"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Tinafigujen kanssa ongelmia

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
waaghingdwarf
Viesti:

Tinafigujen kanssa ongelmia

Viesti Kirjoittaja waaghingdwarf »

Muutama kysymys.

1) Miten saisin maalattua tyylikkään metallisävyn käpsien pyöreisiin metallikohtiin, kuten kypäriin tai vatsan alueella oleviin tasaisiin panssareihin? Hopeasävyistä löytyy Boltgun Metal, Chainmail ja Mithril Silver. Koetin Drybrushata kirkkausjärjestyksessä, mutta tuntuu vain rapsuttavan alemmat maalikerrokset pois.

2) Ennen kuin sain figun valmiiksi, käsivarsista, pöksyistä ja kypärästä oli irronnut maalikerroksia niin, että tinapohja näkyi. Olisiko syinä paksut maalit (ohentamisohjeita?) tai Chainmail-pohjamaali (Ei-metallisten osien, kuten ihon, päälle maalattiin vielä musta pohjamaali)?
JakeZuku

Viesti Kirjoittaja JakeZuku »

Pesitkö figusi ennen pohjamaalausta? Kannattaa kokeilla. Metallisissa mineissä on aina semmoinen outo mäiskäkerros, joka hylkii maalia.
What's going on here? Back from the grave and crap.
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Maalikerroksen irtoaminen voi johtua myös huonosta pohjamaalista tai sen puuttumisesta kokonaan.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
waaghingdwarf
Viesti:

jullevi kirjoitti:Maalikerroksen irtoaminen voi johtua myös huonosta pohjamaalista tai sen puuttumisesta kokonaan.
Eli oliko Chainmail paha pohjamaali?
Mer'siles

Viesti Kirjoittaja Mer'siles »

Oli. Spray pohjamaalit ovat voittajan valinta, mutta onhan GW:ltä tulossa juuri uusi maali setti joka on tietääkseni tarkoitettu jonkinsortin pohjamaalaukseen.
waaghingdwarf
Viesti:

No kuinka ne saisi maalattua spraylla ilman että myrkyttää naapuruston ja värjää huoneensa? Tuolla ulkona on paha noissa pakkasissa alka lotraamaan. Tilaa on melko vähän sisätiloissa. Pahvilaatikkoja ja sanomalehtiä?
jullevi
Valvoja

Viesti Kirjoittaja jullevi »

Itse olen pohjamaalannut onnistuneesti pakkasellakin. Kannattaa nostaa figut pihalle vasta siinä vaiheessa kun kannu on ravistettu (ettei tarvitse kylmiä figuja maalata) ja sisälle kuivumaan heti kun ensimmäinen maalikerros on suihkuteltu.
"It's a great excuse to start collecting ANOTHER army. One can never have enough armies and starting a new one is always exciting."
Karu

Viesti Kirjoittaja Karu »

Minä olen huomannut, että kovilla pakkasilla maalattaessa se maali saattaa muuttua jotenkin rakeiseksi siinä figun pinnalla, jos sitä pitää vähänkin pidempään ulkona. Pienet erät kannattaa maalata ulkona, mutta itse olen talvisin pohjamaalannut vaikka kylpyhuoneessa (sanomalehtiä suojaamaan) ja yrittänyt tuulettaa sitten tilan hyvin, siirtyen kuitenkin itse suojaan.

Pohjamaalata voi käsinkin, jolloin se on hitaampaa. Maalia kannattaa ohentaa tällöin melko reippahasti.
Hammerheart

Viesti Kirjoittaja Hammerheart »

Oikea tapa pohjamaalata pakkasella on jättää ne figut sinne pakkaseen kuivumaan (menee pari tuntia). Tällöin ne eivät hikoile ja maali ei rakeennu. Toimii takuuvarmasti ja tiedän ihmisiä jotka vannovat pakkasella pohjamaalaamisen nimeen niin, että ostavat figuja vain talvisin.
Inouj kirjoitti:Väliin tietty kommentoi joku pelihipsteri, joka ei tiedä kommentoimastaan asiasta mitään, siirryttyään jo vuosia sitten pelaamaan GW:n main stream tuotteita "parempia" pelejä.
waaghingdwarf
Viesti:

Kiitkosia. Vielä jonkinmoisia maalinohennusohjeita, olen aina maalannut maalit sellaisenaan. Ja vielä mimmonen ois kätevä maalikerros tuohon ykköskohtaan.
Ratovaari

Viesti Kirjoittaja Ratovaari »

waaghingdwarf kirjoitti:Kiitkosia. Vielä jonkinmoisia maalinohennusohjeita, olen aina maalannut maalit sellaisenaan. Ja vielä mimmonen ois kätevä maalikerros tuohon ykköskohtaan.
Kokeilemalla oppii.
Hammerheart kirjoitti: Ota mallia vaikka Gorkiporkista, Exocowboysta tai Ratovaarista.
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

waaghingdwarf kirjoitti:Kiitkosia. Vielä jonkinmoisia maalinohennusohjeita, olen aina maalannut maalit sellaisenaan. Ja vielä mimmonen ois kätevä maalikerros tuohon ykköskohtaan.
Jos maalaat perusvärejä, lisää noin kolmannes vettä maaliin (1/3 vettä, 2/3 maalia). Jos korostat tai varjostat, voit ohentaa maalia enemmänkin (1/2 maalia, 1/2 vettä).
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
Rutabaga
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Rutabaga »

Sellainen kerman paksuinen maali on ihan hyvä. Sillä pärjää usein yhdellä kerroksella.

Laitetaan tähän vielä se perinteinen märkäpaletin ohje. Märkäpaletti on siis se vekoitin jolla ohentamasi maalt/omat maalisekoitukset pysyvät käyttökelpoisina pidempään kuin muutaman minuutin.
- Laakea astia.
- Astialle märkä talouspaperin pala, taiteltuna ehkä nelin kerroin.
- Talouspaperin päälle leivinpaperi.
Siinä leivinpaperin päällä sitten lotraat maalien kanssa.

Maalien lähtemisestä vielä. Hikiset näpit poistaa myös maalia todella hyvin figuista, etenkin korkeista kohista.
Kannattaa pidellä figun basesta kiinni, tai rakennella erillinen teline maalaukselle jostain puupalikasta.
Väitteesi on hyvä...mutta olet väärässä.
http://jarecsblog.blogspot.com Melko aktiivista seurantaa askarteluistani.
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Rutabaga kirjoitti: Kannattaa pidellä figun basesta kiinni, tai rakennella erillinen teline maalaukselle jostain puupalikasta.
Tähän tarkoitukseen on todettu hyväksi liimata figu basestaan tyhjän Gw:n maalipurkin korkkiin. Pikaliimaa kannattaa tosin käyttää vain muutama tippa, jotta figun saa kiltisti pois.
Märkäpaletti on varsinkin tippapulloja käytettäessä melko ehdoton, muuten maalausaika jää todella lyhyeksi ja varsinkin pidempikestoisista maalaustekniikoista kuten blendauksesta tulee erittäin epämukavaa kun joka välissä joutuu ohentamaan maalia uudelleen. Itse olen paletin toteuttanut niin, että olen niitannut taitellun talouspaperin molemmille puolille leivinpaperia. Tämä sitten kastellaan ja puristetaan liika maali pois. Kestää käyttöä muutaman viikon ja uuden tekemiseen menee noin 30 sekuntia.
Elrebril

Viesti Kirjoittaja Elrebril »

Joo eli itselläni on sama ongelma kuin ketjun tekijällä, maalini vain yksinkertaisesti lähtevät pois vähänkin kovemmasta kosketuksesta, kynne hipaisusta, kolahduksesta muoviastian pohjaan.. Olen pohjamaalannut figut Bilteman Harrastajanmaaleilla, ainakin muovisissa figuissa toimii hyvin, mutta metallifiguissa lähtee tosiaan irit kaikki maalit. Mikä voisi olla syynä tähän, ja mikä neuvoksi? Olen myös pessyt figut noin 10 minuuttia ennen pohjmaalausta, joten tuskin sitä tinaoksidikerrosta on ehtinyt vielä muodostua.

-e
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”