"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Vallejon pohjamaali spray

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
Icecube

Vallejon pohjamaali spray

Viesti Kirjoittaja Icecube »

Ostin sotataidon kautta yhden putelin vallejon harmaata spraytä ja olen huomannut, että pinta ei kuivu kovaksi vaan on tahmeaa. Samaa asiaa en ole huomannut citadelin sprayn kanssa. Ja kyllä, osaan spraymaalata. 25-35cm ohuita pyyhkäisyjä. Enkä yritä peittää joka kohtaa sprayllä sekä ravistelen ainakin 2 minuuttia ennen maalaamista ja ekat suihkaisut suihkaisen pahville ja sitten vasta figuille.

Eli olenko saannut viallisen vallejon vai onko tuo ominaisuus? Itsekun olen tottunut figun baseista pitämään maalatessa kiinni niin "hieman" häiritsevää tuo tahmeus.
Dead Maniac
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Dead Maniac »

Minusta tuntuu että on ihan samalla lailla käynyt meikäläisellä, niin GW:n kuin Mastonin sprayllä. Taitaa olla parempi että pidät laatikon reunalla niitä jamppoja kun suihkit. Just my 2 cents.
Time waits for no slave.

Kääntyneet kaartilaiseni:
http://www.sotavasara.net/keskustelu/vi ... p?p=638449
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

ensinnäkin, odota tarpeeksi kauan (5 min) kerrosten kuivumista ja toisekseen älä sprayaa kostealla tai kylmällä säällä (tai siirrä figut sisälle kuivumaan)
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Icecube

Siis kun pensselillä maalailen niin pidän basen reunasta, sprayatessa pidän aina jonkun pahvilaatikon päällä pihalla ja mielellään hyvällä ilmalla. Suihkin yhden ohuen kerroksen, annoin kuivua yön yli ja tahmea oli silti. Noh kokeilut jatkuu kun on taas valoisaa ja parempi ilma.

Olen kyllä varmaan 4 citadelin spray putelia jo tyhjäksi käyttänyt, joten mikään noob en ole.
jago

Viesti Kirjoittaja jago »

Icecube kirjoitti:Siis kun pensselillä maalailen niin pidän basen reunasta, sprayatessa pidän aina jonkun pahvilaatikon päällä pihalla ja mielellään hyvällä ilmalla. Suihkin yhden ohuen kerroksen, annoin kuivua yön yli ja tahmea oli silti. Noh kokeilut jatkuu kun on taas valoisaa ja parempi ilma.

Olen kyllä varmaan 4 citadelin spray putelia jo tyhjäksi käyttänyt, joten mikään noob en ole.
Itselläni oli tämä sama vika, mutta sprein kunnollinen sekoitus ja todella ohuita kerroksia sillä valejon sprei on siitä pirullista, että jos sitä spreiaa pikkusenkin paksumpia kerroksia niin maalista tulee juuri sellaista tahmeaa mönjää...
Kuitenkin kannattaa antaa kunnon kuivumis aika ensimmäisen ja toisin ja kolmannen kerroksen.... väliin sillä muuten siitä tulee mönjää. Vallejon sprei vaatii enemmän kärsivällisyyttä ja sitten jos ukkoa jää vielä näkyviin parin kolmen sprei kerroksen jälkeen kannattaa vaan tyytyä maalaamaan mustalla/valkoisella/harmaalla figun pakat johon sprei ei osunut.
"Brush-licking makes you a better painter"
Sami Jumppanen

Viesti Kirjoittaja Sami Jumppanen »

Jos sopii derailata, niin tuosta maalaus tekniikasta sellaista, että onko sen pohjamaalin oltava miten peittävä? Tuossa justiinsa kokeilin tuota maalausta ja tuntuu, että peittävää ei saa oikein mitenkään ja että joka ukko pitää yksitellen maalata, pienillä suhauksilla, niin onko tämä nyt niin kuin pitääkin tai ainakin kuten yleensä on? Vai onko tekniikassani jotakin vikaa?
Icecube

Todella ohuita kerroksia olen suihkinut ja eri etäisyyksiltä silti sama ongelma. Pinta tahmea vuorokaudenkin kuluttua ja päälle maalatessa pinnasta tulee kiiltävä eikä tunnu mitenkään erityisen hyvin peittävän. Taidanpa pysyä citadelissa ellei tähän löydy jotain järkevää ratkaisua.
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

kumma... itselläni ei ole juuri minkäänlaisia ongelmia ollut oman vallejoni kanssa - pikemminkin päinvastoin

maalaussettini toimii parvekkeella, sisältäpäin aukot vuoratussa banaanilaatikossa, jottei maalipölyt leviäisi kalusteisiin. Ainut tahmaisuus syntyy, jos kosken figuihin, kun maali on vielä märkää. Yleensä kannattaa sen tunnin antaa ehkä kuivua sprayaamisen jälkeen sormikuivankin jälkeen ennen kuin maalauksen aloittaa.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
jago

Viesti Kirjoittaja jago »

Icecube kirjoitti:Todella ohuita kerroksia olen suihkinut ja eri etäisyyksiltä silti sama ongelma. Pinta tahmea vuorokaudenkin kuluttua ja päälle maalatessa pinnasta tulee kiiltävä eikä tunnu mitenkään erityisen hyvin peittävän. Taidanpa pysyä citadelissa ellei tähän löydy jotain järkevää ratkaisua.
Voithan koittaa sellaista tekniikkaa että vedät vain yhden ohuen kerroksen pohjamaalia ja jätät sen sitten siihen, sillä eikö pohjamaalin tehtävä ole pitää maali kiinni figussa?
Sitten jos tunnet tarvetta niin voit sutia maalilla lisää väriä siihen. Tällä tavalla sen ainakin pitäisi toimia...

Mutta olen kyllä itsekin huomannut, että Citadelin sprei on parempaa, tai sopii itselleni paremmin.
"Brush-licking makes you a better painter"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”