"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mistä saisi tuollasta foamboardia ostettua?

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Faut

Mistä saisi tuollasta foamboardia ostettua?

Viesti Kirjoittaja Faut »

Olen noita Games Workshopin maisemanteko-ohjeita lueskellut kohtalaisen paljonkin, mutta mistään kaupasta en ole löytänyt edes vastaavaa materiaalia tälle "foamboardille". Tavallista styroksia näyttäisi olevan, mutta tietääkö joku mistä saisi ostettua?
Aven

Viesti Kirjoittaja Aven »

Rautakaupasta (Rautia, K-Rauta, jokin vastaava)
MYYRÄ

Viesti Kirjoittaja MYYRÄ »

Taidekaupasta. Turussa Turun Väri-niminen liike muistaakseni.
raven

Viesti Kirjoittaja raven »

Suomeksi aine on siis nimeltään kapalevy. :)
Faut

Viesti Kirjoittaja Faut »

Ookkei. Tollasta "kapalevyä" en kyllä missään nimessä olisi keksinyt etsiäkkään, mutta kai sitä voisi sitten lähteä katsomaan jostain rautakaupoista. :)
jurri

Viesti Kirjoittaja jurri »

Aikanaan kyselin useasta eri rautakaupasta tätä ainetta itsekin mutta missään niistä ei kukaan ollut koskaan kuullutkaan ko. materiaalista.

Kehystämöt pystyvät ainakin tilaamaan kapalevyä ja tietävät jopa useimmiten mistä aineesta puhutaan, ja myös jotkut harvat taideliikkeet.

Hintaerot ovat sitten yllättävän suuret, joten kannattaa soittaa useampaan eri liikkeeseen ja tiedustella hintoja ennenkuin tekee ostopäätöksen. Kun itse näitä kyselin niin yksi putiikki pyysi neliöstä jopa 50 euroa kun toinen myi saman alle 20:llä.

Paksuuksia on ainakin 5mm ja 10 mmm, mutta niiden hintaeroista en tiedä. Tuo ohuempi sopii hyvin talojen seiniin tai beissimateriaaliksi.

Muistaakseni tuon foamboardin/foamcoren kapalevy-nimitys on peräisin Kapa-nimisestä ruotsalaisfirmasta koska se on ainoa foamboardia valmistava yritys pohjoismaissa.
Mikä ei tapa, se mutatoituu ja yrittää uudelleen.
compton ass

Viesti Kirjoittaja compton ass »

kannattaa tutkiskella raksojen lähistöä. niissä usein käytetään finnfoamia ja näkyy sopivan kokoisia ylijäämä paloja, jotka luultavimmin ilman oman käden oikeuttasi menisi roskiin.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Juu, kapalevyä käytetään kehystyksessä ja monenlaisessa näytteillepanossa. "Kapa" on minunkin käsitykseni mukaan erisnimestä yleisnimeksi muodostunut termi. Saatavuudesta Mikrobitti sanoi näin
Levyä saa muun muassa taiteilijatarvikeliikkeistä. Esimerkiksi Tempera-liikkeessä, Helsingissä A1-kokoinen, 5 millimetriä paksu kapalevy maksaa 7,90 euroa, 70 x 100 senttimetrinen, viisi millimetriä paksu levy 8,55 euroa ja viiden millimetrin kapalevy 100 x 140 cm kokoisena 16,40 euroa.

Kapalevyä voi yrittää metsästää myös somistusliikkeistä, messuja avustavilta näytteillepanoyrityksiltä tai paperitukuista. Siitä voi joutua pulittamaan paljon tai vähän - onnesta riippuen.
Ainakin yksi hinnasto löytyy täältä. Nämä ovat siis verottomia tukkupakettihintoja, mutta ehkä niistä saa vähän suuntaa hyväksyttäville vähittäishinnoille. Omani olen saanut ilmaiseksi tai naurettavan halvalla jämäpaloina. Etsivä saattaa jälleen kerran löytää varhaisen madon tai jotain.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Finnfoamia saa ainakin Starkista (Kehä III:n varrella, Vantaan energialaitoksen vieressä) käsittääkseni kohtuuhintaan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Äh, tässä puhutaan kai kahdesta eri tuotteesta.

Foamcore on vaahtoa kahden pahvilevyn välissä. Päällä voi olla myös muovia, tarrapinta tai jotain ihan muuta. Tämä on siis Suomessa kapalevyä ja ainakin laillisesti hankittuna aika kallista. Tätä saa yleensä 3-20 -millisenä ja se sopii esimerkiksi talojen (pienoismalli-) tekoon, koska pinta on aivan tasainen ja kestää vaikkapa spraymaaleja. Ei varmasti löydy raksalta, mutta taideliikkeistä kyllä.

Foamboard on pelkkää vaahtoa, jota käytetään esimerkiksi eristelevynä. GW-artikkeleissa se on yleensä vaaleanpunaista. Suomessa myydään vastaavaa tavaraa nimillä Solimate (sinistä) ja Finnfoam (vaalean kellertävää). Näitä myydään rauta/rakennuskauppojen noutopihoilla. Perushinta on siinä kympin per 60x250cm -levy, paksuudet 20-100 milliä. Voi löytyä raksan roskalavalta tai muualta hajonneena. Tästä on mukava rakentaa kukkuloita, mitä tahansa kivimuodostelmia tai muuta paksumpaa. Pöytälevynäkin näitä käytetään.

Englanninkielisiä nimiä saatetaan käyttää jonkin verran myös sekaisin. Kannattaa katsoa tarkkaan, mitä oikein haluaa.

Itse vaahto on polystyreenia, josta tehdään ilmavaa hiilidioksidilla. Lopputuote tunnetaan myös nimellä styrofoam. Styrox tehdään vastaavasta aineesta, mutta siinä on selvästi erottuvia palleroita. Tukevammat versiot ovat käytännössä täysin tasaista ainetta, joka ei varsinaisesti murene. Tietysti siitäkin saa irtoamaan pientä murua leikkauksen ja etenkin hionnan yhteydessä, mutta hajoaminen on paljon vähäisempää ja siistimpää. Spray-kestävyys vaihtelee. Tähän ei ole yksinkertaista "kestää" tai "ei kestä"-vastausta. Lopputulos riippuu maalin ohenteesta, maalausetäisyydestä ja levyn tyypistä. Olen saanut aikaan monia variantteja täysin ehjästä osittain sulaneen kautta kokonaan haihtuvaan levyyn. Yleisin tulos lienee, että pinta vetäytyy vähän kasaan sulaneisiin muodostelmiin.

Mitään näistä ei sitten kannata vetää henkeen jauhona, pallona tai palokaasuna. Ei tee hyvää.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
NacMacFeegle

Viesti Kirjoittaja NacMacFeegle »

Kapalevyä kannattaa myös kysellä kirjapainoista jotka printtaa messustandeja. Joskus kauan sitten ostin sitä moisesta paikasta useita neliömetrejä eikä se niin kauhean kallista ollut. Keltaiset sivut kauniiseen käteen ja soittelemaan.
Se kuollut ei oo, mi voi iäti maalata, aikojen myötä voi kuolokin laata.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”