"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

pohjamaalit.

Aloittelijatason kysymykset miniatyyrien maalaamisesta, kokoamisesta tai maaston rakentamisesta.
Makekake

pohjamaalit.

Viesti Kirjoittaja Makekake »

mikä on mielestänne paras pohjamaali ja miten kyseistä maalia käytetään?
Chaotic Dwarf

Viesti Kirjoittaja Chaotic Dwarf »

Musta on varmaan kaikkein käytetyin ja sen saa helpoiten spray pullosta.
Jos oikea silmäsi viettelee sinua, repäise se irti ja heitä pois. Ja jos oikea kätesi viettelee sinua, hakkaa se poikki ja heitä pois.
-Jeesus Nasaretilainen, Matt. 5:29-30
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

näitä aiheita jo noin puoli kiljoonaa, mutta en tähän mennessä ole törmännyt Vallejon harmaan spraypohjamaalin voittaneeseen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Rausku

Viesti Kirjoittaja Rausku »

Musta on mielestäni paras. Jos jotain nimittäin jää maalamatta niin se näyttää vain varjoilta. Itse erehdyin ostamaan ensin valkoisen ja se on ollut jo vuoden käyttämättä. Ei ole mustan voittanutta.

Harmaa pohjamaali?! Sama väri kuin alussa muovisillakin? Tyhmä idea ellet osaa perustella hyvin!
Ostetaan Vostroyan Firstborneja ja Rough Ridereita! Pistä YV:tä!!!
figunarkki

Viesti Kirjoittaja figunarkki »

Rausku kirjoitti:Harmaa pohjamaali?! Sama väri kuin alussa muovisillakin? Tyhmä idea ellet osaa perustella hyvin!
Akryylimaali tarttuu huomattavasti paremmin pohjamaaliin kuin muoviin. Lisäksi GW:n muoveissa on spruekohtaisia suuriakin sävyeroja.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Rausku kirjoitti:Harmaa pohjamaali?! Sama väri kuin alussa muovisillakin? Tyhmä idea ellet osaa perustella hyvin!
Jos figuun tulee vaalea yleisväritys (punainen, keltainen tms) niin kannattaa käyttää vaaleahkoa pohjaväriä. Valkoinen voi kiiltää helposti läpi, joten neutraalinharmaa on hyvä valinta. Ei se muovin väri mitään tässä merkitse.

Tämäkin on osittain mieltymyskysymys, jossa ei ole tyhmiä ideoita tai vääriä vaihtoehtoja. Itse käytän pohjamaalina pensselöityä codex graytä, enkä koskaan mustaa.
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Mitä se muovin väri tähän asiaan vähääkään kuuluu? Harmaa neutraali on erittäin hyvä pohjamaali. Joskus harvoin valkoinen on paikallaan ja musta vielä harvemmin.

En rupea sen tarkemmin tähän selittämään. Menkää lukemaan ne kaikki miljoona muuta aihetta tästä. Asia on puhuttu valmiiksi jo vuosia sitten.

Niin eihän sellaista tilannetta ole olemassakaan, että jostain kohtaa figua jää laikku maalaamatta.
Luumumehu on soturien juomaa
Rausku

Viesti Kirjoittaja Rausku »

pah....
Ostetaan Vostroyan Firstborneja ja Rough Ridereita! Pistä YV:tä!!!
jago

Viesti Kirjoittaja jago »

Huru-ukko kirjoitti:Mitä se muovin väri tähän asiaan vähääkään kuuluu? Harmaa neutraali on erittäin hyvä pohjamaali. Joskus harvoin valkoinen on paikallaan ja musta vielä harvemmin.
Pohja-värillä ei ole mitään väliä minkälaisen figun haluat maalata. Suurin osa ranskalaisista ja espanjalaisista huippumaalareista käyttää valkoista pohjamaalia, vaikka maalaisi ns. "tumman/synkän" figun.

Itse olen ymmärtänyt, että pohja-maalin tarkoitus on pitää maali kiinni figuissa, ei sillä ole muuta virkaa.

Ja harmaa pohjamaali toimii yhtä hyvin kuin musta taikka valkoinen, harmaa on ns. neutraali väri, eli sillä on helpompaa maalata "tummia" taikka "vaaleita" figuja. Esim. David Rodriguez kättää harmaata pohjamaalia ja hänen figunsa näyttävät tältä: http://www.coolminiornot.com/101379
Ei yhtään hupsummilta?
"Brush-licking makes you a better painter"
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

jago kirjoitti: Pohja-värillä ei ole mitään väliä minkälaisen figun haluat maalata. Suurin osa ranskalaisista ja espanjalaisista huippumaalareista käyttää valkoista pohjamaalia, vaikka maalaisi ns. "tumman/synkän" figun.
Voidaan lähteä siitä, että suurin osa ei ole ranskalaisia huippumaalareita, ja tällöin pohjamaalin värillä on väliä. Kahdensadan figun armeijaa maalaava Pertti Perustallaaja ei välttämättä jaksa vetää yhdeksäätoista layeria tummansinistä valkoiselle pohjamaalille saadakseen juuri haluamansa varjostukset ja sävyn, vaan vetää tylysti yhden tai kaksi layeria tummansinistä mustalle pohjamaalille ja on onnellinen.

Minä taas (taidoiltani huomattavasti lähempänä Pertti P:tä kuin ranskalaista huippumaalaria) käytän lähes aina mustaa pohjamaalia jopa pääosin kirkasvärisiin figuihin. Tottumuskysymys.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
jago

Viesti Kirjoittaja jago »

The Captain kirjoitti: Voidaan lähteä siitä, että suurin osa ei ole ranskalaisia huippumaalareita, ja tällöin pohjamaalin värillä on väliä....
Tämä on totta, mutta sanoin vaan, mitä on mahdolista maalata valkoisella/ muulla kuin mustalla pohjavärillä.
Kuten Captain sanoin jos maalaat suurta armeijaa niin, ehkä paras pohja-maali on musta. Sanoin vain että pohjamaalin väri ei rajoita, sitä millaisia figuja haluat maalata.

Itse käytän molempia mustaa- ja valkoista-pohjamaalia. Pohjamaalin valitsen pääasiassa, minkälaise tunnelman haluan figuun luoda.
"Brush-licking makes you a better painter"
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Harmaan etu on kompromissi mustan ja valkoisen välillä. Valkoiselle pohjamaalille kun on kettumaista yrittää saada hyvää tummaa sävyä nopeasti ja mustalle pohjamaalille puolestaan on vaikeaa saada kunnolla kirkkaita sävyjä. Molemmat toki onnistuvat useita kerroksia käyttämällä ja harmaankin suhteen metalleissa/nonmetalleissa maalaan alueen ensin mustaksi jo kontrastin luomisen takia.

Itse suosin Vallejon sprayharmaata ei niinkään värisävyn etujen vaan sen koostumuksen takia, jolla saa huomattavan paljon paremman alustan kuin GW:n valkoisella (joka sekään ei ole huono pohjamaali). GW:n mustaa pohjamaalia puolestaan en käytä, koska sen luomaan pintaan ei maali tartu yhtä hyvin kuin kahteen edelliseen. Koska myös käytän paljon kirkkaita/puhtaita sävyjä, en myöskään suosi mustaa.

Vallejon valkoinen spraypohjamaali on kuitenkin kuulopuheiden perusteella kuraa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Cait Sith

Viesti Kirjoittaja Cait Sith »

Täällä päin on aina tullut käytettyä GW:n mustaa spraytä ja on tullut todettua se ensiluokkaiseksi.
Mutta mokoma tökötti sattuu olemaan vain aika kallista.. Mutta kyllä siihen kannattaa rahansa pistää.
JuqqE

Viesti Kirjoittaja JuqqE »

Mielestäni musta pohjamaali on paras. Valkoista olen testannut, eikä kovin hyvää jälkeä tullut.
Tai siiten olen viellä niin aloittelija, että en osaa hyödyntää valkoisen pohjamaalin etuja. =)
New Begin

Viesti Kirjoittaja New Begin »

minusta musta on paras.
joskus käytän valkoista miniatyyreihin, joihin tulee muutkin värit vaaleita.
mutta en ole vielä testannut harmaata.
Dolmot
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Dolmot »

Välillä on tullut seikkailtua edestakaisin mustan, valkoisen ja harmaan välillä. Kaikissa on omat puolensa. Nyt olen kuitenkin palannut taas mustaan, lähinnä kahdesta syystä:

1) Minusta työn alla oleva figu on jotenkin helpompi hahmottaa kun maalaamattomat kohdat ovat mustia. Valkoinenkin käy, mutta näyttää vähän kummalta syvennyksissä. Harmaasta tuli aina jotenkin sekava tunne. Tämähän on merkityksetöntä jos visio on jo kirkkaana mielessä tai on tottunut toisenlaiseen. Arpomisvaiheessa musta kuitenkin toimii minusta parhaiten.

2) Musta on kaikkein helpoin väri valmistaa ja peittää minimaalisilla pigmenttimäärillä. Siksi luotettavia mustia on saatavilla monelta valmistajalta. Hyvät valkoiset taas vaativat jahtausta tai suurempaa investointia. Moni on flopannut täysin. Etenkin nykyään käyttämäni musta on pomminvarmasti toimivaa, kestävää ja halpaa. Koska pohjamaalaus tapahtuu niin usein kiireessä, en uskalla ruveta riskeeraamaan epävarmemmilla merkeillä. Erinäisiä figuja meni aikoinaan liuotinkylpyyn tai kaatopaikalle onnettomien kokeilujen takia.

On se myös ihan kätevää armeijamaalauksessa kun saa vetäistä hädän tullen rengaspanssarit yhdellä drybrushilla. Nyt tosin yritän päästä eroon pikamaalauksesta, joten tämä ei ole enää niin suuri tekijä.

Ehdottomasti tärkeintä on minusta löytää rakenteeltaan toimiva ja luotettava maali. Värin voi sitten valita mieltymysten mukaan, jos saatavilla olevat maalit antavat valinnanvaraa.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Messinar

Viesti Kirjoittaja Messinar »

tiedättekö muuten mistä saa vallejon pohjamaaleja , varsinkin mustaa. Millä nimellä sitä myydään (englannin kielinen) jotta osaan tilata oikeaa sorttia.
lifetaker

Viesti Kirjoittaja lifetaker »

Itse käytän tiimarista ostettua tuubi akryylimaalia. Vertailin kaverin kanssa gw:n sprayta ja minun väriä. Minun tarttui paremmin ja oli edullisempi. Ainoa miinus on että mustat kohdat joutuu maalaamaan chaos blackilla
We are most civiled race in the world. We have more exquisite way to kill than any other
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

lifetaker kirjoitti:Itse käytän tiimarista ostettua tuubi akryylimaalia. Vertailin kaverin kanssa gw:n sprayta ja minun väriä. Minun tarttui paremmin ja oli edullisempi. Ainoa miinus on että mustat kohdat joutuu maalaamaan chaos blackilla
Ja maalikerros oli paksu ja yksityiskohdat peittyy?
Kaikki eivät välttämättä halua muumioarmeijaa...
Maelis

Viesti Kirjoittaja Maelis »

Alotin mustalla mikä oli ihan kiva juuri sen takia että jos jäi jotain maalaamatta niin se näytti vaan varjolta. Joskus reilu vuosi sitten siirryin valkoiseen kun halusin rikkaampia värejä ja kokeilla vähän erilaisia tekniikoita, enkä varmaan takaisin mustaan enää palaa.
Alussa se valkoinen oli kuitenkin turhan vaikea miulle, tuli sitä silloinkin kokeiltua.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Perusteet”