Figujen myynti eBayssä ja niiden mainostus CMoN:issa
Figujen myynti eBayssä ja niiden mainostus CMoN:issa
On tullut viimeaikoina selailtua aikalailla coolminiornot-foorumia, jossa voi mainostaa pikkurahalla (1,5$ per ilmoitus) eBay nimisessä verkkohuutokaupassa myytävän olevia figuja. Yhdestä kymmeneen asteikolla arvioiduista napeista noin 7 keskiarvon saaneissa on joukossa kasoittain yli 100 dollarilla huudettuja. 8-9 keskiarvoa saaneet figut ovat tienanneet maalaajilleen jopa 300$ (~250€).
Minulle heräsikin ajatus, että rupeaisin myymään omia showcase figujani eBayssa. Tällä hetkellä ainoa CMoN.issa oleva figuni on keskiarvoltaan 8,2, eli sillä voisi hyvinkin tienata 100$.
Homma silti arvelluttaa vielä hieman.
Onko teillä kokemuksia tämän tyylisestä tominnasta myyjänä/ostajana?
Miten postitus toimii ja mitä se maksaa, jos ostaja löytyy vaikka USA:sta?
Ja ennen kaikkea onko tämä vaivan arvoista?
Minulle heräsikin ajatus, että rupeaisin myymään omia showcase figujani eBayssa. Tällä hetkellä ainoa CMoN.issa oleva figuni on keskiarvoltaan 8,2, eli sillä voisi hyvinkin tienata 100$.
Homma silti arvelluttaa vielä hieman.
Onko teillä kokemuksia tämän tyylisestä tominnasta myyjänä/ostajana?
Miten postitus toimii ja mitä se maksaa, jos ostaja löytyy vaikka USA:sta?
Ja ennen kaikkea onko tämä vaivan arvoista?
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä.
Jos pelottaa että rahoja ei tipu: postiennakko (http://www.posti.fi), postikulutkin on melko pienet jos saa sen pieneen pakettiin.
Mutta tomiiko postiennakko ulkomaille, mistä ostaja mitä todennäköisimmin löytyy?Moonpetal kirjoitti:Jos pelottaa että rahoja ei tipu: postiennakko (http://www.posti.fi), postikulutkin on melko pienet jos saa sen pieneen pakettiin.
Ei se ole illuusio, se vain näyttää siltä.
Postiennakko ulkomaille
Postiennakko tilillepanona voidaan liittää kirjattuun kirjeeseen ja kirjattuun Maksikirjeeseen sekä postivakuutettuun lähetykseen. Ennakkosumman enimmäismäärä on maakohtaisesti rajoitettu, ehdoton enimmäismäärä on 8 400 euroa.
Palvelu on rahoituspalveluna arvonlisäveroton.
Tilillepanona *) 3,40 €
*) Pankki perii lisäksi tilinkäytöstä tiliehtojensa mukaisen korvauksen.
Postiennakkomaksua ei palauteta, vaikka lähetystä ei lunastettaisikaan.
Vastaanottajalta voidaan periä rahanvälityksestä osoitemaan määrittelemä toimitusmaksu. Posti voi periä vastaavan maksun Suomeen saapuvan postiennakkolähetyksen vastaanottajalta.
Merkinnät ja postitus
Postiennakkosumma välitetään ainoastaan tilillepanona. Postiennakkolähetyksiä voi lähettää vain seuraaviin maihin: Belgia, Espanja (ml. Kanarian saaret), Islanti, Italia, Itävalta, Norja, Ranska, Ruotsi, Saksa, Sveitsi ja Viro.
Maakohtaisia rajoituksia, tarkista tiedot Postin palvelunumerosta.
Kansainvälisessä liikenteessä postiennakkolähetyksiin liitetään kansainvälinen postiennakkolomake (TFP3) sekä lähetyslajin oma osoitekortti. Postiennakkolomakkeeseen tulee merkitä pankin BIC/SWIFT-tunnus sekä IBAN-muotoinen tilinumero. Myös osoitemaan postiennakkolomaketta voi käyttää, jos tili sijaitsee osoitemaassa. Tällöin tilimerkinnät tehdään osoitemaan kotimaisen käytännön mukaisesti. Posti ei kuitenkaan sitoudu toimittamaan asiakkaille muiden maiden postiennakkolomakkeita.
Hmm...
Jos sulla on paypal-tili (joka nykyisellään pitäis Suomessakin toimia tod. hyvin) ja jotenkin haltsaat ulkomaillepostituksen, niin no pr0blem.
Eikös huutokaupan mainostaminen maksanut 1 krediitin, eli dollarin? Noh, anyway ei mitään kauhean kallista. Jos Paypalia osaa käyttää, niin maksut hoituvat sen kautta yksinkertaisesti ja helposti mistä päin maailmaa vaan. Yleensäkin PayPal näyttää olevan melko suosittu väline näissä raha-asioissa.
Postitus sitten voikin maksaa hieman enemmän. Figut on syytä lähettää tottakai hyvin pakattuna, ja mahdollisuuksien mukaan vieläpä vakuutettuna. Suomen postin vakuutuksista en tiedä, mutta ainakin ulkomailla tämä näyttää olevan melko yleinen käytäntö. Tottakai tällanen postitus maksaa sitten enemmän - pakkaukset, ulkomaanposti & vakuutukset - luulisin, että kymppi jos toinen tuohon voi äkkiä upotakin.
Niin, ja jos se figujen myynti oikeesti kiinnostaa ja haluaa realisoida omaisuuttaan & on jotain oikeesti myymisen arvosta, niin miksei se kannattaisi? Vanhoja figuja voi kuitenkin löytyä kymmenisen kappaletta myyntiin melko äkkiä, ja näinollen niillä tienaisi yli 500$, jos hyvin kävisi. Ei yhtään huonompi diili. Varsinkin köyhiä opiskelijoita auttaa kivasti
Jos sulla on paypal-tili (joka nykyisellään pitäis Suomessakin toimia tod. hyvin) ja jotenkin haltsaat ulkomaillepostituksen, niin no pr0blem.
Eikös huutokaupan mainostaminen maksanut 1 krediitin, eli dollarin? Noh, anyway ei mitään kauhean kallista. Jos Paypalia osaa käyttää, niin maksut hoituvat sen kautta yksinkertaisesti ja helposti mistä päin maailmaa vaan. Yleensäkin PayPal näyttää olevan melko suosittu väline näissä raha-asioissa.
Postitus sitten voikin maksaa hieman enemmän. Figut on syytä lähettää tottakai hyvin pakattuna, ja mahdollisuuksien mukaan vieläpä vakuutettuna. Suomen postin vakuutuksista en tiedä, mutta ainakin ulkomailla tämä näyttää olevan melko yleinen käytäntö. Tottakai tällanen postitus maksaa sitten enemmän - pakkaukset, ulkomaanposti & vakuutukset - luulisin, että kymppi jos toinen tuohon voi äkkiä upotakin.
Niin, ja jos se figujen myynti oikeesti kiinnostaa ja haluaa realisoida omaisuuttaan & on jotain oikeesti myymisen arvosta, niin miksei se kannattaisi? Vanhoja figuja voi kuitenkin löytyä kymmenisen kappaletta myyntiin melko äkkiä, ja näinollen niillä tienaisi yli 500$, jos hyvin kävisi. Ei yhtään huonompi diili. Varsinkin köyhiä opiskelijoita auttaa kivasti
Jep, suosittelen kanssa käyttämään paypalia. Ebayhin rekisteröityminen vaatii luottokortin, mutta senhän vissiin tiesitkin. Tärkeintä ulkomaille lähettämisessä on että lähetys on "rekisteröity", eli saat jonkun viivakoodinumeron jolla voitte seurata nyssäkän matkaa pitkin maailmaa. Tavallisia kirjeitä katoaa liian helposti, tiedän sen hyvin duunini puolesta.. 
Hm, rekisteröidyin juuri ebayhyn, eikä mitään luottokorttia tarvittu.
Vai tarkoititko mahdollisesti paypaliin rekisteröitymistä?
Vai tarkoititko mahdollisesti paypaliin rekisteröitymistä?
Figujen poistomyynti! Paljon wanhaa tavaraa & harvinaisia klassikoita:
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
https://www.huuto.net/haku/sellernro/27655
- Amazing Slug
Kuulin, että Paypalin kanssa toimii visa electronikin, kun asiaan tutustuin. Mutta sitten kuulin paypalista niin paljon kauhutarinoita, että säikähdin enkä uskaltanut testata. En sitä oikein ole tarvinnutkaan. 2 dollaria tms. olisi varmaan tullut säästettyä.
Mutta täytyy varmaan kokeilla, jotta voi jossain välissä asioida ebayssa tai amazonissa.
Mutta täytyy varmaan kokeilla, jotta voi jossain välissä asioida ebayssa tai amazonissa.
-
NightCrusader
Ebay ja Paypal ovat ehdottoman luotettavia. Huijareita, jotka kalastelevat ebay/pp tunnuksia ja myyjiä jotka myyvät olematonta tosin on. Maalaisjärjellä pärjää yllättävän pitkälle. Oman tietokoneen suojaus on sanomattakin tärkeää. Ebay ja paypal tilin salasanoihin kannattaa myös käyttää hetki aikaa. Paypal tilillä rahan vastaanottaminen ja ebayssä myyminen ei ole ilmaista. Useampaa itemiä myymällä saattaa kulut nousta nopeasti kymmeniin dollareihin.
Olen sekä ostanut ja myynyt kymmeniä kertoja ebayssä ja kokemukset 99,9% positiivisia. Kyselkää mikäli haluatte tietää yksityiskohtia.
Olen sekä ostanut ja myynyt kymmeniä kertoja ebayssä ja kokemukset 99,9% positiivisia. Kyselkää mikäli haluatte tietää yksityiskohtia.
Olen myynyt figujani eBayllä ihan hyvällä menestyksellä. Showcasea on tosin hankalampaa saada myydyksi, mutta CMoNissa saa ihan ilmaiseksikin sen eBay-linkin figuun, se mainos sivun laitaan tosin maksaa sen reilun taalan.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Lyöpä Googleen "paypal ripoff" ja ylläty.NightCrusader kirjoitti:Ebay ja Paypal ovat ehdottoman luotettavia.
Molempien varsinainen ongelma on se, että ongelmatapauksissa niillä ei ole juurikaan juridista vastuuta ja motivaatio selvitellä asioita on sen mukainen.
Jos kaikki menee hyvin, niin kaikki menee hyvin, mutta jos ei, niin...
Ja samaa voi sanoa vaikka rahan tunkemisesta kirjekuoreen, mitä minäkin olen joskus harrastanut, tosin riskeistä tietoisena.
//Mx
Itse olen käyttänyt paypalia ebay-kaupankäynnissä ilman mitään ongelmia jo pitkän aikaa.
Kannattaa tosiaankin huomata, että ebayssä myyminen on maksullista. Isojen kuvien lisääminen huutokauppaan on itselleni ainakin se suurin menoerä. Loppuhinnastakin otetaan pieni provikka päältä. Yleensä kulut per huutokauppa ovat kuitenkin pysyneet kohtuullisina (alle 5 dollaria 100-200 euron kaupasta). Ebaykulujen maksu hoituu kätevästi paypalilla.
Sitten vielä yleisiä ohjeita maalattujen figujen myynnistä:
Kannattaa miettiä tarkkaan minkä figun valitsee maalattavaksi ja myyntiin. Koristeeksi tarkoitetuista figuista maksetaan isoja summia ainoastaan, jos ne ovat Todella hienoja tai ovat tunnetun maalarin töitä. Näistäkin figuista taiteilijalle maksettava korvaus tuskin yltää edes minimipalkan tasolle. Tästä syystä perushienoja figuja maalaavan kannattaakin valita myyntiin figuja, joita mahdollinen ostaja pääsee käyttämään pelikentällä. Ideaalinen valinta on esimerkiksi tietyn armeijan sankari tai muu "keskipiste"-figuuri. Kannattaa myös haistella muotivirtauksia. Esimerkiksi uuden armeijan julkaisu lisää kiinnostusta kyseisen armeijan maalattuihin figuihin. Tällä hetkellä voisi kohtuullisesti maalatusta wood elf sankarista saada helpostikkin tuplaten verrattuna yhtä hyvin maalattuun örkkisankariin.
Lopuksi vielä totean, että figumaalaus vain myyntimielessä ei ole hyvä keino ansaita rahaa. Mistä tahansa työstä maksettava palkka ylittää varmasti figumaalauksesta saadun ansion. Pientä lisäansiota on tosin kiva saada esim myymällä pois vanhoja pelifiguja.
Kannattaa tosiaankin huomata, että ebayssä myyminen on maksullista. Isojen kuvien lisääminen huutokauppaan on itselleni ainakin se suurin menoerä. Loppuhinnastakin otetaan pieni provikka päältä. Yleensä kulut per huutokauppa ovat kuitenkin pysyneet kohtuullisina (alle 5 dollaria 100-200 euron kaupasta). Ebaykulujen maksu hoituu kätevästi paypalilla.
Sitten vielä yleisiä ohjeita maalattujen figujen myynnistä:
Kannattaa miettiä tarkkaan minkä figun valitsee maalattavaksi ja myyntiin. Koristeeksi tarkoitetuista figuista maksetaan isoja summia ainoastaan, jos ne ovat Todella hienoja tai ovat tunnetun maalarin töitä. Näistäkin figuista taiteilijalle maksettava korvaus tuskin yltää edes minimipalkan tasolle. Tästä syystä perushienoja figuja maalaavan kannattaakin valita myyntiin figuja, joita mahdollinen ostaja pääsee käyttämään pelikentällä. Ideaalinen valinta on esimerkiksi tietyn armeijan sankari tai muu "keskipiste"-figuuri. Kannattaa myös haistella muotivirtauksia. Esimerkiksi uuden armeijan julkaisu lisää kiinnostusta kyseisen armeijan maalattuihin figuihin. Tällä hetkellä voisi kohtuullisesti maalatusta wood elf sankarista saada helpostikkin tuplaten verrattuna yhtä hyvin maalattuun örkkisankariin.
Lopuksi vielä totean, että figumaalaus vain myyntimielessä ei ole hyvä keino ansaita rahaa. Mistä tahansa työstä maksettava palkka ylittää varmasti figumaalauksesta saadun ansion. Pientä lisäansiota on tosin kiva saada esim myymällä pois vanhoja pelifiguja.
Itsellänikin on vain positiivista sanottavaa eBay/PayPal-kaupoista. Kymmenistä tekemistäni kaupoista vain yhdessä tapauksessa (ostavana osapuolena) on tavaraa saanut odotella yli ilmoitetun ajan, ja tässäkin tapauksessa kyseessä oli force majeure-tilanne; tavara tuli lopulta turvallisesti perille ja myyjä kiitteli vuolaasti siitä etten jättänyt negatiivista palautetta (monet eBayssa tuntuvat reagoivan liiankin hätäisesti negatiivisen palautteen muodossa).
Melko yleinen (ja valitettava) käytäntö eBay-kohteiden hinnoittelussa tuntuu olevan se, että postikulut ilmoitetaan todellisia kuluja korkeammiksi. Tällä luultavasti katetaan eBay/PayPal-palveluista koituvia kuluja (kyseiset tahot kun eivät vie osaansa nimenomaan postitus/pakkauskuluista?), mutta ostajan kannalta käytäntö on melko turhauttava. Toki on rehtejäkin myyjiä, jotka jo kohteessaan ilmoittavat velottavansa vain ja ainoastaan todelliset postikulut.
Ebayssa myös sana "pro-painted" on kärsinyt melkoisen inflaation - monet kaupattavista "ammattilaistason" töistä kun ovat parhaimmillaankin vain normaalia pelitasoa. Ei siis ihme, ettei pro-paint figujen kauppaaminen aina ihmisiä sytytäkään. Toki tilannetta helpottavat hyvälaatuiset kuvat myytävistä figuista.
PayPalista kannattaa myös huomioida se, että vaikka palveluun voikin syöttää oman pankkitilinsä numeron, voi rahoja siirtää vain PayPal-tililtä omalle pankkitililleen eikä toisin päin. Eli mahdolliset ostot tulee rahoittaa joko myymistään tuotteista saaduilla rahoilla tai sitten luottokortilla.
Melko yleinen (ja valitettava) käytäntö eBay-kohteiden hinnoittelussa tuntuu olevan se, että postikulut ilmoitetaan todellisia kuluja korkeammiksi. Tällä luultavasti katetaan eBay/PayPal-palveluista koituvia kuluja (kyseiset tahot kun eivät vie osaansa nimenomaan postitus/pakkauskuluista?), mutta ostajan kannalta käytäntö on melko turhauttava. Toki on rehtejäkin myyjiä, jotka jo kohteessaan ilmoittavat velottavansa vain ja ainoastaan todelliset postikulut.
Ebayssa myös sana "pro-painted" on kärsinyt melkoisen inflaation - monet kaupattavista "ammattilaistason" töistä kun ovat parhaimmillaankin vain normaalia pelitasoa. Ei siis ihme, ettei pro-paint figujen kauppaaminen aina ihmisiä sytytäkään. Toki tilannetta helpottavat hyvälaatuiset kuvat myytävistä figuista.
PayPalista kannattaa myös huomioida se, että vaikka palveluun voikin syöttää oman pankkitilinsä numeron, voi rahoja siirtää vain PayPal-tililtä omalle pankkitililleen eikä toisin päin. Eli mahdolliset ostot tulee rahoittaa joko myymistään tuotteista saaduilla rahoilla tai sitten luottokortilla.
"Take a look at greatness!"
Rohkenisin olla hieman eri mieltä, koska ainakin itse huijatuksi jouduttuani sain n. 80% maksetuista rahoista takaisin eBayn kautta, vaikka en (tyhmyyttäni) ollut edes käyttänyt PayPalia maksuvälineenä, vaan "pelkkää" luottokorttia. Tosin niitäkin rahoja sain odotella useamman kuukauden, mutta korvasivatpahan jotain kuitenkin.maxxon kirjoitti:Lyöpä Googleen "paypal ripoff" ja ylläty.NightCrusader kirjoitti:Ebay ja Paypal ovat ehdottoman luotettavia.
Molempien varsinainen ongelma on se, että ongelmatapauksissa niillä ei ole juurikaan juridista vastuuta ja motivaatio selvitellä asioita on sen mukainen.
Jos kaikki menee hyvin, niin kaikki menee hyvin, mutta jos ei, niin...
Ja samaa voi sanoa vaikka rahan tunkemisesta kirjekuoreen, mitä minäkin olen joskus harrastanut, tosin riskeistä tietoisena.
Visa-laskuihini alkoi siis tuon kaupan jälkeen ilmestyä kummallisia 300€ ostoksia, joista allekirjoittaneella ei ollut haisuakaan...klassinen luottokorttipetoshan se. Ja puhtaasti oma vika kaiken lisäksi. No, Luottokuntaa konsultoituani kaikki ylimääräiset maksut mitätöitiin, ja kortti vaihdettiin. Turhauttava episodi, mutta tulipahan koettua.
Em. harha-askelta lukuunottamatta eBay on ollut minulle kalliinpuoleisten harrastuksieni elinehto; ostin mm. maastopyöräni lukuisat komponentit sitä kautta, jolloin säästöä kertyi n. 60% (vastaavien osien summa Suomessa olisi ollut n. 3000€). Tätä nykyä, vahingosta viisastuneena, en käytä enää maksuvälineenä muuta kuin PayPalia, koska se näyttäisi olevan paras keino tällä hetkellä minimoida nettikaupan riskit. Ebayta ja PayPalia nyt reilut pari vuotta käyttäneenä kaikki on sujunut em. tapausta lukuun ottamatta kuin rasvattu.
Kid Loco kirjoitti: Rohkenisin olla hieman eri mieltä, koska ainakin itse huijatuksi jouduttuani sain n. 80% maksetuista rahoista takaisin eBayn kautta, vaikka en (tyhmyyttäni) ollut edes käyttänyt PayPalia maksuvälineenä, vaan "pelkkää" luottokorttia. Tosin niitäkin rahoja sain odotella useamman kuukauden, mutta korvasivatpahan jotain kuitenkin.
Eli siis sulla ei ole oikeasti mitään kokemusta PayPalin tavasta hoitaa ongelmatapauksia?
Mulla on. Tilasin tavaraa, jota ei kuulunut.
Valitin:
PayPal vastaus 1: "Odota ensin myyjän ilmoittama kuljetusaika (6-8 viikkoa)".
Odotin:
PayPal vastaus 2: "Koska ostoksesta on jo kulunut yli 30 päivää, et voi enää tehdä valitusta."
6 viikkoa > 30 päivää. Miten h-tissä se valitus olisi pitänyt tehdä taiteen sääntöjen mukaan?
Revi siitä huumoria. (Tämän tapauksen sain selvitettyä myyjän kanssa, mutta PayPalista ei ollut yhtään mitään apua).
Juuri näin. "Pelkkä" luottokortti on turvallisempi, koska Luottokunta oikeasti hoitaa näitä asioita. Toki sä voit mitätöidä PayPalinkin laskut Luottokunnan kautta, mutta PayPal sulkee sun tilin "kostona".Kid Loco kirjoitti: Visa-laskuihini alkoi siis tuon kaupan jälkeen ilmestyä kummallisia 300€ ostoksia, joista allekirjoittaneella ei ollut haisuakaan...klassinen luottokorttipetoshan se. Ja puhtaasti oma vika kaiken lisäksi. No, Luottokuntaa konsultoituani kaikki ylimääräiset maksut mitätöitiin, ja kortti vaihdettiin. Turhauttava episodi, mutta tulipahan koettua.
nettikaupan riskit.
Sulla oli ongelma eBayn ja Luottokunnan kanssa.
eBaysta sait 80% takaisin.
Luottokunnasta sait 100% takaisin.
Kumpi hoiti asian paremmin? Olisi muuten kannattanut mitätöidä se "oikea" lasku myös Luottokunnasta.
Ja minä olen ostanut kortilla netistä viimeiset 10 vuotta ilman mitään ongelma. Ainoa probis oli PayPalin kanssa.Kid Loco kirjoitti: Ebayta ja PayPalia nyt reilut pari vuotta käyttäneenä kaikki on sujunut em. tapausta lukuun ottamatta kuin rasvattu.
Sitä ennen toimin vuosia tunkemalla seteleitä kirjekuoreen. Siinäkään ei ollut muuten kertaakaan mitään ongelmia, mutta en silti väitä sitä erityisen turvalliseksi maksutavaksi.
P.S. Tosin tämä mun tapaus oli ennen kuin eBay osti PayPalin. Niiden tavat hoitaa asioita on saattanut muuttua. Tosin kyllä se pieni präntti kannattaa silti lukea: PayPal ei pääsääntöisesti ota vastuuta yhtään mistään. Ne nimenomaisesti kieltäytyy ottamasta sitä vastuuta, joka lain mukaan kuuluu oikealle rahalaitokselle.
P.P.S. Ja niitä luottokortin numeroita häviää about tsiljoona kertaa enemmän ravintolan takahuoneissa kuin netissä. Saavat siinä samalla allekirjoitusnäytteen ja vaikka passin tai ajokortin prujattua.
P.P.P.S. Kannattaa myös huomata, että Luottokunta toimii suomalaisen kuluttajansuojalainsäädännön piirissä. eBay/PayPal taas ei.
//Mx
Jep. PayPalin kanssa on ihmisillä maailmalla ollut kovin vaikeaa ... eikä mikään ihme, kun ottaa huomioon PayPal:n omistavan ja hallinnoivan tahon maailmankuvakäsitykset (jos jenkkien termi "Religious Right" meinaa jotakin, niin tiedätte mistä on kysymys).
EBayn ostettua PayPalin nämä kaksi on integroitu toisiinsa aika kitkattomasti ja eBay pyrkii tekemään kaikkensa, että PayPal pitää asemansa ykkösmaksuvälittäjänä eBayn suhteen. Ajat ovat muuttuneet hieman Maxxonin kokemuksista, mutta varovainen pitää aina olla ja todella ne PayPalin ehdot kannattaa lukea ... ja tarkkaan ... sillä he eivät todellakaan pidä itseään vastuullisena yhtään mistään ja voivat ilman todisteita jäädyttää PayPal tilin "indefinately" eli määräämättömäksi ajaksi.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi PayPal-tiliä kanssa jo pidempään. Itse asiassa koska olen mukana myös digitaalisessa sisällöntuotannossa myyvänä osapuolena, PayPal tili on ollut käytännössä pakollinen hankinta (ulkomailta sekillä lähetettävät hyvitykset katoaisivat pankkien ja postien pohjattomaan kitaan muutoin).
eBay:n kautta olen tehnyt hankintoja vuosikausia ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta maksan hankintani mieluummin PayPalin kautta kuin suoraan luottokortin numerolla myyjän nettikaupassa tms. siitä yksinkertaisesta syystä, että luottokorttini tiedot ovat näin vain yhdellä taholla (siis PayPalilla) eikä korttini tietoja pääse missään vaiheessa kaupankäyntiä itse myyjälle.
Jonkunmoista "tietoisuutta" PayPalin taustavoimista ylläpitämällä voi välttää ongelmia PayPalin kanssa välttämällä PayPal-ostoksia silloin, kun arvelee, että PayPalilla voi olla eettistä tai moraalista ongelmaa ko. tuotteen kanssa.
EDIT: tähdennettäköön vielä, että Luottokuntahan on niitä maailman parhaiten asiakkaitaan kohtelevia rahalaitoksia, mutta kylmä tosiasia on, että kansainvälisessä nettikaupassa Luottokunta on "vain" VISA-maksujärjestelmän väliporras.
EBayn ostettua PayPalin nämä kaksi on integroitu toisiinsa aika kitkattomasti ja eBay pyrkii tekemään kaikkensa, että PayPal pitää asemansa ykkösmaksuvälittäjänä eBayn suhteen. Ajat ovat muuttuneet hieman Maxxonin kokemuksista, mutta varovainen pitää aina olla ja todella ne PayPalin ehdot kannattaa lukea ... ja tarkkaan ... sillä he eivät todellakaan pidä itseään vastuullisena yhtään mistään ja voivat ilman todisteita jäädyttää PayPal tilin "indefinately" eli määräämättömäksi ajaksi.
Itse olen käyttänyt menestyksekkäästi PayPal-tiliä kanssa jo pidempään. Itse asiassa koska olen mukana myös digitaalisessa sisällöntuotannossa myyvänä osapuolena, PayPal tili on ollut käytännössä pakollinen hankinta (ulkomailta sekillä lähetettävät hyvitykset katoaisivat pankkien ja postien pohjattomaan kitaan muutoin).
eBay:n kautta olen tehnyt hankintoja vuosikausia ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta maksan hankintani mieluummin PayPalin kautta kuin suoraan luottokortin numerolla myyjän nettikaupassa tms. siitä yksinkertaisesta syystä, että luottokorttini tiedot ovat näin vain yhdellä taholla (siis PayPalilla) eikä korttini tietoja pääse missään vaiheessa kaupankäyntiä itse myyjälle.
Jonkunmoista "tietoisuutta" PayPalin taustavoimista ylläpitämällä voi välttää ongelmia PayPalin kanssa välttämällä PayPal-ostoksia silloin, kun arvelee, että PayPalilla voi olla eettistä tai moraalista ongelmaa ko. tuotteen kanssa.
EDIT: tähdennettäköön vielä, että Luottokuntahan on niitä maailman parhaiten asiakkaitaan kohtelevia rahalaitoksia, mutta kylmä tosiasia on, että kansainvälisessä nettikaupassa Luottokunta on "vain" VISA-maksujärjestelmän väliporras.
Jos sopii kysyä, niin uskallatko käyttää luottokorttiasi esim. lomamatkalla ravintolalaskun maksamiseen?behemoth kirjoitti: eBay:n kautta olen tehnyt hankintoja vuosikausia ilman minkäänlaisia ongelmia, mutta maksan hankintani mieluummin PayPalin kautta kuin suoraan luottokortin numerolla myyjän nettikaupassa tms. siitä yksinkertaisesta syystä, että luottokorttini tiedot ovat näin vain yhdellä taholla (siis PayPalilla) eikä korttini tietoja pääse missään vaiheessa kaupankäyntiä itse myyjälle.
Jos uskallat, niin millä olennaisella tavalla se sinusta eroaa tunnetusta nettikaupasta ostamisesta?
Ei se nyt mua tietysti henkilökohtaisesti rasita mitenkään, mutta IMHO ihmisiltä usein puuttuu realismia uhkakuvista.
Bruce Schneierin kirjassa "Secrets & Lies" on pitkä pätkä aiheesta, mutta lainaan tähän lyhyen otteen:
Tiesitkö, että kuka tahansa kauppias jonka kanssa asioit luottokortilla saattaa tallettaa korttinumerosi, ilman lupaasi, ihan minne vaan? Kuten esimerkiksi huonosti suojattuun tietokantaan netissä istuvaan koneeseen.I make my purchases because the security comes from credit card rules, not from the SSL. My maximum liability from a stolen card is $50, and I can repudiate a transaction if a fraudulent merchant tries to cheat me. Digital certificates provide no actual security for electronic commerce; it's a complete sham.
Schneirin analyysi korttiostosten turvallisuudesta päättyy toteamukseen, että jos pidät kortin numeron joutumista väärille teille riskinä jota et voi hyväksyä, ainoa looginen johtopäätös on olla käyttämättä korttia ollenkaan.
//Mx
Enpä oikeastaan. Jos ihan pakko, niin ainakin tarttee pitää huoli siitä, että kortti pysyy koko ajan näkyvillä eikä katoa takahuoneeseen määräämättömäksi ajaksi.maxxon kirjoitti:
Jos sopii kysyä, niin uskallatko käyttää luottokorttiasi esim. lomamatkalla ravintolalaskun maksamiseen?
Avainsana TUNNETUSTA. Maksan paljon hankintoja suoraan VISAlla sellaisista liikkeistä, joiden kanssa on tullut asioitua enemmänkin. EBayn kautta tehdyistä hankinnoista (ainakin omalla kohdallani) myyjätahona on minulle entuudestaan vieras yksityishenkilö tai yritys. Siksi mieluummin pidän kortin numeron vain yhden tahon tiedossa (PayPal maksuvälittäjänä) kuin maksan VISAlla kaikille niille tahoille, joiden kanssa teen kauppaa (koska useimpia en tunne).maxxon kirjoitti: Jos uskallat, niin millä olennaisella tavalla se sinusta eroaa tunnetusta nettikaupasta ostamisesta?
Ei pidä sotkea nettikaupan ja nettihuutokaupan konsepteja keskenään.
Jep. Olen täysin samaa mieltä. On paljon todennäköisempää menettää rahansa kadulla ryöstön uhrina kuin joutua luottopetoksen välikappaleeksi. Siis normaalin kaupankäynnin tiimoilla.maxxon kirjoitti: Ei se nyt mua tietysti henkilökohtaisesti rasita mitenkään, mutta IMHO ihmisiltä usein puuttuu realismia uhkakuvista.
Schneir on fiksu mies ja täynnä asiaa.maxxon kirjoitti: Bruce Schneierin ...
Jep. Siksi juuri totesinkin, että on mielestäni parempi pitää numero mahdollisimman vähien tahojen tiedossa. Eikö?maxxon kirjoitti: Tiesitkö, että kuka tahansa kauppias jonka kanssa asioit luottokortilla saattaa tallettaa korttinumerosi, ilman lupaasi, ihan minne vaan? Kuten esimerkiksi huonosti suojattuun tietokantaan netissä istuvaan koneeseen.
EDIT: korostettakoon nyt vielä, että en ole mikään PayPalin palkollinen ... päinvastoin ko. puljun toimintamalleissa on paljon sellaista, joka nostaa karvat pystyyn. Rapakon takaisen kaupankäynnin kohdalla kuitenkin vaihtoehdot kaventuvat huimasti ja pidän luottokortilla suoraan maksamista hieman enemmän kiusallisena vaihtoehtona (eBay:n kohdalla) kuin PayPal juuri mainituista syistä.