Riispaantuneen siveltimen kunnostus
- LAV-Kitsune-
Riispaantuneen siveltimen kunnostus
Minulla on muutama vuosien varrella käytetty sivellin lähtenyt rispaantumaan kärjistä pahemman kerran. Pahimmillaan siveltimen kärjet sojottavat vähän jokaiseen ilmansuuntaan. Soittelin tänään paikailliseen askartelu ja figuiluliikkeeseen, Askartelukulmaan ja kyselin mahdollisia korjaustököttejä. Sain vastaukseksi hyvän keinon jota kokeilinkin samantien:
1. Kiehauta kattilassa täydellä liedellä vettä
2. Dippaa sivellintä veteen
3. Vedä sivellin pois vedestä ja vetäise kärkeä samalla puristaen yhteen sormillasi
Toista kohtaa kaksi ja kolme kunnes siveltimen kärki on taas terävä. Itse huomasin myös tiskihanskat ihan käteväksi tuossa, kun sellainen päälle 100 asteinen vesi on aika poppaa =)
Lopputulos oli yllättävän hyvä, ja sain kunnostettua kokonaiset kolme vanhaa pensseliä. Joitain siveltimiä piti huiluutella kiehuvassa vedessä vähän kauemmin, kunnes homma toimi. Ei pensseleistä ihan uuden veroisia tullut, mutta täysin maalauskelpoisia kuitenkin. Citadelin drybrush tosin räjähti käsittelyssä pahasti ja hapsottaa nyt vielä pahemmin, mutta esim winsor & newtonin siveltimeni, näädänkarva siveltimet ja muutama synteettinen sivellin parani huomattavasti. Kannattaa kokeilla jos haluaa vielä siveltimelleen vähän elinikää.
1. Kiehauta kattilassa täydellä liedellä vettä
2. Dippaa sivellintä veteen
3. Vedä sivellin pois vedestä ja vetäise kärkeä samalla puristaen yhteen sormillasi
Toista kohtaa kaksi ja kolme kunnes siveltimen kärki on taas terävä. Itse huomasin myös tiskihanskat ihan käteväksi tuossa, kun sellainen päälle 100 asteinen vesi on aika poppaa =)
Lopputulos oli yllättävän hyvä, ja sain kunnostettua kokonaiset kolme vanhaa pensseliä. Joitain siveltimiä piti huiluutella kiehuvassa vedessä vähän kauemmin, kunnes homma toimi. Ei pensseleistä ihan uuden veroisia tullut, mutta täysin maalauskelpoisia kuitenkin. Citadelin drybrush tosin räjähti käsittelyssä pahasti ja hapsottaa nyt vielä pahemmin, mutta esim winsor & newtonin siveltimeni, näädänkarva siveltimet ja muutama synteettinen sivellin parani huomattavasti. Kannattaa kokeilla jos haluaa vielä siveltimelleen vähän elinikää.
Re: Riispaantuneen siveltimen kunnostus
No se varmasti riippuu juurikin siitä mistä se siveltimen kärki on tehty. :) Mutta hyvä tietää tämmöinenkin, en ollut kuullukaan moisesta.
Master's Brush Cleaner on varsin käypää tavaraa pensselien putsaukseen ja purkki on aika pitkäikäinen. Onnistui pelastamaan myös pari epätoivoisempaa tapausta. Omat pensselini pesen yleensä kerran viikossa kunnolla tolla ja suosittelen muillekin. Tuntuu irrottavan jopa vähän kovettuneempaa maalia, kun antaa aineen vaikuttaa hetken. Pitäisi vielä jossain vaiheessa kipaista jostain taideliikkeestä hakemassa sellaista liotuskelpoista pesunestettä, jolla saisi varmistettua, että pensselin metalliosan sisäpuoleltakin tulisi putsattua kunnolla. Keittokikka toimii parhaiten keinokuitupensseleihin, jotka ovat jonkin sortin muovia. Ne pensselit nyt muutenkin menevät suhteellisen nopeasti käppyrälle kärjestään riippumatta siitä paljonko niitä pesee. En olisi uskonut että se toimii näätäpensseleihinkin.
Joka tapauksessa pensselit kannattaa aina pestä huolellisesti käytön jälkeen ennen kuin mahdolliset maalijäämät ehtivät kuivua. Kämmenelle on hyvä laittaa pieni saippua tippa, vähän vettä ja pyöritellä pensseliä siinä. Vaikka pensseliä olisi jo huljutellut vedessä jonkin aikaa, saippua irrottaa yleensä lisää töhkää. Jotkut suosittelevat oikeasta elukasta tehdyille pensseleille myös hoitoainetta pesun jälkeen. Sitä samaa tököttiä siis, mitä jotkut tunkevat hiuksiinsa. Antaa vaikuttaa hetken ja huuhtoo pois. Itse en huomannut eroa, mutta ero näkynee lähinnä pensselin käyttöiässä. Tuon jälkeen sitten voi vielä putsailla tolla Master'silla, jos sitä hankkii. Kastele pensseli, pyörittele reippaasti Master'sissa, anna vaikuttaa hetki, huuhtele. Viimeistellä voi ottamalla vielä hiukan Master'sia pensselin kärkeen ja muotoilemalla kärjen teräväksi. Tökötti kovettuu ja pitää kärjen terävänä. Vähän sama homma kun ostat kaupasta pensselin ja kärki on muotoiltu mystisellä aineella, joka kovettuu pensseliin ja lähtee huuhtomalla pois.
Jossain vaiheessa pensselinkin käyttöikä tulee vastaan. Käyttöikä vaihtelee aika paljon pensselin materiaalin, laadun, koon (isompi parempi), huollon ja käytetyn maalaustekniikan mukaan. Semiaktiivisessa käytössä ollut Army Painterin pensseli saattaa hapsottaa liikaa tarkempaan käyttöön jo kolmen kuukauden jälkeen, toisaalta taas Rosemary & Co -pensselit ovat puolen vuoden jälkeenkin kuin uusia, vaikka käyttömäärä on vähintään sama, hämmästyttävimpänä asiana hintakin on samaa luokkaa. Rosemarya ei vain saa paikallisista liikkeistä, mutta tuntuu laadulta menevän samaan kategoriaan Raphaelien ja Winsor & Newtonin kanssa.
Joka tapauksessa pensselit kannattaa aina pestä huolellisesti käytön jälkeen ennen kuin mahdolliset maalijäämät ehtivät kuivua. Kämmenelle on hyvä laittaa pieni saippua tippa, vähän vettä ja pyöritellä pensseliä siinä. Vaikka pensseliä olisi jo huljutellut vedessä jonkin aikaa, saippua irrottaa yleensä lisää töhkää. Jotkut suosittelevat oikeasta elukasta tehdyille pensseleille myös hoitoainetta pesun jälkeen. Sitä samaa tököttiä siis, mitä jotkut tunkevat hiuksiinsa. Antaa vaikuttaa hetken ja huuhtoo pois. Itse en huomannut eroa, mutta ero näkynee lähinnä pensselin käyttöiässä. Tuon jälkeen sitten voi vielä putsailla tolla Master'silla, jos sitä hankkii. Kastele pensseli, pyörittele reippaasti Master'sissa, anna vaikuttaa hetki, huuhtele. Viimeistellä voi ottamalla vielä hiukan Master'sia pensselin kärkeen ja muotoilemalla kärjen teräväksi. Tökötti kovettuu ja pitää kärjen terävänä. Vähän sama homma kun ostat kaupasta pensselin ja kärki on muotoiltu mystisellä aineella, joka kovettuu pensseliin ja lähtee huuhtomalla pois.
Jossain vaiheessa pensselinkin käyttöikä tulee vastaan. Käyttöikä vaihtelee aika paljon pensselin materiaalin, laadun, koon (isompi parempi), huollon ja käytetyn maalaustekniikan mukaan. Semiaktiivisessa käytössä ollut Army Painterin pensseli saattaa hapsottaa liikaa tarkempaan käyttöön jo kolmen kuukauden jälkeen, toisaalta taas Rosemary & Co -pensselit ovat puolen vuoden jälkeenkin kuin uusia, vaikka käyttömäärä on vähintään sama, hämmästyttävimpänä asiana hintakin on samaa luokkaa. Rosemarya ei vain saa paikallisista liikkeistä, mutta tuntuu laadulta menevän samaan kategoriaan Raphaelien ja Winsor & Newtonin kanssa.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Oi, maalattuja figuja, kuinka söpöä
Öljyväri-tutoriaali
Öljyväri-tutoriaali
Hmmm melkosta hifistelyä teillä. :D Pitäisköhän itsekin tutustua vähän noihin huoltotekniikoihin. :P Itse vaan kun maalailen niin välillä muotoilen pensselinkärjen suussa teräväksi. :P On mulla vielä käytössä jotai helposti yli vuodenki vanhoja gw:n ja armpy painterin pensseleitä, vielä on kärjet teräviä. Ja ovat kyllä paljon käytössä.
- LAV-Kitsune-
Kiitos Joonatin vinkistä, olen kuullut paljon hyvää tuosta Brush Cleanerista. Jospa sitä vaikka löytyisi täälläkin kaupasta tai saisi tilattua sinne. Pensseleiden huolto ei välttämättä ole niin hifistelyä kuin ehkä vaikuttaa, vaan ihan järkevää ja välttämätöntä tekemistä. Tokihan siveltimistä haluaa huolta pitää kun ne alkavat maksaa jo 5€ tai enemmän per sivellin ja laatusiveltimellä on merkittävä ero halpissiveltimeen käytössä. Konkreettisimmin tämän eron näkee kuitenkin maalaamalla vesiväreillä, ero on huikea.
- kuningas66
Vois iteki jotain tommosii kikkoja kokeilla pensseleiden hoitamisessa. Itse olen GW:n pensselini aina käytön jälkeen vain vedellä pessyt ja vielä niinkin huonosti, että minulla on vesikuppi pöydälläni ja sen kupin pohjaan "hinkkaan" pensselini puhtaaksi...
Välillä tosin pesen siveltimen myös ihan normaalilla käsi saippualla juuri niin että hieron sivellintä kämmentä vasten. Lähinnä musta GW:n maali on ainoa, jota ei saa kunnolla lähtemään kuuta kuin tällä tavalla. En ole kyllä pitkään aikaan tätä tekniikkaa käyttänyt, voisi taas ruveta huolehtimaan siveltimistään paremmin...
Penselin kärjen terävöittämiseen olen käyttänyt White Dwarfin nro 344 ollutta kikkaa, jossa neuvotaan pistämään vähän märän siveltimen kärki kämmenen tohon pikku sormen alapuolella olevaan taitoskohtaan, jonka siis saa sellatti "kiinni" ku painaa kaikkii sormii alaspäin. ja sit pyöräyttää sitä ni ne kaikki hapsut siinä siveltimessä ojentuu sillai suoriks kohti kärkee. (joku kuka omistaa kyseisen lehden varmasti tajusi mitä tarkoitin)
En tiedä liittyykö tämä aiheeseen, mutta miten siveltimiä kannattaisi säilyttää? Itse pidän niitä vain vaakatasossa niin että niissä on se "korkki" päällä, joidenkin ohjeiden mukaan sivellintä pitäisi säilyttää pystysuoraan jossain kupissa kärki ylöspäin, itse en ole koskaan näin säilyttänyt sillä tuntuu kuin järjen mukaan tällä tavalla säilytettyinä painovoima vetäisi siveltimen lopulta hapsuttamaan.
Välillä tosin pesen siveltimen myös ihan normaalilla käsi saippualla juuri niin että hieron sivellintä kämmentä vasten. Lähinnä musta GW:n maali on ainoa, jota ei saa kunnolla lähtemään kuuta kuin tällä tavalla. En ole kyllä pitkään aikaan tätä tekniikkaa käyttänyt, voisi taas ruveta huolehtimaan siveltimistään paremmin...
Penselin kärjen terävöittämiseen olen käyttänyt White Dwarfin nro 344 ollutta kikkaa, jossa neuvotaan pistämään vähän märän siveltimen kärki kämmenen tohon pikku sormen alapuolella olevaan taitoskohtaan, jonka siis saa sellatti "kiinni" ku painaa kaikkii sormii alaspäin. ja sit pyöräyttää sitä ni ne kaikki hapsut siinä siveltimessä ojentuu sillai suoriks kohti kärkee. (joku kuka omistaa kyseisen lehden varmasti tajusi mitä tarkoitin)
En tiedä liittyykö tämä aiheeseen, mutta miten siveltimiä kannattaisi säilyttää? Itse pidän niitä vain vaakatasossa niin että niissä on se "korkki" päällä, joidenkin ohjeiden mukaan sivellintä pitäisi säilyttää pystysuoraan jossain kupissa kärki ylöspäin, itse en ole koskaan näin säilyttänyt sillä tuntuu kuin järjen mukaan tällä tavalla säilytettyinä painovoima vetäisi siveltimen lopulta hapsuttamaan.
Siveltimen optimaalinen säilytysasento ja -paikka on todennäköisesti se, missä todennäköisimmin et käytön ulkopuolella töki pensselin kärkeä. Omani törröttävät kipossa kärjet ylöspäin ilman tuppia, kuivuvat ehkä vähän nopeammin. Eipä tuolla kauheasti varmaan merkitystä ole, mutta en olisi kovin huolissani painovoiman vaikutuksesta karvoihin.
Painting miniatures is like making love to a beautiful woman... It doesn't happen in real life.
Öljyväri-tutoriaali
Öljyväri-tutoriaali
Joku kerran selitti netissä, että pensselit pitäisi säilyttää tupissa karvat alaspäin. Näin vesi valuisi holkista eikä liuottaisi liimaa ja estäen karvanlähtöä.
Niin onhan se hyvä kun laittaa maalisen pensseli suuhun :)Xenon kirjoitti:Itse vaan kun maalailen niin välillä muotoilen pensselinkärjen suussa teräväksi. :P
Kun tietää hävinneensä, on parempi pysyä hiljaa.
DragonLance kronikat, mustamiekka kirja sarja ym. myynnissä http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 99&t=94789
DragonLance kronikat, mustamiekka kirja sarja ym. myynnissä http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... 99&t=94789
Niinhän se on. Gw:n bleached bone on parhaan makuista, vallejot ovat lähes kaikki melko pahoja. Tosin pakko niitä on maistella ku ne on muiden ominaisuuksien puolesta parempia.Tyranoid kirjoitti:Niin onhan se hyvä kun laittaa maalisen pensseli suuhun :)Xenon kirjoitti:Itse vaan kun maalailen niin välillä muotoilen pensselinkärjen suussa teräväksi. :P
Kannattaa mahdollisimman äkkiä opetella siitä tavasta irti. Useimmat akryylimaalit eivät ole myrkyllisiä, mutta muissa maaleissa törmää raskasmetallipohjaisiin pigmentteihin. Cadmium esim. vaikka antaa helkkarin hienoa oranssia ei tee erityisen hyvää.Xenon kirjoitti: Itse vaan kun maalailen niin välillä muotoilen pensselinkärjen suussa teräväksi.
- LAV-Kitsune-
Tässä on aiheeseen liittyen Vallejon maaleista aika hyvä artikkeli ihan heiltä itseltään, missä kerrotaan maalien rakenteesta ja vaaroista. GW sivuilta en tällaista löytänyt, mutta samat jutut pätee hyvin todennäköisesti myös sinne. Akryyli jää elimistöön pitkäksi aikaa eikä tuhoudu siellä, joten jos sitä joutuu suuhun niin pitkällä aikavälillä tämä voi johtaa myrkytystilaan tai sisäelinvaurioihin. Pensselit siis pois suusta =)
- St. Apollo
Täältä myös ääni Master Brush Cleaner, aivan mahtavaa tavaraa, eikä ole edes kallista. Pelastin itse tuolla aineella kymmenen melkein roskiin heittämää sivellintä. Riittoisaa, hyvää ja eikä edes kauhean myrkyllistä (kuulema mäntyselluloosasta tehty)
Jos tunnet itsesi tyhmäksi, käytä käänteispsykologiaa!
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
Itse pesen aina tarvittaessa pensselit erittäin vesipitoisella perusfairyllä. Jos pensseli on todella pahassa jamassa, kuten maastonmaalauksessa jälkeen niin pesen ne Fairy Power Sprayllä niin että laitan sitä kämmeneen ja pyöritän pensseliä siinä kunnes kaikki maali on irronnut. Joskus se vaatii monta pesukertaa. Pyörittää vaan tarpeeksi niin irtoaa sieltä ihan juurestakin ja kärki ei enää hapsota. Keinokuituisille pensseleille, joita käytä pohjamaalaukseen ja lakkaamiseen, tämä on ainoa tapa saada ne puhtaaksi.
Olen myös kuullut että jotkut laittavat hiustenhoitoainetta pensseliin saippuapesun jälkeen. Itse en ole huomannut isompaa eroa.
Itse säilytän pensseleitä sellaisessa klassisessa pyöreässa aterimienkuivaustelineessä. Tämän saa hankittua etolasta tai mummosi kuivauskaapista. Ja kyllä, se alkaa käydä pieneksi kun on niin paljon sikasiveltimiä maastonmaalaukseen.
ps, foundation paintit maistuu kaikista pahimmilta
Olen myös kuullut että jotkut laittavat hiustenhoitoainetta pensseliin saippuapesun jälkeen. Itse en ole huomannut isompaa eroa.
Itse säilytän pensseleitä sellaisessa klassisessa pyöreässa aterimienkuivaustelineessä. Tämän saa hankittua etolasta tai mummosi kuivauskaapista. Ja kyllä, se alkaa käydä pieneksi kun on niin paljon sikasiveltimiä maastonmaalaukseen.
ps, foundation paintit maistuu kaikista pahimmilta
-
Izmo Laitela
Joo, en tykkää harmaista sävyistä yhtään, etenkään tummemmista. Tausept Ochre on tosin ihan hyvän makuista.pkaa kirjoitti: ps, foundation paintit maistuu kaikista pahimmilta
Myyra kirjoitti:pari muutaman kymmenen minerin yksikköä suorittaa anaali-insertaation
ëikös vähemmällä pääse ku ostaa silloin tällöin uusia suteja
Kaikki hyvä loppuu aikanaan
- Kaapelikala
Vaan jos se suti maksaa sen 50e, niin saippuapurkkilla ja tunnin hinkkauksella pääsee ihan hyville tuntipalkoille. Toki jotain tiimaripensseleitä voi vaihtaa vaikka joka päivä, mutta parempia ei viitti.Hapid kirjoitti:ëikös vähemmällä pääse ku ostaa silloin tällöin uusia suteja
Kieltämättä sudit ovat aika halpoja kun vertaa siihen kuinka paljon figuihin saa upotettua rahaa. Silti suti alkaa aika nopeasti menettämään ominaisuuksiaan, mikäli sen aina vain huuhtoo vedellä nopsaan ja heittää pöydälle pölyttymään. Pelkkä käsisaippuakin kun tekee ihmeitä silloin tällöin käytettynä. Sudin kulahtamiseen vaikuttaa paljon myös se millaisella tekniikalla maalaa.
Öljyväri-tutoriaali
Öljyväri-tutoriaali