"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kirjakielen käyttäminen

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Perzzza
Viesti:

Kirjakielen käyttäminen

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

"Tota eiks joo tota niinku ku en oo tota lukenu kirjaa ja en joo kysymys oli et ku voiks toi rykmentti tonnen niiinku mennä ku tos o tollane kukkula ja sit ku toi..."

Tällaisesta viestistä on yleensä hyvin vaikea saada nopeasti sitä punaista lankaa esille, ja näitä viestejä näkyy hirmu usein varsinkin aloittelijoiden parissa. Tai siis aloittelijat kirjoittelevat niitä tänne kun kuvittelevat että tämä on Mixin xxxätti jossa voi puhua millä kielellä haluaa. Tämä on ainakin minua (ihmetyn suuresti jos ei ole muita) ruvennut hieman hämäämään, jos ei aivan ärsyttämäänkään, nyt viime aikoina.

Miten on? Pidättekö te tuollaisista viesteistä? Pitäisikö nuorille Sotulaisille jotenkin ilmoittaa, että kannattaa se äidinkielen kirja lukea loppuun, varsinkin se Suomen Kielen osio.

Sincerely, kääpäkunkku.
niih.
Quintus

Viesti Kirjoittaja Quintus »

Olen samaa mieltä, vaikkei oma kirjoituksenikaan ole mitään Laudatur tasoa. Suomenkieliset sanat, pisteet ja isot alkukirjaimet saisivat jo ihmeitä aikaan. Moderaattorit tuskin jaksavat alkaa rukkaamaan jokaista visetiä selvempään muotoon, joten nuoremmille saisi tosiaan tehdä kielen selkeyden selväksi.
Dice are my best weapons.
töpseli

Viesti Kirjoittaja töpseli »

Kyllähän se hyvä olisi, että tuollaista TeiniXxX niinq joo- juttua olisi vähemmän. Toinen asia on tämä kommentoiminen figuihin, "Joo vähäx tota niinq upee" viestit eivät kovin lämmitä, kun haluaisi kommenttia.

Olenkin sitä mieltä, että kyllä voi vähän kirjoittaa murteella, mutta tää liika TeinixXx läppä saisi jäädä unholaan, ja uskoisin, että joku topic kyseisestä aiheesta olisi suuntaa antava
Perzzza
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Perzzza »

Kirjoitusasua voisi kanssa korventaa oikeaan muotoon, kuten kappalejakoa, jos aikoo kauhean pitkän romaanin vaikkapa kysymykseksi kirjoittaa. Siitä ei ota Seppo Suomalainenkaan selvää jos on 20 riviä yhteenkirjoitettua kysymystä edel. mainit. tavalla, siis "nuorten kielellä" kirjoitettuna. Siitä voi syntyä suuriakin ongelmia ymmärtämyksen kanssa.
niih.
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Ainakin jonkin asteinen yleiskieli olisi sopivaa... kirjoitettu puhekieli on kamalaa.
Kaiken maailman teinixeiltä pitäisi muutenkin vaatia täydellisen kirjakielen taitoa. Ei niitä muuten pitäisi edes päästää luokalta.
Viimeksi muokannut Pii, Pe 19.03.2004 19:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Gere curam mei finis.
Lord Azog

Viesti Kirjoittaja Lord Azog »

Englanninkielisillä foorumeilla lyhentely on tuskaisemman näköistä, kuin täällä meillä; kirjaimien ja numeroiden sekoittelua tyyliin "Isnt there no1 2 help me".

Kyllähän tuohon sopii kiinnittää huomiota, vaikka minulla lipsahtaakin usein "mää","mulla" yms. murresanoja tekstin sekaan. Pyydän anteeksi käytöstäni menneisyydessä kaikilla tavoin ja yritän nostaa imagoni joten kuten uskottavalle tasolle.
Olen kantanut miekkaa ja keihästä, kunnes kumpikin verestä kiilti. Olen uljaana katsonut syrjästä, haukat hävityksen yllä kun liiti.
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Lord Azog kirjoitti:Englanninkielisillä foorumeilla lyhentely on tuskaisemman näköistä, kuin täällä meillä; kirjaimien ja numeroiden sekoittelua tyyliin "Isnt there no1 2 help me".
Juu, tuo on perin ärsyttävää.
Lord Azog kirjoitti:Kyllähän tuohon sopii kiinnittää huomiota, vaikka minulla lipsahtaakin usein "mää","mulla" yms. murresanoja tekstin sekaan. Pyydän anteeksi käytöstäni menneisyydessä kaikilla tavoin ja yritän nostaa imagoni joten kuten uskottavalle tasolle.
Eihän nuo mulla:t ja muut haittaa, yleiskieltähän ne ovat, mutta "sellanen himmee puhekieli ei oikeen oo kivaa katottavaa, missää kirjotetussa yhteydes." Itse en aina käytä mokomaa puhuessakaan. :)
Gere curam mei finis.
Riio-Kola

Viesti Kirjoittaja Riio-Kola »

Itse sotavasarassa ja muilla keskustelu foorumeilla kirjoitan usein kirjakieltä ja pyrin kirjoittamaan mahdollisimman oikein, totta kai välillä tulee vähän turhankin pitkiä lauseita joita olisi helppo lyhentääkin, mutta ei sitä aina tule katsottua. Kirjoitin alkuaikoina ihan slangi kielellä, kun jonkin ajan päästä luin vanhoja viestejä, niin aloin ajattelemaan että alampa kirjoittaa kirjakieltä, koska se ensinnäkin kuulosti paremmalta ja oli selkeämpää.

Puhun kuitenkin slangia normaalisti ja kirjoitan myöskin lyhyemmin esim. ircissä.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

No empä tiedä oikein missä menee se raja että mikä on epäselvää ja mikä ei. Enkä ole muuten nähnyt yhtään teinix niinq juttua täälä vielä.

Niin eniten ehkä häiritsee se kun jotkut ei käytä pisteitä tai pilkkuja millään lailla, vaan vetää jotain ... linjaa. Jokapauksessa puhe kieli helposti ymmäretävässä muodossa on mun mielestä ok.
Matti N
Ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Itse en lähtisi erottelemaan täällä niinkään teinix ja kirjakieltä. Oma mielipiteeni on se, että ihan sama miten mongertaa asiansa, kuhan se tulee selvästi (eli tämä pääosin yliviivaa käytetyn kielen mistä k.kuningas antoi esimerkin ensimmäisenä postissaan).

Haluaisin vain, että kirjoittajat huolehtisivat siitä että he kirjottaisivat lauseensa selkeästi isoilla alkukirjaimilla, pilkuilla ja pisteillä. Olkoon sitten seassa niinq semmosii teinix sanoja, kunhan sitä asiaa ei tarvi lukee uudestaan ja uudestaan hahmottaakseen sen sanomaa.

Mutta onko nuorilla käyttäjillä kyse huolimattomuudesta vai virheiden tiedostamattomuudesta? Jättävätkö he välimerkit pois huolimattomuuttaan ja normaalia kapinameininkiä kaikkea säädettyä vastaan, vai eikö he oikeasti osaa käyttää niitä vielä tai heidän tekstinsä näyttää heidän silmiin täysin ymmärrettävältä. Enpä asiasta tiedä, varmasti täällä on monta käyttäjää jotka kirjoittavat täysin asiallista (kyse ei siis sisällöstä vaan ulkoasusta) tekstiä vaikka olisivatkin kovin nuoria.
Oberon

Viesti Kirjoittaja Oberon »

Itse vannon yleensä nettikäytössä(ja arkipäiväisissä koulutöissä) nopean kirjoitetun kielen nimeen. Eli nopeaa tekstiä johon saattaa joskus tulla kirjoitusvirheitä(valitettavan usein :( ). Kun keskityn kirjoittamaani enemmän, kuten esimerkiksi kokeissa ja muissa, kirjoitusvirheet ovat selvästi harvinaisempia ja niin edelleen. Vaikka en netti kirjoituksessanikaan käytä mitään "teinix-kieltä"(mitä se edes on?), yleensä jätän isot alkukirjaimet pois kirjoitusta hidastamasta, toivottavasti tekstistäni saa silti selvää...
Jesh

Viesti Kirjoittaja Jesh »

Minulle se on melkein sama miten kirjoittaa, kunhan siitä saa selvää. Itse kirjoitan miten kirjoitan, enkä usko siitä tulevan valitusta.

Tälläiset nuoremmat käyttäjät (Hah, Jesh on vasta 14) voivat käyttää tälläistä kieltä ihan tottumuksesta. Kun itse tänne saavuin, niin minulla ei ollut hajuakaan, miten täällä pitäisi puhua. Ensimmäiseksi tuli mieleen, että tässä on vain joku ihme Miniatyyrichatti ja täällä puhutaan muiden chattien lailla. Huomasin kuitenkin erillaisuuden. Uusilla käyttäjillä ei siis välttämättä ole tietoa tälläisistä paikoista ja käyttävät tottumuksesta ''chattikieltä''. Kyllä he ajanmittaan huomaavat.
Luultavasti jokainen meistä käytti aluksi vähemmän oikeaoppista kieltä ja kyseli tälläisiä ''n00b'' kysymyksiä.
Tai sitten he eivät vain osaa käyttää suomenkieltä *Räkänaurua*...

Tuli vaan mieleen, että noin puolet topikkiin vastanneista olen nähnyt kirjoittelemassa aivan erillailla muissa topikeissa. Kaikilla on nyt kiire olla todistamassa olevansa hyvä kirjoittaja. Hah, topikki nähtävästi parantaa SoTun käyttäjien äidinkieltä.
Viimeksi muokannut Jesh, Pe 19.03.2004 22:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Akatchi

Viesti Kirjoittaja Akatchi »

En käytä tuota chatti,teinix,teini...vaikka mitä kieltä. Pisteet, pilkut ja isot kirjaimet joskus unohtuvat, koska kirjoitan sellaista vauhtia, ettei ehdi millään laittaa niitä. Isot kirjaimet harvoin unohtuvat. Myöskään minua ei haittaa miten muut kirjoittavat. Mutta sitten kun katsoo 2h tuntia tämmöistä äidin kielen opettajan kieltä, niin se teinix plaa plaa plaa ei oiken sovi...kuvaan.
JarLoz
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JarLoz »

Noh, eihän minunkaan suomen kielen kirjoitusasuni varmaan ihan virheetöntä ole, mutta ainakin yritän. Puhekieli on hieman ärsyttävän näköistä, mutta kyllä sen kestää. Eri asia sitten, kun foorumille kirjoitetaan jotain kirjoitusvirheitä ja hämäriä sanontoja vilisevää tekstiä, jossa ei kaiken lisäksi ole mitään pointtia. Tälläisiä turhia one-linereitä on ikävä katsoa, ja vastustan niitä suuresti.
makkarafolio

Viesti Kirjoittaja makkarafolio »

Ja usein huomaan, että joskus itseltä syntyy niin sekavaa tekstiä, ettei itsekään oikein ymmärrä mitä on sanomassa, vaikka kirjoittaakin kirjakieltä. Ja usein Sotu tuntuu muuttavan ihmisten kirjoitusta. Nimiä mainitsematta olen seuraillut joitain ihmisiä *Katsoo ovelana ympärilleen* Ja heidän ollessa uusia kieli oli sellaista puhekieltä, mutta nykyään enemmän kirjakieltä. Sotu opettaa..
Porkkana

Viesti Kirjoittaja Porkkana »

Äh ihan sama miten puhuu kunhan siitä saa selvää.Pisteet olisi kyllä hyvä olla, mutta pilkuilla ei niin paljon väliä.Tarinat ja sen semmoset taas kannattaa (noh tietysti) kirjoittaa niin siististi että napa ruskaa.

Joskus alku-aikoina tosin tuli vähän puhuttua puhekieltä(jos oikein muistan), mutta mitäs tuosta ei ainakaan valitusta silloin tullut.

Tulipas taas mielenkiintoinen viesti.
Älä syö porkkanaa.
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Tuanoi, murteet on ny kuitenkin kielemme rikkauksia, enkä näe siis murresanojen käyttöä sotun vapaamuotoisissa keskusteluissa minään pahana asiana. Olennaista kuitenkin on, että viesti menee perille ekalla lukukerralla.
Mitä tulee sit taas tähän x-kirjaimen holtittomaan käyttöön, niin ei se kyllä mua ainakaan häiritse yhtään.

Sen sijaan se mikä ärsyttää on joidenkin käyttäjien tapa kirjoittaa "tää nyt on vaan mun mielipide" suunnilleen jokaisen kommentin perään. Mitä ihmettä sillä oikein haetaan?
And they wonder how he dealt with stress so well..
Grim

Viesti Kirjoittaja Grim »

VJ kirjoitti:Sen sijaan se mikä ärsyttää on joidenkin käyttäjien tapa kirjoittaa "tää nyt on vaan mun mielipide" suunnilleen jokaisen kommentin perään. Mitä ihmettä sillä oikein haetaan?
Veikkaisin, että kirjoittaja haluaa varmistaa, ettei kukaan ota viestistä hernettä nenäänsä.

Tämä oli siis vain minun mielipiteeni. (Vitsi vitsinä =)
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Olen äärimmäisen äidinkielinen ihminen, ja minua ärsyttää hemmetisti kaikki mahdolliset virheet, joita huomaan ihan missä tahansa (omiakin virheitä varmaan on, että sen puoleen). Olen itse vaivaiset 15 vuotta, mutta olen huomannut ikätoverieni huonon kielenkäytön... se ei mistään teinikapinoinnista johdu, tyhmiä ne vain ovat (en nyt tietenkään tarkoita ketään tällä foorumilla olijaa, puhun ihan yleisesti - kenties aiheesta poiketen).
Kaikkein silmäänpistävimpiä ovat yhdys sana virheet... normaalit massateini nuoret tekevät niitä hiton usein... häpeän heidän puolestaan.
Gere curam mei finis.
Stenvall

Viesti Kirjoittaja Stenvall »

Olen sitä mieltä, että kirjakieltä pitäisi käyttää kirjoitetussa tekstissä, myös internetissä. Se on helpommin luettavaa kuin puhekieli.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”