Ensinnäkin, örkit ovat sukupuolettomia olentoja vailla lisääntymiselimiä. Jossain on kuitenkin erillinen suurikokoinen olento - "synnyttäjä" - jonka ainoa funktio on tuottaa lisää normiörkkejä. Örkit syntyvät täysikasvuisina - joko sellaisenaan synnytyskanavasta tai sieltä aiemmin tupsahtaneesta munasta tai kotelosta. Synnyttäjä ei tarvitse mitään siementäjiä, vaan se lisääntyy partenogeneettisesti ja tarvitsee lisääntymisprosessiin vain ruokaa jota örkit kuskaavat sille. Jokainen uusi örkki on työläinen ja patistetaan heti synnyttyään töihin (valmistamaan aseita, keräämään ruokaa ym. välttämättömyyksiä), ja vuoden tai pari kehityttyään päätyvät sotureiksi.
Örkkien yhteiskunta siis on hieman niinkuin muurahaisilla, eli siihen kuuluu työläisiä, sotureita ja em. "kuningatar". Kuningatar on kuitenkin mieletön ja liikuntakyvytön olento, ja toimii pelkästään orgaanisena Waaagh-tehtaana.
Örkit ovat kaikkiruokaisia ja syövät lähes mitä tahansa orgaanista. Nälkäkuolemat rajoittaisivat muutenkin liiaksi niiden harrastuksia (=sodankäynti) joten ne pärjäävät oikein hyvin esim. metsissä ja elävät mainiosti vaikka sahajauhosta leivotulla leivällä. Leviämistä hidastaa kuitenkin synnytyskoneiden rajallinen määrä, hankala liikuteltavuus, örkkien lyhyt elinikä sekä luontainen kahinointi. Tämä voisi myös selittää örkkien hyvältä vaikuttavan resistanssin kaaoksen mutatoivalle vaikutukselle.
Vanhan WHFRP:n pitkäaikaisena GM:nä olen sitä mieltä että puoliörkkejäkin WH-maailmassa on, mutta miten ne syntyvät on sitten toinen juttu. Helpoin selitys voisi olla se että sekoittuminen liittyy magian kanssa sähläämiseen. Puoliörkit ovat erillinen rotunsa joka pystyy lisääntymään samalla tavoin kuin ihmiset, joko keskenään tai ihmisten (tai minkä tahansa muun samankaltaisen rodun) kanssa, mutta rodun harvinaisuutta voi selittää huono hedelmällisyys. Mielessä kävi myös että em. synnyttäjäotus voisi tietysti puunsäleiden sijasta syödä 1 örkin ja pullauttaa 2 tilalle, ja jos se jostain syystä söisi ihmisen, kääpiön tai haltian, voisi ilmaantua puoliörkkejä. En kuitenkaan pidä yhtä paljon tästä selityksestä.
Ja julistan saman tien että tämä on sitten ihan virallinen totuus minulle, muiden mielipiteet eivät kuitenkaan minun WH-maailmaani vaikuta joten kitinä on turhaa