"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Myyra

Re: Ukkoutuuko figupelaaminen ?

Viesti Kirjoittaja Myyra »

The Captain kirjoitti:Toinen konkreettinen esimerkki PP:n foorumeilta ketjusta, jossa puhuttiin juurikin aloituskynnyksestä: yksi pelaaja kertoi peliporukkansa olevan puhtaasti kilpailuhenkinen. Kun kysyin, miten heillä toivotetaan aloittelijat tervetulleiksi, näistä kun ei varmaankaan ole tarpeeksi haastavaa vastusta, tämä pelaaja vastasi heidän kyllä olevan varsin vastaanottavaisia aloittelijoita kohtaan ja ohjaavan nyypän ostoslistaa "niiden käyttökelpoisten yksiköiden" suuntaan, ts. tämä eliitti päättää aloittelijan puolesta, että tämän pitää ryhtyä kilpapelaajaksi tai ainakin hioa armeijalistansa turnaustasoiseksi (mikä ei aloittelevan pelaajan käsissä ole yhtään sen tehokkaampi kuin satunnaisista figuista kasattu kyhäelmä).
Tää on vähän liian herkullinen aihe, että voisin olla tarttumatta siihen. Koska se ei kuitenkaan varsinaisesti liity ketjun aiheeseen, en lähde vetämään tätä keskustelua sivuraiteille, vaan tein asiasta uuden uuden topicin.
The Captain kirjoitti:
Myyra kirjoitti: Tässä käytetään sanaa elitismi vähän epätyypillisellä tavalla. Haluaisitko avata vähän tarkemmin, että ymmärtäisin, mitä tarkalleen ottaen tarkoitat tällä?
Koska käytin sanaa tässä threadissa ensin, kerron ainakin oman selitteeni: elitismihän poliittisena terminä tarkoittaa jotakuinkin, että valtaapitävä eliitti kokee olevansa erityisasemassa ja pitää kiinni tästä asemasta. Figupelaajakontekstissa tämä "eliitti" koostuu veteraanipelaajista, joiden mielestä heidän tapansa pelata on se ainoa oikea ja jotka haluavat pitää kiinni tästä tavasta, ja pelaajat, joilla on toisenlainen lähestymistapa, jäävät eliitin ulkopuolelle. (Ja kun puhun veteraanipelaajista, en tarkoita vain kilpapelaajia. Kuten tälläkin foorumilla on usein nähty, elitistinen asenne vaivaa niin kilpa- kuin kasuaalipelaajienkin ääripäitä. Suurin osa harrastajista kuitenkin sijoittunee näiden "eliittien" välimaastoon.)
Kiitos tästä. Selvensi näkökulmaa.
jamovoima
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jamovoima »

Juuri katselin eilen Helsingin Warhammer storen facebook sivuilta kuvia jostain eeppisestä Age of Sigmar pääsiäismähinästä ja siinä oli kyllä varsin nuorta väkeä ympärillä ja yksi oli jopa nainen/tyttö. Tosin pelaajia taisi olla yhteensä neljä.
JarkAira

Viesti Kirjoittaja JarkAira »

Figuja harrastavien pitäisi ukkoutuessaan ryhtyä tekemään jälkikasvua, jotta saadaan lisää pelaajia.

Kiinan yhden lapsen politiikan sijasta jokaisen harrastajan pitäisi pyöräyttää pari uutta jäsentä ihmiskuntaan ja opettaa heille figupelaamista. Lähtisi pelaajamäärä lentoon muutamien vuosien jälkeen.

Jos nyt totta puhutaan, niin valmistumisen ja sitä myötä töiden aloittamisen sekä perheen perustamisen jälkeen on ensiksi hankala harrastaa, mutta jälkikasvun tultua sopivaan ikään, pystyy sitten käyttämään vapaa-aikaa figuiluun.

Itse pidin melkein kymmenen vuoden tauon figuilusta, kunnes aloitin uudelleen käytännössä puhtaalta pöydältä. Figuilu on sinänsä helpompaa, kun nykytuloilla ei tarvitse miettiä ostaako figulootan vaiko ruokaa. Ajankäytön kanssa toki tulee ongelmia muiden välttämättömien asioiden takia.
7. edikan pelit:
IH 8W/1T/3L | Skitarii 3W/0T/1L | Cult Mechanicus 2W/0T/0L|
IH+INQ 24W/2T/9L | IH+Ski+CM 6W/0T/2L | Ski+CM 4W/0T/0L|
Orks 4W/1T/9L | Muut 7W/2T/13L|
Miwwa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Miwwa »

jamovoima kirjoitti:ja yksi oli jopa nainen
Vau. Jopa yksi. Täällä kai se toinen :D

Figupelaaminen ei järin näy ulospäin paljon muuna kuin jampat jossain kellarissa työntelemässä ukkoja suuntaan tai toiseen lukien kirjasta loitujen kaltaisia ohjeita. Eli useimmiten reaktio siihen on lähempänä "wat, outoo ja ei kiinnosta" kuin "jee miten siistiä". Ihan kuin moneen muuhunkin vähän "oudompaan" harrastukseen, tähänkin on hankala vain heittäytyä mukaan. Jos halutaan enemmän pelaajia niin lisätään niihin figuihin vilkkuvia ledivaloja ja kauko-ohjaus niin herättää vähän enemmän kiinnostusta nuorissa.

Kyllä, mielestäni figupelaus on aika ukkoutumassa. Jo pitkään olen visioinut oman miehekkeeni sikari suussa pelaamassa nykyisten pelaajakaveriensa kanssa kirjastohuoneessa setä-miehenä kunnon jolly-good-asenteella samalla kun tarjoilen heille keittämääni kahvia :D Omakohtaiset ensimmäiset kokemukseni tähän harrastukseen olivat tietokonepöydälle aina vain enemmän levittäytyvät haltiat ja satunnaiset ihmiset. Itselläni meni pari vuotta lämmetä tälle figuilulle silloin tällöin pelaamalla lähinnä Sagaa, ja on tämä ihan hauskaa. Ensimmäiseen KoW liigaanikin osallistuin tässä keväällä.

Väittäisin että figupelaamiseen on helpompi tulla mukaan juuri tälläisellä hitaalla invaasiolla ja koko ajan silmäkulmassa hyppivillä hyllyhaltioilla kuin kerralla omaksua ihan älytön määrä informaatiota miten mikäkin peli toimii missäkin tilanteessa ja mitä niihin kuuluu. Myöskään en usko monen olevan kiinnostunut laittamaan paljoa investointeja suureen määrään pieniä miehiä, etenkään harrastuksen ollessa henkilölle uusi. Enemmän helppoja sisäänheittopelejä, kuten juuri Saga, joka itseäni muistutti enemmänkin lautapeliä kuin figupeliä toiminnaltaan, ja lisää vähä-figuisia skirmishejä.

PS: figunaiset on lähinnä pahan näköisiä. Enemmän nättiä kiitos :D
Halusin avatariks KingdomDeathin tyttöjä, mutta 2KiB ei anna tilaa :|
Dr. Icchan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dr. Icchan »

Miwwa kirjoitti: Kyllä, mielestäni figupelaus on aika ukkoutumassa. Jo pitkään olen visioinut oman miehekkeeni sikari suussa pelaamassa nykyisten pelaajakaveriensa kanssa kirjastohuoneessa setä-miehenä kunnon jolly-good-asenteella samalla kun tarjoilen heille keittämääni kahvia :D
Tuosta joskus lähdettiin liikkeelle:
Kuva
Puuttuu vain se kahvikuppi ja sikari.
Ruukkukasvi

Viesti Kirjoittaja Ruukkukasvi »

Miwwa kirjoitti:PS: figunaiset on lähinnä pahan näköisiä. Enemmän nättiä kiitos :D
Jokin aika sitten päättynyt Heroines in Sensible Shoes - Kickstarter oli mielestäni aika hyvä, tyyliin "näitä kehtaisin jo ostaa tyttärelleni". Osallistuinkin koko setillä.

Kellarissa mystisiä rituaaleja suorittavista ukkeleista tuli mieleen että figupelit eivät tosiaan ole sivusta katsottuna kovin erikoisia asiaan perehtymättömille. Jos maasto ja figut ovat hienoja niin niitä voi hetken ihastella, mutta kuka jaksaa katsoa parin tunnin verran kun tyypit siirtelevät figuja, heittelevät noppaa ja horisevat jotain sääntöjä.

Nykyteknologia onkin sitten tässä tapauksessa etuna. Niistä aiemmin mainitsemistani videoraporteista parhaat ovat loistava tapa esitellä peliä. Niistä kun on leikattu ja editoitu turha pähkäily ja sääntöjen plärääminen pois ja keskitytty siihen kun jotain tapahtuu. Usein nopanheittojen tulokset ja vaikutuskin kerrotaan selvästi. Parin tunnin pelistä on näin voitu saada alle puolen tunnin tiivis paketti joka on täyttä toimintaa alusta loppuun.

Jos kaksosia vielä figut kiinnostavat siinä vaiheessa kun nämä osaavat englantia niin esittelen näille YouTubesta WarGamerGirl-kanavan.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Dr. Icchan kirjoitti:
Miwwa kirjoitti: Kyllä, mielestäni figupelaus on aika ukkoutumassa. Jo pitkään olen visioinut oman miehekkeeni sikari suussa pelaamassa nykyisten pelaajakaveriensa kanssa kirjastohuoneessa setä-miehenä kunnon jolly-good-asenteella samalla kun tarjoilen heille keittämääni kahvia :D
Kuva
Liian vähän partaa.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Mikke

Viesti Kirjoittaja Mikke »

Ennen kaikki oli paremmin. Nykyfiguttajat ovat vain rötöisia risupartoja menneiden aikojen muhkeiden viiksi- ja pulisonkisankareiden varjossa. Parrat ovat kuitenkin olleet vielä väriltään pääsääntöisesti muuta kui harmaata, joten vielä ei ole syytä julistaa täyttä ukkoutumista tapahtuneeksi.
"Concrete is heavy ; iron is hard - but the grass will prevail."
-Edward Abbey
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

Miwwa kirjoitti:Täällä kai se toinen :D
"..that more intelligent sort of girl who likes boys' games and books."

Vaanjoo, minusta sotapelaaminen on oikein mainio harrastus pitkälle seniori-ikään. Jossain vaiheessa silmien pettäminen ja orastava Parkinson tekevät maalaamisesta haasteellista mutta sääntöäksiisi tekee hyvää harmaille aivosoluille ja dementian lopulta päästessä voitolle ei muutos ole niin kovin suuri kun elää menneessä jo valmiiksi ;)
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Kuinka moni muuten on saanut harrastuskipinän edelliseltä sukupolvelta? Perheen/suvun jäseneltä?

Ite innostuin pienoismalleista ja jonkinlaisista taistelusäännöistä katseltuani perheen valokuva-albumia, jossa 10-vuotias isäni järjestelee pahvista kyhättyä laivasaattuetta olohuoneen lattialla. Isän kanssa rakennettiin ensin sotaukkoja ja pienoisrautatietä. Sitten se osti mulle ekat simulatiiviset lautapelit pikku-ukkoineen, ja niitä pelattiin yhdessä. Katettiin peli lattialle ja pelattiin sitä kaksi viikkoa joka päivä siirto siirrolta. Säännöt varmasti päin mäntyä ja isän pinna varmaan venyi aika pitkälle. Mutta siis suoraan vanhan koulun massiivipeleihin. Kyllä niitä jaksoi lapsi pelata, vähän kerrallaan. Ostin idean heti. :)

Eli omalta osaltani isältä-pojalle on toteutunut jo kerran. Tällä hetkellä työskentelen itse isältä-tytölle kanssa. Tytär osaa jo pitää itsenäisesti huolta maalausvälineistä, vaikka maalipurkkeja ei onneksi vielä saa auki. Eli perusteet on hallussa. Ikä 3.

-ile
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

ile kirjoitti:Kuinka moni muuten on saanut harrastuskipinän edelliseltä sukupolvelta? Perheen/suvun jäseneltä?

Ite innostuin pienoismalleista ja jonkinlaisista taistelusäännöistä katseltuani perheen valokuva-albumia, jossa 10-vuotias isäni järjestelee pahvista kyhättyä laivasaattuetta olohuoneen lattialla. Isän kanssa rakennettiin ensin sotaukkoja ja pienoisrautatietä. Sitten se osti mulle ekat simulatiiviset lautapelit pikku-ukkoineen, ja niitä pelattiin yhdessä. Katettiin peli lattialle ja pelattiin sitä kaksi viikkoa joka päivä siirto siirrolta. Säännöt varmasti päin mäntyä ja isän pinna varmaan venyi aika pitkälle. Mutta siis suoraan vanhan koulun massiivipeleihin. Kyllä niitä jaksoi lapsi pelata, vähän kerrallaan. Ostin idean heti. :)

Eli omalta osaltani isältä-pojalle on toteutunut jo kerran. Tällä hetkellä työskentelen itse isältä-tytölle kanssa. Tytär osaa jo pitää itsenäisesti huolta maalausvälineistä, vaikka maalipurkkeja ei onneksi vielä saa auki. Eli perusteet on hallussa. Ikä 3.

-ile
Senverta duunariperheestä olen itse missä mitään nörtimpää harrastetta ei arvossa pidetty. Oma jälkikasvu pitää toki näihin hyviin harrasteisiin kasvattaa jos mielenkiinto riittää. Oman pojan bravuureihin kuuluu tällä hetkellä lähinnä kaksivuotiaana World In Flamesin laatikon kippaaminen lattialle niin että countertrayt levisivät lattialle ja se ~1500 pahvinatteria on nyt sorttaamattomana sotkuna siellä laatikossa. Saa kyllä itse ne järjestellä sitten jahka tulee sotapeli-ikään. Muiden lapsille olen kyllä figupelejä demottanut jo nelivuotisista. Pistää uutta perspektiiviä sääntöselitykseenkin kun kehoitus "heitä noppaa ja koeta osua siihen örkkiin" otetaan kirjaimellisesti.
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

ile kirjoitti:Kuinka moni muuten on saanut harrastuskipinän edelliseltä sukupolvelta? Perheen/suvun jäseneltä?
Meidän isän perheessä ei sotaa leikitty, edes leikkipyssyjä ei sallittu. Sota kun oli mummolle ja papalle kaikkea muuta kuin leikin asia. Ihan itse olen joutunut harrastukseni valitsemaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Pienenä poikana kun aloitti harrastuksen niin ei siinä muuta tarvittu kuin hienot figut. Kaveri oli sattumalta käynyt paikallisessa harrasteliikkeessä ja ostanut sieltä 6. edikan faba aloitusboxin ja kutsui mut tsiigailee jotain magei figui. Ei siinä muuta tarvittu. En haluaisi uskoa että figuilu on ukkoutumassa, jos tarpeeksi nuorena innostuu figuista niin se helpottaa. Pelottava ajatus että nykynuoriso (tai siitä nuorempi) olisi jatkuvasti kännykkä/läppäri kourassa eikä heitä kiinnostaisi mikään konkreettinen johon voi koskea muutenkin kuin hipaisunäyttöä lähmimällä. Siskonpoikaa koitan saada tän ihanan harrastuksen pariin, hän on kohta sitä ikäluokkaa mitä itse olin aloittaessani.
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Esitänkin kysymyksen toisin päin. Mitkä ovat yhteisiä asioita, joita figupelaajia yhdistää taustakiinnostuksesta? Onko pienoismallien kokoaminen yksi niistä? Fantasia/ropetausta toki on yleinen myös, mutta tosiaan tusinafantasia alkaa olla jo vähän kulunutta ja toisaalta häröfantasia vetoaa eniten vanhoihin fantasiahörhöihin, jotka etsivät uutta addiktiota.

Mites esim. rekrytointi nuorista pienoismalliharrastajista 1/72 -skaalan tankkeja ja sotilaita käyttämällä?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
JuhoL

Viesti Kirjoittaja JuhoL »

Dr. Icchan kirjoitti:
Kuva
"Elikkä nää mun doomfire warlockit menee tälleen"
Sumppi Ry
Salon Kortti-, Lauta- ja Miniatyyripelaajat
http://sumpinmukana.blogspot.fi/
https://www.the-ninth-age.com/
Flogger

Viesti Kirjoittaja Flogger »

ile kirjoitti: Nuorempana figuilu, pienoismallit, RC-autot, junaradat ja kaikenlainen kotona väsäily kuuluivat jotenkin yhteen ja samaan harrastusryppääseen, johon myös näillä jutuilla leikkiminen ja pelaaminen, jopa roolipelaaminen, linkittyivät. En ole juurikaan seurannut, miten muilla harrastusryppään osa-alueilla menee. Ukkoutuvatko nekin? Roolipeleistä tiedän, että roolipelikeskustelut ukkoutuvat, mutta tapahtumissa kaiken ikäiset istuvat pelipöytään, ja avoimmuus on jopa lisääntynyt.

Veikkaan, että nuorisolla ei ole enää pitkäjänteisyyttä väsäillä juttuja melko yksin himassa. Sosiaalisempaa ja nopeammin palkitsevaa tekemistä löytyy enemmän kuin silloin joskus kultaisella 80-luvulla. Enkä siis syytä nuorisoa lyhytjänteiseksi kivan perässä juoksevaksi laumaksi. Siistejä vaihtoehtoja vain on enemmän. Onhan nykyiset tietokonepelit ihan älyttömän nättejä ja tarjoavat touhuttavaa ja koluttavaa pitkiksi ajoiksi. Pelisuunnittelu on myös ihan toisella tasolla kuin männävuosikymmeninä. Kun voi päästä pelitaloon töihin, tietokonepeliharrastus voi myös motivoida elämässä ihan toisella tavalla kuin figuharrastus.

Puhdasta mutua tämä.
Kyllä pienoismallipuoli on vahvasti ukkoutunut, kuten joskus aikaisemmin olen huomauttanut niin katselkaapa isojen markettien tai lelukauppojen pienoismalliosastoja. Vielä niinkin vastikään kuin 5-7 vuotta sitten ne olivat isoja, nykyään löytyy ehkä Revellin maalihylly ja 3-4 aloittelijasarjaa. Kyllä siihenkin harrastukseen nuoria edelleen hakeutuu, mutta 'kasuaalit', sellaiset kuin minä ja kaverit joskus ennen wanhaan kun rakenneltiin muun harrastelun ohessa lenskareita, on jääneet pois. Nykyään pienoismalleja ostavat enää ne jotka tekevät niitä ns. tosimielessä, se on ykkösharrastus ja tavoitteena niin hienoa jälkeä kuin mahdollista. Missä ei ole mitään vikaa toki mutta harrastajavolyymit on pienentyneet. Muutos näyttää tulleen lähinnä 2000-luvulla, miksi juuri silloin, en osaa sanoa. Lähikirjasto lopetti vastikään White Dwarffin tilauksen, oli tullut sinne varmaan 15+ vuotta. Kun kyselin notta miksi, sanottiin ettei lapset enää niitä lue. "Se villitys on loppunut" noteerasi kirjastotäti. Sotapeleissä on kuitenkin sellainen juttu että useimmille se on sosiaalinen harrastus ja armeijoilla haluaa pelatakin. Ei ole mikään ongelma olla Sevettijärven ainoa pienoislenskareiden rakentaja, mutta kylän ainoalla Warhammer-pelaajalla voi olla vähän tylsää. Tässä mielessä harrastuspiirien mahdollinen harveneminen on huolestuttava näkymä.

Kilpailevien harrastusten määrä on tietenkin kasvanut, nykyäänhän skideillä on pleikkarit, keräilykortit, internet, facebook, käpylehmät ja es:n juominen ostarilla. Selvää on ettei kaikkeen riitä harrastajia, aika moni muukin minun lapsuuteni aikainen suosittu harrastus on kadonnut. Vaikkapa jollapurjehdus oli joskus aivan valtava juttu, järvillä oli isot fleetit optareita, nyt *crickets*.
Silveri kirjoitti:Esitänkin kysymyksen toisin päin. Mitkä ovat yhteisiä asioita, joita figupelaajia yhdistää taustakiinnostuksesta? Onko pienoismallien kokoaminen yksi niistä? Fantasia/ropetausta toki on yleinen myös, mutta tosiaan tusinafantasia alkaa olla jo vähän kulunutta ja toisaalta häröfantasia vetoaa eniten vanhoihin fantasiahörhöihin, jotka etsivät uutta addiktiota.

Mites esim. rekrytointi nuorista pienoismalliharrastajista 1/72 -skaalan tankkeja ja sotilaita käyttämällä?
Ai mistä? :) Taitaa olla että nykyään on enemmän nuoria figupelaajia kuin 1/72 näpertäjiä.

Mutta yksi käsityötä vaativa harrastus on pysynyt lapsien suosiossa - Legot! Legollahan menee nykyään varmaan paremmin kuin koskaan ja lapset mankuvat niitä edelleen. (Tosin legrognardin mielestä nykyleegot ovat ihan hanurista, ylihintaista valmiiksi pureskeltua lisenssihuttua, kyllä ennen vanhaan me kehiteltiin itse omat fantasiamaailmat mutinaa jupinaa...). Koska Lego tarttuu hanakasti sekä scifi- että fantasialisensseihin niin siinä voisi olla sopiva uusi entry-huume joka kohdistaa vaikutukselle alttiille lapsukaisiin. Ensiksi Star Wars-leegoja, sitten X-Wingin pariin ja sieltä sitten edetään koviin peleihin...
ookkeri
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja ookkeri »

Porttiteoriaa parhaimmillaan tuo edellisin viesti, jokseenkin ei ketään taliaivoa voi saada tolla uudella star wars-elokuvalla aloittamaan X-wingiä saati vanhempia ostamaan star wars-legoja. Sen verta paska se leffa oli.

Taitaa se olla niin että 1 uusi pelaaja tulee jokaista (vähintään) 5 lopettanutta kohden, tahdin kokoajan vain laskiessa. Ei vaan ainakaan täälläpäin suomea ole paljoa tämä "laji" vielä esillä, joten eihän nää nuoret mistään voi saada tietää että tälläinenkin on olemassa. Ja vaikka lisää figuttajia tulisikin, olisi se hienoa kun ko. figuttajat pelaisivat vielä samaa peliä kuin mitä itse, sillä onhan niitä tarjolla vaikka kuinka paljon.

Eikä varmaan kestä montaa kymmentä vuotta kun shakissa saattaa alkaa se vähäinenkin suosio nuorten keskuudessa laskemaan ja alkaa sekin peli ukkoutumaan.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

ookkeri kirjoitti:Ja vaikka lisää figuttajia tulisikin, olisi se hienoa kun ko. figuttajat pelaisivat vielä samaa peliä kuin mitä itse, sillä onhan niitä tarjolla vaikka kuinka paljon.
Voiko erilaisten pelien tarjonta haitata peliskeneä?

Yritän muistella 80- luvun loppua ja 90-lukua. Olihan silloinkin vaikka minkä moista peliä tarjolla, jopa suomennetuin säännöin. Laserburn, Grenadierin Fantasy Warriors, Cryomek, TSR:n D&D-settingin figumättöpeli, GDW:n 2300AD- ja Traveller-avaruustaistelupelit, ICE:n Space Masteriin tekemä avaruustaistelupeli, joku ICE:n fantasiataistelupeli, Warzone & saman firman fantasia-skirmish, DBM & muita wanhan ajan figusotapelejä, useita eri skaalojen 2. maailmansota-pelejä - nämä nyt tulevat tältä istumalta mieleen.

Useimpia noista peleistä ei silloin aikoinaan pelattu paljon, ainakaan Suomessa. Itse olin 90-luvulla tietoinen Warzone- ja DBM-peleistä, jopa niin, että ostin jälkimmäiseen armeijan alun tarkoituksena joskus pelata. Omissä ympyröissäni tulin kuitenkin tietoiseksi kaikista näistä peleistä, ja ostelin niihin tuotettuja figuja ihan fiilistelymielessä.

Onko joku nyt toisin kuin silloin ennen? Onko "vaihtoehtopelejä" enemmän? Pelataanko "vaihtoehtopelejä" oikeasti enemmän?

Onko skene siis pirstoutuneempi? Onko siihen hankalampi päästä mukaan, kun jokaisella on oma suosikkinsa ja Kickstartereissa syntyy lisää n. 1/kk?

-ile
smaxx
Valvoja

Viesti Kirjoittaja smaxx »

ile kirjoitti:Onko joku nyt toisin kuin silloin ennen? Onko "vaihtoehtopelejä" enemmän? Pelataanko "vaihtoehtopelejä" oikeasti enemmän?

Onko skene siis pirstoutuneempi? Onko siihen hankalampi päästä mukaan, kun jokaisella on oma suosikkinsa ja Kickstartereissa syntyy lisää n. 1/kk?
No, nyt meillä on Malminkartanossa Pelikerho, missä noita vähän eksoottisempia pelejä pääsee pelaamaan :) Aika monihan on vahvasti moniongelmainen, ja pelaa tosi montaa peliä, eli uusia hipsteripelejä ja jo 'vakiintuneempia' ei-valtavirtapelejä.
Nopat ja Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho
Liity Nopat ja Taktiikka Pelien sopiminen -ryhmään : https://www.facebook.com/groups/553301271491198/
Vonrichthofen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Vonrichthofen »

Minulla kolme poikaa, 10, 8 ja 4 vuotiaita. Zombicide nappeja olen antanut kavereiden maalata ja into on ollut kova. Samoin peli on suosiossa, parasta poikien mielestä on jos saavat itse kasata kentän. Samoin kun joskus ollut mukana flames sessiossa, terrainin asettaminen on ollut kiinnostavinta.
Ei mene viikkoa, ettei joku kysele koska saisi kokeilla tankki vs. tankki peliä meillä päin, ongelmana on kun ei ehdi sitäkään järkkäämään, kun jääkiekot ja sen sellaiset painavat päälle.

Näitten kanssa pelannut X-wingiä ja riskiä ja mokomat väkertävät omia pelejään vieläpä, joita sitten pelailevat milloin legoilla, milloin jollain muilla figuilla.

Kysymys? Jos nämä kolme siirtyvät figupeli-harrastajiksi, kuinka kauan menee ennenkuin ovat portanneet n parasta kaveriaan mukaan?
Seuraava kysymys on että moniko tuosta otannasta jatkaa harrastusta?
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

"Stuff breaks, people die"
-CP2020-

VonRichthofen's Lounge
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”