"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Finnfoam / blue foam ja turvallisuus

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Mortikka

Finnfoam / blue foam ja turvallisuus

Viesti Kirjoittaja Mortikka »

Tulee käytettyä paljon finnfoamia ja vastaavaa sinistä eristelevyä maaston ja rakennusten väsäyksessä. Aloin miettiä materiaalin turvallisuutta hieman tarkemmin, kun rakensin lapselle legoleikkejä varten alustan.

Olenko oikeassa ymmärryksessä sen suhteen, että mainittu lämpöeristelevy on itsessään turvallinen tuote, josta ei vaikkapa irtoa haitallisia kemikaaleja?

Syömään en toki moista tavaraa alkaisi :-D ja kuumalankaleikkaukset hoidetaan tietenkin aina ulkoilmassa. Lähinnä työstän materiaalia mattoveitsellä.
Mortikka

Re: Finnfoam / blue foam ja turvallisuus

Niin, siis se sininen levy on sekin umpisoluista suulakepuristettua polystyreeniä. Noh, olisin voinut "hieman" tarkemmin asiaa kyllä googlata, sillä Wikipedia tietää kertoa seuraavaa:

"Polystyreeni on kestomuovi, joka voidaan uudelleen sulattaa ja käyttää raaka-aineena. Se ei ole terveydelle vaarallinen aine, mistä syystä sitä käytetään muun muassa elintarviketeollisuuden pakkauksissa.[4] Tuotannon toinen tärkeä raaka-aine on hiilidioksidi, jota Finnfoam saa muun teollisuuden sivutuotteena eli se ei lisäkuormita ympäristöä."

"Polystyreenin ja hiilidioksidin lisäksi levyissä käytetään lisäaineita kuten väriä, prosessin stabilointiaineita ja solurakenteen modifiointiaineita. Eristevalmistuksessa käytetään maailmalla yhä CFC-, HCFC- tai HFC-kaasuja ja terveydelle haitallisia bromiyhdisteitä sisältäviä palonestoaineita.[7][8] Finnfoam on kuitenkin onnistunut korvaamaan nämä yhdisteet turvallisemmilla aineilla, kuten hiilidioksidilla. Finnfoam-levyjen sisäilman päästöluokitus on M1, eli siitä ei haihdu sisäilmaan haitallisia aineita."
Meganiikko

Viesti Kirjoittaja Meganiikko »

Finfoam on periaatteessa turvallista, siitä ei irtoa (ainakaan NTP-ympäristössä) kemikaaleja ja jos sitä leikkaa kuumalla, niin teoriassa siinä vapautuu vain hiilidioksidia (paisutuskaasu) ja vettä (plus sula foam), ja itse foammateriaali sulatettaessa ei syty palamaan. Sitä ei kannata syödä tai järsiä, sillä se ei ole myrkyllistä, mutta silti haitallista.
Ulkosulatus silti suositeltavaa

Sen sijaan jos meinaat blue foamia eli syrofoamia niin se on sitten eri juttu:
Siitä ei myöskään irtoa NTP-ympäristössä kemikaaleja, mutta siitä irtoaa sulattaessa haitallisia kemikaalihöyryjä. Tarkkoja terveysvaikutuksia en nyt muista mutta pahaa jälkeä tekee.
Kemikaalien takia myöskin se ei ole hyvää temmeltämismateriaalia koska siitä irtoaa aina hieman päälysrakenteita käsiin yms kun sitä käsittelee, varsinkin ei-sulatetuilla pinnoilla.

All in all,
finfoam=juu
styrofoam=ei

edit: kappas, vastaus samaan aikaan.
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Mortikka

Kiitos mainiosta vastauksesta!

Mikä on NTP-ympäristö?

Voi hemmetti sentään. Käytin ensin finnfoamia, mutta sitten aloin sorvata juuri tätä mainitsemaasi styroa, kun finnfoam oli K-raudasta loppu ja koska serkku heitti talonrakennustyömaaltaan ylijäämälevyn. Jälkimmäisestäkin on nyt tullut väsättyä kaikenlaista. En niitä poiskaan viitsisi heittää. Aika monta työtuntia on nimittäin noissa rakennelmissa takana.

Mahtaako päällemaalaus ja lakka kapseloida sen verran hyvin, että matskusta ei sitten irtoa haitallisia aineita? Jos se on NTP-ympäristössä turvallinen, niin eivätkö silloin haitat ilmene lähinnä työstövaiheessa

Pitänee heittää loput blue foamit mäkeen ja hankkia finnfoamia taas.

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta tuolla maailmalla juurikin styrofoamia (blue / pink foam) käytetään aika yleisesti pienoismallirakentelussa. Ihan hakusanoilla styrofoam modelling löytyy blogeja ja tutorialeja vaikka miten.
Morze

Viesti Kirjoittaja Morze »

Finnfoamhan on polystyreenia kanssa? Koulukemian perusteella muistelisin, että aine on sellaisenaan turvallista, mutta epäpuhtaassa palamisessa syntyy polyaromaattisia hiilivetyjä (PAH), jotka luokitellaan karsinogeeneiksi. Eli kuumalankaleikkurilla kannattaa leikkiä ulkotilassa.
Meganiikko

NTP ympäristö on ideaaliympäristö eli 20*C, 1 bar ja niinedelleen. Eli käytännössä "neutraali" tila.

Juu, lakka päällä ja maalattuna ihan turvallinen kanssa tuo sturofoam, mutta siitä ei kannata sellaisenaan tehdä leluja/leikkiympäristöjä ihan vaan sen takia että käytössä tuo maali ja lakka tuppaa halkeilemaan pois, paljastaen styrofoamia.
Itse kehottaisin päälystämään esim. pientä leikkimökkiä tehdessä styrofoamin Kovalevyllä (rakentajanlaatu on hyvää tähän tarkoitukseen, 2 neliöä oli 5 rahaa)

Eli pähkinänkuoressa: Täysin turvallista kun rakennetaan ja päälystetään oikeaoppisesti, ja ainetta ei lähdetä polttamaan tai ihmeemmin käpälöimään ja käpälöitä sitten nuoleskelemaan. Tämä vaatii tietämystä sekä tekijältä että loppukäyttäjältä.
Kun olet noita miniatyyrisivuja lueskellut niin olet varmaan huomannut että aika usein styroksista tehdyt valmiit tuotteen ovat päälystettyjä.

Finfoam muistaakseni oli vielä lisäksi suunniteltu niin että sen ei pitäisi vapauttaa hiilivetyjä, koska se on suuniteltu rakennusten seinäeristeiksi ja tulipalon sattuessa niiden ei tulisi käryyttää myrkyllisiä aineita ilmaan. Toki, ei noiden sulamishöyryjen hengittäminen paras idea ole, mutta teoriassa sen ei pitäisi kovinkaan voimakaasti vaikuttaa elimistöön mikäli vaikutusaika on lyhyt (suurin osa hiilidioksidia ja vesihöyryä).

edit: siis olitko rakentelemassa pienoismallimaastoa vai leikkimökkejä?
Mortikka

En rakenna leikkimökkiä :-D vaan maastoa ja pari rakennusta olen tehnyt.

Hyvä kuulla, että päällemaalattu foam on ok. En siis heitä jo valmista rauniorakennelmaa ja keskeneräistä tornia pois. Ne kun jäävät vain aikuisten käyttöön ja ovat täysin maalin ja lakan peitossa. Iso pelialusta on tehty vain finnfoamista.

Nyt minun pitäisi sitten erottaa foliohattu ja todelliset riskit ja haitat.

Olen siis säilyttänyt foamia kotona. Tästä ei liene haittaa, jos materiaali ei sinänsä itsessään päästä normaalissa lämpötilassa haitta-aineita hengitysilmaan. Ymmärsinkö oikein?

Mattoveitsellä ja kuulakärkikynällä olen kaivertanut foamia. Nuoleminen ei ole tullut mieleen, vaan olen siivonut siprut ja sotkut heti roskikseen. Mutta liukeneeko tosta matskusta sitten kemikaaleja ihokontaktin kautta elimistöön? Jos näin on, niin sitten olen altistanut itseni.

Jonkin verran olen käyttänyt kuumalankaleikkuria tuulisella parvekkeella ja lärvi mahdollisimman kaukana foamista. Eli nämä toksiinit ovat menneet taivaan tuuliin. Ekoteko :-(

Muutamaa palaa olen vähän hionut. Tämänkin tein parvekkeella ja palat muovipussin sisällä, ja pussi roskikseen. En usko tämän olleen kovinkaan haitallista.
Meganiikko

Olen siis säilyttänyt foamia kotona. Tästä ei liene haittaa, jos materiaali ei sinänsä itsessään päästä normaalissa lämpötilassa haitta-aineita hengitysilmaan. Ymmärsinkö oikein?
Ei ole haittaa tuosta.

Ko. aine on täysin turvallista säilyttää kotona NTP-oloissa.

Ongelmia tulee vain jos:

1. Sulamis/palamistuotteita hengitetään sisään runsaasti
2. foamista hiottua pölyä joutuu hengityselimiin runsaasti
3. foamia joutuu ruuansulatuselimistöön.

Finfoam aiheuttaa ongelmia vähemmän kuin styrofoam mikäli em. tapahtuu.
Ihokontakti on täysin turvallista olettaen että pölyä ei mene avoimiin haavoihin.

läksin siis selittelemään sillä oletuksella että rakentelet 3-5 vuotiaalle jantterille leikkilinnoja finfoamista, hur dur.
Aikuisille harvemmin tarvitsee sanoa että hampaat irti siitä maastonkappaleesta.
Mortikka

Juu, eipä ole tullut tuota styrofoamia pahemmin järsittyä.

Kiitos todella paljon Warhammer 116, kun jaksoit näin huolella selvittää asian. Tästä oli paljon apua. Olen siis käsitellyt matskua turvallisella tavalla, mutta jatkossa palaan kyllä takaisin Finnfoamin maailmaan. Mitä vähemmän tulee altistusta ylimääräisille kemikaalicoctaileille, sen parempi.

Kuusivuotiaalle rakensin legodiodraaman pohjaksi alustan, jonka hän saa leikkeihinsä vain pyytämällä. Eipä hänkään siihen ole hampaitaan upottanut, on jo sen verran iso. Hyvin neuroottisesti on tullut lattiat aina askartelun jäljiltä siivottua, ettei perheen taapero (joka tunkee kaiken suuhunsa) pääse hipaisemaankaan isin myrkkykeitoksia.

Tämä menee nyt jo off topiciksi, mutta itse asiassa lueskellessani tätäkin foorumia aloin epäillä, ettei ihan kaikille puuhastelijoille ole selvää, että ko. matskua ei saa missään nimessä sisätiloissa kuumentaa. Jo hiominenkin saattaa kuumentaa materiaalin pintaa niin paljon, että siitä erittyy haitallisia kaasuja. Ja styrofoamia ja Solimatea suositellaan todella monessa viestiketjussa. Samoin tuntuu aika kuumottavalta, että maalien poisto auton jarrunesteellä on yleistä. Itse käytän Fairy Power Sprayta, ja sitäkin jynssään vain parvekkeelle ja kumihanskat kädessä. Ja juuri vähän aikaa sitten luin, kuinka joku miniatyyrimaalari kirjoitti spraymaalavansa sisätiloissa.

Itse asiassa ei olisi huono idea, jos joku jaksaisi kirjoittaa Sotavasaraan pienen kokoavan artikkelin aiheesta askartelu ja turvallisuus.
Hello

Viesti Kirjoittaja Hello »

Pahoittelen, että nostan vanhaa ketjua, mutta minulla on tähän liittyvä kysymys ja ajattelin ettei ole hyvä aloittaa uutta ketjua.

Aloin rakentaa pelipöytää ja tuli sitten ostettua sinistä styrofoamia. Kysyisin nyt teiltä onko sitä turvallista sahata, jos hio sisällä, mutta pitää imuria päällä ja käyttää pölynsuojamaskia.
Entä onko se turvallinen pölipödän levyratkaisu, jos se on päällystetty yhdeltä puolelta liimalla ja muilta maalilla?

Ja asiaan liittymättömänä: Kannattaako pinta käsitellä ennen maalausta jollakin?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”