[KoW] Kings of War (Mantic Games)
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Re: Kings of War (Mantic Games)
Mikä on KoWissa normaali pistekoko, jolla pelataan? Kun itse katselen noita Core-armeijalistoja, joista ilmeisesti puuttuu tietyt yksiköt ja maagiset esineet, tuntuu hirveän määrän joukkoja saada kentälle jo ihan tuhannenkin pisteen pelissä.
Kuvittelin 150 kääpiöni olevan enemmän kuin tarpeeksi, mutta kahden horden ollessa vaivaiset 400-500p, kummastuttaa ajatus, omistaa, pelata, mutta ennen kaikkea maalata 2000p peli. Sehän vaatii ihan hirveän ämpärillisen Ironcladeja.
Onko Mysterous, Samxxx ja kumppanit muuten onnistuneet rikkomaan jo pelin? Onko armeijoista löytynyt vielä K'Dai, Abo ja muiden kumppaneiden veroisia konkareita?
Kuvittelin 150 kääpiöni olevan enemmän kuin tarpeeksi, mutta kahden horden ollessa vaivaiset 400-500p, kummastuttaa ajatus, omistaa, pelata, mutta ennen kaikkea maalata 2000p peli. Sehän vaatii ihan hirveän ämpärillisen Ironcladeja.
Onko Mysterous, Samxxx ja kumppanit muuten onnistuneet rikkomaan jo pelin? Onko armeijoista löytynyt vielä K'Dai, Abo ja muiden kumppaneiden veroisia konkareita?
Soturin ei tarvitse vuodattaa verta voittaakseen taistelun.
- Sinitähti
- Sinitähti
Sanoisin että semmonen oiva pistekoko olisi 1700 - 2000 välillä. 1700:an saa esim tontuille :
Bsb ja taikuri (windblast, konit)
Regimentit tall speareja ja palace guardia
2 regimenttiä cavalryä
Trooppi cavaa
2 trooppia jousia
Regimenti shamblerseja (tai jotain, suomeksi treekinejä)
2 boltteria
Upgradeja mulla oli tossa jousille osumiseen ja toiselle woundaukseen +1 palace guardille stealth ja yhdelle cavalle headstrong
Jos nyt oikein muistan niin toi meni tasan 1700:aan
Ihan ok kokoonpano, ja tollasella jo pelaa, mutta ei pieni lisä haittaisi...
Bsb ja taikuri (windblast, konit)
Regimentit tall speareja ja palace guardia
2 regimenttiä cavalryä
Trooppi cavaa
2 trooppia jousia
Regimenti shamblerseja (tai jotain, suomeksi treekinejä)
2 boltteria
Upgradeja mulla oli tossa jousille osumiseen ja toiselle woundaukseen +1 palace guardille stealth ja yhdelle cavalle headstrong
Jos nyt oikein muistan niin toi meni tasan 1700:aan
Ihan ok kokoonpano, ja tollasella jo pelaa, mutta ei pieni lisä haittaisi...
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Oli kyllä hauskaa heitellä taas ukkeleita ja tuplakutosia, kiitos vielä!
ElCapitan:
Kyllä, armeijat ovat pisteisiinsä nähden suurempia kuin fabassa. Esimerkiksi sankareillehan ei lastata rompetta sadalla tai kahdellasadalla pisteellä per nenä.
Perusjantterit ovat tosiaan halpoja. Itse havaitsin pisteiden kuitenkin täyttyvän erikoisjoukoilla ja sankareilla, joskin kyseessä olivat epäkuolleet, joilla asetelma todennäköisesti on kärjistynyt.
Mitä 'rikkomiseen' tulee, pelistä puuttuu se erikoissäännöillä läträys ja liikevaiheen sotkut, joiden kautta se tavallisesti tehdään. Optimikokoonpanot perusotteluun tullevat löytymään kuten tapa on. En itse ajatellut niitä kuitenkaan tarkoituksella etsiä.
ElCapitan:
Kyllä, armeijat ovat pisteisiinsä nähden suurempia kuin fabassa. Esimerkiksi sankareillehan ei lastata rompetta sadalla tai kahdellasadalla pisteellä per nenä.
Perusjantterit ovat tosiaan halpoja. Itse havaitsin pisteiden kuitenkin täyttyvän erikoisjoukoilla ja sankareilla, joskin kyseessä olivat epäkuolleet, joilla asetelma todennäköisesti on kärjistynyt.
Mitä 'rikkomiseen' tulee, pelistä puuttuu se erikoissäännöillä läträys ja liikevaiheen sotkut, joiden kautta se tavallisesti tehdään. Optimikokoonpanot perusotteluun tullevat löytymään kuten tapa on. En itse ajatellut niitä kuitenkaan tarkoituksella etsiä.
Noista ilmaisista säännöistä puuttuu esimerkiksi kääpiöiden ns. veteraanit eli Ironguardit, jotka ovat pikkasen peruskäpsää kovempia luita. Tämän lisäksi täydestä listasta löytyy mm. berserkerejä, jotka nekin iskevät vähän kovempaa.El Capitan kirjoitti:Mikä on KoWissa normaali pistekoko, jolla pelataan? Kun itse katselen noita Core-armeijalistoja, joista ilmeisesti puuttuu tietyt yksiköt ja maagiset esineet, tuntuu hirveän määrän joukkoja saada kentälle jo ihan tuhannenkin pisteen pelissä.
Jos mietit miten saisit kääpiöistäsi enemmän irti, niin kannattaa myös ehkä harkita niiden jakamista rykmentteihin sen sijaan, että dumppaat kaikki hordeihin: vaikka isompia yksiköitä on vaikeampaa hajottaa, ne myös tarjoavat ns. diminishing returns suhteessa siihen, että pistäisi pöytään useamman pienemmän rykmentin. Mitä on myös tullut huomattua vähän sotarappareita katsellessa on se, että taistelut KoW:issa voitetaan pitkälti sillä, että saadaan hyökättyä vastustajan kimppuun useammasta suunnasta kerralla. Isommat hordet ovat paitsi tälle taktiikalle herkempiä (koska niissä on enemmän ns. pinta-alaa minne rynnäköidä) ne eivät myöskään pysty yksin piirittämään muita yksikköjä. Tämän lisäksi pari rykmenttiä tulee maksamaan enemmän kuin yksi iso horde.
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Jooh, tämähän on päivän selvä asia. Enemmän minä yritin puhua sen puolesta, että kookkaat Faba-armeijat eivät ole välttämättä kookkaita KoW-armeijoita. Itsellä ei vielä ole sääntökirjaa, joten pyörittelen kaikkea näillä ilmaisversioilla ja tällä hetkellä tuo minun Fabassa 3k:n kääpiöporukkani on hädin tuskin edes 1500p:ttä KoWissa. Tämä minua etenkin harmittaa toisten armejoiden kohdalla, koska olen kerännyt kahdet armeijat Lotrin nappuloista. Niiden bokseista kun saa vähän sitä ja tätä, sen keihäshorden kokoaminen on yllättävän kallis projekti. Kauhulla odotan miten hyvin saan kaaokseni kääntymään sellaisenaan KoWiin.Ratpick kirjoitti:Jos mietit miten saisit kääpiöistäsi enemmän irti, niin kannattaa myös ehkä harkita niiden jakamista rykmentteihin sen sijaan, että dumppaat kaikki hordeihin: vaikka isompia yksiköitä on vaikeampaa hajottaa, ne myös tarjoavat ns. diminishing returns suhteessa siihen, että pistäisi pöytään useamman pienemmän rykmentin.
Kunhan luoja suo sen päivän kun tilaan sääntökirjani, niin voisi alkaa miettimään sitä turnausuraakin mikäli tämä peli yhtään kasvaa Suomessa. Fabaan kypsyttiin kauan aikaa sitten, että sen pelaamisesta ei tahdo maksaa senttiäkään saati sitten matkustaa kävelymatkaa kauemmas pelaamaan, mutta KoW toivon mukaan on eri maata nyt ja myös seuraavassakin edikassa.
- Sinitähti
- Sinitähti
Aa, sori, ymmärsin vähän pointtisi väärin. Itse en tosiaan ole fabaa pelannut pitkiin aikoihin, niin en osaa kommentoida miten faban pisteet vastaavat KoW:in pisteitä, joten vastasin vähän aiheen vierestä. :)El Capitan kirjoitti:Jooh, tämähän on päivän selvä asia. Enemmän minä yritin puhua sen puolesta, että kookkaat Faba-armeijat eivät ole välttämättä kookkaita KoW-armeijoita. Itsellä ei vielä ole sääntökirjaa, joten pyörittelen kaikkea näillä ilmaisversioilla ja tällä hetkellä tuo minun Fabassa 3k:n kääpiöporukkani on hädin tuskin edes 1500p:ttä KoWissa. Tämä minua etenkin harmittaa toisten armejoiden kohdalla, koska olen kerännyt kahdet armeijat Lotrin nappuloista. Niiden bokseista kun saa vähän sitä ja tätä, sen keihäshorden kokoaminen on yllättävän kallis projekti. Kauhulla odotan miten hyvin saan kaaokseni kääntymään sellaisenaan KoWiin.Ratpick kirjoitti:Jos mietit miten saisit kääpiöistäsi enemmän irti, niin kannattaa myös ehkä harkita niiden jakamista rykmentteihin sen sijaan, että dumppaat kaikki hordeihin: vaikka isompia yksiköitä on vaikeampaa hajottaa, ne myös tarjoavat ns. diminishing returns suhteessa siihen, että pistäisi pöytään useamman pienemmän rykmentin.
Kunhan luoja suo sen päivän kun tilaan sääntökirjani, niin voisi alkaa miettimään sitä turnausuraakin mikäli tämä peli yhtään kasvaa Suomessa. Fabaan kypsyttiin kauan aikaa sitten, että sen pelaamisesta ei tahdo maksaa senttiäkään saati sitten matkustaa kävelymatkaa kauemmas pelaamaan, mutta KoW toivon mukaan on eri maata nyt ja myös seuraavassakin edikassa.
Mitä kaaokseen tulee, muilla foorumeilla olen kuullut, että Manticilta on tulossa jossain välissä vähän niinku not-Chaos armeija, samaan tapaan kuin heiltä on tulossa fluffillisesti epäviralliset mutta turnauskelpoiset lisko- ja rotta-armeijat. Sitä odotellessa kannattaa lähinnä etsiä joku armeija joka mekaanisesti tekee suunnilleen samaa kuin vanha Kaaos (esim. örkkejä olen nähnyt käytettynä kaaosarmeijan kokoamiseen) ja sitten liittolaissäännöillä poimii muista armeijoista täytettä (esim. Kaaokselle löytyy varmasti jotain demoneja vastaavaa muiden armeijoiden listoista).
Ja mitä tulee viimeiseen pointtiin, ainakin mitä olen maistellut fiiliksiä omasta kaveriporukastani fabapelaajien keskuudesta, niin muutamaakin tuntuu kiinnostavan KoW:iin vaihtaminen. Varmasti vielä fabaa tullaan jatkossakin pelaamaan Suomessa, enkä usko, että ihan yön yli kaikki katkeroituneet fabapelaajat tule hyppäämään Manticin leiriin, mutta Kings of Waria on helppo markkinoida heille säännöstönä, jossa he pystyvät hyödyntämään vanhoja figujaan ja joka edelleen saa tukea sen luoneelta firmalta.
Itse kallistuisin "standardi" pistekoossa tällä hetkellä 1500p puoleen tai jopa pienempään. Armeijat vastaavat silloin isoa faba armeijaa, muttei pitäisi olla mahdotonta kerätä. 1000p pelit on olleet antoisia ja isommat pelit vielä kokematta.
Figumäärä ei merkkaa, vaan yksikön alustan koko. 12 kaaos soturia vie n. 20 miehen yksikön tilan koska 25mm beissi. Itse en katso pahalla hieman vähempilukuisia yksiköitä, ellei mennä yhden zombin hordeihin. 3-5 figua per 5? +Unit fillerit.
Peluutin tosiaan itse chaos warruja basilealaisina. Ainoa ongelma tulee good-evil asettelusta, joka vaikuttaa afaik allyttelyyn.
Figumäärä ei merkkaa, vaan yksikön alustan koko. 12 kaaos soturia vie n. 20 miehen yksikön tilan koska 25mm beissi. Itse en katso pahalla hieman vähempilukuisia yksiköitä, ellei mennä yhden zombin hordeihin. 3-5 figua per 5? +Unit fillerit.
Peluutin tosiaan itse chaos warruja basilealaisina. Ainoa ongelma tulee good-evil asettelusta, joka vaikuttaa afaik allyttelyyn.
Mun pari peliä kakkosedikka on olleet 1400 ja 1500 pinnaa, ihan hyvä koko, mutta peli on tosi nopea, joten peliajan nimissä voi ihan hyvin pelata vähän isompaakin ilman että alkaa kestää liikaa. Tai sitten voi oelata useamman matsin. KoW on fabaa suoraviivaisempi peli, jolloin on mun mielestä mukava jos pelissä on useampia yksiköitä kuin fabamatsissa.
Mutta tosi ohuella kokemuksella nämä on tällaisia vielä hyvin alustavia mutuiluja.
Mutta tosi ohuella kokemuksella nämä on tällaisia vielä hyvin alustavia mutuiluja.
Nopat ja Taktiikka Ry
-
Zymeth Salkir Dkhan
Itse mietin että laittaisin vanhat 5. edikan kaaoswarruni Abyssal Dwarfien sekaan. Menisivät Slave Orcceina varmaan aika hyvin. Toinen vaihtoehto olisiii blacksouleina.
Tämä peli taitaa tukea konversiota meloisen makoisasti. Ainakin itselläni onjo alkanut kehittyä päässä muutamia projekti-ideoita.
Tämä peli taitaa tukea konversiota meloisen makoisasti. Ainakin itselläni onjo alkanut kehittyä päässä muutamia projekti-ideoita.
We will march, until whole world is in his colours, his glory and his madness.
Aika luontevaa on tehdä suoraan 100*40 tai 100*80mm valmiita unitteja fillereineen, eikä ukkojen tartte seisoa välttämättä tiukoissa rankeissa ja fileissa :)Zymeth Salkir Dkhan kirjoitti: Tämä peli taitaa tukea konversiota meloisen makoisasti. Ainakin itselläni onjo alkanut kehittyä päässä muutamia projekti-ideoita.
Haluisko joku ottaa 1700 pinnan matsia huomenna ? (Pienellä lomaohjelmavarauksella...)
Nopat ja Taktiikka Ry
Muistan aikanaan nähneeni KoW matsin joka pelattiin shakkikellolla pelin ykkösedikan aikaan. Oli jännän näköistä toimintaa se, mutta ite en vielä jaksanut pelistä sen suuremmin kiinnostua.
Pitää kokeilla joskus peliä ihan oikeasti, sen verran suoraviivaisesti pelattava että vaikuttaisi jopa kivalta.
Pitää kokeilla joskus peliä ihan oikeasti, sen verran suoraviivaisesti pelattava että vaikuttaisi jopa kivalta.
Mä suosittelisin ehdottomasti kaaossotureita joko Blacksouleina tai Immortaleina. Slave Orcit toimii muuten, mutta kun niillä on se Yellow-Bellied, eli aina kun yrittää rynnäköidä vastustajaa muuhun ku selustaan on se 1/6 mahdollisuus, että kaverit on vaan "Nope!" Ei sovi erityisesti pelottomille kaaossotureille.Zymeth Salkir Dkhan kirjoitti:Itse mietin että laittaisin vanhat 5. edikan kaaoswarruni Abyssal Dwarfien sekaan. Menisivät Slave Orcceina varmaan aika hyvin. Toinen vaihtoehto olisiii blacksouleina.
Tosiaan kun KoWissa ei tartte ottaa yksittäisiä modeleita pois, vaan unitilla on "woundit", ni voihan niitä ukkoja olla unitissa hieman vähemmän kunhan unitin template vastaa sitä, mitä halutaan, ja itse unitti voi olla vaikkapa jotain tällaista:El Capitan kirjoitti:keihäshorden kokoaminen on yllättävän kallis projekti. Kauhulla odotan miten hyvin saan kaaokseni kääntymään sellaisenaan KoWiin.

Undeadeille homma on helpompaa, muiden kohdalla voi joutua käyttämään vähän mielikuvitusta. Mitä ny äkkiä tuli mieleen, että metsähaltioiden keskellä voisi mennä vaikka puita, elukoita tai jotain. Ihmisillä voi olla joku "minidioraama" keskellä, missä on kaatunut keihäsmies ja kaveri yrittää paikata sen haavoja yms yms.
Noita itseasiassa löytyy googlaamalla pilvin pimein. Dwarfeilla on olut tynnyriä ja rahakirstua ja sen semmoista kannossa... hmm
- El Capitan
- Peliporukkavalvoja
Jooh, tottahan tuo on. KoW mahdollistaa dioraamabasetuksen paljon helpommin kuin sen toisen yhtiön peli juuri sen takia, että nappuloita ei poisteta yksiköstä. Sehän on taiteilijalle suuri kiitos, että yksikön on mahdollista tehdä yhdelle isolle X*X alustalle, johon sitten liimailee sitä ja tätä. Tai useammalle pienemmälle, jos kuljetus ja muut asiat ovat vaikeita.marke kirjoitti:Tosiaan kun KoWissa ei tartte ottaa yksittäisiä modeleita pois, vaan unitilla on "woundit", ni voihan niitä ukkoja olla unitissa hieman vähemmän kunhan unitin template vastaa sitä, mitä halutaan, ja itse unitti voi olla vaikkapa jotain tällaista:El Capitan kirjoitti:keihäshorden kokoaminen on yllättävän kallis projekti. Kauhulla odotan miten hyvin saan kaaokseni kääntymään sellaisenaan KoWiin.
Itse kuitenkin vierastan hyvin paljon kaikkia unit fillereitä ja muita. Jotenkin omaan silmääni se ryhdikäs ja särmä muodostelma voittaa aina ne kaikki teltat ja pelipöydälle nostamattomat puut siellä yksikön keskellä. Tyhmin minkä olen kohdannut on ulkoa löydetty iso kivi. Hienoja tekeleitä on olemassa kuten tuo minkä imggasit, mutta harvoin pelipöydillä olen kohdannut 50 miehen horden, jossa tämä olisi tehty silmää miellyttäväksi.
- Sinitähti
- Sinitähti
- Meganiikko
Plussana vielä jos ei halua/viitsi/kehtaa käyttää magneettisia movement trayjä, niin KoW tyylillä on kätevä laittaa rykementit valmiina blokkeina kasseihin. Itse ajattelin tehdä omat 10x4+x*10x2 blokeista joita sitten stäkkää tarpeen vaatiessa rykmentti tai hordelautoiksi.
Yksi mikä itseä tosissaan harmitti figukohtaisista rykementeistä oli tuo pregame figujen laittelu alustoille, kun siihen tuppasi mennä yli 50% peliajasta. Noh, suurimmalti osin oma vika mutta silti. Saa nähdä missä vaiheessa saan tontut kasattua, Joensuussa vaikuttaa olevan kasvavaa kiinnostusta KoW 2. edikan pelaamiseen (ainakin demotasolla)
Yksi mikä itseä tosissaan harmitti figukohtaisista rykementeistä oli tuo pregame figujen laittelu alustoille, kun siihen tuppasi mennä yli 50% peliajasta. Noh, suurimmalti osin oma vika mutta silti. Saa nähdä missä vaiheessa saan tontut kasattua, Joensuussa vaikuttaa olevan kasvavaa kiinnostusta KoW 2. edikan pelaamiseen (ainakin demotasolla)
"Ferrus, your beard needs a shave." -Fulgrim
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
"Ok, hit me up fam." -Ferrus Manus
-One of the biggest miscommunications during 30th millennium.
Minua on lämmittänyt nämä unitit HourofWolves.org:sta

Avaa kyllä ihan uusia mahdollisuuksia ! Vaikka periaatteessa tykkään rivissä etenevistä joukoista, niin kyllä tollasetkin makeilta näyttää.
Nopat ja Taktiikka Ry
Joo, näin olen itsekin tekemässä: tämän langan ohjeiden perusteella on nyt ostettu A4 levy plasticardia josta sitten leikkaan troop-kokoiset alustat, ja niihin olisi tarkoitus läntätä sitten figuja. Niitä voi sitten yhdistellä sitten kun tarvitsee isompaa yksikköä. En ole vielä päättänyt kiinnitänkö ukot vain suoraan noihin troop-kokoisiin alustoihin vai vuoraanko alustat magneettinauhalla, mutta alan taipua jälkimmäiseen: pystyn sitten tarvittaessa ottamaan myös yksittäisiä ukkoja pois alustoilta.Rynnäkkötykki kirjoitti:Plussana vielä jos ei halua/viitsi/kehtaa käyttää magneettisia movement trayjä, niin KoW tyylillä on kätevä laittaa rykementit valmiina blokkeina kasseihin. Itse ajattelin tehdä omat 10x4+x*10x2 blokeista joita sitten stäkkää tarpeen vaatiessa rykmentti tai hordelautoiksi.
Tällä hetkellä ei ole vielä mitään ideoita diodraamojen tekemisestä sun muusta, pitäisi nyt ensin saada ne figut käsiin (ei saapunut vielä tänään niin menee ensi viikon puolelle) ja saada ne maalattua niin etteivät näytä ihan hirveiltä, mutta ehkä sitten kun taidot alkaa kehittyä.
-
Zymeth Salkir Dkhan
No niin, nyt täällä Turussakin päästiin kokeilemaan Kings of Waria. Joitakin erikoissääntöjä saattoi unohtua, mutta kokonaisuutena peli oli mukavaa ja haastavaa.
Kingdoms of Men (Empire) otti yhteen mun Abbyssal Dwarffien (arvaa-mikä-FaBassa) kanssa yhteen. Lopputuloksena oli neljä mukavaa peliä joiden aikana ei tullut suurempia sääntö-ongelmia, ei tarvinnut miettiä miten liikkuminen menee. Kuitenkin pelaaminen itsessään oli haastavaa siirtoja piti miettiä pari vuoroa etukäteen miten liikun jotta frontti on oikeaan suuntaan. Simppelit ja syvenevät säännöt.
20 vuotta Warhammerissa, mutta nyt on aika todeta: "Warhammer is broken, war has a new king."
Kingdoms of Men (Empire) otti yhteen mun Abbyssal Dwarffien (arvaa-mikä-FaBassa) kanssa yhteen. Lopputuloksena oli neljä mukavaa peliä joiden aikana ei tullut suurempia sääntö-ongelmia, ei tarvinnut miettiä miten liikkuminen menee. Kuitenkin pelaaminen itsessään oli haastavaa siirtoja piti miettiä pari vuoroa etukäteen miten liikun jotta frontti on oikeaan suuntaan. Simppelit ja syvenevät säännöt.
20 vuotta Warhammerissa, mutta nyt on aika todeta: "Warhammer is broken, war has a new king."
We will march, until whole world is in his colours, his glory and his madness.
Liike ratkaisee, ja yksiköiden liike on jäykempää kuin fabassa, koska at the doublessa ei saa pivotoida ellei ole nimble unitti. Se tuo kyllä haastetta peliin, pitää olla battle pläni mietittynä tai menee homma metsään.
Nopat ja Taktiikka Ry