"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Blokkialustat: mihin, millaiset, mistä?

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Dolmot
Valvoja

Blokkialustat: mihin, millaiset, mistä?

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Halloo

Nyt kun minullekin tahtoo siunaantua 15-millistä roipetta, aloin kartoittaa aktiivisemmin alustatarjontaa tarkoitusta varten. Tässä haetaan nyt siis tyyppiä, jota voisi luonnehtia suorakulmaiseksi särmiöksi. Etenkin pienemmissä skaaloissa näille yleensä kasataan useampia figuja, mutta samaa tuotetta näkee käytettävän historiallisella puolella myös esim. 25-28-millisille irtofiguille.

Pois rajataan tällä kertaa hammereista ja moderneista skirmisheistä tutut ontot muovialustat, vaikka olisivatkin suorakulmioita.

Materiaaleja on monia. Löytyy vaneria tai vastaavaa levyä, muovia, metallia ja bonuksena magnetointia. Toimittajia on paljon, eikä yksikään niistä tietääkseni ole mitenkään suvereenissa asemassa. Joskus olen poiminut messuilta tai tilannut netistä merkkaamattomia paketteja, joiden valmistajaa hädin tuskin enää muistan. Toimittajan, materiaalin ja ominaisuuksien lisäksi joskus on ihan oma taiteenlajinsa valita alustan koko, jos peli ei sitä tarkkaan speksaa. Paksuus on yleensä valinnainen, mutta kenties käytettävyyden ja estetiikan kannalta tärkeä.

Ettei taas menisi romaaniksi niin asiaan eli kollektiivisen viisauden keräämiseen. Jos aihe on edes hiukan tuttu, saa esittää valistuneita näkemyksiä esim. seuraavista aiheista:

- Mihin tarkoitukseen?
- Millaisia?
- Miksi?
- Mistä?
- Suosituksia jonkin puolesta / vastaan?

...vai onko tällä oikeasti edes väliä?
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mikke

Re: Blokkialustat: mihin, millaiset, mistä?

Viesti Kirjoittaja Mikke »

MDF on tullut havaittua hyväksi. Melkeinpä koosta riippumatta. Toimittajia pitäisi löytyä ja hinta ei ole kohtuuton. Kestävät käyttöä ja haisevat miehekkäästi laserin polttamilta, mitä muuta voi enää toivoa?
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

http://war-bases.co.uk/ rujon webdesignin takana piilee edullinen, nopea ja luotettava palvelu (näin yhden oman tilauksen ja brittien mainesanojen pohjalta)

Laserleikattu MDF on päivän sana. Tuolta ei taida saada magneetteja noihin pohjiin, ne voi hommata Litkolta joka on jenkkiläinen vastaava palvelu mutta viikon sijaan toimitusaika pari kuukautta: http://www.litko.net/

Pyöreiksi alustoiksi suosimme luonnollisesti prikkoja.

Lätkän paksuus on semmoisena parimillisenä paras noille pikkuskaaloille. Paksummat näyttävät turhan korkeilta korokkeilta ja ohkaisemmista ei saa otetta.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

MDF on itselläkin toiminut hyvin. Halpaa, helposti saatavilla jne.

Mazikaisen mainitsema Warbases on hyvä, itse olen tilannut myös Sarissa Precisionilta ja 4Groundilta samalla kun on MDF rakennuksia tullut hankittua.

4Ground taitaa olla noista kaikista halvin, vaikka eipä se nyt hirveästi vaikuta maksaako se 40 basea 1,3 vai 2 puntaa. Ilmaiset postit sieltä saa 45 punnan kohdalla ja rakennuksilla se on aina tullut kivasti täyteen. Firma tekee aikalailla markkinoiden parhaat MDF rakennukset tällä hetkellä myös.

Magnetointiin toimii myös aika hyvin magneettinen teippi. Riittää pitämään figut aika hyvin paikallaan kuljetuksessa vaikka ei metallifiguilla ehkä laatikon kääntelyä yms. kestä.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
anwil

Viesti Kirjoittaja anwil »

Itse olen ostanut honkkarista ohutta teräslevyä ja leikannut haluamani kokoiset trayt. Siihen voi magneetti hyvillä mielin kiinnittyä, kestää vaikka nurinperin kuljettamisen. Samaisella levyllä kun vuoraa kuljetuslaatikon niin sekin ongelma on hoidettu. Viimeksi oli 100 x 20 cm levy tarjouksessa reilu viisi euroa. Aika monta kuljetuslaattaa saa noista väkästeltyä.
Nopat ja Taktiikka Ry
http://www.nopat.fi
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Warbases ja 4ground on molemmat hyviä. 4groundinilta kyllä kannattaa jo tilata tosissaan ihan sen takia, että samaan syssyyn voi laittaa tulemaan niiden hienoja rakennuksia.

Rautakaupasta saa kätevästi sitten mazikaisen jo mainitsemat prikat, jos mielii pyöreitä alustoja. Niille olen basettanut yksittäisiä ukkoja ja parin-kolmen miehen tiimejä isommissa skaaloissa ja kokonaisia ryhmiä 6mm skaalassa. Sopivat myös hyvin kenraalien ja muiden komentajien alustoiksi peleissä, jossa muut liikkuvat tiukoissa rivistöissä.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Dolmot
Valvoja

Warbasesilta on kyllä harkinnassa ostaa pari maaliräkkiä, ehkä muitakin leikkaustuotteitakin siinä ohella.

MDF on tosiaan aika perusvarma valinta - ja tavallaan miehekäs kun savun hajun lisäksi ovat sormet noessa. Saatavuus ei todellakaan ole nykyään ongelma. Muistuu mieleeni joku foorumikommentti, joka tiivistyi suunnilleen sanoihin "everyone and their dog has a laser cutter now". Kaikenmoista yrittäjää on markkinoilla. Neliöalustoissa nyt ei erityistä ammattitaitoa vaadita, mutta esimerkiksi maastohärpäkkeissä näkee aika kirjavia yritelmiä. Välillä laaseroituna yritetään tarjota juttuja, joita ei ikimaailmassa pitäisi tehdä sillä tavoin. Kun vielä osien määrässä säästellään, tuloksena on jotain mikä muistuttaa 90-luvun puolivälin tietsikkapelejä. Piti olla kolmedeetä, mutta kone ei jaksanut pyörittää kuin 20 polygonia kerrallaan. Jos haluan katsella sellaista, pelaankin Doomia. Esimerkiksi Fenris sentään vielä skarppaa ja valaa hartsista ne osat, joihin polygonimalli ei yksinkertaisesti sovi.

Nyt karkasi taas aiheesta. Toinen ketju tälle jos lasermaasto kiinnostaa.

Magnetoinnissa markkinat eivät ehkä ole vielä ihan niin kyllästetyt. Useampia firmoja löytyy kyllä. Litkolta olen tilannut roipetta tasaiseen tahtiin jo erinäisiä vuosia, mutta viimeaikaiset USPS:n ja tullin yhteisponnistukset ovat torpedoimassa tätä kanavaa. Nyt pistin tilauksen Sally 4th:lle. Tulossa olisi vähän vaneria, valmiita magneettialustoja ja arkkimateriaalia. Oli ainakin joissain asioissa edullisempi kuin pari muuta äkkiseltään silmäiltyä. Arvostelunpoikanen ehkä sitten kun tulee ja ehtii.

Jotkut sanovat [lähde?], että magneettiarkeissa saa keskimäärin paremmin tarttuvaa kamaa kuin -nauhoissa. Tästä en vielä ole tehnyt tieteellisen tarkkaa testiä. Arkeista leikatuilla olen kyllä saanut aika hyvän otteen. Ainakin riittänee pitämään muutaman 15-millisen paikoillaan. Menetelmä houkuttaa, koska tuollaiset yksiköt saa usein ladottua luontevasti kompaktiin riviin ja ruudukkoon kuljetusta varten, eikä välttämättä tarvitse ruveta säätämään täyttä foamimatriisia niin kuin isommille figuille.

Paksuutta pitää testata vielä. Oma silmäni kyllä suosii matalaa, jopa pelattavuuden kustannuksella. Jatkan silti vielä kokeiluja...
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mazikainen

Pataljoonan hevosmiähet kerto että magneettipohjista heikkenisi pito ajan myötä. En tiedä pitääkö paikkansa ja että mahtaako tälle mitään mutta asia kyllä kiinnostaa kun koko ACW-kokoelma on magneettipohjilla ja olen viimein saanut aikaiseksi nikkaroida sitä peltitarjotinkuljetuslaatikkoakin jossa tästä olisi hyötyä.
anwil

Viesti Kirjoittaja anwil »

Mazikainen kirjoitti:Pataljoonan hevosmiähet kerto että magneettipohjista heikkenisi pito ajan myötä. En tiedä pitääkö paikkansa ja että mahtaako tälle mitään mutta asia kyllä kiinnostaa kun koko ACW-kokoelma on magneettipohjilla ja olen viimein saanut aikaiseksi nikkaroida sitä peltitarjotinkuljetuslaatikkoakin jossa tästä olisi hyötyä.
Samanlaisia huhuja jostain kuulin, mutta epäilen tiedon luotettavutta. Jos olen oikein ymmärtänyt neodyymimagneettien demagnetointi on melkolailla hankalaa. Itse olen magneetit ostanut täältä: http://www.supermagnete.fi/
Nopat ja Taktiikka Ry
http://www.nopat.fi
Dolmot
Valvoja

Omat keskitason fysiikanopintoni sanovat, että kaikki kestomagneetit heikkenevät ajan mittaan. Parempi kysymys kuuluu, onko merkityksellisen muutoksen aikaskaala kuukauksia vai tuhansia vuosia. Vaikka valistuneet hevosmiehet tästä ilmiöstä toisinaan muistuttavatkin, en muista kuulleeni yhdestäkään tapauksesta, jossa magneettialustat olisivat menneet käyttökelvottomiksi. Toisaalta hiukan vaikeahan se olisi huomata, jos vaikka kymmenessä vuodessa tehosta katoaisi hitunen kerrallaan 20 prossaa. (Luvut täysin hatustavedettyjä havainnollistamisen vuoksi, ei tarkoitettu kuvaamaan todellisuutta.)

Itse olen alustoinut kaiken skirmish-kaman Litkon pyöreille magneettilätkille sellaisenaan jo viitisen vuotta. Tosin se nyt oli lähinnä hetkellinen välähdys, jossa oli taustalla mm. kyseisten minialustojen sijoittaminen PP-tyylin muovialustojen slottiin magneetilla kiinnitettynä, jos on tarvetta pelata jotain standardi-skirmishiä ja joku/jokin välttämättä vaatii oikeankokoisia alustoja. Eipä ole tapahtunut kovin monta kertaa. Kyseiset alustat yksinään tuskin riittävät pitämään kaikkia 28-millisiä figuja täysin kuljetusturvallisesti metallissa, enkä ole yrittänytkään. Leveä, matala ja kokonaan alustan puolella pysyvä pienen skaalan yksikkö on vähän helpompi tapaus.

Mutta takaisin asiaan palatakseni, yhden teorian mukaan olisi pitkällä tähtäyksellä fiksumpaa tehdä alustat pellistä ja magnetoida laukku, jolloin tehohäviön iskiessä voisi vaihtaa helpommin laukun materiaalit. Vaikka tässä saattaa olla ainakin teoriassa jotain perää, itse en usko merkittävään tehohävikkiin, ja tietääkseni kaikki kestomagnetisoitavat materiaalit yhä reagoivat ulkoisiin magneettikenttiin, vaikka niissä itsessään ei olisi tehoa. Toisin sanoen jopa tämä teoreettinen "puhki ajettu" magneettialusta olisi edelleen yhtä validi käytettäväksi magnetoidun laukun kanssa kuin peltikin. (Kannattaa vain noudattaa säännönmukaisuutta napaisuudessa.) En stressaa asiasta liiaksi.
Mazikainen

Tekaisinpa joutessani valmiiksi tuon figulootan jenkkien sisällissodan napeille. Peltipohjaisia tasoja joihin magneettilätkillä pohjatut figut ottavat hyvin kiinni. Kestää kallistaa ylösalaisin eikä figuja karkaa, mutta ei varmaan kannata portaista pudottaa. Lootaan otin mallin aikalaisesta ammuslaatikosta että saapi lavasteen pelipaikalle samalla vaivalla:

http://mazikainen.blogspot.fi/2014/12/a ... tised.html
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”