"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

Sekalaiset kysymykset

"Peli perustuu tositapahtumiin." Kaikki ns. oikeasta elämästä aiheensa ammentavat pelit maailmamme historiasta.
Julfdi

Re: Sekalaiset kysymykset

Viesti Kirjoittaja Julfdi »

Pike and shotte taipuisi noihin kähinöihin aika hyvin, jos joku kaivaa soveliaita joukkojen koostumuksia.
Field of Glory renaissance tarjoaa säännöt ja halutessa myös armeijalistoja.
15 mm on mulle tutumpi skaala, ja jonkinlainen standardi Field of Gloryyn ja selkeästi By Fire and Swordiin.

Voisin kuvitella, että 1500-luvun saksalaiset/skotti palkkasoturit ja molempien osapuolien parempi ratsuväki melko helposti taipuu joko Ranskan uskonsotien tai Saksan varhaisten uskonsotien kuvaamiseen. Osa pyssy ja piikkimiehistä voi mennä vielä 1600-luvun alkuunkin.

Puolalaiset, liettualaiset, kasakat. Suuri osa varmaan hyödynnettävissä jos haluaa pelata Suurta turkkia vastaan aroilla tai heittää saksalaiselle itäisiä vahvistuksia. Osa voi vielä mennä 1600-luvun kähinöihin, vaikka esim husaarien varusteet kyllä näkyvästi muuttuvatkin.

Landsknechtit - käyvät mihin vaan Italiasta, Ranskan ja Turkin kautta Tanskaan.

Kuulostaa vallan erinomaiselta projektilta, jonka figuja voi käyttää muuallekin aikakauden sotiin. Mutta en ole kuullut, että olisi mitenkään erityisen suosittu? Enkä taida ottaa aktiiviseksi sivuprojektiksi itselleni :-)

Kriegsbuchista ihan aikakauden loppuun virikkeitä:
http://kriegsbuch.blogspot.fi/search/la ... ish%20Army
Silveri

Viesti Kirjoittaja Silveri »

http://www.madaxeman.com/main/15mm_rena ... s_text.php

Madaxemanin sivuilta löytyy mukava luettelo myös 15 mm valmistajista arvosteluineen.
Minä olen kalamies, minä olen kalamies, minä olen tursas! Ïa, ïa, fhtagn!
Tosimiehet käyttää pitsiä ja sukkahousuja!
Mazikainen

Viesti Kirjoittaja Mazikainen »

noin mitä 1400-1600 luvun kähinöitä miettii niin pari mielenkiintoista free-for-all periodia nousee mieleen. Toinen on Italian sodat a'la Borgiat, Medicit ja Machiavelli 1400-luvun lopulla. Toisessa päässä sitten "The deluge" -aikakausi johon taitaa olla hyvä paketti sääntöä ja figua Fire & Swordissa. Molemmat aikakaudet tarjoavat hurjasti vaihtelua ja väriä, ja paljon erilaisia "ottelupareja". Figuhipsterein valinta sitten voisi olla 1500-luvun alkupuolelta Ottomaanit vs. HRE Unkarissa tai jotain :)
http://mazikainen.blogspot.com Figu- ja sotapeliprojekteja.
ile

Viesti Kirjoittaja ile »

Silveri kirjoitti:Pike & Shotte sopii tuohon kuin kulta landsknechtin kouraan.
Huolehtiiko Pike & Shotte jonkinlaisesta aikakaudelle uskollisuudesta? Vai ovatko battalioiden kompositio, aseistus ja pelitaktiikka samat vuosisadasta toiseen?

Olettaen, että mennään noilla 28mm figuilla:
- Millaisella figumäärällä pääsee pelaamaan mielenkiintoisia pelejä? (3 rykmenttiä + pari ratsuväkeä OK?)
- Toimiiko peli, jos figuja/yksikkö vähän vähentää tai jopa puolittaa?

Pelikavereita löytyy tai ei löydy. Hommailuni ovat aina vähintään puoliksi askarteluinspiraatiota.

-ile
Nysse

Viesti Kirjoittaja Nysse »

Napoissa on päädytty n. 12 yksikön minimiin sellaisena miellyttävänä pelinä. Eli tyypillisesti 3 prikaatia joissa 4 pataljoonaa. Tuohon sitten muutamia tykkejä ja ratsuväkeä hieman mukaan. Jos hirveästi tuosta menee alaspäin niin esimerkiksi reservin käyttö jaa aika olemattomiin.
Nopat & Taktiikka Ry
Pääkaupunkiseudun pelikerho

Figuharrastetta insinöörin putkiaivoilla: Engineered Gaming
Hello

Viesti Kirjoittaja Hello »

Mikä liikutusalustakoko on hail ceasarissa todettu hyväksi 6millimetrin figuilla?

Entä montako figua per unitti?

Jostain luin(taisi olla rapier miniatures vai baccus nettisivusto) että hail ceasariin close order infrany unitin koko olisi 48 figua? Toimiiko/voiko vähentää kolmeenkymmeneenkahteen?

ENtä mikäs on close order infrany? :)

Entä mikä on HI/MI infantry unit? etuliitettä HI/MI tuossa mietin

Montaako "oikeeaa" ihmistä yksi unit mallintaa? tietysti suhteellinen kysymys, mutta silti.
Silveri

1:20 on semmonen aika yleinen suhde, eli yksi nappi vastaa 20 miestä, mutta oikeastaan se vähän riippuu aikakaudesta mitä mallinnetaan, ja pelisysteemistä, ja omasta fiiliksestä ja ja...
Julfdi

ile kirjoitti:
Silveri kirjoitti:Pike & Shotte sopii tuohon kuin kulta landsknechtin kouraan.
Huolehtiiko Pike & Shotte jonkinlaisesta aikakaudelle uskollisuudesta? Vai ovatko battalioiden kompositio, aseistus ja pelitaktiikka samat vuosisadasta toiseen?

Olettaen, että mennään noilla 28mm figuilla:
- Millaisella figumäärällä pääsee pelaamaan mielenkiintoisia pelejä? (3 rykmenttiä + pari ratsuväkeä OK?)
- Toimiiko peli, jos figuja/yksikkö vähän vähentää tai jopa puolittaa?

Pelikavereita löytyy tai ei löydy. Hommailuni ovat aina vähintään puoliksi askarteluinspiraatiota.

-ile
Battaglioiden kokoonpanon saa itse säätää mieleisekseen. Ampujien suhde piikkeihin on Italia ja Tudor-listoissa maks 1 ampujayksikkö per piikkilohko, 30-vuotisen sodan ja Englannin sisällissodan osalta 2:1. (Puolalaisilla ja ottomaaneilla ei näitä rajoituksia ole.) Parhaat ampujat ovat myös myöhäisemmissä listoissa vähän tehokkaampia. Stateissa ei sinänsä ole suuria eroja - pieniä eroja tulee yksikkökohtaisista lisässäännöistä.

28mm kokoonpanoista vastausta tulikin jo.

1500-luvun ottomaaneja ja unkarilaisiakin on tarjolla ja toimivia sääntösettejä - kelvanneeko todelliselle hipsterille.
Silveri

Julfdi

Eurosentristä. Safavidit vs. moghulit :-) rupeaa olemaan riittävän huonosti tunnettua.
Silveri

Ehkä pitää jatkaa tätä hipsterikeskustelua enemmän asialle pyhitetyssä ketjussaan.

Pike & Shotte on siis perusmekaniikaltaan oman Täysin-Puolueettoman-Mielipiteeni(tm) perusteella erinomainen peluuttamaan noita 1500-luvun taistoja, joskin sillä varauksella, että historiallisuudesta vähän tingitään paremman pelattavuuden aikaansaamiseksi. Valmiita listoja ei ole noille kaikille suoraan, mutta toisaalta säännöt löytyy omien joukkotyyppien kasaamiseksi. Black Powderista poiketen kyseessä on myös pistepohjainen järjestelmä, joten tasapainottaminen on "ehkä" helpompaa. Vaatii kuitenkin perehtyneisyyttä aikakauteen, jos peluuttaa aikakautta, jolle ei suoraan ole listoja olemassa.
Mazikainen

Rune Priest kirjoitti: 1) Mikä liikutusalustakoko on hail ceasarissa todettu hyväksi 6millimetrin figuilla?

2) Entä montako figua per unitti?

3) Jostain luin(taisi olla rapier miniatures vai baccus nettisivusto) että hail ceasariin close order infrany unitin koko olisi 48 figua? Toimiiko/voiko vähentää kolmeenkymmeneenkahteen?

4) ENtä mikäs on close order infrany? :)

5) Entä mikä on HI/MI infantry unit? etuliitettä HI/MI tuossa mietin

6) Montaako "oikeeaa" ihmistä yksi unit mallintaa? tietysti suhteellinen kysymys, mutta silti.

1) Suosittelen standardin yksikön kokonaisleveydeksi minimissään kuutta senttiä, mielellään kahdeksan. Jos leveys on 6-8 senttiä niin silloin "puolitetaan etäisyydet" -menetelmä HC:n skaalaamiseen toimii aikalailla ongelmitta.

2) Esim. Baccuksen figut vievät 5x5 millimetriä palstatilaa per figu. Figut tulevat yleisimmin neljän figun stripissä. kuuden sentin frontagelle menee siis 12 figua riviinsä, kahdeksan sentin frontagella 16. Rivejä kannattaa olla esim. kaksi riviä Light/Medium infantrylle ja kolme Heavy/Warband/Phalanx infantrylle.
Tässä kuvassa on Kreikkalaisia kahdessa rivissä: Kuva
Kuten näkyy, yksikkö toimii jo kahdella rivillä, mutta koska halusin falanksiin vähän tuhtiutta niin pistin kolme riviä (noista neljästä standista saa kaksi standardiyksikköä HC:hen: Kuva

3) Tarkalla figumäärällä ei ole näissä peleissä yleensä mitään merkitystä, ainoastaan sillä että saat visuaalisen ilmeen kohdalleen omasta mielestä. Kun saa pohjalätkien koon mieleisekseen niin sitten kannattaa testata laittaa noita figustrippejä niille vaikka sinitarralla ja katsella että millaisella miehityksellä ne alkavat näyttämään hyvältä.

4) Close order infantry on sitä perinteistä rinta rinnan marssivaa rank&fileä. Open order on sen sijaan näitä skirmishereitä ja muita epäsäännöllisessä häröpallossa taistelevaa muodostelmaa kuten psiloi, kevyt ratsuväki yms. Tässä on ainut kuusmillisten säätö mitä Hail Caesariin tulee, koska HC:ssa open order -figut ovat yksittäin basetetut ja liikkuvat aikalailla samaan tapaan kuin warhammer fantasyn skirmaajat. Toki kuusmillisiä figuja ei voi kunnolla yksittäin basettaa eikä kannatakaan. Itse olen ratkaissut asian niin että skirmishyksikkö koostuu parista standista jotka voin laittaa joko rinnakkain tai peräkkäin tilanteesta riippuen. Pelibalanssin puolesta tämä ei ole ongelma. Tuosta minun battle reportista voit tihrustaa miten ne käyttäytyy: http://mazikainen.blogspot.fi/2014/03/6 ... early.html

5) Hail Caesar erottelee heavy ja medium infantryn käytännössä varustuksen ja koulutuksen perusteella. Heavy infantry on aina sitä aikakautensa raskainta jalan kävelevää peltiheikkiä kuten vaikka Kreikkalaisten hopliittia tai Rooman legioonalaista. Raskas, rintakehän suojaava panssari, kypärä ja kilpi oikeuttavat yleensä tähän statukseen. Medium infantry on sitten kevyempää, esimerkiksi keihäsmiehiä joilla on kilpi mutta ei raskasta panssaria. Nämä (muistaakseni) ovat rahtusen nopeampia ja ketterämpiä mutta eivät pärjää 1:1 matsissa raskaalle jalkaväelle kuin tuurilla. Tyypillinen yksikkö näitä on esim. Persialainen keihäsväki joka historiallisten dokumenttien perusteella oli jatkuvaan alakynnessä hopliiteille mikäli ei saanut lukumäärä- tai maastoetua.

6) Suhteellinen kysymys joo. Riippuu siitä miten suurta taistelua haluat niillä figuilla kuvata. Tämä on antiikin taisteluiden suhteen vähän hankalaa. ACW:ssa taitaa minulla olla joku 5-10 miestä per figu se ratio, antiikin taistelussa olen mieltänyt että se yksi standardiyksikkö jossa on minulla itselläni hopliittien tapauksessa (3 riviä) 48 figua vastaa tuhannen miehen pompsia.
Hello

Ovatko Rooman tasavallan aikaiset hastatit heavy- vai mediuminfranyä?

http://fi.wikipedia.org/wiki/Hastati
Mazikainen

Ei ole nyt kirja käsillä enkä lähde arvailemaan.

Kattelin että mitä muita sääntösettejä on kuin PIke & Shot tuohon aikakauteen niin ei vaikuta älyttömän suositulta ajanjaksolta tuo 1500-luku. 30-vuotisesta sodasta eteenpäin löytyy sitten enemmän. Impetus ja Field of Glory Renaissance olivat ehkä näkyvämpiä nimiä pikagoogletuksella.
Hello

Kannattaako heavy infrany laittaa pienempiin vai yhtäsuuriin unitteihin kuin mediuminfrany?

Entä onko jousi- ja linkomiehet medium vai light infarnya?

Voiko hail ceasarilla mallintaa myös laivastotaisteluita? jollei voi niin millä sen kanssa yhteensopivalla voi?
DrowningHarvey

Viesti Kirjoittaja DrowningHarvey »

Minkähän valmistajan 15mm roomalaiset olisivat lähimpänä Corvus Bellin tällä hetkellä jäässä olevaa Early Imperial Rome linjastoa? Tai vaihtoehtoisesti onko kellään tietoa milloin Espanjan pojilla on aikomuksena palata pienempien tinanappien valamiseen?
Mazikainen

Rune Priest kirjoitti:Kannattaako heavy infrany laittaa pienempiin vai yhtäsuuriin unitteihin kuin mediuminfrany?

Entä onko jousi- ja linkomiehet medium vai light infarnya?

Voiko hail ceasarilla mallintaa myös laivastotaisteluita? jollei voi niin millä sen kanssa yhteensopivalla voi?
Armeijalista määrää minkä kokoinen mikäkin yksikkö on. Se, paljonko figuja siihen laitat on itsestäsi ja mahdollisista vastapelaajista kiinni. Jousi- ja linkomiehet ovat käytännössä kaikki light infantrya. Se, tappelevatko ne open vai closed orderissa vai molemmissa riippuu armeijalistasta. Hail Caesarissa ei ole omia laivastosääntöjä. Kuulemma Roman Seas on hyvä kolmisoutuaikakaudelle vaan en oo kokeillu.
Hello

Kiitos.

Mutta en ole vielä täysin päättänyt että hail ceasar on se peli. Mitä muita antiikin pelejä löytyy? Mitä niistä voi pelata 6mm figuilla tai ne voi mukauttaa niihin.

Pelin tulisi olla:

historiallisesti tarkahko muttei ihan nipo.

Tarpeelliset kirjat saisi mielellään halvalla

Sen basekoilla voisi mielellään pelata myös muita pelejä kuten hail ceasaria

Pelisysteemi helppo oppia eikä sisällä warhammer tyyliin kamalaa liutaa erikoissääntöjä mutta se silti mallintaa historiallisia taisteluita kohtuullisen tarkasti.

Eikä kiitos mitään lyhenteitä koska en niistä mitään tajua.

PS: paljonko maastoa nämä antiikin taistelut tarvitsevat? eivät varmaan paljoa koska avoimella kentällähän usein taisteltiin. Miten tätä maastoa voisi kätevästi tehdä?
Mazikainen

Rune Priest kirjoitti:Kiitos.

Mutta en ole vielä täysin päättänyt että hail ceasar on se peli. Mitä muita antiikin pelejä löytyy? Mitä niistä voi pelata 6mm figuilla tai ne voi mukauttaa niihin.

Pelin tulisi olla:

historiallisesti tarkahko muttei ihan nipo.

Tarpeelliset kirjat saisi mielellään halvalla

Sen basekoilla voisi mielellään pelata myös muita pelejä kuten hail ceasaria

Pelisysteemi helppo oppia eikä sisällä warhammer tyyliin kamalaa liutaa erikoissääntöjä mutta se silti mallintaa historiallisia taisteluita kohtuullisen tarkasti.

Eikä kiitos mitään lyhenteitä koska en niistä mitään tajua.

PS: paljonko maastoa nämä antiikin taistelut tarvitsevat? eivät varmaan paljoa koska avoimella kentällähän usein taisteltiin. Miten tätä maastoa voisi kätevästi tehdä?
Johan noita on tässä langassa pariin otteeseen listattu. Pistetään nyt tästä barragena tulemaan vaan näitä en ole kaikkia itse testannut: Warmaster Ancients, Impetus, Basic Impetus, de Bellis Antiquitatis, de Bellis Multitudinis, Warhammer ancient battles, FIeld of Glory, Sword and Spear mitänäitänyton. Hinnat vaihtelee, säännöt todnäk. sovellettavissa aina kuusmilliin paitsi ehkä warhammer ancientsissa jossa on elementtien sijaan yksittäin basetetut figut.

Maasto taas riippuu mistä roikkuu mutta antiikin aikaan taisteluita käytiin hyvin paljon aakeella laakeella missä ei ole paljoa muodostelmia rikkovia featureja eli maastoa tarvitaan aika paljon vähemmän kuin monessa muussa periodissa.
Hello

Mitä näistä itse suosittelet? Tai joku muu
Viimeksi muokannut Hello, Pe 12.06.2015 16:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Historialliset miniatyyripelit”