"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Super Glue

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Viikatemies Jr

Super Glue

Viesti Kirjoittaja Viikatemies Jr »

Törmäsin pari viikkoa sitten launeen citymarketissa tämmöiseen super liimaan:
http://www.asia.ru/images/target/photo/ ... r_Glue.jpg
maksoin 50snt 3purkista tota ainetta ja kohtalisesta mattoveitsestä (yksi paketti)

No testasin tota ainetta eilen ja totesin että se on ihan sika tehokasta; se nimittäin liimas ne pinnat sekunnissa toisiinsa.

Onko kukaan muu törmännyt vastaavaan aineeseen? (kun nyt ei oikeen kiinnosta lähtee tilaa mitään liimaa aasiasta asti)
Muutenkin 3 purkkia joissa jokaisessa on vain 3g tota on ainetta on tosi vähän.

BTW: Ja sen kerran kun ei satu hamstraamaan jotain tavaraa se kostautuu heti.
BTW2: Saattaa olla värässä osuudessa mutta en keksinyt parempaakaan paikaa.
The war never changes.
Anaheim

Re: Super Glue

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Noh.

Kyseessä on sellainen mössö kuin syanoakrylaatti. Tuttavallisemmin pikaliima. Vaikka se kuulostaa irstaalta, niin valtaosa pikaliimafirmoista pistää purkkiin samaa tököttiä kuin naapuri ja määrää hinnan etiketin perusteella. Laatuerot kyseisessä tuotteessa johtuvat tiettyjen valmistajien käyttämistä laimenteista ja gelatiinityyppisistä mössöistä joilla näistä tehdään vähemmän juoksevia, mutta perusidea pysyy samana.

Jos pikaliima nappaa kiinni käytännössä heti purkista tullessaan, ei kyseessä ole mystinen superpikaliima, vaan yksinkertaisesti vanhentunut syanoakrylaatti :P

Ja itse kysymykseen, olen vissiin käyttänyt valtaosaa kotimaan markkinoilta löytyvistä pikliimoista, mukaanlukien tuota. Muistaakseni ostin paikallisesta rihkamaliikkeestä, taisi olla marketeissakin hyllytavarana jossain välissä.
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Tutun näköinen paketti, ja hinta.

Mulla ks. tuote ei liimannut metallifiguja millään, yksi purkeista oli täysin tyhjä, ja vimpan taisin heittää roskikseen olan kohautuksella. Sitten opin olemaan miettimättä pikaliimoja ja rakastamaan Zappia.

Tosin mun tuote ei tainnut olla EXTRA FUERTE!
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Anaheim

Viesti Kirjoittaja Anaheim »

Rutabaga kirjoitti:Sitten opin olemaan miettimättä pikaliimoja ja rakastamaan Zappia.
Eikös ZAPpikin pääasiassa pikaliimoja tee? :P Ainakin ne mitä minä tiedän.
Yögobbo

Viesti Kirjoittaja Yögobbo »

Itse olen myös aikoinani törmännyt tuon näköiseen pikaliimaan (muistaakseni tuli 3 tuubia samassa paketissa), eikä se liimannut mitään muuta kuin sormet toisiinsa. Yksi tuubeista lisäksi vuosi jostain kohtaa (tietysti suoraan käsille). Toiste en ole ostanut vaikka on joskus marketeissa noita näkynyt.
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Nähty, kokeiltu ja huonoksi havaittu. Ei liimaa mitään, kuivuu kahteen minuuttiin ja tuubit ovat kertakäyttökamaa. Kun korkkaat, et seuraavalla kerralla enää ole käyttämässä.

Zapin kamat on hyviä. Itse olen käytellyt Gale Force 9 -pikaliimaa jonkin verran, kun muuta ei ole ollut. Ihan jees tuokin on, tosin Zapille ei vedä vertoja. Myös Suomen armeijankin käyttämä Pascofix on aivan loistavaa. Liimaa käden pöytään kiinni sekunnissa :D
Risto.Salonen

Viesti Kirjoittaja Risto.Salonen »

puhdas syanoakrylaatti kuivaa todella nopeasti, ja liimaa lujaan.
Ongelmana onkin, jotta purkki on usein kuiva jo ennen käyttöön ottoa, ja siksi sitä nykyisin saa lähinnä apteekista, ja toimii ensiapulaukkujen "pikasuljin" aineena, joksi se jenkeissä toisen maailmansodan vallitessa kehiteltiinkin. (siksi tuo ihoonkin niin tiukkaan tarraa, ku se on sen tarkoitus).

Harrastekäyttöön tarkoitetuissa pikaliimoissa on yleensä jokin hidaste, haihtumisen estin yms lisäaine, joten ne eivät aina ole yhtä jämeriä, mutta eivät sitten myöskään purkkiin kuiva samalla tahdilla.

Toisaalta niissä on myöskin paksunninta enemmän tai vähemmän, kun syanoakrylaattu itsessään on vettä ohuempaa, niin sillä ei saa kiinnitettyä kuin pehmeitä tai todella sileitä pintoja toisiinsa. Metallifigujen kanssa tulee suureksi ongelmaksi, jotta mitenkä saada pinnat täysin sileiksi ja toisiinsa sopiviksi, joten liimaus voikin olla ikävän hankalaa ja turhauttavaa.

Harrasteliimoista ZAP tarjoaa myöskin geelipikaliimaa, jossa liima on pääasiassa täyteainetta, jolloin isotkin raot täyttyy, ja näin metallien liimaus muuttuu ihan iloiseksi touhuksi.

Itse syanoakrylaattia käyttänyt siten, että liimaan kuumaliimalla palat toisiinsa, irroitan ne, ja liimaan pikaliimalla kuumaliimasta muodostuneen sauman takaisin paikalleen.
Nykyisin kun paremmin varoissani, niin kuumaliiman korvannut greenstuffilla, parempaa, mukavampaa, nopeampaa ja helpommin maalattavissa.
pkaa

Viesti Kirjoittaja pkaa »

Itse suosin zappagäppien sun muiden syanoakrolaattien kanssa nopeutinta, pieni suihkaisu ja liima on kuivunut. Erittäin kätevää. Ei vaan kannata suihkutella muoviosiin, sulattelee styreeniä. Finecastia ja metallia se ei tietenkään sulata.

pkaa
St. Apollo

Viesti Kirjoittaja St. Apollo »

pkaa kirjoitti:Itse suosin zappagäppien sun muiden syanoakrolaattien kanssa nopeutinta, pieni suihkaisu ja liima on kuivunut. Erittäin kätevää. Ei vaan kannata suihkutella muoviosiin, sulattelee styreeniä. Finecastia ja metallia se ei tietenkään sulata.
Nopeuttimien kanssa vain usein tapahtuu se että liitoskohta on heikompi kuin normaalisti ilman nopeutinta joten tätä ei kannata ihan joka paikkaan pistää...
Jos tunnet itsesi tyhmäksi, käytä käänteispsykologiaa!

Oma ukkogalleria: http://www.warseer.com/forums/showthread.php?t=224443
pkaa

Viesti Kirjoittaja pkaa »

Itse en ole tällästä heikkoutta huomanut, mutta kai se ehtii tehdä paremman liitoksen molekyylitasolla jos ei kuiva niin nopeasti. Yleensä tilanne on vaan se että tarvisi sen kolmannen käden joka suihkuttaisi nopeutinta.

pkaa
Kaapelikala

Viesti Kirjoittaja Kaapelikala »

Ongelmana kovettimien (ja veden) kanssa on se, että ulkopinta kovettuu nopeammin kuin sisäpuoli. Sisäpuoli on siis märkää ulkopuolen kovettuessa. Olomuodon muuttuessa noiden tilavuus muuttuu ja joistakin paikoista ei ota niin hyvin kiinni kuin toisissa.
Captain-Jake

Viesti Kirjoittaja Captain-Jake »

Mä oon käyttäny Loctiten super glue (precision). Riittävän hyvää tähän tarkoitukseen ja se purkki on aivan loistava. Maksaahan se puteli noin 5e, mutta kestää kyllä ikuisuuden, mulla on puolisen vuotta ollu tuo sama purkki, vielä toimii kuin uusi, eikä ole edes puoleen väliin kulunut.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”