Kdownunder kirjoitti:Itse olen joskus muinoin pilannut maalipinan mattalakalla (tuli liian matta ja jauhomaisen tylsä pinta, hävitti myös värikylläisyyttä) mutta mikäli sinulla on jostain tuotteesta kokemusta niin kannattaahan sitä kokeilla. Miedon mattaefektin saa ainakin aikaiseksi noilla GW:n glaze:lla. "Pilasin" sillä efektillä yhdet kilvet joiden olisi pitänyt olla juuri tuollaiset vahamaiset =)
Accu kirjoitti:Sekä GW:n purity seal että army painterin mattaspray tekevät metallimaalien pinnoista todella huonon näköiset (tappaa killon niistäkin). Ite laitan ensin reilun kerroksen GW:n 'ardcoattia ja sitten vasta mattalakan. Lopputulos on matta mutta metallimaalien kiilto säilyy, suosittelen.
En ole ihan varma, uskallanko/jaksanko lähteä näitä nyt enempää lakkailemaan. Käyttämäni "satin varnish" toimii mielestäni ihan kivasti, vaikka tietyissä valaistusolosuhteissa kiilteleekin. Osaan sävyistä matta kyllä sopisi paremmin - vaatteet jne. NMM-jutut, nahan jne. voisi jättää kiiltävämmiksi. Metallimaaleja en ole näissä käyttänyt.
Mattalakoista on minullakin sekä hyviä että huonoja kokemuksia. Nuorna miesnä mm. yhden figusetin maalaus lakkautui valkoiseksi/sameaksi (ovat muistojen laatikossa). Kokeilin myös tämän projektin liikutusalustaan todella vanhaa Miniature Paintsin mattalakkaa, joka kuivuttuaan muodosti kivan kalvon, joka irtosi ja jonka sai kuorittua pois! Joo ei. Vanha purkki, tietysti, ja nykyajan mattalakat ovat ymmärtääkseni muutenkin vanhoja parempia. Vallejon tuotetta olen harkinnut (ja olisin ostanutkin, jos sitä olisi ollut projektin alkuvaiheen kauppareissulla kauppojen hyllyssä).
Olen mm. siinä mielessä rajoittunut, että käytän lähinnä Vallejon maaleja ja muutamaa inkkiä. Olisi varmaan ihan hyödyllistä hankkia lisää sävyjä sen lakan lisäksi - sekoittelen aika paljon, mistä syystä esim. sinisen sävyissä on figujen kesken vähän eroja. Toisaalta se elävöittää... tuota tuota... yksi GW:n maalipurkki löytyy, ja nyt GW:n maaleista & maalituotteista on huonoja kokemuksia neljältä vuosikymmeneltä :P
PS onnistuin magnetisoimaan figut kesällä - pieniä askartelumagneetteja (Sinelli) ja magneettiseksi alustaksi plasticard + ohut teräsverkko + paperi. Eli liikutusalustojakin on tullut askarreltua. Kiitos vinkeistä tähän. Aiemmin unit fillereiksi miettimäni vankkuriratkaisut ovat toistaiseksi telakalla. Vankkurit vankkureina.