"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kirjakielen käyttäminen

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

-DeF- kirjoitti:Olen sitä mieltä, että kirjakieltä pitäisi käyttää kirjoitetussa tekstissä, myös internetissä. Se on helpommin luettavaa kuin puhekieli.
Oikein! :D
Gere curam mei finis.
makkarafolio

Viesti Kirjoittaja makkarafolio »

Kuolo kirjoitti: Kaikkein silmäänpistävimpiä ovat yhdys sana virheet...
Minunkin mielestäni yhdys sana virheet ovat todella häpeällisiä ;)
sanp0

Viesti Kirjoittaja sanp0 »

...Mutta kuinkas liittyy figuihin? :?
Now, One Day I Started To Tell Everyone That `Killing is my Business...`
Quintus

Viesti Kirjoittaja Quintus »

...Mutta kuinkas liittyy figuihin? :?
Ei välttämättä liitykkään, mutta liittyy kuitenkin itseensä Sotavasaraan ja täällä käytyihin ja käytäviin keskusteluihin.
Dice are my best weapons.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Joo no tota mua ei häiritse tollaset lievät yhdyssanavirheet. Kannattaa muistaa tälläsissä asioissa, että joillekki yhdyssanojen tekeminen ja joitenki pilkkusääntöjen käyttäminen voi olla ihan tosissaan vaikeaa.
ankara halla
Valvoja

Viesti Kirjoittaja ankara halla »

Olen itsekkin huomannut kuinka joiltakin käyttäjiltä näyttää puuttuvan kyky ilmaista itseään selvästi viesteissään.
Kappaleita, saatika edes lauseita!, ei ole välttämättä eroteltu toisistaan mitenkään jonka lisäksi itse asiaakaan ei ole välttämättä kyetty kirjoittamaan (helposti/nopeasti/joutuisasti) ymmärrettävään muotoon. (Ymmärrettävää kieltä on siis mielestäni teksti mistä punainen lanka selviää kertalukemalla eikä jätä arpomisen varaa. Onko sitten teinixiä, slangia, puhekieltä, kirjakieltä vai täynnä kirjoitusvirheitä on mieletäni aikalailla merkityksetöntä.)
Ja kyllä, tämä häiritsee minua jopa sen verran, että en useimmin jaksa vastata/jakaa_omaa_mielipidettä tälläisissä tapauksissa. Jos toinen ei ole vaivautunut kirjoittamaan ymmärrettävää ja asiallista tekstiä niin miksi minäkään vaivaituisin? Menisi todennäköisesti harakoille.

Ja tämän sanottuani olen ensimmäisenä tunnustamassa, ettei omakaan tekstini aina ole siitä helppolukuisimmasta päästä. Johtunee siitä, että kirjoitan suurinpiirtein samaan tahtiin kuin ajattelen (olen siis todella nopea kirjoittaja... tai ehkä todennäköisemmin toisinpäin :) ) jonka seurauksena viestini sitten ajoittain ovat mitä ovat.

Ja onhan sekin tietysti aivan mahdollista, etteivät kaikki ihan oikeasti osaa ilmaista itseään paremmin (ikä, koulutuksen/harjoittelun puute, rikkinäinen näppäimistö, mitä ikinä...) eivätkä oikeati näe viesteissään mitään parannettavaa. Eikä siinä mitään, jokainen voi tehdä vain parhaansa mutta olennaista onkin, että jokainen tekee parhaansa esittääkseen pointtinsa/kysymyksensä ymmärrettävällä tavalla.
"Minä en kärsi mielisairaudesta, minä nautin joka hetkestä!"
Machiavelli
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Machiavelli »

Ei mun maailma ole ennenkään siihen kaatunut, jos jollain foorumilla/ chatti palstalla näen kirjoutus virheen, tai ks:n kirjoitettuna x:llä. Jokainen ihminen on oma persoonansa, annetaan heille vapaus kirjoittaa ja ilmaista itseään niin kuin parhaaksi näkevät.
Sincerely yours, Machiavelli.

Warning: the above note may contain sarcasm, please read with care.
Beowulf

Viesti Kirjoittaja Beowulf »

Niille jolla yhdysanat ovat vaikeita niin on helppoa laittaa jokin adjektiivi sanojen väliin :) Esim: ei koulu punainen reppu.Vaan punainen koulureppu Senhän näkee aivan selvästi että tohan on yhdyssana :) Vanhoista koulukirjoista oppii kaikkea hauskaa ;)
Toto, I don't think we're in Kansas anymore ...
Alioppilas

Viesti Kirjoittaja Alioppilas »

Perinteisesti kirjakieli liittyy kirjoitukseen ja puhekieli puheeseen. Tämän tiedostettuaan voi sitten valita, kumpaa harrastaisi tällaisilla foorumeilla.
"Life is not a rehearsal." -The Verve
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Tuskaa. Kipua. Piinaa. Noilla sanoilla voisin alkaa kuvailla tuntemuksiani, kun luen joitakin tällä foorumilla olevia posteja. En väitä kirjoittavani itse virheettömästi (ja sentään FM-tutkinto takana), mutta joillekin tuntuu olevan täysin ylivoimaista yrittää kirjoittaa edes vähän sinnepäin.

En vaadi virheetöntä kieltä, en edes kirjakieltä, mutta toivoisin ihmisten yrittävän ilmaista ajatuksiaan niin, että muutkin ymmärtäisivät pointin ensimmäisellä lukukerralla - ja niin, että viestissä ylipäätään olisi jokin pointti.

Yritän itse kirjoittaa mahdollisimman hyvää kirjoitettua yleiskieltä (täytyyhän jonkun olla nykynuorisolle esikuvana), mutta käytän kyllä yleiskieleen kuulumattomia sanoja ja ilmauksia. Nehän vain rikastavat kieltämme.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Alioppilas kirjoitti:Perinteisesti kirjakieli liittyy kirjoitukseen ja puhekieli puheeseen. Tämän tiedostettuaan voi sitten valita, kumpaa harrastaisi tällaisilla foorumeilla.
Mutta puhekieli ja puhuttu yleiskieli ovat eri asioita...
Gere curam mei finis.
DarkStalker

Viesti Kirjoittaja DarkStalker »

Tärkeintä on, että ihmiset yrittävät parhaansa oikeakielisyydessä, sillä juuri oikeakielisyys tekee tekstistä selkeämpää ja miellyttävämpää luettavaa. Tärkeimmät seikat ovat isot ja pienet alkukirjaimet, pisteet ja kappalejako. Pilkut ja yhdyssanat eivät ole niin tärkeitä asioita, mutta suositeltavia.

Tekstin pintapuolinen tarkastaminen on myös suositeltavaa, jolloin järjettömien lauseiden pitäisi jäädä pois.

Jokainen yrittäköön siis parhaansa! Se riittää!
Atuan

Viesti Kirjoittaja Atuan »

No mutta joillain saattaa olla taas se ongelma, että pilkkuja ei yksinkertaisesti osaa laittaa (niinkuin minä mutta ainakin yritän opetella niitten laittoa).
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

eagleye kirjoitti:No mutta joillain saattaa olla taas se ongelma, että pilkkuja ei yksinkertaisesti osaa laittaa (niinkuin minä mutta ainakin yritän opetella niitten laittoa).
Apua löytyy. Pilkku ennen muttaa. ;)
Gere curam mei finis.
Akatchi

Viesti Kirjoittaja Akatchi »

Myös lausahduksissa esim. Hei, eikös tuo ole plaa plaa plaa plaa. Äidinkielen kirja auttaa enemmän.
Henri Ketonen

Viesti Kirjoittaja Henri Ketonen »

Toisilla tietysti on lukihäiriö...

Sitä en silti osaa ymmärtää miten ihmiset väittävät, etteivät he ehdi kirjoittaa pilkkuja/kokonaisia sanoja/isoja alkukirjaimia yms.

Mihin ihmisillä mukamas on kiire netissä?
Kuinka kauan shiftin painaminen kestää?
Kuinka vaikeaa on kirjoittaa kahden kirjaimen sana oikein? (D2 - Chatissa ihmiset kirjoittivat "k" sen sijaan että olisivat kirjoittaneet "ok"...)
zqmfgb
The Man

Viesti Kirjoittaja The Man »

Tässä nettipelien aikakaudella ihmiset kirjoittavat asiat nopeasti, sillä nettipeleissä nopeus on valttia. Olen huomannut, ettei nettipelatessa ei jää aikaa jaaritella kauaa. Sitten lyhenteet tarttuvat ja niitä alkaa käyttää joka paikassa.

No, tuo voi olla yksi selitys.
Lyhyestä virsi kaunis
Skavi

Viesti Kirjoittaja Skavi »

Itse en ole mikään mestari kirjoittelemaan, mutta minusta tällänen murre niinku mä, sä jne....
Mutta just ihmiset yrittäis saada viestistään jotain selkoa!
***Skaven***
Pii
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pii »

Bladeheart kirjoitti:Tässä nettipelien aikakaudella ihmiset kirjoittavat asiat nopeasti, sillä nettipeleissä nopeus on valttia. Olen huomannut, ettei nettipelatessa ei jää aikaa jaaritella kauaa. Sitten lyhenteet tarttuvat ja niitä alkaa käyttää joka paikassa.

No, tuo voi olla yksi selitys.
Itse pelaan vanhaa Half-Life, mutta en sen pelin takia, vaan yhdellä loistavalla serverillä olevien toisten pelaajien takia. Serverillä on oma foorumikin ja kaikki pelaajat tuntevat toisensa. Henki on siellä ainutlaatuista... ja aina on aikaa jaaritella kauan. Usein kirjoitan enemmän kuin pelaan. :D
Gere curam mei finis.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Heh mukava kattoa kun ihmiset koittaa nyt vääntää täydellistä suomea tähän ja kiritisoida niitä ketkä kirjotavat jotkut yhdyssanat erikseen. Mua alkaa jotenki välillä tympimään jotkut jotka koittavat kumota toisten väiteitä sillä että ne kirjottaa jonkun asian väärin, tai sellanen että huomautetaan heti ensimmäisestä virheestä. Mulla ei oo valitamista jos joku vetäsee joskus jonkun pilkun, yhdyssanan tai kappalejaon väärin, tosin noitten todella puutuminen haittaa kyllä, tai se että ne on vedetty päin honkia. Harvoin tosissaan sattuu sellasia tapauksia että pitäis pariin kertaan lukasta että tajuaa viestin, tosin nekin ylensä on tullut joltain suht nuorilta, jotka ei ole vielä ehtinyt opetella kaikkia noita sääntöjä tai totutella niihin.

NIin joo ja nettiepeleistä ok ja k niillä on suuri ero, kun pelailee ei ole aikaa ruveta kirjotamaan pahemmi, vaan yhellä kädellä saa nopeesti painettua k, chatissa taas joskus ei jaksa ruveta vääntämään mitään roomaania vaan pistää mielummin vaan k, nettipeleissä ylensä ei missään pelitilanteessa ruveta jutustelemaan.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”