Black scars kirjoitti:Mä ymmärsin tuon niin, että esimerkiksi sotavasaran keskusteluissa on vaikea todentaan kommentoijan todellinen forgetietous, varsinkin jos itsellä se on heikkoa. Turnauksissa taas on menestynyt parhaiten forgettomat pelaajat, joten niidenkään tuloksista ei oikein osaa mitään päätellä, Mulla on esimerkiksi sama homma, kuin Malkuthilla, en tiedä tarpeeksi forgesta kommentoidakseni siihen mitään kovinkaan rakentavaa. Forgesta keskustelu on vaan ylipäätään hankalampaa, kuin peruspelistä.
Ehkäpä näin, kuulostais järkevämmältä, koska olis aika blanket yleistys todeta että koko maassa FW-oppineet ei muutoin tiedä pelistä eikä varsinkaan turnausympäristössä. Itsessään jo epäloogista lähtökohtaisesti. Sotun perusteella voi olla asia eri, täällä postailee pieni murto-osa pelaajista ja päätelmiä on aika turha vetää suuntaan tai toiseen. Omat kokemukset verkon ulkopuolella on about päinvastaiset, eli henkilöt jotka tietää suurimman osan FW:n yksiköistä ja säännöistä ulkoa on nimenomaan niitä, joiden kohdalla sama pätee vanillaan ja kokemusta turneilusta sekä säännöistä löytyy.
Kyllähän tuosta tietysti jotain voi päätellä, että turnauksissa ovat menestyneet parhaiten pelaajat joilla ei ole listoissaan Forgeworldia. Toteamus itsessään kertoo jo jotain. Tämähän on siis nähtävillä maailmalla muuallakin, isoissa tapahtumissa joissa FW on sallittu. Viimeksi näin Forgea top pöydissä silloin kun Centstar oli vielä enemmän muodissa ja Sevrin Lotheja lenteli ovista ja ikkunoista. Sen jälkee ei oo paljoo näkyny, ja silloinkin oli vaihtoehtona käyttää muita non-FW libroja lähes identtisen suorituskyvyn saavuttaakseen.
Omat henkilökohtaiset kokemuset FW-kriittisyydestä on poikkeuksetta olleet sellaiset, että henkilö ei itse ole kovinkaan tietoinen tytäryhtiön säännöistä ja omaa vähänlaisesti/ei lainkaan kokemusta käytännön tasolla vaikutuksesta pelin tasapainoon. Jotenkin kummasti FW-oppineet joiden kanssa itse olen ollut tekemisissä ovat olleet juurikin sitä mieltä, että sillä ei pelin tasapainoa solmuun saa sen kummemmin jos GW:n "neronleimaukset" ovat mukana paketissa. Go figure. Näinollen tulee vahvasti sellainen kuva, että ongelmat perustuvat enemmän ennakkoluuloon kuin mihinkään muuhun, tai huoleen siitä että FW:tä olisi jotenkin vaikea valvoa/rajata niin että TO:kin pysyy kärryillä (ainoa aikuisten oikeesti käytännön tasolla legit syy mihin oon ite törmänny.)
Mutta näin omien kokemusten mukaan, ei oo kansallinen fakta. En pistä päätä pantiks ja totea ettei sieltä jotain gamebreaking comboa löydy joka murskaa mut tämänhetkiset (vissiin 100% vanillaan perustuvat) toptier armeijat lyttyyn, mutta ainakaan moista ei ole näkynyt maailmalla. Jos joku suomalainen sen ekana löytää niin kudos. Oma
mielipide on että FW:n rajoittelu on ehkä enemmän sitä 2000-luvun alkupuolen juttua kun kaikki oli uutta ja pelottavaa joskus 10v sitten, mulla ainakin sellanen kuva että on nykyään sallittu isoimmissakin seteissä ympäri maailman.
Jos joku miettii FW:tä pakettiinsa, niin 2 vinkkiä millä pääsee pitkälle varsinkin alussa:
-Hellstorm kannattaa ruulata ulos, samoin nää selkeästi vanhaan apoon kuuluvat yksiköt mitkä kustantaa 600+ pistettä.
-Armeijalistat kannattaa kieltää aluksi ja sallia vain yksiköt, kunnes alkaa omata kokemusta asian tiimoilta enemmän ja on ottanut selvää siitä, mitkä eepokset ovat ajantasaisia.