Furious close combat between Vallejo & Citadel Colour
Furious close combat between Vallejo & Citadel Colour
Olen harkinnut kertaan jos toiseenkin siirtymistä Vallejon maalien käyttäjäksi. No onks ne ny nii ku sanotaa. oikeesti.... ihan aikuisten oikeesti? Toisin sanoen mitä hyvää ja huonoa on "tuteissa" ja mitä hyvää ja huonoa "purkeissa"? Kumpaa te käyttäisitte mielummin?
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
ornatkur on oikeassa. Vallejon etuna on parempi purkki (ei kuivu), parempi tuote (vahvempi pigmentti, voi laimentaa enemmän jne.) ja suurempi pakkauskoko (citadelin hinnalla). Model colour on useimpien mielestä parempaa kamaa kuin game colour. Pinta vaatii yleensä lakkauksen, maalit pysyvät muuten varsin huonosti kiinni.
Citadelilla taasen on inkit joita ei oikein muilla tuotteilla voi korvata.
Itse en juurikaan citadelia käytä. Kannattaa kokeilla molempia ja katsoa, kummasta tykkää enemmän. Kaikki eivät pidä vallejon väreistä, mutta kannattaa ainakin kokeilla - samoin kuin citadelia.
Citadelilla taasen on inkit joita ei oikein muilla tuotteilla voi korvata.
Itse en juurikaan citadelia käytä. Kannattaa kokeilla molempia ja katsoa, kummasta tykkää enemmän. Kaikki eivät pidä vallejon väreistä, mutta kannattaa ainakin kokeilla - samoin kuin citadelia.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
- Gorkiporki
- Sotavasaran Maalaajamestari 2008
Se vaan että mistä vallejosta ihmiset yleensä puhuu kun tarkoittavat hyvää Vallejoa, tai vallejosta yleensä. Niitä kun on tosiaan kahta lajia. Tosin suurempi pakkauskoko ja parempi purkki pätevät molempiin vallejon tuotteisiin, siis game ja model coloriin. Ja kyllä game color sarjankin maalit peittävät minusta hieman citadelin maaleja paremmin. Keltaiset on kuulemma parempia ja minusta myös eri ihonvärit
Itse ihastuin ensin kovasti vallejon maaleihin. Maalit ovat sopivan ohuita, mutta samalla peittäviä. Käytettyäni niitä hieman enemmän huomasin kuitenkin yhden ärsyttävän ongelman vallejon purkkejen kanssa: Muutaman käyttökerran jälkeen maali alkaa kuivumaan purkin annostelunokkaan ja tukkii sen. Eli aina kun maalia käyttää, joutuu nokan avaamaan ensin neulalla. Tämä nyt ei tietenkään haittaa kiireetöntä maalaria, mutta ainakin kun pelifiguihin haluaa nopeasti maalia päälle, alkaa jatkuva purkkien tukkeutuminen häiritsemään. Itselleni on myös sattunut pari pahempaa onnettomuutta nokan tukkeutumisen ansiosta. Nimittäin, jos purkkia puristaa hieman liian kovaa ja nokka on tukossa, saattaa nokka lennähtää kokonaan irti purkista tuhoisin seurauksin. Itselläni kävi näin vallejon bloody redin kanssa ja maalia roiskui ympäri huonetta. Mm. verhot, tietokone, pöydällä olevat miniatyyrit ja muut tavarat sekä tietysti vaatteet saivat osansa maaliroiskeista.
Citadelin uusien purkkien myötä olen taas siirtynyt käyttämään pääosin niitä. Metallimaaleissa suosin kyllä edelleenkin vallejoa. Citadelin uudet purkit on helppo avata, eikä maalikaan kuivu samalla tavalla kuin vanhoissa purkeissa.
Citadelin uusien purkkien myötä olen taas siirtynyt käyttämään pääosin niitä. Metallimaaleissa suosin kyllä edelleenkin vallejoa. Citadelin uudet purkit on helppo avata, eikä maalikaan kuivu samalla tavalla kuin vanhoissa purkeissa.
Oho! Miten ihmeessä saat Vallejon purkit tukkoon ??? Aikamoinen suoritus...
Itse annostelen purkista 1-6 pisaraa paletille ja suljen purkin samantien. Koskaan ei ole mihinkään neuloihin tarvinnut tukeutua. Tietty jos pitää nokkaa áuki koko maalaussession ajan silloin on tietenkin päivänselvää, että maali siihen kuivuu.
Itse annostelen purkista 1-6 pisaraa paletille ja suljen purkin samantien. Koskaan ei ole mihinkään neuloihin tarvinnut tukeutua. Tietty jos pitää nokkaa áuki koko maalaussession ajan silloin on tietenkin päivänselvää, että maali siihen kuivuu.
Maalivarastoni on muuntumassa tasaista vauhtia Vallejoksi. ~100 purkin joukosta ehkä 30 on tällä hetkellä Vallejoa (Model Colour), mutta käytän niitä yli 80% ajasta. Ihmekös tuo, sillä juuri tarpeellisimmat värit vaihtuvat Vallejoksi aina kun vanha citadel loppuu.
Vahvempi pigmentti on yleensä pelkkää plussaa. Pintaan saa siistin värin niin ettei maalikerros muodosta tekstuuria tai yksityiskohdat katoa. Paikoitellen tämä kyllä pakottaa vaihtamaan tekniikoita. Esimerkiksi drybrush vaatisi usein, että maali ei ole ihan niin peittävää. Vallejon kanssa joutuu soveltamaan vähän erilaista tyyliä. Myös blendit käyttäytyvät hiukan eri lailla, kun uusi kerros ei kuulla yhtään läpi.
Pari yksittäistä purkkia olen saanut tukkoon. Veikkaan, että syy on alkujaan huonossa sekoituksessa. Ellei purkkia tajua ravistaa alusta asti, ensimmäinen puolisko tulee tavallaan liian laihana ja pohjalle jää hyvin paksua maalia. Tämä alkaa sitten kerrostua nokkaan, kun loppupään pisaroita vääntää ulos. Ravistetut, normaalipaksuisest maalit eivät ole tukkineet nokkaa.
"Blood everywhere"-katastrofi kuulostaa aika dramaattiselta. Itse olen onnistunut vain kuorruttamaan paletin, kun ruuvasin hiilenmustasta nokan epähuomiossa korkin mukana pois. Katsoin ilmeisesti figua samalla kun heilautin pisaraa paletille. Pisarasta tuli jokseenkin iso.
Kyllä nämä minun makuuni ovat tällä hetkellä parasta mitä rahalla saa. Citadel uudessa purkissa ei ilmeisesti ole mitenkään tuhoontuomittua, mutta on se aika riivatun kallista purkin kokoon nähden. Saavat pitää tunkkinsa.
Ulkopaikkakuntalaisten kannattaa muuten tutustua Combat Modelsin valikoimaan. Sotataitoon taisi myös olla tulossa Gamea ihan näillä näppäilyillä. Modeliakin on toivottu ahkerasti, joten myös sitä saa mahdollisesti lähiaikoina. Postimyynnistä joutuu tietysti tilaamaan vähän sokkona. Värikartasta saattaa olla apua. Tähän mennessä kaikille väreille on kyllä ollut käyttöä, eikä yksikään ole ollut erityisen huono (tai ehkä se yksi skintone, jota en käytä ainakaan ihoon). Kannattaa kenties kokeilla jollain lajitelmalla. Niitä saa sopuhintaan Combat Modelsilta.
Vahvempi pigmentti on yleensä pelkkää plussaa. Pintaan saa siistin värin niin ettei maalikerros muodosta tekstuuria tai yksityiskohdat katoa. Paikoitellen tämä kyllä pakottaa vaihtamaan tekniikoita. Esimerkiksi drybrush vaatisi usein, että maali ei ole ihan niin peittävää. Vallejon kanssa joutuu soveltamaan vähän erilaista tyyliä. Myös blendit käyttäytyvät hiukan eri lailla, kun uusi kerros ei kuulla yhtään läpi.
Pari yksittäistä purkkia olen saanut tukkoon. Veikkaan, että syy on alkujaan huonossa sekoituksessa. Ellei purkkia tajua ravistaa alusta asti, ensimmäinen puolisko tulee tavallaan liian laihana ja pohjalle jää hyvin paksua maalia. Tämä alkaa sitten kerrostua nokkaan, kun loppupään pisaroita vääntää ulos. Ravistetut, normaalipaksuisest maalit eivät ole tukkineet nokkaa.
"Blood everywhere"-katastrofi kuulostaa aika dramaattiselta. Itse olen onnistunut vain kuorruttamaan paletin, kun ruuvasin hiilenmustasta nokan epähuomiossa korkin mukana pois. Katsoin ilmeisesti figua samalla kun heilautin pisaraa paletille. Pisarasta tuli jokseenkin iso.
Kyllä nämä minun makuuni ovat tällä hetkellä parasta mitä rahalla saa. Citadel uudessa purkissa ei ilmeisesti ole mitenkään tuhoontuomittua, mutta on se aika riivatun kallista purkin kokoon nähden. Saavat pitää tunkkinsa.
Ulkopaikkakuntalaisten kannattaa muuten tutustua Combat Modelsin valikoimaan. Sotataitoon taisi myös olla tulossa Gamea ihan näillä näppäilyillä. Modeliakin on toivottu ahkerasti, joten myös sitä saa mahdollisesti lähiaikoina. Postimyynnistä joutuu tietysti tilaamaan vähän sokkona. Värikartasta saattaa olla apua. Tähän mennessä kaikille väreille on kyllä ollut käyttöä, eikä yksikään ole ollut erityisen huono (tai ehkä se yksi skintone, jota en käytä ainakaan ihoon). Kannattaa kenties kokeilla jollain lajitelmalla. Niitä saa sopuhintaan Combat Modelsilta.
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Mielestäni Vallejon (model color) valkoinen on todella kehno. Käytän citadelin valkoista aina kun mahdollista. Muutenkin olen kääntymässä kokeilujen jälkeen takaisin kohti Citadelin maaleja. Ne vain jotenkin tuntuvat mukavammilta je helpommilta maalata. Vallejolla luulisi saavan aikaseksi ohuempia kerroksia ja kauniimpaa jälkä, mutta jotenkin se vain tuntuu hankalammalta (lieneekö tottumiskysymys).Dolmot kirjoitti: eikä yksikään ole ollut erityisen huono
-
baretul
Vallejossahan on vähemmän pigmenttiä tai eikö? sen takiahan ne kuivuu kauemmin kun niissä on enemmän sidosainetta. Vallejossa lienee vieläpä suurempi pigmentti koko tossa model colorissa kuin citadelissa.
IMO citadelit peittää tasasemmin, tai no keltaset ja kellertävät peittää vähän epätasasesti. Ite käytän about 70% citadelia ja 30% vallejoa.
Ite suosittelisin tilaamaan joku 30-50 tyhjää vallejopurkkia ja siirtämään citadelit vallejopurkkeihin, koska citadelin omat purkit on täyttä roskaa, ja sitten osatamaan vallejolta sävyjä mitä tarvitsee usein, mutta ei saa citadeleista kuin sekotelemalla.
Ite laitoin 2-3citadel väriä yhteen 35ml purkkiin ja vähän vettä perään.

IMO vallejolla on paljonki huonoja sävyjä, kuten smoke, tummat harmaat, valkonen, musta ja pari muuta. Smokea ohennetaessa mulla se muuttuu sellaseks rakeiseks, samoin noissa harmaissa, ja toi yks harmaa peittää vieläpä todella epätasasesti. Valkonen ja musta peittää muuten vaan huonosti. Myöskin game coloreista jotkut on kämäsiä, kuten scab red joka kiiltää kuivutuaankin. MInäkin käytän vc:een tapaan citadelin mustaa ja valkosta
Toisaalta tossa on vaan kysymys siitä mitä hakee ja mihin on tottunu. Sanoisin siltikin että paras idea on vaan testata erivärivalmistajia ja etsiä kaikilta valmistajilta ne värit mistä pitää eniten. Pullot kannattaa kyllä aina ostaa vallejostyle tippanokat
IMO citadelit peittää tasasemmin, tai no keltaset ja kellertävät peittää vähän epätasasesti. Ite käytän about 70% citadelia ja 30% vallejoa.
Ite suosittelisin tilaamaan joku 30-50 tyhjää vallejopurkkia ja siirtämään citadelit vallejopurkkeihin, koska citadelin omat purkit on täyttä roskaa, ja sitten osatamaan vallejolta sävyjä mitä tarvitsee usein, mutta ei saa citadeleista kuin sekotelemalla.
Ite laitoin 2-3citadel väriä yhteen 35ml purkkiin ja vähän vettä perään.

IMO vallejolla on paljonki huonoja sävyjä, kuten smoke, tummat harmaat, valkonen, musta ja pari muuta. Smokea ohennetaessa mulla se muuttuu sellaseks rakeiseks, samoin noissa harmaissa, ja toi yks harmaa peittää vieläpä todella epätasasesti. Valkonen ja musta peittää muuten vaan huonosti. Myöskin game coloreista jotkut on kämäsiä, kuten scab red joka kiiltää kuivutuaankin. MInäkin käytän vc:een tapaan citadelin mustaa ja valkosta
Toisaalta tossa on vaan kysymys siitä mitä hakee ja mihin on tottunu. Sanoisin siltikin että paras idea on vaan testata erivärivalmistajia ja etsiä kaikilta valmistajilta ne värit mistä pitää eniten. Pullot kannattaa kyllä aina ostaa vallejostyle tippanokat
Tämä lienee harvinaisen terve idea. Toisinaan tulee vastaan hyvin ristiriitaisia kommentteja samasta aineesta. Minä esimerkiksi olen hyvin tyytyväinen Vallejon valkoiseen, vaikka vastakkaistakin on kuultu. Ehkä se lopullinen miellyttävyys riippuu kuun asennosta maalauspaikkaan nähden. Kannattaa kokeilla liberaalisti ja ottaa talteen kaikki mikä miellyttää. Siitä se mieleinen kokoelma muodostuu ajan mittaan.baretul kirjoitti:Toisaalta tossa on vaan kysymys siitä mitä hakee ja mihin on tottunu. Sanoisin siltikin että paras idea on vaan testata erivärivalmistajia ja etsiä kaikilta valmistajilta ne värit mistä pitää eniten. Pullot kannattaa kyllä aina ostaa vallejostyle tippanokat
Peikkojen äly on hitaanlainen ja ne epäilevät kovasti kaikkea mikä on niille uutta.
Meninpä minäkin Harrasteeseen, ja sieltä Vallejon Kullan-värisen maalin käteeni nappasin(ei, en varastanut). Kotona heti testasin sitä, purkki oli aluksi hieman outo, mutta aloin jotenkin pitämään sen tuttipullo tyylistä(liekö sitten vauva-aikojen perua?). Tykkäsin paljon Vallejosta, se peittää hyvin, kunhan vain tekee pari ohutta kerrosta. Ravistaminen on vielä vähän hakusessa, mutta kai se sieltä kokemuksen kautta alkaa sujumaan. Minä otan purkin, avaan korkin ja tiputan pari tippaa paletille(=blisun kansi), kuivaan pään paperilla, laitan korkin kiinni, alan maalaamaan, toivottavasti tuolla keinolla ei kuivu sinne purkkiin.
Taidanpa minäkin alkaa ostamaan Vallejoa vanhojen loppuneiden citadelien tilalle, halvempaakin kun kerran on.
Taidanpa minäkin alkaa ostamaan Vallejoa vanhojen loppuneiden citadelien tilalle, halvempaakin kun kerran on.
- makkarafolio
n. Viikko sitten ostin ekat Vallejoni. Kun aloin maalaamaan Rohanin kilpeä ruskealla, oli se ihan kamalaa. maali toimi ihan inkin tapaan ja jäi koloihin. [Ja kyllä, oi kyllä ravistin kuin muumi.], no ajattelin, että pitää laittaa monta kerrosta. odottelin ja huomasin, että sehän kiiltää! No onpa hyvää maalia.. Kuin inkkiä, mutta se kiiltää.
Siirryin viittaan ja maalasin huolellisemmin, enkä niinkuin citadeleilla. Kävi paremmin, ja maali levittyi jokseenkin tasaisesti. Mutta kiilto pysyi. Jätin maalihommat, koska ärsytti paljon. olin ostanut neljä Vallejoa.
Aamulla viitan pinta oli todella smooth. Kilpi oli vielä pelastettavissa. Näiden kanssa pitää käyttäytyä paljon erilailla, kuin citadeleilla. Jotkut maalit todella ontuvat.
Siirryin viittaan ja maalasin huolellisemmin, enkä niinkuin citadeleilla. Kävi paremmin, ja maali levittyi jokseenkin tasaisesti. Mutta kiilto pysyi. Jätin maalihommat, koska ärsytti paljon. olin ostanut neljä Vallejoa.
Aamulla viitan pinta oli todella smooth. Kilpi oli vielä pelastettavissa. Näiden kanssa pitää käyttäytyä paljon erilailla, kuin citadeleilla. Jotkut maalit todella ontuvat.
-
baretul
Siis citadeleilla maalataan huonosti ja vallejoilla hyvin vai mitä koitat sanoa?makkarafolio kirjoitti:Siirryin viittaan ja maalasin huolellisemmin, enkä niinkuin citadeleilla. Kävi paremmin, ja maali levittyi jokseenkin tasaisesti. Mutta kiilto pysyi. Jätin maalihommat, koska ärsytti paljon. olin ostanut neljä Vallejoa.
Aivan samanlailla minä maalaan citadeleilla kuin vallejoill ja tietysti maalit washaantuvat jos ei pyyhi sitä vetistä maalia pois pensselistäsi ennen kuin rupeat maalaamaan figua.
Toi ravistaminen mua vähän hämää. ei jaksaisi vatkata viittä minuttia aina kun vaihtaa väriä. Pitää ehkä rakentaa Legoista ravistuskone... Toinen kynnys on että mahtuuko pörtit maalihyllylle. Citadelit mahtuu hyvin. Jos mahtuu niin värivaihto alkaa olla päätetty...
Hammerheart kirjoitti:Hemmetti Allu puhuu fiksuja.
-
baretul
Siis noita tarttee sekottaa ehkä joku 10sec. Iskee kerran johonki vaikka kämmeneen seinään tai johonki sitte vatkaa 10 sekunttia, niin pitäis olla ihan hyvää se maali joka sieltä tulee.Airut kirjoitti:Toi ravistaminen mua vähän hämää. ei jaksaisi vatkata viittä minuttia aina kun vaihtaa väriä. Pitää ehkä rakentaa Legoista ravistuskone... Toinen kynnys on että mahtuuko pörtit maalihyllylle. Citadelit mahtuu hyvin. Jos mahtuu niin värivaihto alkaa olla päätetty...
Ei voi tietää muuten minkä kokonen toi sun maalihyllys on, että vaikea sanoa.