"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Kyselyntynkää: esimaalaus tulee...

Kaikki ne eksoottisemmat tinan ja muovin siirtelytavat, jotka eivät löytäneet paikkaansa ylempää.

Maksaisitko valmiiksi maalatuista figuista

enemmän
9
12%
vähemmän
37
49%
vai saman verran kuin maalaamattomista?
29
39%

Ääniä yhteensä: 75

tnjrp
Viesti:

Kyselyntynkää: esimaalaus tulee...

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

...oletpa valmis tai et. Tosin hiukan kangerrelle, mutta kuitenkin. Siis meinaan tällaiseen ns. perinteiseen figuharrastukseen vastakohtana semmoiselle jo kauemmin olemassa oleelle keräilyfigumeiningille (ostetaan peruspaketti, ostetaan buusteri, vaihdetaan kavereiden kanssa...). Tällä hetkellä tiedämme jo ainakin Rackhamin ja Mongoosen yrittävän tällaista ei-keräiltävää esimaalattua tuotetta kovasti puristaa.

Tämän kunniaksi kyselyluonteista, että mitä kansa ajatuksesta tykkää noin laajemmalti (pollithan on täällä teknisesti kielletty, tai ainakaan minä en pysty sellaista perustamaan, mutta mielipiteiden kyselyn en kuitenkaan ohjeita lukemalla ymmärtänyt olevan kiellettyä). Kymysys kuuluu, jotta:
"Jos oletetamma esimaalatun, lähes tai kokonaan valmiiksi kootun figuurin olevan jossain määrin siedettävässä perusmaalissa, joka kelpaa vähintäänkin pohjamaaliksi omille pensselipeleille (vrt. edellä mainittujen firmojen tuotteet) ja jonka päälle maalaaminen niin haluttaessa on helppoa, niin oletko valmis maksamaan
(a) enämpi
(b) vähempi vai
(c) saman verran
ko. maalatusta kuin kilpailevan firman ei-maalatusta, kokoamattomasta, pelissä vastaavan tyyppisestä (esim. pelin sääntöjen puitteissa kyseessä ovat rivimosurit) muovimallista per valmistuva figu?"

Oletamme huvin vuoksi tuommosta markkinajohtajatason hinnoittelua so. kovat eliittifigut voi olla vaikka 7 euroakin kappale (hintaheitto saatu katsomalla GW:n Space Marine Terminator -boksin hinta Fantasiapelien verkkokaupassa).

Jotta ei menis ihan pelkäksi kirjainten luetteluksi, niin jonkinmoinen rivin-kahden perusteluntynkä olisi tosi k00l.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
Mysterous

Viesti Kirjoittaja Mysterous »

(c) saman verran.
Niille, jotka eivät jaksa maalata figujaan, on tuo valmiiksi maalaaminen hyvä juttu. Mutta niiltä, jotka haluavat maalata figunsa, ylimääräinen hinta olisi riistoa, oli sitten helposti päällemaalattava, eli ei.
Teräratas
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Teräratas »

Ihan järkevän oloinen äänestys kuitenkin, joten muokkasin perus polliksi. Mutta kuten aina muulloinkin, kertokaa myös niitä syitä, miksi olette sitä mieltä mitä olette, niin saadaan nyt jotain keskusteluakin.

Minäkin olen pitkälti sillä kannalla, etten nyt enempää olisi maksamassa. Tämä taasen johtuu lähinnä siitä, että maalaamattomatkin figut ovat melkolailla ylikalliita nykyään mielestäni.

Arvostaisin kuitenkin kohtuudella valmiiksi maalattua periaatteessa vähän enemmän, olettaen että siihen on helppo tehdä persoonallinen loppusilaus päälle.
Murhe
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Murhe »

En usko löytäväni lisäarvoa maalaamisesta. Jos se ei kuitenkaan estä uudelleen maalausta, niin en näe sen laskevan hintaakin. Veikeä idea on tuo mahdollisuus jatkaa maalausta omaan suuntaansa ja siis käyttää alkuperäistä ikäänkuin pohjamaalina.
Guardsman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Guardsman »

Kyllä se on aina vähemmän arvokas kuin ilman värejä. Jos on hyvin maalattua niin arvo ei paljon putoa...
Our navigators consider it highly probable that they'll end up here.
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Vastasin vähemmän, mutta totuus on, etten ostaisi moista tavaraa ollenkaan. Kun mennään tuolle esimaalauslinjalle, niin ylitetään se hienoinen raja, joka erottaa lelusoltut figuista.

Toisekseen oman subjektiivisen ja jääräpäisen näkemykseni ja kokemukseni mukaan, heronaksutyylinen "siististi" tehdasmaalattu pehmomuovilelu on erittäin ruma. Soppalautasen kokoiset silmät ovat pitkin naamaa ja yksityiskohdat muutenkin poissa paikoiltaan. Onhan mulla ollut lapsena markkinoilta ostettuja dinosauruksia ja villieläimiä, enkä pidä esimaalattua "figua" niitä kummempina.
Luumumehu on soturien juomaa
dead flesh penalty

Viesti Kirjoittaja dead flesh penalty »

Vähän samoilla linjoilla Huru-ukon kanssa, mutta maksaisin kyllä saman hinnan useimmissa tapauksissa.

Mielestäni esimaalaus on parhaimmillaan kun se käy valmiista pohjamaalista. Muuten se lähinnä rasittaa.
Tuska

Viesti Kirjoittaja Tuska »

Saman verran jos on maallattu pikkasen paremmin kuin nykyinen taso, nykyisellä tasolla jätän kaupan hyllylle, koska ikävä kyllä hinta on tod korkea (ainakin Rackhamilla) ainakin 6 muvoi ukkoa hintaa 25E sävähtää korvaa todella pahasti, varsinkin kun maalauksen vuoksi jotusi näkemään lisä töitä, (maalinpoisto) vaikka itse olenkin huonomaalaja, ja aika siihen ei ole niin silti pystyn tekemään parenpaa jälkeä kuin nuo....
Pseudok kirjoitti:Dogmaattiset raamatullisenkuuloiset kärjistetyt mielipiteet ovat aika lol.
Rakath
Maalajakisälli 2007

Viesti Kirjoittaja Rakath »

Samaa rataa vedetään kollegani Huru-Ukon kanssa. Eli se esimaalattu figu lipsahtaa muovilelun puolelle, enkä sellaista ostaisi.
Tai jos se olisi kelvollisessa perusmaalissa, niin ehkä muutama euro pussillisesta (25+ ukkoa) olisi kohtuullista.

Vastasin siis tuon "maksaisin vähemmän esimaalatusta".
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
Huru-ukko

Viesti Kirjoittaja Huru-ukko »

Hmm... Sopiva hinta voisi olla tosiaan samaa luokkaa, kuin "farmin eläimiä" -paketissa lapsille. Toki suostuisin pelaamaan noilla. Pelaanhan muitakin pelejä, joissa ei ole figuja ja monet niistä ovat jopa hyviä.
Luumumehu on soturien juomaa
Teräratas
Valvoja

Toden totta, muovifigujahan en siis hankkisi kumminkaan, ja esimaalattuja metallifiguja ei taida pahemmin olla markkinoillakaan? Arvostaisin kumminkin jos moisia saisi kohtuullisesti perus värit paikallaan maalattuna, niin että niillä voisi siedettävästi pelata, mutta myös helposti jatkaa maalausta mieleisekseen.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

Hmm...

Minä taidankin olla sitten jo niin vanha, että alkaa tuo vaippaikä tulla taas uudestaan eteen. Nimittäin minä en käy sylkemään valmiiksi maalattujen muovisten nappien päälle pelkästään siksi, että ne ovat muovia ja valmiiksi maalattuja tai siksi, ettei superviileän eliittipelaajan malliarsenaaliin muovi kuulu. Kimmokkeeksi muovisten esimaalattujen mallien ostovietin laukaisuun tarvitaan kuitenkin mekaniikaltaan toimiva ja ajanvietteenä hauska peli. Metallisia maalaamattomina voi ostaa ihan vain siksi, että ne näyttävät hyviltä tai houkuttavat maalaamaan, vaikkei niillä koskaan mitään voisi pelatakaan. Muovisiin en kapsahtaisi samasta syystä.

Omat mallini (joitakin tuhansia and counting...) ovat toistaiseksi aika lailla 90%:sti metallisia malleja (Tyranidien plastiikat laskevat metalli-%:a kiusallisesti) - mukaanlukien WW2 miniatyyrien ajoneuvot, jotka muuten metallisina painavatkin jo niin kipeästi, että sellaisella saa helposti ärsyttävältä pelikumppanilta tajun kankaalle huitaisemalla jonnekin kasvojen summittaiseen suuntaan. Todennäköisesti ostopäätökset jatkossakin kallistuvat metallisiin malleihin, mutta muutaman paketin Dreambladea (muovisia esimaalattuja siis) olen kuitenkin sortunut pennosillani ostamaan enkä ensinkään kadu hankintoja, sillä niilla olen päässyt myös pelailemaan - ja kokemukset pelistä ovat olleet hyviä.

Vastasin kuitenkin, että maksaisin vain saman verran kuin maalaamattomasta. Muovisista napeistahan on joka tapauksessa kysymys - metallisia esimaalattuja ei taida kukaan markkinoille tyrkyttää.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

sama hinta, mahdollisesti hieman jopa enemmän, jos taso on tarpeeksi korkea
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Terminator Sergeant

Viesti Kirjoittaja Terminator Sergeant »

jos taso olisi hyvä, saman verran. Yleensä tällaisissa se ei ole, joten vähemmän.
Think of the rivers of blood spilled by all those generals and emperors so that, in glory and triumph, they could become the momentary masters of a fraction of a dot.
- Carl Sagan
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Samoilla linjoilla Huru-ukon ja kumppaneiden kanssa. Figujen maalaus on kuitenkin niin iso osa miniatyyripelejä, että jos sen jättää pois peli lakkaa mielestäni olemasta miniatyyripeli. Toki voisin pelata peliä, jossa napit olisivat valmiiksi maalattuja mutta sitten myös hinnan pitäisi olla lautapelinappien hintaa. Mielipidettäni tuskin muuttaisi edes se, että joskus sattuisin törmäämään oikeasti hienoon esimaalattuun figuuriin.
Róbó-Tónó

Viesti Kirjoittaja Róbó-Tónó »

Enemmän, koska en mielellään harrasta figujen maalausta. (Tämä on kuitenki aika sio ongelma, jonka korjaamiseksi en ole tehnyt mitöön.)
Mitä todennäköisemmin nopista pyörii mitä epätodennäköisempiä lukuja.
Rejector

Viesti Kirjoittaja Rejector »

Tyhmää toistaa jo edellisiä kommentteja, mutta Huru-Ukko sanoi jo sen niin napakasti: jos hinnat ovat leludinosaurien luokassa ja säännöt oikeasti hyvät voisi noita kokeillakin. Säilytystilaahan ne eivät tulisi viemään "oikeilta" figuiltanai, sillä näitä solttuja säilyteltäisiin pussissa kaapin pohjalla, ei asennossa poseeraamassa kavereiden kanssa.

Pelin fiiliksenkin pitäisi olla jotain muuta kuin tähän mennessä tarjotut ultramodernit sodankäynnit ja (*haukotus*) C-luokan scifileffan pohjalta väsätty maailmantapainen.
Galleriaan pääsee tästä.
yrska
Peliporukkavalvoja

Viesti Kirjoittaja yrska »

Sen perusteella mitä noita Rackhamin esimaalattuja olen päässyt hypistelemään, niin sanoisin, että en mie niistä enempää maksaisi, kuin vastaavista maalaamattomista, mutta en myöskään vähempää sinällänsä. (Ainahan se siis olisi mukavampi päästä halvemmalla, mutta kyllä se samakin hinta kelpaisi.) Maksamaan taas rupeaisin (ja varmaan rupeankin (tai siis ruvettu on jo DDM:n kanssa)) lähinnä juurikin pelin takia ja nappien yleisilmeen, enkä niinkään maalauslaadun takia. Toisaalta mikäli muissa vastaavissa maalauksen laatu on samaa tasoa, kuin tuossa Operation Damocles-laatikossa, niin se on omaan silmääni jopa jo ihan riittäävää, että moisia kehtaa pelipöydällekkin nostaa, kunhan vain ei oleta, että joku alkaa niitä lähemmin tiirata. Esimaalatut sinällänsä sopivat itselleni, sillä vaikkakin maalaustasoni ylittääkin noiden valmiiksi maalattujen maalaustason, niin tämä jo valmiiksi hyvin heikko maalausmotivaationi ei kestäisi mitä luultavimmin taas useampaa kourallista maalaamatonta tavaraa hyllylleni. Jos ei muuten, niin sen takia, että omalle maalaukselleen asettaa kovemmat vaatimukset, kuin muiden (valmiiksi maalatut) maalaukselle.

Tiettyhän tässä tulee ehkäpä se suurin ongelma vastaan mitä valmiiksi maalatuilla napeilla nyt yleensäkkin on. Nimittäin se, että saman faction armeijat näyttävät toisiinsa nähden tasan identtisiltä, ellei pelaaja ole jaksanut panostaa itse uudelleenmaalaukseen tai edes omien yksityiskohtien luomiseen.

Yrska
Taitojaan ei saa hukata => Silloin kun inspiraatio iskee, niin muu maailma saa odottaa.
tnjrp
Viesti:

Viesti Kirjoittaja tnjrp »

Aluksi kiitos Terärattaalle polliksi muokkaamisesta. Saataneen niidenkin, vastauksia jotka eivät kehtaa/viitsi/ehdi perustella. Näin jälkiviisaasti kun ajattelee pollissa olisi pitänyt olla myös kohdat (d) "en ottaisi esimaalattua edes ilmaiseksi" ja jopa (e) "en ottaisi edes esimaalamatonta muovimallia edes ilmaiseksi", koska kumpaakin ilmapiiriä olen havaitsevinani...

Mä itse olen vähän samalla linjalla Behemothin kanssa, jotta kyllä meikäläisen ikäinen pappa jo alkaa tarvita vaippoja...

Hieman analyyttisemmin asiaa lähestyäkseni, olen ensisijaisesti aina ollut nimenomaan miniatyyripelaaja, en miniatyyrirakentaja tai -maalaaja.

Viimeksi mainittua hommailua on toki tullut harastettua joskus yli kymmenen vuotta sitten, kun oli vielä olevinaan vapaa-aikaa, eikä se nyt ihan mahdotonta puuhaa ollut. Olisin varmaan saattanut sitkeällä harjoittelulla ja vinkkien seurailemisella jopa oppia sen verran siedettäväksi, että touhu olisi ollut jollain alkeellisella tavalla perusteltuakin. Mutta ei siihen mitään himoa tullut, ja meidän porukassa asialla ei ole koskaan ollut väliä (jos olisi jossain turnauksissa ja julkisissa pelitapahtumissa kiertänyt niin sitten tietysti olisi pyllyn kautta oppinut, notta "varhammerit pitää olla maaleis"). Enkä itseasiassa ole koskaan kauheasti tykännyt minkään valtakunnan maalaamisesta, en edes väriliiduista, vesiväreistä tai öljymaaleista kankaalle. Lyijykynän pitäisi piisata piirtämiseen ;)

Rakentaminen on astetta mielenkiintoisempaa ja yleensä sääntöjä tukeakseen ja saadakseen figuihin vaihtelua jonkinmoista konversiota on pakkokin harjoittaa (ja tietysti sitten isompikokoiset, lähes poikkeuksetta moniosaiset figut erikseen). Koska tykkään jollain tapaa tästä aspektista (vaikka en siinäkään toki mitenkään hyvä ole -- peukalo on ja pysyy keskellä kämmentä), niin olen tottunut olemaan nakkaamatta muovimallia nurkkaan halveksivasti tuhahdellen. Valkometalli tai lyijylejeerinki on toki työstettävissä oleva materiaali, muttei sitä voi kuitenkaan muoviin verrata. Toisaalta mihinkään mittavampiin mallausprojekteihinkaan en ole saanut ryhdytyksi viimeiseen n. kolmeen-neljään vuoteen, joten taitaapa olla aika ajanut ohi niistäkin hommista...

Esivalmisteluiden jälkeen pääsemmekin lopulta siihen, miksi loppujen lopuksi vastasin (a) enemmän.

Olen fundeerannut noita esimaalattuja muovimalleja siltä kantilta, että niistä ei viitsisi maksaa ainakaan enempää kuin paljaasta muovista (muistakaa, että pollissa on kuitenkin tästä kyse eikä metallimalleihin vertaamisesta), koska ruvetessa konverteeraaman bitsit päätyvät minne sattuu --> pitää vähintäänkin pohjamaalata uudestaan --> esimaalaus menee hukkaan. Mutta sitten rupesin funtsimaan, etten mä o loppujen lopuksi niin paljon konvertoinut enää, että asialla oikeasti olisi väliä.

Toisaalta kun ei luultavasti kumminkaan niitä maalakaan, niin siinäkään mielessä ei olisi aihetta maksaa enempää, jos ajattelee tuota esimaalausta pohjamaalina.

Mutta toisaalta, kun niitä ei maalaa eikä niitä mallaa, niin ovathan ne aika peruspläästittyinäkin kuitenkin hiukan esteettisemmän näköisiä kuin kokonaan maalaamattomat. Figujen yksityiskohdatkin erottuvat. Jotta loppujen lopuksi, miksipä noista nyt sitten ei maksaisi hiukan enemmänkin niin saa edes pohjamaalit valmiina. Selväähän on, että ne kuitenkin maksavat valmistajalle pikkuisen enemmän kuin maalaamattomat.
HeRoS: tauolla ainakin toistaiseksi
Teräratas
Valvoja

Ehkä kommenttini muovinapeista oli vähän kärjistetty, mutta pääpiirteittäin tosi kuitenkin.

Lähinnä näen muovisten nappien sopivan siihen, että ostan pelilootan n. 50 eurolla, jossa saan kyseisen pelin pelaamiseen riittävästi ukkoja, ettei lisää enää tarvitse ikuna koskaan hankkia sen pelaamiseen. Tällaisessa tapauksessa pitäisin erittäin mukavana, että lootassa tulisi valmiiksi maalatut napit mukana, mieluiten kohtuu asiallisen pelimaaston ohella.

En kuitenkaan lähtisi hankkimaan esimaalattuja muovimiehiä hyllyilleni notkumaan, kun siellä olevat metallimiehet jo täyttävät enemmän hyllymetrejä kuin mitä vaimo on niille suonut.

Muutta tosiaan, se missä minä näkisin esimaalattujen muovimiesten tulevaisuuden sijaitsevan, olisi esim. Doomin tyylisten lautapelien muokkaaminen lähemmäs perinteisiä figupelejä, valmiiksi maalatuilla napeilla, mordheim tyylisillä maastoilla ja damocles boxista tutulla pelimatolla. Eli riittävän näyttävää skirmish tason pelailua suoraan boxista. Semmoista ihmisille pitäisi tarjota. Tähän olisi helppo ynnätä päälle semmoisia jengilootia valmiiksi maalatuilla napeilla, jotka sitten omine sääntöineen kaikkineen olisivat suora laajennus pääpeliin.

Noh, ehkä joku päivä eläkkeellä julkaisen sen "täydellisen" pikafigupelin, jos ei sitä kukaan ennen sitä tee...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut miniatyyripelit”