"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mik olis se ideaali tilanne koskien suom figusceneä netissä?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Matti N
Ylläpitäjä

Mik olis se ideaali tilanne koskien suom figusceneä netissä?

Viesti Kirjoittaja Matti N »

Tuota toista topikkia lueskellessani rupesin miettimään, että mikä on se THE ULTIMATE upein ratkaisu suomalaiselle figuscenelle keskustelualueeksi, jossa peelot eivät häiritse ja peelot pysyvät poissa?

Tästä haluaisin kuulla mielipiteitänne.
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Että kaikki peelot pysyy poissa ja minä itse olen kaiken hallitsija, tottakai. ;)

Jos ihan totta puhutaan niin sotu on melko hyvä jo, realistisesti toteutettavissa tuskin on kovinkaan paljoa parempaa järjestelmää inhimillisillä resursseilla. Tottakai pahimpia peeloja vois potkia pihalle. ;)
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Meinataanko tässä oikein ryhtyä "tositoimiin", vai mitä? Itse en ainakaan pidä mistään maksullisista jutuista, koska mielestäni tilanne ei sitä todellakaan vaadi. Ne kyllä varmaan vähentävät peelojen määrää. Joku viisas on sanonut että "ilmainen ei ole minkään arvoista", mutta toisaalta en mä itse valita nykyisestä vasarasta ja kyllä se kelpaa. Peelojen poissulkemisesta vaikeaa tekee sen että monet saattaa käyttää jonkin laitoksen koneita, jolloin niitä on hankalampi blokata kokonaan. Kyllähän osa varmaan katoaa saatuaan kerran monoa. Ehkä joistakin todella typeristä topiceistakin voisi antaa jäähyä.
Ketä sinne ultimate foorumiin sitten päästettäisiin? Menisikö se sitten lopulta sellaisen pienen piirin eliittipaikaksi, johon liittyäkseen pitää tuntea salainen kädenpuristus. Onhan se kyllä ehkä rasittavaa jos joutuu moderoimaan aina kaikkea kakkaa pois harvasen päivä. Mutta sellasta se on kun suosio kasvaa.
Viimeksi muokannut Gorkiporki, Su 28.11.2004 00:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Zherec

Viesti Kirjoittaja Zherec »

En itsekään oikein usko että foorumia saa peelovapaaksi ilman "väkivaltaisia" toimia. Toki peelojen määrä vähenisi, jos uusi käyttäjä pääsisi tälle foorumille vain vanhemman käyttäjän kutsusta. En kyllä itse pidä tätä kovin viisaana ja sen toteuttaminenkin saattaisi olla vaikeaa. Samalla se kitkisi pois myös vakavasti harrastuksen ottavat pikku Einarit ja Joosepit joilla ei ole tuttavia vielä Sotavasaran "sisällä".
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

Hammer_40k kirjoitti:Foorumi se paras on, mutta moderointi linjaa voisi tiukentaa.
Tiukentaa miten? Moderaaattorit tekevät jo nyt töitä ilman palkaa, ihan vain muiden vuoksi. Itse olen ainakin tyytyväinen moderointiin mitä Sotavasarassa on. Tosin Jotkut alueet tuntuvat olevan aika sekaisin. Tai ainakin osittain. Yksi näistä on LOTR alue. Ainoa mode joka käy tuolla säännöllisesti taitaa olla Garoth, Linendailia näkee kohtuu usein. Mutta tuossa se sitten onkin. Onneksi siellä on näkynyt muitakin modeja kuin LOTR modeja.

Ps: Onko Thorwaldilla vielä moden oikeudet? Onkohan kaveri käynyt milloin viimeksi moderoimassa?
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Gorkiporki

LAndE kirjoitti:
Hammer_40k kirjoitti:Foorumi se paras on, mutta moderointi linjaa voisi tiukentaa.
Tiukentaa miten? Moderaaattorit tekevät jo nyt töitä ilman palkaa, ihan vain muiden vuoksi. Itse olen ainakin tyytyväinen moderointiin mitä Sotavasarassa on. Tosin Jotkut alueet tuntuvat olevan aika sekaisin. Tai ainakin osittain. Yksi näistä on LOTR alue. Ainoa mode joka käy tuolla säännöllisesti taitaa olla Garoth, Linendailia näkee kohtuu usein. Mutta tuossa se sitten onkin. Onneksi siellä on näkynyt muitakin modeja kuin LOTR modeja.

Ps: Onko Thorwaldilla vielä moden oikeudet? Onkohan kaveri käynyt milloin viimeksi moderoimassa?
Onhan tuossa toki tuo "ilmoita ylläpidolle" kohta. Sitä Oikein käyttämällä voidaan varmasti helpottaa vähän moderaattorien työtä. Eikä tarvitse itse lisätä sonnan määrää vastaamalla typerään viestiin typerästi.
Andros

Viesti Kirjoittaja Andros »

En väitä etteikö Sotun modet hoitaisi hommaansa hyvin. Pointtini on se, että yleistä linjaa voitaisiin tiukentaa. Elikä käytännössä enemmän tekoja, vähemmän varoituksia. Olisihan tällä varjopuolensakkin, mutta ainakin "siisteyttä" saataisiin lisää.
Vile kirjoitti:ANDROS KALAMIESTEN AATELIA, KAIKKIEN TAUKENRAALIEN ISÄ, KESKI-MAAN SANKARI
ChildGamez

Viesti Kirjoittaja ChildGamez »

Lisää modeja luotettaviksi todetuista ja oikeudenmukaisista vakio käyttäjistä.
Sitten kaikki sopimattomat / aiheettomat jne. viestit tylysti vain moderoimalla pois.
Eihän tämä "peeloilua" poista, mutta parhaimmillaan vähentäisi kuitenkin huomattavasti.
Itsekkään en ole maksullisten juttujen puolella, mutta jos muu ei toimi olen valmis maksamaan siitä jonkinverran.
Viimeksi muokannut ChildGamez, Su 28.11.2004 00:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
A person can't defeat loneliness.
Waiting for the rising of Chaos Dwarfs
Ihmiskilpi

Viesti Kirjoittaja Ihmiskilpi »

Tiukkuus taitaa olla ainut vaihtoehto. Linjan täytyisi olla jotain tyyliin ensimmäisestä peeloilusta varoitus ja vihje miten toimia jatkossa, toisesta sitten banni tms. Tämä taas vaatisi lisää moderaattoreita, jolloin natsimoderaattoreita saattaisi oikeasti alkaa ilmestyä. Kaikenkaikkiaan peeloilun välttäminen on hyvin vaikeaa ellei mahdotonta, mutta olen ehdottomasti sen kannalla ja mukana toteutuksessa jos halutaan.
Maedhros

Viesti Kirjoittaja Maedhros »

Entistä tiukempaa linjaa modeilla. Lähtien käyttäytymisestä, päätyen selkeän yleiskielen kirjoittamiseen. Bannia tulee ja jossain vaiheessa homma sitten loppuu mahdollisten häiriköiden kohdalta kokonaan.
neon

Viesti Kirjoittaja neon »

Minusta ongelmana ei ole niinkään varsinaiset idiootit vaan se, että kaikki vain eivät pysty järisyttävän korkealentoiseen keskusteluun (eikä sitä esimerkiksi joltain 13-vuotiailta ja nuoremmilta voi olettaakaan). Se on vähän sellaista p^H^H^Haa, joka ei moderoimalla lähde. Ei siis mitään peeloilua, josta pitäisi (voisi?) kenkiä ulos, vaan sellaista tyhjänpäiväisyyttä. Omalla nimellä esiintyminenkään ei tästä syystä karsisi ketään pois.

Eli eli, moderoinnin tiukentaminen tuskin auttaisi tilannetta, koska lukkoa tulee jo nytkin välillä enemmän kuin oikeasti tarvittaisiin ja taso on silti mitä sattuu.

Foorumi on ehdottomasti paras tapa, mutta suodatus pitäisi tehdä ennen kuin viestejä pääsee kirjoittamaan eikä vasta sen jälkeen.
Ikäraja ja/tai vuosimaksu olisi siis varmaan se THE ULTIMATE ratkaisu. Onhan se rankkaa ja monille epäoikeudenmukaistakin, mutta peelojen vastaisessa sodassa ei voi löysäillä, jos kaikista pitää päästä eroon.
Gorkiporki

Mutta eikö ongelmana saata olla silti se että vaikka kaikki maksaisivat vuosimaksun, niin juttujen taso ei välttämättä parane juuri yllä esittyjen syiden vuoksi. Joku vaikkapa 13-vuotias voi kyllä mahdollisesti maksaa sen maksun, mutta takaako se sen että jutut ovat varmasti tasokkaita? Eivät kaikki kirjoita silkkaa ilkeyttään tyhmiltä tuntuvia juttuja. Miten sitä ikärajaa nyt sitten edes kontrolloitaisiin. Olisi tietty mukava kuulla mitä joku moderaattori on mieltä siitä, että käykö moderointi jo aivan sietämättömäksi.
anemi

Viesti Kirjoittaja anemi »

Olenko sokea, vai miksi en näe peeloilua niin suurena ongelmana, kuin muut sen tuntuvat näkevän? Vai johtuuko se siitä, että itse kuulun siihen ryhmään, joka täältä halutaan pois? Vai onko toleranssini niin suuri, etten huomaakaan tämän foorumin ylitsepääsemättömiä ongelmia?

Joka tapauksessa, jos tuo todella on niin iso ongelma, kuin mitä väitetään, niin mikä toimisi?

Ikäraja? Miten ihmeessä tuota valvottaisiin?

Tiukempi moderointi? Kuinka tiukaksi tuon voi vetää ilman, että siitä kärsivät muutkin, kuin peelot? Ainakin siinä vaiheessa, kun hyvä keskustelu lukitaan yhden tai kahden henkilön takia, se alkaa haitata.

Vuosimaksu? Voisi toimia, mutta kuinka paljon se olisi? Ja kuinka moni haluaa maksaa, kun on muitakin foorumeita, eikä peeloilu tuolla kuitenkaan lopu? Ehkä vähenee, mutta saatte näyttää, ennen kuin uskon tuon kitkevän pahimmmat pois.

Viestien määrän rajoittaminen kolmeen per päivä? Muistaakseni tällainenkin ehdotus oli joskus jossakin. Kummallinen ehdotus, mutta voisi toimia. Tai sitten kaikki tuntisivat hillitöntä hinkua käyttää joka päivä oikeutensa, jolloin tulisi taas turhia viestejä.

Viestien tarkistus ennen sivulle päätymistä? En voi kuvitellakaan tuota toiminnassa.

Ylläpidolle lähetettävä kolmiosainen rekisteröintihakemus, jossa selvitetään foorumikäyttäytymistausta minimissään kolmelta eri foorumilta? :D

Loppuyhteenveto: Onko tilanne tosiaan niin paha, että siihen pitäisi tai kannattaisi puuttua? Jos on, niin miten peeloilua pitäisi torjua, ja mihin riittävät (ainakin tällä hetkellä) ilmaista sivustoa ylläpitävän ylläpidon resurssit? Ainakin itse sanoisin, ettei tällä hetkellä Warhammer Fantasy Battlen tai Yleisten aiheiden keskusteluissa ole niin paljoa valittamista, kuin mitä tässä keskustelussa annetaan ymmärtää.
Haltiajalkaväen wannabe Jeanne d'Arc on jälleen täällä...
Pelätkää, se saattaa purra... tai itkeä...
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Jotenkin tuntuu, että moni on ongelmien poistamisen - ei ratkaisemisen kannalla. Kylhän se niskalaukaus kieltämättä ongelman poistaa, vaikkei sitä ratkaisekaan. Itse en usko, että moderaattorien ja linjan tiukennus juuri ratkaisua toisi, ennemminkin voisi luoda ahdistavaa tunnelmaa.

Mietitäänpä, miksi nämä ei toivottua käyttäytymistä harrastavat henkilöt ovat täällä. Kiusaamassa muita ja pistämässä anarkiaa pystyyn murrosikäisen uhmalla, vaiko koittamassa keskustella ryhmän kanssa, johon haluaisivat kuulua tai ajattelevat kuuluvansa?

Uskoisin, ettei ole kovin fiksua potkia päähän näitä peeloja, vaikka se nyt houkuttelevalta tuntuisi. Harrastuksen leviäminen on kuitenkin eduksi, mitä enemmän rahaa harrastuksessa pyörii, sen parempia palveluita alkaa ilmaantua ja tulee, kuten laajempia valikoimia tms. sikäli ei totaalinen päähän potkiminen tunnu fiksulta.

Turhaa keskustelua tulee ja menee, moni on nähnyt paljon samanlaisia keskusteluja, joten alkaa kyrsiintyä kun tulee taas se "Miten maalaan x:iä" tai "Onks x:t hyvii?". Joka tapauksessa, mikäli näillä ei ole muuta paikkaa, he hakeutuvat myös epätoivotuihin paikkoihin, jonne kuitenkin tuntevat kuuluvansa jotenkin ja jonka aihepiiristä heillä on asiaa puhuttavana.

Käännetäänkö vain selkä, vai mietitäänkö miten epätoivottu keskustelu (joka paikoin on tarpeellista) kanavoidaan muualle? Tosin ikävä tosiasia voi myös olla se, että sotun laajuuden ja yleispätevyyden johdosta, sotu on se paikka mihin nämä peelot ja muut hämärät hakeutuvat auttamatta => älkäämme kääntäkö selkäämme kellekään tai sotulle, vaan pitäkäämme nykyisestä linjasta kiinni ja alkakaamme etsiä uusia vehreitä niittyjä (kuten maalausfoorumi ja nyyssi ajatuksissa onkin jo tehty), huolehtien kuitenkin paikoin myös muiden hyvinvoinnista ja kasvusta.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Kaikkien keskustelujen pitäisi olla jotakuinkin samansuuntaisia, kun tämän. Perusteltuja kommentteja, jotka ovat sidottu muuhun keskusteluun (esimerkiksi kukaan ei vielä huomannut, että "Hei! mäkin pelaan FF4 Snes-emulla! vähä mahtavaa, tääl on muitakin emuttajia"), eikä turhia onelinerejä vielä ole ilmestynyt (esim. Joo, kyl sää oot ihan oikeessa, hyvä) eikä kielioppi ole kovin räikeästi pahoinpideltyä (Joo mustki tuntuu sillain et meinaan kyl sitä niinku tiette...).

Olisikohan tuolla nyyssikeskustelun puolella joku todennut, että valitettavasti 4000 käyttäjän joukkoon mahtuu muutama peelo/nöpö. Kuten Salava hieman asiaa sivusi, niin tuskin monet yrittävät täällä vain kiusata vanhempia käyttäjiä ja ihan piruuttaan kirjoittavat hölmöjä viestejä ja kyselyjä. Ehkä kyse on enemmänkin siitä, että kyseiset henkilöt ovat nuoria ja eivät vielä ole tutustuneet foorumin tavoille. Tähän olisikin hyvä se Flash-animaatio, jossa on ohjeet foorumikäyttäytymiselle.

Kuitenkin niitä mitäänsanomattoman tyhmiä ja jo sataan kertaan jauhettuja viestejä aina tulee. Ehkä tässä auttaisi hieman selkeämmät sääntölinjat. Esimerkit ovat Maalaus-, konverttaus...-foorumilta: Miten maalata eldareita?, Necronien konvaus, Kuinka tehdä Chaos Dragon ??, Mikä lohikäärme kaaokselle?, Drop Pod teko-jostain. Kaikki ovat jonkinverran jauhettuja aiheita ja muutama niistä on lähes samanlaisia. Todennäköisesti kirjoittaja ei ole tarkoittanut mitään pahaa, päinvastoin, jotkut keskustelut ovat hyvinkin asiallisia. Hakua vaan ei viitsitä käyttää tai selata foorumia sitä ykkössivua kauemmas.

Lähes samanlaillahan kävi yleisissä figukeskusteluissa, olisikohan ollut viime keväänä. Tuli aikasen paljon gallupmaisia aiheita, kuten eka figu, eka maalaamasi figu, eka liikuttamasi figu, eka showcase-figu, eka rackhamin figusi..... Tämähän korjaantui hyvinkin tehokkaasti kun Weekkis mäjäytti galluppikiellon, eli tiukensi sääntöjä. Muutama kovapäisin onnistui vielä kiellonkin jälkeen kyselemään ko. asioita, mutta onneksi Lännen nopein lukkosormi iski ja eipä nykyisellään tuolla galluppeja juuri näy. Onnistui siis.

Samaa voisi toteuttaa myös muille foorumeille, joista nyt (jälleen) galleria. Tiukempia sääntöjä ja alottelijoille ohjeita. Pitäisi nostaa kynnystä painaa tuota maagista "lähetä uusi aihe"-nappia. Eli hieman Salavan kanssa samalla suunnalla, luoda ahdistavaa tunnelmaa.

Tulipa vielä mieleen, että kun sitä niin usein kysytään että yksinkertaisia asioita, kuten "miten tehdä aavikkokenttä", "mistä ruohokenttä" "mistä aineesta kukkula" "mistä metsiä"?, niin eikö asioista enemmänkin tuntevat voisi kiteyttää pienen linkkikokoelman tiedotteeksi foorumin alkuun? Itsekin olen kiinnostunut mm. noista monista faq:ista sekä muista GW:n julkaisuista. Jos nämä löytyisivät tiedotteena suoraan säntöfoorumin alusta, saattaisi auttaa monia. Tosin harmittava seikka on se, että vaikka tollaset jo valmiit artikkelit ovat vaikka kuinka helposti saatavilla, niin nopeampaa tai ainakin itselle helpompaa on kysyä asiaa suoraan kirjoitamalla uusi viesti foorumille. Tosin tähänkin vastaus on linkki kyseiseen faqiin tms. Ongelma onkin siinä, että kukaan ei käytä linkkihakemistoa, ja noobit taas eivät viitsi etsiä GW:n sivuja, vaan tulevat tänne.

Mutta vielä pari sanaa kokonaan uuden maalausportaalin luomisesta. Enpä tiedä, kuinka tarpeellista. Täällä kaikki kuitenkin on aika tiiviisti hyvässä paketissa ja asiantuntevaa porukkaa kommentoimassa milloin mitäkin. Harmi on vain se, että aina joukossa on niitä hieman heikompiakin keskustelijoita, jotka eivät tunnu saavan mitään järkevää sanottua. Niin, mitä siis pitäisi tehdä?
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Anemi kirjoitti:Olenko sokea, vai miksi en näe peeloilua niin suurena ongelmana, kuin muut sen tuntuvat näkevän? Vai johtuuko se siitä, että itse kuulun siihen ryhmään, joka täältä halutaan pois? Vai onko toleranssini niin suuri, etten huomaakaan tämän foorumin ylitsepääsemättömiä ongelmia?
Olen täysin samaa mieltä. En ymmärrä minkä takia juuri täällä toitotetaan niin paljon peeloilusta, spammaamisesta, onelinereista jne jne. Suoraan sanottuna en näe minkään laista tarvetta toimenpiteisiin ryhtymiselle. Tai, enempää kuin niitä nyt jo tarvitaan. Paikan modelinja on oikeastikin aika näppärä täällä, ei liian tiukka (modet osaavat olla myös kivoja) muttei tosiaankaan liian lepsu.

Otan (taas) esimerkiksi FFfinin, sillä se on toinen foorumi jonka tunnen. Kovin harvalla muulla foorumilla käyn, ja Risingshadowista en oikein tiedä. En ole nähnyt ainuttakaan huonoa postausta siellä. Siis oikeasti huonoa. Joko moderaattorit osaavat asiansa pelottavan tehokkaasti, tai sitten käyttäjäkunta on vain liian hyväkäytöksistä ja kypsää.

Jokaisella foorumilla on tottakai ongelmansa, täydellistä foorumia tai keskustelupalstaa on mahdotonta tehdä, ja täysin turhaa lähteä yrittämäänkään. FFfinissä huomaan ongelmaksi liian suuret kastierot, tai miksi niitä nyt kutsuisi. Vaikea kuvitella, että internetsivun sisällä voisi jyllätä oikeasti niin suurena luokat köyhällistö, porvarit ja aateliset. Korvaa termit sanoilla nyyppä, puolieliitti ja eliitti, näin oman kategoriointini mukaan, joka sai vähän sanomista siellä päin. FFfinin moderoinnista minulla ei ole paljoa valittamista, hommat hoidetaan, linkit annetaan alueisiin mihin olisi pitänyt ottaa yhteyttä, ehkä sarkasmi ja ***tuilu alemmalle kastille jylläävät hieman liikaa, mutta muuten asiallisilta alueilta asiattomat viestit ollaan saatu pois. Toisaalta taas asiattomia alueita on jäänyt, joilla ei asiallisilla posteilla ole mitään tekemistä minkään kanssa. Luojan kiitos Sotavasarassa minun ei tarvitse alkaa miettiä minkäännäköisiä kastijärjestelmiä, koska täällä ei sellaisia ole. Sotavasara on onnistunut tässä.

FFfin on kyllä puolillaan peeloja, vaikkei niitä sinne haluttaisikaan. Ylempi kasti ei vain jaksa tai halua tehdä asialle mitään. Uudemmat, asiattomammat käyttäjät eivät pääse ottamaan missään vaiheessa hyvää esimerkkiä vanhemmalta, oikeastikin todella asiallisilta (postauksistaan päätellen, ei tosiaan välttämättä käytökseltään) vanhemmilta käyttäjiltä. Nämä 'nyypät' eivät pääse näkemään mitään hyviä posti/käyttäytymismalleja, kun eliitti tuntuu luottavan ajatukseen "poissa silmistä, poissa mielestä". Jotenka kunhan itse ryömitään alueilla, joissa ei käy nyyppiä, eivätkä nyypät tule kirjoittelemaan heidän alueilleen, ongelmaa ei ole, tai sen eteen ei jakseta vaivautua. Sotavasarassa kun ei luojan kiitos ole tätäkään ongelmaa.

Jo pelkästään noiden ajatusten varjossa Sotavasara.net on onnistunut foorumina erinomaisesti, minun mielestäni, sillä Sotavasara ei tunne käsitteitä jotka yllä mainistin. Tunnetummat, asiallisemmat käyttäjät ovat arvostettuja, ja koska keskustelujen aihealueet keskittyvät pääasiassa niille alueille, josta jokainen Sotun käyttäjä on kiinostunut, pystyvät uudemmatkin käyttäjät seuraamaan helposti asiallisempien käyttäjien käytösmuottia ja näin ollen peelojen määrä oleellisesti vähenee.

Tottakai näitä turhia ketjuja tulee, en sitä kiellä, mutta tahtoisin tietää millä foorumilla ei tule? Nostradamus antoikin tuon esimerkin kevään ajalta, jolloin saatiin ongelma kitketyksiä gallup-keskustelujen ikeestä. Minusta ongelma oli hyvin ratkaistu, yksinkertaisella tavalla eikä siitä tullut mitään ongelmia. Olen nähnyt huonompiakin ratkaisuja samankaltaisille ongelmille. Kun ongelma ilmenee, sille tehdään jotain, vain sillä tavalla saadaan aikaiseksi mahdollisimman hyvä yhteisö, jossa jokainen noudattaa sääntöjä ja yhteisiä pelisääntöjä. Sotavasaran säännöt ovat tottakai tiukat, mutta luojan kiitos, ne ovat silti yksinkertaisesti ymmärrettävät sekä toteutettavat, eikä niiden noudattamisessa luulisi olevan ongelmia kellään.

Ainut ongelma minkä näen tällä hetkellä Sotussa, on aivan ylimalkainen käyttäjämoderoinnin määrä, jota ei tosiaan tarvitsisi olla. Sitä olen nähnyt muuallakin, mutta... Otan esimerkiksi Lorindelin "Yes you fucking cunt" signaturen tässä vähän aikaa sitten, joka täytyi poistaa, koska Sotavasara ei salli kiroilua. Olin itsekin katsonut Darkenssin keikan kun se sattui telkkarista tulemaan, ja nauroin makeasti laulajan "Yes you fucking cunt!" huudoille, eikä minun mielestäni kyseisessä lausahduksessa ollut mitään, mikä olisi enempää kuin normaalikäyttäjien kielenkäyttö rikkonut Sotun sääntöjä vastaan. Yksi sana, pliis. En voi kuvitella, että kukaan moderaattori olisi ilki(tai humal-)päissään mennyt ja huomauttanut asiasta omakätisesti, sillä olen minä täällä kovin paljon pahempaakin kielenkäyttöä nähnyt, asiaan puuttumatta. Ei sitä "ilmoita ylläpidolle" nappia tarvitse ihan niin paljoa käyttää. Jos näet jotain oikeasti julmaa jossain (kuten Hanupetteri ja Ahven tarinat & novellit alueella tässä aikaa sitten) niin silloin kannattaa asialle tehdä jotain, mutta ihan kaikkeen ei tarvitse nokkaansa työntää.
Nostradamus kirjoitti:Tähän olisikin hyvä se Flash-animaatio, jossa on ohjeet foorumikäyttäytymiselle.
Kannatan. Teinitkin tykkää. Tämä ei ole vitsi.

edit\\
Jotenkin tuntuu, että moni on ongelmien poistamisen - ei ratkaisemisen kannalla. Kylhän se niskalaukaus kieltämättä ongelman poistaa, vaikkei sitä ratkaisekaan. Itse en usko, että moderaattorien ja linjan tiukennus juuri ratkaisua toisi, ennemminkin voisi luoda ahdistavaa tunnelmaa.

Mietitäänpä, miksi nämä ei toivottua käyttäytymistä harrastavat henkilöt ovat täällä. Kiusaamassa muita ja pistämässä anarkiaa pystyyn murrosikäisen uhmalla, vaiko koittamassa keskustella ryhmän kanssa, johon haluaisivat kuulua tai ajattelevat kuuluvansa?
Juuri tämän takia kannattaa tuoda jollain tavalla esille, millaiset käyttösuositukset sotavasarassa on, keinolla millä hyvänsä, ennen kuin alamme natsimodelinjalle, jota täällä ei minusta ole kovin paljoa näkynyt. Ehkä, jonkun verran, muttei hälyyttävästi. Ensimmäinen ajatus mikä minulle tuli, oli juurikin sellainen metodi sääntöjen kiteyttämisestä, jonka jokainen jaksaa katsoa/lukea ja joka antaa hyvät esimerkit siitä, mikä on näiden säännösten oikeaoppinen käyttö. Flash-animaatio, kuulosti se tyhmältä tai ei, saattaisi oikeastikin toimia. ;) Pelkkä jauhaminen ei toimi, päähänpotkiminen ei toimi, se on huomattu kyllä, joten on pakko alkaa muodostaa uusia ratkaisuja. Peelojen ja nyyppien banniminen, poistaminen tai uuden elitistifoorumin luominen on minun silmissäni päähän potkimista, enkä oikein jaksa vakuuttua siitä, että se ratkaisee ongelman. Se on juuri ongelman eliminoimista.
Joka tapauksessa, mikäli näillä ei ole muuta paikkaa, he hakeutuvat myös epätoivotuihin paikkoihin, jonne kuitenkin tuntevat kuuluvansa jotenkin ja jonka aihepiiristä heillä on asiaa puhuttavana.
Jokainen ihminen voi muuttua. Jopa peelosta voi saada kunnon käyttäjän, tai edes puoliksi, kunhan asialle aletaan tehdä jotain. Tosiaan, pelkkä päähän potkiminen ei auta, mutta ei minulla toisaalta tähän hätään ole mitään konkreettista ratkaisuakaan tuolle ongelmalle. Kun peeloista saadaan kunnon käyttäjiä, eikä heidän anneta olla päähän potkittuja peeloja, mikä tahansa foorumi saa vain lisää hyvin käyttäytyviä, asiallisia postaajia, joka on aina hyvä asia.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
Valhalla

Viesti Kirjoittaja Valhalla »

Mutta kaikkihan ovat olleet alussa peeloja. Suomen figupelaajien määrä laskee roimasti, jos jokainen tyhmä topicin aloittanut harrastaja potkaistaan pellolle. Siinä voi aloittejoille tulla itku silmään ja harrastus lentää nurkkaan. Onneksi monet ensin sotavasarassa peeloilleet ovat oppineet tavoille ja käyttäytyvät todellakin hyvin. Tämä on mielestäni iloinen asia. Jos jokainen peelo potkaistaisiin pihalle, väkeä ei tulisi enää lisää. Tämä on minun mielipiteeni, eli panostettaisiin mielummin siihen, että peeloilijat opetettaisiin tavoille.
"Se joka sanoi että rahalla ei saa onnea, ei osaa ostaa oikeasta paikasta"
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Olen hyvin pitkälti Valhallan kanssa samoilla linjoilla. Niin rankalta kuin se kuulostaakin, kärsivällisyys on paras ratkaisu. Ymmärrän kyllä, että muutama elitisti kaipaisi puhtaampaa foorumia, ja myönnän, että minuakin monesti alkaa kyrsiä käytyäni ylläpidolle ilmoitetut raportit läpi. Toisaalta tämä on Suomen suurin ja kattavin figuaiheinen foorumi, ja minusta tämän kuuluukin kuulua kaikille ikään ja kokemukseen katsomatta. Harrastajien (ja netin käyttäjien) ryhmä nuorenee kaiken aikaa, figuilu ei ole enää vain (eikä edes enimmäkseen) partaisten äijien touhua.

Mitä siis teemme? Sulkeudummeko sisäsiittoisiin kuppikuntiimme ja sanomme uusille harrastajille, että "menkää pois"? Mielestäni meillä konkareilla on velvollisuus kasvattaa itsellemme seuraajia. Jotkut meistä jaksavat tehdä sitä konkreettisesti, jotkut eivät, mutta kaikkien pitäisi pystyä suhtautumaan aloittelijoihin edes sen verran kärsivällisesti, että jättävät nuo "mene kotiis kasvamaan, v*tun n00b!" -mielipiteet pois. Mielestäni Sotun käyttäjät voidaan luokitella seuraavasti (hyvin karkea eikä missään nimessä tyhjentävä jako):

1) Peelot. Nämä tulevat kirjoittamaan tänne vain tekemisen puutteesta tai jopa suorastaan häiriköidäkseen. Näillä ei ole mitään annettavaa foorumille nyt eikä tulevaisuudessa. Eliminoitava.
2) Pennut. Nämä ovat innostuneita uudesta siististä harrastuksesta, mutta eivät ole oppineet sen enempää netikettiä kuin harrastuksen perusteitakaan. Ihannetilanteessa joku kokeneempi saman paikkakunnan asukki opastaisi näitä kädestä pitäen alkuun, mutta valitettavasti tähän ei aina ole mahdollisuutta. Nämä ovat tällä hetkellä se suurin ongelmaryhmä, jonka takia tämä keskustelu on lähtenyt käyntiin. Toivon rivikäyttäjiltä kärsivällisyyttä ja ymmärrystä heitä kohtaan. Jos ei itse viitsi ottaa asiakseen heidän neuvomistaan ja opastamistaan, ei myöskään pidä ryhtyä heitä dissaamaan.
(2b) Idiootit. Pennut, joita ei pysty kasvattamaan. Näiden tunnistaminen on vaikeaa.)
3) Rivikäyttäjät. Suurin osa sotavasaralaisista, jotka seuraavat keskusteluita ja osallistuvat niihin asiallisesti. Tämmöiseksi pitäisi pyrkiä.
4) Käyttäjämoderaattorit. Rivikäyttäjät, jotka kuvittelevat olevansa muita parempia. Nämä haukkuvat lyttyyn Pennut, huomauttelevat asiattomasti toisten viestien virheistä tai turhuudesta ja aiheuttavat yleistä närää epäasiallisella käytöksellään. Eliminoitava. nämä ovat minusta pahin todellisten ongelmien aiheuttaja Sotussa. Märääaikainen, riittävän pitkä jäähy näille, niin eivätköhän opi.
5) Eliitti. Kokeneet käyttäjät, joita arvostetaan kokemuksensa ja mielipiteidensä takia. Eliitti jakautuu kahtia:
5a) Isähahmot/kasvattajat. Nämä pyrkivät kouluttamaan Pentuja, jotta nämä saavuttaisivat Rivikäyttäjän tason.
5b) Elitistit. Näillä ei riitä kärsivällisyys Pentuja kohtaan, joten he ärhentelevät näille tarpeettomasti tai vähintään tuskailevat heidän kokemattomuutensa ja typeryytensä takia. Elitistit ovat tyytymättömiä Sotavasaran nykytilanteeseen. Jotkut taantuvat jopa Käyttäjämoderaattoreiksi.
6) Ylläpito. Adminit ja moderaattorit. Nämä joutuvat kuuntelemaan muun lisäksi vielä ylimääräistä rutinaa.

Oma näkemykseni: Peelot eliminoidaan. Selvät häirikköviestit ja -käyttäjät on helppo tunnistaa, ja moderaattorit tekevät työtä näiden poistamiseksi.
Käyttäjämoderointi eliminoidaan. Riittävän ankarat rangaistukset käyttäjämoderoinnista - mahdollisesti (jos tekniikka sen mahdollistaa) moderaattoreille mahdollisuus suorittaa "summary execution" eli esim. viikon tai parin jäähy, niin luulisi ihmisten oppivan tavoille. Jos eivät opi, siirto luokkaan 1) ja pysyvä eliminointi.
Pennut pyritään kasvattamaan. Ne, joilla siihen riittää kärsivällisyys - suurkiitos, hatunnosto ja lämmin kädenpuristus, te olette foorumille elintärkeitä. Ne, jotka eivät näe itseään kasvattajina, olkoot hiljaa Pentujen suhteen. Käyttäkää Ilmoita ylläpidolle -toimintoa kohtien 1) ja 4) tapauksessa.

Kiitos.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Käyttäjämoderointi eliminoidaan. Riittävän ankarat rangaistukset käyttäjämoderoinnista - mahdollisesti (jos tekniikka sen mahdollistaa) moderaattoreille mahdollisuus suorittaa "summary execution" eli esim. viikon tai parin jäähy, niin luulisi ihmisten oppivan tavoille. Jos eivät opi, siirto luokkaan 1) ja pysyvä eliminointi.
Aika julmaa. Minusta tuo on aika pitkälle (ei juuri sitä, aika pitkälle) päähän potkimista, kun todellakin perus rivikäyttäjä luulee tekevänsä kunniallisen ja jalon teon edesauttaakseen Sotavasara.netin käyttäjäkuntaa paremmalle tielle. Ongelma voi ratketa tuolla tavalla, tai olla tarkeamatta. Tottakai, siitä päästään eroon kun jokainen iloinen riviveijari joka käyttäjämoderoi pahaa aavistamatta bannitaan, tai pistetään jäähylle ja saadaan takaisin katkeroitunut, ja vihaa pursuava teini, jos saadaan takaisin ollenkaan. Tämä ei ole minusta Sotavasaran edun mukaista. Yhäkin, olen sitä mieltä, että näillekin täytyisi vain näyttää oikea tie, ja saada jollain tavalla ihmisille kalloon työnnettyä ilman voimakeinoja (omituista käyttää tuota termiä internetissä), että moderaattorit osaavat hommansa, eikä jokaisesta pienestä asiasta kuulu, eikä saa, vinkua. Sellainen, hieman huumorilla kyllästetty, kädestäpitäen esimerkkiä näyttävä flashanimaatiopätkä olisi minusta oikeasti aika kiva ja mahdollisesti kovin toimivakin ratkaisu.
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Oikea tie on näytetty jo. Se on siinä Avatarin, liittymispäivämäärän ja paikkakunnan alla oleva nappula, josta voisi ehkä tehdä näkyvämmän. Sitä on käsketty käyttää asiattomaan viestiin vastaamisen sijasta. Jos ei osaa vaan rupeaa bashaamaan huonon viestin kirjoittajaa, sietää pysyäkin vähän aikaa poissa miettimässä käytöstään.

EDIT: en nyt tarkoita, että jok'ikinen käyttäjämoderointiin syyllistynyt potkittaisiin pois, vaan sellaiset, jotka eivät ensimmäisestä ystävällisestä huomautuksesta ota opikseen.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”