"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mik olis se ideaali tilanne koskien suom figusceneä netissä?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Dalamar

Viesti Kirjoittaja Dalamar »

Tuo on kyllä jo ehkä hieman liioittelua. En itse ainakaan ole ihmeemmin huomannut täällä sotussa tuollaista kehitystä. Tilanne on muuten aika samanlainen kuin irc-galleriassa, sitäkin kansoittaa nykyään vino pino galleriairkkaajia jotka eivät minua sen kummemmin häiritse, mutta jotka jostain syystä ärsyttävät joitakuita. jokaiseen yhteisöön tulee sen kasvaessa ei-toivottuja jäseniä, sille ei vain voi mitään, että kaikki eivät voi hyväksyä toisia. Tällainen aristkraattisuus on harvinaisen typerää, "minä olen pelannut 15-v. figuilla, mua ei kiinnosta!". jos se ei kiinnosta, niin sen voi oikeasti jättää humiotta. miksi siitä pitäisi välittää? Siitäpä tulikin mieleeni zen-koani. Kaksi buddhalaismunkkia vaeltaa tiellä, ja he saapuvat kahlaamolle. Kahlaamolla on nainen, joka ei voi ylittää kahlaamoa, koska hänen hameensa kastuisi. Vanhempi munkki nostaa naisen käsivarsilleen, ja kantaa hänet joen yli. nuorempaa tämä häiritsee, koska eihän munkkien pitäisi ajatella naisia? munkki vatvoo tätä mielessään pitkän aikaa, ja kysyy lopulta vanhemmalta munkilta miksi tämä teki näin, eikö se riko heidän sääntöjänsä vastaan? vanhempi munkki kysyy nuoremmalta:"Yhäkö kannat häntä mukanasi? minä jätin hänet tuolle kahlaamolle."
Joulukin on tulossa, hieman suvaitsevaisuutta ja hyväntahtoisuutta tähän olkeään ja kylmään maailmaan.
"Kasvatitte vihaani ja melkein tuhositte minut.
Mutta vahi teki minusta voimakkaamman!"

-Nöf loordi

Kynä-ääliöt.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

No tuota, kun vilkaisee Fb:yleiset keskustelut aluetta niin huomaa heti 6 (!) lukotettua topikkia ja 3 siirrettyä. Näistä kuudesta yhdessä oli mielestäni edes jotain ideaa, mutta ei nyt kovin hurrattavasti. Se häiritsee hieman siellä topikkien välissä, kun vielä lisätään se että tuo oli tilanne ainoastaan Fb:yleiset keskustelut puolelta niin minusta se on jo pieni ongelma.

Luultavasti kellään ei olisi mitään "miten aloitan pelaamisen" aluetta vastaan, ei tarvitsisi rajoitaa newbie parkojen oikeuksia. Ainoastaan laittaa alue jonne selvästi laitetaan iänikuiset kysymykset "onks kaaos hyvä?" jne.

ONOHDIT ELTHARIONIN SILLE SAA S:8 MUTTA EI WS:10 JA SHADOWBLADE MASTER OF ASSASSINS SILLE SAA S:6
... kirjoitti eräs "newbie", en nyt mainitse nimiä :), mutta mikä on tärkeää niin tuo lause minusta tuhosi raunioitetun topikin viimmeistään. Enkä jaksanut enään vastata jne. kyseiseen topiikkiin.

Jos "eliitti" alue karsii pois tuommoiset niin olen sen kannalla, luultavasti useampi "elitisti" silti kävisi newbie alueella pätemisen tarpeesta. ;)
Viimeksi muokannut Mayhemia, Ti 30.11.2004 17:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Cython

Viesti Kirjoittaja Cython »

Yksi ratkaisu olisi laittaa kaikki "uudet" ennen rekisteröitymistään lukemaan säännöt/ohjeen, jo(i)ssa selkeästi sanotaan, kuinka sotussa kuuluu käyttäytyä. Samaan paikkaan voisi lisätä myös muutamia esimerkkejä ei-toivotuista viesteistä. Nämä luettuaan ja hyväksyttyään voisi tulokas, aivan normaalisti käyttää foorumia. Tämän myötä modeille annettaísiin mahdollisuus suoralta kädeltä lukottaa topikki tai rankaista käyttäjää jäähyllä, jos sivistynyt ja asiallinen käytös ei luonnistu. Tämä systeemi luottaisi myös siihen, että jo useamman kuukauden ajan foorumia käyttäneet painaisivat sitä "Ilmoita ylläpidolle"-nappia kohdatessaan asiattoman tai selvästi kirjoitusasultaan ala-arvoisen aiheen. Raaka vaihtoehto, mutta minkäs teet.
TK-armeijani blogi Toistaiseksi jäissä...
AVVV
Chaosboyz Crew
Viesti:

Viesti Kirjoittaja AVVV »

Aacheron kirjoitti: Minäkin tahdon lukea juuri sitä mitä minä tahdon 'Netistä, mutta minunkin on tyytyminen valmiiseen tarjontaan, tai vaihtoehtoisesti voisin saada aikaan omat lukemiseni, esim. mainitulla oman foorumin perustamisella.
Koko lailla näillä perustein kyselinkin tuolla toisessa viestiketjussa kiinnostusta siirtää osa keskustelusta nyysseihin. Siellä on tarjontaa niin paljon kuin ihmiset haluavat kirjoittaa - ihan niin kuin täälläkin - eikä ketään sensuroida elitespeakin, kieliopin, kirjoitusvihreiden, iän, offtopicin tai avatarin takia. Mutta kenenkään ei tarvitse edes nähdä viestejä, joiden lukemisen on arvioinut etukäteen huonoksi sijoitukseksi. Esimerkiksi minä saattaisin säätää nyyssiohjelmani jättämään pois näkyvistä vaikkapa kaikki viestit, joiden otsikossa on "*söisit*", koska ei minua kiinnosta lukea ensimmäistäkään viestiä Greater Daemonien siirtämisestä ruoansulatuskanavaan, ei oikeastaan edes otsikkoa. Eihän kukaan vaadi, että kaikkien olisi pakko lukea kaikki aiheet, kiinnostavat ne tai eivät: miksi ei osaa tästä valinnasta seuraavasta työstä kannattaisi automatisoida?
Kunhan ihminen yrittää hartaasti ja aikuisen oikeasti parantaa kirjoitettua kielenkäyttöään (esim. oikeinkirjoitusta jne.), niin homma on menossa oikeaan suuntaan.
Monet niistä ihmisistä, jotka nyysseissä laittaisin väliaikaiseen killfileeseen, ovatkin todennäköisesti juuri sen ikäisiä, että kieli voi kohentua hyvinkin nopeasti. En vain ole kiinnostunut seuraamaan heidän kehitysprosessejaan kokonaisuuksissaan, vaan vain vilkaisemaan silloin tällöin, josko lukukelpoista tekstiä jo suoltuisi.

Kaikkiaan minusta optimaalinen figukeskusteluareena voisi muodostua pitemmän päälle joko nyyssiryhmistä (realismia) tai Sotavasarasta täydennettynä hyvän nyyssiohjelman kaltaisilla mahdollisuuksilla seuloa näkemäänsä (vaatisi ylläpidolta kovasti työtä, jos lie edes mahdollista.)
Aacheron
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aacheron »

Black scars kirjoitti:
Aacheron kirjoitti: ...mutta minusta kaiken maailman Esa Ristisuot ja ChaosBoyzit ovat vain ihmisiä nekin.
Varsin voimakasta osoittelua, varsinkin jos tavoitteena on tasaveroisuus.
... // ...
En muutenkaan hyväksy käyttöäni elitismin rakentajan asemassa, koska aiheeseen liittyvän kantani olen seuraavassa muodossa ilmaissut.

Seulonnan pitäisi kohdistua vain ja ainoastaan sotavasarassa tapahtuvaan toimintaan, sen ulkopuolisista seikoista välittämättä.

Taisit ymmärtää väärin (hiukan huonosti muotoiltua) viittaustani; en viitannut mielipiteeseesi, vaan siihen, että sinua pidetään yleensä aika hyvänä pelaajana ja nk. eliittinä. Idea oli se, että jos ehdotetun kaltainen eliitti-osio perustettaisiin, olettaisin mm. mainitsemieni henkilöiden omaavan oikeudet väsätä tekstiä siellä. Tietenkin on muita, mutta otin vain pari esimerkkiä.

Taidat muuten, Esa, olla erehtynyt mitä tulee keskustelun yhteen aihepiiriin. Idea ei ole puolustaa näitä onelinereitä tai teinislangia, eikä ns. offtopicaamista. Selvää kuraa ei kenenkään pitäisi väsätä, vaan ideana on että jos on muuten sääntöjä seuraava, muttei tiedä aiheesta sen syvällisemmin, voi rauhassa kysyä mielipiteitä esim. juuri esimerkkinä toimivasta Kaaoksesta tai jostakin sen yksiköstä. Tietenkin kieliasu ja viestin muotoilu ja sisällöntäytteisyys merkitsevät paljoa, mutta itse sisältöä ei pidä rajoittaa tai katsoa pahalla. Käyttämiäsi termejä mukaillen, ei hajoita, mutta tuo ehkä sen yhden vaivaisen tiiliskiven rakennukseen. Ei sitä maailmoja tarvitse joka viestillä liikutella, vaan jos jokin aihe on tärkeä jollekin käyttäjälle, se on myös tärkeä (joidenkin rajojen sisällä, tietenkin).

Sotu on foorumi, eikä rakennustyömaa tai fysiikkalaboratorio. Täällä ei kaikilla pidä olla se oma osaamisensa, koska kiinnostusalueet ja viestien "HC-mäisyys" (että keksin taas vaihteeksi sanan) eivät ole osaamista tai sen puutetta, eivät edes tietyn alueen osaamista. Huono vertaus, tuo osaaminen ja jokaiselle se mitä hän osaa, näin minusta.

40K- ja FB-alueiden erittely ei luo minkäänlaista arvojärjestelmää; ne ovat keskenään tasavertaisia pelejä. Se, että tehdään eri aiheet koska juttujen sisältörikkaus ei miellytä joitakin nirppanokkia, se on arvojen jakelemista - ellei molempiin alueisiin ole vapaa pääsy kaikilta. Muutoin oikeuksia jaettaessa sitä lajitellaan käyttäjät kahteen kastiin, yksi joka "osaa" puhua syvällisemmin ja toinen joka "ei osaa".

Tämä konsepti että kaikki aloittaisivat siitä - miksi ei? Se että on olemassa "pienempi jäähy" pelkän Ison Keltaisen (siis banaanin, POnlinen slangia bannille) sijan. En oikein näe kuka ihmemies ottaisi vastuun harteilleen hoitaa tämän alueen valvomista, muttaah... En sotisi suoraan tällaista vastaan. Mutta, riittääkö vain yksi esoteerinen alue, vai pitääkö jokaiselle alueelle olla oma rinnakkaisalue "eliittinä"?

Mutta olen vieläkin sillä kannalla, että teette eräästä tavallisesta hyönteistä kaviollista nisäkästä...

Teräratas kirjoitti: Tehkää vaikka K-21 alue, sillä jo rajautuu melkoinen kulttuuriero toisistaan. K-24 olisi varmaan vielä lähempänä hyvää jakajaa.
*ahem* Ööh, ei. Jos tällaista erillistä aluetta tehdään, sen _ei_ tulisi perustua ikään. Se kun sattuu olemaan statistiikassa hyvä jakaaja, mutta näin keskittyneessä henkilökohtaisen tason toiminnassa se taitaa olla se huonoin. Muistan vieläkin, olisikohan ollut, mm. juuri sinun ja The Captainin arviot iästäni silloin kaksisen vuotta sitten; arvaus liikkui välillä 23-27 vuotta; aikuisten oikeasti olen "Tsernobylin aikaisia lapsia", eli -86 syntynyt... En mitenkään kersku, heitän vain tosielämän esimerkkiä siitä, miten ikä voi joskus olla pienin muuttuja.
chrome kirjoitti: Onhan sekin totta ettei kaikkia voi tyydyttää, mutta mikä estää alueen perustamisen? näivettääkö se muita alueita niin paljon että koko foorumi siitä kärsisi.

Itse asiassa, kyllä. Minä en pidä aatteesta että eliitit ottavat kampeensa ja puhelevat jossain eliittialueella. Ei sitä, etteikö muka uusilla olisi viisaudensa sanottavanaan, mutta minä näkisin itseäni sellaisena väliinputoajana, joka ei tarvitse tietoa siitä, "onko kaaos hyvä?", vaan pikemminkin lukee eliittien juttusia ja oppii niistä. Mutta en minä hankaa niin kovaa vastaan sen perustamista, minusta se on vain turhaa.
tube kirjoitti: Toisekseen tietääkseni kenelläkään meistä ei ole nuoria tai kokemattomia kohtaan antipatioita, mutta podemme hankalaa, siedätyshoidolle resistenttiä ääliöyliherkkyyttä.

Onko täällä oikeasti niin paljon ääliöitä, vai samaistatko vain nk. pennut ääliöihin?

[Teräratas edit:] Tärvelin viestisi todella pahoin, joten jos nyt joku ihmetteli tilapäistä sekaannusta äsken. Eli joku oli sijoittanut muokkaa napin lainaa nappini paikalle. Ei pitäisi muuttaa ihmisten oikeuksia varoittamatta seurauksista todelle hyvin... Noh, tekemällä oppii. Pahoittelen tilapäistä kaaosta. Kiitos Mozillan, selaimen välimuisti sentään pelasti alkuperäisen viestisi sisällön.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Aacheron kirjoitti:
Teräratas kirjoitti:Tehkää vaikka K-21 alue, sillä jo rajautuu melkoinen kulttuuriero toisistaan. K-24 olisi varmaan vielä lähempänä hyvää jakajaa.
*ahem* Ööh, ei. Jos tällaista erillistä aluetta tehdään, sen _ei_ tulisi perustua ikään. Se kun sattuu olemaan statistiikassa hyvä jakaaja, mutta näin keskittyneessä henkilökohtaisen tason toiminnassa se taitaa olla se huonoin. Muistan vieläkin, olisikohan ollut, mm. juuri sinun ja The Captainin arviot iästäni silloin kaksisen vuotta sitten; arvaus liikkui välillä 23-27 vuotta; aikuisten oikeasti olen "Tsernobylin aikaisia lapsia", eli -86 syntynyt... En mitenkään kersku, heitän vain tosielämän esimerkkiä siitä, miten ikä voi joskus olla pienin muuttuja.
Noh, voisit olla se poikkeus, joka vahvistaa hyvän säännön..?

Eli ihan vakavasti: Tuolla parinkymmenen ikävuoden jälkeen useimmilla ihmisillä muuttuu tuo ajatusmaailma kuitenkin jonkin verran, kun lapsuus alkaa olla vähän liiankin kaukana takana päin. Tätä voisi varmaan kutsua vaikka aikuistumiseksi. Tämä taas aiheuttaa taatusti törmäyksiä nuorempien ja vanhempien välillä. Nuorempia ahdistaa vanhempien varmuus, joka on helppo tulkita auktoriteetiksi, josta taas vapaus tuntuu kärsivän, ja paastään tuttuun kuvioon. Toisinpäin taas vanhemmat kaipaavat järjestystä ja kuria, joka nuorempien mielestä on turhaa jäykistelyä ja komentelua.

Sitä, tarvitaanko raja-aitoja ei mielestäni voi kuin kokeilemalla todeta, jos niiden kanssa kaikki viihtyvät paremmin, on onnistuttu, jos taas ei, on menty väärään suuntaan.

Eli ikä olisi ihan hyvä jakaja oikeasti, mutta ei todellisuudessa toimiva tässä tapauksessa. Tarkoitin tuon kommentin lähinnä kärjistetyksi havainnollistamiseksi siitä, missä mielestäni ongelman ydin paljolti piilee.
Viimeksi muokannut Teräratas, Ti 30.11.2004 20:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
mauno
Valvoja

Viesti Kirjoittaja mauno »

Itse en kyllä kannata tuota elite- ja nöösialueejakoa ihan tuollaisenaan. Jompikumpi alue jää helposti paitsioon ja molemmissa alueissa käydään keskustelua mahdollisesti samoista asioista turhaan eri ketjuissa. Tämäkin aihe olisi periatteessa kehitystiimialueeseen kuuluva, mutta silti kaikki keskustelu käydään täällä, jossa suurin osa porukasta on.

Edelleen olen tuon mainitsemani viestimäärän rajoittamisen kannalla uusille käyttäjille sekä niille, jotka ovat ansainneet banaanin, jos nyt jotain muutoksia lähdetään tekemään. Rajoitus voi olla se 1 viesti/vrk (ei tietenkään tarvitse olla niin monimutkainen ja moniportainen järjestelmä mitä aiemmin ehdotin, joka taitaa olla jo melkoisen vaivalloinen toteuttaakin), kunnes käyttäjä on kirjoittanut asiallisen viestin, jonka perusteella hänelle uskaltaa antaa täydet käyttöoikeudet.

Se että 24h sisällä voi pulpahtaa päähän uusiakin kysymyksiä tai aiheita ei ole ongelma, jos se ensimmäinen viesti on saanut joltakin jo hyväksynnän sen 24h sisään, ja todennäköisesti onkin jos se on asiallinen viesti. Jos aloittelijan pää pursuaa kysymyksiä, niin mikä estää niitä laittamasta yhteen ketjuun. Jos ei laita, niin ainakin joutuu harkitsemaan että onko tämä se tärkeä tänään kysyttävä asia tai aihe mikä kannattaa kirjoittaa, vai löytyisikö siihen vastaus jostain muualta. Jos kärsivällisyys tai harkintakyky ei tähän riitä, ei sotavasara varmaan ole muutenkaan oikea paikka hänelle keskustella miniatyyripeleistä.

Tässä 1vrk:n (tai huonossa tapauksessa vähän pitempiaikaisessa) koulussa varmaan jo oppii sen ettei kannata ihan liirumlaarumia postitella, jos semmoista erehtyy tekemään. Jos hyväksyjäjoukko on se n. 50 henkilöä, niin asiallisen aloittelijan oikeudet kirjoittaa ovat varmasti pian täydet, vaikka kysymys tai viesti olisi jo puhkikeskusteltu, jos se vaan on esitetty hyvin, sillä yhden henkilön hyväksyntä riittää nostamaan oikeudet. Suurin kompastuskivi tässä systeemissä on tuon koodipuolen toteutuksen kanssa, mutta etuina on parempi keskustelu ja moderointitaakan kevennys.
LordDemon

Viesti Kirjoittaja LordDemon »

Kehittelin ajatusta uudenlaisesta käyttäjä statuksesta moden ja rivikäyttäjän välimaastoon. Sitä voisi paremman idean puutteessa kutsua vaikka tutoriksi.

Tutorin päätyö olisi antaa ohjeita ja neuvoja, sekä tarjota helposti lähestyttävä tapa päästä foorumille ja harrastukseen. Pääsääntöisesti homma olisi juuri netiketin ja sotun tapojen opetusta. Totta kai voi myös vastata sääntökysymyksiin, mutta vain jos itse tietää varmasti oikean vastauksen. Jos on pienintäkin epäilystä asiasta, niin sitten viittaa viestin oikealle modelle(ja kertoo uudelle tulokkaalle että ei ne modesedät syö, varsinkaan ne jotka on kysymys foorumilla listattu "kysy meiltä" otsikon alle). Tärkeää olisi, että uudelle käyttäjälle olisi tarjolla tukea, ja mikä sen parempi kuin ryhmä henkilöitä, joiden tehtäviin kuuluu vastata kysymyksiin tai ohjata ne oikeaan paikkaan?

Homma toimisi kukakunkin näin:
Kun uusi käyttäjä kirjautuu foorumille, hänelle ilmoitetaan, että hänellä on kolmen päivän "alku aika"(keksikää parempi nimi jos haluatte, mutta noobie aika ei mielestäni anna oikeaa kuvaa). Tänä aikana hän voi lukea foorumeita, ja lähettää YV:itä, mutta ei pysty itse kirjoittamaan foorumille/luomaan topicceja.

Uudelle käyttäjälle lähetetään YV, jossa on lista näistä tutoreista sekä linkki FAQ tiedostoon (koottava, modeilla varmaan on valmiit ideat mitä näihin laitetaan) ja vaikka sääntöihin. Kolme päivää on niin lyhyt aika, että se pitäisi pystyä odottamaan. Jos ei kärsivällisyys siihen riitä, on mielestäni tämä harrastus huono valinta. Tämän kolmen päivän "lue mutta älä kirjoita"-aika saattaisi myös rohkaista käyttäjiä hakemaan valmiita tietoja, joko foorumilta tai YV:llä tutorilta/modelta. Ja jos ville 10vee lähettää sen "HEI MITÄ MÄ OSTAN SEURAAVAX!!!" viestin tutorille, jää modeille yksi normi hius enemmän muuten niin harmaantuneeseen pehkoonsa.

Samalla vältytään nälvimiseltä ja käyttäjämoderoinnilta. Kukaan ei pääse siihen YV:hen huutelemaan omiaan. Jos tutori vastaa asiallisesti, niin hyvä. Ja taas tulee kaikille parempi mieli. ville 10vee saa vastauksen, ja tuntee että hänet hyväksytään joukkoon. Tutori saa tyytyväisyyttä hoitaessaan taas yhden tulevan chaosboyzin oikealle polulle. Modet huokaisevat helpotuksesta päästessään juomaan rauhassa kahvia, tai mitä modet ikinä tekevätkin vapaaajallaan, ja normikäyttäjät voivat keskittyä olennaisiin aiheisiin, joissa on mielenkiintoista keskustelua. Lisäksi, jos ja kun joku pistetään pakkaseen sääntörikkeiden takia, on modeilla kolme päivää aikaa rauhoittua ennen kuin hän taas tulee foorumille kirjoittamaan.

Tottakai tämä on suht ruusuinen näkemys: Tutorien valinta tuottanee tuskaa. Tutoreilla voi palaa hermot, ja jotkut käyttäjät voivat kammota kolmen päivän odotusaikaa (onhan se sentään 72 tuntia, melkein ikuisuus).

Mutta tämä idea mielestäni suunnattu siihen lähteeseen, joka tarvitsee työtä: Uusien käyttäjien ohjaamiseen, niin että he eivät aiheuta hermoromahduksia modeissa ja normi käyttäjissä.

Onko kellään tästä mielipidettä/palautetta?

BTW, mun nyt kerran kehitellään tätä: onko sotavasarassa vertailua faban, 40K ja LotRin kesken? Eli jos jos se ville 10vee kysyiskin "mitä peliä mun tarttis alkaa pelaamaan", niin onko jotain puolueetonta linkkiä jonka vois antaa, jossa keskustellaan vähän eri järjestelmistä, ja niiden pääpiirteistä? Tavallaan että näkis muutakin kuin "40k on scifiä, faba ja LotR fantasiaa".
”ceterum censeo delendas esse Legiones Astartes”
"Veni, vidi, aleam ieci" - Thrawnille kiitokset latinan avusta
Averren

Viesti Kirjoittaja Averren »

Kaikki omat ehdotukseni onkin täällä käsitelty jo moneen kertaan.

Myöskään minä en näe "peeloilua" yms. (kuka sitä miksikin nimittää) niinkään ongelmana. Oikeastaan en ole koko täällä olo aikanani nähnyt kuin yhden tai kaksi käyttäjää, joiden kohdalla minusta tuntui että he flamettavat/peeloilevat/häröilevät ilkeyttään.
Miltei kaikkien kohdalla uskon siis kyseessä olevan vain kokemuksen puutteen.
Jokainen meistä on aikanaan ollut sotussa uusi käyttäjä (miltei jokainen...). Siitäkin on jo ikuisuus kun minä liityin, mutta oma kirjoitusasu ja asiallisuus on muuttunut ainakin parempaan suuntaan.
Olen seurannut monia käyttäjiä jotka ovat liittyneet jälkeeni ja ollet aluksi.. hmm... asiattomia. Moni heistä on nykyään täysin asiallinen ja ns. eliittiä.
Eliittiä... Hassua että sana on tarttunut minullekin, vaikka en osaa sitä tarkkaan määritellä.
Miten tämä sana "eliitti" täällä määritellään. Kuka on elittiiä? Olenko minä eliittiä?

Ja kyllä, kannatan moderaattoreiden lisäämistä. Eipähän noista haittaa ole, sillä kaikkia nykyisiäkään moderaattoreita ei aina turhan usein näe.
I never met another man I'd rather be. And even if that's a delusion, it's a lucky one.

Ostetaan Bolt Action Jenkkien menopelejä ja kaikkea Saksaa. Tarjotkaa YV:llä
Gorkiporki
Sotavasaran Maalaajamestari 2008

Viesti Kirjoittaja Gorkiporki »

Averren kirjoitti: Eliittiä... Hassua että sana on tarttunut minullekin, vaikka en osaa sitä tarkkaan määritellä.
Miten tämä sana "eliitti" täällä määritellään. Kuka on elittiiä? Olenko minä eliittiä?
Niin. Tämän minäkin haluaisin tietää, jos jotain eliitti paikka aiotaan väsätä. Koska täytyy sanoa että joskus "eliitti" väkikin erehtyy, ja saipa eräskin varsin tunnettu henkilö täältä jäähyä, vaikka ehkä tavallaan kuuluikin johonkin eliittiin.
Mutta se että uudet käyttäjät saavat heti luettavakseen käyttäytymissäännöt vaikuttaisi minusta ihan hyvältä idealta.
Modern cars - they all look like electric shavers.
Mayhemia

Viesti Kirjoittaja Mayhemia »

Jaqo kirjoitti:Eliittiyksen voi tietenkin katsoa siitä kuinka monta viestiä on kirjoittanut tai kuinka kauan on ollut sotavasarassa. Mutta molemmissa on huonot puolensa: joku voi seurata sotavasaraa aktiivisesti vaikkei kirjoittaisikaan viestejä tai joku uusi käyttäjä voi olla erittäin asiallinen ja aktiivinen.
Tyrmätty monta kertaa tässäkin topikissa, ei vaan toimi. "Eliittiys" pitäisi katsoa siitä mitä jo "eliitit" sanovat käyttäjästä.

Jopa minä voisin avittaa aloittelijoita, jos se poistaisi härö viestit itse foorumilta. :P
Aacheron
Viesti:

Ihan nyt selvennyksenä, että tutorin homma ei luultavasti tule olemaan mitään lasten leikkiä (hah!), jos nyt sellainen paikka ylipäätäänsä tarjotaan kellekään. Mutta jos teillä, ihmiset, hermot kestävät ja olette sosiaalisia henkilöitä, hypätkää ihmeessä vapaaehtoisuuden vaunuun! Ai niin, ja jotain tietoa ja kokemusta pitäisi olla, näin esoteerisesti, että olisi jotain opetettavanakin.

MUOKKAUS:
VJ kirjoitti:
Aacheron kirjoitti: Kapteenin toinen esimerkki taisi olla "neekeri" - minäkään en käytä sitä haukkumansana, vaan kuvaamaan negriidiä ihmisrotua.
Pakko puuttua tuohon.. Sana on loukkaava jos joku siitä loukkaantuu, sillä ei ole mitään väliä vaikka sulla olis kuinka hyvät perusteet sen käyttämiselle historiasta tai muusta. Jos et usko niin voit tulla tänne Halisiin huutelemaan ihmisille neekeriä. Katsotaan löytyykö sun selitykselle kuulijoita. Jotenkin saan sellaisen kuvan että teillä ei siellä Liljendahlissa (muistinko oikein?) kauheesti eri kulttuureja läsnä..
En minä aio huudella ihmisille loukkaavaan sävyyn "Hei, neekeri!", vaan aion puhuessani ko. ihmisrodusta käyttää sanaa neekeri siinä missä "afrikanamerikkalainen" sanahirviö käytettäisiin poliittisesti korrekteissä piireissä...

Ja kyllähän täällä Liljendalissa (ilman h-kirjainta; lukee muuten tuossa vasemmalla) on kaikenkarvaisia ihmisiä. Tietenkin tämä on pieni tuppukylä (väkiluku siinä 1500 päätä, lehmiä laskematta), joten en minä joka päivä jokaista alakulttuuria kohtaa... Mutta, olen metropoliitti (niin varmaan...) jolla on esim. koillis-Lontoosta kokemuksia (Walthamstow on hirveä räkälä, jota melkein kaikki ei-kaukaasialaiset ovat asuttaneet) ja näin edelleen.

Anteeksi aiheen vierestä puhuminen.
Viimeksi muokannut Aacheron, Ke 01.12.2004 16:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
pamp-pu

Viesti Kirjoittaja pamp-pu »

Runefang kirjoitti:Tuo tutor-käyttäjä idea on kyllä loistava. Voisi jopa toimia. Olisin vapaaehtoinen ryhmtymään tähän hommaan. Tuossa on plussana se, että ne kokemattomat ja häiriköt erottuisivat. Jos tutor saa neuvoistaan palautetta muodossa: "Mitä v****u sä sönkkäät? Tääl saa tehä iha mitä haluu!!!111!!", ei käyttäjän kohtaloa tarvitse kauaa harkita.
Olisiko Tutor sitten eräänlainen sub-moderaattori - vähän kuin mode, mutta rajoitetuilla oikeuksilla?

Korkeimmalta taholta (aka. ylläpito ja modet) pitäisi tietty tiedustella, ovatko tähän mennessä Tutoreiksi lupautuneet henkilöt asiansa osaavia...

Ja tietysti jos kantti ei hommassa kestä, niin ei kun nimi eropaperiin ;).

Mutta mitenkäs tuo Tutorien toimialue jaetaan? Ei varmaan toimi niin että "Ota sä se ja se skidi, niin mä jelpin sitä toista. Ja sä taas..."
Aacheron
Viesti:

Sub-moderaattorin asema kuulostaa kivalta. Ja näin tiedustellen, kiinnostaisi tietää luottaisiko administratus Sotavasarum esim. minuun paimentamaan uusia käyttäjiä... Mutta sitä ei todellakaan kannata lupautua johonkin jos ei ole melko varma että edes jonkinlaiset puitteet homman jatkamiselle löydy... Suomeksi: älkää luvatko liikoja ollessanne vapaaehtoisia.

Toimialueen suhteen, nimet luultavasti listalle, josta uudet käyttäjät voivat näitä lukea, ja heittää hänelle YVtä. Jos yhdelle tulee liikaa, voi hän heittää forwardina viestinsä jollekin toiselle tutorille.
and her hallway
moves
like the ocean
moves
pamp-pu

Viesti Kirjoittaja pamp-pu »

Aacheron kirjoitti:Toimialueen suhteen, nimet luultavasti listalle, josta uudet käyttäjät voivat näitä lukea, ja heittää hänelle YVtä. Jos yhdelle tulee liikaa, voi hän heittää forwardina viestinsä jollekin toiselle tutorille.
Näin tämä toimisi varmaankin parhaiten. Nimilistan perään vielä huomautus, että jos lähetätte paljon viestejä näille henkilöille, niin lähettäkää niitä muillekin kuin vain yhdelle.
StarSol
Viesti:

Viesti Kirjoittaja StarSol »

Tämä tutor idea on hyvä, yllättäen meidän pikku demoniltahan tuo :P

Tässä pari ideaa tuohon tutor juttuun:
1. Kun uusikäyttäjä rekisteröityy palveluun niin hän saa mahdollisimman tiiviin paketin perustiedoista, koska tunnetusti moni ei niitä lue minuuttia kauempaa. Ideaalisin tilanne olisi että se näkyisi kokonaisuudessaan, eikä alaspäin scrollausta tarvitse suorittaa.
Esim.
a) Mitä tämä kolmen vuorokauden "harjoittelujakso" tarkoittaa?
b) Mihin voin lähettää viestejä tämän ajan aikana (esim. vain yksi alue johon voi kirjoittaa 3:n päivän ajan, Käytännössä se voi olla ukk tyyppinen alue nuorille tulokkaille.
c) Keneen voi ottaa yhteyttä missäkin asiassa?
esim:
Foorumin yleiset asiat: Tutor XXXXXX
WH FB: Tutor YYYYYY
WH 40k: Tutor ZZZZZZ
muut pelit: Tutor BBBBBB
harrasteet (maalaus, maastonrakennus): Tutor VVVVVV

2. Miksei saman tien voisi rakentaa jotain yksinkertaista opasta yleisestä foorumi käytännöstä, jossa on selvitetty mahdollisimman tiiviisti ja yksinkertaisesti kaikki asiat joita voi kohdata foorumilla liikkuessa, mitä erikois sanoja figuilu sisältää.
Nämä tulisi olla hyvin helppoja lukea, jolloin ihminen jaksaa lukea niitä. Esim. lyhyehkö sanallinen kerronta tapahtumista ja jos on vielä epäselvyyksiä on mahdollisuus katsoa rautalanka mallia: http://www.scifiportti.net/malli.pdf

Kiitoksia ajastanne.

<i>StarEdit: niin ja jos on tarvetta, niin voin rakentaa tuollaisen rautalankaopas-pdf:n</i>
Kuulee, muttei kuuntele.
Katselee, muttei näe.
Puhuu, muttei asiaa.
Peace

Viesti Kirjoittaja Peace »

Mmh - tutor idea on tietysti muissa piireissä toimivaksi havaittu wanha hyvä ratkaisu. Pääosassa paikkoja se on toiminut ja sitten niissä muutamassa taas "tutoreille" jaetun liian vallan vuoksi ei. Miten lie sitten tuo parantaa toimivuutta jos käytännössä kaikki mihin tutorit pystyvät on ilmoita ylläpidolle namiskaa vastaava toiminta. Toisaalta kuten jo tuli mainittuakin liika valta liian monen eri ihmisen käsissä alkaa ennemmin tai myöhemmin kusta käsille.

Jos näitä ehdotuksia mitä tässä on nyt heitelty lähdetään yhdistelemään niin lopputuloksena saataisiin avoimilla kysymyksillä oleva pääsykoe joita tuutoreille jaetaan tarkistettaviksi. Tuutorilla on oikeus jakaa "harjoitteluoikeuksia" henkilöille jotka läpäisevät kokeen ja moderoida korottamiaan harjoittelijoita mutta ainoastaan moderaattoreilla on valta korottaa varsinaiseksi käyttäjäksi tai poistaa käyttöoikeuksia - myöskään harjoittelumallisia. (toki molemmat näistä optimitapauksessa tutorin suosituksesta)
Eternity's a scary thought.
I mean - where it's going to end?
LordDemon

Viesti Kirjoittaja LordDemon »

Ei tutoreille tarvitse antaa mitään erikoisoikeuksia.
Heidän tehtäviinsä vain kuuluu uusien käyttäjien opastaminen. Ei siihen tarvita lukotusta/banni oikeuksia.

Tärkeintä on, että jaksaa asiallisesti vastata niihin kysymyksiin, ja toimia oppaana, infotiskin pitäjänä tai vastaavana.
Jos ei oma tieto riitä, niin voi ohjata jonkun luo joka tietää.

Tuo pelitietämyskin on lähinnä etu, ei pakkovaatimus. Kannattaa tietysti pistää jonnekin listalle mihin peleihin/puoliin kukakin on tutustunut, ihan vaan vähentääkseen sellaisten YV:tten määrää joihin ei osaa vastata(esim. omalla kohdalla tieto on 40k ja sen armeijat, faba ja lotr on hebreaa ja kreikkaa). Ja pitää muistaa että eihän tarkoituksena ole viedä kysymyspalstan modejen työtä, vaan ohjata tulijat sinne kysymään asiallisesti kuten kuuluu foorumilla huutelun sijaan.

Jos(ja kun) modeja tarvitaanlisää, tutoreista lienee hyvä valita sellaisia jotka ovat työnsä hyvin suorittaneet. Ensin vastuu, sitten edut ja oikeudet.
”ceterum censeo delendas esse Legiones Astartes”
"Veni, vidi, aleam ieci" - Thrawnille kiitokset latinan avusta
Rune
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Rune »

Liikaa vaivaa, liikaa vaivaa, ja menee taas säätämiseksi. Luulisin, että, kuten normaalistikin, tutorien pääasiallinen tehtävä olisi vain ohjata uutta käyttäjää käyttäytymään sotun säännösten mukaisesti ja mahdollisimman hyvin. Jos ei ole tulossa mitään, niin ilmoitetaan adminille tai moderaattorille hetimmiten, jotta säästytään ikävyyksiltä. Jos taas henkilön käyttäytyminen pissii silmään heti alusta, eikä tutorin pm viestiä kuulu, asialle kannattaa tehdä jotain, vika kun näyttäisi ohjaajassa olevan.

Eli en pidä ajatusta antaa tutoreille mitään valtaa hyvänä. Pitävät vain parilla PM:llä mielen hyvänä uusillakin ja ennaltaehkäisevät ongelmia foorumilla. Ja minä en ainakaan saanut nyt sellaista kuvaa asiasta, että joka alueelle annettaisiin oma tutor, näistä asioista voi kysyä keltä tahansa tai moderaattoreilta, tutorin täytyisi kuitenkin ymmärtää missä mennään jokaisella eri alueella. Verratkaa tutoreita tukioppilaisiin tai lukion tutoreihin. Tosin, jokaisella uudella käyttäjällä olisi oma tutor. Tottakai tämä edellyttää sitä, että tutor ohjastaa uutta käyttäjää vain alussa hetken aikaa, ja vastailee ksymyksiin jos niitä myöhemmin tulee, ja valvoo parin päivän ajan mihin on käyttäjä ajautumassa. Jonkun viikon kuluttua tutor olisikin varmasti aika vapaa velvollisuuksistaan juuri sen käyttäjän suhteen, vaikka tietysti täytyy katsoa vähän jokaisen perään jos jotain näyttäisi tapahtuvan.

Vai pysynkö nyt yhtään kärryillä? ;)
#Ostium
http://cabal-ostium.blogspot.fi/

For a Pessimist, I'm pretty Optimistic
LAndE

Viesti Kirjoittaja LAndE »

Tästä tutot toiminnasta taitaa olla montaa eri käsitystä.
Mutta omasta mielestäni homma voisi toimia ihan kivasti jos vaikka rajattaisiin alueet FB, 40k, LotR ja mitä nyt muuta keksitäänkään. Ja jokaiselle alueelle annetaan tutor, tai enemmän jos on tarve. FB:ssä ja 40k:ssa voisi olla tarvetta ainakin kahdelle tutotrille, toisin kuin LotRissa riittäisi varmasti se yksi tutor.

Ja nämä tietysti lueskelevat aluetta(aan) johon on sitoutunutkin. Ja jos huomaavat uuden käyttäjän alueella, joka postaa niitä ja näitä , voi tutor silloin lähestyä kyseistä kaveria yksityisviestillä ja kertoa Sotavasaran säännöistä ja vastailla kysymyksiin joita "pentu" esittää.

Voisiko tuollainen toimiakkin?
Olen kohta aikuinen, mutta en ihan vielä.

Ostetaan Lizardmenejä! Pistä YV! Ja tarjoa figujasi!
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”