finglor kirjoitti:Kaikki ovat toki pieniä jos vertaa esim. Hasegawaan, toisaalta Hasegawan mallit ovat usein about 1/70 skaalassa.
Vertasin Airfixin T-34 Revellin, Italerin ja AERin malleihin ja Airfixin olivat muita pienempiä. Epäilen niiden olevan 1/76 skaalaa. Sinänsä ei ole iso ongelma, mutta kun Airfix myy niitä 1/72 skaalan malleina, mikä johdattaa harhaan harrastajia.
finglor kirjoitti:Airfixia näkee toisinaan alennuksissa tyyliin 3 euroa laatikko, ja koska esim. Shermaneita tai T-34:sia pitää kokoelmissa olla vähintään 10 saattaa alennus olla ihan mukava.
Tuo on erittäin totta, mutta... Itse ostin 4 T-34 hintaan 5 euroa/kappale ja se oli oikeastaan syy, miksi valitsin sitä. Sain ne kasaan melko nopeasti. Nyt olen ihan varma, että ne menevät joko kierrätykseen tai teen niistä Recovery Tractorit. En voi niitä käyttää peleissä. Se on täysi p*. Tämän jälkeen en osta niitä edes 10 sentillä kappale.
finglor kirjoitti:Ja Airfix tekee Chieftainia ja Centurionia joita ei muilla ole.
Itse törmäsin myös vastaavanlaiseen ongelmaan, ettei kaikkia tarvitsemiani sotakoneita löydy muovisina. Onneksi suurimman osan puuttuvista malleista löytyy metallisina. Voisit yrittää etsiä noitakin metallisten mallien valmistajilta.
Sotataito on hyvä paikka kokeilla onneasi.
finglor kirjoitti:Mutta suurin osa Airfixin sekä vaunuista että ukoista on todella kaameita - ainakin minun silmissäni. Historiallinen epätarkkuus on sitten jo fakta eikä vain mielipide.
Historiallisen epätarkuuden lisäksi itse törmäsin myös sellaisen ongelmaan, etteivät kaikki laatikosta löytyvät osat sovi yhteen. Airfixin T-34:ten kasaessa tuli vanhat muistot Neuvostoliitossa valmistetuista pienoismalleista, jolloin jouduin käyttämään reilusti liimaa ja voimaa, että saisin osat taitettua yhteen.
Airfixin ukotkaan eivät laadulla loista: valujälki on karmea, ukkojen asentot ovat usein mielettömät. Kokemukseni perustella suosittelisin olla ostamatta mitään Airfixin 1/72 skaalaa malleja.