"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tamiya panel line accent

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
WolfMan

Tamiya panel line accent

Viesti Kirjoittaja WolfMan »

Tamiyan panel line accent vaikuttaa varsin mukavalta erityisesti tankkien paneelien varjostukseen. Erityisesti itseä kiinnostaa miten tuo aine käyttäytyy esim. marineita maalatessa ja täytyykö pohjaväri suojata miten ettei mahdollisesti lähde syöpymään Panel linen kanssa? Ymmärtääkseni kirkas lakka heti päävärien päälle edesauttaa miten aine valuu rakoon ja leviää, tuon päälle sitten mattalakka peittämään kiillot.

https://www.kprtmodels.net/137-panel-line

https://www.youtube.com/watch?v=XPFANkX5bW4

Onko maalarimestareilla kokemuksia?
Scythas

Re: Tamiya panel line accent

Viesti Kirjoittaja Scythas »

Ei ole omaa kokemusta, mutta näyttää hölmön hommalta. Lähinnä tossa joudut tuolla taktiikalla käsin varjostamaan kaikki kohdat yksitellen.

Itse suosin ja suosittelen emalipohjaisia washeja, jotka tekevät niin marinelle kuin tankillekin saman, mutta siistillä liukumalla ja pienellä vaivalla. Tuotteena käytän itse MIG:n tuotteilta. Näitä kun pohjamaalatun ja kiiltolakatun figun päälle iskee ohennettuna, odottelee kuivumista 1h-2vrk ja pyyhkii ohenteella kostutetulla puhtaalla pensselillä pois prominenteilta kohdilta, saa mielestäni todella hyvää jälkeä aikaan. Omalla kohdallani ja muutaman paikallisen kaiffarin vahvistamana, there is no going back tavallisiin washeihin, jos musta-ruskea väriskaalasta puhutaan.

Pitäisi kait tehdä tutoriaali...
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

Itse tullut tuota käytettyä joihinkin malleihin. Ihan näppärä tuote erityisesti isommille pinnoille urien yms. korostamiseen. Hyvin juoksevaa ja täyttää näppärästi urat. Itse suojannut mallit aina ennen mitään vanhennuksia yms. satiinilakalla. Ihan riittävä tolle tökötille ja voi epäonnistuneet puhdistaa ohentimella kostutetun vanupuikon tai pensselin avulla sitten jälkikäteen.

Sinäänsä tuo Panel Line Wash ajaa aika samaa asiaa erilaisten emaliwashien yms. kanssa. On vain juoksevampaa ja tarkoitettu enemmän tarkkuustyöskentelyyn. Jos haluat ajoneuvon joka on pääasiallisesti kuin pakasta vedetyn oloinen, mutta haluat korostaa uria, muttereita yms. niin toi Tamiyan tuote on kätevämpi. Jos taas haluat selkeästi kuluneemman oloista miniatyyriä mihin tuot washilla sävyeroja ja korostat samalla uria niin suosittelen emaliwasheja. MIG:n ja AK Interactiven tuotteita itse käyttänyt siihen ja pirun hyviä.

Toi Panel Line Wash on selkeästi kehitelty alunperin johonkin lentokonemallareiden tarpeisiin. Saadaan siistissä kunnossa olevan modernin hävittäjän detailit paremmin esille jne. Hakeutuu washeja voimakkaammin vain syvennyksiin yms. eli helpompi käyttää vaikka ritilöiden varjostuksiin.

Ite tykkään että figut ja erityisesti ajoneuvot näyttää siltä että taistelua on nähty ja kulumaa, kuraa yms. on kertynyt. Suosin siksi pääosin washeja. On tuolle Panel Line Washillekin kyllä paikkansa. Ritilät, kaapelit yms on kätevä korostaa tolla. Vähän niinku köyhän miehen black lining. Huomattavasti helpompi tehdä.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
miP

Viesti Kirjoittaja miP »

Mulla on myös MIG Jimeneziltä erilaisia gönjiä ja mönjiä - ja suosittelen lämpimästi.

Mieleen on jäänyt unohtamattomasti vaimon kommentti kun se näki ensimmäistä kertaa noita kyseisen valmistajan "wet mud" tai mitä nyt lie olikaan weathering valmisteita - "Näyttää ulostenäytteeltä". Voin sanoa että siltä ne myös tuntuu - onneksi tosin eivät haise samalta tai muuten vois herätä epäilys valmistusmenetelmistä ;)
WolfMan

Nyt minä niin mieleni pahoitin kun tuli kilpailevat tuotteet ja tekniikat esille.

Paras tekniikka lie sitten tuo Scythaksen ja Nyssen mianitsemat emaliwashit, jos Scythaksen WE on kyseisellä tekniikalla toteutettu niin olen erittäin vakuuttunut, uskoisin että sopii myös hyvin keltaiselle tuo tekniikka, saisi nopeasti roiman nipun jalkaväkeä ja tankkeja tehtyä.

Äkkiä kaavailin että esim. tummempi keltainen pohjalle, yläviistosta highlight kirkkaammalla, sitten normit metallit minne sitä tuleekin ja koko roskan päälle emaliwash. Voisko toimia? Ainakin olisi nopea jos ei muuta.
Scythas

Viesti Kirjoittaja Scythas »

WolfMan kirjoitti:Nyt minä niin mieleni pahoitin kun tuli kilpailevat tuotteet ja tekniikat esille.

Paras tekniikka lie sitten tuo Scythaksen ja Nyssen mianitsemat emaliwashit, jos Scythaksen WE on kyseisellä tekniikalla toteutettu niin olen erittäin vakuuttunut, uskoisin että sopii myös hyvin keltaiselle tuo tekniikka, saisi nopeasti roiman nipun jalkaväkeä ja tankkeja tehtyä.

Äkkiä kaavailin että esim. tummempi keltainen pohjalle, yläviistosta highlight kirkkaammalla, sitten normit metallit minne sitä tuleekin ja koko roskan päälle emaliwash. Voisko toimia? Ainakin olisi nopea jos ei muuta.
Selostit juuri metodini maalata figuja. Muista ennen washia vielä laittaa transferit ja spongata battledamaget sekä lakata figu kiiltolakalla. Washin jälkeen sitten vielä satiinilakka päälle. Keltaiselle suosittelen ruskeaa washia A.MIG-1005.
Jussi Nurro
Kuopion Figupelaajat KuoFi ry
KuoFi.net
WolfMan

Aivan mahtavaa, ehkä nää figuikuisuusprojektit nytkähtelis eteenpäin piakkoin kun saa remontit ja muut turhuudet pois alta.
Josku

Viesti Kirjoittaja Josku »

Moikka,

Itseltä löytyy sekä Ammo of Migin enamel washeja sekä musta Panel Line Accent. Molemmat tekee saman asian, ja Tamiyan Panel Line Accent on emalipohjaista kuten Ammokin. Koostumuksessa voi olla pieniä eroja.

Ammon washeissa ja filtereissä pigmentti laskeutuu nopeasti pohjalle, kun taas Tamiyan versio on mustaa "nestettä". Ammon tuotteissa pigmenttirae tuntuu olevan suurempaa, sillä se "juuttuu" herkemmin tasaisille maalipinnoille kuin Tamiya ja puhdistaminen on työläämpää. Käytän itse washin pohjalla satiinilakkaa, kiiltävän lakan kanssa elämä voisi olla helpompaa.

Ammon tuotteissa väriskaalaa on vähintään riittävästi, kun tamiyalla vain muutama väri. Erityisesti ruskea on todella vaaleansävyinen, eikä erotu kuin vaaleimmista maalipinnoista.

Panel Line Accentin hyvä puoli on, että korkissa on kätevä sivellin, jolla pin washin saa tehtyä kätevästi. Ei tartte murehtia siveltimien siivoamisesta.

T: Johannes
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”