"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Mainiota luettavaa

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
hc_andersen

Mainiota luettavaa

Viesti Kirjoittaja hc_andersen »

Sikäli-mikäli sivusto ei ole tullut vielä esiin, kaikkien englanninkielen taitoisten kannattaa vilkaista tämän sivuston artikkelivalikoimaa.

Vihdoin joku kertoo seikkaperäisesti, miksi GW on oikeasti paha. :)
Pannukakku

Viesti Kirjoittaja Pannukakku »

http://www.stephane.info/show.php?code=fantasy_gone

Ette arvaakaan kuinka hauskaa minulla oli lukiessani tuota, kertoo selvästi jotain tyypin sääntöjen tuntemuksesta... Nähtävästi tyyppi aloitti pelaamisen 5. edikan aikaan (mitä hän ei tosin tuntemattomasta systä maininnut), ja keskittyi valittamaan 6. edikan muutoksista (kai, sillä hän ei missään tarkentanut mistä edikasta oli kyse, puhui vain ''sääntöjen muutoksista''.)
n current Warhammer Fantasy Battle edition, characters are limited by their title (lord, hero) depending on the army size. No lord can show up if you field less than 2,000 pts. Since level 3 & 4 wizards are considered lords, it means that you may only field lowly apprentice in most cases - even if lords are available, you will certainly save those slots for real hitting power. Magic spells has been drastically reduced, the most direct damage a spell can do being 2D6 Strength 4 hits, this kind of stuff - hardly enough to cause a panic test in a bowmen unit. Character profiles have gone down. Prices have gone up. Monsters has been neutered and raised in price.

Wait, there's more! Now, every useful/intereresting/characterful unit of every race has been moved to a category called "rare" or "special", limiting the number of units of that type you can field no matter how much they cost. Bonded Monsters, i.e. without riders, have disappeared. Magic items are restricted heavily: all existing items have been arbitrarily distributed to be race-specific, resulting in fewer choices for each race as there are nearly no useful generic magic items left. Every character has hefty limits in points in what he can carry; usually no more than 50 pts total of magic items for heroes, 100 for lords. Champions can't have any at all. Since magic item costs have not been affected, most of them are forever beyond reach of the characters supposed to use them. Each army list describes the only monster mounts a character can ride, usually one or two choices instead of the twenty or so available in previous editions. Don't search for a Cockatrice or a Spider Queen, it's as if they never existed.
Siis oikeesti, valittaako tyyppi noista muutoksista?
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Pannukakku kirjoitti: Ette arvaakaan kuinka hauskaa minulla oli lukiessani tuota, kertoo selvästi jotain tyypin sääntöjen tuntemuksesta... Nähtävästi tyyppi aloitti pelaamisen 5. edikan aikaan (mitä hän ei tosin tuntemattomasta systä maininnut),
Kyseessä on kyllä 4th ed. (4th. edikassa tuli paketissa mukana HE & Goblins. 5th edikassa Bretit & liskot). Palasi sitten 6th edikan aikaan, eli 5th. ed. jäi häneltä välistä. 5th edikassa College-magioiden tilalle tuli Battle magic käytännössä, koska vaikka colleget löytyivät warhammer magic-kirjasta, niin eipä niitä taidettu juuri sallia/käyttää. Arcane magic oli lisäys 4th edikan battlemagiciin.
Siis oikeesti, valittaako tyyppi noista muutoksista?
Miksi ei valittaisi? Kyllähän sotussakin on muutama todennut, että ehkä 6th. edikassa tasapäistettiin asioita liikaa. Seurauksena tasapainoisempi kokonaisuus ehkä, mutta samalla myös tylsempi. 4-5th edikkaa myös parjataan eniten niiden keskuudessa, jotka eivät sitä ikinä pelanneet, mikä on hitusen huvittavaa. :)
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
maxxon
Viesti:

Viesti Kirjoittaja maxxon »

Matti kirjoitti: Miksi ei valittaisi? Kyllähän sotussakin on muutama todennut, että ehkä 6th. edikassa tasapäistettiin asioita liikaa. Seurauksena tasapainoisempi kokonaisuus ehkä, mutta samalla myös tylsempi. 4-5th edikkaa myös parjataan eniten niiden keskuudessa, jotka eivät sitä ikinä pelanneet, mikä on hitusen huvittavaa. :)
Niin no, jotkut tykkää äidistä ja toiset tyttärestä.

Minä oikeasti yritin aikoinaan pelata nelosta, mutta eihän sitä HeroHammeriä kukaan täysi-ikäinen voinut sietää. Muutostrendistä päätellen joku muukin on tajunnut saman.

40K:ssa on muuten ihan sama trendi 2. laitoksesta eteenpäin: ensin älytöntä heromättöä, jossa rivimiesten primäärifunktio on kuolla kasapäin herojen egon kasvattamiseksi ja sitten aina vain hillitympää suuntaa ja no-brain sekä jippotaktiikoiden karsimista.

En sano, että aina on onnistuttu, mutta trendi on aika selkeä.
//Mx
tneva82

Viesti Kirjoittaja tneva82 »

maxxon kirjoitti:Minä oikeasti yritin aikoinaan pelata nelosta, mutta eihän sitä HeroHammeriä kukaan täysi-ikäinen voinut sietää. Muutostrendistä päätellen joku muukin on tajunnut saman.
Minun puolestani faban 5:n oli 6:sta parempi kunhan pahimmat mauttomuudet jatti valiin(ja pahimpia mauttomuuksia vastaan oli aina black gem of gnar. Rohkaisee jattamaan 1000:n pisteen lohhari lordit kotia jos 25:n pisteen taikaesine poistaa hepun kentalta menemalla b2b kontaktiin :D). Juu olihan siina parantamista(juuri pahimmat mauttomuudet sopi poistaa) mutta kirves katkoi vahan turhankin paljoa.

Ja taikasysteemi IMO meni taysin pieleen. Juu onhan siina se etu ettei tarvitse raahailla kortteja mutta meni turhan paljon magia patteriksi. Vai vaittaako joku etta kahdella kakkostason maagilla esmes tekee jotain? Tai lvl2+2xlvl1(joka oli muuten yksi suosikkikomboistani high elffeillani. Halpa ja monipuolinen)? Ja nyt siis puhun nimenomaan taikomisesta. Dispellaamiseen nuo sopii mutta kuinka monta loitsua saat lapi noilla?
https://middleagedstrategybattlegamers.home.blog/ <- Turun suunnan LOTR pelaajien blogi
hc_andersen

Sivuston kirjoittaja puhuu mielestäni paljon asiaa, mutta menee metsään väittäessään että sankarit on typistetty turhanpäiväiseksi pistehukaksi. Peli on yhä pullollaan sankareita, jota eivät ehkä enää tuhoa yksin regimenttejä (and rightly so) mutta dominoivat isoja alueita suurella liikkeellä ja kovilla attackeilla - ja tämä lukuunottamatta lohikäärmeitä.

Ylipäätänsä muutokset ovat kyllä oikeaan suuntaan, mutta ilmeisesti uusia armeijoita ei sitten saada myymään ilman "power creepiä". Empire näyttäisi muodostuvan poikkeukseksi: Ehkä ne vain haluavat myydä raketinheittimiä.

Tuo Warmachine -juttu oli kovin inspiroiva. Pitänee ehkä koittaa kyseistä peliä.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

hc_andersen kirjoitti:Vihdoin joku kertoo seikkaperäisesti, miksi GW on oikeasti paha.
No, sanotaanko että joku kertoo oman näkemyksensä aiheesta. Hauskoja tekstejä tuolla toki on, mutta sisällöstä suuri osa on pikemminkin mielipiteitä ja villejä arvauksia kuin mitään salaisia faktoja GW:n toiminnasta. Kyllä niitä oikeastikin likaisia yksityiskohtia löytyisi. Sen sijaan herohammerin vaihtaminen yksikköhammeriksi ei minusta ole mikään suuri salaliitto pelaajia vastaan.

Nelos-vitosessa oli kyllä omat hauskat puolensa. Lähinnä se touhu oli niin järjetöntä, että kaikenlainen asioiden suunnittelu ja kilpailuhenkinen pelaaminen oli vaikeaa. Jos kenraali kupsahti jostain kummallisesta syystä, puoli armeijaa pakeni paniikissa kentältä. Night goblinit huitelivat crown of command päässä ja taivaalta putosi black gemiä kuskaava yksinäinen terradon-champpi. Helblaster pyyhkäisi ajoittain sata osumaa ja pump wagon teki kaikesta roadkilliä. Tempest räjäytti kokonaisia armeijoita jos sen sai läpi. Kentällä vallitsi sellainen kaaos, ettei kukaan edes kuvitellut pelin olevan tasapainossa. Siksi sitä käytännössä piti pelata jonkinlaisella hälläväliä-asenteella kieli poskessa.

Aika solmussa se kyllä on edelleen, mutta nyt pelaajat kuvittelevat sen olevan jotenkin kelvollinen kilpailulaji. Plussaa tietysti siitä, että yksiköt saattavat joissain harvoissa tapauksissa tehdäkin jotain ennen kuin ne nostetaan pois pöydältä.
Viimeksi muokannut Dolmot, Pe 03.11.2006 11:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Stormdaemon

Viesti Kirjoittaja Stormdaemon »

Itse en ole vanhoja edikoita pelannut, mutta en voinut olla hymähtelemättä tyypin kommenteille. Nykyisin magia on NIIN surkeaa, eikä hahmoihin saa enää upottaa 50% pisteistä ja kuka niitä nyt jaksaisi käyttääkään. Ja esineet, jotka tappavat suoriltaan ja mauton lentosääntö korkealla lentämiselle ovat kadonneet. Mielestäni tuollaiset ovat aivan väärä käsitys, itse saan halutessani vaikka 75% pisteist sankareihin nykyisin, mutten tee sitä. Ne ovat kuitenkin armeijoiden ylivoimaisesti taktikoinnin kannatlta olennaisin elementti (Minulla. Lue=Slaanesh-magiaa). Nykyinenkin lentossäntö on aika pahuksen kova, juuri tuollaistahan tässä tarvittaisiin. ja tietenkin kaikkein mauttomimmat mahdolliset taikaesineet takaisin. Ymmärrän kyllä, että muutoste on täytynyt olla hänelle hirvittäviä, mutta täkäläiseltä isolta pelurilta kuulemieni juttujen mukaan aikaisempia edikoita ei oltu ajateltu loppuun saakka.
Miten sydämesi kutsuu,
niin liki rintaa pimeys on,
miten kuuma veren laulu
kaulallasi on.
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

As usual, the trend gets more ugly as time passes by. For example, Bretonnia, one of the latest releases to date, allow full Pegasus-mounted knight armies. Elite units of monster riders with heavy cavalry profile, flying anywhere to boot!
O rly? Kummalla on mennyt jotain ohi, minulla vai artikkelin kirjoittajalla?

Muutenkin kaverin käsitys fantasiasta on "über-sankarit tappavat puoli armeijaa yksin" mättö. Mitä siitä jos pari sankaria ei voi ratkaista tasitelua yksin? Tuskin kukaan jaksaa maalata kokonaista armeijaa vain jotta kentän halki juokseva psykopaatti juoksee porukasta läpi ilman että joutuu välillä pysähtymään.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

daider kirjoitti:Muutenkin kaverin käsitys fantasiasta on "über-sankarit tappavat puoli armeijaa yksin" mättö.
Pelatkoon LotRia sitten... :P
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Gilaelin
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja Gilaelin »

Nyt kun taas tulivat puheeksi nuo vanhemmat edikat, niin pitäähän sitä tunkea nokkansa sekaan. Olen varmaan sanonut tämän aijemminkin, mutta menköön nyt vielä:

Itse olen pelaillut myös vitoslaitosta ja todennut sen olevan säännöiltään yhtä tasapainossa, kuin esiteiniangstaaja henkisesti. Silti olen artikkelin kirjoittajan kanssa osittain samoilla jäljillä: SE, jos mikä oli FANTASIA mäystöä. Tosin täytynee mainita, että kun itsekkin pelasin vitoslaitosta, kompitimme onnellisesti sikamaisimmat kombot, kuten nyt vaikka Keisarilohikärmekset, deathswordin ja jo vissiin mainitunkin heat of woen.

Silti on sanottava, että pelistä sai vitosessa sikäli enemmänn irti, että yksikkövaihtoehtoja, sankareita ja monsuja oli paljon enemmän, joka ainakin meillä mainittujen komppisääntöjen puitteissa mahdollisti paljon erilaisemmat ja monipuolisemmat armeijat, kuin nykyään.

Ei niiden sankareiden Ramboja pidä minustakaan olla, mutta ratsastamattomien hirviöiden ja näkyvämpien sankareiden, sekä nykyistä monipuolisempien (ainakin suurimmaksi osaksi) yksiköiden litania teki pelistä enemmän fantasiamaisemman.

Niin ja sitä peliä tosiaan pelattiin posket hymykuopilla. Harmi vain, että nykyään monikaan ei halua enää retrota. Syynä kenties aiempien edikoiden huono maine, taikka yksinkertaisesti se, että meillä on uusi parempi versio.
Eyes that fire and sword have seen
And horror in the halls of stone
Look at last on meadows green
And trees and hills they long have known.
daider
Viesti:

Viesti Kirjoittaja daider »

Nyt kun nuo ratsastamattomat hirviöt ovat nousseet niin esiin niin kertokaapa miksi on a) kivaa b) edes fantasiamaailmallisesti järkevä että hirviöt kuten jättihämähäkit ja manticoret juoksevat ihmisarmeijan rinnalla ja ovat valmiita uhraamaan henkensä normimosureiden edestä?

Delf tyylisen beastmaster-hydra unitin nyt hyväksyisi ja voisi sisällyttää muihinkin armeijoihin, mutta ei sitä että modeleista puolet ovat samoja hirviöitä kuin vastustajallakin.
"Koska tämä on Sotavasara - foorumi, jonka käyttäjillä on niin vähän toivoa saada naista, että pitää yrittää nussia pilkkua. -Da Capitan"
Thelacan
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Thelacan »

hc_andersen kirjoitti:
Tuo Warmachine -juttu oli kovin inspiroiva. Pitänee ehkä koittaa kyseistä peliä.
Suosittelen peliä ja suosittelen myös lukemaan sotavasarasta oman Warmachine-esityspätkän.
http://www.sotavasara.net/artikkelit/pe ... ne-hordes/
- Kynä-ääliö
hc_andersen

Nyt kun nuo ratsastamattomat hirviöt ovat nousseet niin esiin niin kertokaapa miksi on a) kivaa b) edes fantasiamaailmallisesti järkevä että hirviöt kuten jättihämähäkit ja manticoret juoksevat ihmisarmeijan rinnalla ja ovat valmiita uhraamaan henkensä normimosureiden edestä?
Kuten mainittua, se on fantasiaa. Muistaakseni fluffi meni jotakuinkin niin, että "sidotut" hirviöt oli alistettu magian tai ruoskan keinoin. Tai ehkä ne olivat älykkäitä liittolaisia, kuten lohikäärmekset.

En kaipaa herohammeria, mutta hirviöitä kylläkin. Hienoja lisiä armeijoihin. Mutta ei hätää, kyllä perusfigujen myyntihuippu joskus ohitetaan, ja sitten tulee "Warhammer Armies Supplement: Mythical Monsters!"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”