Miksi GW:n pelit ovat niin suosittuja?
Re: Miksi GW:n pelit ovat niin suosittuja?
Games workshopilla on paljon enemmän rahaa. Paremmat valikoimat. Paremmat valmisteet. Ja noitten sääntöjen "ohjelmointivirheitä" korjataan koko ajan. Uusia julkaisuja tulee monta kertaa enemmän kuin muissa joten miksi pelata muita? Jos yht äkkiä moni siirtyisi muihin figu peleihin Games Workshopin tulot laskisivat ja julkaisuja tulisi vähemmän. Ei kannata vaihtaa.
Paremmat valmisteet ja valikoimat ovat makuasioita. Esim. minä en kauheasti tykkää siitä mihin GW:n uudet figut ovat menossa. Juuri se jo mainitsemani piljoonas pääkallo häiritsee. Ne piljoona pääkalloa ei tuo figuun muuta kuin turhaa päänvaivaa maalarille. Täytyy myöntää että paha GW:n on ruveta yhtäkkiä realistisen näköisiä ukkoja alkaa tekemään, kun vanhojen harrastajien armeijat näyttäisivät edelleen apinaposeisilta sekasikiöiltä.majis kirjoitti:Games workshopilla on paljon enemmän rahaa. Paremmat valikoimat. Paremmat valmisteet. Ja noitten sääntöjen "ohjelmointivirheitä" korjataan koko ajan. Uusia julkaisuja tulee monta kertaa enemmän kuin muissa joten miksi pelata muita?.
Jos GW kaatuisi siihen että jollain muullakin on rahaa pykätä maailmanlaajuinen figupelibusiness niin GW:n kuuluisikin kuolla. En usko että GW:ltä on uudet ideat loppu niitä ei vaan enää tarvitse mihinkään. Kilpailu pakottaisi GW:n keksimään jonkun muunkin kikan myynnin nostamiseksi, kuin "nostetaan jonkun ennen iham paskan yksikön tehot gymbbii" tai "Keksitään joku insta win spessu".majis kirjoitti: Jos yht äkkiä moni siirtyisi muihin figu peleihin Games Workshopin tulot laskisivat ja julkaisuja tulisi vähemmän. Ei kannata vaihtaa.
Itse kyllä tykkään pelata GW:n pelejä, täytyy vaan muistaa että on tosiaan leikkimässä pikku-ukoilla.
On helpompi aloittaa peli jota todennäköisimmin pelaa muutkin. Eli sanoisin että kynnys on matalampi. Miten tämä kynnys madaltui GW:lle näin paljon? Sanoisin että kunnon mainonta. 90-luvun alkupuolella ainoat ison skaalan figupelit olivat GW:n. Muiden valmistajien pelit olivat lähinnä sellaisia joissa saa vain muutaman figun pöydälle, tyyliin roolipelien lisäosat. Ei sillä että nämä olisivat huonoja mutta tunnelma esimerkiksi Epicissä oli aivan toinen kuin Advanced Baaritappeluissa tms.
GW:tä jo vuodesta '94
Jos GW:n peleistä tykkää, niin mikäs siinä, enkä näe nyt välttämättä viisaimpana vaihtoehtona aloittaa figupeliharrastusta Hell Doradolla sen kummallisuuden takia, mutta esim. "sisäänheittopelinä" esim. WM/H, Epic ja FoW toimivat kyllä hyvin. Pelikaverien puutteeseen ei kannata ainakaan vanhemmalla iällä (ts. lukioiässä ja siitä ylöspäin) ei oikeastaan voi vedota, ellei nyt paikkakunnalla muutenkaan ole kuin se pari figupelaajaa, koska se on ihan vain omasta viitsimisestä kiinni. Eilen järjestin HD turnauksen Lahdessa, jossa oli 6 pelaajaa (ja näistä vain 1 muualta kuin Lahdesta) - reilun vuoden vanhaksi peliksi ei hassummin. Vuosi sitten pelaajia oli vain pari, sitten nämä rekrytoivat pari kaveriaan ja näistä käännynnäisistä toinen rekrytoi puolestaan yhden kaverinsa. Väittäisin, että seuraavassa turnauksessa pelaajia on ainakin 8. Ei tämä oikeasti vaadi kuin aktiivisuutta.
Mikäli joku vielä ihmettelee miksi vouhotan näistä muistakin peleistä, niin se johtuu yksinkertaisesti siitä, että minulle ne antavat enemmän kuin faba/40k. Käytännössä kaikki ovat pelimuodoltaan huomattavasti enemmän taktisia, eli painoarvo on oikeasti enemmän sillä miten osaa pelata kuin sillä minkä porukan valitsee ja miten saa listansa min/maxattua ja voittaako initiative-heitossa. Tietysti se, että kun on 10 vuotta pelannut GW:n maailmassa voi ehkä haluta jotain vaihteluakin välillä - vaikka sitten helvetin valloitusta 1600-luvulla, jossa peli voi periaatteessa päättyä tasan jo senkin takia, että helvetti itsessään tappaa kaikki siellä olijat (okei, tämä on hyvin harvinaista HD:ssa mutta toki mahdollista).
Jos olet vasta-alkaja figuharrastuksen parissa (sanotaanko vaikka alle 3 vuotta harrastuksen parissa ollut), niin ei välttämättä kannata edes katsoa aidan toiselle puolelle ellei kiinnostus spontaanisti herää jos näkee esim. galtsussa hienoja nappeja (itse en esim. Privateer Pressin sculptityylistä tykkää, mutta joihinkin se iskee kybällä). Suosittelen kuitenkin käymään erilaisissa figutapahtumissa ja jos siellä on mahdollisuus tulla demotettavaksi jossain muussa pelissä - oli se sitten Hell Dorado, Epic, Flames of War, Infinity, Warmachine/Hordes tai vaikka DBM ja aikaa riittää, niin kokeilkaa ihmeessä, vaikka homma ei välttämättä heti kybällä iskisi. Olisikohan se Yuzat (villi arvaus nimimerkistä), joka viime (tai toissa) Model Expossa demotti jotain historiallista Suomen sotaan ajoittuvaa peliä ja vieläkin harmittaa, ettei silloin ollut aikaa päästä sitä kokeilemaan.
Mikäli joku vielä ihmettelee miksi vouhotan näistä muistakin peleistä, niin se johtuu yksinkertaisesti siitä, että minulle ne antavat enemmän kuin faba/40k. Käytännössä kaikki ovat pelimuodoltaan huomattavasti enemmän taktisia, eli painoarvo on oikeasti enemmän sillä miten osaa pelata kuin sillä minkä porukan valitsee ja miten saa listansa min/maxattua ja voittaako initiative-heitossa. Tietysti se, että kun on 10 vuotta pelannut GW:n maailmassa voi ehkä haluta jotain vaihteluakin välillä - vaikka sitten helvetin valloitusta 1600-luvulla, jossa peli voi periaatteessa päättyä tasan jo senkin takia, että helvetti itsessään tappaa kaikki siellä olijat (okei, tämä on hyvin harvinaista HD:ssa mutta toki mahdollista).
Jos olet vasta-alkaja figuharrastuksen parissa (sanotaanko vaikka alle 3 vuotta harrastuksen parissa ollut), niin ei välttämättä kannata edes katsoa aidan toiselle puolelle ellei kiinnostus spontaanisti herää jos näkee esim. galtsussa hienoja nappeja (itse en esim. Privateer Pressin sculptityylistä tykkää, mutta joihinkin se iskee kybällä). Suosittelen kuitenkin käymään erilaisissa figutapahtumissa ja jos siellä on mahdollisuus tulla demotettavaksi jossain muussa pelissä - oli se sitten Hell Dorado, Epic, Flames of War, Infinity, Warmachine/Hordes tai vaikka DBM ja aikaa riittää, niin kokeilkaa ihmeessä, vaikka homma ei välttämättä heti kybällä iskisi. Olisikohan se Yuzat (villi arvaus nimimerkistä), joka viime (tai toissa) Model Expossa demotti jotain historiallista Suomen sotaan ajoittuvaa peliä ja vieläkin harmittaa, ettei silloin ollut aikaa päästä sitä kokeilemaan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Jaa'a. Meikä oli puolisen vuotta harrastanu ja hankki jos silloin hordesiin viguja.Silveri kirjoitti: Jos olet vasta-alkaja figuharrastuksen parissa (sanotaanko vaikka alle 3 vuotta harrastuksen parissa ollut), niin ei välttämättä kannata edes katsoa aidan toiselle puolelle...
Banzereita, spinnereitä, gyroja mä oon pökkiny kaikkia. (cyberpunk)
Enhän minä sitä kieltänytkään, jos luit kyseisen virkkeen loppuun. Siitä vain, jos kiinnostusta löytyy.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Markkinointi. Markkinointi. Saatavuus.
Silloin muinaisina aikana kun itse sekaannuin asiaan ei ollut muita sci-fi/fantasia figu-pelejä (ei pidä vahingossakaan sekoittaa strategia peleihin) liian monia. No joo olihan sitä Warzone ja teoriassa BattleTech, niillä ei vaan ollut pelaajia, tai siis BT:n osalta figu variaation. Itsellä homma lähti liikkelle figujen tekemisestä, sitten vasta kiinnoistuin peleistä.
GW taas on GW. Firma tuntuu aina kehittävän pelejä suuntaan jossa suuremmat ja vieläkin suuremmat armeijat murjovat toisiaan entistä yksinkertaisemmin säännöin. Roque Trader > 2nd ed >3rd ed... > n th ed. He kanssa julkaisevat kaiken uudestaan heti kun edellinen kierros on saatu kasaan, tosin aina jotain uutta tunnutaan keksittävän... tai jotain vanhaa takaisin. Fantasy Battleen en koske pitkällä tikullakaan, oli surkea peli jo kauan sitten. 40k:ssa on hyvä tausta juttu ja hienoja figuja.
Itse enää pelaan kavereiden kera harvakseltaan Necromundaa, Hulkia ja Blood Bowlia. Parhaat pelit mitä GW on julkaissut.
Silloin muinaisina aikana kun itse sekaannuin asiaan ei ollut muita sci-fi/fantasia figu-pelejä (ei pidä vahingossakaan sekoittaa strategia peleihin) liian monia. No joo olihan sitä Warzone ja teoriassa BattleTech, niillä ei vaan ollut pelaajia, tai siis BT:n osalta figu variaation. Itsellä homma lähti liikkelle figujen tekemisestä, sitten vasta kiinnoistuin peleistä.
GW taas on GW. Firma tuntuu aina kehittävän pelejä suuntaan jossa suuremmat ja vieläkin suuremmat armeijat murjovat toisiaan entistä yksinkertaisemmin säännöin. Roque Trader > 2nd ed >3rd ed... > n th ed. He kanssa julkaisevat kaiken uudestaan heti kun edellinen kierros on saatu kasaan, tosin aina jotain uutta tunnutaan keksittävän... tai jotain vanhaa takaisin. Fantasy Battleen en koske pitkällä tikullakaan, oli surkea peli jo kauan sitten. 40k:ssa on hyvä tausta juttu ja hienoja figuja.
Itse enää pelaan kavereiden kera harvakseltaan Necromundaa, Hulkia ja Blood Bowlia. Parhaat pelit mitä GW on julkaissut.