"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Hyvä ikä aloittaa?

Keskustelut, jotka liittyvät miniatyyripeleihin mutta jotka eivät sovi muihin keskustelun alueisiin.
Silveri

Re: Hyvä ikä aloittaa?

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Eikös 95% WD:n julkaisuissa olevista figuista (loppu 5% yleensä harrastelijoiden (lue: kauppiaiden) omien armeijoiden esittelyä) ole juuri GW:n 'Eavy Metal studion maalaamia?
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Ansku

Viesti Kirjoittaja Ansku »

hah! itte alotin 8vuotiaana ja sillon olin ihan surkee! ja nyt oon 14. että ei mun mielestä ole yhtään kunnon ikä rajaa alottaa
IceWind

Viesti Kirjoittaja IceWind »

Haha, mites multa tämmönen ketju on jääny huomaamatta. Ite alotin 9 vuotiaana, eli melko tasan 5 vuotta sitten. Pari ekaa vuotta meni siinä pelkästään keräillessä, kun englannin taito ei ihan vielä riittänyt sääntöjen lukemiseen (veljestä ei todellakaan ollut apua, kun tiesin jopa häntä enemmän englantia. Vaikka veli onkin 1,5 vuotta vanhempi :)). Ihmettelen kyllä, miten intoa warhammereiden keräämiseen, maalaamiseen, kokoamiseen ja kaikkeen muuhunkin, on riittänyt. Jokin niissä vaan kiehtoo.

Mutta siis asiaan, ei figuilun harrastamiseen voi määrittää jotain "hyvää ikää aloittaa". Tosin olishan se hyvä aloittaa se siinä vaiheessa, kun englannin taitoa on tarpeeksi sääntöjen lukemiseen, mutta jotkut (including me) aloittavat keräämisen ja sitten vasta parin vuoden päästä rupeaa pelaamaan. (Ihan kuin olisin muuten joskus nähnyt 40k:n viime edikan isossa paketissa, eli siinä 80 euoroa maksavassa, jonkun ikärajoituksen niinkuin joissakin peleissä on. Mitä se oli.. joku 11+? :D)
So called brainfart^^
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

IceWind kirjoitti:(Ihan kuin olisin muuten joskus nähnyt 40k:n viime edikan isossa paketissa, eli siinä 80 euoroa maksavassa, jonkun ikärajoituksen niinkuin joissakin peleissä on. Mitä se oli.. joku 11+? :D)
90-luvun alun ja sitä vanhemmissa blistereissä ainakin seisoo selvällä enkulla "THIS IS NOT A TOY. Citadel miniatures are not recommended for children under 14 years of age". Pääosin varmaan figujen sisältämän lyijyn takia. Voi niitä hyviä aikoja ;)
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

Rackhamilla taitaa lukea edelleen, lyijyä kun yhä käyttävät seosmateriaalina.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
avalon117

Viesti Kirjoittaja avalon117 »

hyvä ikä on aloittaa siinä vaiheessa elämää kun osaa laskea kuuteen, ja pensseli sekä kirja pysyvät kädessä
Half-breed

Viesti Kirjoittaja Half-breed »

avalon117 kirjoitti:hyvä ikä on aloittaa siinä vaiheessa elämää kun osaa laskea kuuteen, ja pensseli sekä kirja pysyvät kädessä
Eli alle kouluikäisenä. Enpä minä lähtisi tälläista peliä millekään tarhaikäiselle pokkana suosittelemaan.
2014 bänniä jo yhteensä ~3,5 kuukautta. Yrittäkää pistää paremmaksi.
kimizi

Viesti Kirjoittaja kimizi »

ei iällä oo väliä mutta en usko että 5-7 vuotias on oikeesti kiinnostunut harrastuksesta. kannattaa alottaa jo nuorena ja varsinki sillon jos joku esim. kaveri tai isoveli kerää koska silloin voi saada joitain hyviä neuvvoja ja on hyvä olla joku kaveri kenen kanssa pelata, maalata/koota ja jakaa tietoa
hirttopuu

Viesti Kirjoittaja hirttopuu »

haaveilin kolme vuotiaana kun näin figuja, mutta aloittelin siinä 10-12 vuotiaana. huono muisti vaikka on vasta 14
ja mitäs tähän kirjoittaisi
meny

Viesti Kirjoittaja meny »

Olin lähes 16 aloittaessani reilut puoli vuotta sitten enkä näe tuossa iässä muuta vikaa kuin sen että enemmänhän noita figuja olisi jos olisin aloittanut aikasemmin. Toisaalta olin pelaillut muutamia hajanaisia pelejä jo 10-vuotiaasta lähtien kavereiden figuilla (autoin myös maalauksessa ja kokoomisessa), mutta se olikin ehkä 1-2 peliä vuodessa. 16-vuotiaana on se hyvä puoli, että on kesätöitä ja on ylimääräistä käytettävää eli pärjää ilman pappa betalar periaatetta, joten figujen kerääminen on nopeaa. Vaikkakin alunperin siihen menikin kuukausirahoja. Toisaalta kokemuksen puute näkyy maalaustaidoissa.
venäläinen paita kirjoitti: VODKA: connecting people
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Täkäläisessä putiikissa pyöri viime viikolla pari kakaraa, noin kuuden ja seitsemän ikäiset, jotka olivat nähneet ikkunassa "hianoja ropootteja" (jotka paljastuivat pitkähkön haastattelun jälkeen paikallisen pienoismallarikonkarin Ork mega-armour nobeiksi), ja samanlaisia piti saada. Niin mutta eihän niitä itse viitsi koota, ei me noita oteta. Kai nää siniset on valmiiksi väritettyjä? Kato isi, tuossa taloboksissakin tulee ukkoja mukana. Myyjän kanssa vaihtelimme huolestuneita katseita. Lopulta saimme pojat vakuutetuiksi siitä, että mikään ei tule valmiiksi koottuna, että marineiden tactical squad ei ole valmiiksi maalattuna boksissaan, että Cities of Death -talojen mukana ei tule kuvissa näkyviä ukkoja ja että talotkin ovat kokoamattomia ja maalaamattomia. Tactical squad -boksin ne lopulta mukanaan veivät vastoin kaikkia toiveitani. No, ehkä ne tukehtuvat pieniin osiin, katkaisevat valtimonsa askarteluveitsellä tai saavat liimamyrkytyksen. Mitä tahansa, kunhan eivät tule muutamaan vuoteen takaisin.

Joku tolkku kumminkin siihen, kuinka pieniä ipanoita kannustaa aloittamaan.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
MarshallRTEast

Viesti Kirjoittaja MarshallRTEast »

Captainin yllä oleva viesti
Kuulostaa jo aika pahalta toiminnalta... Eniten ehkä häiritsee se, että figut eivät ole leluja ja lasten kommenteista ja toiminnasta päätellen noita hankittiin täysin leikkimistarkoituksiin... Tiedä sitten miten pärjäävät noiden osien kanssa, olisivat jättäneet ostamatta...

On se kyllä kumma, etteivät vanhemmat yhtään ajattele mitä penskoillensa ostavat. Ehkäpä, jos ko. vanhempi olisi heiman miettinyt tuota ostosta ja mitä se vaatii tuon ikäisiltä tenavilta, olisi elämä helpompaa itse kullekkin. Matka jatkuu seuraavan Prismaan/Citymarkettiin/[insert kauppaketju]:iin ja sieltä joku Lego, niin kaikki ovat iloisempia.

Minusta oikea "ikä" figuilun aloittamisseen on silloin, kun ymmärtää mitä on tekemässä, ettei vaan nähdä hienoa pakettia, jossa on sisällä osia, joita sitten mätkitään kasaan ja itketään, kun ei näytä hienolta ja siirrytään tietokoneen pariin.
Eli toisinsanoen, kun henkilö tajuaa, että figut pitää itse kasata ja maalata, neuvoa voi kysyä järjen puitteissa, eikä homma ole kuolemanvakavaa, on hän oikean "ikäinen aloittamaan" iästään huolimatta. Tietysti kärsivällisyys, oma-aloitteisuus yms. auttavat, mutta eivät ne vaatimuksia ole (paitsi ehkä kärsivällisyys).
Figuja löytyy näistä:
http://galleria.sotavasara.net/galleria/818/ (korjattu)
ja http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... =4&t=77271 (järjestän ko. topicin jossain vaiheessa)
The Captain
Valvoja

Viesti Kirjoittaja The Captain »

Tzeentch Gobbo kirjoitti:Minusta oikea "ikä" figuilun aloittamisseen on silloin, kun ymmärtää mitä on tekemässä
Erinomaisesti tiivistetty. Ongelma onkin siinä, että moni ei ymmärrä, ettei ymmärrä, mitä on tekemässä.
-Miksi Jeesuksen ja Marian päät loistavat valoa?
-Niillä on suvussa halogeenejä.
SMusta

Viesti Kirjoittaja SMusta »

Tai sitten nuo lapsoset kyllästyvät niihin marineihinsa ja dumppaavat ne johonkin kaapin nurkkaan. Löytävät ne sieltä 5v kuluttua ja innostuvat harrastuksesta todenteolla. Tai sitten isi takavarikoi ne kalliin hinnan takia ja kun ei ne lapset niitä jaksa koota ja innostuu itse harrastuksesta. :) Ei voi tietää vaikka olisivatkin potentiaalisia harrastajia joskus tulevaisuudessa.

Itse innostuin näistä warhammereista joskus 8v sitten kun näin niitä koulussa kaverilla. Sitten unohtui muutamaksi vuodeksi ja muutama vuosi sitten innostuin uusiksi. Ensimmäiset miniatyyrini ostin kuitenkin vasta viime syksynä BfSP:n mukana. Maalailtu on ja sitäkin aika huonosti. Säännöt osaan jotenkuten. Maalailuna tulee lähinnä harrastettua, kun tahti on suunnilleen 1 night goblin kuussa.
Yllä oleva viesti on ainoa oikea totuus ja se että minä olen väärässä ei muuta sitä asiaa mitenkään. ;)
Nizpuuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nizpuuu »

Itse olen tällähetkellä 12 vuotta ja olen miettinyt tätä harrastusta. Ajatus itsetehdyistä rakennuksista, taisteluista ja maalailusta kiehtoo kovasti.

Ensimmäiset figut ostin viimevuonna, jotka olivat LOTR -sarjaa. Silloin en ymmärtänyt niin paljoa tästä harrastuksesta ja ihan huvikseni ostin. (Kuvia paketista tuolla: http://servut.us/nizpu/kuvat/warhammer) Nyt kuitenkin löysin tämän paketin kaapista White Dwarf -lehti allaan, niin päätin tutkia hieman enemmän, ja sitten löysin tämän foorumin.

Innostuin tästä harrastuksesta heti ja päätin, että teen aluksi jonkinlaisen talon/maiseman esim. pahvista ja muusta vastaavasta materiaalista. Jos se on hauskaa, niin taidan ostaa ensimmäisen mini-armeijan ja kunnon maalit. Tosin budjetti on pieni, enintään 20 e. Se taas innostaa tekemään kesätöitä (vahtia naapuruston lapsia, leikata ruoho jms.), josta saa intoa tähänkin harrastukseen (se tunne on aivan mahtava [no ei nyt niin mahtava..], kun saa rahaa ja tietää mihin sitä käyttää).

Ainoa ongelma on, että asun täällä korvessa, Oulun lähellä Haukiputaalla, jossa ei ole tietääkseni muita pelaajia avuksi, eli yksin pitää harjoitella. =( Enkä muutenkaan ole kovin sosiaalinen ihminen, iso syy on varmaankin kavereiden puuttuminen. =|
Hands_of_blue

Viesti Kirjoittaja Hands_of_blue »

Nizpuuu kirjoitti:Itse olen tällähetkellä 12 vuotta ja olen miettinyt tätä harrastusta. Ajatus itsetehdyistä rakennuksista, taisteluista ja maalailusta kiehtoo kovasti.

Ensimmäiset figut ostin viimevuonna, jotka olivat LOTR -sarjaa. Silloin en ymmärtänyt niin paljoa tästä harrastuksesta ja ihan huvikseni ostin. (Kuvia paketista tuolla: http://servut.us/nizpu/kuvat/warhammer) Nyt kuitenkin löysin tämän paketin kaapista White Dwarf -lehti allaan, niin päätin tutkia hieman enemmän, ja sitten löysin tämän foorumin.

Innostuin tästä harrastuksesta heti ja päätin, että teen aluksi jonkinlaisen talon/maiseman esim. pahvista ja muusta vastaavasta materiaalista. Jos se on hauskaa, niin taidan ostaa ensimmäisen mini-armeijan ja kunnon maalit. Tosin budjetti on pieni, enintään 20 e. Se taas innostaa tekemään kesätöitä (vahtia naapuruston lapsia, leikata ruoho jms.), josta saa intoa tähänkin harrastukseen (se tunne on aivan mahtava [no ei nyt niin mahtava..], kun saa rahaa ja tietää mihin sitä käyttää).

Ainoa ongelma on, että asun täällä korvessa, Oulun lähellä Haukiputaalla, jossa ei ole tietääkseni muita pelaajia avuksi, eli yksin pitää harjoitella. =( Enkä muutenkaan ole kovin sosiaalinen ihminen, iso syy on varmaankin kavereiden puuttuminen. =|
Tässä on muuten harvinaisen hyvä esimerkki siitä miten käyttäjän viestistä käy ilmi, että hän on nuoresta iästään huolimatta tarpeeksi kypsä harrastuksen aloitukseen.

Haukiputaan peliympyröistä ei minulla ole mitään käryä, mutta peliporukat osio on varmasti se otollisin paikka lähialueiden pelaajakannan kartoittamiseen. Oulusta nyt ainakin löytyy figupelaajia.

Edit: Ja ujouden ei kannata antaa olla este pelikaverien etsimisessä, suurin osa figupelaajista on kuitenkin mukavaa väkeä.
Adun

Viesti Kirjoittaja Adun »

Nojaa. Ensimmäiset figut taisin ostaa joskus yhdeksänkesäisenä, kaverin kehotuksesta tosin. Itse taisi pelata Vampire Countseilla, mutta itseäni kiinnosti lähinnä 40k:n CSM:t. Muutama tusina metallisia figuja saikin sitten mukavan möykkyisen ja paksun maalikerroksen yksityiskohtia peittämään, ja myöhemmin siirryin faban haltioihin. Wood Elf dragoninkin taisin ostaa.
Mikäs siinä, viime jouluna (?) aloitin taas Ogre Kingdomseilla, sellaista +1200 pistettä kerkesin kerätä, kun mielenkiinto siirtyikin 40k:n örkkeihin, joita tällä hetkellä kerää.

Maalithan saa ainakin tinafiguista asetonilla pois, ja ainahan kaamosbitzejä voi örkeille ojennella. Ei erityisemmin kaduta niin nuorena aloittaminen, vaikka keräämäni suurhaltiat kaipaavatkin uuden paintjobin...

Aloitin kaverin kehotuksesta, ja tarkoitus oli ensi vuonna aloittaa ja nelkytkoon pelaaminen. Maalaaminen on ollut mukavaa, ja tekemistä on konvauksissa, varsinkin kun kone on varattu tai muuten vain poissa käytöstä.
Yhtään peliä en muuten ole vielä edes pelannut :D
Da Painboy'z gubbinz
Gotz a new flash Powaklaw
A fing ate me arm
DrPullasorsa

Viesti Kirjoittaja DrPullasorsa »

Kuten jo mainittukin, niin aloittaa voi kunhan pensseli pysyy kädessä ja tietää mitä haluaa.
Ja pelata jos haluaa, niin lukutaito\kielitaito on tärkeää.
Henkinen ikähän siinä eniten vaikuttaa...

Itse taisin maalata ensimmäiset figuni kun olin 7v.
Satuin keksimään että niitähän voisi olla hauska koota ja maalata, niinpä aloin ostelemaan hajanaisia boxeja (Milloin mitäkin)
ja maalailin niitä onnellisena. ;)
Kaksi ensimmäistä pakettia taisivat olla marsujen tactical squad (yllätys) ja örkkien slugga boyz.

Sitten 6 vuoden päästä, jolloin maalaus intoni oli laantunut, kiinnostuin pelistä. (40K)
Ja tässä sitä sitten ollaan. :p
Näitä sattuu...
Rectunator

Viesti Kirjoittaja Rectunator »

Muah, tuntuupa oudolta tajuta olleensa tietoinen tästä ja harrastuksen parissa kohta seitsemän-yhdeksän vuotta, riippuen siitä kuinka asiaa katsoo. Nyt kolmea armeijaa, kasaa maastoa ja montaa peliä myöhemmin ei voi kuin naureskella sille miten itse aloin tätä "harrastamaan". "Aloitin" joskus 9-10 -vuotiaana juuri kuten The Captain kuvaili, tai ainakin melkein. Paikallisessa askartelu/yleisliikkeessä näin muutaman paketin hienoja sinisiä panssarihemmoja + ilmaisen suomenkielisen ohjelehdykän. Lehdykkä matkaan ja kotiin sitä tutkimaan. Fantasian hintahtavat valkoiset mainoskuvien suurhaltiat eivät himottaneet, mutta 40k-osion space marineissa oli sitä jotain. Vastoin yleistä järkeä valitsin lehdykän takaa itselleni hopea-mustan väriteeman enkä sitä über coolia sinistä. Ja kumma kyllä olin ihan tyytyväinen kolmen päivän maalausaherruksen helmiini, kymmeneen jumalattoman rumaan mutta täysin oikein koottuun tactical marineen. Ja tottahan niille piti ostaa kavereita joten seuraavassa kuussa mukaan tarttui pari plague marinea. Nekään eivät pettäneet odotuksiani ja pidin niiden mattaharmaasta ulkonäöstä.

Vuotta myöhemmin leikittyäni aikani nappasin mukaani samaisesta kaupasta boksin empiren handgunnereita. Siihen aikaan nämä veikkoset tulivat 19 hengen laatikoissa (kyllä, niissä helvetin typerissä bokseissa joista ei saanut täyttä 20) jotka olivat kuin empiren rykmenttiboksi mutta ilman komentoryhmä-spruea ja pussillisella metallisia handgunnerien käsiä ja ammustaskuja. Muutama rykmentti muuttui miekka/hilparimiehiksi loppujen saadessa käteensä lyhyet ja huvittavat pyssyt. Yleisilme armeijalla oli kauniin sininen (minulle jäi traumoja space marineista ja päätin että middenland korjaa sen ongelman). Kaverini innostuttua ostimme empire + örkit -aloitusboksin puoliksi ja opettelimme sääntöjä vajaavaisella englannillamme. Täyttä paskaahan se meidän sähellys oli mutta todella hauskaa. 12-vuotiaina saimme hankittua armeijakirjat ja armeijat kasvoivat. Opin maalaamaan kunnolla vasta vuosia myöhemmin mutta ei se mitään haitannut.

Mitä tästä opimme? Emme yhtään mitään. Antaa niiden pikkulasten ostaa muutama figu, kenties he ovat valtavirrasta poikkeavia mössöjä kuten minä olin.
"For the love of god and all that is holy, MY ANUS IS BLEEDING!!!"

Kynä-ääliö
mv40k2
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mv40k2 »

'hammer koulutus on aloitettava ajoissa: :)
http://www.40k2.com/ga_misc.html

Vakavasti ottaen:
Sanoisin että maalaamisen ja noppien opettelun voi aloittaa jo hyvin nuorena, kun se on kivaa jo ihan pikkumuksuista. Sitten siirtyä hissukseen figujen keräilyyn, maalauskulma edellä. Warhammeria on turha lähteä heti tyrkyttämään. Liian vaikea ja sekava. Kun ollaan kouluiässä ja peruslautapelit (lue: Afrikan tähti, Kimble, yms) sujuvat, voi hissukseen kokeilla GW:n helpoimpia parin figun lautapelejä (lue: HeroQuest, ym) yksinkertaistetulla sääntösetillä. Ehkä myös GW:n korttipelejä (niitä simppelejä joita valmistettiin 80/90-luvulla). Kun alkaa sujua ja figut tuttuja ja lukeminenkin sujuu kotimaisella kielellä, voi kokeilla tietä eteenpäin esim. WHFB:n 5.laitoksen suomennetulla sääntökirjalla (tiedän: kauhea, mutta soveltuu tähän tarkoitukseen). Siitä sitten hissukseen kohti englanninkielisiä skirmish pelejä ja 'hammerien nykyedikoita. Luulisin että silloin on ikää jo 10+ vuotta.

Tuollaista etenemispolkua olen päässäni ajatellut omien muksujen kanssa jotka ovat nyt 2v ja 4v. Eikä mitään pakottaen, vaan muksojen oman mielenkiinnon ja innostuksen mukaan. Nykykokemuksen pohjalta sanoisin että innostusta joutuu kyllä lähinnä jarruttamaan.

-mv40k2
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleiset miniatyyrikeskustelut”