"Epäkelpo lomake" tyyliset virheet kirjautumisessa pitäisi olla nyt historiaa. T. ylläpito

upea mini tutorial. kannattaa katsoa!

Miniatyyrien maalaukseen, konvertoimiseen sekä maastontekoon liittyvät kinkkiset kysymykset ja ongelmat.
baretul

Viesti Kirjoittaja baretul »

Hukka kirjoitti:
baretul kirjoitti:Mun personal opinion on se että toi on harrastanut kuvataiteta tota ennen tai muuta joka on kehittänyt häntä. Sellasta ihmistä ei ole joka maalaa hyvin jollain vuoden kokemukselle, ellei ole tehnyt jotain muuta sitä ennen joka on sitten kehittänyt maalaustaitoa. Kannattaa unohtaa heti kättelyssä kaiken näköset huhut että joku on maalannu vaan vuoden ja maalaa jo noin hyvin. Yleensä ne on pyöristettyjä ne "vaan vuoden" ja yleensä hyvin vuodessa maalaavat on keskittyneet todella paljon figu maalaukseen ja sitä ennen johonki muuhun vastaavaan, eli siis helpotuksena kaikille voin sanoa että kukaan ei ole sepää syntyessään eikä edes seppä vuodessa ;)
Niin ei kai täällä kukaan luullutkaan, että toi olis alkanu tosta noin vaan maalaamaan ja kehittyny vuodessa tollaseksi. ;) Pakkohan siinä on jonkulaista kuvataiteden harrastamista ja tottakai lahjakkuutta olla mukana.

Eli yhteenvetona toi tyyppi on kehittyny todella nopeasti miniatyyrimaalauksessa, mutta ei lähtenyt kuitenkaan harrastamaan ihan tyhjältä pohjalta. Ja toi nappi on huolellinen ja taidokas suoritus, mutta ei mitenkään maailmaamullistava.

(Olikohan tällä viestillä joku pointtiki..? :D )
Siis mun viestillä vai?

Oli sillä se pointti että jotkut täälä nähtävästi tosissaan luuli että toi on tyhjästä vuodessa kehittynyt.
Xalav
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Xalav »

baretul kirjoitti:Mun personal opinion on se että toi on harrastanut kuvataiteta tota ennen tai muuta joka on kehittänyt häntä. Sellasta ihmistä ei ole joka maalaa hyvin jollain vuoden kokemukselle, ellei ole tehnyt jotain muuta sitä ennen joka on sitten kehittänyt maalaustaitoa. Kannattaa unohtaa heti kättelyssä kaiken näköset huhut että joku on maalannu vaan vuoden ja maalaa jo noin hyvin. Yleensä ne on pyöristettyjä ne "vaan vuoden" ja yleensä hyvin vuodessa maalaavat on keskittyneet todella paljon figu maalaukseen ja sitä ennen johonki muuhun vastaavaan, eli siis helpotuksena kaikille voin sanoa että kukaan ei ole sepää syntyessään eikä edes seppä vuodessa ;)
Hukka kirjoitti:Niin ei kai täällä kukaan luullutkaan, että toi olis alkanu tosta noin vaan maalaamaan ja kehittyny vuodessa tollaseksi. Pakkohan siinä on jonkulaista kuvataiteden harrastamista ja tottakai lahjakkuutta olla mukana.
On se kumma miten aina hutkitaan ennen kuin tutkitaan:
Vincent Hudon kirjoitti:Within a year of starting the hobby, I went from “applying paint” to converting and painting a model that would win the 2004 Canadian Slayer Sword. I wasn’t half the painter I am now just before I started this project.

I have no background in arts, blaa blaa...

I’m not a big time Golden Demon artist, I’m the underdog who worked really hard. Magmatrax, Champion of Khorne is the result of 25% talent, 75% hard work.
Bolter and Chainswordissa mies myönsi olleenssa aina hieman keskivertoa parempi piirtäjä, mutta siihen se taiteellisuus sitten jääkin. Taisivatpa opinnotkin suuntautua enemmänkin sinne matemaattiselle puolelle.

Heräsi noita ihmisten viestejä lukiessa kysymys, että eivätkö ihmiset joko lukeneet tai ymmärtäneet mikä tuon tutoriaalin ja itse figun merkitys on? Tutoriaalia ei tehty jotta figun tekijä saisi brassailla, kuinka on moiseen kyennyt jo noinkin lyhyen ajan harrastettuaan. Ideana koko hommassa on kannustaa "emmie tummoista voi osata tehrä ku tuo on tummoinen jumala" -mentaliteelilla harrastuksen taiteellisessa puolessa mukana olevia ottamaan itseään niskastaan kiinni ja opettelemaan, sillä oppiminen ei selvästikään ole mahdotonta kunhan vain ottaa touhun tosissaan ja tekee asian eteen töitä.

Eikös juurikin eräs nimeltä mainitsematon henkilö ole aina valittanut siitä, miten suomalaiset figupelaajat eivät jaksa opetella, ja ovat väärällä asenteella touhussa mukana? Nyt sitten kun viimein tulee jotakin, joka voisi kannustaa meitä vähemmän eliittejä harjoittelemaan tosissaan, ollaan heti toteamassa ettei moinen ole mahdollista. Ihme touhua sanon minä...

Ai niin ja on minunkin mielestäni oikein nätti figu, joskin kieltämättä olen itsekin huomattavasti vaikuttavampiakin nähnyt.

Tämähän oli luonnollisesti sitten vain minun "personal opinion", joten ei tarvitse ottaa kenenkään hernettä nenäänsä.
baretul

No siis en oo tota väittänytkään mikskään brassailuks? Kuka tota on väittäny joskuks pelkäks taidonnäytteeks.

Niin ja jos vittuilemaan rupeat niin takas pesee kyllä. Siis ootko oikeesti nyt sitä mieltä että hyväks figu maalajaks oppii about vuodessa?

Empä ole viittiny selata jotain hemmetin bolter & chain swordia kalastaakseni tietoa tästä maalajasta, tämän mielipiteen muodostin pikasen tutorialin selaamisen ja tämän topicin selaamisen avulla. En kyllä huomannut missään tollasta tekstiä, mutta eipä toi postaus muuta mun aiempaa käsitystä tästä sällistä.
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

Rivillä 11 lukee selvästi tuo, ettei kyseinen henkilö ole ennen harrastanut kuvataiteita.

Jos maalaa 3 ½ kuukautta putkeen 4 tuntia päivässä, varmasti kehittyy.

"You won’t learn much by doing your next rank and file trooper which you’ve already done before." Totta.
Todella moni varmasti aloittaa maalaamalla rivimiehiä ostamalla pakkauksen missä tulee samanlaisia ukkoja 10-20 kappaletta. Veikkaan, että motivaatio ei ole samanlainen kuin sillä, joka ostaa yhden ainoan figun aikomuksenaan maalata se niin hienosti kuin mahdollista.

Käytetyistä työtuntien määrästä voi päätellä, että ihminen on ennenkin ollut yhtä ahkera. Vuosi on pitkä aika, siinä oppii paljon. Vincent sanoi tehneensä Magmatraxia 3 ja puoli kuukautta. Vuosi on paljon pitempi aika kuin tämä, kyllä. Mutta hän sanoi myös tehneensä paljon töitä, ehkä enemmän töitä kuin mitä normaali maalaaja vuodessa tekee.

Valax puhuu asiaa. Miksi teette johtopäätöksiä ennen kuin ette ole varma asiasta?

Aistin sarkastisuutta Valaxin viestissä, mutta eihän ruveta vee-tuilemaan, eihän.
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
Hukka

Viesti Kirjoittaja Hukka »

Valax kirjoitti:Bolter and Chainswordissa mies myönsi olleenssa aina hieman keskivertoa parempi piirtäjä, mutta siihen se taiteellisuus sitten jääkin. Taisivatpa opinnotkin suuntautua enemmänkin sinne matemaattiselle puolelle.
Ja sä oot onkinu nää kaikki tiedot jostain foorumilta, eikö totta?

Mutta jos ollaan realisteja, tuohon tasoon on oikeasti oikeassa elämässä kovin hankala vuodessa pyrkiä. Ensinäkään todella harvalla on maalaamiseen niin paljoa aikaa. Pelkästään tuo 400 tuntia tarkottaisi reilua tuntia joka ikinen päivä.
Valax kirjoitti:Eikös juurikin eräs nimeltä mainitsematon henkilö ole aina valittanut siitä, miten suomalaiset figupelaajat eivät jaksa opetella, ja ovat väärällä asenteella touhussa mukana? Nyt sitten kun viimein tulee jotakin, joka voisi kannustaa meitä vähemmän eliittejä harjoittelemaan tosissaan, ollaan heti toteamassa ettei moinen ole mahdollista. Ihme touhua sanon minä...

Väitätkö, että tämä yksittäinen tutoriaali voisi auttaa Suomen harrastajakuntaa ottamaan itseään niskasta kiinni? Not gonna happen. ;) Pitäis varmaan pistää sotuun jonkunnäkönen 'auttavaisten tutoriaaalien ja hyödyllisten artikkelien' -topic, eikö totta?

Valax olet kyllä osittain oikeassa, mutta raaka totuus on se, että oikeasti hyväksi ja monipuolisesti osaavaksi maalaajaksi tuleminen vaatii vuosien ankaran harjoittelun. En tosin voi väittää, etteikö Hudon olisi hyvä maalaaja, koska en tunne hänen tuotantoansa laajemmin. Niin ja Valax kertoiko Hudon opettajistaan vai opiskeliko hän kaiken artikkeleista itse?

Tottakai tieto siitä, että tuollaisen tason saavuttaminen jo vuodessa antaa minulle ja varmasti muillekin tarmoa harjoitteluun.

Niin ja tosiaankin tuo 400 tuntia vaikuttaa hieman overkililtä. Ns. "hyvä maalaaja" tekisi tuon puolessa ajassa... ;) (läppä vaan. herneen vetäminen nenuun kiellettyä)

Mun pointti on se, että tuollaisen napin pystyy kyllä maalaamaan vuoden opiskelulla, mutta se ei tarkoita, että toi tyyppi ois joku jumala. Niin ja en itse ole lähelläkään Hudonin tasoa, enkä hyvä maalaaja, mutta ei se kai minulta sanavapautta vie.

Kenenkään ei tarvi tästä vetää pultteja, kunhan selitin hieman illan päälle. Koitetaan nyt pysyä aiheessa, ettei moderaattorit tule ja kilauta lukkoa. ;)
Ensinäkin haltiat ovat päättöminä parempia ja toiseksi ei siitä hamekansasta kumminkaan ota selvää, kuka on nainen ja kuka ei.
-Teräratas
baretul

verLoren kirjoitti:aalaaja vuodessa tekee.

Valax puhuu asiaa. Miksi teette johtopäätöksiä ennen kuin ette ole varma asiasta?
Lähinnä siksi etten tee yleensä 10h taustatyötä ennen kun vastaan topiceihin.

Yhdyn tohon hukan postiin.
Xalav
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Xalav »

baretul kirjoitti:No siis en oo tota väittänytkään mikskään brassailuks? Kuka tota on väittäny joskuks pelkäks taidonnäytteeks.
Käsittääkseni en maininnut nimenomaan sinun tuota brassailuna pitäneen? Kommentilla lähinnä viittaisin siihen, miten enemmistö viestien lähettäjistä on vain joko todennut että on nätti tai vähemmän nätti figu.
baretul kirjoitti:Niin ja jos vittuilemaan rupeat niin takas pesee kyllä. Siis ootko oikeesti nyt sitä mieltä että hyväks figu maalajaks oppii about vuodessa?
Intensiivisellä opiskelulla ja oikealla asenteella näyttäisi olevan mahdollista juu. Tutoriaalin figuhan on ”elävä” todiste siitä.
baretul kirjoitti:Empä ole viittiny selata jotain hemmetin bolter & chain swordia kalastaakseni tietoa tästä maalajasta, tämän mielipiteen muodostin pikasen tutorialin selaamisen ja tämän topicin selaamisen avulla. En kyllä huomannut missään tollasta tekstiä, mutta eipä toi postaus muuta mun aiempaa käsitystä tästä sällistä.
B&C:tä nyt en sinun olettaisi selaavankaan, mutta eikö sinusta ole vähintäänkin typerää lähetellä aikaisemman viestisi kaltaisia viestejä, jos asiasta ei loppujen lopuksi tiedä tarpeeksi? Nämä tiedothan olisi siis ollut saatavilla ihan itse tutoriaalistakin.
Hukka kirjoitti:Ja sä oot onkinu nää kaikki tiedot jostain foorumilta, eikö totta?
Bolter and Chainsword
Niin ja tiedot tosiaan olen saanut lukemalla ihan Hudonin itsensä kirjoittamia viestejä. Nimimerkkiä en valitettavasti ulkomuistista osaa tarjota, mutta ei liene vaikeaa etsiä jokin kyseistä figua koskeva ketju, johon Hudon itsekin on luonnollisesti kirjoittanut.
Hukka kirjoitti:Mutta jos ollaan realisteja, tuohon tasoon on oikeasti oikeassa elämässä kovin hankala vuodessa pyrkiä. Ensinäkään todella harvalla on maalaamiseen niin paljoa aikaa. Pelkästään tuo 400 tuntia tarkottaisi reilua tuntia joka ikinen päivä.
En missään vaiheessa käsittääkseni sanonut, että moinen olisi helppoa. Pointtini oli siis se, että Hudon todisti, kuinka moinen on mahdollista. Hän osoitti että hyvä maalaustaso ei ole mahdoton saavuttaa, jos asiaan vain jaksaa panostaa. Oppimista tapahtuu vain harjoittelemalla, ja tutoriaalin tarkoitus on opettaa ja kannustaa ihmisiä opettelemaan, mutta missään ei sanota, että pitäisi noudattaa samaa aikataulua.
Hukka kirjoitti:Väitätkö, että tämä yksittäinen tutoriaali voisi auttaa Suomen harrastajakuntaa ottamaan itseään niskasta kiinni? Not gonna happen. ;) Pitäis varmaan pistää sotuun jonkunnäkönen 'auttavaisten tutoriaaalien ja hyödyllisten artikkelien' -topic, eikö totta?
Vääristeletkö sinä sanojani ihan työksesi, et omaa kohtalaista sisälukutaitoa tai kykyä itsenäiseen ajatteluun, vai mikä mättää? Missään en sanonut että tuo kyseinen tutoriaali olisi jonkinlainen taikatutoriaali, jota vilkaistuaan jokainen figujen kanssa hääräävää kokee pakottavan tarpeen opetella maalaamaan. Edelleenkin tutoriaalin tarkoitus on kannustaa opettelemaan, ja jos edes yksi vaikkapa juuri Suomen figupelaajista aloittaa tutoriaalin opittuaan tietoisesti parantamaan taitojaan, on se minusta täyttänyt sille asetetun tehtävän. Tätä opettelun aloittelua saattaa kuitenkin hillitä huomattavasti eräiden kommentit siitä kuinka moinen kehitys on käytännössä mahdotonta ilman taiteellista taustaa.

Mitä 'auttavaisten tutoriaalien ja hyödyllisten artikkelien' -ketjuun tulee, ei se minusta foorumin ja sivuston tasoa ainakaan laskisi.
Hukka kirjoitti:Valax olet kyllä osittain oikeassa, mutta raaka totuus on se, että oikeasti hyväksi ja monipuolisesti osaavaksi maalaajaksi tuleminen vaatii vuosien ankaran harjoittelun. En tosin voi väittää, etteikö Hudon olisi hyvä maalaaja, koska en tunne hänen tuotantoansa laajemmin. Niin ja Valax kertoiko Hudon opettajistaan vai opiskeliko hän kaiken artikkeleista itse?
Kertoisitko minkä valtakunnan kaikkia koskeva luonnonlaki tuo oppimiseen vaadittava vuosimäärä on? Onko se ominainen vain maalle, vai vaikuttaa kenties kaikkialla avaruuden ääriä myöten? Jos se ei ole luonnonlaki, niin "tosiasialtasi" valitettavasti putoaa aika tehokkaasti pohja, kun kyseessä on vain yleistys.

Tutoriaalin ja siinä esiintyneen figun vitsihän on, että Hudon ei nimenomaan ollut Magmatraxin teon aloittaessaan, eli alta vuosi harrastuksen aloitettuaan, ainakaan omien sanojensa mukaan taitotasoltaan sen kummempi maalaajana kuin enemmistö perusharrastajista. Nykyisen taitotasonsa hän on saavuttanut juurikin juuri tuota nimenomaista figua työstäessään. Hän siis vain otti ja päätti, että nyt minä opettelen maalaamaan ja konversoimaan samalla väsäten figun, jolla voitan itselleni Golden Demonin. En valitettavasti ole tietoinen, maalasiko hän montakin muuta figua opetellessaan ja tehdessään samalla Magmatraxia.

Käsittääkseni hänellä ei myöskään ollut ainuttakaan opettajaa selostamassa vierestä kuinka asia pitäisi tehdä, vaan hän onki kaiken tiedon lukemalla artikkeleita, tutkimalla löytämiään kuvia, kyselemällä foorumeilla ja luonnollisesti kokeilemalla itse.
Hukka kirjoitti:Tottakai tieto siitä, että tuollaisen tason saavuttaminen jo vuodessa antaa minulle ja varmasti muillekin tarmoa harjoitteluun.
Eli tutoriaali on tehnyt sen, mihin minä olen kovasti yrittänyt sanoa sen olevan tarkoitettukin.
Hukka kirjoitti:Niin ja tosiaankin tuo 400 tuntia vaikuttaa hieman overkililtä. Ns. "hyvä maalaaja" tekisi tuon puolessa ajassa... ;) (läppä vaan. herneen vetäminen nenuun kiellettyä)
Kyllähän se overkill varmasti on, jos asian osaa jo ennestään, mutta kokeilepa harjoitella siinä samalla kun teet itse kilpailutyötä. :)
Hukka kirjoitti:Mun pointti on se, että tuollaisen napin pystyy kyllä maalaamaan vuoden opiskelulla, mutta se ei tarkoita, että toi tyyppi ois joku jumala.
Juuri se mitä minä olen ainakin suunnilleen ajanut takaa. Eli jos tuo tutoriaali nyt saisi astetta huonommat maalaajat asennoitumaan korkeampitasoiseen maalaamiseen vähemmän mahdottomana asiana saavuttaa.
Hukka kirjoitti:Niin ja en itse ole lähelläkään Hudonin tasoa, enkä hyvä maalaaja, mutta ei se kai minulta sanavapautta vie.
Itsekin olen vain korkeintaan keskitason armeijamaalari, mutta saatanpa hyvinkin kirjoitusten jälkeen, inttiin joutumista odotellessa, ottaa itseäni niskasta kiinni, ja yrittää parantaa maalaustasoani tosissani, kun se ei aivan mahdottomaltakaan Hudonin antaman esimerkin valossa vaikuttaisi.
Hukka kirjoitti:Kenenkään ei tarvi tästä vetää pultteja, kunhan selitin hieman illan päälle. Koitetaan nyt pysyä aiheessa, ettei moderaattorit tule ja kilauta lukkoa. ;)
Minunkin osaltani tämä aihe saa luvan olla selvä. Muutenkin jo kuukauden ihanteellinen postauskiintiö ylittynyt moninkertaisesti…

EDIT:Mistä näitä typoja aina pukkaa...
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

jago kirjoitti:
VJ kirjoitti:Kyllä tollasta jälkeä saa pensselillä jos osaa ja viitsii.

Toi tyyli on vaan vähän liian tommonen mun makuun. Hyvin tehty huono NMM, siitä en myöskään tykkää.
Tota en kyllä ymmärrä sillä esim. CMON stiä on kehutta parhaaksi kulta NMM mitä on ja kyllähän se mielestäni sitä on. Muuten ukko on kyllä ihan nätti mutta kun en tykkää kaaoksesta niin en tykkää.
No jos CMONissa joku niin sanoi, niin kai mä sitten oon väärässä. :roll:

oikeesti...

joo..

ei mitään.
behemoth
Viesti:

Viesti Kirjoittaja behemoth »

verLoren kirjoitti: "You won’t learn much by doing your next rank and file trooper which you’ve already done before." Totta.
Todella moni varmasti aloittaa maalaamalla rivimiehiä ostamalla pakkauksen missä tulee samanlaisia ukkoja 10-20 kappaletta.
Itse olen aika kovasti eri mieltä tuosta, mutta minä pyrinkin maalaamaan "rivimiehet" yhtä hyvin kuin kaikki muutkin napit. Pelaan tosin enempi skirmish- tyylin pelejä, joten maalattavien miniatyyrien kokonaismäärä ei ole yhtä hirvittävä kuin vaikka FABAssa. Minulla on varsin paljon kokemuksia huikeasti parantuneesta:

1) maalausprosessista eli siitä minkälaisella asenteella, missä järjestyksessä ja ylipäätään miten maalaan
2) maalauksen oppimisesta eli maalaamalla samantyylinen kohta monessa eri miniatyyrissä useaan otteeseen oppii paljon (lue: opettajien vanha viisaus - kertaus on opintojen äiti).
3) työnkulusta eli siitä, että tiedän jo aika tarkkaan, kuinka paljon aikaa ja vaivaa minulla on tiedossa tiettyjen mallien kanssa ja/tai tiettyjen värien tai väriyhdelmien kanssa.

Minulle ei olisi kovinkaan suurta iloa yhdestä upeasti maalatusta figusta, jos pelaan peliä ja koko muu armeija on maalaamatta.
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

verLoren kirjoitti: "You won’t learn much by doing your next rank and file trooper which you’ve already done before." Totta.
Todella moni varmasti aloittaa maalaamalla rivimiehiä ostamalla pakkauksen missä tulee samanlaisia ukkoja 10-20 kappaletta.
Typerä kysymys, mutta miten niin tuo on totta? Toihan väsäs väittämänsä mukaan 400h yhtä figua ja sinne kuului uudelleen maalauksai. Mikä ihmeen ero on siinä kehityksen kannalta, että maalaat saman figun käytännössä alusta loppuun useaan kertaan verrattuna siihen, että maalaisitkin useita samanlaisia figuja? :)

Mikäli tuo pitäisi nimittäin paikkansa, kyseenalaistaa herra oman tavan tehokkuuden työstää 400h nappia ja kehittyä siinä niin paljon. Parempi ois ollu maalata vaikka 40 täysin erilaista nappia, joihin jokaiseen upottas 10h... siinä tulis laaja-alaisempaa osaamista, eikä vain yhden figun nysväystä.
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
Day
Valvoja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Day »

Nojoo.

Kuitenkin, jos tuollainen tutoriaali saa ihmisiä kiinnostumaan maalaamisesta, hyvä homma. Figun arvostelu on asia erikseen.

Ei mua haittaa, vaikka herra Slayer Sword Winnerillä olisi kuinka omituisia mielipiteitä hyvänsä, esim. kannattaisi koko figun maalaamista vaahtokarkkia siveltimenä käyttäen. Jos se saa ihmiset maalaamaan, hyvä niin.

Mä voisin hieman valoittaa tota VJ:n CMON-kommenttia. CMON on hyvin amerikkalainen paikka. En tarkoita tällä mitään yrjö puska -juttua, vaan rapakon takaista maalaustyyliä. Amerikoissa maalataan käyttämällä suurta määrää kirkkaita värejä ja SENMM on välttämätön vaatimus menestykselle. Viis siitä että he tyypillisesti käyttävät horisonttirajoja paikoissa, joissa niitä ei pitäisi olla tai rikkovat muuten vain nättiä pintaa lätkimällä niitä sinne tänne.

Lyhyesti sanottuna horisonttirajan ongelma on se, että horisontti heijastuu vain silloin, kun (tasainen) pinta on tarkalleen oikeassa kulmassa katsojaan sekä horisonttiin nähden. Figuissa ei katsojaa varsinaisesti ole, joten horisontin heijastus maalataan usein vaakasuoriin pintoihin. Mutta käytännössä hyvin harvoissa tapauksissa pinta on tarkalleen 90 asteen kulmassa maahan nähden - kuten sen pitäisi olla jotta horisontti heijastuisi pinnasta. Kaarevissa tai pyöreissä peilinkiiltävissä pinnoissa horisontti toki heijastuisi.

Euroopassa maalataan aika lailla eri tavoin. Henk. koht olen jossain määrin VJ:n kanssa samaa mieltä: nätisti maalattua huonoa NMM:a. Hieno tutoriaali ja todella nätti figu. Vähän kliininen, mutta todella nätti silti.
Le coeur a ses raisons que la raison ne connaît point. - Blaise Pascal, Pensées, 277
baretul

Pointti onkin siinä etten usko tota jätkää. En oikeesti usko että tollasta voi tehä vaan tosta vain. AIvan varmasti hän joko vähätteli piirustustaitoaan tai sitten hän ei kertonut kaikkea.

Toiseks mikä helvetin sääntö tämä on että ei saa lähetellä viestejä ellei ole tehnyt aiheesta väitöskirjaa tai jotain. Täälä 90% viesteistä on lähetty niin että lähettäjällä on ollut aika vähän hajua mistään. Yleensä täälä on saanut olla mitä mieltä haluaa, mutta kun mä olen joskus jotain mieltä niin nousee heti hirveä haloo että mun on pakko perustella kaikki.
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

25% taitoa 75% työtä antaa aika hyvän suuntiman, mitä jokainen voi itsekin kokeilla. Maalasin taannoin 40K armeijaani daemon princen ja maalasin figua arviolta 30-40 tuntia eli reilusti enemmän kuin mitään figua aiemmin. Maalasin pala kerrallaan ja korjasin tekemäni virheeni sekä keskityin huolella siihen mitä olin tekemässä. Lopputulos on hyvin eri tasoa kuin muut figuni ja koen kehittyneeni tämän projektin aikana. Osin työmenetelmissä oli yhteläisyyksiä Hudonin menetelmiin, koska luin oppaita ja kyselin vinkkejä/ohjeita paremmilta maalaajilta ( Ninnu ).

Riittävän hyvään tyytyminen on suurin este hienolle armeijalle tai yksittäisillekin figuille, ainekin omalla kohdallani. Aika on rajoitettua ja viikkojen tai jopa kuukausien käyttä yhteen figuun ei hirveästi houkuta, kun on into saada jotain käyttöön. Nyt minulla onkin "ikuisuus"projektina kääpiöarmeija, jossa maalaan jokaisen rank and file-kääpiönkin samalla huolellisuudella kuin aiemmin mainitsemani daemon princen. Kun armeijassa on figuja 110, niin arvatenkin kyse on usean vuoden projektista, jos koskaan valmistuu. Välissä maalaan helpompaa ja kevyempää.
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
VJ

Viesti Kirjoittaja VJ »

Eino selostikin yhden figun ongelmista, mutta mun mielestä ton maalaustyylin ongelma on paljon syvemmällä kuin no-brainer NMM:ssä. (Tämän sanomisesta mua tullaan varmasti dissaamaan) Mun mielestä ton jenkki gd tyylin ongelma on siinä, että monet maalaajat tekevät vuodesta toiseen samaa juttua.

Kaikilla on tarkka kuva siitä mikä on "kaunis figu" (ja se on GD voittaja..) ja sen imagea sitten matkitaan joukolla. Oikeasti hienoja ja eheitä figuja dissataan sen takia, että ne eivät mahdu täysin siihen "kauniin figun" skeemaan joka jokaisella CMON nörtillä on. Ei tartte katsoa figua, kun voi lukea CMON scoren ja se on lopullinen totuus figusta. Miten tuhannet ihmiset voisivat olla väärässä (ton tapaisilla lauseilla mainostetaan riki martininkin levyjä. turha valittaa ettet tykkää. hyvä se on. on on.).

Tuntuu että suuri osa ihmisistä maalaa samaa figua samoilla tekniikoilla mahdollisimman saman näköiseksi kuin jonkun netti-idolin tekele. Mutta vaikka käyttäiski sen 400 tuntia ja tekis ihan mutafukin sikasileet blendit tuplasti enemmän horisonttirajoja ku naapurilla, niin ei tollainen figu loppupeleissä säväytä. Kuka väittää muistavansa ton napin vuoden kuluttua? Jos siis unohdetaan se pikku miekka, minkä toi voitti.

Tyylipuhdas (eli tyyleistä puhdas) jenkki gd voittaja sekä hyvää masturbaatiomateriaalia CMON houmiisseille. Omg, omg, miten tollast voi tehä, äläkä tuu tänne väittään et toi ei olis hieno, yks ranskalainen sano netissä et se on.

Okei, kärjistän tässä varmaan taas ihan liikaa.

sit vielä toi toinen juttu
Pointti onkin siinä etten usko tota jätkää. En oikeesti usko että tollasta voi tehä vaan tosta vain. AIvan varmasti hän joko vähätteli piirustustaitoaan tai sitten hän ei kertonut kaikkea.
Onko sillä oikeasti mitään väliä tekikö se ton vuoden vai kymmenen vuoden treenin jälkeen? Sama figu se silti on.

Eikä silti. Ihan kivaahan se on jos joku inspiroituu tosta urheilusuorituksesta yrittämään itse parempaa. Viettää vähemmän aikaa netissä ja enemmän figujen parissa. Ja kun selaa niitä kuvia figuista niin jättää ne toisten kommentit omaan arvoonsa ja oikeesti katsoo sitä figua; mitä siinä on ja mitä siinä on haettu. Ja maalaa. Käyttää sen verran aikaa figun parissa mikä tuntuu sopivalta, eikä tuijottele liikaa noitta nettitarinoita, että GD voittajaan menee näin ja näin monta tuntia vähintään.

Uujea.
Pahoittelen tekstin vammaisuutta.

Edit: Minkä takia baretul on jäähyllä? Pitäiskö munkin alkaa pelätä?
Matti
Valvoja

Viesti Kirjoittaja Matti »

Ja jälleen päästään siihen pisteeseen, että harrastuksemme junnaa näkyvällä huipulla täysin paikallaan, uutta ei juuri tule vaan samoja reseptejä pyöritellään jatkuvasti. Itse en enää odota esim. Jenniferiltä mitään hätkähdyttävää työtä, viimeisimmät hänen työnsä ovat minusta jämähtäneet samaan kaavaan ja aiemmat "wow!" efektit vaihtuvat "onhan tää ihan kiva, mutta myös ennen nähty".

Erillaisuuteen ei lähdetä, koska se on riski. Mitä erikoisemmaksi sitä paitsi mennään, sen pienemmälle joukolle se aiheuttaa "wow!"-fiiliksiä ja sen riskimpi veto se on, oudoista figuista tykkää tai sitten ei. GD kaltaisissa massaviihde kisoista alkaa olla turha odottaa mitään hienoa väsäystä, eikä oikeastaan mistään muustakaan kisasta.

Sinäänsä yks oire varmaan tästä erillaisuuden hakuisuudesta on taiteessa yleisesti nykytaide, joka menee pääosin minulta ylihilseen. Toisaalta jos on nähnyt jo kaiken muun, voi se siivouskomerokin jouluvaloineen (vai olikos siellä jotain kuplia tms. Kiasmassa ollut työ siis) tuntua uudelta, erillaiselta ja oudolta... Onneksi figut eivät ole vielä tässä pisteessä, vaikka jotkut ovatkin saattaneet sivuta sitä. :P
“When you aim for perfection, you discover it’s a moving target.” – George Fischer
verLoren

Viesti Kirjoittaja verLoren »

VJ yksi vastausteoria kysymykseesi: http://forums.sotavasara.net/viewtopic.php?t=1
Rivi 16
Viimeksi muokannut verLoren, Ke 22.09.2004 19:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajattele ajattelua ajattelemisesta.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

No, sanonpa minäkin sanasen. Tuossa on esitetty yksi tyyli maalata figu. Joku tykkää tuosta tyylistä, joku inhoaa sitä. Paljolti tuntuu olevan vallalla idea dissata koko roska koska se ei nyt ole sellainen kuin "itse maalaisin" sen. Annettaisiinko "kaikkien kukkien kukkia". Ilman muuta, jos näkee että jonkin asian olisi voinut tehdä toisin, voi sanoa sen. Mutta kun se keskiverto-dissaaminen alkaa mennä yleensä yli, niin jätetään pois. Pointti tulee paremmin selville postaamalla linkki OMAAN figuun, ja kertomalla miten siinä tehtiin toisin. Normaali "blendit on persiistä, perspuoli tehty brushaamalla, figukin on GW:n eikä Rackhamia" auttaa ihan hirveästi, joo. Eli sillä tavalla rakennetaan "elitisti-foorumia", jonne ei-NMM jne kavereilla ei ole mitään asiaa.

Ja kyllä, kärjistin hieman. Tarkoitus olikin tunkea hernettä nenään ja palauttaa keskustelu keskiverto-figuiluun, figufoorumilla kun ollaan. Jos puhutaan jostain kolminkertaisesta NMM-SENMM:stä, niin onhan noita paikkoja sillekin.
Grond

Viesti Kirjoittaja Grond »

VJ kirjoitti:Edit: Minkä takia baretul on jäähyllä? Pitäiskö munkin alkaa pelätä?
Kenen munkin?
Hodarimies

Viesti Kirjoittaja Hodarimies »

Hän varmaan tarkoitti "minunkin"
Pitkäs tauon jälkeen jälleen sotussa spämmimäs :P
Iceman
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Iceman »

Grond kirjoitti:
VJ kirjoitti:Edit: Minkä takia baretul on jäähyllä? Pitäiskö munkin alkaa pelätä?
Kenen munkin?
Olisko Veli Tuck liittynyt Vasaraan...
"I reject your reality and substitute my own!"
Adam Savage
Lukittu

Palaa sivulle “Maalaus, konverttaus ja maiseman teko”