"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Toinen Maailman sota

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Pesis

Toinen Maailman sota

Viesti Kirjoittaja Pesis »

Onko ww2 pienoismallipelejä helpompi pelata kuin gw:n pelejä vai voiko niillä edes? Ja paljonko moinen harrastus maksaisi? Olen kuullut että olisi halvempaa kuin gw:n pelit.... Ja onko niitä pelaajia edes paljon?
Kraztog

Viesti Kirjoittaja Kraztog »

On ww2 pelejä,ongelmana taitaa olla niiden suuri kirjo,en tiedä onko jotain "standarti" ww2 peliä jota pelataan yleisimmin?Siihen joku viisaampi voi vastata.Sääntöjen vaikeus taitaa myös vaihdella aika rajusti helposta vaikeaan.Halvempaa myös luulisi olevan kuin gw:een pelit,johtuu tietenkin minkä valmistajan malleja käyttäisi.
Tuolta freegamesin sivuilta voi katsella ilmaisia sääntöjä ww2 peleihin.
Minkä mittakaavan pelejä olet miettinyt?Oma mielenkiintoni kohdistuisi n.joukkue tason peleihin missä olisi myös panzereita&muuta sälää.
Nostra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nostra »

Kyllähän näitä on. Kannattaa kurkata "historialliset figupelit"-alueelle, siellä oli muistaakseni jotain keskustelua aiheesta. Harrastajia ei ymmärtääkseni ole läheskään yhtä paljoa, kuin mitä GW:n peleillä, mutta kyllä ainakin jokunen harrastaja löytyy.

Sääntökirjoja on ihan kirjamuodossakin, näitä taisi saada esimerkiksi Sotataidosta (http://www.sotataito.com). Kannattaa kurkata Sotataidon foorumiakin, siellä taisi löytyä oma alue WWII-peleille. Lisäksi tuolta saa ostettua melko laajan valikoiman erilaisia 1/72 tms. ukkoja ja jos jonkinmoisen kasan eirilaisia ajoneuvoja. Siitä, mikä tässä sitten on halvempaa ja mikä kalliimpaa, en oikein tiedä. Luulisin kuitenkin, että jos laitat GW:n peleihin n. 350€ kun aloitat harrastuksen, olisit saanut jo aimo kasan WWII-matskua ja kaikkea muuta kivaa.
Thorin

Viesti Kirjoittaja Thorin »

Löysimpä sivut, kattokaas tarkaan ja nuuskikaa tätä
http://www.kolumbus.fi/eero.juhola/bg/index.html
Ostetaan/Vaihdetaan figuihin: KISS, Horna, Emperor, Bathory, Burzum, Behemoth, Stam1na, Mokoma, Hypocrisy, Behexen, Immortal ja Gorgoroth cd:eitä.
Melee1

Viesti Kirjoittaja Melee1 »

Ja jos noita kyseisiä figuja ei vaikkapa Fantasiapeleistä saa niin sitten http://www.sotataito.com/
Itseänikin on kiinnostanut suuresti nuo suomalaiset figut.
Magga cammara.
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Historiallisten pelien "ongelma" on siinä, ettei niillä oikein ole mitään de facto standardia. Kukaan ei tule kotiisi sanomaan mitä sääntöjä pitää käyttää, minkälaisia tai -kokoisia ukkoja pitää ostaa jne.

Joku tosin voisi pitää sitä rikkautenakin...

Toinen maailmansota on yksi suosituimmista historiallisten pelien aikakausista. Sääntöjä on saatavilla paljon, ilmaiseksi netistä ja myös kaupasta.

Ukkoina voi käyttää 1/72 pienoismalleja ja lelusolttuja, joita saa kaikista lelukaupoista ja marketeista (tai ainakin ennen sai). Tai sitten voi ostaa nimenomaan pelaamiseen tehtyjä malleja: mikroskaalaa 1/300 (about Epic), 10mm (about Warmaster), 15mm, 20mm (1/72 pienoismalleja varten) ja 25/28mm (normaali Warhammer figu).

Yleisesti ottaen nämä kaikki ovat huomattavasti halvempia kuin GW:n ukkelit.

Tärkeintä alussa on selvittää mitä muut alueellasi pelaavat ja minkä kokoisia taisteluja haluat. Nyrkkisääntönä voi pitää: mitä isompia taisteluja, sitä pienemmät ukkelit.

Ja kaikkein parasta: Voit ostaa ukot vapaasti mistä huvittaa. Ne sopivat varmasti kaikkien sääntöjen kanssa.
//Mx
Tybraal

Viesti Kirjoittaja Tybraal »

maxxon kirjoitti:Yleisesti ottaen nämä kaikki ovat huomattavasti halvempia kuin GW:n ukkelit.
Yleisesti ottaen kaikki figut ovat GW:n omia halvempia.
maxxon kirjoitti:Ja kaikkein parasta: Voit ostaa ukot vapaasti mistä huvittaa. Ne sopivat varmasti kaikkien sääntöjen kanssa.
Ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä GW:n peleissä muiden valmistajien figuja...
That is not dead which can eternal lie.
And with strange aeons even death may die.
maxxon
Viesti:

Tybraal kirjoitti:Ei kukaan ole kieltänyt käyttämästä GW:n peleissä muiden valmistajien figuja...
Käsittääkseni GW itse asiassa kieltää omissa turnauksissaan.

Mutta se varsinainen tarkoitukseni oli sanoa, että figuja tekee moni valmistaja ja ne ovat kaikki yhteensopivia.

M4 Sherman on M4 Sherman oli sen tehnyt Old Glory tai Battlefront tai mikälie.

Mutta vain GW tekee Tyrionia tai Tiguriusta tai esim. erehdyttävästi gauntin näköisiä nappeja.

Jos ostat esim. WWII saksalaisia, et voi mennä vikaan. Niitä voi varmasti käyttää WWII -pelissä. Mutta jos ostat esim. valmistajan X örkkejä, niin yllättäen niillä saattaa olla esim. laiton varustekombinaatio WFB:n sääntöjen mukaan.

Jopa vanhoilla GW:n figuilla saattaa olla laiton varustekombo uusimpien listojen mukaan, tai koko yksikkötyyppi saattaa olla kadonnut listoilta.

Tätä ei tapahdu historiallisissa peleissä. Sääntöjä voidaan viilata, mutta kukaan ei tule sanomaan ettei Rooman legioonissa yllättäen enää olekaan kenturioita.
//Mx
Daemon of Chaos

Viesti Kirjoittaja Daemon of Chaos »

Olen harkinnut itsekkin noiden WW2 figujen keräilyä.
Agamemnon2

Viesti Kirjoittaja Agamemnon2 »

Toisaalta kolikon toinen puoli on eräitten historiaan perehtyneiden realismi-nillitys tasolla "tossa Shermanissa on vääränlainen tuuletusritilä" tai "saksalaisten talvibuutsit oli kyllä mustat". Kun on esikuva mistä kattoa mallia niin taiteellista vapautta ei ihan välttämättä katsota hyvällä.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Lord Archaon ... siitä vain unelmista totta!
Itellä on 28mm metalliset WW2 -mallit kohteina.
Skirmish kun kiinnostaa tyylinä enempi niin tuo skaala on mulle soppevampi.
Malleja on markkinoilla pilvin pimein, mutta saatavuus Suomessa yleisesti ottaen kehnon ja surkean välillä, joten 28mm metallisten keräilyssä luottokortti on "must" kapistus.
Griefbringer

Viesti Kirjoittaja Griefbringer »

maxxon kirjoitti:Historiallisten pelien "ongelma" on siinä, ettei niillä oikein ole mitään de facto standardia. Kukaan ei tule kotiisi sanomaan mitä sääntöjä pitää käyttää, minkälaisia tai -kokoisia ukkoja pitää ostaa jne.
Enpä muista kyllä varsinaisesti joutuneeni moisiin ongelmiin ei-historiallisten (fantasia/scifi) pelienkään kanssa, ja niitäkin on kaapin hyllylle jo aika monen sääntökirjan verran kertynyt.

Mitä taas tulee sääntöjen helppouteen, niin historiallisten pelien suhteen kannattaa olla ehkä hieman varuillaan, osa sääntökirjoista on nimittäin aika hankalasti kirjoitettuja - ei niin että säännöt olisivat sinänsä vaikeat, mutta ne saattavat olla huonosti jäsennellyt tai epäselkeästi kirjoitetut, jolloin niistä kiinnisaaminen voi olla vaikeampaa. Eli kirjaa kannattaa vilkaista vähän kaupassa ennen ostamista. Scifi/fantasiapuolella tuntuu jo tovin olleen tapana kirjoittaa säännöt siten että aloittelijakin pystyy saamaan niistä kiinni, mutta kyllä heikosti kirjoitettuja teoksia löytyy siltäkin puolelta.

Griefbringer
Druzhina Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Druzhina Captain »

Griefbringer kirjoitti:Enpä muista kyllä varsinaisesti joutuneeni moisiin ongelmiin ei-historiallisten (fantasia/scifi) pelienkään kanssa, ja niitäkin on kaapin hyllylle jo aika monen sääntökirjan verran kertynyt.
Historiallisten pelien sääntöjä löytyy sekä kaupallisia että ei-kaupallisia isokin määrä. Samalla kuin myös fantasia/scifi alueellakin. maxxon todennäköisesti tarkoitti, että GW:n pelit ovat se "de facto standardi", mikä on osittain tottakin. Mutta olet kyllä oikeassa, ettei se ole ongelma. Kunhan saa peliporukkaa saman pelin ääreen.

Toisen maailman sodan peleistä kiinnostuneiden kannattaa vilkaista seuraava linkki:
http://www.freewargamesrules.co.uk/Rule ... _war_2.htm
Sieltä löytyy joukko ilmaisia WW2 sodan aiheisia pelisääntöjä.
finglor

Viesti Kirjoittaja finglor »

Melee1 kirjoitti:Ja jos noita kyseisiä figuja ei vaikkapa Fantasiapeleistä saa niin sitten http://www.sotataito.com/
Itseänikin on kiinnostanut suuresti nuo suomalaiset figut.
Noita Eeron ylläpitämän sivun vaunuja ja ukkoja jotka ovat saksalaisten osalta minun kokoelmista ei siis todellakaan saa Fantsusta, vaan mm. Prismasta ja Citymarketista.

No, suurin osa on kyllä ostettu Helsingin hyvistä kaupoista kuten Tieto-Nikkari, Hobby Point, Risteysasema ja tietysti kauppojen kuningas Kuivalainen. Mutta Revellin vaunu on Revellin vaunu vaikka sen ostaisi lähimarketista.

Sääntöinä käytämme Battleground WW2:sta, joka pesee GW:n "sun vuoro - mun vuoro" -säännöt mennen tullen modernin sodankäynnin nopeatempoisuuden takia.

Artikkeleiden perusteella mielenkiintoiselta vaikuttaa myös hiljattain markkinoille tullut Alzo Zeron ja Italerin tekemä Operation Overlord. Ei vain jaksa opetella kovin monia sääntöjä...
maxxon
Viesti:

Druzhina Captain kirjoitti:Historiallisten pelien sääntöjä löytyy sekä kaupallisia että ei-kaupallisia isokin määrä. Samalla kuin myös fantasia/scifi alueellakin. maxxon todennäköisesti tarkoitti, että GW:n pelit ovat se "de facto standardi", mikä on osittain tottakin. Mutta olet kyllä oikeassa, ettei se ole ongelma. Kunhan saa peliporukkaa saman pelin ääreen.
Helpommin sanottu kuin tehty. DBM:n pelaajat yleensä tietävät, että Tactica ja WHAB ovat ylipäänsä olemassa, vaikkeivat välttämättä halua niitä pelata.

Samaa ei voi sanoa 40K:n/WFB:n pelaajista.

Sama juttu skaalojen kanssa. Voisin muuten ehkä pelata DBM:ää, mutta minulla ei ole 15mm armeijaa (enkä niitä halua). Eipä tule peliä, kun käytännössä kaikilla debisteillä on 15-milliset.

Minulla on mikroskaalan WWII-figuja. Tutulla on 15-millisiä. Griefbringerillä taitaa olla 20-millisiä. Toinen tuttu on ihastunut 10-millisiin. Eipä taaskaan tule peliä. Niin, ja onhan minulla 28-millisiäkin, mutta ei niitäkään ole kenelläkään muulla. Samassa peliporukassa on siis samalta aikakaudelta suunnilleen kaikkia mahdollisia skaaloja, eikä kenenkään joukot ole yhteensopivia kenenkään toisen kanssa. Revi siitä sitten humööriä.

Onhan niitä muitakin scifi/fantasia -pelejä (laaja kokoelma minunkin hyllyssäni), mutta oikeasti kukaan ei niitä pelaa. Tässä en tarkoita absoluuttista nollaa pelaajamääränä, vaan määrää joka vastaisi alueen GW-pelaajista prosenttiosuutta "nolla pilkku jotain".

Kokemukseni perusteella käytännössä ainoa tapa saada ketään pelaamaan jotain muuta kuin GW:tä on tehdä "valmis pöytä", eli hoitaa itse kuntoon maasto, säännöt, molemmat armeijat jne.
//Mx
behemoth
Viesti:

maxxon kirjoitti: Onhan niitä muitakin scifi/fantasia -pelejä (laaja kokoelma minunkin hyllyssäni), mutta oikeasti kukaan ei niitä pelaa. Tässä en tarkoita absoluuttista nollaa pelaajamääränä, vaan määrää joka vastaisi alueen GW-pelaajista prosenttiosuutta "nolla pilkku jotain".
Et ole etsinyt riittävästi.

Itse en edes ole lukenut 40k uuden edikan sääntöjä saatikka kertaakaan pelannut (Fabaa en ole eläessäni pelannut...). Silti figupelisessioita kertyy oikein mukavasti ja mukavaa on. Omassakin hyllyssä on kaikenlaista... osaa ei tosiaankaan tule pelattua, mutta mukavaa osaa toisaalta pelataan. Nopsasti lasken puolen tusinaa erilaista pelisysteemiä, joita on tullut pelattua esim. vaikka viimeksi kuluneen 12kk aikana.
maxxon
Viesti:

behemoth kirjoitti: Nopsasti lasken puolen tusinaa erilaista pelisysteemiä, joita on tullut pelattua esim. vaikka viimeksi kuluneen 12kk aikana.
Ihan yleisestä mielenkiinnosta:

Kuinka moneen ko. peleistä/systeemeistä joku toinen osti ja maalasi vähintään puolet figuista?
//Mx
Nscaalcn

Viesti Kirjoittaja Nscaalcn »

maxxon kirjoitti: Kuinka moneen ko. peleistä/systeemeistä joku toinen osti ja maalasi vähintään puolet figuista?
Näin pikaisesti laskettuna kahteen -> Warzone ja Chronopia. Näihin löytyy jokaiselta peliporukasta vähintään yksi oma armeija.

Muuten homma menee aika pitkälti edellä mainitulla tavalla: yksi henkilö harrastaa itsekseen kaiken valmiiksi armeijoita, sääntöjä ja pelipöytää myöten.

Esimerkkejä näistä, itselläni on kaikki muut Epic armeijat paitsi SM. Omat WWII joukkoni ovat 1/72 skaalaa ja sääntöinä Battleground, näitä ei muilla ole. Behemothilla on taasen Black Treen isomman skaalan joukkoja, joita ei ole muilla ja sääntöjä on muutamat vaihtoehtoiset.

Mielestäni hankaluus ei ole siinä, että joku hankkii yksin kaiken roinan (paitsi nuoremmilla saattaa olla raha esteenä) vaan siinä, kun säännöt omaa vain yksi henkilö, muille pelaajille ne eivät ainakaan kaikilta osin tule koskaan päiväselviksi. Tämä taas johtaa pelisessioiden muodostumiseen manuaalin selailuksi, joka on ehdottoman suuri haitta pelaamisesta nauttimiselle.

Behemoth voi lisätä/korjata omia ajatuksiaan.
Fear is just an illusion of weak mind.
behemoth
Viesti:

Viimeisen 12kk aikana pelattuja systeemejä:
Necromunda: olisi ollut omiakin figuja, mutta pelasin muiden figuilla lopulta.
Empires: omat säännöt, kaikki pelanneet mun figuillani.
Cobalt-1: muiden säännöt, pelattiin mun figuillani, mutta olisi aivan yhtä hyvin voitu pelata millä tahansa muillakin (geneeriset säännöt, joissa voipi käyttää hyvin pitkälti niitä figuja, joita huvittaa).
Void (ja VOR): muiden säännöt, pelattiin muiden figuilla, mutta olisin ihan hyvin voinut omiakin käyttää (proxyina käytettiin GW marineita ja WZ Imperialia). Vorin pelaamisesta lienee kumminkin aikaa vuotta enemmän... en muista enää.
WZ: nscaalcn jo mainitsikin eli (lähes) kaikilla pelikumppaneilla omat armeijansa (yhteensä 5 eri henkilöä ollut vuoden aikana vastuksina).
Chronopia: sama homma kuin WZ:llä.
FutureWars: mun säännöt ja pelivastustajalla oli omat figunsa.
NetEpic: nscaalcn säännöt - osa pelijoukoista omia, suurin osa nscaalcn:n.
BaptismOfFire: omat säännöt, omat figut - vakiväestä vain mulla on 28mm ww2 skaalaa.
Wh40K (3rd ed): nscaalcn:n säännöt, kullakin omat figunsa.

Mitenköhän tuo nyt menisi ... ehkä puolessa peleistä kokonaisvastuu jää yksille harteille. Toisaalta sitten taas yksi ja sama henkilö ei kanna kokonaisvastuuta kaikista systeemeistä.

BattleGroundia ei nyt ole tullut pelattukaan hetkeen toviin... vink, vink nscaalcn!
finglor

Viesti Kirjoittaja finglor »

Nscaalcn kirjoitti:
Muuten homma menee aika pitkälti edellä mainitulla tavalla: yksi henkilö harrastaa itsekseen kaiken valmiiksi armeijoita, sääntöjä ja pelipöytää myöten.
Minusta tuossa ei ole ongelmaa niin kauan kuin jokaisella on joku peli jonka säännöt opettelee niin hyvin että voi selittää ne muille, ja maalaa figut. Mielelläni minä maalaan kaksi armeijaa jos tiedän että pääsen itse pelaamaan vastavuoroisesti toisen maalaamilla ukoilla jotain muuta. Vaikka toki on aina vielä mukavampaa pelata omilla figuilla ja nähdä toisen maalaamat figut vastapuolella - jos ei kokonaisia armeijoita niin edes joku yksikkö jonka on itse maalannut tai jonka toinen on maalannut - ei pitäisi olla mahdotonta jos peli oikeasti kiinnostaa esim. yhden pelikerran jälkeen.

Minua alkaa homma pänniä siinä vaiheessa kun tulee asenne "en minä mitään figuja hommaa mihinkään peliin, mutta voin minä pelata mitä vain kunhan joku muu ostaa kaiken ja muutenkin hoitaa kaiken valmiiksi". Perustelut ovat sitten luokkaa "en osaa maalata /en ehdi maalata /figut ovat kalliita / tyttöystävä on sanonut että figuja ei tähän asuntoon tule" jne. Näitä persoonia olen nähnyt aivan liian monta. Ymmärrän kyllä että jos kokeilee figupelaamista muutaman kerran mutta kun tätä on jatkunut vuodesta toiseen samojen tyyppien kanssa. Ja he eivät edes ymmärrä hienovaraisia vihjeitä...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”