Warlord traiteista ja pistekoosta turnauksissa
Warlord traiteista ja pistekoosta turnauksissa
Mikä fiilis jäi aikataulusta ja pistekoosta? Tietysti pelit nopeutuu kun säännnöt osaa paremmin, mutta vaikuttaako tässä vaiheessa, että kutosedikka on niin paljon hitaampi, ettei 1850/3h ole enää realistinen?
-
HerraMauno
Re: 27.-28.7. Ropecon 2012 40,000 Turnaus
Mä uskon, että on mahdollinen. Pelasin tietysti deathstar armeijalla, mikä pikkusen nopeuttaa, mutta toisaalta pelasin paljon klosiksia jokasessa matsissa. Pikkusen hitaampi kyllä toi kutonen on jokatapauksessa, mutta kyl mä uskon tohon 1850/3h. Toisaalta toi suomen 1850/3h on maailman mittapuulla ollu ihan sairaan pitkä kierrosaika. Kun ihmiset tottuu sääntöihin kunnolla, nopeutuu pelaaminen. En sitten tiedä, että mikä pistekoko vakiintuu.Malkuth kirjoitti:Mikä fiilis jäi aikataulusta ja pistekoosta? Tietysti pelit nopeutuu kun säännnöt osaa paremmin, mutta vaikuttaako tässä vaiheessa, että kutosedikka on niin paljon hitaampi, ettei 1850/3h ole enää realistinen?
Mun mielestä itse pelit eivät olleet huomattavasti pidemmän tuntuisia, isojen lähitaisteluiden pelaamiseen menee ehkä vähän enemmän aikaa mutta niitä tuskin tulee paria enempää per peli. Ennen matseja tehtävälle Warlord trait- ja Psychic power-heittelylle kannattaa kyllä varata hiukan aikaa, sillä nyt nämä elementit, deploymentin määrittäminen ja joukkojen asettelu voi haukata aika ison palan peliajasta. Kolme tuntia pitäis kyllä riittää hyvin isompaankin pistekokoon jos molemmat pelaajat toimivat melko määrätietoisesti kuten turnauksissa yleensä on tapana.Malkuth kirjoitti:Mikä fiilis jäi aikataulusta ja pistekoosta? Tietysti pelit nopeutuu kun säännnöt osaa paremmin, mutta vaikuttaako tässä vaiheessa, että kutosedikka on niin paljon hitaampi, ettei 1850/3h ole enää realistinen?
Noista ton warlord traitin vois viel heittää kuuseen vaikka... ei mun mielestä sen ajan väärti. Mutta uskon kyl että toi 1850 onnistuu 3 tunnis, miksei 2k:kin. Siinähän porukka oppii pelaamaan nopeemmin kun laitetaan ne pelaamaan :) Muutama kesken jääny peli laittaa kummasti vauhtia.Frenzy kirjoitti:Mun mielestä itse pelit eivät olleet huomattavasti pidemmän tuntuisia, isojen lähitaisteluiden pelaamiseen menee ehkä vähän enemmän aikaa mutta niitä tuskin tulee paria enempää per peli. Ennen matseja tehtävälle Warlord trait- ja Psychic power-heittelylle kannattaa kyllä varata hiukan aikaa, sillä nyt nämä elementit, deploymentin määrittäminen ja joukkojen asettelu voi haukata aika ison palan peliajasta. Kolme tuntia pitäis kyllä riittää hyvin isompaankin pistekokoon jos molemmat pelaajat toimivat melko määrätietoisesti kuten turnauksissa yleensä on tapana.Malkuth kirjoitti:Mikä fiilis jäi aikataulusta ja pistekoosta? Tietysti pelit nopeutuu kun säännnöt osaa paremmin, mutta vaikuttaako tässä vaiheessa, että kutosedikka on niin paljon hitaampi, ettei 1850/3h ole enää realistinen?
<Weekender> äsh, huomenna vasta saan kamat
<Weekender> nooh, ehkä mä pärjään
Warlord traitin arpominen vie kuitenkin aikaa sen 5 minuuttia...Slooten kirjoitti:Noista ton warlord traitin vois viel heittää kuuseen vaikka... ei mun mielestä sen ajan väärti. Mutta uskon kyl että toi 1850 onnistuu 3 tunnis, miksei 2k:kin. Siinähän porukka oppii pelaamaan nopeemmin kun laitetaan ne pelaamaan :) Muutama kesken jääny peli laittaa kummasti vauhtia.Frenzy kirjoitti:Mun mielestä itse pelit eivät olleet huomattavasti pidemmän tuntuisia, isojen lähitaisteluiden pelaamiseen menee ehkä vähän enemmän aikaa mutta niitä tuskin tulee paria enempää per peli. Ennen matseja tehtävälle Warlord trait- ja Psychic power-heittelylle kannattaa kyllä varata hiukan aikaa, sillä nyt nämä elementit, deploymentin määrittäminen ja joukkojen asettelu voi haukata aika ison palan peliajasta. Kolme tuntia pitäis kyllä riittää hyvin isompaankin pistekokoon jos molemmat pelaajat toimivat melko määrätietoisesti kuten turnauksissa yleensä on tapana.Malkuth kirjoitti:Mikä fiilis jäi aikataulusta ja pistekoosta? Tietysti pelit nopeutuu kun säännnöt osaa paremmin, mutta vaikuttaako tässä vaiheessa, että kutosedikka on niin paljon hitaampi, ettei 1850/3h ole enää realistinen?
Noi warlord traktorin tulee kyl varmasti olemaan juttu millä kikkaillaan tulevissa codexeissa, etten ktkyl kannattaisi niiden tiputtamista. Jos ihmisille on niin hirveen kynnys se satunnaisuus, niin miksei niitä voisi suoraan valita listaan. Ne kuitenkin tasoittaa sitä, että siirtää watlordista saa sen ylimääräisen pisteen.
-
HerraMauno
Joo siis traitit on fiksu juttu, jos uusissa codexeissa on esim. spessuja, joilla on kyky valita traitti tai jotain, mutta ilman sitä ne on vähän turhii.. Tai siis osa niistä on ihan liian hyvii osaan nähden, että olis fiksuu olla random. Enkä nyt lähtis niitä valitseen. Listan teosta tulee hirveetä tuskaa, kun pitää osaa keksii joku hullu ally combo, joka viel combottaa jonkun traitin kaa.
Meinasin kirjoittaakin alunperin "realistinen Suomen skeneen" =). Tosin tollakaan aikataululla ei Fanaticeissa oo saatu kaikkia pelejä loppuun (tai edes vitosvuorolle aina), joten ehkä se pitää vaan hyväksyä, ettei 2000pts/2h tyylinen jenkki-meininki ole täällä sellainen mitä kannattaisi edes tavotella. Ja mä ainakin turnausjärjestäjänä haluan pitää meiningin sellaisena, että kokemattomammatkin uskaltaa tulla kokeilemaan, ja tiukat kierrosajat ainakin mulle itselleni olisi aika pelottavia. Jossain FTC:ssä jos se vielä järkätään voi ehkä ajatella tiukempaa aikataulua.HerraMauno kirjoitti:Toisaalta toi suomen 1850/3h on maailman mittapuulla ollu ihan sairaan pitkä kierrosaika. Kun ihmiset tottuu sääntöihin kunnolla, nopeutuu pelaaminen. En sitten tiedä, että mikä pistekoko vakiintuu.
Ehkä se johtuu roolipelitaustasta, mutta miun mielestä noi warlord traitit (ja kaikennäköiset erikoismaastot) on uuden edikan siisteimpiä juttuja. Ei ne moni oikein mitään tee, mutta "forging a narrative" arvo on kova. Tietty eipä sillä nyt niin merkitystä ole turnauksien kannalta, mutta pitää yrittää puolustella vähän rennompiakin juttuja, että niitä olisi toivo ees joskus jossain tapahtumissakin nähdä. :)HerraMauno kirjoitti:Joo siis traitit on fiksu juttu, jos uusissa codexeissa on esim. spessuja, joilla on kyky valita traitti tai jotain, mutta ilman sitä ne on vähän turhii.. Tai siis osa niistä on ihan liian hyvii osaan nähden, että olis fiksuu olla random. Enkä nyt lähtis niitä valitseen. Listan teosta tulee hirveetä tuskaa, kun pitää osaa keksii joku hullu ally combo, joka viel combottaa jonkun traitin kaa.
Ei noissa Warlord-traiteissa oo mitään vikaa. Enimmäkseen niistä saa joko semi-hyvää tai turhaa ja tohon menee alle minuutti (kun kaikkihan kuitenkin tietää mistä taulukosta aikoo heittää).
3h 1850 tuntuu ihan hyvin pelattavalta, en ainakaan itte lähtis muutenkaan välttämättä vakiinnuttamaan 1500 pistekooksi kun jää Ally mahdollisuudet aika heikohkoiksi, ja Allyt on kuitenkin (IMO) 6th edikan coolein juttu. 1850 alkaa jo saamaan niit leluja kentälle.
Totta se on että Mysterious objet/maastot ja Warlord traitit on suurin osa turhia, mut sit sieltä löytyy niitä joitain jotka autowinaa sulle pelin. Jotenkin tuntuu hassulta et turnauksessa vastustaja osas heittää D6 just oikeen tuloksen ja voittaa sillä pelin, ilman et voit itte tehä asialle mitään. Ja kun suurin osa on kerran irrelevantteja, miksi käyttää aikaa niiden heittelyyn?
Totta se on että Mysterious objet/maastot ja Warlord traitit on suurin osa turhia, mut sit sieltä löytyy niitä joitain jotka autowinaa sulle pelin. Jotenkin tuntuu hassulta et turnauksessa vastustaja osas heittää D6 just oikeen tuloksen ja voittaa sillä pelin, ilman et voit itte tehä asialle mitään. Ja kun suurin osa on kerran irrelevantteja, miksi käyttää aikaa niiden heittelyyn?
En näe kyllä miten jommallakummalla voisi "autowinaa", voisitko antaa esimerkin? Itse olen kyllä kertaalleen sitä chargematkan puolitusta vastaan feilannut aika pahasti, mutta se oli enemmän kyllä omaa hölmöyttä ja vastustajan hyvyyttä, kuin joku satunnainen "autowin".
Oonko muuten ainut jonka mielestä 1850 pistettä on jotenkin tosi epämääräinen pistekoko, jos pitää valita joku pistekoko väliltä 1750 ja 2000, niin miksei tasaluku 1800 tai 1900?
Edit, voisin splittaa tän keskustelun tonne 40k yleiset alueelle.
Oonko muuten ainut jonka mielestä 1850 pistettä on jotenkin tosi epämääräinen pistekoko, jos pitää valita joku pistekoko väliltä 1750 ja 2000, niin miksei tasaluku 1800 tai 1900?
Edit, voisin splittaa tän keskustelun tonne 40k yleiset alueelle.
-
HerraMauno
Re: Warlord traiteista ja pistekoosta turnauksissa
Ruini rikkaalla pöydällä se ruini juttu ja reservi riippuvaiselle armeijalle (esim. lentokoneet) rerollit reserviin on ihan hullui. Kans VP/tapettu character nobeja tai paladineja vastaan on aika "autowin". Traiteissa ei olis mitään vikaa, jos kaikki niistä olis hyviä tai huonoja, mutta kun osa on hyviä ja osa huonoja, ei ole kivaa.
Kieltämättä kaikki noista esimerkeistä on ihan hyviä, mutta kaikki myös hyvin epätodennäköisiä tilanteita, paitsi toi reservihomma tapahtuu sentäs kerran kuudessa pelissä... Jokaisessa pelissä on kuitenkin kymmeniä kriittisiä nopanheittoja jotka vaikuttaa enemmän peliin.
Ei kukaan todellakaan voita peliä suoraan vaikka saisikin yhden paremmat coversavet raunioista, techmarineja näkyisi varmaan enemmän jos näin olisi. Se charruja haastava sankarikaan tuskin mitenkään suoraan sinne lähikseen niiden nobien kanssa singahtaa. Kaikenlisäksi sen haasteen voi niillä vielä jättää ottamatta vastaan, jolloin menettää vain yhden sankarin hyökkäykset...
Reservi re-rollitkaan tuskin peliä kauheasti muuttaa, 1/6 parempi todennäköisyys saada ne yksiköt kentälle tuskin sitä enempää vaikuttaa lopputulokseen. Kaikenlisäksi saman efektin saa esim. ig:lle ilman mitään warlord traittejakin.
Voittaako ig armeija lentokoneilla ja astropahtilla(?) suoraan kaikki pelit?
Kaikki noista warlord traiteista on kuitenkin sellaisia jotka voi ottaa huomioon pelatessa, se on sitten ihan oma häpeänsä jos käy syöttämässä ne paladinit sille vastustajan demoniprinssille.
Noista mysterious objektiveista toki sen verran, että ne voisi olla kyllä paljon fiksumpaa heittää ennen deploymenttiä. Silloin sen saattaa vaikka vahingossa muistaa tehdäkin...
Ei kukaan todellakaan voita peliä suoraan vaikka saisikin yhden paremmat coversavet raunioista, techmarineja näkyisi varmaan enemmän jos näin olisi. Se charruja haastava sankarikaan tuskin mitenkään suoraan sinne lähikseen niiden nobien kanssa singahtaa. Kaikenlisäksi sen haasteen voi niillä vielä jättää ottamatta vastaan, jolloin menettää vain yhden sankarin hyökkäykset...
Reservi re-rollitkaan tuskin peliä kauheasti muuttaa, 1/6 parempi todennäköisyys saada ne yksiköt kentälle tuskin sitä enempää vaikuttaa lopputulokseen. Kaikenlisäksi saman efektin saa esim. ig:lle ilman mitään warlord traittejakin.
Voittaako ig armeija lentokoneilla ja astropahtilla(?) suoraan kaikki pelit?
Kaikki noista warlord traiteista on kuitenkin sellaisia jotka voi ottaa huomioon pelatessa, se on sitten ihan oma häpeänsä jos käy syöttämässä ne paladinit sille vastustajan demoniprinssille.
Noista mysterious objektiveista toki sen verran, että ne voisi olla kyllä paljon fiksumpaa heittää ennen deploymenttiä. Silloin sen saattaa vaikka vahingossa muistaa tehdäkin...
-
HerraMauno
Se on totta, että ei mikään noista voita pelejä suoraan, mutta onko hyvä juttu ottaa jo valmiiks randomiin peliin lisä elementti, jossa noppaa heittämällä toinen pelaaja voi saada selkeän edun? Mysterius objeissa sama juttu, mutta niissä on ehkä vielä enemmän sitä pelinvoittopotentiaalia esim. rerollattavien savejen muodossa.
Sitten pientä pilkunviilausta. Rerollit 3+ heittoon ei ole sama kuin saada 1/6 paremman todennäköisyyden. Jos asia olis näin, rerollattava 3+ epäonnistuis 1/6 todennäköisyydellä, todellisuudessa se epäonnistuu 1/9 todennäköisyydellä. Eli rerollit on selkeästi parempi kuin astropahtilla ja astro on taas asia, johon pitää listan teossa sijoittaapisteitä, traittiin ei.
Sitten pientä pilkunviilausta. Rerollit 3+ heittoon ei ole sama kuin saada 1/6 paremman todennäköisyyden. Jos asia olis näin, rerollattava 3+ epäonnistuis 1/6 todennäköisyydellä, todellisuudessa se epäonnistuu 1/9 todennäköisyydellä. Eli rerollit on selkeästi parempi kuin astropahtilla ja astro on taas asia, johon pitää listan teossa sijoittaapisteitä, traittiin ei.
Ah, totta. Laskuvirhe pankissa. Kymmenkysistä viis, vaikka ne reservit tulisi suoraan niin tuskin pelkästään sillä nyt kukaan pelä suoraan voittaisi. Siihen sensijaan kyllä voi hävitä pelin, jos ottaa ne kymmenen lentskaria ja heittää huonosti niitä 3+:ia.
Mysterious objektiveissa ei muuten ole vaihtoehtoa, jolla saa rerollia armour savet...
Mysterious objektiveissa ei muuten ole vaihtoehtoa, jolla saa rerollia armour savet...
Sinänsä hassua ylipäätään että warlord traittien peln rikkomisesta on näinkin iso poru, kukaan ei esim, ehdottaisi ikinä lentokoneiden tiputtamisesta, vaikka niille on säännöissä uhrattu yhtä paljon tilaa ja niillä on ihan oikeasti peliä aika rankastikin epätasapainottava vaikutus... :)
Ei kai noista nyt mikään iso poru oo, sie oot kirjottanu yli puolet viesteistä vissii :)jamovoima kirjoitti:Sinänsä hassua ylipäätään että warlord traittien peln rikkomisesta on näinkin iso poru, kukaan ei esim, ehdottaisi ikinä lentokoneiden tiputtamisesta, vaikka niille on säännöissä uhrattu yhtä paljon tilaa ja niillä on ihan oikeasti peliä aika rankastikin epätasapainottava vaikutus... :)
Lähinnä ite ehdotin niiden pudottamista sen takia että jengi arpoo siinä turhaa sen 5-10 minsaa. Tosin kyllähän se nopeutuu kuten muukin pelii.
<Weekender> äsh, huomenna vasta saan kamat
Niinpä ja kaikenlisäksi käyn keskimäärin kahdessa turnauksessa vuodessa, ja nekin koitan valkata semmosista missä on miellyttävät säännöt.... :)Slooten kirjoitti:Ei kai noista nyt mikään iso poru oo, sie oot kirjottanu yli puolet viesteistä vissii :)jamovoima kirjoitti:Sinänsä hassua ylipäätään että warlord traittien peln rikkomisesta on näinkin iso poru, kukaan ei esim, ehdottaisi ikinä lentokoneiden tiputtamisesta, vaikka niille on säännöissä uhrattu yhtä paljon tilaa ja niillä on ihan oikeasti peliä aika rankastikin epätasapainottava vaikutus... :)
Lähinnä ite ehdotin niiden pudottamista sen takia että jengi arpoo siinä turhaa sen 5-10 minsaa. Tosin kyllähän se nopeutuu kuten muukin pelii.
Yks aika paljon peliä hidastava asia, joka ei välttämättä kauheesti siitä edes nopeudu, on toi avoin mittaaminen. Se yhdistettynä noihin kaikenmaailman look out sir juhliin ja siihen, että yksiköt tekee nykyään enemmän (esim. Snapfireä saa ampua melkein jokavälissä, rapid fire aseiden liikkeestä ampuminen lisää paljon pikkuröpöttelyä, vehiclet liikkuu kahdessa phasessa jne.), meinaa kyllä sitä, että on tämän pelin pelaaminen ihan oikeasti enemmän aikaa vievää kuin ennen. Vielä jos trendiksi muodostuu armeijat joissa on vähän enemmän jalkaväkeä niin aika tiukkaa voi tehdä jotkut 2,5 tunnin rundit turnauksissa.
-
HerraMauno
Ainiin se olikin metsä...jamovoima kirjoitti: Mysterious objektiveissa ei muuten ole vaihtoehtoa, jolla saa rerollia armour savet...
Mun mielestä taas etukäteenmittaus nopeuttaa peliä. Ei tartte arpoo pitkään sitä, että yltääkö ampua, vai meneekö piiloon/runaa/jotain, vaan voi vaan mittaa. Eikä sitten minkään mun tyylisen mulkun alkaa laskea etäisyyksiä tiedossa olievien mittojen avulla, mikä taas on aika aikaa vievää.
Mutta se on kyllä totta, että los:n ja hitaampien combattien takia peli hidastui ihan suoraan. Shooting phasessa tapahtuvien vehicle liikkeidenkin takia varmaan jonkin verran hidastu, ainakin vitosessa on mulla menny välillä yllättävänkin paljon aikaa, kun on pitäny auto taskuparkkeeraa johonkin paikkaan, tai ottaa auto pois taskuparkista.
Mä henk. koht. olen tähän mennessä (n. 10 peliä kutosta) kokenut noi warlord traitit aika epäonnistuneeksi säännöksi. Osittain tietty kiinni siitäkin, ettei porukka vielä muista/osaa hyödyntää niitä, mutta tuntuu, että melkein joka pelissä kommentit traitin heittämisen jälkeen on mallia "joo, what ever". Ei se paljoa "forgea narrativea" jos vaikutus peliin on käytännössä lähes olematon tai ihan oikeasti olematon (kuten ne objektive-liitäntäiset jutut skenussa jossa ei ole objektiveja).
Tolta pohjalta suunnitelmissa on jättää ne Fanaticissa kokonaan pois ellei siihen mennessä ole ilmestynyt jotain uutta kirjaa jossa on erikoissääntöjä niihin liittyen. Mä tavallaan tykkään satunnaisefekteistä normaaleissa peleissä, mutta mun mielestä 40k on mennyt sellaseen suuntaan, että turnausjärjestäjien on hyvä ihan rohkeasti karsia ylimääräisiä turnausympäristöön huonommin sopivia sääntöjä, ja mun mielestä sellaisia on kaikki toi ylimääräinen heittely taulukoista eli warlord traitit plus mysteeriobjektivet ja -terrainit. Komppeja voi harkita joskus vuoden päästä jos alkaa näyttää tarpeelliselta, tässä vaiheessa muutosten pointti ei ole pelitasapaino vaan turnauspelien sujuvuus ja käytännön järjestelyt. Ton jälkimmäisen syyn takia isoimmat fortificationit on muutamissa turnauksissa olleet kiellettyjä ja tulevat varmaan olemaan Fanaticissakin.
Tolta pohjalta suunnitelmissa on jättää ne Fanaticissa kokonaan pois ellei siihen mennessä ole ilmestynyt jotain uutta kirjaa jossa on erikoissääntöjä niihin liittyen. Mä tavallaan tykkään satunnaisefekteistä normaaleissa peleissä, mutta mun mielestä 40k on mennyt sellaseen suuntaan, että turnausjärjestäjien on hyvä ihan rohkeasti karsia ylimääräisiä turnausympäristöön huonommin sopivia sääntöjä, ja mun mielestä sellaisia on kaikki toi ylimääräinen heittely taulukoista eli warlord traitit plus mysteeriobjektivet ja -terrainit. Komppeja voi harkita joskus vuoden päästä jos alkaa näyttää tarpeelliselta, tässä vaiheessa muutosten pointti ei ole pelitasapaino vaan turnauspelien sujuvuus ja käytännön järjestelyt. Ton jälkimmäisen syyn takia isoimmat fortificationit on muutamissa turnauksissa olleet kiellettyjä ja tulevat varmaan olemaan Fanaticissakin.