"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Aloittelijan mietinnät

Alue Battlefront Miniaturesin toiseen maailmansotaan sijoittuvalle miniatyyripelille.
Halkomahooli

Aloittelijan mietinnät

Viesti Kirjoittaja Halkomahooli »

Eli olen miettinyt tässä aloittavani FoW:n, olen miettinyt jo niinkin pitkälle että olen päätynyt haluamani saksalaisia (kas kummaa)ja panssariarmeijan joka on LW ajalta. Tästä miettineenä olen harkinnut että seuraavat ostokset ainakin aluksi olisivat paikallaan:

Flames of War Sääntökirja - luonnollisesti
Panzer IVH Platoon - tästä yksi platooni ja hq
Jagdpanther - jonkinlaista pst-voimaa

Kokeneemmilta kyselenkin nyt jotta onko fiksua tällainen porukka alotuksena / voiko kyseistä porukkaa käyttää?
An Eternity Of War And Carnage
tneva82

Re: Aloittelijan mietinnät

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

Halkomahooli kirjoitti:Eli olen miettinyt tässä aloittavani FoW:n, olen miettinyt jo niinkin pitkälle että olen päätynyt haluamani saksalaisia (kas kummaa)ja panssariarmeijan joka on LW ajalta. Tästä miettineenä olen harkinnut että seuraavat ostokset ainakin aluksi olisivat paikallaan:

Flames of War Sääntökirja - luonnollisesti
Panzer IVH Platoon - tästä yksi platooni ja hq
Jagdpanther - jonkinlaista pst-voimaa

Kokeneemmilta kyselenkin nyt jotta onko fiksua tällainen porukka alotuksena / voiko kyseistä porukkaa käyttää?
Open fire on siitä hyvä hankinta että saat pari stugia ja jos löydät jonkun joka kaipaa shermanneja voit myydä/vaihtaa ne hänelle.

Pz-iv platoona on hyvä. 600 pisteessä tuo täyttääki minimit. Isompaa peliä varten tarvitset toisen combat platoonan.

Jadghpantterit on hyviä tankintapossa juu...Mutta aivan sairaan KALLIITA! Neljän hinnalla saisit viisi pantteria tai melkein 10 pz-iv:tä. Lisäksi tässä huomio: AT16 vs AT14 pantterilla on käytännössä aika turha...Liittoutuneilla kun ei raskaita panssareita juurikaan ole. Saksan parhaiden tankintuhoajien ironia on siinä että ne on parhaimmillaan toisia saksalaisia vastaan...Ja suomessa ainaki turnaukset pyrkii olemaan historiallisesti liittoutuneet vs akselivallat.

Sanoisinkin että jadghpanther on tuossa huono idea(varsinkin kun minimi on 2). Hankkisin mieluummin pantteri platoonan. Toinen platoona ja pantteri on saksalaisten yksi parhaista tankeista. Wide tracks, front armour 10, AT14 tykki, 2 konekivääriä(jagdpantherilla vain 1)...Ainakin itse inhoan panttereita yli kaiken kun ne tulevat vastaan. Ei niinkään se AT14 tykki. Pz-iv:n AT11 riittää esmes jenkkejä vastaan kevyesti. Neukkujaki vastaan harvemmin AT on iso ongelma(paremminkin ROF...Neukkutankkeja ku o paljon! Onneksi tässä pelissä ei ole ammuksia tai voisi käydä kuten mulla kävi steel panthers 3:ssa...Tankeilta kirjaimellisesti loppuivat panssarintorjunta ammukset ja neukkutankkeja rynni edelleen kohti :D). Mutta se front armour 10 ON pienoinen riesa ja wide tracks takaa että voivat kruisailla metsissä yms turvallisesti.

(ja jostain lisä stugi tai kaksi jos open firet hankit. Jos joku toinen aloittamassa seudulla ja hän tarvitsee shermanneja ostakaa 2 ja vaihtakaa figut päittäin. Tosin supporttina saat kahden kokoisia stugi platoonia mutta siellä yksiki tappo ja jäljelle jääny ottaa platoona moraalitestiä)
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
Halkomahooli

Open fire on siitä hyvä hankinta että saat pari stugia ja jos löydät jonkun joka kaipaa shermanneja voit myydä/vaihtaa ne hänelle.
Juu tutkittuani pakettia niin tää vois olla huomattavasti parempi idea ostoksena kuin että sääntiksen ja kaiken muun erillään... halpenee huomattavasti
Pz-iv platoona on hyvä. 600 pisteessä tuo täyttääki minimit. Isompaa peliä varten tarvitset toisen combat platoonan.
Pz IV on hyvä perustankki joo... ainaki mitä 2. MS statsit sanoo... eri asia tietenki sit tässä pelissä, eli nämä myös ostoslistassa
Jadghpantterit on hyviä tankintapossa juu...Mutta aivan sairaan KALLIITA! Neljän hinnalla saisit viisi pantteria tai melkein 10 pz-iv:tä. Lisäksi tässä huomio: AT16 vs AT14 pantterilla on käytännössä aika turha...Liittoutuneilla kun ei raskaita panssareita juurikaan ole. Saksan parhaiden tankintuhoajien ironia on siinä että ne on parhaimmillaan toisia saksalaisia vastaan...Ja suomessa ainaki turnaukset pyrkii olemaan historiallisesti liittoutuneet vs akselivallat.

Sanoisinkin että jadghpanther on tuossa huono idea(varsinkin kun minimi on 2). Hankkisin mieluummin pantteri platoonan. Toinen platoona ja pantteri on saksalaisten yksi parhaista tankeista. Wide tracks, front armour 10, AT14 tykki, 2 konekivääriä(jagdpantherilla vain 1)...Ainakin itse inhoan panttereita yli kaiken kun ne tulevat vastaan. Ei niinkään se AT14 tykki. Pz-iv:n AT11 riittää esmes jenkkejä vastaan kevyesti. Neukkujaki vastaan harvemmin AT on iso ongelma(paremminkin ROF...Neukkutankkeja ku o paljon! Onneksi tässä pelissä ei ole ammuksia tai voisi käydä kuten mulla kävi steel panthers 3:ssa...Tankeilta kirjaimellisesti loppuivat panssarintorjunta ammukset ja neukkutankkeja rynni edelleen kohti :D). Mutta se front armour 10 ON pienoinen riesa ja wide tracks takaa että voivat kruisailla metsissä yms turvallisesti.
hmm jos tosissaan on noin niin sitten kyllä mielummin muutama stugi lisää Open firen stugien lisäks ja sit myös muutama panther joista muodostaa sit myöhemmin HQ:n... jos jos tuntuu siltä niin sit lisää panthereita joskus vielä myöhemmin
(ja jostain lisä stugi tai kaksi jos open firet hankit. Jos joku toinen aloittamassa seudulla ja hän tarvitsee shermanneja ostakaa 2 ja vaihtakaa figut päittäin. Tosin supporttina saat kahden kokoisia stugi platoonia mutta siellä yksiki tappo ja jäljelle jääny ottaa platoona moraalitestiä)
Eli olisko sitten tällänen toimiva setti alkajaisiksi?

1 * Open Fire - paketti
2 * stug 3 G
2 * panther A
1 * Pz IV - platoon
Second Stringer

Viesti Kirjoittaja Second Stringer »

Armeijakirja on usein hyvä lähtökohta armeijan suunnittelulle. :) Sääntökirjassa ei tule armeijalistoja mukana kuten ei Open Fire- boksissakaan.

Kirjoista voisi mainita esimerkiksi Fortress Europen, jossa tulee yleisluontoisia armeijalistoja kaikille isoille maille (myös saksalainen panzerkomppania) ja Earth & Steel joka on uusi kirja saksalaisista Normandiassa.

Battlefront julkaisee ystävällisesti sivuillaan myös ilmaisia armeijalistoja. Niitäkin voi olla ehkä mielenkiintoinen vilkaista. Hakemistosivu battlefrontin pdf-armeijalistoista:
http://www.flamesofwar.com/Default.aspx?tabid=108

Yllä olevan sivun listoista "Panzerdivisions Ost", panzerit itärintamalla kesällä 1944:
http://www.flamesofwar.com/Portals/0/Do ... Forces.pdf
Tässä listassa on mahdollisuus ottaa mm. Panzer IV:ia ja panttereita.
Gorzag

Viesti Kirjoittaja Gorzag »

Halkomahooli kirjoitti: Eli olisko sitten tällänen toimiva setti alkajaisiksi?

1 * Open Fire - paketti
2 * stug 3 G
2 * panther A
1 * Pz IV - platoon
Lisää vielä kolmas pantteri niin se on ihan hyvä, niitä saa hvyin harvoin(jos ollenkaan) otettua kahden joukkueissa ja jotta saisit niistä HQ osaton pitää sinulla olla myös yksi pantteri joukkue.

Tnevalla on hyviä pointteja, mutta en nyt ihan menisi allekirjoittamaan tuota Jagdpantterin huonoutta. Neukuilta löytyy paljonkin vaunuja joissa at 14 ja 16 välillä on selvä ero (mm. IS-2 tankit ja raskaat rynnäkkötykit), ja myös briteiltä löytyy raskaita vaunuja. Esimerkiksi erittäin tehokasta Churchill Crocodile liekinheitinvaunua ei pysty pantterilla rikkomaan edestä edes lyhyellä matkalla, kun taas Jagdpanther voi rikkoa sen jo pitkältäkin matkalta. Mutta on totta, että pantteri on monipuolisempi kahdella konekiväärillä ja leveine teloineen, ja hintaakin sillä on 45 pistettä vähemmän. Kuitenkin Jadgdpantterit on täysin pelattavia ja oma sellainen (kuudes laskuvarjojääkärirykmentti voi ottaa vain yhden) pärjäsi viime pelissä erinomaisesti vaikka vastassa ei ollut ainuttakaan vihollisvaunua.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Halkomahooli

ok, kiitoksia paljon kaikille :)

Lisätty nyt ostettavien listalle kolmas panther, ja fortress europe kirjan voisin kaiketi myös hankkia.

Ja pidetään mielessä että tuo jagdpanther, vaikkakin kallis, on erittäin toimiva TD, ja kun sitä joskus hankin niin hommaan sitten sen kaksi jotta saan käyttää.
tneva82

Halkomahooli kirjoitti:Pz IV on hyvä perustankki joo... ainaki mitä 2. MS statsit sanoo... eri asia tietenki sit tässä pelissä, eli nämä myös ostoslistassa
On ne pelissäkin päteviä ;) Ei ne pantterien tasoisia ole mutta toisaalta melkein puolet halvempia. 950 10 pz-iv:tä vs 940 5 pantteria.

hmm jos tosissaan on noin niin sitten kyllä mielummin muutama stugi lisää Open firen stugien lisäks ja sit myös muutama panther joista muodostaa sit myöhemmin HQ:n... jos jos tuntuu siltä niin sit lisää panthereita joskus vielä myöhemmin
Muista että saadaksesi pantteri HQ:n pitää olla pantteri combat platoon.

Lähtisin melkein mieluummin 1xpziv hq:n, 4xpz-iv combat platoon ja esmes 3xpanther combat platoon esmes.
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
tneva82

Gorzag kirjoitti:Tnevalla on hyviä pointteja, mutta en nyt ihan menisi allekirjoittamaan tuota Jagdpantterin huonoutta. Neukuilta löytyy paljonkin vaunuja joissa at 14 ja 16 välillä on selvä ero (mm. IS-2 tankit ja raskaat rynnäkkötykit), ja myös briteiltä löytyy raskaita vaunuja. Esimerkiksi erittäin tehokasta Churchill Crocodile liekinheitinvaunua ei pysty pantterilla rikkomaan edestä edes lyhyellä matkalla, kun taas Jagdpanther voi rikkoa sen jo pitkältäkin matkalta. Mutta on totta, että pantteri on monipuolisempi kahdella konekiväärillä ja leveine teloineen, ja hintaakin sillä on 45 pistettä vähemmän. Kuitenkin Jadgdpantterit on täysin pelattavia ja oma sellainen (kuudes laskuvarjojääkärirykmentti voi ottaa vain yhden) pärjäsi viime pelissä erinomaisesti vaikka vastassa ei ollut ainuttakaan vihollisvaunua.
En minä sano että se on huono mutta äärimmäisen erikoistunut ja siten ei välttämättä ole aloittelevalle pelaajalle välttämättä kaikkein hyödyllisin hankinta. Tuo crocodile on about ainut merkittävä uhka. En ole esmes kertaakaan tainnu nähdä neukkupelaajan ulkoiluttavan is-2:ia turnauksissa. Kallis hinta, keskiraskaan panssarin armour ainoastaan(armour 10 ei paljoa lohduta sakemanneja vastaan) ja rof1 on sellainen että tuo on harvinaisemmasta päästä vastustajia. Jenkkejä vastaan jaghdpantherin tykki on melkolailla turha. FA7 shermannia vastaan ei paljoa merkitse onko AT14 vai 16. No ok kaukaa on pieni merkitys. Ja useimmat shermanneista omaa FA6 jokatapauksessa...

Ainakin itse aloitellesani uutta peliä/armeijaa pyrin ensin hankkimaan yleishyödyllisimmät kamat ensin. Jagdhpanther on liian erikoistunut minun makuuni aloittaakseen sillä. Eihän sillä edes viellä minimejä täytetä.
Hammer

Viesti Kirjoittaja Hammer »

Jos tuntuu, että Jagdpanther on "se juttu" itselle, niin niillä on ihan oma listansa!

Tosin aloittelijan kannattaa varmaan lähteä StuG tai PzIV listoista liikkeelle, niinkuin edellä on jo suositeltu.

Itselleni Jagdpanther on juurikin niin hienon näköinen tankki, että oon monasti harkinnut sitä niiden omaa listaa. Tästä juuri tykkään Flamesissa, kaikille löytyy "se oma" lista jolla tykkää pelata.
If knowledge can create problems, it is not through ignorance that we can solve them.
- Isaac Asimov
Earnest

Viesti Kirjoittaja Earnest »

Hammerin kanssa samaa mieltä, itse aloitin harrastuksen kokonaisella tiikerikomppanialla koska se oli "se juttu", joka on mielestäni tärkeintä tässä harrastuksessa. Myöhemmin toki lähdin kokeilemaan jalkaväkilistoja ja monipuolisuutta, joka on myös ollut hauskaa ja opettavaista. On eri juttu jos haluaa kehittää turnajaisvoittaja komboa tai hauskan mutta toimivan listan.

Jopa Jagpanther listalla (654 -Schwere Panzeräger Abteiling - Earth & Steel kirjasta) saa melko toimivan ja monipuolisen armeijan, sillä melko poikkeuksellisesti armeija vaatii vain yhden Combat osaston (Jadpanttereita 2-3). Lisäksi supporttina saa kaikki tarvittavat lisukkeet: Stugeja, mardereita, Pak 40 AT guneja, jalkaväkeä (pioneeri, krenatööri, scoutteja, machinegun), staattisia tai puoltela AA ja tykistöä/heittimiä.

Mikä parasta (riippuen miten sen ottaa) on support osasto (326. Grenadier Division), joka on Confident Trained ja täten hieman halvempaa pisteissä perus veteraaneihin verrattuna, jolloin saat enemmän tukea jagdpanttereillesi.

Viestin pointti: Aloita sillä mistä diggaat!

P.S Listaa ei saa nykyään enään PDF:nä FoW sivuilta, mutta olen tallentanut alkuperäisen version, joka on suurinpiirtein sama kuin E&S kirjassa. Lähetä YV viestiä jos kiinnosta vilkaista.
Halkomahooli

Kiitoksia kaikille tasapuolisesti aloittelijan avustuksessa, kyllä näillä neuvoilla päästään jo pitkälle, ja tuli samalla näiden neuvojen pohjalta päätettyä ensimmäisen ja toisen ostosreissun sisältö :)

Noppatuuria ja onnea, sekä iloisia pelihetkiä kaikille tasapuolisesti :)
taistelukenguru

Viesti Kirjoittaja taistelukenguru »

.
Viimeksi muokannut taistelukenguru, Su 06.01.2013 22:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
take drugs kill a bear!
tneva82

taistelukenguru kirjoitti:vinkki osta kuningas tiikereitä itse olen kaamea amatööri joka aloitti kuukausi sitten mutta olen kahdesti niitä komentanu hirveitä petoja! nillä jos jollain saa liittoutuneiden peltipurkkia auki ja ku ei perkele mikään pysty siihen panssariin joka huomattiin fiwan järjestämässä megabattlessa
Mutta vastineeksi maksaa helvetisti, on hidas, on vain yksi tankki eikä omaa kunnon anti-jalkaväki tulivoimaa. Edestä kestää mutta kyljestä tullaan läpi ja tykistö tiputtaa pystyyn. Lisäksi liittoutuneet saavat <100 pisteen mortareilla savua päälle jolloin ROF tippuu yhteen jolloin tuhoaa alle 0.5 tankkia vuorossa...

Kiva kapistus mutta parhaimmillaan toisia raskas tankki komppanioita(joita näkee pirun harvoin) tai toista sakuarmeijaa vastaan(ja saksa vs saksa pelejäkää ny ei suomessa juurikaa nähdä kun täällä suositaan historiallisia pareja). Jalkaväki komppania yksinkertaisesti kävelee yli.
Sotahullu

Viesti Kirjoittaja Sotahullu »

Ainakin minua kiinnostaisi tehdä Lw hunkarialaiset sillä:

A) Haluan tehdä akselivalta armeijan.

B) Joka ei ole saksalainen.

C) Mielenkiintoinen.

Tosin kirja pitäisi ensin katsastaa.
Nykyään suunnittelee Itä-Saksan johtamista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Flames of War”