miten sen teette ja millä välineillä? :oops:
Äsken kokeilin ekaa kertaa vähän boltterinpäitä porailla tavallisella akkuporakoneella, jossa oli millin terä. Tais olla liian paksu terä ja meni koko homma ihan v*tuilleen. Potuttaa niin.
Kannattaa kuitenkin pistää joku pieni monttu puukon terällä siihen kohtaa jonka tahtoo rei,ittää, ettei ala poranterä matkustelemaa ympäri figua.
Kannattaa kuitenkin pistää joku pieni monttu puukon terällä siihen kohtaa jonka tahtoo rei,ittää, ettei ala poranterä matkustelemaa ympäri figua.
-
tube
- Chaosboyz Crew
- Viesti:
Mulla on "käsipora" (Pin Vice) ja semmoinen Proxxonin harrastelupora. Molemmat kelpo vehkeitä - jos poraa aseiden piippuja, ei aina jaksa vaihtaa sähköporaan terää, ja pin vicellä se käy tosi kätevästi.
Semmoinen sähköpora maksaa jotain 80 euroa (kai, en tiedä, sain omani siippakandidaatilta
), eli figuihin suhteutettuna ei järjettömän kallis.
/tube
Semmoinen sähköpora maksaa jotain 80 euroa (kai, en tiedä, sain omani siippakandidaatilta
/tube
-- Chaosboyz Krew --
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
Image is Nothing.
Blood is Everything.
Obey your 'Thirster.
Millin paksuisia poranteriä saa nyt muistaakseni vaikka Anttilan työkaluosastolta. Kolmen terän paketti maksoi muistaakseni reilun euron.GW:n porasetin saa Fantsusta 13 eurolla. Vastaavanlaisia saa hyvinvarustetuista harrasteliikkeistä luultavasti vähän halvemmalla.
Akkuporakone on mielestäni ehdottomasti liian rankka peli pienten figujen poraamiseen, pin vice (eli juurikin tuo käsikäyttöinen pikkupora) on aivan omiaan siihen tarkoitukseen. Metalliminiatyyrit ovat loppujen lopuksi melko pehmeätä metallia, joten pora uppoaa ilman kummempaa hikoilua.
Akkuporakone on mielestäni ehdottomasti liian rankka peli pienten figujen poraamiseen, pin vice (eli juurikin tuo käsikäyttöinen pikkupora) on aivan omiaan siihen tarkoitukseen. Metalliminiatyyrit ovat loppujen lopuksi melko pehmeätä metallia, joten pora uppoaa ilman kummempaa hikoilua.
Hobby Pointista saa kohtuu "ultimate" poranteräsettiä figukäyttöön. 20 poranterää, 0,30mm-1,00mm terät 0,05mm välein ja 1,2-1,6mm terät 0,1mm välein. Maksaa muistaakseni 15e. Jostain kumman syystä setissä ei vaan ole 1,1mm poraa, tosin en sellaista ole kaivannutkaan.Weekender kirjoitti:Sillä todellakin saa jälkeä.
"Portaaton ja tarkka" nopeudensäädin takaa hyvän jäljenMii laiks! Paitti että särjin sen ohuimman terän ja pitäis löytää semmosia lisää
Se seuraavaks pienin on ehkä pikkusen liian suuri..
Tätä siis käytän GW:n käsiporan kanssa. Lisäksi olen hommannut 3 kpl:n paketin yleisintä käyttämääni poranterää (0,50mm) vielä erikseen, hintaa en muista.
Itse olen tehnyt kaikkiin metallifiguihin pinnausreiät Dremel Multilla. Kätevä vehjas ja reiät ilmaantuvat nopeasti, tarkkana tosin pitää olla kuin porkkana, muuten lipsahtaa ja sitten tulee sanomista. Ei ole ollenkaan liian järeä pinnaushommaan vaikka voisi siltä aluksi vaikuttaa. Mutta jos teet jollakin sähkötoimisella vehkeellä pinnausreikiä, niin kannattaa vaikka jollain neulalla tökkiä siihen sellainen pieni reikä aloitukseksi, ettei teräsi lähde omiin seikkailuihinsa.
Boltterin piipuista kun oli puhe muoviin saa hyvät reiät ihan vaan terävän askarteluveitsen (esim ProEdge) terällä pyörittämällä.
Ainakin Tampereella "Harraste" myi n. 60€ hintaan verkkovirralla toimivaa pienoisporaa, jota voi käsitellä kynäotteella. Vaikutti ihan mukavalta vehkeeltä mutta jotenkin hinta arveluttaa (no eihän se tosiaan figuihin verrattuna paljoa ole). Teriä sai tosin juuri johonkin 0,2 tai 0,4 milliin asti, pitäisi riittää lähes joka hommaan.
Ainakin Tampereella "Harraste" myi n. 60€ hintaan verkkovirralla toimivaa pienoisporaa, jota voi käsitellä kynäotteella. Vaikutti ihan mukavalta vehkeeltä mutta jotenkin hinta arveluttaa (no eihän se tosiaan figuihin verrattuna paljoa ole). Teriä sai tosin juuri johonkin 0,2 tai 0,4 milliin asti, pitäisi riittää lähes joka hommaan.
Mikä ei tapa, ärsyttää!
Itse olen ainakin käyttänyt ihan tavallista rautalankaa (ehkä vähän turhan ohutta, mutta kyllä LotRin Cave Troll sillä ainakin pysyy kasassa). Ja rautalankaahan saa rautakaupoista, harrasteliikkeistä tai veikka vääntämällä klemmarin suoraksi.Swamphead kirjoitti:mikä ihme metalli tikku sinne sisälle pistetään? tuleeko niitä sen pin vicen mukana?